Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe dan ook: iets is door de voorruit naar binnen gekomen en die machinist had wel dood kunnen zijn. Dat is erg zat om even enige prudentie in acht te nemen, toch?
Helemaal waar, maar ik vind het eigenlijk iets te vroeg om gelijk met conclusies te komen dat er iets van een viaduct gegooid zou zijn
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Toch nog even in de herhaling nav wat opmerkingen in de vorige editie van dit prachttopic:
Nee. Ik wil niet de moraalridder uithangen. Maar dit moet ik wel even kwijt.
Achteraf gezien was de kritiek op ons snelle commentaar op de ontsporing te Hilversum niet helemaal onterecht. Daar hadden we nog wel even mee kunnen wachten, in plaats van ons laten opjutten door de waan van dat moment. Ik neem voor die misser de volle verantwoordelijkheid op mij.
Maar nu. Vandaag. Iemand heeft blijkbaar vanaf een viaduct een zwaar stuk ijzer door de voorruit van een met hoge snelheid naderende trein gesmeten. Dat is een regelrechte moordaanslag op de machinist, en niet minder dan dat. En dan gaat een aantal mensen daar even lollig over doen.
Dus een poging om een machinist te vermoorden. Een machinist die misschien wel nooit meer op de trein durft. Een gezin dat nog heel lang ’s nachts zal wakker liggen. Dat alles wordt aangegrepen om nog even lollig over MVBOV heen te pissen.
Nee. Ik wil niet de moraalridder uithangen. Maar dit moet ik wel even kwijt.
Achteraf gezien was de kritiek op ons snelle commentaar op de ontsporing te Hilversum niet helemaal onterecht. Daar hadden we nog wel even mee kunnen wachten, in plaats van ons laten opjutten door de waan van dat moment. Ik neem voor die misser de volle verantwoordelijkheid op mij.
Maar nu. Vandaag. Iemand heeft blijkbaar vanaf een viaduct een zwaar stuk ijzer door de voorruit van een met hoge snelheid naderende trein gesmeten. Dat is een regelrechte moordaanslag op de machinist, en niet minder dan dat. En dan gaat een aantal mensen daar even lollig over doen.
Dus een poging om een machinist te vermoorden. Een machinist die misschien wel nooit meer op de trein durft. Een gezin dat nog heel lang ’s nachts zal wakker liggen. Dat alles wordt aangegrepen om nog even lollig over MVBOV heen te pissen.
Nee. Ik wil niet de moraalridder uithangen. Maar dit moet ik wel even kwijt.
Achteraf gezien was de kritiek op ons snelle commentaar op de ontsporing te Hilversum niet helemaal onterecht. Daar hadden we nog wel even mee kunnen wachten, in plaats van ons laten opjutten door de waan van dat moment. Ik neem voor die misser de volle verantwoordelijkheid op mij.
Maar nu. Vandaag. Iemand heeft misschien vanaf een viaduct een zwaar stuk ijzer voor een met hoge snelheid naderende trein gesmeten. Het zou kunnen dat er op dat viaduct een vrachtwagen reed waarvan de lading niet helemaal goed vast zat
Gefixt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik zie het. Maar toen de grappenmakerij begon, was het verhaal nog dat een pijp door de voorruit naar binnen was komen zeilen. Zie de post van b2by, die doorgaans goed geïnformeerd is.
Als de aanwezige kennis is, dat er iets door de voorruit... En dan zo lollig doen...
Ik zie het. Maar toen de grappenmakerij begon, was het verhaal nog dat een pijp door de voorruit naar binnen was komen zeilen. Zie de post van b2by, die doorgaans goed geïnformeerd is.
Als de aanwezige kennis is, dat er iets door de voorruit... En dan zo lollig doen...
Tsja...
Het staat op internet, dus het moet wel waar zijn? Okay.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik zie het. Maar toen de grappenmakerij begon, was het verhaal nog dat een pijp door de voorruit naar binnen was komen zeilen. Zie de post van b2by, die doorgaans goed geïnformeerd is.
Als de aanwezige kennis is, dat er iets door de voorruit... En dan zo lollig doen...
Op zondag 19 januari 2014 23:27 schreef DeaDLocK2K het volgende: Met andere woorden; Zullen we eerst even het onderzoek afwachten vóór er conclusies getrokken worden?
Dit dus, geldt ook voor bijvoorbeeld de NOS
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Achteraf gezien was de kritiek op ons snelle commentaar op de ontsporing te Hilversum niet helemaal onterecht. Daar hadden we nog wel even mee kunnen wachten, in plaats van ons laten opjutten door de waan van dat moment. Ik neem voor die misser de volle verantwoordelijkheid op mij.
Maar nu. Vandaag. Iemand heeft blijkbaar vanaf een viaduct een zwaar stuk ijzer door de voorruit van een met hoge snelheid naderende trein gesmeten. Dat is een regelrechte moordaanslag op de machinist, en niet minder dan dat. En dan gaat een aantal mensen daar even lollig over doen.
Dus een poging om een machinist te vermoorden. Een machinist die misschien wel nooit meer op de trein durft. Een gezin dat nog heel lang ’s nachts zal wakker liggen. Dat alles wordt aangegrepen om nog even lollig over MVBOV heen te pissen.
Ja, heren. Wees er maar trots op.
Again. Barking up the wrong tree.
de blokgooiers of whatever zijn schuldig. Natuurlijk. Maar MVBOV heeft inmiddels wel een imago over zichzelf afgeroepen als het gaat om "Als eerste schreeuwen als er wat aan de hand is". De (uiteraard satirische) reactie van b2py kon dan ook niet lang uitblijven. EN had hij het niet gedaan dan een ander.
Dat is gewoon een gevolg van eerdere keuzes van MVBOV om "zo snel mogelijk" oorlog te gaan trappen. Dat draagt gewoon niet bij aan het serieus genomen worden van zo'n club.
En om dan nu drama te komen maken alsof "dat MVBOV te kijk gezet wordt" het grootste probleem is, is dan ook weer niet de juiste line-of-play wat mij betreft. Als ik er een stem in zou hebben zou ik zeggen "MVBOV doet er goed aan om geduld te bewaren totdat de situatie voldoende duidelijk is om er een weloverwogen oordeel over te kunnen geven." maar dat heb ik niet.
Nu wordt het steeds meer "oh ja er gaat wat mis. Moord-en-brand-bericht van VBOV in ...3...2...1..."
Als je gewoon rustig alles in de gaten houdt en alleen wat zegt als het ECHT er toe doet, dan vind je ook veel meer gehoor. Dan krijg je dat effect van "Woo... de Stille zegt iets Nu allemaal ECHT goed opletten".
Ja. Maar niet als de recentste informatie is, dat een machinist door een pijp door de voorruit aan de dood is ontsnapt.
Humor is best lollig, maar niet altijd.
Humor is altijd lollig. Zo is het ook fucking grappig als iemand oproept tot het in brand steken van het huis van een bekende politica. Ik heb er daadwerkelijk hard om gelachen. Dat je hier dan niet de humor van kan inzien vind ik daadwerkelijk bijzonder.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Denk dat er niet zoveel heisa over de grappen van b2py moet worden gemaakt. Misschien is het niet tactvol, maar goed, er zijn genoeg mensen die erom kunnen lachen. VBOV zou zoals Fles al zei misschien in toekomst wat afwachtender kunnen gaan reageren op diverse fronten zodat het meer een beeld van een betrouwbare organisatie krijgt. Dat was het wel voor deze zondagavond.
This just in! Turns out it was a piece of UFO debree and yes, we can confirm it now, the piece of metal is from a UFO and the aliens think the train attacked them. Ladies and gentlemen, this is our final hour
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ja. Maar niet als de recentste informatie is, dat een machinist door een pijp door de voorruit aan de dood is ontsnapt.
Humor is best lollig, maar niet altijd.
Was toen niet bevestigd, dus niet voor waarheid aan te merken. (en goh: het bleek niet waar te zijn...)
Ja, ik had die opmerking geplaatst. Ja, ik heb enigszins MVBOV "te kakken" gezet. Klopt helemaal. Maar dat hebben jullie er zelf naar gemaakt door moord en brand te schreeuwen.
En na de ontsporing bij Hilversum... Moord en brand schreeuwen dat het spoor aan een zijden draadje hangt dat elk moment kan knappen. En op het moment dat in 48 uur de hele situatie weer berijdbaar is gemaakt... Blijft reactie uit. Jammer.
Op zondag 19 januari 2014 23:46 schreef _JdM_ het volgende: En na de ontsporing bij Hilversum... Moord en brand schreeuwen dat het spoor aan een zijden draadje hangt dat elk moment kan knappen. En op het moment dat in 48 uur de hele situatie weer berijdbaar is gemaakt... Blijft reactie uit. Jammer.
In reactie op bovenstaande en ook op DeaDLlocK2K, die dit ook al terecht aanstipte:
Ja. We komen nog met een terugblik. Daarbij kijken we ook even publiekelijk kritisch naar onszelf, net zoals ik alvast hier had gedaan. En we zullen waardering uitspreken voor de mensen die keihard hebben gewerkt. Maar dan komen we ook nog even terug op het niet voorradig zijn van vervangende wissels (!!!) en het negeren van ons verzoek tot beperking van reizigershinder.
In reactie op bovenstaande en ook op DeaDLlocK2K, die dit ook al terecht aanstipte:
Ja. We komen nog met een terugblik. Daarbij kijken we ook even publiekelijk kritisch naar onszelf, net zoals ik alvast hier had gedaan. En we zullen waardering uitspreken voor de mensen die keihard hebben gewerkt. Maar dan komen we ook nog even terug op het niet voorradig zijn van vervangende wissels (!!!) en het negeren van ons verzoek tot beperking van reizigershinder.
Fijn om te horen. Echter, als je zó snel na zoiets met een reactie komt dan moet je minimaal net zo snel met een terugblik/correctie/rectificatie komen als het toch anders is gegaan. En dan niet beginnen over dat prorail dit incident heeft aangegrepen om gelijk wissels weg te saneren.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
In reactie op bovenstaande en ook op DeaDLlocK2K, die dit ook al terecht aanstipte:
Ja. We komen nog met een terugblik. Daarbij kijken we ook even publiekelijk kritisch naar onszelf, net zoals ik alvast hier had gedaan. En we zullen waardering uitspreken voor de mensen die keihard hebben gewerkt. Maar dan komen we ook nog even terug op het niet voorradig zijn van vervangende wissels (!!!) en het negeren van ons verzoek tot beperking van reizigershinder.
Die wissels van Hilversum liggen in een (lichte) boog. Daardoor ga je niet "rechtdoor", maar "in een boog", wat weer afwijkende afmetingen veroorzaakt.
Door die afmetingen is het onrealisisch om 4 exemplaren (met elk afwijkende afmetingen) op voorraad liggen.
Wat hadden we anders gehad? "MVBOV vraagt zich af waarom van zo'n speciaal wissel 4 exemplaren op voorraad liggen en het geld daarvan niet in [betere ladders om het laag hangend fruit te pakken]"
Op maandag 20 januari 2014 00:05 schreef _JdM_ het volgende: Die wissels van Hilversum liggen in een (lichte) boog. Daardoor ga je niet "rechtdoor", maar "in een boog", wat weer afwijkende afmetingen veroorzaakt.
Door die afmetingen is het onrealisisch om 4 exemplaren (met elk afwijkende afmetingen) op voorraad liggen.
Wat hadden we anders gehad? "MVBOV vraagt zich af waarom van zo'n speciaal wissel 4 exemplaren op voorraad liggen en het geld daarvan niet in [betere ladders om het laag hangend fruit te pakken]"
Volgens mij is er slechts 1 met een meegebogen puntstuk en drie standaard. Maar het niet op voorraad hebben van drie complete wissels is volledig te begrijpen.
Op maandag 20 januari 2014 00:08 schreef James1988 het volgende: Bij de foto's van een stuk ijzer dat door de vloer van een trein is gekomen moet ik toch vooral aan de ramp nabij het Duitse Eschede denken...
Ik hoop heel erg van niet... Maar ik neem aan dat VIRM volwielen heeft, en niet met wielbanden.
Op maandag 20 januari 2014 00:08 schreef James1988 het volgende: Bij de foto's van een stuk ijzer dat door de vloer van een trein is gekomen moet ik toch vooral aan de ramp nabij het Duitse Eschede denken...
Dat was een wielband. En reizigers hadden dat wel gezoien, maar waren eerst op zoek gegaan naar een conducteur
Er zijn instructies voor NOODsituaties.
Dat betekent niet dat je die instructies NOOIT mag gebruiken. Use them when needed.
Ik hoop heel erg van niet... Maar ik neem aan dat VIRM volwielen heeft, en niet met wielbanden.
Volgens de machinist had hij spullen op het spoor zien liggen, waaronder de buis (zie eerder gelinkte artikel van Omroep Flevoland). Lijkt me een gevalletje sabotage/kwajongensstreken, gelukkig is er niemand gewond geraakt. Ik hoop dat de politie snel iemand te pakken heeft, maar gezien de lokatie en het tijdstip acht ik dat onwaarschijnlijk.
VIRM heeft monobloc-wielen, een losscheurende wielband kan daarbij niet voorkomen.
Dat moet je in de spoorsector nooit doen. In geen enkele sector trouwens. Ik heb ook weleens vrouwen "Ik hou van je" horen zeggen die daar kennelijk heel iets anders mee bedoelden.
Reizigersvereniging Voor Beter OV heeft zojuist bij de Inspectie Leefomgeving en Transport aangedrongen tot het voorlopig verbieden van zitten op de trap. Dit naar aanleiding van het incident dat er een voorwerp door de bodem van de trein door een trap is geschoten.
Het is niet meer mogelijk om veilig te reizen als de trein vol is door op de trap te gaan zitten. Daarom pleit VBOV er ook voor dat de conducteur tussen de stations een vorm van spijkermatten op de trap neer legt zodat de reizigers er geen plaats nemen.
Voor Beter OV pleit dat deze maatregel van kracht blijft tot de oorzaak van het ongeval boven water is.
Hoezo neem je dat aan? Eschede was trouwens nooit desastreus geweest als de trein 'slechts' 160 had gereden.
Dat durf ik ernstig te betwijfelen.
Op de plek waar het destijds mis ging was de trein al aan het remmen voor de volgende stop, de ter plaatste geldende baanvaksnelheid is voor zover ik weet 200 km/u. Als je ontspoort en een paar pijlers van een viaduct meeneemt waardoor het brugdek op de bakken achter je terechtkomt, dan zal het verschil tussen 160 of 200 ook niet zo heel groot zijn. De meeste doden vielen in bakken 4 t/m 10, die bakken werden samengeperst tot ongeveer één baklengte.
Het schijnt dat de machinist van 'Eschede' pas tot de ontdekking kwam dat hij driekwart van z'n trein miste toen een Fahrtleiter in het volgende station hem erop wees. Hij had slechts een flinke schok gevoeld gevolgd door drukverlies.
Volgens de machinist had hij spullen op het spoor zien liggen, waaronder de buis (zie eerder gelinkte artikel van Omroep Flevoland). Lijkt me een gevalletje sabotage/kwajongensstreken, gelukkig is er niemand gewond geraakt. Ik hoop dat de politie snel iemand te pakken heeft, maar gezien de lokatie en het tijdstip acht ik dat onwaarschijnlijk.
VIRM heeft monobloc-wielen, een losscheurende wielband kan daarbij niet voorkomen.
Plek waar het gebeurd is ligt nogal ver van bewoning. Er wonen wel een paar mensen op het industrieterrein maar niet de "usual suspects". Verder is dat industrieterrein nogal leeg op zondag. Daarnaast zit Lelystad opstel op zichtafstand van de plek waar het ongeveer gebeurd is. Lelystad Opstel is continu verlicht en heeft bewaking rondlopen. Vage plek voor moedwillige sabotage iig.
Eens, die reiziger had meteen aan de noodrem moeten trekken.
[..]
Dat durf ik ernstig te betwijfelen.
Op de plek waar het destijds mis ging was de trein al aan het remmen voor de volgende stop, de ter plaatste geldende baanvaksnelheid is voor zover ik weet 200 km/u. Als je ontspoort en een paar pijlers van een viaduct meeneemt waardoor het brugdek op de bakken achter je terechtkomt, dan zal het verschil tussen 160 of 200 ook niet zo heel groot zijn. De meeste doden vielen in bakken 4 t/m 10, die bakken werden samengeperst tot ongeveer één baklengte.
Het schijnt dat de machinist van 'Eschede' pas tot de ontdekking kwam dat hij driekwart van z'n trein miste toen een Fahrtleiter in het volgende station hem erop wees. Hij had slechts een flinke schok gevoeld gevolgd door drukverlies.
Dat stond in het onderzoeksrapport maar dat kan ik nu niet vinden :herp:
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Krijg nu pas iets over die pijp mee. Bah. Dat zijn echt de minder leuke dingen van het vak. En reken maar dat je telkens weer naar het betreffende viaduct kijkt als je er weer langsrijdt als machinist...
Op maandag 20 januari 2014 00:34 schreef GlenSpey het volgende: Krijg nu pas iets over die pijp mee. Bah. Dat zijn echt de minder leuke dingen van het vak. En reken maar dat je telkens weer naar het betreffende viaduct kijkt als je er weer langsrijdt als machinist...
Aanname op Aanname. Er is niets door een ruit gegaan en niets heeft de meester in gevaar gebracht.
http://www.omroepflevolan(...)oort-bodem-intercity Filmpje met zo te zien de brokstukken. Volgens mij is die buis die die brandweerman vast heeft een onderdeel van de noodtrap echter. NS heeft trouwens snel bussen weten te regelen zeg, ook weer positief.
Op zondag 19 januari 2014 23:24 schreef DriekOplopers het volgende: Dus een poging om een machinist te vermoorden. Een machinist die misschien wel nooit meer op de trein durft. Een gezin dat nog heel lang ’s nachts zal wakker liggen. Dat alles wordt aangegrepen om nog even lollig over MVBOV heen te pissen.
Ja, heren. Wees er maar trots op.
Waar lollig over wordt gedaan is dat je bij alles wat gebeurt meteen geagiteerd reageert en het er verdacht veel op lijkt dat je van het negatieve scenario uitgaat. Als je net even wat minder snel reageert vlieg je wat minder snel uit de bocht.
Aanname op Aanname. Er is niets door een ruit gegaan en niets heeft de meester in gevaar gebracht.
Sterker nog: we weten niet eens waar in de trein dit is gebeurd. Voor hetzelfde geld is die staaf (?) in de twaalfde bak door de vloer gekomen en ik kan me voorstellen dat de machinist daar niets van merkt. Hell, misschien is er wel door een passagier aan de noodrem getrokken.
Feit is dat we het gewoon allemaal niet weten en om dan als VBOV te gaan grienen over de familie van de machinist vind ik rijkelijk voorbarig. En ja, ik gebruik inderdaad dezelfde bewoordingen als na Hilversum.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor dreigt volgens betrokken experts op een fiasco uit te lopen, onder meer door een conflict tussen de NS en ProRail. Gevreesd wordt voor een nieuw debacle van Fyra-achtige proporties.
Bij een proef met het systeem doen zich technische problemen voor. Bovendien is het ministerie van Infrastructuur tot nu toe veel te optimistisch over de kosten. Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten in het bezit van de Volkskrant. Het ministerie van Infrastructuur is op de hoogte van de problemen, maar bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer zijn ze vorige week niet aan bod gekomen. De experts van het proefbedrijf mogen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement: hun is een spreekverbod opgelegd.
Het ministerie van Infrastructuur werkt samen met de spoorsector aan de introductie van het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS. Op papier heeft het systeem grote voordelen. Het maakt seinen langs het spoor overbodig: die worden op een beeldscherm in de cabine aan de machinist getoond. Als een machinist een sein dreigt te negeren, remt de trein automatisch af. BRON: http://www.volkskrant.nl/(...)asco-te-worden.dhtml
Ummmmmm wat moet ik nu geloven?
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
Ik hoop heel erg van niet... Maar ik neem aan dat VIRM volwielen heeft, en niet met wielbanden.
Ik betwijfel of VIRM volwielen heeft. Als er merktekens op de wielen staan, is dat om het verschuiven van de wielbanden te detecteren. Maar áls VIRM wielbanden heeft, dan nog kun je het net vergelijken met Eschede, omdat de ICE wielen met een extra rubberen laag er in had om te zorgen voor wat extra demping, Juist die flexibiliteit zorgde voor vermoeiing van de wielband en breuk. Dus niet te snel roepen dat wielbanden onveilig zijn en verboden moeten worden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
10 bakken SLeT in de sprinter Breda-Utrecht. Vrije zitplaatsen alom .
Nu nog een keer inzien dat 4 bakken in de middagspits tussen Eindhoven en Tilburg niet genoeg is.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op elke stoel een tasje van de vakantiebeurs in de IC naar Enkhuizen 07.30 uur vanaf Apeldoorn. Nieuwe manier van marketing? Staat mijns insziens voornamelijk slordig.
Het zal wel om geld gaan en het was te verwachten doordat de belangen en het doel verschilt. Ook opvallend was dat binnen twee maanden na de proef er bij zes van de tien SLT's de ERTMS installatie weer is uitgebouwd.
Op maandag 20 januari 2014 07:44 schreef WhiteJoker het volgende: Op elke stoel een tasje van de vakantiebeurs in de IC naar Enkhuizen 07.30 uur vanaf Apeldoorn. Nieuwe manier van marketing? Staat mijns insziens voornamelijk slordig.
voor mij hoeft zoiets ook niet. Hier in Hilversum werden croissants uitgedeeld, met een briefje van Prorail erbij: de herstelwerkzaamheden zijn voorbij. Vind ik ook een beetje verspilling eigenlijk. Beter gebruiken ze het geld om de interne problemen op te lossen.
voor mij hoeft zoiets ook niet. Hier in Hilversum werden croissants uitgedeeld, met een briefje van Prorail erbij: de herstelwerkzaamheden zijn voorbij. Vind ik ook een beetje verspilling eigenlijk. Beter gebruiken ze het geld om de interne problemen op te lossen.
De gemiddelde forens heeft 's ochtends niet echt behoefte eraan en is ook niet de doelgroep. Tasjes werden massaal op het bagagerek gegooid. Arme schoonmakers.
Het zal wel om geld gaan en het was te verwachten doordat de belangen en het doel verschilt. Ook opvallend was dat binnen twee maanden na de proef er bij zes van de tien SLT's de ERTMS installatie weer is uitgebouwd.
Mwa, de aansturing gaat nog altijd via ERTMS. Alleen staat deze 'gelockt' op STM-ATB en hebben de treinen de oude stuurtafel weer terug, schijnt. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de reden van de terugbouw simpelweg was dat NS de treinstellen zelf heel hard nodig had voor de normale dienst en ze daarom niet kon missen voor de tests.
Mwa, de aansturing gaat nog altijd via ERTMS. Alleen staat deze 'gelockt' op STM-ATB en hebben de treinen de oude stuurtafel weer terug, schijnt. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de reden van de terugbouw simpelweg was dat NS de treinstellen zelf heel hard nodig had voor de normale dienst en ze daarom niet kon missen voor de tests.
Volgens mij heeft NS helemaal geen behoefte aan ERTMS, omdat ze al ATB hebben dat 95% (let op: nattevingerwerk) van het risico wegneemt. ERTMS betekent een grote kostenpost (ombouw materieel, opleiden personeel, enz.) dat voor NS weinig operationele voordelen brengt.
Volgens mij heeft NS helemaal geen behoefte aan ERTMS, omdat ze al ATB hebben dat 95% (let op: nattevingerwerk) van het risico wegneemt. ERTMS betekent een grote kostenpost (ombouw materieel, opleiden personeel, enz.) dat voor NS weinig operationele voordelen brengt.
Maar verplicht door Europa. En ipv van op het laatste moment janken dat het niet gaat lukken en er daarvoor amper wat voor doen, kunnen ze ook gewoon op het moment dat het bekend is al een lange termijnplan maken om de ombouw zo efficient en goed te doen zodat ze er klaar voor zijn op het moment dat het moet
Ik snap het dat het een enorme operatie is waar ongetwijfeld een hoop geld en tijd in zit, maar het is nu eenmaal verplicht. Daar doe je niets aan. Vind het erg matig om er zo makkelijk mee om te gaan als NS zijnde. Ze hadden die ERTMS troep ook gewoon in de DDAR kunnen gebruiken, hell voor mijn part elke nacht testen met MAT'64. Dan haal je er al aardig wat flaws uit omdat je met oude meuk werkt. Dan upgraden naar wat moderner materiaal, en je bent er zowat klaar voor.
Genoeg DDAR in Amsterdam, bouw dat dan om met de software en elektronica die tegenwoordig gebruikt wordt in treinstellen die ze nu hebben, en het spul wat nog komen gaat binnenkort. Staat genoeg van dat spul in Amsterdam. Dan maar 1 of 2 DDZ 3'tjes minder om op te leveren, kan men echt wel handelen. Vind het serieus waar te bizar voor woorden dat ze er zo weinig aan doen. Dit gaat uitlopen op het feit dat het uitgesteld gaat worden en meer gaat kosten omdat NS niet op tijd klaar is.
Mark my words.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2014 09:46:49 ]
Ik betwijfel of VIRM volwielen heeft. Als er merktekens op de wielen staan, is dat om het verschuiven van de wielbanden te detecteren. Maar áls VIRM wielbanden heeft, dan nog kun je het net vergelijken met Eschede, omdat de ICE wielen met een extra rubberen laag er in had om te zorgen voor wat extra demping, Juist die flexibiliteit zorgde voor vermoeiing van de wielband en breuk. Dus niet te snel roepen dat wielbanden onveilig zijn en verboden moeten worden.
Voor zover ik weet heeft ál het reizigersmaterieel wielbanden in Nederland. Daarmee zijn we, schijnt, wel een uitzondering in Europa
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Volgens mij heeft NS helemaal geen behoefte aan ERTMS, omdat ze al ATB hebben dat 95% (let op: nattevingerwerk) van het risico wegneemt. ERTMS betekent een grote kostenpost (ombouw materieel, opleiden personeel, enz.) dat voor NS weinig operationele voordelen brengt.
En toch zijn er best wel wat voordelen van ERTMS, ook voor NS: - Kortere opvolg- en rijtijden zonder veiligheidsdiscussie - Minder wegbekendheid nodig - Hogere snelheden kunnen rijden - Bij verstoringen kan de afstand waarover op zicht gereden moet worden zeer precies worden aangegeven waardoor die kleiner wordt en er dus minder vertraging (=minder bijsturing en olievlekwerking) optreedt.
Genoeg DDAR in Amsterdam, bouw dat dan om met de software en elektronica die tegenwoordig gebruikt wordt in treinstellen die ze nu hebben, en het spul wat nog komen gaat binnenkort. Staat genoeg van dat spul in Amsterdam. Dan maar 1 of 2 DDZ 3'tjes minder om op te leveren, kan men echt wel handelen. Vind het serieus waar te bizar voor woorden dat ze er zo weinig aan doen. Dit gaat uitlopen op het feit dat het uitgesteld gaat worden en meer gaat kosten omdat NS niet op tijd klaar is.
Geometrie kan anders zijn, Ik denk dat het om de stellers en toebehoren gaat.
Ook bijzonder de woordspeling 'samenloop van omstandigheden, waarvan de kans erg klein is dat het gebeurd.' En dat bla bla over veiligheid voorop hebben we nou wel gehoord.
Bericht staat nog niet op de website van ProRail, vandaar at ik het hier nog niet openbaar wilde plaatsen (en dus nog even heb verwijderd). Mensen die de tekst willen hebben, sturen even een PM.
Op maandag 20 januari 2014 11:01 schreef DriekOplopers het volgende: Bericht staat nog niet op de website van ProRail, vandaar at ik het hier nog niet openbaar wilde plaatsen (en dus nog even heb verwijderd). Mensen die de tekst willen hebben, sturen even een PM.