Nee, scripts doe ik in Pages of Google docs als ik samen schrijf. Maakt echt geen reet uit, als je maar duidelijk weet wat je wilt. Op de muur maken we vaak met post its een scene breakdown.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:39 schreef videonatic het volgende:
Gebruiken jullie nog specifieke software om scripts en boards te schrijven?
› FOT / Micro Four Thirds Fanzone #1 - Panalympus magic! ; Bazentopic.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:24 schreef mitchelll0181 het volgende:
Wat voor betaalbare lenzen passen daarop ?
Stuk goedkoper dan L-lenzen, ZEISS, Schneider, Cooke's en Angenieux-spul nog altijd hoor. Verder kun je natuurlijk ook gouwe ouwes halen (op eBay, voor weinig, o.a. Pentax-M, Minolta MD, Zenith, et cetera) en met een adapter op je MFT-camera mikken (hoeven niet eens vintage/legacy lenzen te zijn, je kunt er ook best een Nikkon-mount adapter opmikken, let wel dat je dan aperture control moet zien te regelen (of al via de lens, of ingebouwd in de mount adapter (Nikon(G) -> M43; voorbeeld: Tokina 11-16mm f/2.8). Maar de native mount lenzen zoals de Pana 20mm f/1.7, 14mm f/2.5 en Oly 45mm f/1.8 zou denk ik iedereen wel in z'n kit (moeten) hebben. Zo'n Oly 12mm f/2 is ook leuk, maar duur en dan kun je ook eens kijken naar Voigtländers, dat is écht prijzig. Maar goed, check die link in die quote eens, blader daar eens door. Echt duur vind ik MFT lenzen niet... ze zijn vaak best aardig in low light en vooral ook scherp. Mja, als je voor MFT een equivalent zoekt voor de Canon 50mm f/1.8 van zo'n 90 euro ofzo, tja, dat is er nu ook weer niet bij. Maar goed, welke andere EOS-mount lenzen heb je in die range verder dan ook? Over het algemeen zijn MFT-lenzen net zo betaalbaar als APS-C-lenzen.quote:
Voor een overzicht van MFT-objectieven kan ik je aanraden hier eens te kijken: [ klik ]
PANASONIC | o.a. de 14-140mm | 12-35mm f/2.8 | 14mm f/2.5 | 20mm f/1.7
PANA/LEICA | 25mm f/1.4 | 42.5mm f/1.2 | 45mm f/2.8
OLYMPUS | o.a. de 14-40mm f/2.8 | 12mm f/2 | 17mm f/2.8 | 25mm f/1.8 | 45mm f/1.8 | 75mm f/1.8
OVERIGE | Er zijn ook objectieven van third parties: Sigma, Tamron, Tokina, Walimex/Samyang/Rokinon, maar ook Voigtländer en SLR Magic (die ook CINE-lenzen met MFT-mount maken!) die het ook zeker waard zijn om eens naar te kijken. Vergeet, zoals ook aangehaald in de inleiding, niet, dat je ook non-native objectieven (lenzen met een andere mount dus) zou kunnen gebruiken zolang er een adapter (van Fotga bijvoorbeeld) voor bestaat. Ook legacy/vintage lenzen zoals een Pentax-M SMC Asahi 50mm f/1.4 i.c.m. een (Fotga) PK -> M43 adapter.
Weet niet precies meer welke episode, maar daar had Ryry het niet al te lang geleden over...quote:Op maandag 10 maart 2014 19:39 schreef videonatic het volgende:
Gebruiken jullie nog specifieke software om scripts en boards te schrijven?
Bij m4/3 en NEX kun je beter vragen welke lenzen er niet oppassenquote:Op maandag 10 maart 2014 20:24 schreef mitchelll0181 het volgende:
Wat voor betaalbare lenzen passen daarop ?
Ziet er sexy uit. Tip trouwens voor cruciale rackfocuses. Begin op het belangrijkste focuspunt en focus naar de minder belangrijkere en draai dan je shot om. Ik had het idee dat de blouse niet helemaal scherp was.quote:
Thx!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:24 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ziet er sexy uit. Tip trouwens voor cruciale rackfocuses. Begin op het belangrijkste focuspunt en focus naar de minder belangrijkere en draai dan je shot om. Ik had het idee dat de blouse niet helemaal scherp was.
Voor de mensen geinteresseerd in de productie achter mijn 48 hours film project film, hier een link naar onze Facebook pagina. Vol met BTS fotos en berichten. Binnenkort ook met BTS beelden en meer!
https://www.facebook.com/48Feut
Uiteraard alleen bij stilleven, maar handig tipje voor je toolset!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:28 schreef Susteren het volgende:
[..]
Maar dat omdraaien was nieteens zo'n slecht idee geweest aangezien er geen mensen in beeld zijn. Als je mensen gaat omdraaien merk je het meteen dat ze gaar knipperen met de ogen.
Jep thx!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:35 schreef KaMo het volgende:
[..]
Uiteraard alleen bij stilleven, maar handig tipje voor je toolset!
Thanks! Alleen After Effects.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:03 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Sjiek hoor. Je logo animatie is gemaakt met Cinema4D en After Effects? Of alleen 1 van de 2?
Heb je met lights zitten kloten? De manier waarop het licht erop valt doet me namelijk erg 3D aan. Element 3D misschien?quote:
Had een hele tijd geleden soort preset gekocht, daarmee gewoon met settings en animatie liggen spelen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:29 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Heb je met lights zitten kloten? De manier waarop het licht erop valt doet me namelijk erg 3D aan. Element 3D misschien?
6Dquote:Op vrijdag 14 maart 2014 20:44 schreef hoink581 het volgende:
Wat zou jullie een goede opstap vinden van de 600D? (Met een prijslimiet van 2000 euro )
Ik heb het gevoel als ik weer de overstap maak naar een Canon dat er gewoon 0 vooruitgang in zit. In mijn ogen produceren die camera's al jaren hetzelfde beeld, zonder extra's.quote:
600D is ook een canonquote:Op vrijdag 14 maart 2014 20:59 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel als ik weer de overstap maak naar een Canon dat er gewoon 0 vooruitgang in zit. In mijn ogen produceren die camera's al jaren hetzelfde beeld, zonder extra's.
Dat weet ik Piet. Daarom zie ik de heil er niet om over te stappen naar een andere Canon EOS. Of er moet nu echt iets fantastisch aankomen met de 7D IIquote:
Wat wil je dan? Een nikon of pentax en dan al je glas nieuw kopen?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:02 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Dat weet ik Piet. Daarom zie ik de heil er niet om over te stappen naar een andere Canon EOS. Of er moet nu echt iets fantastisch aankomen met de 7D II
Nu spreken we over 2 lenzen (kitlenzen ) buiten beschouwing gelaten, dus dat valt te overzien. Nikon sowieso no way. Black Magic Pocket lijkt me wel wat?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Een nikon of pentax en dan al je glas nieuw kopen?
Verder is de 600 een hele goede camera, niets mis mee, heb er eentje aan mijn man gegeven.
Probleem van een FF Canon is ook dat je dan lenzen moet hebben. En om fullframe te coveren heb je een lens met een grote imagecircle en veel glas nodig en wordt 't nogal duur. Maar verder is een 5DmkIII natuurlijk wel een boel 5DmkIII >>>>> 600D. En de 600D is, met uitzondering van de ML-features, qua performance inderdaad niet bijster interessant. Geen enkele 18MP EOS is dat (7D, 60D, 650D, 700D, 100D). De 70D is marginaal beter en het is inderdaad nog maar de vraag wat er uit gaat komen. Dus je budget is niet groot genoeg om fullframe te gaan en APS-C van Canon is te weinig interessant inderdaad.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 20:59 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel als ik weer de overstap maak naar een Canon dat er gewoon 0 vooruitgang in zit. In mijn ogen produceren die camera's al jaren hetzelfde beeld, zonder extra's.
Het enige wat me tegen houdt om voor een Black Magic Pocket te gaan, is de cropfactor en de vermindering van DOF. Maar ik zag al dat je met een speedbooster dezelfde cropfactor kan krijgen die ik nu op APS-C gewend ben toch?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:23 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Probleem van een FF Canon is ook dat je dan lenzen moet hebben. En om fullframe te coveren heb je een lens met een grote imagecircle en veel glas nodig en wordt 't nogal duur. Maar verder is een 5DmkIII natuurlijk wel een boel 5DmkIII >>>>> 600D. En de 600D is, met uitzondering van de ML-features, qua performance inderdaad niet bijster interessant. Geen enkele 18MP EOS is dat (7D, 60D, 650D, 700D, 100D). De 70D is marginaal beter en het is inderdaad nog maar de vraag wat er uit gaat komen. Dus je budget is niet groot genoeg om fullframe te gaan en APS-C van Canon is te weinig interessant inderdaad.
Dan heb je Nikon nog. De D5300 is qua video superieur aan de APS-C counterparts van Canon. Hoe je de video echter uit de camera haalt is nogal . Ze hebben een baby-mode, maar geen toegewijde videomode op de dial. Verder veel minder imagecontrol en natuurlijk het ontbreken van toffe Magic Lantern toevoegingen in vergelijk met Canon.
Dan heb je uiteraard MFT! Niet voor niets zijn hier lui met de GH2, GH3 en Black Magic Pocket Cinema Camera (en ik ook nog eens met een Olympus OM-D E-M1). Video op deze dingen is een wahnsinn! Camera's als ook lenzen zijn betaalbaar en footage heeft een erg tof character, door de korte flange distance kun je ook oeroud glas erop zetten (of nieuw glas met ingebouwde diafragmaring) met behulp van een adapter. Wat dacht je van anarmorphic shooting!? Je krijgt zo'n beetje alles wat je je wenst op videogebied, de GH3 en BMPCC zijn echt gemaakt om ze voor video te gebruiken, Canon & Nikon blijven het toch meer als een 'extraatje' zien voor de stillsphotographer. Anyways, dit is imho de aantrekkelijkste optie als je geen zin hebt om de financiën uit de pan te laten rijzen, maar trouwens ook als je je gear compact een 'inconspicuous' wilt houden. De GH4 ga je ook wel redden met dat budget. Haal je 'em body only en qua lenzen moet je dan maar ff beginnen met een Panasonic pancake en dan wat vintage/legacy glas van eBay. Of als de GH4 overkill is, de GH3 zal nu wel een in prijs-vrijeval komen... wat ook erg interessant is dan en dan kun je er gelijk wat tof glas bijhalen.
BMPCC is trouwens geen stillscamera. Je kunt ook niet ff what-you-see-is-what-you-get schieten. Je houdt er altijd wat intensievere nabewerking op na. Something to keep in mind...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |