Als je 10 kinderen neemt op de peuterschool, waarom haalt niet iedereen universiteit daarvan?quote:Op donderdag 23 januari 2014 15:58 schreef kaltun het volgende:
dus mijn vraag is hoe kan dan een mens als enige wezen die deze capaciteit heeft en geen andere wezen?
vaak, omdat daar ook buitenlanders tussen zittenquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:02 schreef aequus het volgende:
[..]
Als je 10 kinderen neemt op de peuterschool, waarom haalt niet iedereen universiteit daarvan?
ik vraag waarom en jij zegt vaak?quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:02 schreef Nelvalhil het volgende:
[..]
vaak, omdat daar ook buitenlanders tussen zitten
Dat komt vaak*quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:03 schreef aequus het volgende:
[..]
ik vraag waarom en jij zegt vaak?
Omdat ze eerst een basisschooldiploma moeten halen en daarna een vwo-diploma.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:02 schreef aequus het volgende:
[..]
Als je 10 kinderen neemt op de peuterschool, waarom haalt niet iedereen universiteit daarvan?
Deze OPquote:Op donderdag 23 januari 2014 15:58 schreef kaltun het volgende:
paar kreten die ik hierover hebt gehoord :
toevallig hebben we de juiste voedsel genomen en hierdoor werkten onze hersenen anders![]()
of we gingen recht oplopen en hierdoor zijn we anders ge-evolueerd![]()
of we zijn een experiment van de buitenaardse wezen ( zelfs dit komt bij mij geloofwaardiger over dan de evolutie van de mens)
zie plaatje :quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:00 schreef Nelvalhil het volgende:
Onze evolutie heeft geen honderdduizenden jaren geduurd?
Veder zijn er wel intelligente wezens op onze aarde
Ja en probeer dat zou eens door te verbinden met de OP en waarom wij de enige ''intelligente'' [quote] dieren/dingen zijnquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:04 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Omdat ze eerst een basisschooldiploma moeten halen en daarna een vwo-diploma.
jij vergelijkt mensen intelligentie met mensenquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:05 schreef aequus het volgende:
[..]
Ja en probeer dat zou eens door te verbinden met de OP en waarom wij de enige ''intelligente'' [quote] dieren/dingen zijn
sorry, het moest zijn 'Heeft onze evolutie geen .... jaren geduurd?'quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:05 schreef kaltun het volgende:
[..]
zie plaatje :
http://www.kennislink.nl/(...)-van-het-leven-2.jpg
Neequote:Op donderdag 23 januari 2014 16:07 schreef kaltun het volgende:
[..]
jij vergelijkt mensen intelligentie met mensen
waarschijnlijk haal jij ook geen de universiteit
Neequote:Op donderdag 23 januari 2014 16:08 schreef aequus het volgende:
[..]
Neehet gaat erom waarom de ene iets wel haalt en de ander niet omdat allemaal. Dus waarom wij wel intelligent zijn en anderen niet.
of ik snap je antwoord niet of jij snapt mijn vraag niet ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:08 schreef aequus het volgende:
[..]
Neehet gaat erom waarom de ene iets wel haalt en de ander niet omdat allemaal. Dus waarom wij wel intelligent zijn en anderen niet.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:12 schreef kaltun het volgende:
[..]
of ik snap je antwoord niet of jij snapt mijn vraag niet ?
quote:Op donderdag 23 januari 2014 15:58 schreef kaltun het volgende:
dus mijn vraag is hoe kan dan een mens als enige wezen die deze capaciteit heeft en geen andere wezen?
we stammen toch af van de zelfde voorouders als die van de apen, waarom is er dan geen enkele aap of een andere dier die de mens evenaard ( qua intelligentie)?
dan snap ik je antwoord niet ,quote:
Ben je super dom of doe je alsof je super dom bent?quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:13 schreef aequus het volgende:
[..]
NeeJij snapt de vergelijking niet
Ik noem geen voorbeeld, maar een verklaring.. Dat iedereen dezelfde start heeft gehad [dus als ''apen''] wil niet zeggen dat je dezelfde uitkomst krijgt.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:15 schreef kaltun het volgende:
[..]
dan snap ik je antwoord niet ,
ik vraag een voorbeeld van een andere wezen ( dier) die de zelfde intellectuele capaciteit heeft en jij vergelijkt een mens met een mens ???
quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:17 schreef Nelvalhil het volgende:
[..]
Ben je super dom of doe je alsof je super dom bent?
EDIT: Godverdomme, ik dacht dat jij ts was ()
Okay dan.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:15 schreef kaltun het volgende:
[..]
dan snap ik je antwoord niet ,
ik vraag een voorbeeld van een andere wezen ( dier) die de zelfde intellectuele capaciteit heeft en jij vergelijkt een mens met een mens ???
Dat niet alleen, dieren hebben ook talen/communicatie vormen en veel overlappende behoeften en neigingen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:19 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
Okay dan.
De dolfijn.
Deze kunnen ingewikkelde wiskundige berekeningen maken. Het enige dat ze missen is een hand om het ook daadwerkelijk op te kunnen schrijven. Daarom weten wij het niet.
er is wel verschil tussen intelligentie en instinct ,mensen hebben ook instincten maar ook intelligentie waarmee ze verder kunnen bordurenquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:20 schreef HSG het volgende:
Er zijn heel veel intelligente wezen op aarde alleen dan op hun eigen manier.
Ik heb het niet over instinct. Ik heb het over intelligentie bij andere dieren.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:27 schreef kaltun het volgende:
[..]
er is wel verschil tussen intelligentie en instinct ,mensen hebben ook instincten maar ook intelligentie waarmee ze verder kunnen borduren
beschutting bouwen : instinctquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:20 schreef aequus het volgende:
[..]
Dat niet alleen, dieren hebben ook talen/communicatie vormen en veel overlappende behoeften en neigingen.
Denk aan beschutting bouwen, verkrachtingen, straf, alpha-male/baas en gecoördineerde aanvallen op prooien
Wie zegt dat dan geen instinct is dan? verkrachting is ook niet nodig om te overleven, net zoals straf toch gebeurd hetquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:30 schreef kaltun het volgende:
[..]
beschutting bouwen : instinct
verkrachtingen : instinc ( leiderschap)
straf : instinct
alpha-male/baas : instinct
gecoördineerde aanvallen op prooien : instinct
paar voorbeelden
mens ziet een vogel vliegen, heeft het niet nodig om het te overleven maar toch bouwt hij een vliegtuig om te vliegen.
mensen kunnen niet onderwater leven , heeft het niet nodig om het te overleven maar toch bouwt hij een onderzee om onderwater te kunnen leven ....
nou fout wil ik het niet zeggen, er zijn geen enkele technologische vindingen gedaan mbt neanderthalers ( ja ze hadden stenen waarmee ze jaagden )quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:28 schreef TheOnlyArtifex het volgende:
Ten eerste: Er zijn wel bijna net zo intelligente wezens geweest als de mens. De Neanderthalers.
Neanderthalers leefden tegelijk met homo sapiens, in tegenstelling tot wat vroeger gedacht werd. Dus dat deel van je vraag is al een beetje fout.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:33 schreef kaltun het volgende:
[..]
nou fout wil ik het niet zeggen, er zijn geen enkele technologische vindingen gedaan mbt neanderthalers ( ja ze hadden stenen waarmee ze jaagden )
Ik citeer wikipedia:quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:33 schreef kaltun het volgende:
[..]
nou fout wil ik het niet zeggen, er zijn geen enkele technologische vindingen gedaan mbt neanderthalers ( ja ze hadden stenen waarmee ze jaagden )
nope your wrong,quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:31 schreef aequus het volgende:
[..]
Wie zegt dat dan geen instinct is dan? verkrachting is ook niet nodig om te overleven, net zoals straf toch gebeurd het
You're*quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:37 schreef kaltun het volgende:
[..]
nope your wrong,
verkrachting is uiting van dominantie , en dat hebben ze wel nodig, want zonder leider zijn ze stuurloos
hmmm zal straks verder lezen,quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:36 schreef TheOnlyArtifex het volgende:
[..]
Ik citeer wikipedia:
Neanderthals made advanced tools,[67] had a language (the nature of which is debated) and lived in complex social groups. The Molodova archaeological site in eastern Ukraine suggests some Neanderthals built dwellings using animal bones. A building was made of mammoth skulls, jaws, tusks and leg bones, and had 25 hearths inside.[68]
While largely carnivorous,[69][70] and apex predators,[71] new studies indicate Neanderthals had cooked vegetables in their diet.[72][73] In 2010, a U.S. researcher reported finding cooked vegetable matter in the teeth of a Neanderthal skull, contradicting the earlier belief they were exclusively (or almost exclusively) carnivorous[69] and apex predators.[71][72]
http://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal
Je kunt daar verder ook vinden dat er wel degelijk technologische bevindingen zijn gedaan.
Nou, er zijn verschillende theorieën over waarom ze verdwenen zijn. Zelf ben ik aanhanger van de theorie dat ze seks hebben gehad met homo sapiens en dat de twee soorten zo dus gewoon zijn gemixt. Sommige mensen lijken nogal op een neanderthaler namelijk :pquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:39 schreef kaltun het volgende:
[..]
hmmm zal straks verder lezen,
maar ze waren toch uitgestorven omdat te grote hersens hadden
bij mensen is het iets van psychisch, elke verkrachting heeft zijn redenen ( niet dat ik de redenen goedkeur absoluut niet ...) bij mensen , zoals soldaten die verkrachten heeft een andere reden dan die dame wat laatst in een groep is verkrachtquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:38 schreef TheOnlyArtifex het volgende:
[..]
You're*
Verkrachting gebeurt toch ook nog steeds bij de mens? Wat is dat dan? Geen instinct maar goed doordachte handeling?
Maar hoe weet jij dat dieren dat niet hebben? Ik bedoel, je weet toch niet wat ze denken? Je gaat er vanuit dat het voor macht is, en daar ben ik het mee eens, maar dat instinct ligt ook ten gronde aan het gedrag van de mens. Of vind je dat wij totaal niet meer over instincten beschikken? Want dan heeft deze hele discussie geen nut.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:41 schreef kaltun het volgende:
[..]
bij mensen is het iets van psychisch, elke verkrachting heeft zijn redenen ( niet dat ik de redenen goedkeur absoluut niet ...) bij mensen , zoals soldaten die verkrachten heeft een andere reden dan die dame wat laatst in een groep is verkracht
das een goeie,quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:42 schreef GrumpyFish het volgende:
TS, wat is je definitie van intelligentie?
Als het niet gebeurd, hoe weet je dan dat we de capaciteit wel hebben?quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:45 schreef kaltun het volgende:
[..]
das een goeie,
intelligentie :
- zelfbewust zijn
- filosoferen
- aan de toekomst denken en daarop handelen
- aan de geschiedenis kijken en leren van je fouten ( al gebeurd dit niet maar de capaciteit hebben we)
- uitvindingen maken
enz
mijn mening :quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:43 schreef TheOnlyArtifex het volgende:
[..]
Maar hoe weet jij dat dieren dat niet hebben? Ik bedoel, je weet toch niet wat ze denken? Je gaat er vanuit dat het voor macht is, en daar ben ik het mee eens, maar dat instinct ligt ook ten gronde aan het gedrag van de mens. Of vind je dat wij totaal niet meer over instincten beschikken? Want dan heeft deze hele discussie geen nut.
Van geen van die dingen is aan te tonen dat dieren dat niet hebben!quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:45 schreef kaltun het volgende:
[..]
das een goeie,
intelligentie :
- zelfbewust zijn
- filosoferen
- aan de toekomst denken en daarop handelen
- aan de geschiedenis kijken en leren van je fouten ( al gebeurd dit niet maar de capaciteit hebben we)
- uitvindingen maken
enz
ja eigenlijk had anders moeten formulieren:quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:48 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Als het niet gebeurd, hoe weet je dan dat we de capaciteit wel hebben?
Wie zegt dat dieren niet van hun fouten leren? Dat is onder andere de reden dat de dodo is uitgestorven, dieren die mishandeld/wilde dieren in het algemeen in europa bang voor mensen zijn.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:51 schreef kaltun het volgende:
[..]
ja eigenlijk had anders moeten formulieren:
maar je snapt wel wat ik bedoel, waarom anders krijg je geschiedenis lessen op school?
van je fouten moet het leren
Oke, dus je hebt het niet echt onderbouwdquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:49 schreef kaltun het volgende:
[..]
mijn mening :
dieren hebben sex voor de voortplanting en ze genieten niet van sex ( niet zoals mensen) btw dolfijnen doen het soms ook voor de lolen de varkens hebben een orgasme van 1/2 uur
![]()
en ik had het ergens gelezen dat het meer voor de dominantie was
- ik weet dat kraaien heel slim kunnen zijn, maar ik zie een kraai geen boot bouwen voor de lol.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:49 schreef TheOnlyArtifex het volgende:
[..]
Van geen van die dingen is aan te tonen dat dieren dat niet hebben!
-Zelfbewust zijn is sowieso een heel vaag begrip, je kunt alleen je eigen zelfbewustzijn aantonen, niet eens dat van een ander. Dat is nooit te bewijzen.
-Filosoferen: Ook niet aan te tonen, maar mijn hond kijkt soms heel serieus
-Aan de toekomst denken en daarop handelen: Eekhoorns verzamelen eikels voor de winter
-Naar de geschiedenis kijken en leren van je fouten: Is niet aan te tonen, maar dieren leren sowieso van hun fouten, denk maar aan stroomdraad waar ze uit de buurt blijven door vroegere ervaring.
-Uitvindingen maken: De kraai, zie hier:
quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:05 schreef spierbal het volgende:
De mens het slimste? God please. Als je ziet wat voor vragen hier gesteld worden is het ver te zoeken hoof.
alleen dolfijnen genieten netzoals mensen en geen andere dierenquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:57 schreef TheOnlyArtifex het volgende:
[..]
Oke, dus je hebt het niet echt onderbouwdMaar je zegt nu zelf al dat sommige dieren er dus wel van genieten. En volgens bepaalde psychologen is alle seks bij de mens ook gebaseerd op macht, dus...
quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:59 schreef kaltun het volgende:
[..]
alleen dolfijnen genieten netzoals mensen en geen andere dieren en een varken geniet niet , wel dat varken een orgasme heeft van 1/2 uur
Chimpansees ook; van andere dieren is het vooral moeilijk te achterhalen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:59 schreef kaltun het volgende:
[..]
alleen dolfijnen genieten netzoals mensen en geen andere dieren
dus? dier=dierquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:59 schreef kaltun het volgende:
[..]
alleen dolfijnen genieten netzoals mensen en geen andere dieren
van genieten bedoel ik voor de lol sexen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:00 schreef speknek het volgende:
[..]
Chimpansees ook; van andere dieren is het vooral moeilijk te achterhalen.
Gaan we nou ineens definities veranderen van woorden?quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:02 schreef kaltun het volgende:
[..]
van genieten bedoel ik voor de lol sexen.
Kijk maar eens naar een groep bonobo's.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:02 schreef kaltun het volgende:
[..]
Je moet niet alles aan instinct afschuiven want dan moeten we een totaal andere discussie voeren. Instinct is namelijk enorm in de mens aanwezig, en wie zegt dat een boot bouwen voor de lol niet is gebaseerd op instinct? Instincten zijn naar mijn mening de basis van alle redenen om iets te doen. In de eerste plaats natuurlijk het instinct van overleven, maar het lijkt naar mij alsof dat volgens jou het enige instinct is wat er bestaat.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:58 schreef kaltun het volgende:
[..]
- ik weet dat kraaien heel slim kunnen zijn, maar ik zie een kraai geen boot bouwen voor de lol.
- ik heb zelf ook een hond, ik heb zovaak geprobeerd om met mijn hond te communiceren na paar simpele commando's houd het op .
- eekhoorns moeten dit doen anders sterven ze van de honger ( instinct)
- dieren die je leert met pijnigen is helaas ook onder instinct, laatst keek naar een docu over olifanten die gaven hun ervaring met kalfen door aan jongere generatie, maar dit is ook soort instinct
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Bonobo#Sexual_social_behaviorquote:Op donderdag 23 januari 2014 17:02 schreef kaltun het volgende:
[..]
als je goed kijkt, zie je veel tik en grammatica fouten van mij, vind dit niet erg, maar soms bedoel ik wat anders dan dat ik het bedoel,quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:04 schreef aequus het volgende:
[..]
Gaan we nou ineens definities veranderen van woorden?
In dat geval:quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:09 schreef kaltun het volgende:
[..]
als je goed kijkt, zie je veel tik en grammatica fouten van mij, vind dit niet erg, maar soms bedoel ik wat anders dan dat ik het bedoel,
ik denk dat elke dier wel geniet wanneer die orgasme komt, dit ook meer omdat soms pijn erbij komt kijken bij het sexen door orgasme krijg je meestal pijnstillende gevoelens.
dus ja dieren zullen waarschijnlijk ook genieten van sex maar sex is voor een dier verplichting om door te kunnen bestaan, bij mens is het ongeveer hetzelfde alleen wij doen het wel heelvaak voor de lol , en dit bedoel ik met genieten
quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:06 schreef speknek het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Bonobo#Sexual_social_behavior
Bij zeekoeien wrijven sommige mannetjes ook hun geslachtsdelen tegen elkaar, wat niet veel anders verklaard kan worden dan dat ze het lekker vinden.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:05 schreef Remqo het volgende:
[..]
Kijk maar eens naar een groep bonobo's.
Als er stress of spanning in de groep ontstaat, beginnen ze meteen een orgie in allerlei standjes
als er stress of spanning ( nog steeds instinctief gedrag) is....quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:05 schreef Remqo het volgende:
Als er stress of spanning in de groep ontstaat, beginnen ze meteen een orgie in allerlei standjes
Dan is het bij de mens ook instinctief. Zo simpel is het.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:10 schreef kaltun het volgende:
[..]
als er stress of spanning ( nog steeds instinctief gedrag) is....
kan het hoeft niet.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:12 schreef TheOnlyArtifex het volgende:
[..]
Dan is het bij de mens ook instinctief. Zo simpel is het.
En hoe wil je controleren dat dieren dat niet hebben?quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:13 schreef Manke het volgende:
ik denk wel dat wij het enige wezen zijn met inbeeldingsvermogen en geloof dat dat misschien iets geestelijks is en niet elektronisch in onze hersenen.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:14 schreef kaltun het volgende:
[..]
kan het hoeft niet.
wij mensen hebben ook instinct maar ook intelligentie
geen idee, zijn daar al eens studies naar gedaan?quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:14 schreef aequus het volgende:
[..]
En hoe wil je controleren dat dieren dat niet hebben?
Ik zou het niet weten, maar het is erg moeilijk om daarachter te komen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:16 schreef Manke het volgende:
[..]
geen idee, zijn daar al eens studies naar gedaan?
ik heb zon leuke geloof hequote:
Ja heel leuk, als je even terug leest zie je dat jouw argumenten instinctief ont -of moet ik zeggen ver- krachtquote:Op donderdag 23 januari 2014 17:18 schreef kaltun het volgende:
voor
[..]
ik heb zon leuke geloof he
ik geloof , dat we uit de aarde wel ontstaan zijn, min of meer een mix tussen bepaalde diersoorten. we hebben ook instincten maar ook het vermogen om te denken je eigen bewust zijn ( wat ik mis bij de dieren)
Een gewone chimpansee, zal sneller overgaan op agressief gedrag, terwijl de bonobo meer 'make love, not war' verkiest.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:10 schreef kaltun het volgende:
[..]
als er stress of spanning ( nog steeds instinctief gedrag) is....
Neanderthalers konden ook het vuur beheersen en toch zijn ze er niet meer.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:33 schreef Samuray13 het volgende:
De reden is dat de mens het vuur leerde beheersen. Dat bracht een kettingreactie teweeg.
Erna konden al die leeuwen, luipaarden en ander gespuis hun borst natmaken.
dus je bent met me eens dat een mens toch zich distantieert van de dieren?quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:28 schreef Semisane het volgende:
De juiste vraag is niet waarom andere soorten niet de mate van intelligentie hebben ontwikkeld als de mens (even voor de discussie aannemend dat het werkelijk bijzonder is), maar de juiste vraag is: "Waarom denk jij dat 'de menselijke mate van intelligentie' een (evolutionair) voordeel zou zijn voor andere soorten?"
Om de vraag te beantwoorden waarom andere soorten niet "zo intelligent zijn als mensen" heb je niet enkel een goede definitie nodig van intelligentie, maar je hebt ook een goed beeld nodig van de "kosten", in evolutionair opzicht, van "intelligentie".
Ik weet nog niet zo zeker of intelligentie biologisch wel zo heel interessant is.![]()
Oh en je OP suggereerd dat de mens een soort van "kroon" is m.b.t. evolutie...als of elk ander diersoort het ambieert om ook mens te worden. Dat is zo'n beetje het tegenovergestelde van hoe de Evolutietheorie dit stelt.
Ik zou werkelijk niet weten op welke manier jij dat uit mijn tekst kan concluderen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:07 schreef kaltun het volgende:
[..]
dus je bent met me eens dat een mens toch zich distantieert van de dieren?
Het is volstrekt irrelevant en oninteressant hoe jij je voelt ten opzichte van andere soorten.quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:07 schreef kaltun het volgende:en ja ik voel me meer dan een dier ( eigenlijk specialer) maar dan nog heb ik wel respect voor de dieren ( eigenlijk alles wat leeft)
idd het was selectief lezen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:03 schreef Semisane het volgende:
Ik zou werkelijk niet weten op welke manier jij dat uit mijn tekst kan concluderen.Dit is een curieus geval van selectief lezen.
![]()
Ik heb het idee dat jij erg veel aan selectief lezen doet.quote:
Onzin, menselijke intelligentie is net zo goed beperkt. Ja, wij zijn intelligenter dan alle andere diersoorten op aarde. Intelligentie is echter niet een 'wel of niet' eigenschap, het is een heel gradueel iets.quote:Op donderdag 23 januari 2014 15:58 schreef kaltun het volgende:
tuurlijk zijn er wel dieren die enorm uitblinken met hun intelligentie maar de intelligentie van een dier is beperkt, maar van een mens bijna oneindig.
lolquote:Op donderdag 23 januari 2014 21:32 schreef SpecialK het volgende:
Er was nog een ander diersoort wat minstens zo intelligent was als wij maar dat konden we niet hebben dus hebben we ze waarschijnlijk bruut uitgemoord.
tegenwoordig praten we over Quantum fysica of clonen van dieren ( of van mensenquote:Op donderdag 23 januari 2014 20:29 schreef Molurus het volgende:
Onzin, menselijke intelligentie is net zo goed beperkt. Ja, wij zijn intelligenter dan alle andere diersoorten op aarde. Intelligentie is echter niet een 'wel of niet' eigenschap, het is een heel gradueel iets.
Gras doet het beter. Sterker nog. Het is bijna overal en het heeft ons zelfs tot haar slaaf gemaakt tot op het punt dat wij op onze blote knieen gehoorzaam gazonnetjes bijknippen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:14 schreef speknek het volgende:
Hmm ik ben het niet helemaal eens met die observatie. Ik vind dat de TS hier best een punt heeft. De Cambrische explosie was ruim 500 miljoen jaar geleden. Een grote intelligentie blijkt zo'n goede mutatie te zijn dat wij in nog geen 60.000 jaar tijd de complete wereld bevolken
en sindskort zelfs de hele wereld onderworpen hebben. Waarom is dat niet eerder gebeurd, als we toch heel wat voorbeelden van convergente evolutie hebben? Okay de laatste 100.000 jaar hebben we inderdaad een reeks aan concurrenten het hoofd ingeslagen, maar waarom zijn uberhaupt wij het pas geworden?
Dinosauriers zijn de directe voorgangers van vogels. Laat het nou juist kraaien en eksters zijn die exceptioneel ontwikkeld zelf-bewustzijn en intelligentie vertonen. De potentie ligt wat dat betreft ook in niet-warmbloedigen. Wij zijn alleen toevallig de 1 van de eersten op deze planeet die iets met hun intelligentie hebben kunnen doen. Wel mede dankzij die duimenquote:Waarschijnlijk dat een groot warmbloedig zoogdier zijn er iets mee te maken heeft, de hele dinosaurusperiode is daarmee 'weggegooid'. En om tot zo'n uitzonderlijke intelligentie te komen is er wellicht ook uitzonderlijke selectiedruk nodig geweest. En natuurlijk opposable thumbs.
Maar dan nog..
Ik denk dat onze grote hersenen ook wel behoorlijke nadelen met zich meebrengt. Als je enkel al kijkt naar onze kaakstructuur en tanden, dan is het duidelijk dat deze zich zo hebben moeten ontwikkelen om ruimte te maken voor ons brein.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:14 schreef speknek het volgende:
Hmm ik ben het niet helemaal eens met die observatie. Ik vind dat de TS hier best een punt heeft. De Cambrische explosie was ruim 500 miljoen jaar geleden. Een grote intelligentie blijkt zo'n goede mutatie te zijn dat wij in nog geen 60.000 jaar tijd de complete wereld bevolken en sindskort zelfs de hele wereld onderworpen hebben. Waarom is dat niet eerder gebeurd, als we toch heel wat voorbeelden van convergente evolutie hebben? Okay de laatste 100.000 jaar hebben we inderdaad een reeks aan concurrenten het hoofd ingeslagen, maar waarom zijn uberhaupt wij het pas geworden?
Waarschijnlijk dat een groot warmbloedig zoogdier zijn er iets mee te maken heeft, de hele dinosaurusperiode is daarmee 'weggegooid'. En om tot zo'n uitzonderlijke intelligentie te komen is er wellicht ook uitzonderlijke selectiedruk nodig geweest. En natuurlijk opposable thumbs.
Maar dan nog..
tja dat van biomassa vind ik nou niet een heel sterk voorbeeld. Qua biomassa scheelt het weinig met de door jouw genoemde mieren. Die zitten op hetzelfde niveau of net er onder.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 09:35 schreef speknek het volgende:
Wederom vind ik dat iets te makkelijk. Een apex predator die zo ongeveer de meeste biomassa heeft van alle dieren? (alleen koeien en atlantische krill hebben net iets meer). Leeft in de sneeuw en in de woestijn? Gras is ook succesvol ja, net zoals de mierenklasse, maar dat is voedsel. Het klopt dat er een lange, gevaarlijke evolutie aan vooraf gegaan is, en we hebben in de tussentijd geen vleugels ontwikkeld, dus dat we ons ver genoeg verspreid hebben om natuurrampen te overleven is net wat mazzel hebben, maar 500 miljoen jaar is lang, ook omdat we veel voorbeelden van convergente evolutie kennen.
Even als advocaat van de duivel natuurlijk.
Welnee...de reden is omdat de mens het druk zat heeft met het afslachten van andere mensen. Alle doden onder andere soorten zijn meer van een soort 'collateral damage'.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:26 schreef speknek het volgende:
Laten we wel realistisch blijven, de enige reden waarom de ijsbeer en de tijger et al. nog leeft is omdat wij besloten hebben ze niet af te maken.
Ik zie het punt niet zo.quote:nu de vraag aan de atheïsten:
in al die miljarden jaren, is er geen enkele wezen die de zelfde intelligentie heeft als een mens.
tuurlijk zijn er wel dieren die enorm uitblinken met hun intelligentie maar de intelligentie van een dier is beperkt, maar van een mens bijna oneindig.
Amphicoelias fragillimusquote:In al die miljarden jaren, is er geen enkele wezen die hetzelfde lange lijf heeft als een blauwe vinvis.
Dus mijn vraag is: hoe kan een blauwe vinvis als enige wezen die deze capaciteit heeft?
Het snelste landdier is het jachtluipaard, deze kunnen sprinten tot 110 kilometer per uur halen. De snelste zwemmer is dan weer de zwaardwalvis, hij kan snelheden halen tot 130 kilometer per uur.quote:In al die miljarden jaren, is er geen enkele wezen die hetzelfde snelle lijf heeft als een slechtvalk. Hij kan 322 km/uur.
Dus mijn vraag is: hoe kan een slechtvalk als enige wezen die deze capaciteit heeft?
dit is ook pas ontdekt, dus misschien is er wel een andere dier met dezelfde capaciteit.quote:In al die miljarden jaren, is er geen enkele wezen die hetzelfde onsterfelijke leven heeft alsTurritopsis nutricula.
Dus mijn vraag is: hoe kan een Turritopsis nutricula als enige wezen die deze capaciteit heeft?
die ene eigenschap die jij onderschat is wel HÉT verschil tussen mens en dier.quote:Je pakt één eigenschap eruit en vraagt je af: hoe kan dit? Je vindt het blijkbaar raar dat een wezen een bepaalde eigenschap kan ontwikkelen. Ik niet.
De mens is een dierquote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:48 schreef kaltun het volgende:
die ene eigenschap die jij onderschat is wel HÉT verschil tussen mens en dier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |