Juist nu er veel te doen is rond Feyenoord-fans die vanavond naar de bekerwedstrijd tegen Ajax in Amsterdam willen, komt een beruchte ex-hooligan met een documentaire over de liefde voor de Rotterdamse club. Leonardo Pansier (37) vocht letterlijk voor zijn club, maar beterde naar eigen zeggen zijn leven. 'Ik heb een zoontje. Dat verandert een mens.'
![media_xll_2056438.jpg]()
De laatste keer dat zijn club kampioen werd, zat Leonardo Pansier in de gevangenis. Hij zuchtte 3 jaar lang in de cel, voor zijn aandeel in 'Beverwijk': een ware veldslag tussen Feyenoord- en Ajax-hooligans, waarbij Ajacied Carlo Picornie om het leven kwam. Hij ontkent zijn betrokkenheid bij die rellen niet. 'Al is het wel idioot: ik ben vrijgesproken voor het slaan van iemand die ik toen wél heb geraakt, maar veroordeeld voor iets dat ik niet had gedaan.' Hij bleef eerst buiten schot, maar werd uiteindelijk opgepakt nadat hij door twee maten uit zijn eigen supportersgroep was verlinkt. Of hij ooit verhaal heeft willen halen bij de 'verraders'? 'Mijn wraak is deze film. Ik heb dit toch maar mooi voor elkaar gekregen.'
Pansier, die als vondeling uit Ecuador werd geadopteerd door een Rotterdams gezin, zit tegenwoordig anders in elkaar. Zeker: hij behoort nog steeds tot de harde kern van het Rotterdamse legioen. Maar betrokken bij rellen zegt hij niet meer te zijn. Heel andere dingen beheersen zijn leven. 'Ik ben nu vader van een zoontje. Dat verandert een mens. Terugdenkend aan Picornie heb ik nu te doen met zijn kinderen die zijn achtergebleven.'
En er is nóg een nieuwe liefde: de film. Hij debuteert tijdens het Rotterdams Filmfestival, dat deze week begint, als regisseur. Het onderwerp laat zich raden: de liefde voor Feyenoord. In de documentaire worden vier fanatieke supporters op de voet gevolgd. Bijvoorbeeld Hélène Meulstee, die haar zoontje Sem een week (!) na de bevalling al meeneemt naar de Kuip. Sindsdien bezoeken de twee alle wedstrijden (uit én thuis) van Feyenoord.
Het moment waarop de film in première gaat, is op z'n minst saillant. Immers: juist nu is er heisa rondom Feyenoordfans die massaal naar de 'verboden' wedstrijd Ajax-Feyenoord willen gaan. De politie zet alles op alles om vanavond, 14 jaar na de rellen bij Beverwijk, een nieuwe veldslag te voorkomen. Wat is dat toch, die liefde voor Feyenoord, die zo diep zit - en soms zo plotseling omslaat in haat en geweld? 'Soms, als de zon mooi aan de hemel staat en ik voor de ingang van de Kuip sta, heb ik het gevoel dat ik voor de poort van de hemel sta', zegt Pansier. 'Er bestaat een enorm saamhorigheidsgevoel onder de supporters. Veel meer dan bij andere clubs. Als je in stadions van andere clubs zit, leeft de wedstrijd maar onder een bepaald deel van de supporters. In de Kuip staat iedereen achter de club: oud, jong, blank en zwart. Dat het wel eens uit de hand loopt, hoort er ook bij.'
![media_l_2056433.jpg]()
![media_xll_2056419.jpg]()
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !