Ik weet dat er zo wordt gedacht. Ik ageer tegen het gemak waarmee de woordjes "hoort bij zijn stoornis" worden uitgesproken in dit soort situaties. Ik weet dat TS zich niet aanstelt, net zoals ik dat ook weet van de andere mensen in mijn omgeving.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:44 schreef Clemenza het volgende:
Het van alles een probleem maken en het in het negatieve trekken hoort bij zijn stoornis. Dat doorbreek je niet door te zeggen dat hij positiever om zich heen moet kijken. Dat weet hij, alleen het lukt hem niet. Psyschische stoornissen zijn vervelend, voor de buitenwereld lijkt het alsof iemand zich "aanstelt" maar dat doet deze jongen helemaal niet.
Therapie werkt op deze manier niet maar je ziet ook dat hij wel echt ernstige dingen heeft meegemaakt (psychoses, zichzelf beschadigen) en dan lijkt het me wel verstandig dat Pulzzar niet opeens verdwijnt.
Goede houdingquote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:45 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ben niet van plan om te accepteren dat ik er zogenaamd niks aan kan doen, want daar geloof ik niet in en ik laat me zoiets zeker niet aanpraten.
Je hebt dus wel degelijk doorzettingsvermogen en talent, maar omdat je steeds twijfelt over jezelf, zoek je de hulpverlening op. Uit het voorbeeld van stoppen met roken blijkt dat de hulpverleners je eerder in de weg zitten dan helpen en dat je op eigen kracht meer bereikt dan met hun hulp. Ook lossen de hulpverleners jouw verwachtingen duidelijk niet in.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 16:42 schreef Pulzzar het volgende:
... Ik ging wel meer vreten en woog met mijn 1,79 m uiteindelijk bijna 100 kilo, maar later kon ik mijn eetpatroon veranderen en de discipline opbrengen om naar de sportschool te gaan en binnen een paar maanden woog ik 82 kilo, wat ik nog steeds weeg.
Voor mij is dit het bewijs dat ik toch beschik over kracht en doorzettingsvermogen. Ik blijf ook geloven en vasthouden dat er een manier bestaat om mijn leven te veranderen.
Wat ik wel heel moeilijk vind, is dat ik er alleen voor lijk te staan, met name omdat de ene keer heel anders naar de situatie kijk dan de andere keer en dat ik daarom moeilijk perspectief vind. Ergens weet ik wel wat ik wil, maar er zit een dikke nevel van twijfels en gedachten voor. Vandaar dat ik elke keer die hulpverlening opzoek. Niet vanuit gemakzucht dat zij het maar voor mij moeten oplossen, maar in de hoop dat zij me kunnen helpen motiveren en het perspectief te blijven zien.
Maar wie weet is dat toch ergens wel een vorm van gemakzucht en moet ik er op eigen kracht uitkomen. Zolang ik hulpverleners blijf opzoeken, blijf ik daarvan afhankelijk.
Ik heb ergens mijn keuze al gemaakt.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 17:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hebt dus wel degelijk doorzettingsvermogen en talent, maar omdat je steeds twijfelt over jezelf, zoek je de hulpverlening op. Uit het voorbeeld van stoppen met roken blijkt dat de hulpverleners je eerder in de weg zitten dan helpen en dat je op eigen kracht meer bereikt dan met hun hulp. Ook lossen de hulpverleners jouw verwachtingen duidelijk niet in.
Volgens mij ben je niet eens afhankelijk van hulpverleners, maar maak je jezelf van hen afhankelijk. Aan jou de keuze om dat te blijven doen of om meer voor je eigen kracht en doorzettingsvermogen te kiezen.
Dan zorg je toch gewoon door het anders gaat?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 17:30 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb ergens mijn keuze al gemaakt.
Ik ben alleen bang dat het op de volgende manier zal gaan:
< knip>
En nu ben je er klaar mee en laat je jezelf niet meer manipuleren. Gewoon schriftelijk opzeggen. Mocht je later toch weer behoefte voelen aan behandeling, dan kun je die altijd nog hervatten.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 17:30 schreef Pulzzar het volgende:
En dat dialoog wat ik gepost heb. Zo gaat het elke keer. Op het moment zelf ga ik het wel met hen eens worden. Een paar uur later denk ik: wat een sukkel ben ik ook dat ik mij zo laat manipuleren.
Dit hele stuk in geen probleem, het probleem is dat jij zulke gevoelens van jezelf niet accepteert, volgens in het zelfverwijt schiet (wat passief maakt) en daarna anderen 'de schuld' wil geven.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:17 schreef Pulzzar het volgende:
Ik had gisteren voor het eerst meegedaan aan een kickboksles en ik voelde me daar opnieuw het weerloze lulletje die ik vroeger was en daarom gepest werd. Ik ben er namelijk totaal niet goed in. Vroeger was ik houterig en had ik motorische problemen en dat merkte ik gisteren opnieuw. Ik begreep niet goed welke moves ik moest maken en intern voelde ik de "vlucht"-reactie heel sterk opkomen in plaats van de "vecht"-reactie. Ik bedoel dus niet dat ik het leuk moet gaan vinden of erop uit moet zijn om de eerste de beste op zijn bek te slaan, maar het gevoel dat je ruggegraat hebt en in staat bent om voor jezelf op te komen.
En dat is dus onderdeel van het probleem waar je mee zit, want er is daar niks terecht aan.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:10 schreef Pulzzar het volgende:
Dus in dat geval vind ik het meer dan terecht dat ik daardoor een minderwaardig gevoel heb.
Degene die dit gepost heeft: ik ben dat zeker niet van plan! Zo'n kutopmerking kan ik misschien begrijpen van jochies van 12 die ook op Fok! zitten, maar als jij in je profiel aangeeft dat je over de 50 bent, ben je wel hééél erg triest.quote:
Thanks voor je reactie. Goed dat je je leven zo kan oppakken.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:07 schreef Elvenpath het volgende:
Lieve TS,
Ik hoor je aangeven dat je minderwaardigheid het gevolg is van het feit dat je bepaalde dingen wat minder goed kan. Dat je het dagelijkse leven minder goed aankan etc. En ik lees ook dat je het onzin vind als andere zeggen dat je jezelf maar moet accepteren zoals je bent.
Mag ik vragen wat je anders van plan bent? Geloof me maar dat je niet de enige bent die shitmomenten in het leven heeft gekend! Ik werk zelf in de hulpverlening (waar ik veel ellende heb gezien) en ben ik mijn eigen jeugd ook mishandeld. Denk je dat ik het leuk vond om allemaal nare dingen mee te maken? Nee! En uiteindelijk heb ik mezelf twee keuzes gegeven:
keuze 1: zelfmoord plegen want mijn leven is niet perfect of zoals ik het graag had willen zien.
keuze 2: een potje flink janken en dan MIJN leven gaan leiden in de mate dat ik het aankan. Guess what? Ik heb dan behoorlijk veel trauma's opgelopen en deze zullen de rest van mijn leven een rol blijven spelen. Maar ik heb ze geaccepteerd en hou er rekening mee. Mijn omgeving heeft het niet eens door totdat ik het ze vertel en ze moedigen me allemaal aan!
Dus mijn tip: maak voor jezelf ook zo'n keuze.
Dat kickboxen is idd de trigger geweest. Ik snap best dat je het niet meteen kan. Wat ik constateerde, was dat ik er ook totaal geen aanleg voor heb. Ik verwachte tijdens de les dat de trainer zou roepen naar mij: "Rot maar op, want je kan er toch niks van en je moet niet de illusie hebben dat je er ooit iets van gaat bakken!" Natuurlijk ontzettend irreeel en ik weet absoluut dat een trainer zoiets niet zal roepen. Oude gevoelens kwamen op dat moment naar boven en hoewel ik het verstandelijk kan beredeneren, gaan die gevoelens niet weg.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 21:29 schreef fathank het volgende:
Na 1 lesje kun je idd nig geen moer van kickboxen. Daar zul je toch wat langer voor moeten oefenen.
Misschien moet je je verwachtingspatroon een beetje bijstellen, niet slleen met kickboxen maar ook in je dagelijkse bezigheden. Je verwacht te veel vanjezelf.
De eerste weet ik veel hoeveel lessrn kon ik er ook geen reet van en kreeg ik regelmatig het deksel op de neus. Het duurt greoon een tijd voordat zoiets vanzelf gaat en het een 2e natuur wordt.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 21:45 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dat kickboxen is idd de trigger geweest. Ik snap best dat je het niet meteen kan. Wat ik constateerde, was dat ik er ook totaal geen aanleg voor heb. Ik verwachte tijdens de les dat de trainer zou roepen naar mij: "Rot maar op, want je kan er toch niks van en je moet niet de illusie hebben dat je er ooit iets van gaat bakken!" Natuurlijk ontzettend irreeel en ik weet absoluut dat een trainer zoiets niet zal roepen. Oude gevoelens kwamen op dat moment naar boven en hoewel ik het verstandelijk kan beredeneren, gaan die gevoelens niet weg.
Dus Cannilas, ik denk wel dat je gelijk hebt.
Ik blijf wel gewoon gaan. Het wordt op de sportschool gegeven waar ik al opzit, dus extra contributie hoef ik er niet voor te betalen. Echter gaan ze wel over een paar weken de lessen op een ander tijdstip geven wat me nét niet uitkomt, omdat ik dan meestal in de trein zit op weg naar huis.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 21:51 schreef fathank het volgende:
[..]
De eerste weet ik veel hoeveel lessrn kon ik er ook geen reet van en kreeg ik regelmatig het deksel op de neus. Het duurt greoon een tijd voordat zoiets vanzelf gaat en het een 2e natuur wordt.
Blijf gaan je zult zien dat mettertijd je zelfvertrouwen een boost krijgt. Dat werkt ook weer door in je andere dagelijkse beslommeringen.
Maar sowieso man, sporten is echt de shit. gaan mentaal al je oer juices weer van flowenquote:Op dinsdag 21 januari 2014 22:06 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik blijf wel gewoon gaan. Het wordt op de sportschool gegeven waar ik al opzit, dus extra contributie hoef ik er niet voor te betalen. Echter gaan ze wel over een paar weken de lessen op een ander tijdstip geven wat me nét niet uitkomt, omdat ik dan meestal in de trein zit op weg naar huis.
Maar dat je zelfvertrouwen mettertijd een boost krijgt, klopt helemaal! Ik ben nu een paar maanden weer bezig regelmatig te sporten (was daarvoor een half jaar niet gegaan). Ik begin nu te merken dat ik echt sterker wordt.
Niets van aantrekken op dit forum is dat een meer dan gewone zaak ook het uitvinden van persoonlijke info. En dan de persoon gaan etteren in de privésfeer gewoon goed opletten wat je op openbare forums doet plaatsenquote:Op dinsdag 21 januari 2014 21:06 schreef Pulzzar het volgende:
Dit topic kan wat mij betreft dicht. Ik heb hier reacties gehad waar ik wel wat aan heb en iedereen met de beste intenties wil ik ook bedanken daarvoor. Echter heb ik via DM ook een aantal vervelende berichten gekregen waaronder dit:
[..]
Degene die dit gepost heeft: ik ben dat zeker niet van plan! Zo'n kutopmerking kan ik misschien begrijpen van jochies van 12 die ook op Fok! zitten, maar als jij in je profiel aangeeft dat je over de 50 bent, ben je wel hééél erg triest.
Heb je de user in kwestie gerapporteerd? Gewoon doen. Zulke laaghartige figuren moeten langere tijd van dit forum worden verbannen.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 21:06 schreef Pulzzar het volgende:
Dit topic kan wat mij betreft dicht. Ik heb hier reacties gehad waar ik wel wat aan heb en iedereen met de beste intenties wil ik ook bedanken daarvoor. Echter heb ik via DM ook een aantal vervelende berichten gekregen waaronder dit:
[..]
Degene die dit gepost heeft: ik ben dat zeker niet van plan! Zo'n kutopmerking kan ik misschien begrijpen van jochies van 12 die ook op Fok! zitten, maar als jij in je profiel aangeeft dat je over de 50 bent, ben je wel hééél erg triest.
Normaal kan ik dat wel hebben. Nu is dat ff wat moeilijker nu het wat minder goed met me gaat. Maar i'm allrightquote:Op dinsdag 21 januari 2014 22:43 schreef aijumu het volgende:
[..]
Niets van aantrekken op dit forum is dat een meer dan gewone zaak ook het uitvinden van persoonlijke info. En dan de persoon gaan etteren in de privésfeer gewoon goed opletten wat je op openbare forums doet plaatsen
Je hebt recht om je eigen keuzes te maken. Zo simpel is het.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:30 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Normaal kan ik dat wel hebben. Nu is dat ff wat moeilijker nu het wat minder goed met me gaat. Maar i'm allright
Ik ga vrijdag wel naar de therapeut, maar ik maak wel duidelijk dat ik het op deze manier niet meer wil. Ik wantrouw ze teveel. Ik wil niet continu overtuigd worden dat dit dé behandeling voor me is als ik het zelf anders beleef.
De meeste behandelingen zitten volgens mij anders in elkaar. Bij PsyQ is het zo dat je behandeling sowieso stopt als je 3 keer niet komt en daarbij niet eerder dan 24 uur van tevoren jezelf hebt afgemeld. Dat is erg streng, maar wel rechtvaardig.
Bij de behandeling die ik nu volg, is het veel te vrijblijvend. Of je wel of niet komt, dat is je eigen keuze en zodoende komt het heel vaak voor dat er gemiddeld 4 van de 8 groepsleden aanwezig zijn. Als je niet komt, word je wel achteraf opgebeld door de sociotherapeut wat er aan de hand is dat je er niet was. Wanneer je dan niet opneemt of niks van jezelf laat horen, krijg je op den duur een brief dat de therapeuten bij jou op huisbezoek komen. Als je besluit met de therapie te kappen, zullen de therapeuten in eerste instantie jou proberen te overtuigen dat je toch moet blijven.
Dit hoort bij hun protocol. Dit doen ze omdat het bij andere behandelingen te vaak voorkomt dat clienten met borderline niet komen opdagen of in hun impulsiviteit besluiten ermee te stoppen.
Maat het staat haaks op waar ik zelf voor sta. Ik ben van mening dat ze op die manier slachtoffergedrag stimuleren. Ik was vaak wel aanwezig op therapie en ik heb niet zo heel veel moeite om op gemaakte afspraken te verschijnen. Maar ik denk dat clienten die er wel moeite mee hebben veel meer hebben aan duidelijke en strenge regels dan aan zogenaamde eigen verantwoording nemen.
De behandeling is in 2004 bedacht door twee Amerikanen en in 2008 werd de behandeling in Nederland geintroduceerd. De therapeuten moeten zich aan een streng protocol houden. Dat ze mij ervan proberen te overtuigen dat ik de behandeling moet blijven doen, dat staat in het protocol. Het staat ook in het protocol dat ze een vertrouwensband moeten opbouwen met de clienten.
En dáárom vertrouw ik ze juist niet! Ik twijfel aan hun oprechtheid. Ik haat ze dat ze mij elke keer proberen te overtuigen die behandeling te blijven doen. Ik heb het gevoel alsof het Jehova-getuigen zijn die zich niet willen laten wegsturen.
Laat je niet ompraten hè!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:30 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ga vrijdag wel naar de therapeut, maar ik maak wel duidelijk dat ik het op deze manier niet meer wil. Ik wantrouw ze teveel. Ik wil niet continu overtuigd worden dat dit dé behandeling voor me is als ik het zelf anders beleef.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |