abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135716439
Ik ben een leek, vergeef me :@

Waarom is fruit uit blik per definitie ongezonder dan vers fruit?

Ik vind die fruitcocktail uit blik altijd zo lekker, net als de perziken trouwens.
Waarom wordt het als ongezond gezien? Is dat puur het siroop waar het in ligt? Niet dat je het siroop erbij opeet/drinkt, maar toch.
pi_135716657
Hmm, ik denk dat het komt omdat het siroop van suiker is en dat dat ongezond is?
pi_135716708
Het siroop waarin mandarijnen liggen, wat veel mensen opdrinken omdat ze het zo lekker vinden. Dat siroop is een mengsel van chloor en soorten gif waardoor het witte velletje ervan af teert.

Was ooit bij keuringsdienst van waarde. En ik denk dat er zo'n goedje wel in elke blik zit.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 20 januari 2014 @ 13:52:45 #4
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_135716716
Heel veel conserveringsmiddelen, onder andere suiker.
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
pi_135716719
Daarbij is het ook wel extreem lang goed als je het vergelijkt met vers fruit, dus iets klopt er niet.
pi_135716793
Producten in blik worden gesteriliseerd zodat ze langer houdbaar zijn.
Dit proces houdt in dat het blik verwarmd wordt tot 120-130°C. Het hele opwarm en afkoel proces duurt vaak enkele uren.
Belangrijke vitamines zijn niet bestand tegen zulke temperaturen en verdwijnen uit het product (of beter gezegd reageren of vallen uiteen).

Resultaat is een blikje met slap fruit (weinig textuur), vaak ook donkerder van kleur (maillard reacties) en minder vitamines (waaronder Vit. C).

De reden dat je fruit uit blik lekker vindt, is de hoeveelheid suiker...
pi_135716877
pi_135716905
De opgiet is overigens niet giftig. In het proces van de mandarijnen wordt inderdaad NatriumHydroxide gebruikt (NaOH) om het schilletje af te breken. Dit is gewoon een base, en in sterke concentraties zeker gevaarlijk, omdat het bijtend is.
In het blikje komt dit zeker niet terecht, dus niks om je druk over te maken.

Overigens om NaOH te neutraliseren gebruikt men zoutzuur (HCl) waardoor er gewoon water overblijft met een snufje keukenzout.
pi_135716944
In gootsteenontstopper zit inderdaad ook NaOH...
Maar om nu te zeggen dat het 1 op 1 hetzelfde is....
pi_135717111
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 13:58 schreef aegir_de_viking het volgende:
De opgiet is overigens niet giftig. In het proces van de mandarijnen wordt inderdaad NatriumHydroxide gebruikt (NaOH) om het schilletje af te breken. Dit is gewoon een base, en in sterke concentraties zeker gevaarlijk, omdat het bijtend is.
In het blikje komt dit zeker niet terecht, dus niks om je druk over te maken.

Overigens om NaOH te neutraliseren gebruikt men zoutzuur (HCl) waardoor er gewoon water overblijft met een snufje keukenzout.
Dat werd ook uitgelegd, maar beide spullen al zou je die apart tot je nemen gebeurd er niet veel goeds met je, doet je het bij elkaar is het allemaal geneutraliseerd, best apart.

Maar ik eet ze altijd met wit velletje, daar zitten de meeste vezels in. ^O^
pi_135717635
:D Ha, ik laat het voortaan maar staan dus.

Ik vind het inderdaad lekkerder door het siroop, en omdat het fruit zo zacht is (geen textuur dus).
Maar als er nauwelijks nog vitamines inzitten laat ik het liever staan ;)
pi_135717797
De fabrikant mag overigens extra vitamine C toevoegen vóór het sterilisatieproces, zodat er na het proces evenveel inzit als in vers fruit.

Wil je fruit dat langer houdbaar is, kun je beter fruit uit de diepvries nemen. Dit lekt wel meer dan vers fruit.
pi_135717862
Niet zozeer een gezondheidsargument, meer een smaakargument. Maar vergelijk eens blikananas met verse ananas. Vers is zo veel lekkerder. Ook ligt ingeblikt fruit inderdaad bijna altijd in suikersiroop, wat over het algemeen niet als enorm gezond wordt ervaren.
pi_135718144
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:22 schreef Sauslepel het volgende:
Niet zozeer een gezondheidsargument, meer een smaakargument. Maar vergelijk eens blikananas met verse ananas. Vers is zo veel lekkerder. Ook ligt ingeblikt fruit inderdaad bijna altijd in suikersiroop, wat over het algemeen niet als enorm gezond wordt ervaren.
Ik vind geblikte ananas lekkerder :@
pi_135718266
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:30 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

:N
pi_135718397
hmm blik mandarijntjes, zo lekker todat je weet hoe ze nou eigenlijk zo gemaakt worden..
hou het lekker bij 'n vers stukje fruit :Y)
pi_135720129
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:30 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dan zou ik diegene op sap nemen, :P Ik vind trouwens ingeblikt fruit niet echt een vervanger van vers fruit om aan je minimaal inname aan fruit te komen per dag, kun je beter een smoothie maken van diepvriesfruit (naast gewoon vers fruit)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 20 januari 2014 @ 15:35:13 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135720699
Even afgezien van de toegevoegde suiker betwijfel ik of blikfruit ongezonder zou zijn. Onderzoek wees al jaren geleden uit dat als het om de voedingswaarde gaat blikgroenten gezonder zijn. Dit klinkt vreemd maar het gaat om het volgende.
Blikgroente worden op hun optimale moment gelijk geoogst en verwerkt, ze liggen niet dagenlang in veiling en winkel. Ze worden strontgaar gemaakt, das wellicht niet lekker, maar het zorgt er wel voor dat je de voedingswaarde veel beter kan opnemen. Als je rauwe groeten eet, dan zijn de de meeste cellen nog intact als ze in je maag terechtkomen, en je verteerd niet de helft. Er zitten dan wellicht meer vitaminen in, maar die poep je weer net zo hard uit. Het gaat immers om het verschil in de vitamine die je eet en uitpoept, dat is wat je opneemt.
Blikfruit is ook gegaard, en meestal rijp geoogst en ingeblikt. Dit in tegenstelling tot vers fruit, wat vaak onrijp wordt geplukt omdat het dan de veel langere transportketen doorstaat. Daarom zijn goede blikperzikken ook zo aromatisch, en verse vaak zo een teleurstelling. Blijft over de suiker in blikfruit en het zout in blikgroente
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 januari 2014 @ 15:40:09 #19
45206 Pietverdriet
pi_135720906
Verder zijn de ADH waarde voor vitaminen verschrikkelijk overdreven. De hoeveelheid vitamine C in een kwart sinaasappel is voldoende om iemand met scheurbuik (het vloeibaar worden van je organen en tandvlees door chronisch vitamine c gebrek) te genezen.
In Suikerrietsap zit vitamine C, nadat daar suiker van gemaakt is, blijft melasse over. Als je dat vergist en distilleert (Rum) zit er een rest vitamine C in de Rum. Deze rest was voldoende om de Britse Marine (met hun dagelijkse rum rantsoen) vrijwel scheurbuikvrij te houden, en een belangrijk strategisch voordeel.
pi_135720953
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Even afgezien van de toegevoegde suiker betwijfel ik of blikfruit ongezonder zou zijn. Onderzoek wees al jaren geleden uit dat als het om de voedingswaarde gaat blikgroenten gezonder zijn. Dit klinkt vreemd maar het gaat om het volgende.
Blikgroente worden op hun optimale moment gelijk geoogst en verwerkt, ze liggen niet dagenlang in veiling en winkel. Ze worden strontgaar gemaakt, das wellicht niet lekker, maar het zorgt er wel voor dat je de voedingswaarde veel beter kan opnemen. Als je rauwe groeten eet, dan zijn de de meeste cellen nog intact als ze in je maag terechtkomen, en je verteerd niet de helft. Er zitten dan wellicht meer vitaminen in, maar die poep je weer net zo hard uit. Het gaat immers om het verschil in de vitamine die je eet en uitpoept, dat is wat je opneemt.
Blikfruit is ook gegaard, en meestal rijp geoogst en ingeblikt. Dit in tegenstelling tot vers fruit, wat vaak onrijp wordt geplukt omdat het dan de veel langere transportketen doorstaat. Daarom zijn goede blikperzikken ook zo aromatisch, en verse vaak zo een teleurstelling. Blijft over de suiker in blikfruit en het zout in blikgroente
Piet!
Jij hoort het te weten, dus ik kan gewoon blikfruit vreten dus? O+
  maandag 20 januari 2014 @ 15:45:01 #21
45206 Pietverdriet
pi_135721102
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 15:41 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Piet!
Jij hoort het te weten, dus ik kan gewoon blikfruit vreten dus? O+
Laat ik het zo zeggen, het is iig beter dan geen fruit eten.
Je hebt wel een grotere kans op caries door de hoeveelheden suiker
pi_135721233
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, het is iig beter dan geen fruit eten.
Je hebt wel een grotere kans op caries door de hoeveelheden suiker
:D
Ik beperk het tot af en toe die fruitcocktail oké? ;)
  maandag 20 januari 2014 @ 15:54:55 #23
45206 Pietverdriet
pi_135721542
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 15:47 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

:D
Ik beperk het tot af en toe die fruitcocktail oké? ;)
Perziken, manderijntjes en anannannanananans zijn veel lekkerder
  maandag 20 januari 2014 @ 18:19:39 #24
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135727246
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2014 13:52 schreef spierbal het volgende:
Het siroop waarin mandarijnen liggen, wat veel mensen opdrinken omdat ze het zo lekker vinden. Dat siroop is een mengsel van chloor en soorten gif waardoor het witte velletje ervan af teert.
Whoehahahaha! Oh, wat erg dit. Eigenlijk om te huilen....
Zucht.
  maandag 20 januari 2014 @ 18:29:33 #25
45206 Pietverdriet
pi_135727605
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 18:19 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Whoehahahaha! Oh, wat erg dit. Eigenlijk om te huilen....
Zucht.
Tja, en het erge is, de hele volksstammen die dit soort onzin geloven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')