Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe dan ook: iets is door de voorruit naar binnen gekomen en die machinist had wel dood kunnen zijn. Dat is erg zat om even enige prudentie in acht te nemen, toch?
Helemaal waar, maar ik vind het eigenlijk iets te vroeg om gelijk met conclusies te komen dat er iets van een viaduct gegooid zou zijn
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Toch nog even in de herhaling nav wat opmerkingen in de vorige editie van dit prachttopic:
Nee. Ik wil niet de moraalridder uithangen. Maar dit moet ik wel even kwijt.
Achteraf gezien was de kritiek op ons snelle commentaar op de ontsporing te Hilversum niet helemaal onterecht. Daar hadden we nog wel even mee kunnen wachten, in plaats van ons laten opjutten door de waan van dat moment. Ik neem voor die misser de volle verantwoordelijkheid op mij.
Maar nu. Vandaag. Iemand heeft blijkbaar vanaf een viaduct een zwaar stuk ijzer door de voorruit van een met hoge snelheid naderende trein gesmeten. Dat is een regelrechte moordaanslag op de machinist, en niet minder dan dat. En dan gaat een aantal mensen daar even lollig over doen.
Dus een poging om een machinist te vermoorden. Een machinist die misschien wel nooit meer op de trein durft. Een gezin dat nog heel lang ’s nachts zal wakker liggen. Dat alles wordt aangegrepen om nog even lollig over MVBOV heen te pissen.
Achteraf gezien was de kritiek op ons snelle commentaar op de ontsporing te Hilversum niet helemaal onterecht. Daar hadden we nog wel even mee kunnen wachten, in plaats van ons laten opjutten door de waan van dat moment. Ik neem voor die misser de volle verantwoordelijkheid op mij.
Maar nu. Vandaag. Iemand heeft blijkbaar vanaf een viaduct een zwaar stuk ijzer door de voorruit van een met hoge snelheid naderende trein gesmeten. Dat is een regelrechte moordaanslag op de machinist, en niet minder dan dat. En dan gaat een aantal mensen daar even lollig over doen.
Dus een poging om een machinist te vermoorden. Een machinist die misschien wel nooit meer op de trein durft. Een gezin dat nog heel lang ’s nachts zal wakker liggen. Dat alles wordt aangegrepen om nog even lollig over MVBOV heen te pissen.
Maar nu. Vandaag. Iemand heeft misschien vanaf een viaduct een zwaar stuk ijzer voor een met hoge snelheid naderende trein gesmeten. Het zou kunnen dat er op dat viaduct een vrachtwagen reed waarvan de lading niet helemaal goed vast zat
Gefixt.
Ik zie het. Maar toen de grappenmakerij begon, was het verhaal nog dat een pijp door de voorruit naar binnen was komen zeilen. Zie de post van b2by, die doorgaans goed geïnformeerd is.
Als de aanwezige kennis is, dat er iets door de voorruit... En dan zo lollig doen...
Ik zie het. Maar toen de grappenmakerij begon, was het verhaal nog dat een pijp door de voorruit naar binnen was komen zeilen. Zie de post van b2by, die doorgaans goed geïnformeerd is.
Als de aanwezige kennis is, dat er iets door de voorruit... En dan zo lollig doen...
Tsja...
Het staat op internet, dus het moet wel waar zijn? Okay.
Op zondag 19 januari 2014 23:27 schreef DeaDLocK2K het volgende: Met andere woorden; Zullen we eerst even het onderzoek afwachten vóór er conclusies getrokken worden?
Dit dus, geldt ook voor bijvoorbeeld de NOS
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Ja, heren. Wees er maar trots op.
Again. Barking up the wrong tree.
de blokgooiers of whatever zijn schuldig. Natuurlijk. Maar MVBOV heeft inmiddels wel een imago over zichzelf afgeroepen als het gaat om "Als eerste schreeuwen als er wat aan de hand is". De (uiteraard satirische) reactie van b2py kon dan ook niet lang uitblijven. EN had hij het niet gedaan dan een ander.
Dat is gewoon een gevolg van eerdere keuzes van MVBOV om "zo snel mogelijk" oorlog te gaan trappen. Dat draagt gewoon niet bij aan het serieus genomen worden van zo'n club.
En om dan nu drama te komen maken alsof "dat MVBOV te kijk gezet wordt" het grootste probleem is, is dan ook weer niet de juiste line-of-play wat mij betreft. Als ik er een stem in zou hebben zou ik zeggen "MVBOV doet er goed aan om geduld te bewaren totdat de situatie voldoende duidelijk is om er een weloverwogen oordeel over te kunnen geven." maar dat heb ik niet.
Nu wordt het steeds meer "oh ja er gaat wat mis. Moord-en-brand-bericht van VBOV in ...3...2...1..."
Als je gewoon rustig alles in de gaten houdt en alleen wat zegt als het ECHT er toe doet, dan vind je ook veel meer gehoor. Dan krijg je dat effect van "Woo... de Stille zegt iets Nu allemaal ECHT goed opletten".
Ja. Maar niet als de recentste informatie is, dat een machinist door een pijp door de voorruit aan de dood is ontsnapt.
Humor is best lollig, maar niet altijd.
Humor is altijd lollig. Zo is het ook fucking grappig als iemand oproept tot het in brand steken van het huis van een bekende politica. Ik heb er daadwerkelijk hard om gelachen. Dat je hier dan niet de humor van kan inzien vind ik daadwerkelijk bijzonder.
Denk dat er niet zoveel heisa over de grappen van b2py moet worden gemaakt. Misschien is het niet tactvol, maar goed, er zijn genoeg mensen die erom kunnen lachen. VBOV zou zoals Fles al zei misschien in toekomst wat afwachtender kunnen gaan reageren op diverse fronten zodat het meer een beeld van een betrouwbare organisatie krijgt. Dat was het wel voor deze zondagavond.
This just in! Turns out it was a piece of UFO debree and yes, we can confirm it now, the piece of metal is from a UFO and the aliens think the train attacked them. Ladies and gentlemen, this is our final hour
Ja. Maar niet als de recentste informatie is, dat een machinist door een pijp door de voorruit aan de dood is ontsnapt.
Humor is best lollig, maar niet altijd.
Was toen niet bevestigd, dus niet voor waarheid aan te merken. (en goh: het bleek niet waar te zijn...)
Ja, ik had die opmerking geplaatst. Ja, ik heb enigszins MVBOV "te kakken" gezet. Klopt helemaal. Maar dat hebben jullie er zelf naar gemaakt door moord en brand te schreeuwen.
En na de ontsporing bij Hilversum... Moord en brand schreeuwen dat het spoor aan een zijden draadje hangt dat elk moment kan knappen. En op het moment dat in 48 uur de hele situatie weer berijdbaar is gemaakt... Blijft reactie uit. Jammer.
Op zondag 19 januari 2014 23:46 schreef _JdM_ het volgende: En na de ontsporing bij Hilversum... Moord en brand schreeuwen dat het spoor aan een zijden draadje hangt dat elk moment kan knappen. En op het moment dat in 48 uur de hele situatie weer berijdbaar is gemaakt... Blijft reactie uit. Jammer.
In reactie op bovenstaande en ook op DeaDLlocK2K, die dit ook al terecht aanstipte:
Ja. We komen nog met een terugblik. Daarbij kijken we ook even publiekelijk kritisch naar onszelf, net zoals ik alvast hier had gedaan. En we zullen waardering uitspreken voor de mensen die keihard hebben gewerkt. Maar dan komen we ook nog even terug op het niet voorradig zijn van vervangende wissels (!!!) en het negeren van ons verzoek tot beperking van reizigershinder.
In reactie op bovenstaande en ook op DeaDLlocK2K, die dit ook al terecht aanstipte:
Ja. We komen nog met een terugblik. Daarbij kijken we ook even publiekelijk kritisch naar onszelf, net zoals ik alvast hier had gedaan. En we zullen waardering uitspreken voor de mensen die keihard hebben gewerkt. Maar dan komen we ook nog even terug op het niet voorradig zijn van vervangende wissels (!!!) en het negeren van ons verzoek tot beperking van reizigershinder.
Fijn om te horen. Echter, als je zó snel na zoiets met een reactie komt dan moet je minimaal net zo snel met een terugblik/correctie/rectificatie komen als het toch anders is gegaan. En dan niet beginnen over dat prorail dit incident heeft aangegrepen om gelijk wissels weg te saneren.
Die wissels van Hilversum liggen in een (lichte) boog. Daardoor ga je niet "rechtdoor", maar "in een boog", wat weer afwijkende afmetingen veroorzaakt.
Door die afmetingen is het onrealisisch om 4 exemplaren (met elk afwijkende afmetingen) op voorraad liggen.
Wat hadden we anders gehad? "MVBOV vraagt zich af waarom van zo'n speciaal wissel 4 exemplaren op voorraad liggen en het geld daarvan niet in [betere ladders om het laag hangend fruit te pakken]"
Op maandag 20 januari 2014 00:05 schreef _JdM_ het volgende: Die wissels van Hilversum liggen in een (lichte) boog. Daardoor ga je niet "rechtdoor", maar "in een boog", wat weer afwijkende afmetingen veroorzaakt.
Door die afmetingen is het onrealisisch om 4 exemplaren (met elk afwijkende afmetingen) op voorraad liggen.
Wat hadden we anders gehad? "MVBOV vraagt zich af waarom van zo'n speciaal wissel 4 exemplaren op voorraad liggen en het geld daarvan niet in [betere ladders om het laag hangend fruit te pakken]"
Volgens mij is er slechts 1 met een meegebogen puntstuk en drie standaard. Maar het niet op voorraad hebben van drie complete wissels is volledig te begrijpen.
Op maandag 20 januari 2014 00:08 schreef James1988 het volgende: Bij de foto's van een stuk ijzer dat door de vloer van een trein is gekomen moet ik toch vooral aan de ramp nabij het Duitse Eschede denken...
Ik hoop heel erg van niet... Maar ik neem aan dat VIRM volwielen heeft, en niet met wielbanden.
Op maandag 20 januari 2014 00:08 schreef James1988 het volgende: Bij de foto's van een stuk ijzer dat door de vloer van een trein is gekomen moet ik toch vooral aan de ramp nabij het Duitse Eschede denken...
Dat was een wielband. En reizigers hadden dat wel gezoien, maar waren eerst op zoek gegaan naar een conducteur
Er zijn instructies voor NOODsituaties.
Dat betekent niet dat je die instructies NOOIT mag gebruiken. Use them when needed.
Ik hoop heel erg van niet... Maar ik neem aan dat VIRM volwielen heeft, en niet met wielbanden.
Volgens de machinist had hij spullen op het spoor zien liggen, waaronder de buis (zie eerder gelinkte artikel van Omroep Flevoland). Lijkt me een gevalletje sabotage/kwajongensstreken, gelukkig is er niemand gewond geraakt. Ik hoop dat de politie snel iemand te pakken heeft, maar gezien de lokatie en het tijdstip acht ik dat onwaarschijnlijk.
VIRM heeft monobloc-wielen, een losscheurende wielband kan daarbij niet voorkomen.
Dat moet je in de spoorsector nooit doen. In geen enkele sector trouwens. Ik heb ook weleens vrouwen "Ik hou van je" horen zeggen die daar kennelijk heel iets anders mee bedoelden.
Reizigersvereniging Voor Beter OV heeft zojuist bij de Inspectie Leefomgeving en Transport aangedrongen tot het voorlopig verbieden van zitten op de trap. Dit naar aanleiding van het incident dat er een voorwerp door de bodem van de trein door een trap is geschoten.
Het is niet meer mogelijk om veilig te reizen als de trein vol is door op de trap te gaan zitten. Daarom pleit VBOV er ook voor dat de conducteur tussen de stations een vorm van spijkermatten op de trap neer legt zodat de reizigers er geen plaats nemen.
Voor Beter OV pleit dat deze maatregel van kracht blijft tot de oorzaak van het ongeval boven water is.
Hoezo neem je dat aan? Eschede was trouwens nooit desastreus geweest als de trein 'slechts' 160 had gereden.
Dat durf ik ernstig te betwijfelen.
Op de plek waar het destijds mis ging was de trein al aan het remmen voor de volgende stop, de ter plaatste geldende baanvaksnelheid is voor zover ik weet 200 km/u. Als je ontspoort en een paar pijlers van een viaduct meeneemt waardoor het brugdek op de bakken achter je terechtkomt, dan zal het verschil tussen 160 of 200 ook niet zo heel groot zijn. De meeste doden vielen in bakken 4 t/m 10, die bakken werden samengeperst tot ongeveer één baklengte.
Het schijnt dat de machinist van 'Eschede' pas tot de ontdekking kwam dat hij driekwart van z'n trein miste toen een Fahrtleiter in het volgende station hem erop wees. Hij had slechts een flinke schok gevoeld gevolgd door drukverlies.
Volgens de machinist had hij spullen op het spoor zien liggen, waaronder de buis (zie eerder gelinkte artikel van Omroep Flevoland). Lijkt me een gevalletje sabotage/kwajongensstreken, gelukkig is er niemand gewond geraakt. Ik hoop dat de politie snel iemand te pakken heeft, maar gezien de lokatie en het tijdstip acht ik dat onwaarschijnlijk.
VIRM heeft monobloc-wielen, een losscheurende wielband kan daarbij niet voorkomen.
Plek waar het gebeurd is ligt nogal ver van bewoning. Er wonen wel een paar mensen op het industrieterrein maar niet de "usual suspects". Verder is dat industrieterrein nogal leeg op zondag. Daarnaast zit Lelystad opstel op zichtafstand van de plek waar het ongeveer gebeurd is. Lelystad Opstel is continu verlicht en heeft bewaking rondlopen. Vage plek voor moedwillige sabotage iig.
Eens, die reiziger had meteen aan de noodrem moeten trekken.
[..]
Dat durf ik ernstig te betwijfelen.
Op de plek waar het destijds mis ging was de trein al aan het remmen voor de volgende stop, de ter plaatste geldende baanvaksnelheid is voor zover ik weet 200 km/u. Als je ontspoort en een paar pijlers van een viaduct meeneemt waardoor het brugdek op de bakken achter je terechtkomt, dan zal het verschil tussen 160 of 200 ook niet zo heel groot zijn. De meeste doden vielen in bakken 4 t/m 10, die bakken werden samengeperst tot ongeveer één baklengte.
Het schijnt dat de machinist van 'Eschede' pas tot de ontdekking kwam dat hij driekwart van z'n trein miste toen een Fahrtleiter in het volgende station hem erop wees. Hij had slechts een flinke schok gevoeld gevolgd door drukverlies.
Dat stond in het onderzoeksrapport maar dat kan ik nu niet vinden :herp:
Krijg nu pas iets over die pijp mee. Bah. Dat zijn echt de minder leuke dingen van het vak. En reken maar dat je telkens weer naar het betreffende viaduct kijkt als je er weer langsrijdt als machinist...
Op maandag 20 januari 2014 00:34 schreef GlenSpey het volgende: Krijg nu pas iets over die pijp mee. Bah. Dat zijn echt de minder leuke dingen van het vak. En reken maar dat je telkens weer naar het betreffende viaduct kijkt als je er weer langsrijdt als machinist...
Aanname op Aanname. Er is niets door een ruit gegaan en niets heeft de meester in gevaar gebracht.
http://www.omroepflevolan(...)oort-bodem-intercity Filmpje met zo te zien de brokstukken. Volgens mij is die buis die die brandweerman vast heeft een onderdeel van de noodtrap echter. NS heeft trouwens snel bussen weten te regelen zeg, ook weer positief.
Op zondag 19 januari 2014 23:24 schreef DriekOplopers het volgende: Dus een poging om een machinist te vermoorden. Een machinist die misschien wel nooit meer op de trein durft. Een gezin dat nog heel lang ’s nachts zal wakker liggen. Dat alles wordt aangegrepen om nog even lollig over MVBOV heen te pissen.
Waar lollig over wordt gedaan is dat je bij alles wat gebeurt meteen geagiteerd reageert en het er verdacht veel op lijkt dat je van het negatieve scenario uitgaat. Als je net even wat minder snel reageert vlieg je wat minder snel uit de bocht.
Aanname op Aanname. Er is niets door een ruit gegaan en niets heeft de meester in gevaar gebracht.
Sterker nog: we weten niet eens waar in de trein dit is gebeurd. Voor hetzelfde geld is die staaf (?) in de twaalfde bak door de vloer gekomen en ik kan me voorstellen dat de machinist daar niets van merkt. Hell, misschien is er wel door een passagier aan de noodrem getrokken.
Feit is dat we het gewoon allemaal niet weten en om dan als VBOV te gaan grienen over de familie van de machinist vind ik rijkelijk voorbarig. En ja, ik gebruik inderdaad dezelfde bewoordingen als na Hilversum.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor dreigt volgens betrokken experts op een fiasco uit te lopen, onder meer door een conflict tussen de NS en ProRail. Gevreesd wordt voor een nieuw debacle van Fyra-achtige proporties.
Bij een proef met het systeem doen zich technische problemen voor. Bovendien is het ministerie van Infrastructuur tot nu toe veel te optimistisch over de kosten. Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten in het bezit van de Volkskrant. Het ministerie van Infrastructuur is op de hoogte van de problemen, maar bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer zijn ze vorige week niet aan bod gekomen. De experts van het proefbedrijf mogen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement: hun is een spreekverbod opgelegd.
Het ministerie van Infrastructuur werkt samen met de spoorsector aan de introductie van het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS. Op papier heeft het systeem grote voordelen. Het maakt seinen langs het spoor overbodig: die worden op een beeldscherm in de cabine aan de machinist getoond. Als een machinist een sein dreigt te negeren, remt de trein automatisch af. BRON: http://www.volkskrant.nl/(...)asco-te-worden.dhtml
Ummmmmm wat moet ik nu geloven?
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
Ik betwijfel of VIRM volwielen heeft. Als er merktekens op de wielen staan, is dat om het verschuiven van de wielbanden te detecteren. Maar áls VIRM wielbanden heeft, dan nog kun je het net vergelijken met Eschede, omdat de ICE wielen met een extra rubberen laag er in had om te zorgen voor wat extra demping, Juist die flexibiliteit zorgde voor vermoeiing van de wielband en breuk. Dus niet te snel roepen dat wielbanden onveilig zijn en verboden moeten worden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
10 bakken SLeT in de sprinter Breda-Utrecht. Vrije zitplaatsen alom .
Nu nog een keer inzien dat 4 bakken in de middagspits tussen Eindhoven en Tilburg niet genoeg is.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op elke stoel een tasje van de vakantiebeurs in de IC naar Enkhuizen 07.30 uur vanaf Apeldoorn. Nieuwe manier van marketing? Staat mijns insziens voornamelijk slordig.
Het zal wel om geld gaan en het was te verwachten doordat de belangen en het doel verschilt. Ook opvallend was dat binnen twee maanden na de proef er bij zes van de tien SLT's de ERTMS installatie weer is uitgebouwd.
Op maandag 20 januari 2014 07:44 schreef WhiteJoker het volgende: Op elke stoel een tasje van de vakantiebeurs in de IC naar Enkhuizen 07.30 uur vanaf Apeldoorn. Nieuwe manier van marketing? Staat mijns insziens voornamelijk slordig.
voor mij hoeft zoiets ook niet. Hier in Hilversum werden croissants uitgedeeld, met een briefje van Prorail erbij: de herstelwerkzaamheden zijn voorbij. Vind ik ook een beetje verspilling eigenlijk. Beter gebruiken ze het geld om de interne problemen op te lossen.
voor mij hoeft zoiets ook niet. Hier in Hilversum werden croissants uitgedeeld, met een briefje van Prorail erbij: de herstelwerkzaamheden zijn voorbij. Vind ik ook een beetje verspilling eigenlijk. Beter gebruiken ze het geld om de interne problemen op te lossen.
De gemiddelde forens heeft 's ochtends niet echt behoefte eraan en is ook niet de doelgroep. Tasjes werden massaal op het bagagerek gegooid. Arme schoonmakers.
Het zal wel om geld gaan en het was te verwachten doordat de belangen en het doel verschilt. Ook opvallend was dat binnen twee maanden na de proef er bij zes van de tien SLT's de ERTMS installatie weer is uitgebouwd.
Mwa, de aansturing gaat nog altijd via ERTMS. Alleen staat deze 'gelockt' op STM-ATB en hebben de treinen de oude stuurtafel weer terug, schijnt. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de reden van de terugbouw simpelweg was dat NS de treinstellen zelf heel hard nodig had voor de normale dienst en ze daarom niet kon missen voor de tests.
Mwa, de aansturing gaat nog altijd via ERTMS. Alleen staat deze 'gelockt' op STM-ATB en hebben de treinen de oude stuurtafel weer terug, schijnt. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de reden van de terugbouw simpelweg was dat NS de treinstellen zelf heel hard nodig had voor de normale dienst en ze daarom niet kon missen voor de tests.
Volgens mij heeft NS helemaal geen behoefte aan ERTMS, omdat ze al ATB hebben dat 95% (let op: nattevingerwerk) van het risico wegneemt. ERTMS betekent een grote kostenpost (ombouw materieel, opleiden personeel, enz.) dat voor NS weinig operationele voordelen brengt.
Volgens mij heeft NS helemaal geen behoefte aan ERTMS, omdat ze al ATB hebben dat 95% (let op: nattevingerwerk) van het risico wegneemt. ERTMS betekent een grote kostenpost (ombouw materieel, opleiden personeel, enz.) dat voor NS weinig operationele voordelen brengt.
Maar verplicht door Europa. En ipv van op het laatste moment janken dat het niet gaat lukken en er daarvoor amper wat voor doen, kunnen ze ook gewoon op het moment dat het bekend is al een lange termijnplan maken om de ombouw zo efficient en goed te doen zodat ze er klaar voor zijn op het moment dat het moet
Ik snap het dat het een enorme operatie is waar ongetwijfeld een hoop geld en tijd in zit, maar het is nu eenmaal verplicht. Daar doe je niets aan. Vind het erg matig om er zo makkelijk mee om te gaan als NS zijnde. Ze hadden die ERTMS troep ook gewoon in de DDAR kunnen gebruiken, hell voor mijn part elke nacht testen met MAT'64. Dan haal je er al aardig wat flaws uit omdat je met oude meuk werkt. Dan upgraden naar wat moderner materiaal, en je bent er zowat klaar voor.
Genoeg DDAR in Amsterdam, bouw dat dan om met de software en elektronica die tegenwoordig gebruikt wordt in treinstellen die ze nu hebben, en het spul wat nog komen gaat binnenkort. Staat genoeg van dat spul in Amsterdam. Dan maar 1 of 2 DDZ 3'tjes minder om op te leveren, kan men echt wel handelen. Vind het serieus waar te bizar voor woorden dat ze er zo weinig aan doen. Dit gaat uitlopen op het feit dat het uitgesteld gaat worden en meer gaat kosten omdat NS niet op tijd klaar is.
Mark my words.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2014 09:46:49 ]
Ik betwijfel of VIRM volwielen heeft. Als er merktekens op de wielen staan, is dat om het verschuiven van de wielbanden te detecteren. Maar áls VIRM wielbanden heeft, dan nog kun je het net vergelijken met Eschede, omdat de ICE wielen met een extra rubberen laag er in had om te zorgen voor wat extra demping, Juist die flexibiliteit zorgde voor vermoeiing van de wielband en breuk. Dus niet te snel roepen dat wielbanden onveilig zijn en verboden moeten worden.
Voor zover ik weet heeft ál het reizigersmaterieel wielbanden in Nederland. Daarmee zijn we, schijnt, wel een uitzondering in Europa
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
En toch zijn er best wel wat voordelen van ERTMS, ook voor NS: - Kortere opvolg- en rijtijden zonder veiligheidsdiscussie - Minder wegbekendheid nodig - Hogere snelheden kunnen rijden - Bij verstoringen kan de afstand waarover op zicht gereden moet worden zeer precies worden aangegeven waardoor die kleiner wordt en er dus minder vertraging (=minder bijsturing en olievlekwerking) optreedt.
Genoeg DDAR in Amsterdam, bouw dat dan om met de software en elektronica die tegenwoordig gebruikt wordt in treinstellen die ze nu hebben, en het spul wat nog komen gaat binnenkort. Staat genoeg van dat spul in Amsterdam. Dan maar 1 of 2 DDZ 3'tjes minder om op te leveren, kan men echt wel handelen. Vind het serieus waar te bizar voor woorden dat ze er zo weinig aan doen. Dit gaat uitlopen op het feit dat het uitgesteld gaat worden en meer gaat kosten omdat NS niet op tijd klaar is.
Geometrie kan anders zijn, Ik denk dat het om de stellers en toebehoren gaat.
Ook bijzonder de woordspeling 'samenloop van omstandigheden, waarvan de kans erg klein is dat het gebeurd.' En dat bla bla over veiligheid voorop hebben we nou wel gehoord.
Bericht staat nog niet op de website van ProRail, vandaar at ik het hier nog niet openbaar wilde plaatsen (en dus nog even heb verwijderd). Mensen die de tekst willen hebben, sturen even een PM.
Op maandag 20 januari 2014 11:01 schreef DriekOplopers het volgende: Bericht staat nog niet op de website van ProRail, vandaar at ik het hier nog niet openbaar wilde plaatsen (en dus nog even heb verwijderd). Mensen die de tekst willen hebben, sturen even een PM.
Weet iemand iets over treinen vanaf de rechterzijde in Swinoujscie naar bijvoorbeeld Stettin? Ik weet dat aan de linkerkant van het stadje een station zit dat wordt bediend door Duitse treinen. Echter als ik Swinoujscie - Stettin invul op bahn.de dan krijg ik een route door Duitsland van 3,5 uur. Als ik echter op de Poolse website dezelfde route invul dan krijg ik een directe trein van 1 uur en 50 minuten. Ik kan op Google Maps alleen geen station(snaam) vinden. Ja, ik kan wel iets vinden maar dat lijkt niet op een station en als ik de naam daarvan vertaal dan heet dat station 'stationsgebouw'.
Deze maand geen stakingen bij Deutsche Bahn 20 januari 2014
Deze maand zijn bij Deutsche Bahn geen stakingen van machinisten te verwachten.
De vakbond GDL heeft hiertoe besloten. De bond wil eerst een nieuw loonaanbod van Deutsche Bahn beoordelen.
De bond eist voor de 20.000 machinisten bij Deutsche Bahn inkomensgaranties in geval van ziekte. Daarbij moet onder meer worden gedacht aan machinisten die door 'traumatische gebeurtenissen' hun werk niet meer kunnen doen. Bedoeld worden machinisten die zelfmoordenaars hebben overreden.
Het nieuwe loonaanbod van Deutsche Bahn lijkt op het eerste gezicht een duidelijke verbetering, zegt GDL-voorzitter Claus Weselsky. Eerder dreigde de bond enkele keren met staking.
Op maandag 20 januari 2014 14:18 schreef MCH het volgende: Toch bedankt. Het komt zie ik nu gewoon doordat sommige partijen niet de juiste namen van de stations in Swinoujscie gebruiken.
Zegt de man die zelf over Stettin begon Jij bent wel een beetje de baas van de wereld, of niet?
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef MCH het volgende: Wel chill. Met een Mecklenburg ticket kun je van Denemarken naar Polen met de trein op 1 dagkaart.
Sommige mensen vinden Oost-Groningen ook saai. Ik kan mij geen mooier plaatje bedenken dan een rode Arriva trein door een verder leeg landschap ergens tussen Winschoten en Nieuweschans.
[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2014 14:25:25 ]
ik hoop dat diegene die dat stuk ijzer op de rails heeft gelegd, gepakt zal worden. zoiets doe je niet alleen, wellicht komt het vanzelf boven water wie dit gedaan heeft.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Gemeten naar het aantal inwoners is Mecklenburg-Vorpommern het meest toeristische deel van heel Duitsland. Maar dat zal voor het grootste deel wel door de Ostseekust komen.
Zegt de man die zelf over Stettin begon Jij bent wel een beetje de baas van de wereld, of niet?
Stettin Hbf is nog altijd hetzelfde als Szczecin Glowny. Świnoujście is blijkbaar niet hezelfde als Świnoujście Centrum, terwijl die dingen dus doorelkaar zijn gebruikt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2014 15:58:15 ]
Gemeten naar het aantal inwoners is Mecklenburg-Vorpommern het meest toeristische deel van heel Duitsland. Maar dat zal voor het grootste deel wel door de Ostseekust komen.
Rügen en Usedom zijn wel heel mooi, het binnenland is inderdaad plat en doodsaai. Er rijdt tegenwoordig ook een trein via Usedom (daar ligt nog wel een interessant museum, de V2 raketten werden daar gemaakt en er ligt een Sovjet onderzeeboot waar je in kunt, Peenemünde of zoiets heet dat dorp) naar Swinemünde, daarna kan je de veerboot naar de overkant nemen en daar een Poolse trein nemen naar Stettin.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2014 15:25:51 ]
Ja, dat weet ik wel. De Duitse planner begrijpt beide. Maar als je geen verstand van de omgeving daar hebt zit ik niet op je antwoord te wachten.
Je moet van Świnoujście Centrum (eindhalte UBB) naar de pont lopen en daarmee oversteken om bij het hoofdstation Swinoujcie (zonder toevoeging) te komen, er is nog geen tunnel onder de monding van de wina (Oderhaf).
[ Bericht 1% gewijzigd door bork op 20-01-2014 16:13:04 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op maandag 20 januari 2014 15:58 schreef DriekOplopers het volgende: MVBOV spreekt zich uit over veiligheid, afspraken met politie, preventieve rol conducteur en trefkans:
Nee, jammer genoeg niet, wel bekeken/uitgezocht om het een keer te doen. Een rondje vanaf Berlijn, in een dagtrip lukte toen op papier. In de zomer van 2012 wilden Bram en Hanneke per se naar zee, uiteindelijk was Kühlungsborn toen praktischer en goedkoper i.p.v.Swinoujcie (ook leuk hoor met Molly de stoomtrein). Ik zou ook een keer met Fles naar Berlijn gaan toen heb ik me in de dagtrip verdiept.
Op maandag 20 januari 2014 15:58 schreef DriekOplopers het volgende: MVBOV spreekt zich uit over veiligheid, afspraken met politie, preventieve rol conducteur en trefkans:
En ja, de eerste kwaaie conducteurs zitten al in de mail...
We hebben een steekproef gedaan. Je ziet als reiziger grofweg eens per vier uur een conducteur door de trein komen. Dat is natuurlijk een schandalig slechte score.
We hebben een steekproef gedaan. Je ziet als reiziger grofweg eens per vier uur een conducteur door de trein komen. Dat is natuurlijk een schandalig slechte score.
Mag ik de cijfers zien?
Ben ik ook wel benieuwd naar, mijn eigen ervaring spreekt die score namelijk tegen. .
Het is natuurlijk een steekproef, geen statistisch verantwoord langdurig onderzoek.
Ook een steekproef met n=1 is een steekproef. Maar is niet statistisch verantwoord om daar conclusies aan te verbinden... Dus ookal is het een steekproef, kan het nog iets beter statistisch onderbouwd worden. (aantal respondenten, totale reisduur etc.)
En op Twitter .
Ik zie gemiddeld twee keer per week een conducteur (ok, vaker op het perron), maar ik zit natuurlijk ook maar een klein stukje (krap kwartiertje) midden op het traject in de trein. Kan me goed voorstellen dat men meer aan het begin/eind controleert.
Toen ik nog regelmatig vanuit Almere naar Kerkrade Centrum ging was het inderdaad huilen met de pet op, maar dat is alweer een paar jaar geleden - best mogelijk dat het verbeterd is.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op maandag 20 januari 2014 16:05 schreef GlenSpey het volgende: Damn, zag net een D-GTW vertrekken en er kwam me een partij rook uit het motorgedeelte dacht dat die in de fik stond. Gevalletje koude start ofzo
Ik ruik (ja ruik) soms luchtjes uit een GTW.. als ik die zou ruiken uit m'n auto zou ik per direct op de vluchtstrook stoppen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Ik heb overigens, letterlijk, maanden geen conducteur gezien op de trajecten zutphen-nijmegen en Arnhem Winterswijk. Nu zit ik vaak vrij kort in de trein, maar de keren dat ik er langer in zit, zie ik ze ook niet.
Ik heb een keer meegemaakt dat er een extra controle team, of iets dergelijks, meereed met ons en die wel iedereen controleerde. Een maal een team van Arriva die ook alles controleerde, dat was het wel.
Ik ben zelfs een keer van Arnhem naar Den Helder gegaan zonder een conducteur tegen te komen
Laten we eerlijk wezen.. ik kan me voorstellen dat je als conducteur, zeker als je al een keer tikken gehad hebt, weinig happig bent om een stampesvolle trein vol irritante jongeren te controleren. Waarom juist niet voor dat soort gevallen 1 of 2 undercover (spoorweg)agenten in te zetten. Stoer doen tegen de conducteur? Gummiknuppel aan je nek en vastboeien, eerstvolgende station overdragen aan de eenheden van de desbetreffende regio en opsluiten, treintje rijdt vrolijk door. Gewoon opkankeren met dat (veelal dezelfde) soort pleurisvolk, zij zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de agressie tegen medewerkers.
Zo moet dat gaan. Ben je vriendelijk en tolerant, kun je dat terug verwachten, ben je agressief en onbeheerst? reken er maar op dat je eenzelfde reactie terug krijgt. Doen ze tegenwoordig nog aan uitstel van betalingen? Want als je een verdomd goede reden hebt, vind ik dat niet meer dan terecht.
[ Bericht 10% gewijzigd door Straatcommando. op 20-01-2014 17:23:29 ]
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Sinds Arriva de Achterhoek heeft overgenomen heb je veel vaker controle daar. Overigens is het bij Syntus op Oldenzaal-Zutphen ook wel meer geworden nu. Ik meen dat Arriva op Almelo-Mariënberg nu op 1/3e deel van de treinen controle heeft.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 20 januari 2014 17:23 schreef dennistd het volgende: Sinds Arriva de Achterhoek heeft overgenomen heb je veel vaker controle daar. Overigens is het bij Syntus op Oldenzaal-Zutphen ook wel meer geworden nu. Ik meen dat Arriva op Almelo-Mariënberg nu op 1/3e deel van de treinen controle heeft.
Valt vies tegen.. maar misschien stappen ze pas op in de buurt van Doetinchem, ofzo, daar kom ik eigenlijk nooit.
Wat trouwens ook zoiets is, ik had een tijdje terug de pech te laat vertrokken te zijn voor de trein. Toen ik aankwam, stond de conductrice al in de deur. Ik vroeg of ik geen kaartje bij haar kon kopen. ''Jawel'' zegt ze. ''Kost je alleen 30 euro extra'' en de deuren gingen dicht. oke dan!
Als ik het goed zie reageer je hier op het probleem dat het rijdende personeel belachelijk wordt behandeld door sommige reizigers.
Vervolgens zeg je dat als oplossing conducteurs meer zichtbaar moeten zijn? Dat vind ik een beetje een vreemde redenatie en ik snap ook wel dat conducteurs daar kwaad op reageren.
Dit is geen probleem van de conducteurs, de NS of welke vervoerder dan ook, maar dit is een maatschappelijk probleem na een bepaalde groep mensen die zich boven alles verheven voelen en asociaal of zelfs agressief doen tegen mensen met enig gezag (conducteurs, politie, buschauffeurs, parkeerwachten, ga zo maar verder). Ik denk dan ook dat de oplossing hiervan niet ligt bij de NS of andere vervoerders, maar bij de maatschappij en de overheid om dit schorriemorrie de mond te snoeren.
Een tijd geleden is er een tijdje commotie geweest om agressief gedrag tegen buschauffeurs. Misschien is het een idee de handen ineen te slaan met diverse vervoerders en een publieke discussie te beginnen hierover. Want in mijn ogen los je dit niet op met meer conducteurs of meer controles. Deze mensen lopen dan alleen maar eerder tegen de lamp, maar vertonen hetzelfde gedrag.
Op maandag 20 januari 2014 17:23 schreef dennistd het volgende: Sinds Arriva de Achterhoek heeft overgenomen heb je veel vaker controle daar. Overigens is het bij Syntus op Oldenzaal-Zutphen ook wel meer geworden nu. Ik meen dat Arriva op Almelo-Mariënberg nu op 1/3e deel van de treinen controle heeft.
Ik zie heel sporadisch eens een controleteam door de trein gaan. Lopen ze met een mannetje of 4 'geeljassen' door de trein. Is echter maar heel zelden zo. Zó zelden, dat ik het regelmatig aandurf om gewoon alvast bij NS in te checken en niet bij Arriva, door de drukte op Arnhem plus de bijna standaard 3 minuten vertraging haal ik anders vaak mijn aansluiting niet
Ben in ruim een jaar tijd welgeteld één keer gecontroleerd
[..] Ik zou ook een keer met Fles naar Berlijn gaan toen heb ik me in de dagtrip verdiept.
Genoeg leuke ritjes te maken rondom Berlijn. Ik zat afgelopen zomer op een vroege ochtend in het lijntje naar Kostrzyn. Gingen we een pitstop in een weiland maken om de bierzuipende Duitsers even te kunnen laten pissen.
Als ik het goed zie reageer je hier op het probleem dat het rijdende personeel belachelijk wordt behandeld door sommige reizigers.
Vervolgens zeg je dat als oplossing conducteurs meer zichtbaar moeten zijn? Dat vind ik een beetje een vreemde redenatie en ik snap ook wel dat conducteurs daar kwaad op reageren.
Dit is geen probleem van de conducteurs, de NS of welke vervoerder dan ook, maar dit is een maatschappelijk probleem na een bepaalde groep mensen die zich boven alles verheven voelen en asociaal of zelfs agressief doen tegen mensen met enig gezag (conducteurs, politie, buschauffeurs, parkeerwachten, ga zo maar verder). Ik denk dan ook dat de oplossing hiervan niet ligt bij de NS of andere vervoerders, maar bij de maatschappij en de overheid om dit schorriemorrie de mond te snoeren.
Een tijd geleden is er een tijdje commotie geweest om agressief gedrag tegen buschauffeurs. Misschien is het een idee de handen ineen te slaan met diverse vervoerders en een publieke discussie te beginnen hierover. Want in mijn ogen los je dit niet op met meer conducteurs of meer controles. Deze mensen lopen dan alleen maar eerder tegen de lamp, maar vertonen hetzelfde gedrag.
Ik ben zeer groot voorstander van het opleggen van landelijke OV-verboden aan vandalen, bedreigers, vechtersbazen en chronische zwartrijders, en van identificatieplicht om dat te handhaven. Harde maatregelen, maar helaas -in mijn ogen- onontkoombaar.
Die strijd heb ik binnen mijn club helaas verloren.
dat ben ik maar deels met je eens. Door meer zichtbaar te zijn creëer je ook een stuk preventie en wordt de veiligheid vergroot. Daarmee kun je voorkomen dat een deel van de reizigers zwartrijdt. De echte harde kern pak je er idd niet mee aan, maar dat doe je ook niet met een discussie. Die echte harde kern raak je alleen als deze bekend zijn en ook flink achter de broek gezeten worden.
Blijkbaar dermate belangrijk om kort na de spits een uur te inspecteren. Uurtje treinverkeer plat lijkt mij logischer dan dat er vanavond nog een trein de grindbak in rijdt daar door toevalligheden
Ik ben zeer groot voorstander van het opleggen van landelijke OV-verboden aan vandalen, bedreigers, vechtersbazen en chronische zwartrijders, en van identificatieplicht om dat te handhaven. Harde maatregelen, maar helaas -in mijn ogen- onontkoombaar.
dat ben ik maar deels met je eens. Door meer zichtbaar te zijn creëer je ook een stuk preventie en wordt de veiligheid vergroot. Daarmee kun je voorkomen dat een deel van de reizigers zwartrijdt. De echte harde kern pak je er idd niet mee aan, maar dat doe je ook niet met een discussie. Die echte harde kern raak je alleen als deze bekend zijn en ook flink achter de broek gezeten worden.
Dat mag Met een discussie bedoel ik dan ook meer "wat te doen met dit volk" ipv "wil je aub wat liever doen? " want dat werkt inderdaad niet. Een optie zoals Driek geeft zou besproken moeten worden. Lik op stuk, opflikkeren met die aso's.
Identificatieplicht.... Omdat 0,001% van de reizigers zich misdraagt moet de rest bloeden. Gewoon het systeem invoeren wat ze in New York City hebben gedaan, 7 jaar gevangenisstraf bij het aanvallen van rijdend personeel. Binnen de kortste keren was het over. En poortjes dicht uiteraard.
Blijkbaar dermate belangrijk om kort na de spits een uur te inspecteren. Uurtje treinverkeer plat lijkt mij logischer dan dat er vanavond nog een trein de grindbak in rijdt daar door toevalligheden
Het zal dus inderdaad wel dermate dringend zijn. Dan zouden er wel weer boze brieven getypt kunnen worden.
Ik wel, Swinousjie is op het strand na niet veel soeps. Daar moet ik wel bij aantekenen dat dat in 2005 was, toen was er nog grenscontrole en zat Polen pas net bij de EU. De spoorlijn vanuit Duitsland stopte toen nog vlak voor de grens, je kon alleen te voet de grens over en het veer mocht je niet pakken
Op maandag 20 januari 2014 17:53 schreef Viezze het volgende: Dat mag Met een discussie bedoel ik dan ook meer "wat te doen met dit volk" ipv "wil je aub wat liever doen? " want dat werkt inderdaad niet. Een optie zoals Driek geeft zou besproken moeten worden. Lik op stuk, opflikkeren met die aso's.
Bij agressie 1e keer stevige boete, 2e keer celstraf die stevig oploopt naarmate het vaker voorkomt. En met celstraf niet een weekje ofzo, maar meteen drie maanden, waarna dit oploopt.
Daarom is het ook jammer dat bijvoorbeeld uitgaansgeweld het weekendje weg niet mag. Dan heb je op maandagochtend op school of bij de baas heel wat uit te leggen namelijk
Op maandag 20 januari 2014 17:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik snap niet zo goed hoe je tegen dichte poortjes kan zijn maar wel vóór identificatieplicht. Dat is volgens mij de omgekeerde wereld.
Identificatieplicht is inderdaad wel overdreven nu je het zo zegt, en met poortjes dicht los je vermoedelijk al een hoop op. Daarnaast ben ik ook voor harde straffen Zeven jaar klinkt goed, wegwezen ermee.
Ik wel, Swinousjie is op het strand na niet veel soeps. Daar moet ik wel bij aantekenen dat dat in 2005 was, toen was er nog grenscontrole en zat Polen pas net bij de EU. De spoorlijn vanuit Duitsland stopte toen nog vlak voor de grens, je kon alleen te voet de grens over en het veer mocht je niet pakken
Ik hoor telkens van m'n vader hoe mooi Usedom wel niet is.
Op maandag 20 januari 2014 17:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik snap niet zo goed hoe je tegen dichte poortjes kan zijn maar wel vóór identificatieplicht. Dat is volgens mij de omgekeerde wereld.
Identificatieplicht dupeert je niet omdat het systeem er wéér eens uit ligt. Een agent die om mijn id vraagt probeert hopelijk niet om mijn koffie uit mijn hand te slaan als ik niet snel genoeg met mijn bagage jongleer. Theoretisch zouden zowel de twee poortjes waar ik op veel stations doorheen moet voor een overstap als een agent me vertraging kunnen opleveren, maar raad eens welke van de twee ik zo goed als dagelijks tegen ga komen? .
Identificatieplicht dupeert je niet omdat het systeem er wéér eens uit ligt.
Identificatieplicht dupeert me vanwege het systeem. Het dupeert me omdat het me berooft van mijn persoonlijke vrijheden. Poortjes zijn open te doen als 'het systeem' eruit zou liggen (nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ik met de OVC reis trouwens).
quote:
Een agent die om mijn id vraagt probeert hopelijk niet om mijn koffie uit mijn hand te slaan als ik niet snel genoeg met mijn bagage jongleer.
Hij moet bij mij een verdomd goede reden hebben voordat ik mijn paspoort tevoorschijn haal.
Ik hoor telkens van m'n vader hoe mooi Usedom wel niet is.
Usedom is ook absoluut heel mooi, hetzelfde geldt voor het dichtbij gelegen Rügen. Indien je geschiedenis (WOII) interessant vindt moet je op Usedom naar Peenemünde gaan en op Rügen naar Prora.
Identificatieplicht dupeert me vanwege het systeem. Het dupeert me omdat het me berooft van mijn persoonlijke vrijheden. Poortjes zijn open te doen als 'het systeem' eruit zou liggen (nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ik met de OVC reis trouwens).
Oh, ik ben ook niet direkt voor de identificatieplicht en ik ben blij voor je dat je nooit last hebt gehad van de infrastructuur. De mensen die bij de treinbedrijf/TLS/busmaatschappij/kastje/muur hebben moeten lobbyen voordat ze hun ten onrechte niet teruggeven borg eventueel eens een keer rentevrij terugkregen zijn jaloers op je.
4 t/m 6 klinkt als "Er is iets kleins stuk in de tunnelbuis" (een seinlampje ofzo) en er moeten twee sporen buiten dienst om dat te vervangen i.v.m. nieuwe regels.
Op maandag 20 januari 2014 18:26 schreef DeaDLocK2K het volgende: Identificatieplicht dupeert me vanwege het systeem. Het dupeert me omdat het me berooft van mijn persoonlijke vrijheden.
Huilie
quote:
(nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ik met een paspoort loop trouwens).
Komt door je heuptasje Dat zijn mensen die geen vlieg kwaad doen. Ja, in de supermarkt gaan zeuren dat ze die vijf cent bonuskorting niet hebben gehad.
Men mag er alleen naar vragen als men een valide reden heeft, niet 'zomaar'. Dus kennelijk vraag jij of vraagt je gedrag er om...
Ik ben een voorbeeldige burger maar nogal vaak getuige van opstootjes enzo. En ik vind het ook leuk om dan te gaan kijken hoe ze elkaar de hersenen inslaan.
Misschien verkeerde timing... Net was er iets op nederland 3, Proefkonijnen over vechten op een rijdende trein. (en dan gaat het om de luchtweerstand, niet om het vechten in het algemeen)
(maar doordat de bovenleiding toch iets te gevaarlijk is, doen ze het op een rijdende vrachtwagen...)
Ik zou toch liever hebben dat ik om moet reizen / mijn reis even moet uitstellen dan dat mijn trein ontspoort omdat Driek van VBOV heeft gevraagd om de controles alleen 's nachts uit te voeren.
Uiteraard. Uurtje spoor eruit om twee of drie dagen repareren te kunnen voorkomen is het beste. Dat sommige mensen dat niet willen inzien.
Sterker nog, door de controle niet uit te voeren houdt je een veiligheidsrisico. VBOV roept op tot onveiligheid en de veiligheid van de reizigers kan ze geen moer schelen.
Het risico dat er wat op het spoor gebeurt is over het algemeen verwaarloosbaar klein. Het verschil is nu alleen dat, wanneer er toch wat mis zou gaan, het ineens een (direct) verwijtbaar ongeval wordt. En dat wil je uiteraard voorkomen.
Op maandag 20 januari 2014 21:08 schreef Viezze het volgende: Het risico dat er wat op het spoor gebeurt is over het algemeen verwaarloosbaar klein. Het verschil is nu alleen dat, wanneer er toch wat mis zou gaan, het ineens een (direct) verwijtbaar ongeval wordt. En dat wil je uiteraard voorkomen.
Als je dit heel consequent toepast: Dan had men vanmorgen het gehele spoorverkeer voor onbepaalde tijd moeten stilleggen, en eerst gaan controleren.
Het is schandalig genoeg dat je een veiligheidsrisico negeert. Die kans kan zo klein zijn, in Hilversum ging het ook mis en vielen er gelukkig geen gewonden. Op Schiphol en Geldermalsen rijden ze veel harder over die wissels heen, kan dus veel ernstigere gevolgen hebben. Je zal het maar op je geweten hebben dat je vroeg om uitstel van inspectie en er volgens tientallen gewonden vallen. Chapeau voor het niet nadenken.
Ik zou toch liever hebben dat ik om moet reizen / mijn reis even moet uitstellen dan dat mijn trein ontspoort omdat Driek van VBOV heeft gevraagd om de controles alleen 's nachts uit te voeren.
FYI: het overgrote deel wordt vannacht gecontroleerd. Dus qua veiligheid kan dat blijkbaar nog wel die paar uurtjes lijen.
Het is ook nooit goed hè? Woensdag blies je nog hoog van de toren over 'Verscherpt toezicht' en 'druppel die de emmer doet over lopen' en 'bezorgdheid over onderhoudstoestand van treinen en sporen'. Nu ondernemen ze actie, is het weer niet goed.
Edit: volgens jouw eigen website zijn ze al sinds vanmorgen bezig zodat binnen 48 uur alle wissels gezien worden.
FYI: het overgrote deel wordt vannacht gecontroleerd. Dus qua veiligheid kan dat blijkbaar nog wel die paar uurtjes lijen.
Dat ben ik met je eens, en als je het zo bekijkt had dat in feite ook moeten gebeuren. Blijkbaar vond Prorail het niet zo dringend, maar durven ze het risico toch niet aan om meerdere dagen te wachten tot alle controles zijn uitgevoerd. Dan vind ik dit een goede oplossing.
Wat ook nog een optie is (puur hypothetisch), is dat machinisten op bepaalde plekken waar hard over dit soort wissels wordt gereden een aanwijzing hebben meegekregen om vaart te minderen. Daarmee dam je het risico enigszins in, maar dat wil je niet onnodig lang laten duren.
Ja, nou haal ik de tekst er toch maar even bij. Wat staat er nou?
quote:
Voor Beter OV heeft gemengde gevoelens bij deze zaak. Enerzijds is het verstandig om de wissels met spoed te controleren, anderzijds is de reizigershinder die ontstaat vervelend. Voor Beter OV had ProRail verzocht, de controles uitsluitend ’s nachts uit te voeren en betreurt het, dat niet alle controles ’s nachts kunnen worden verricht, en blijkbaar ook niet kunnen worden uitgesteld tot morgennacht of overmorgennacht.
We zeggen dat het verstandig is om de wissels te controleren. We vinden het jammer dat dat niet allemaal 's nachts kan, maar stellen het besluit van ProRail verder niet ter discussie (we "betreuren" het dat het niet "allemaal 's nachts kan"). Kortom: een afgewogen enerzijds/anderzijds. We schreeuwen geen moord en brand en eisen niet de afgelasting/uitstel van de controles van hedenavond.
Sorry, maar begrijpend lezen is voor een aantal mensen hier blijkbaar nog een verdomd lastige klus.
Het is voor VBOV ook verdomd lastig om een keer de mond dicht te houden. Andere reizigersbelangenverenigingen blazen ook niet bij ieder scheetje van de hoogste toren.
Op maandag 20 januari 2014 21:26 schreef b2py het volgende: Het is voor VBOV ook verdomd lastig om een keer de mond dicht te houden. Andere reizigersbelangenverenigingen blazen ook niet bij ieder scheetje van de hoogste toren.
Niks hoge toren. Het enige wat we gedaan hebben, is onze achterban via de site wat informatie verschaffen over het hoe en waarom. En onze dillemma's even kort aangestipt: verstandig dat ze het doen, jammer dat het niet allemaal 's nachts kan. Meer niet.
Ik ben meer voor stijgende straffen voor recidive zwartrijders. Dat zijn ook heel vaak vandalen en agressievelingen.
Op maandag 20 januari 2014 21:10 schreef b2py het volgende: Het is schandalig genoeg dat je een veiligheidsrisico negeert. Die kans kan zo klein zijn, in Hilversum ging het ook mis en vielen er gelukkig geen gewonden. Op Schiphol en Geldermalsen rijden ze veel harder over die wissels heen, kan dus veel ernstigere gevolgen hebben. Je zal het maar op je geweten hebben dat je vroeg om uitstel van inspectie en er volgens tientallen gewonden vallen. Chapeau voor het niet nadenken.
Dit is echt geleuter. Die wissels liggen al jaren door heel Nederland verspreid en nu er een keer een defect is opgetreden waarna het mis gaat moet ineens alles binnen een uur door de controle? Het is effectiever om keukentrapjes bij het klussen te verbieden.
Over de HC's trouwens.. Op het gebied van controles heb ik daar zelf erg gemengde gevoelens bij: 1. Ja, een grotere zichtbaarheid van controles vergroot bewustzijn dat het niet hebben van een kaartje niet juist is en daarnaast de pakkans. 2. Ik kan mij met de vele aggressieincidenten ook wel voorstellen dat veel HC (uit de niet-luie categorie) de moed ook wel een beetje in de schoenen zakt.
Wat dat betreft zou je eigenlijk willen dat controles in teams van minimaal 2 personen gedaan worden en daarom denk ik ook dat de conducteur de langste tijd in de huidige vorm wel gehad heeft. Het is onbetaalbaar om iedere trein van twee HC's te voorzien en wil je goed en snel controleren, dan zijn controleteams effectiever. Daarnaast geldt gewoon dat zelfs hardwerkende HC's het vertrekproces van een trein behoorlijk vertragen in vergelijking met eenmansbediening waardoor treinen langer dan nodig onderweg zijn en ook nog eens zorgen voor minder efficiënt gebruik van de infra. Daarmee is er nog een reden om de conducteur als functie in de ban te doen. Niet dat ik de beste mensen geen baan gun (juist wel!) maar ik denk omscholen naar een andere functie voor vrijwilligers geen slechte keuze is.
Wil je service bieden? Doe dat op stations en op verbindingen met veel incidentele reizigers. Bijvoorbeeld alle treinen rond Schiphol.
Dit is echt geleuter. Die wissels liggen al jaren door heel Nederland verspreid en nu er een keer een defect is opgetreden waarna het mis gaat moet ineens alles binnen een uur door de controle? Het is effectiever om keukentrapjes bij het klussen te verbieden.
Als het defect ernstig genoeg blijkt lijkt mij dat wel ja.
We zeggen dat het verstandig is om de wissels te controleren. We vinden het jammer dat dat niet allemaal 's nachts kan, maar stellen het besluit van ProRail verder niet ter discussie (we "betreuren" het dat het niet "allemaal 's nachts kan"). Kortom: een afgewogen enerzijds/anderzijds. We schreeuwen geen moord en brand en eisen niet de afgelasting/uitstel van de controles van hedenavond.
Sorry, maar begrijpend lezen is voor een aantal mensen hier blijkbaar nog een verdomd lastige klus.
En toch is de strekking van het verhaal, in mijn interpretatie, dat dit weer het zoveelste kritiek vanuit jullie is. Ik moet zeggen dat ik me niet verdiep in andere verenigingen en dus niet weet hoe andere verenigingen dit aanpakken en mijn beeld dus misschien ook een beetje zwart-wit is, maar ik vind jullie manier van aanpak weinig constructief en dat blijkt in dit soort dingen.
Maar ik zeg altijd maar zo; we leven in een vrij land. En op een forum zoals dit blijkt dat nog maar eens extra. Jij mag wat zeggen, ik mag wat zeggen. We zijn het misschien niet met elkaar eens maar dat boeit verder ook weinig.
En om hier op aan te haken:
quote:
Op maandag 20 januari 2014 21:30 schreef James1988 het volgende: Is het nou verdomme eens een keer afgelopen met dat voortdurende gezeik op en over VBOV hier?
Actie -> reactie. VBOV onderneemt vaak "actie" in de vorm van berichten, en daarmee lok je nou eenmaal discussies uit. Ik vind dat juist wel leuk aan dit topic, men is soms redelijk "grof" tegenover elkaar, maar een pagina later komt er weer een sloot interessante (en begrijpbare) informatie voorbij.
Wat dat betreft zou je eigenlijk willen dat controles in teams van minimaal 2 personen gedaan worden en daarom denk ik ook dat de conducteur de langste tijd in de huidige vorm wel gehad heeft. Het is onbetaalbaar om iedere trein van twee HC's te voorzien en wil je goed en snel controleren, dan zijn controleteams effectiever.
Een paar keer per dag een controleteam zorgt er wel voor dat de pakkans bij zwartrijden er is, maar niet voor de sociale veiligheid die een zichtbaar conducteursteam wel biedt. Wat betreft de onbetaalbaarheid, het is meer een probleem van wil. En uiteraard de hijgende adem van Dijsselbloem.
Maar ik hoorde vorige week van James persoonlijk dat hij ook de indruk heeft dat het de HC's eigenlijk allemaal niks meer kan schelen wat controle betreft, dat dat nu een beetje de standaard aan het worden en de motivatie weg is, wat wat mij betreft niet perse hoeft te liggen aan de HC zelf.
Ik denk dat het bedrijf zelf daar wel wat aan kan doen...
Ook blijkt dat uit een verhaal van een maatje van mij die op de allereerste dag dat het blokkerkaartje geldig was werd gecontroleerd, en de chipblieper het kaartje niet pakte
HC "Wat is dit?" Vriend "Blokkerkaartje, vandaag de eerste dag" HC "OH" *HC bekijkt het nog eens goed en draait t nog eens om en houd m meermaals tegen zn controlemachine zonder resultaat.... "Hey, -collega-, ken jij dit?" 2 Conducteurs buigen zich over het wegwerpaartje Daarna buigen ze zich over het begeleidende verpakkingskartonnetje HC 2 probeert met zijn controledinges nog eens te valideren, want niet lukt...
HC's halen hun schouders op, mompelen iets van "Het zal wel", en laten mn kennis in totale verbazing achter...
Dat is op de bus niks anders: ik heb al meerdere mensen gehad die met een blokkerkaartje met de bus mee wouden, waarvan een aantal aangaf dat ze er eerder gewoon met de bus mee mochten (en nee, geen RET, HTM of GVB). Nou moet ik ook zeggen dat je er gewoon niet altijd tijd voor hebt, bij een sterabonnement is het even gauw het zonenummer bekijken en misschien nog uiterste geldigheid, maar dan heb je het ook wel gehad. En als ik het zelf echt niet weet dan geef ik de reiziger het voordeel van de twijfel.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 20 januari 2014 23:13 schreef dennistd het volgende: Dat is op de bus niks anders: ik heb al meerdere mensen gehad die met een blokkerkaartje met de bus mee wouden, waarvan een aantal aangaf dat ze er eerder gewoon met de bus mee mochten (en nee, geen RET, HTM of GVB). Nou moet ik ook zeggen dat je er gewoon niet altijd tijd voor hebt, bij een sterabonnement is het even gauw het zonenummer bekijken en misschien nog uiterste geldigheid, maar dan heb je het ook wel gehad. En als ik het zelf echt niet weet dan geef ik de reiziger het voordeel van de twijfel.
Advies van de consumentenorganisaties in het Locov
De consumentenorganisaties in het Locov hebben NS reizigers geadviseerd over het voornemen de gele vertrekstaten te reduceren. De consumentenorganisaties denken dat de alternatieven voor de vertrekstaten nog niet compleet genoeg zijn om het tempo van de reductie op te vangen. Zij beiden NS in het avies aan mee te denken over de te ontwikkelen alternatieven. Meer informatie
Ik heb een poosje een 7 ster abbonement gehad voor school woonverkeer (Spijkenisse -Leiden ofzo ) gehad En daar ben ik ook een paar keer naar de Efteling op gegaan
[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 20-01-2014 23:25:08 ]
Bestaat nog steeds in veel regio's ja. Hier in Twente is de concessie afgelopen december overgegaan van Connexxion naar Syntus. Connexxion had verchipte sterabonnementen, de apparatuur zag daarbij gewoon welke zones er gereden werd en bij overschrijding van de zone begon ie gewoon kilometers te rekenen. Syntus heeft geen verchipte sterabonnementen omdat ze bezuinigd hebben op de apparatuur. Alle sterabonnementen zijn nu weer gewoon zichtkaarten geworden, maar die hebben wel een levertijd van 5 werkdagen...
Op maandag 20 januari 2014 16:05 schreef GlenSpey het volgende: Damn, zag net een D-GTW vertrekken en er kwam me een partij rook uit het motorgedeelte dacht dat die in de fik stond. Gevalletje koude start ofzo
Op maandag 20 januari 2014 21:49 schreef Mr_Klaasje het volgende: Over de HC's trouwens.. Op het gebied van controles heb ik daar zelf erg gemengde gevoelens bij: 1. Ja, een grotere zichtbaarheid van controles vergroot bewustzijn dat het niet hebben van een kaartje niet juist is en daarnaast de pakkans. 2. Ik kan mij met de vele aggressieincidenten ook wel voorstellen dat veel HC (uit de niet-luie categorie) de moed ook wel een beetje in de schoenen zakt.
Wat dat betreft zou je eigenlijk willen dat controles in teams van minimaal 2 personen gedaan worden en daarom denk ik ook dat de conducteur de langste tijd in de huidige vorm wel gehad heeft. Het is onbetaalbaar om iedere trein van twee HC's te voorzien en wil je goed en snel controleren, dan zijn controleteams effectiever. Daarnaast geldt gewoon dat zelfs hardwerkende HC's het vertrekproces van een trein behoorlijk vertragen in vergelijking met eenmansbediening waardoor treinen langer dan nodig onderweg zijn en ook nog eens zorgen voor minder efficiënt gebruik van de infra. Daarmee is er nog een reden om de conducteur als functie in de ban te doen. Niet dat ik de beste mensen geen baan gun (juist wel!) maar ik denk omscholen naar een andere functie voor vrijwilligers geen slechte keuze is.
Wil je service bieden? Doe dat op stations en op verbindingen met veel incidentele reizigers. Bijvoorbeeld alle treinen rond Schiphol.
Hoe ga je dat met 12 bakken doen? Een machinist alleen laten evacueren bij brand in het veld of tunnel? Of iemand word onwel in het achterste stel? En hoe heb ik het overzicht bij het sluiten van de deuren als machinist bij 6 of meer bakken? Dan gaat het nog langer duren ook.
Een HC die met zijn werk bezig is doet meer dan alleen de kaartjes knippen.
In België heeft dat al eens een machinist het leven gekost. Je wilt niet weten wat het tuig allemaal zo op het spoor smijt.
Hoe ga je dat met 12 bakken doen? Een machinist alleen laten evacueren bij brand in het veld of tunnel?
Daar kan je altijd nog een mannetje voor meesturen maar dat hoeft alleen persé bij tunnels.
quote:
Of iemand word onwel in het achterste stel?
Dat is echt een drogreden zolang je regelmatig HC's niets anders ziet doen dan in de achterste cabine zitten. Die merken zo'n onwelwording echt niet op. Zelfs met het lopen van rondjes zou je wel erg veel geluk moeten hebben om het tegen te komen.
quote:
En hoe heb ik het overzicht bij het sluiten van de deuren als machinist bij 6 of meer bakken? Dan gaat het nog langer duren ook.
Op drukke stations meer personeel voor service en veiligheid maar ook om het vertrekproces te ondersteunen.
Hoe ga je dat met 12 bakken doen? Een machinist alleen laten evacueren bij brand in het veld of tunnel? Of iemand word onwel in het achterste stel? En hoe heb ik het overzicht bij het sluiten van de deuren als machinist bij 6 of meer bakken? Dan gaat het nog langer duren ook.
Een HC die met zijn werk bezig is doet meer dan alleen de kaartjes knippen.
Dat komt erop neer dat Mansveld wel door wil zetten met ERTMS en dat zou goed nieuws zijn.
Het enige echte punt waar het verhaal over die pilot gelijk in heeft is dat er zo ongeveer nog nergens ervaring is opgedaan met ERTMS op emplacementen. Of je zou moeten terugvallen op de ervaringen van machinisten in de Rotterdamse haven met shunten onder level 1. Dat schijnt niet altijd even lekker te lopen ...
Bij een trein als SLT is het prima haalbaar zonder conducteur lijkt me.
Oh, jawel. Decentrale vervoerders rijden ook met 170 meter trein (lengte als 10 bakken SLT) waarbij een enkel persoon vanuit de cabine de vertrekprocedure uitvoert. Gaat veel sneller. En voor situaties als bogen worden dodehoekspiegels gebruikt.
klopt. Af en toe komt het voor. Het is afgelopen week nog gebeurd dat een IC naar Rotterdam bij Moordrecht rechtsaf naar Den Haag werd gestuurd. En wat te denken van een IC naar Groningen die enkele jaren geleden op volle snelheid het opstelterrein van Onnen opreed of de SLeT's die bij Meteren richting Betuweroute gingen.
Op dinsdag 21 januari 2014 10:34 schreef Peterselieman het volgende: klopt. Af en toe komt het voor. Het is afgelopen week nog gebeurd dat een IC naar Rotterdam bij Moordrecht rechtsaf naar Den Haag werd gestuurd. En wat te denken van een IC naar Groningen die enkele jaren geleden op volle snelheid het opstelterrein van Onnen opreed of de SLeT's die bij Meteren richting Betuweroute gingen.
Dat gaat dan altijd nog op geel, voorafgegaan door geel 4.
dat zou je wel verwachten, maar wat ik begrepen heb is dat die trein met een redelijk hoge snelheid destijds rechtsaf sloeg. Dan is volle snelheid misschien wat overdreven, maar het was waarschijnlijk wat meer dan 40 km/h
dat zou je wel verwachten, maar wat ik begrepen heb is dat die trein met een redelijk hoge snelheid destijds rechtsaf sloeg. Dan is volle snelheid misschien wat overdreven, maar het was waarschijnlijk wat meer dan 40 km/h
Dat komt erop neer dat Mansveld wel door wil zetten met ERTMS en dat zou goed nieuws zijn.
Het enige echte punt waar het verhaal over die pilot gelijk in heeft is dat er zo ongeveer nog nergens ervaring is opgedaan met ERTMS op emplacementen. Of je zou moeten terugvallen op de ervaringen van machinisten in de Rotterdamse haven met shunten onder level 1. Dat schijnt niet altijd even lekker te lopen ...
Er staat vooral als meest nuttige informatie in dat er omringende landen geen ervaring is met Dual-Signalling zoals wij dat hier hebben. Ook niet zo gek, want alleen in NL ligt ATB.
Ik kan me herinneren dat er lang, lang geleden een keer in de krant stond dat de (volgens mij) spoorwegpolitie bij de IJsselbrug bij Zwolle controleerde of machinisten te hard reden. Ze kregen dan geen boete, maar wel een waarschuwing
Bij Nieuwerkerk is er ook een DDAR met 127 door een 40 wissel gegaan waar geel vier op het sein stond. Leuk en aardig die kleurtjes maar hard kunnen we wel rijden
Bij Nieuwerkerk is er ook een DDAR met 127 door een 40 wissel gegaan waar geel vier op het sein stond. Leuk en aardig die kleurtjes maar hard kunnen we wel rijden
Uitzonderingen. Je mag er niet van uitgaan dat een machinist geen seinbeelden opvolgt, dan kunnen we net zo goed alle seinen opdoeken.
Veel te hard rijden na een afremmend seinbeeld komt maar zeer zelden voor. Dat je de situaties kunt opnoemen is al tekenend: Kennelijk gebeurt het zo weinig dat individuele voorvallen onderzoeks- en vermeldenswaardig zijn.
Oh, jawel. Decentrale vervoerders rijden ook met 170 meter trein (lengte als 10 bakken SLT) waarbij een enkel persoon vanuit de cabine de vertrekprocedure uitvoert. Gaat veel sneller. En voor situaties als bogen worden dodehoekspiegels gebruikt.
En camera's is misschien ook wel handig.
De ATB dwingt als het ware af dat er geremd wordt na het seinbeeld geel-4. Echter is ATB al lange tijd afgesteld zodat er nauwelijks geremd hoeft te worden voordat ATB tevreden is. Dat is om te voorkomen dat een trein die niet zo hard rijdt bij een seinbeeld met remopdracht een hele lange afstand heel langzaam moet gaan rijden. Echter zou je daar met de huidige computertechnologie en de vrij eenduidige toegepaste remwegen best een oplossing voor kunnen verzinnen die aan zowel de eisen voor veiligheid als snelheid/capaciteit kan voldoen.
Er staat vooral als meest nuttige informatie in dat er omringende landen geen ervaring is met Dual-Signalling zoals wij dat hier hebben. Ook niet zo gek, want alleen in NL ligt ATB.
En dat is een blatante leugen.
Er is een verschil met Zwitserland. Daar is de regelgeving voor beide systemen op een baanvak gelijk getrokken. In Nederland is die compleet afwijkend. Je mag in theorie, als ERTMS dat toelaat, door een rood sein rijden. Dat zal in de praktijk nooit voorkomen omdat de bewegingsautorisatie vrijwel altijd bij een sein eindigt. Je mag bijvoorbeeld op de Hanzelijn ook 200 km/h rijden in het gebied waar je volgens de borden maar 140 km/h mag.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Klaasje op 21-01-2014 11:55:16 ]
Okay, fair enough, maar we hebben zelfs in Nederland jarenlange ervaring met dual signalling opzich, dat er ook andere regels gelden, soit, ik wist niet dat dat een voorwaarde was.
Op dinsdag 21 januari 2014 12:28 schreef b2py het volgende: Ik bedenk me trouwens net dat ze dit jaar ERTMS op de Kijfhoek gaan neerleggen. Heb je gelijk een emplacement te pakken waar je op kan oefenen .
Het eerste deel is al in dienst gesteld. Helaas is de Kijfhoek niet zo interessant omdat daar level 1 ligt. Dat is gewoon een kwestie van computers neerzetten, draadjes trekken en balises aansluiten. Veel werk maar het werkt onafhankelijk van de complexiteit.
Bij level 2 en 3 is het veel lastiger omdat er dan veel data door GSM-R heen moet van veel treinen. In principe moet dat werken maar daar is men wat huiverig voor. Echter zal dat met wat tweaks wel loslopen.
En het is weer tentamentijd, klagende studenten op Twitter die hun onvrede uiten richting NS over sein en wisselstoring bij Arnhem. Straks moet ik ook naar school, Amsterdam, hopelijk blijft alles heel
Op dinsdag 21 januari 2014 13:06 schreef Frozen-assassin het volgende: En het is weer tentamentijd, klagende studenten op Twitter die hun onvrede uiten richting NS over sein en wisselstoring bij Arnhem. Straks moet ik ook naar school, Amsterdam, hopelijk blijft alles heel
Als je een tentamen hebt moet je gewoon extreem vroeg weg gaan, of zorgen dat je bij iemand tukt in je studiestad.
Het eerste deel is al in dienst gesteld. Helaas is de Kijfhoek niet zo interessant omdat daar level 1 ligt. Dat is gewoon een kwestie van computers neerzetten, draadjes trekken en balises aansluiten. Veel werk maar het werkt onafhankelijk van de complexiteit.
Bij level 2 en 3 is het veel lastiger omdat er dan veel data door GSM-R heen moet van veel treinen. In principe moet dat werken maar daar is men wat huiverig voor. Echter zal dat met wat tweaks wel loslopen.
Huh? Was level twee toch als ik de aanbesteding zo las?
Op dinsdag 21 januari 2014 13:06 schreef Frozen-assassin het volgende: En het is weer tentamentijd, klagende studenten op Twitter die hun onvrede uiten richting NS over sein en wisselstoring bij Arnhem. Straks moet ik ook naar school, Amsterdam, hopelijk blijft alles heel
1e tentemenweek zakte er een goederenwagon door z'n assen en in de 2e week trok er iemand een draadje kapot.
Er zal ook wel het nodige meetwerk aan vooraf moeten gaan, want het systeem moet wel weten hoe lang de opstelsporen precies zijn en volgens mij is het niet overal precies bekend.
tsja, je moet niet 5 minuten van te voren aan willen komen als je met de trein komt, maar rustig de tijd nemen. Begin je ook veel meer ontspannen aan het tentamen.
tsja, je moet niet 5 minuten van te voren aan willen komen als je met de trein komt, maar rustig de tijd nemen. Begin je ook veel meer ontspannen aan het tentamen.
Bij een tentamen nam ik inderdaad nooit een risico
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b] Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b] [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
Bij een tentamen nam ik inderdaad nooit een risico
ik alleen als het al om half 9 begon, Dan nam ik de sneltrein van 7.12 uit Leeuwarden en was ik er om 8.15 uur. Dat heeft zich later opgelost doordat ik naar Groningen ben verhuisd
ik alleen als het al om half 9 begon, Dan nam ik de sneltrein van 7.12 uit Leeuwarden en was ik er om 8.15 uur. Dat heeft zich later opgelost doordat ik naar Groningen ben verhuisd
Van Almere naar Amsterdam had ik altijd een trein waarmee ik ca. 25 minuten voor tijd aan zou komen. Vaak waren er dan nog twee reismogelijkheden extra voor tijd. Bovendien was er dan nog tijd voor het alternatief: De connexxionbus.
Op dinsdag 21 januari 2014 13:53 schreef Monopoly het volgende: Gisteren was het een zooitje in het Noorden. Was blij toen ik om 0.24 uur de trein aan de kabel had gehangen en naar huis kon.
Uit de OP:
quote:
[ afbeelding ] ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
Klopt. Het mooiste systeem dat je kunt vinden binnen de EU. Maar de treinen en infra zijn daar ook op afgestemd. Daarbij is het personeel niet verantwoordelijk voor de reiziger zoals wij dat helaas in NL kennen. Als hier al iemand een pink breekt bij het instappen heb je al de poppen aan het dansen als personeel. En vooral belangrijk, zeer zware straffen als ze je pakken met zwartrijden waarbij de pakkans zeer groot is. Contant betalen. Zo niet dan word je letterlijk bij verzet eruit geknuppeld en mogen vrienden en of familieleden alles betalen ter plaatse. Daarbij is er voldoende veiligheidspersoneel(zeg maar gerust militairen gekleed in het zwart in en rondom ieder station). Zelfs een foto nemen is riskant en verboden.
Dan zijn de stops zo dicht op elkander dat bij een calamiteit makkelijk een station te bereiken is. En is het ook mogelijk om die treinlengtes bij ieder station te kunnen laten stoppen. Perrons zijn lang genoeg.
Maar als er een net is dat ik graag zo willen zien in NL is het de RER wel. Prachtig materieel en zelf in Gmax voor een sim hier aan gewerkt. MS61 incluis RER A en B.
Op dinsdag 21 januari 2014 14:23 schreef Erasmo het volgende: Dus ik moest vanuit België met de trein naar huis, ontkennen Belgen soms het bestaan van luchtweerstand?
Op dinsdag 21 januari 2014 14:27 schreef Cherna het volgende: Het mooiste systeem dat je kunt vinden binnen de EU. [..] Zo niet dan word je letterlijk bij verzet eruit geknuppeld en mogen vrienden en of familieleden alles betalen ter plaatse. Daarbij is er voldoende veiligheidspersoneel(zeg maar gerust militairen gekleed in het zwart in en rondom ieder station). Zelfs een foto nemen is riskant en verboden.
Puinhoop Utrecht - Rotterdam vandaag. Treinen lukraak opgeheven (paar minuten voor vertrek), treinen die niet verder rijden, gekut met gebrek aan omroep, etc. Fun fun fun fun fun!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 21 januari 2014 14:51 schreef Duvel het volgende: Puinhoop Utrecht - Rotterdam vandaag. Treinen lukraak opgeheven (paar minuten voor vertrek), treinen die niet verder rijden, gekut met gebrek aan omroep, etc. Fun fun fun fun fun!
Op dinsdag 21 januari 2014 15:12 schreef b2py het volgende: Oef, trappen ze nu wel zo vlak voor de spits Muiderpoort eruit ri Weesp voor die inspectie?
Niet als ze iets anders kunnen bedenken waar nog meer mensen last van hebben
Op dinsdag 21 januari 2014 15:12 schreef b2py het volgende: Oef, trappen ze nu wel zo vlak voor de spits Muiderpoort eruit ri Weesp voor die inspectie?
Ja dat zei Prorail tenminste op mijn vraag over al die onverwachte werkzaamheden. Alleen dat buiten de spits word redelijk ruim gerekend. Ze lopen al die 500 wissels zo spoedig mogelijk langs.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Weet ik veel. Ik weet niet wanneer ze wel en niet aan het werk gaan met die inspecties. Maar als de spoorwereld van de reizigers eist dat ze zich aan de reglementen houden rond dal- en spitsuren, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat de reizigers dat van de spoorwereld ook eisen
Kom je uit je werk, en je ziet een trein staan. Juist, wat doe je dan? Ik pakte als een idioot mijn cameraspullen, mikte de ladder in de auto, en ging op jacht. Één van de foto's kon bovenaan de dijk bij mijn huis gemaakt worden. Bij mij voor de deur rijden niet zoveel treintjes, en helemaal niet volgens een klokvaste dienstregeling
DBS 6478 + 6 Rongenwagens met buizen Toen ik thuis kwam vanaf het werk, zag ik op het omloopspoor bij de Kreekweg de fraaie combinatie van een rode 6400 met beladen rongenwagens staan. Snel mijn camera gepakt, en even gaan kijken. Inmiddels was de loc omgelopen, en werd er bijna geduwd vertrokken naar Van Leeuwen Buizen.