Imgur.comquote:Op zondag 19 januari 2014 16:11 schreef cracktor het volgende:
waarom werkt die imageshack niet?
welke doet het wel?
kan het ook in omgekeerde volgorde?quote:Op zondag 19 januari 2014 16:13 schreef jatochneetoch het volgende:
1. zaag een boom om
2. zaag er planken van
3. maak de planken nat
4. verwarm de planken op verschillende plekken, waar de plank droog wordt trekt die krom
5. leg de planken in het goede patroon en teken af waar ze elkaar snijden
6. zaag de plank tot de helft in, op de afgetekende plekken
7. schuif de planken in elkaar
8. schroef/spijker wat aan elkaar voor extra stevigheid
9. lak/verf voor een mooier uiterlijk
10. geef mij geld voor deze uitleg
Welke volgorde stel je voor?quote:Op zondag 19 januari 2014 16:15 schreef cracktor het volgende:
[..]
kan het ook in omgekeerde volgorde?
vooral stap 8 is indrukwekkend!
kan wel wat bedenken maar wil de makkelijkste en snelste manier daarom gooi ik het ff in de groepquote:Op zondag 19 januari 2014 16:18 schreef aequus het volgende:
Je wilt het zelf maken maar bezit niet het vermogen om het te kunnen aflezen van deze foto?
koop het of laat iemand anders het namaken
Dan had je dit zo moeten stellen ipv de nogal korte OP..quote:Op zondag 19 januari 2014 16:24 schreef cracktor het volgende:
[..]
kan wel wat bedenken maar wil de makkelijkste en snelste manier daarom gooi ik het ff in de groep
Als ik de foto ff serieus bekijk dan trek ik de volgende concluzies:
Alle planken, liggers en staanders, komen uit dezelfde mal.
Het is waarschijnlijk uit plaatmateriaal (MDF) gemaakt en daarna decoratief geschildert
Hoe is de verbinding gemaakt??? Je kan vanaf 1 kant schroeven maar dan moet er aan de andere kant ook een plank in.. lijmen en klemmen kan maar is erg lastig vind ik. Eventueel een fancy verbindings systeempje.. iemand een idee?
hebben we een wijsneus in ons midden?quote:Op zondag 19 januari 2014 16:26 schreef aequus het volgende:
[..]
Dan had je dit zo moeten stellen ipv de nogal korte OP..
Nee, maar als je goede antwoorden wilt moet je ook een goede OP hebben. De helft van het commentaar hier is bagger.. als je OP was zoals jij mij net beantwoordde was er niks aan de hand geweestquote:Op zondag 19 januari 2014 16:27 schreef cracktor het volgende:
[..]
hebben we een wijsneus in ons midden?
zit ca 50 cm tussen de staanders en het mdf kan 20 mm dik zijn dan komt het goedquote:Op zondag 19 januari 2014 16:28 schreef Life2.0 het volgende:
maak hem maar van staal, succes met 300 kilo boeken op een mdf plaatje
sleuven en in elkaar schuiven, daarna weer met 2k lijmenquote:Op zondag 19 januari 2014 16:24 schreef cracktor het volgende:
[..]
kan wel wat bedenken maar wil de makkelijkste en snelste manier daarom gooi ik het ff in de groep
Als ik de foto ff serieus bekijk dan trek ik de volgende concluzies:
Alle planken, liggers en staanders, komen uit dezelfde mal.
Het is waarschijnlijk uit plaatmateriaal (MDF) gemaakt en daarna decoratief geschildert
Hoe is de verbinding gemaakt??? Je kan vanaf 1 kant schroeven maar dan moet er aan de andere kant ook een plank in.. lijmen en klemmen kan maar is erg lastig vind ik. Eventueel een fancy verbindings systeempje.. iemand een idee?
wijsneus dusquote:Op zondag 19 januari 2014 16:29 schreef aequus het volgende:
[..]
Nee, maar als je goede antwoorden wilt moet je ook een goede OP hebben. De helft van het commentaar hier is bagger.. als je OP was zoals jij mij net beantwoordde was er niks aan de hand geweest
dan moet je ook klemmen met zo'n kast, of zijn die lijmen zo sterk? Het is een relatief klein contactpunt waar veel kracht op staatquote:Op zondag 19 januari 2014 16:29 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
sleuven en in elkaar schuiven, daarna weer met 2k lijmen
ik dacht gewoon een rupsje leggen en daarna weer afwerken, dan heb je meteen een 'mooie hoek'quote:Op zondag 19 januari 2014 16:31 schreef cracktor het volgende:
[..]
dan moet je ook klemmen met zo'n kast, of zijn die lijmen zo sterk? Het is een relatief klein contactpunt waar veel kracht op staat
wat is een rupsje?quote:Op zondag 19 januari 2014 16:32 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik dacht gewoon een rupsje leggen en daarna weer afwerken, dan heb je meteen een 'mooie hoek'
Eerder: men neme een flinke voorraad bladgoud.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:36 schreef Byte_Me het volgende:
Dat gaat niet meevallen
Men neme 10 gelijke triplex planken van, pak hem beet, 40cm breed en 2m20 lang, 12mm dik.
Men buige deze planken allemaal tegelijk in een S-vorm, warmte en vocht doen wonderen.
Men zoeke iemand die bijzonder goed kan rekenen om te bepalen op welke plaatsen de planken elkaar kruisen.
Men zage 12mm sleuven in de planken op de berekende plaatsen, schuive alles in elkaar en lijme het vast.
Men geve het een likje verf en klaar is men.
Gewoon een mal maken en dunne stroken op elkaar lijmen (stroken van 30 cm breed 2 meter lang en 3 mm dik)quote:Op zondag 19 januari 2014 16:36 schreef Byte_Me het volgende:
Dat gaat niet meevallen
Men neme 10 gelijke triplex planken van, pak hem beet, 40cm breed en 2m20 lang, 12mm dik.
Men buige deze planken allemaal tegelijk in een S-vorm, warmte en vocht doen wonderen.
Men zoeke iemand die bijzonder goed kan rekenen om te bepalen op welke plaatsen de planken elkaar kruisen.
Men zage 12mm sleuven in de planken op de berekende plaatsen, schuive alles in elkaar en lijme het vast.
Men geve het een likje verf en klaar is men.
Een expedit heeft nog een redelijk stevige ombouw. Dat ontbreekt in het voorbeeld van de TS.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:48 schreef joppie_saus het volgende:
Of opbouwen zoals een IKEA Expedit kast. Alle horizontale planken laat je op lengte, de verticale zaag je per sectie op maat. Dan middels deuvels en verlijmen in elkaar zetten. Maar hoe stevig dát op de lange termijn is...
idd.. het moeilijke hier is dat het ook in model moet blijven.. haaks, maar hier is het rond enzo.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een expedit heeft nog een redelijk stevige ombouw. Dat ontbreekt in het voorbeeld van de TS.
quote:Op zondag 19 januari 2014 16:57 schreef Jordy-B het volgende:
Het schijnt dat de kast (Sherwood van Khaos) gemaakt is van HDF (Als MDF, maar dan zwaarder).
Maar hoe ze dat gebogen hebben?
Buigen is het makkelijkste door dunne platen te nemen die wel buigbaar zijn en die in een mal op elkaar te lijmen (lamineren)quote:Op zondag 19 januari 2014 16:59 schreef densmee het volgende:
je moet als eerste een mal hebben waar je deze planken door hitte in kunt persen.
Je moet daarna de planken tot de helft inzagen zodat je er een andere in kunt schuiven die ook half is ingezaagd en voila je hebt een stevige kast
jaaa dat! coolquote:Op zondag 19 januari 2014 17:18 schreef densmee het volgende:
hier kun je enigzins zien wat ik bedoel
[ afbeelding ]
Maar dat gaat bij jouw kast niet werkenquote:Op zondag 19 januari 2014 17:37 schreef cracktor het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
zo kan je wel alles schroeven. En met een groefje schuif je de rest van de planken ertussen. Voordeel is dat het corpus een stevig geheel vormt zonder moeilijk te doen met half hout verbindingen. En de rest van de planken krijg je er dan ook wel mooi tussen.
vertel me waarom..quote:Op zondag 19 januari 2014 18:41 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Maar dat gaat bij jouw kast niet werken
Dat wordt ondoenlijk om de lijnen mooi door te laten lopen. Alle planken, horizontaal en vertikaal bestaan uit 1 deel.quote:
kan best, gewoon goed uitmeten waar de korte stukken moeten komen!quote:Op zondag 19 januari 2014 19:21 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Dat wordt ondoenlijk om de lijnen mooi door te laten lopen. Alle planken, horizontaal en vertikaal bestaan uit 1 deel.
zonder rechte lijnen is dat niet triviaal.quote:Op zondag 19 januari 2014 20:19 schreef cracktor het volgende:
[..]
kan best, gewoon goed uitmeten waar de korte stukken moeten komen!
Ja en hoe moeilijk is het om de boel uit te tekenen met sketchup? Vervolgens kan je de exacte plek waar een plank moet komen vinden. En je kan sowieso altijd van een recht punt werken, gewoon een opstelling maken waarbij de staanders allebei met hun onderkant tegen een 0 lijn staan evenwijdig aan elkaar etc. Naar mijn optiek kan je de tussenliggers dan heel precies plaatsen! Je kan met het afkorten daarvan ook nog rekening houden met de hoek waartegen ze aan de staanders bevestigt worden..quote:Op zondag 19 januari 2014 20:29 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
zonder rechte lijnen is dat niet triviaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |