abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 januari 2014 @ 08:42:02 #287
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_135790161
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 07:53 schreef E-lephant het volgende:

[..]

En als een ouder nou samen met een kind van vermoedelijk <18 een fles smirnoff ice/passoa iets in die trant koopt? Feitelijk gezien zou je dat dan kunnen zeggen ;)

Het lijkt mij niet de gewenste situatie als caissieres/kassiers aan de kassa gaan zeggen dat ze in gevolge artikel 20 lid 1 van de Drank & Horecawet verplicht zijn om de leeftijd van dochter/zoonlief vast te stellen aan de hand van een in artikel 1 lid 1 van de Wet op de identificatieplicht genoemd document omdat niet onmiskenbaar duidelijk is of zoon/dochterlief ouder is dan 18. Dan heb je voordat je het het woord wet hebt uitgesproken al een vuist in je gezicht denk ik.

Zo heeft een filiaal hier in Nijmegen grote posters gemaakt waarop staat dat iedere klant t/m 25 jaar wettelijk verplicht is zich te identificeren bij de aankoop van alcohol en tabak. Dat is ook kolder natuurlijk.

Het beste is om in zo'n situatie gewoon rustig aan de klant uit te leggen waarom je het ID van zoon/dochterlief nodig hebt. Doen ze moeilijk dan roep je inderdaad de TL/(A)SM er maar bij en die lossen het wel op.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 22 januari 2014 @ 09:36:15 #288
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_135791177
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 07:53 schreef E-lephant het volgende:

[..]

En als een ouder nou samen met een kind van vermoedelijk <18 een fles smirnoff ice/passoa iets in die trant koopt? Feitelijk gezien zou je dat dan kunnen zeggen ;)

Omdat je er voor het gemak maar van uitgaat, dat dat kinderspul is :D?

Ik weet overigens niet of dit waar is, maar ik heb een idee, dat steeds minder jongeren veel alcohol kopen (bij mij in Amsterdam tenminste). Aantal jongeren, dat ik met alcohol zie rondlopen in de winkel, is gewoon verbazingwekkend laag.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 08:42 schreef Schuimpjes het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet de gewenste situatie als caissieres/kassiers aan de kassa gaan zeggen dat ze in gevolge artikel 20 lid 1 van de Drank & Horecawet verplicht zijn om de leeftijd van dochter/zoonlief vast te stellen aan de hand van een in artikel 1 lid 1 van de Wet op de identificatieplicht genoemd document omdat niet onmiskenbaar duidelijk is of zoon/dochterlief ouder is dan 18. Dan heb je voordat je het het woord wet hebt uitgesproken al een vuist in je gezicht denk ik.

Zo heeft een filiaal hier in Nijmegen grote posters gemaakt waarop staat dat iedere klant t/m 25 jaar wettelijk verplicht is zich te identificeren bij de aankoop van alcohol en tabak. Dat is ook kolder natuurlijk.

Het beste is om in zo'n situatie gewoon rustig aan de klant uit te leggen waarom je het ID van zoon/dochterlief nodig hebt. Doen ze moeilijk dan roep je inderdaad de TL/(A)SM er maar bij en die lossen het wel op.
Ware het niet, dat die wet je juist helpt en ervoor zorgt, dat je niet elke ouder met kind hoeft te vragen :p.

Vraagje verder: Wat vinden jullie van een volgende situatie?
Verkoop wordt geweigerd door een caissière, man raakt verontwaardigd, TL zegt: "Oh, die is wel ouder hoor, geef maar mee". Zet je m.i. toch wel een beetje je caissière mee voor lul, als hij zich niet wil legitimeren.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  woensdag 22 januari 2014 @ 09:46:06 #289
378682 JohnBercow
pi_135791381
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:36 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Omdat je er voor het gemak maar van uitgaat, dat dat kinderspul is :D?

Ik weet overigens niet of dit waar is, maar ik heb een idee, dat steeds minder jongeren veel alcohol kopen (bij mij in Amsterdam tenminste). Aantal jongeren, dat ik met alcohol zie rondlopen in de winkel, is gewoon verbazingwekkend laag.

[..]

Ware het niet, dat die wet je juist helpt en ervoor zorgt, dat je niet elke ouder met kind hoeft te vragen :p.

Verkoop wordt geweigerd door een caissière, man raakt verontwaardigd, TL zegt: "Oh, die is wel ouder hoor, geef maar mee". Zet je m.i. toch wel een beetje je caissière mee voor lul, als hij zich niet wil legitimeren.
Ik bedoel dat je de klant niet de wet hoeft te gaan dicteren. Als moeke dus met een zoonlief van 17 komt en er onstaat een discussie over het al dan niet identificeren van zoonlief, dan moet je dus niet gaan zeggen dat art. 20 lid 1 etc...

Een TL valt daar mee gewoon zijn of haar medewerker af. Afspraak bij ons is, TL of (A)SM ondersteund de medewerker altijd en geeft verder geen waardeoordeel over het beslissing van de medewerker. Als de medewerker dus om een ID vraagt dat moet dat ID worden getoond. Zo niet, dan gaat er geen tabak/alcohol mee. Al is die klant 80 en ziet ie eruit als een jonge God van 17.

De reden hiervoor is dat wanneer je het oordeel van de caissiere wijzigt, deze zeer waarschijnlijk onzeker gaat worden over het schattingskwaliteiten en dus meer moeite gaat krijgen met het vragen van ID's wat dus een averechtse werking gaat hebben.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_135791653
quote:

Ja dat gebeurt af en toe met onze briljante TL's. Dan staan de caissière's idd voor lul. Dan kunnen ze het denk net zo goed zelf inschatten. Oke als je weinig ervaring hebt maar bij caissière's die er al tig jaar werken is het wel een beetje lullig.
pi_135791681
quote:
Vind ik niet kunnen. Vind het netter om de medewerker te ondersteunen in plaats van voor het blok te zetten.

Dan gaan de klanten ook denken 'right, bij hem/haar moet ik dus niet aan de kassa gaan als ik alcohol ga kopen'.
  woensdag 22 januari 2014 @ 09:57:06 #292
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_135791706
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:46 schreef Schuimpjes het volgende:

[..]

Ik bedoel dat je de klant niet de wet hoeft te gaan dicteren. Als moeke dus met een zoonlief van 17 komt en er onstaat een discussie over het al dan niet identificeren van zoonlief, dan moet je dus niet gaan zeggen dat art. 20 lid 1 etc...

Een TL valt daar mee gewoon zijn of haar medewerker af. Afspraak bij ons is, TL of (A)SM ondersteund de medewerker altijd en geeft verder geen waardeoordeel over het beslissing van de medewerker. Als de medewerker dus om een ID vraagt dat moet dat ID worden getoond. Zo niet, dan gaat er geen tabak/alcohol mee. Al is die klant 80 en ziet ie eruit als een jonge God van 17.

De reden hiervoor is dat wanneer je het oordeel van de caissiere wijzigt, deze zeer waarschijnlijk onzeker gaat worden over het schattingskwaliteiten en dus meer moeite gaat krijgen met het vragen van ID's wat dus een averechtse werking gaat hebben.
Eerste punt: Nee, uiteraard niet! Zou wat zijn :D. Houd 'm alleen zelf in het achterhoofd, om te weten wanneer ik in principe wel en wanneer niet moet vragen bij ouders met kinderen. Discussies zijn voor TL/ASM.

En ja, over dat afvallen, ben ik mee eens. Die keer gebeurde het mij bij een gozer van zo 23-26 en een jongen die samen met hem liep, van heel duidelijk jonger (jaar of 16, ouder-kind relatie uit den boze) Ik wilde, dat beiden zich zouden legitimeren, maar hij weigerde vooral z'n (blijkbaar, kan ik ook niet ruiken) neefje z'n ID te laten zien. Moest 'k 'm uiteindelijk alsnog meegeven. Voelt niet heel prettig.
  woensdag 22 januari 2014 @ 10:02:12 #293
378682 JohnBercow
pi_135791832
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:57 schreef OudeBok het volgende:
En ja, over dat afvallen, ben ik mee eens. Die keer gebeurde het mij bij een gozer van zo 23-26 en een jongen die samen met hem liep, van heel duidelijk jonger (jaar of 16, ouder-kind relatie uit den boze) Ik wilde, dat beiden zich zouden legitimeren, maar hij weigerde vooral z'n (blijkbaar, kan ik ook niet ruiken) neefje z'n ID te laten zien. Moest 'k 'm uiteindelijk alsnog meegeven. Voelt niet heel prettig.
Kan ik me voorstellen. Vraagje: Hadden ze een bontkraag en nektasje?
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 22 januari 2014 @ 10:05:29 #294
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_135791917
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:02 schreef Schuimpjes het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen. Vraagje: Hadden ze een bontkraag en nektasje?
Nope. Moet ook toegeven, dat dat tot nu toe de klanten zijn, die er allemaal lacherig over doen. De 'gewone' mensen doen by far het moeilijkst.
  woensdag 22 januari 2014 @ 10:07:18 #295
378682 JohnBercow
pi_135791960
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:05 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Nope. Moet ook toegeven, dat dat tot nu toe de klanten zijn, die er allemaal lacherig over doen. De 'gewone' mensen doen by far het moeilijkst.
Tattas be like

Ik laat geen ID zien

:')
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 22 januari 2014 @ 10:40:50 #296
378682 JohnBercow
pi_135792966
De winkel van Konicks heeft het AD gehaald vanwege de blikjes Energy

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rlast-te-weren.dhtml
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_135793282
Wij hebben echt elke week problemen met de airboxen, zie elke keer weer op de mail; je storing Lamsonair...
pi_135795066
In het kader van IDB hebben wij een nieuwe afspraak gemaakt. Wanneer de lades worden gelopen, gaat iemand bij de achterdeur (de TL VKK, of in ieder geval leidinggevende van VKK) staan om te zorgen dat er echt niemand naar buiten gaat. Want dat wilde nog wel eens gebeuren. Er wordt omgeroepen 'achterdeur graag gesloten houden, bellen voor akkoord'.

Vandaag dus ook, TL kijkt even in het magazijn, belt daarna voor akkoord en ze gaan lades lopen. Ik zeg tegen hem 'ja, zo heeft dat toch werkelijk geen enkel nut, nu kunnen er alsnog mensen naar buiten gaan'.

Lang leve de afspraken...
pi_135795209
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:40 schreef Schuimpjes het volgende:
De winkel van Konicks heeft het AD gehaald vanwege de blikjes Energy

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rlast-te-weren.dhtml
:D _O-

Zou wel mooi zijn als meer supermarkten avondwinkels worden.

Op die ASW zitten sowieso al een paar 24/7 winkels, maar die zijn volgens mij niet heel interessant.
  woensdag 22 januari 2014 @ 11:48:48 #300
378682 JohnBercow
pi_135795289
Lapo hunters
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_135795297
In de reacties op dat bericht

quote:
De energydrank kun je per 6 stuks (tray) verkopen, dan hebben de jongeren gelijk voor de hele week wat, en heb je niet minder omzet.
Dit is opzich zo'n slecht idee nog niet, dat je er gelijk 6 of 12 moet kopen (24 is misschien iets te veel).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')