Het niveau in België is zeker niet hoger dan in Nederland, ik zou eerder zeggen lager. In België wordt veel meer de nadruk gelegd op het leren, op het doen wat de docent zegt en het reproduceren. Belgische studenten zijn vaak minder assertief en mondig.quote:Op maandag 20 januari 2014 22:54 schreef Alexandraatje het volgende:
Hallo allemaal,
Op dit moment ben ik me aan het oriënteren naar welke universiteit ik wil gaan. Ik ben volgend jaar van plan om in België te gaan studeren, i.v.m. een (grotere) kans om daar toe gelaten te worden. Ik wil dan graag de studie Biomedische wetenschappen gaan volgen.
Nu heb ik mezelf via verschillende bronnen geïnformeerd over de universiteiten in België, en krijg ik regelmatig te horen dat het niveau aan de universiteiten in België een stuk hoger ligt.
Mijn vraag is dan ook of dit klopt? Heeft er misschien iemand ervaring met het studeren in Nederland en het studeren in België?
Andere belangrijke informatie over het studeren aan een Belgische universiteit is natuurlijk altijd welkom!
UHasselt is in Diepenbeek?quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:57 schreef Alexandraatje het volgende:
Heel erg bedankt voor jullie reactie! Ik ben er op dit moment vrijwel zeker van dat ik in België ga studeren, maar nu twijfel ik over 2 universiteiten: De VUB en de UHasselt. De VUB om de tweetaligheid (ik ben namelijk Frans/Nederlands opgevoed) en om de goede begeleiding van studenten en de kleinschaligheid (dat heb ik me laten vertellen) en de UHasselt vanwege het 6 weken systeem. De UHasselt schijnt iets meer op het Nederlandse systeem te lijken en dat spreekt mij erg aan.
Heeft er toevallig iemand aan 1 van deze twee universiteiten gestudeerd (of ken je iemand), die mij misschien de voordelen en nadelen van de universiteiten kan vertellen. Of hoe jullie deze universiteit hebben ervaren? Ik ben natuurlijk van plan om naar de opendagen te gaan, maar daar wordt vaak de eigen universiteit als beste naar voren gehaald.
Ik heb daar 15 jaar geleden een jaar gestudeerd. Informatica. Campus was toen erg depressing, niets in de buurt, saaie gebouwen die aan stationshallen deden denken. Geen geweldige tijd gehad, ook qua cultuurverschillen die ik eerder beschreef.quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:54 schreef Alexandraatje het volgende:
[..]
Ja de Universiteit Hasselt is in diepenbeek!
Nee hoor. Voor minder dan een 10 doen ze het niet.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:11 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik weet wel dat ze in België een gat in de lucht springen voor een 4....
Suffie, ze werken daar meestal met 0 tot 5 lolquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee hoor. Voor minder dan een 10 doen ze het niet.
Dat viel/valt mij ook heel erg op. Ze sluiten zich anderhalve maand praktisch op, zonder enig sociaal contact.quote:Op donderdag 23 januari 2014 03:52 schreef Libris het volgende:
Daarnaast blokken de Belgen de laatste paar weken voor de examens als gekken, geen fuifen meer, erg serieus. Waar je in Nederland meer gespreid je werk doet, bijblijven bij de stof, en meer relaxed naar je tentamens toeleeft.
Nee, ze werken er met punten op 20, een 10 is een nipte voldoende. Suffie.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:19 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Suffie, ze werken daar meestal met 0 tot 5 lol
Dus een 4 is gelijk aan een 8
Nou mijn neef heeft een 5 punten systeemquote:Op donderdag 23 januari 2014 16:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, ze werken er met punten op 20, een 10 is een nipte voldoende. Suffie.
Zover ik weet werken middelbare scholen ook met een cijfer op 20. Ik weet niet waar in België jouw neef precies studeert, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze ergens met een cijfer op 5 werken.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:22 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Nou mijn neef heeft een 5 punten systeem
Lekker logisch dan, als dat zo verschilt??
Middelbare scholen werken met 100 punten waarbij 50 punten betekend dat je niet hoeft te herkansen.. Oftewel geen buis hebt
Nee hoor, Middelbare scholen in Vlaanderen werken met 100 punten. Heb laatst nog het rapport van mijn nichtje mogen bewonderen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zover ik weet werken middelbare scholen ook met een cijfer op 20. Ik weet niet waar in België jouw neef precies studeert, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze ergens met een cijfer op 5 werken.
Dat het saaien gebouwen zijn had ik al gezien via googlemaps. maar ik ga er in maart naartoe dus ik ben benieuwd hoe het daar is.quote:Op donderdag 23 januari 2014 15:19 schreef Libris het volgende:
[..]
Ik heb daar 15 jaar geleden een jaar gestudeerd. Informatica. Campus was toen erg depressing, niets in de buurt, saaie gebouwen die aan stationshallen deden denken. Geen geweldige tijd gehad, ook qua cultuurverschillen die ik eerder beschreef.
Ik woonde ook in Maastricht en elke keer me de bus op en neer was ook niet fantastisch...
Ok, beetje meer achtergrond. Ik studeerde toen Kennistechnologie in Maastricht. Eerste 2 jaar in Maasticht, maand in USA, 3e jaar in Diepenbeek, laatste jaar weer in NL. Dus ik was niet de enige Nederlander (wel enige Hollander) in de groep. Daarnaast heeft de maand in USA, waar de Belgen ook bij waren (die deden alle vier de jaren in Belgie, ook wel geholpen om het ijs tussen ons te breken.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:53 schreef Alexandraatje het volgende:
[..]
Dat het saaien gebouwen zijn had ik al gezien via googlemaps. maar ik ga er in maart naartoe dus ik ben benieuwd hoe het daar is.
Ik ben eigenlijk iemand die meestal geen moeite heeft met aanpassen (toen ik in Nederland kwam wonen vanuit Frankrijk is het me ook gelukt) maar toch maak ik me wel zorgen om de cultuurverschillen en om de tolerantie tegen over Nederlanders. Ik heb namelijk gehoord dat ze niet echt gek zijn op Nederlanders. heeft er 1 van jullie dat ook zo ervaren, of heb ik me dat laten aanpraten door een aantal mensen?
Ik weet niet of het nadien je bedoeling is in België aan de bak te komen , maar een diploma bij een van de 2 "klassieke" universiteiten (UGent en KU Leuven) wordt hier toch vaak (bij gelijke studierichtingen) als véél serieuzer aanzien dan een diploma bij UHasselt en zeker de VUB ... (bij sollicitaties lig je dan gewoon een schuif lager als er kandidaten uit de andere unief zijn.) Maar veel hangt natuurlijk ook af van welke richting je volgt ...quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:57 schreef Alexandraatje het volgende:
Heel erg bedankt voor jullie reactie! Ik ben er op dit moment vrijwel zeker van dat ik in België ga studeren, maar nu twijfel ik over 2 universiteiten: De VUB en de UHasselt. De VUB om de tweetaligheid (ik ben namelijk Frans/Nederlands opgevoed) en om de goede begeleiding van studenten en de kleinschaligheid (dat heb ik me laten vertellen) en de UHasselt vanwege het 6 weken systeem. De UHasselt schijnt iets meer op het Nederlandse systeem te lijken en dat spreekt mij erg aan.
Heeft er toevallig iemand aan 1 van deze twee universiteiten gestudeerd (of ken je iemand), die mij misschien de voordelen en nadelen van de universiteiten kan vertellen. Of hoe jullie deze universiteit hebben ervaren? Ik ben natuurlijk van plan om naar de opendagen te gaan, maar daar wordt vaak de eigen universiteit als beste naar voren gehaald.
Lijkt een beetje op het Duitse puntensysteem.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:19 schreef Mickytjuh het volgende:
Suffie, ze werken daar meestal met 0 tot 5 lol
Dus een 4 is gelijk aan een 8
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |