abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135742297
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren naar welke universiteit ik wil gaan. Ik ben volgend jaar van plan om in België te gaan studeren, i.v.m. een (grotere) kans om daar toe gelaten te worden. Ik wil dan graag de studie Biomedische wetenschappen gaan volgen.

Nu heb ik mezelf via verschillende bronnen geïnformeerd over de universiteiten in België, en krijg ik regelmatig te horen dat het niveau aan de universiteiten in België een stuk hoger ligt.
Mijn vraag is dan ook of dit klopt? Heeft er misschien iemand ervaring met het studeren in Nederland en het studeren in België?
Andere belangrijke informatie over het studeren aan een Belgische universiteit is natuurlijk altijd welkom!
pi_135747535
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:54 schreef Alexandraatje het volgende:
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren naar welke universiteit ik wil gaan. Ik ben volgend jaar van plan om in België te gaan studeren, i.v.m. een (grotere) kans om daar toe gelaten te worden. Ik wil dan graag de studie Biomedische wetenschappen gaan volgen.

Nu heb ik mezelf via verschillende bronnen geïnformeerd over de universiteiten in België, en krijg ik regelmatig te horen dat het niveau aan de universiteiten in België een stuk hoger ligt.

Mijn vraag is dan ook of dit klopt? Heeft er misschien iemand ervaring met het studeren in Nederland en het studeren in België?
Andere belangrijke informatie over het studeren aan een Belgische universiteit is natuurlijk altijd welkom!
Het niveau in België is zeker niet hoger dan in Nederland, ik zou eerder zeggen lager. In België wordt veel meer de nadruk gelegd op het leren, op het doen wat de docent zegt en het reproduceren. Belgische studenten zijn vaak minder assertief en mondig.

In Nederland word je vooral opgeleid om je skills te ontwikkelen, creativiteit wordt gestimuleerd, je wordt geacht zelf dingen uit te zoeken en te onderzoeken. Uiteindelijk zijn die skills veel belangrijker dan feitenkennis. Wat je niet weet, kun je tegenwoordig met behulp van internet zo opzoeken, maar skills moet je leren tijdens je studie.

In (bijna) alle ranking staan Nederlandse universiteit een stuk hoger dan de Belgische universiteiten. Tevens zijn de onderzoeksgroepen in Nederland veel productiever en geavanceerder, als je kijkt naar publicaties in gerenommeerde tijdschriften als Nature. Zeker dus als je iets biomedisch wilt doen zou ik gewoon in Nederland blijven.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_135779698
Ik hoorde ook dat het instapniveau wel hoger ligt dan in Nederland, weet jij daar misschien wat over? vroeg me ook af of je in België heb gestuurd? Want ik heb namelijk een paar vragen over een aantal universiteiten in het bijzonder. Misschien kan je me daar bij helpen?
pi_135791022
Ik weet wel dat je geen BINAS mag gebruiken. Dus alle kennis die hierin staat word je geacht te kennen.
  woensdag 22 januari 2014 @ 13:30:51 #5
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_135799209
Wat Shreyas zegt klopt. Om het even te illustreren:

In Nederland krijg je als examenvraag: "Medicijn A bestaat uit ingrediënten X, Y en Z. Het medicijn zorgt bij patiënten met aandoening B voor symptoom C. Waar kan dat aan liggen?" En dan moet je zelf achterhalen waardoor het komt.

In België krijg je als examenvraag: "Welke symptomen kan ingrediënt Y allemaal veroorzaken?" En dan moet je herhalen, liefst letterlijk, wat je docent verteld heeft of wat er in het boek staat.

Het heeft natuurlijk z'n voor- en nadelen. Enerzijds ben je in België beter af als je gewoon ruwe feitenkennis wilt, anderzijds wordt in Nederland je analytisch vermogen beter gevormd.
pi_135836335
In België zijn ze van mening als je aan een opleiding begint je in principe nog helemaal niks weet en dat je eerst maar eens een heleboel moet leren voordat je mag gaan nadenken. Ze noemen dat 'parate kennis'. Dit wordt wel afgebouwd naar de laatste jaren bachelor en in de master is dat eigenlijk niet meer aan de orde.

Deze manier van studeren is wel gemakkelijk als je geen lessen wil volgen in de eerste jaren of dat tot een minimum wil beperken. Daarnaast zijn de meeste vakken ook alles of niets dmv 1 examen. In principe kun je 3 maanden niks doen en dan 1 maand hard leren en vervolgens toch nog slagen.

Zoals hierboven vermeld heeft het z'n voor en nadelen.

Misschien ook nog wel het vermelden waard: Nederlanders scoren veelal zeer slecht en stoppen veelal voortijdig. Je moet denk ik dus rekening houden met aanpassen wil je slagen.

Ik kan je wel zeggen hoe het is/was in België als Nederlander maar niet als Nederlander die is opgegroeid in Nederland want ik ben opgegroeid over heel de wereld(op wat jaren na dan). :')

[ Bericht 13% gewijzigd door Straatklinker op 23-01-2014 03:20:04 ]
  donderdag 23 januari 2014 @ 03:52:35 #7
19840 Libris
Live from Singapore
pi_135836379
Ik heb zowel in Nederland als Belgie gestudeerd en ik kan ook bevestigen wat Shreyas en Straatklinker zeggen.

Maar ik vond de cultuur ook heel erg anders, veel formeler. Een vraag stellen aan een docent (prof) moet je eerst afwegen, om geen 'domme' vraag te stellen.

Daarnaast blokken de Belgen de laatste paar weken voor de examens als gekken, geen fuifen meer, erg serieus. Waar je in Nederland meer gespreid je werk doet, bijblijven bij de stof, en meer relaxed naar je tentamens toeleeft.

Ik heb het wel allemaal gehaald uiteindelijk, maar ik vond het een groot verschil met hoe er in Nederland werd lesgegeven.
  donderdag 23 januari 2014 @ 10:47:44 #8
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_135840741
Mijn nicht studeert (handelsingenieur) in Brussel(VUB). Ze had aan mij gevraagd of ik haar wilde helpen met haar wiskunde en informatica. Ikzelf studeer Technische Informatica op het hbo. Als ik haar leerstof vergelijk met mijn leerstof, dan kan ik niet echt zeggen dat haar leerstof echt moeilijker is. Voor Informatica is het natuurlijk logisch, maar ook de wiskunde die zij krijgt is niet echt moeilijker. Het is wel heel andere stof dan wat ik krijg, maar de tijd die ik nodig had om het zodanig onder de knie te krijgen dat ik het aan haar kan uitleggen was niet langer dan wat ik normaal bij mijn eigen studie nodig heb. Wel lijkt haar studie theoretischer, maar dat is denk ik meer het verschil tussen uni en hbo dan tussen BE en NL.
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
pi_135847808
Heel erg bedankt voor jullie reactie! Ik ben er op dit moment vrijwel zeker van dat ik in België ga studeren, maar nu twijfel ik over 2 universiteiten: De VUB en de UHasselt. De VUB om de tweetaligheid (ik ben namelijk Frans/Nederlands opgevoed) en om de goede begeleiding van studenten en de kleinschaligheid (dat heb ik me laten vertellen) en de UHasselt vanwege het 6 weken systeem. De UHasselt schijnt iets meer op het Nederlandse systeem te lijken en dat spreekt mij erg aan.

Heeft er toevallig iemand aan 1 van deze twee universiteiten gestudeerd (of ken je iemand), die mij misschien de voordelen en nadelen van de universiteiten kan vertellen. Of hoe jullie deze universiteit hebben ervaren? Ik ben natuurlijk van plan om naar de opendagen te gaan, maar daar wordt vaak de eigen universiteit als beste naar voren gehaald.
  donderdag 23 januari 2014 @ 14:10:29 #10
19840 Libris
Live from Singapore
pi_135848467
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:57 schreef Alexandraatje het volgende:
Heel erg bedankt voor jullie reactie! Ik ben er op dit moment vrijwel zeker van dat ik in België ga studeren, maar nu twijfel ik over 2 universiteiten: De VUB en de UHasselt. De VUB om de tweetaligheid (ik ben namelijk Frans/Nederlands opgevoed) en om de goede begeleiding van studenten en de kleinschaligheid (dat heb ik me laten vertellen) en de UHasselt vanwege het 6 weken systeem. De UHasselt schijnt iets meer op het Nederlandse systeem te lijken en dat spreekt mij erg aan.

Heeft er toevallig iemand aan 1 van deze twee universiteiten gestudeerd (of ken je iemand), die mij misschien de voordelen en nadelen van de universiteiten kan vertellen. Of hoe jullie deze universiteit hebben ervaren? Ik ben natuurlijk van plan om naar de opendagen te gaan, maar daar wordt vaak de eigen universiteit als beste naar voren gehaald.
UHasselt is in Diepenbeek?
pi_135850198
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 14:10 schreef Libris het volgende:

[..]

UHasselt is in Diepenbeek?
Ja de Universiteit Hasselt is in diepenbeek!
  donderdag 23 januari 2014 @ 15:19:53 #12
19840 Libris
Live from Singapore
pi_135851300
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 14:54 schreef Alexandraatje het volgende:

[..]

Ja de Universiteit Hasselt is in diepenbeek!
Ik heb daar 15 jaar geleden een jaar gestudeerd. Informatica. Campus was toen erg depressing, niets in de buurt, saaie gebouwen die aan stationshallen deden denken. Geen geweldige tijd gehad, ook qua cultuurverschillen die ik eerder beschreef.
Ik woonde ook in Maastricht en elke keer me de bus op en neer was ook niet fantastisch...
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:11:15 #13
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_135853708
Ik weet wel dat ze in België een gat in de lucht springen voor een 4....
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:19:23 #14
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_135854180
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:11 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik weet wel dat ze in België een gat in de lucht springen voor een 4....
Nee hoor. Voor minder dan een 10 doen ze het niet.
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:19:51 #15
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_135854211
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee hoor. Voor minder dan een 10 doen ze het niet.
Suffie, ze werken daar meestal met 0 tot 5 lol
Dus een 4 is gelijk aan een 8
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:20:51 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_135854266
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 03:52 schreef Libris het volgende:
Daarnaast blokken de Belgen de laatste paar weken voor de examens als gekken, geen fuifen meer, erg serieus. Waar je in Nederland meer gespreid je werk doet, bijblijven bij de stof, en meer relaxed naar je tentamens toeleeft.
Dat viel/valt mij ook heel erg op. Ze sluiten zich anderhalve maand praktisch op, zonder enig sociaal contact.
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:21:33 #17
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_135854307
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:19 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Nee, ze werken er met punten op 20, een 10 is een nipte voldoende. Suffie.
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:22:43 #18
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_135854386
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, ze werken er met punten op 20, een 10 is een nipte voldoende. Suffie.
Nou mijn neef heeft een 5 punten systeem :)

Lekker logisch dan, als dat zo verschilt??

Middelbare scholen werken met 100 punten waarbij 50 punten betekend dat je niet hoeft te herkansen.. Oftewel geen buis hebt
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:23:44 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_135854445
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:22 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Nou mijn neef heeft een 5 punten systeem :)

Lekker logisch dan, als dat zo verschilt??

Middelbare scholen werken met 100 punten waarbij 50 punten betekend dat je niet hoeft te herkansen.. Oftewel geen buis hebt
Zover ik weet werken middelbare scholen ook met een cijfer op 20. Ik weet niet waar in België jouw neef precies studeert, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze ergens met een cijfer op 5 werken.
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:35:10 #20
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_135855110
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zover ik weet werken middelbare scholen ook met een cijfer op 20. Ik weet niet waar in België jouw neef precies studeert, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze ergens met een cijfer op 5 werken.
Nee hoor, Middelbare scholen in Vlaanderen werken met 100 punten. Heb laatst nog het rapport van mijn nichtje mogen bewonderen.

Mijn neef zit in Antwerpen.
pi_135858843
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 15:19 schreef Libris het volgende:

[..]

Ik heb daar 15 jaar geleden een jaar gestudeerd. Informatica. Campus was toen erg depressing, niets in de buurt, saaie gebouwen die aan stationshallen deden denken. Geen geweldige tijd gehad, ook qua cultuurverschillen die ik eerder beschreef.
Ik woonde ook in Maastricht en elke keer me de bus op en neer was ook niet fantastisch...
Dat het saaien gebouwen zijn had ik al gezien via googlemaps. maar ik ga er in maart naartoe dus ik ben benieuwd hoe het daar is.

Ik ben eigenlijk iemand die meestal geen moeite heeft met aanpassen (toen ik in Nederland kwam wonen vanuit Frankrijk is het me ook gelukt) maar toch maak ik me wel zorgen om de cultuurverschillen en om de tolerantie tegen over Nederlanders. Ik heb namelijk gehoord dat ze niet echt gek zijn op Nederlanders. heeft er 1 van jullie dat ook zo ervaren, of heb ik me dat laten aanpraten door een aantal mensen?
  vrijdag 24 januari 2014 @ 04:21:51 #22
19840 Libris
Live from Singapore
pi_135881164
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 17:53 schreef Alexandraatje het volgende:

[..]

Dat het saaien gebouwen zijn had ik al gezien via googlemaps. maar ik ga er in maart naartoe dus ik ben benieuwd hoe het daar is.

Ik ben eigenlijk iemand die meestal geen moeite heeft met aanpassen (toen ik in Nederland kwam wonen vanuit Frankrijk is het me ook gelukt) maar toch maak ik me wel zorgen om de cultuurverschillen en om de tolerantie tegen over Nederlanders. Ik heb namelijk gehoord dat ze niet echt gek zijn op Nederlanders. heeft er 1 van jullie dat ook zo ervaren, of heb ik me dat laten aanpraten door een aantal mensen?
Ok, beetje meer achtergrond. Ik studeerde toen Kennistechnologie in Maastricht. Eerste 2 jaar in Maasticht, maand in USA, 3e jaar in Diepenbeek, laatste jaar weer in NL. Dus ik was niet de enige Nederlander (wel enige Hollander) in de groep. Daarnaast heeft de maand in USA, waar de Belgen ook bij waren (die deden alle vier de jaren in Belgie, ook wel geholpen om het ijs tussen ons te breken.
Er waren wel situaties waar de tolerantie tussen de groepen wat minder was, vaak door een verschillende manier van doen. Nederlanders te direct in het stellen van vragen, Belgen die alles te braaf overnamen en niet kritisch nadachten. Het is inmiddels haast 15 jaar geleden, maar ik herinner me dat er in de Belgische groep (die groter was (18 NL vs 30+ Belgen)) een groep was die ons totaal negeerde en er een groep was waar we mee optrokken.
Zoals iemand eerder al opmerkte, de manier van examens/tentames afnemen is anders, de verwachte antwoorden op vragen zijn anders. In NL geef je antwoord op de vraag, direct en kort. Mijn ervaring bij sommige Belgische docenten was dat ze een uitweiding verwachtten, schrijf alles maar op wat je over dit onderwerp weet.
Ik heb er wel veel van geleerd en achteraf gezien was het een goede ervaring, maar op dat moment, wonende in Maastricht en dan elke dag op en neer in bus van De Lijn naar die saaie campus met die rare Belgen... niet echt het beste jaar van mijn studie.

Ik denk dat het ook aan jezelf ligt, jij bent 'te gast' in hun universiteit. Gedraag je naar de normen die er van je verwacht worden, leer de manier van lesgeven en examineren en ik denk dat het van grote waarde kan zijn voor je carriere.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 04:29:04 #23
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_135881185
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:57 schreef Alexandraatje het volgende:

Ik weet niet of het nadien je bedoeling is in België aan de bak te komen , maar een diploma bij een van de 2 "klassieke" universiteiten (UGent en KU Leuven) wordt hier toch vaak (bij gelijke studierichtingen) als véél serieuzer aanzien dan een diploma bij UHasselt en zeker de VUB ... (bij sollicitaties lig je dan gewoon een schuif lager als er kandidaten uit de andere unief zijn.) Maar veel hangt natuurlijk ook af van welke richting je volgt ...

Als je echt biomedische wetenschappen wil volgen zou ik je echt gewoon de U Gent of KU Leuven aanraden. De twee grootste ziekenhuizen in België zijn ook met die universiteiten verbonden waardoor die zeker op medisch gebied een véél betere reputatie hebben. Ook in het buitenland ...

[ Bericht 4% gewijzigd door Joost-mag-het-weten op 24-01-2014 04:36:50 ]
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_135888742
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:19 schreef Mickytjuh het volgende:

Lijkt een beetje op het Duitse puntensysteem.
1 = het hoogste, 5 het laagste.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2014 12:41:06 ]
pi_135991019
In Belgie studeren is een stuk moeilijker dan Nederland, dat staat buiten kijf. Vooral door de hoeveelheid "stampen" (memoriseren van droge feiten) en het feit dat je niet 4x per jaar, maar 2x per jaar examens hebt en dus meer stof per examen moet leren.

Dat wil absoluut niet zeggen dat het niveau hoger ligt of de lesmethode beter is, maar wel dat het moeilijker is. (ik kan uit ervaring spreken)

en ze werken met een /20 puntensysteem waarbij een 10/20 voldoende is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')