Als je daar een gezin van moet onderhouden is dat juist ontzettend weinig. Een gezin van 4 personen geeft zo'n 1500 euro uit aan vaste lasten/boodschappen. Dan hou je nog 300 euro over voor leuke dingen zoals kledingquote:Op zondag 19 januari 2014 13:51 schreef OngeschiktX het volgende:
Vind ik eigenlijk nog steeds goedkoop. Nog ¤1300 over voor andere zaken, lijkt me niet weinig. Het is maar 28% van het netto inkomen.
In mijn geval is de huur van ¤750 (zonder GWL, tv-internet) meer dan de helft van m'n maandelijkse uitgaven. Ik geef nog zo'n ¤600/maand aan andere zaken uit. M'n huur is 34% van m'n netto inkomen. En dan heb ik niet eens recht op toeslagen, een modaal iemand heeft nog steeds zorgtoeslag bijvoorbeeld.
Maar dat is voor mensen die particulier moeten huren dus nog erger. Al moet ik zeggen dat ik niet veel gezinnen ken die particulier huren, maar dat ik juist om die reden.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Als je daar een gezin van moet onderhouden is dat juist ontzettend weinig. Een gezin van 4 personen geeft zo'n 1500 euro uit aan vaste lasten/boodschappen. Dan hou je nog 300 euro over voor leuke dingen zoals kledingen om te sparen.
Sowieso snap ik niet waarom wonen persé zo duur moet zijn, het is immers een basisbehoefte. Maar het lijkt de overheid er alles aan gelegen te zijn om wonen voor iedereen steeds duurder te willen maken.
Je moet niet de toeslagen vergeten en als je een beetje zuinig bent is het wel te doen hoor. Haal bij de gemiddelde kosten van het nibud er 30% vanaf en je hebt de kosten als je ook maar een beetje oplet. Let je nog meer op dan kan je die kosten halveren.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Als je daar een gezin van moet onderhouden is dat juist ontzettend weinig. Een gezin van 4 personen geeft zo'n 1500 euro uit aan vaste lasten/boodschappen. Dan hou je nog 300 euro over voor leuke dingen zoals kledingen om te sparen.
Nogmaals, het is regio gebonden. Hier is sociale huur duur en er zijn niet of nauwelijks particuliere huurhuizen. Als ze er al zijn, dan zijn het hele luxe huizen, die je niet kan vergelijken met sociale huurhuizen.quote:Sowieso snap ik niet waarom wonen persé zo duur moet zijn, het is immers een basisbehoefte. Maar het lijkt de overheid er alles aan gelegen te zijn om wonen voor iedereen steeds duurder te willen maken.
Particulier huren als gezin is financiele zelfmoord, tenzij je een hoog genoeg salaris hebt om ook te kunnen kopen.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:16 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Maar dat is voor mensen die particulier moeten huren dus nog erger. Al moet ik zeggen dat ik niet veel gezinnen ken die particulier huren, maar dat ik juist om die reden.
Verder ging het erom dat sociaal huren heel goedkoop is vergeleken met vrije sector huur. Dat sommetje laat dus zien dat sociaal zowel absoluut als relatief veel goedkoper is. En dat zijn we hier een tweekamer vrije sector woning aan het vergelijken met een eensgezins sociale huurwoning.
Ik zit/zat ook in die situatie, zonder gezin dan wel.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Particulier huren als gezin is financiele zelfmoord, tenzij je een hoog genoeg salaris hebt om ook te kunnen kopen.
Daarom kan ik niet verhuizen.
Dit is de reden dat ik niet naar het westen ben gegaan. Onmogelijk voor mij met een gezin. Ik heb het wel geprobeerd toen ik nog geen gezin had en wel een partner, maar ik schrok me het hoedje toen ik de prijzen zag... Ik wist niet hoe snel ik weer terug moest.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:31 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik zit/zat ook in die situatie, zonder gezin dan wel.![]()
Ik mocht niet sociaal huren en kopen ging eigenlijk ook niet echt. Verder was er particulier heel weinig te vinden in de prijsklasse onder de ¤800/maand. Daarboven en in sommige gevallen daar onder ook waren strenge inkomenseisen waar ik niet aan voldeed. Toen ik m'n studentenkamer echt uit moest, heb ik nog een paar maanden tussen tijdelijk leegstaande studentenkamers geswitched totdat ik iets gevonden had. Was niet echt top met een fulltime baan.
Daarna nog een tijd verder gezocht naar een andere huurwoning, maar het was of duur of nog slechter dan m'n huidige woning. Inmiddels na een paar salarisstijgingen kom ik op het punt dat ik waarschijnlijk wel iets zou kunnen kopen. Al is het nog steeds niet ruim met de huidige financieringsmogelijkheden.
Ik heb ook aardig m'n best moeten doen om de verhuurder te overtuigen dat ik het best kon betalen. Ik voldeed op dat moment niet aan de eis die voor mijn huis stond. Op zich zit daar dan wel wat flexibiliteit in bij sommige verhuurders. Het vaste contract gaf de doorslag en betekende dat ik weer officieel een dak boven m'n hoofd had. Al vrij snel daarna wilde ik weer weg, maar op dat moment had ik weinig keus. Na een paar maanden uit dozen geleefd te hebben met soms maar een week op één plek, was ik blij dat ik iets vasts had.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is de reden dat ik niet naar het westen ben gegaan. Onmogelijk voor mij met een gezin. Ik heb het wel geprobeerd toen ik nog geen gezin had en wel een partner, maar ik schrok me het hoedje toen ik de prijzen zag... Ik wist niet hoe snel ik weer terug moest.
800 euro voor een huurhuis... daar kan ik alleen maar ditom doen Daar moet je trouwens wel 3600 euro bruto voor hebben met een contract wat nog 12 maanden doorloopt op het moment van tekenen.
![]()
![]()
Ook in het oosten vind je weinig onder de 800 euro per maand.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit is de reden dat ik niet naar het westen ben gegaan. Onmogelijk voor mij met een gezin. Ik heb het wel geprobeerd toen ik nog geen gezin had en wel een partner, maar ik schrok me het hoedje toen ik de prijzen zag... Ik wist niet hoe snel ik weer terug moest.
800 euro voor een huurhuis... daar kan ik alleen maar ditom doen Daar moet je trouwens wel 3600 euro bruto voor hebben met een contract wat nog 12 maanden doorloopt op het moment van tekenen.
![]()
![]()
De overheid zal juist primaire levensbehoeften zwaar belasten omdat mensen per definitie hier veel gebruik van maken. Op voeding na zijn vervoer en huisvesting melkkoeien voor vadertje staat.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Sowieso snap ik niet waarom wonen persé zo duur moet zijn, het is immers een basisbehoefte. Maar het lijkt de overheid er alles aan gelegen te zijn om wonen voor iedereen steeds duurder te willen maken.
Ook de verwarming./elektrischquote:Op zondag 19 januari 2014 15:25 schreef Digi2 het volgende:
Op voeding na zijn vervoer en huisvesting melkkoeien voor vadertje staat.
Ik vermoed dat jij in het westen of midden woont, en daar geldt dat iedereen dat wilt.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:03 schreef OngeschiktX het volgende:
Misschien geeft die achtergrond ook een beetje aan waarom ik sociale huur helemaal niet duur vind en eigenlijk best een beetje moeite heb met dat gezeur. Ik zou willen dat ik zo weinig kwijt was aan een 2x zo grote woning die nog eens 80 jaar nieuwer is ook.
Onzin! Klinkklare onzin, wellicht in Nijmegen, arnhem en omgeving, maar dat is meer midden nederland. Een klein apartementje voor max 2 personen heb je zo voor 500 euro p/m (wat achterlijk duur is trouwens voor hetgeen je krijgtquote:Op zondag 19 januari 2014 15:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ook in het oosten vind je weinig onder de 800 euro per maand.
Nogmaals.. Die 2% schiet niet opquote:Op zondag 19 januari 2014 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook de meeste MKB bedrijven vallen onder CAO's welke gewoon verhogingen kennen, dus deze bewering klopt weer eens niet. Je kunt voor inspiratie misschien beter nu naar de kerk gaan in die zwarte kousen rand waar je woont, daar vertelt men nog meer realistische sprookjes dan jij doet.
Xeno had het over een nullijn sinds 2008 wat dus pertinent niet klopt, dat schiet nog minder op, geen inflatie correctie.quote:
In mijn optiek kun je de opmerking op 2 manieren lezen (als in, wat je er mee bedoeld). Ik ben gewoon benieuwd naar wat je bedoeld, en ik heb geen zin in raadspelletjes, dus either you tell, or you don'tquote:
Zeg maar gerust alles waar je niet zonder kunt, en waar je wel zonder kunt komt op zijn minst 21% btw eroverheen. (En dan vergeten we de accijns nog even...)quote:
Met jouw stelling dat je rekening moet houden met werkloosheid en dus 70% van je loon, zeg ik: het is gemaximeerd. Dus met andere woorden men zou met jouw regel nooit een huis duurder dan zeg maar even 3,5 ton kunnen kopen. Die zijn er wel, ergo jouw stelling werkt niet.quote:Op zondag 19 januari 2014 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In mijn optiek kun je de opmerking op 2 manieren lezen (als in, wat je er mee bedoeld). Ik ben gewoon benieuwd naar wat je bedoeld, en ik heb geen zin in raadspelletjes, dus either you tell, or you don't
Mijn stelling werkt wel, want als je wil zorgen dat je zo weinig mogelijk risico neemt als je in je eentje een huis koopt dan moet je of het huis volledig met eigen geld kopen, of, als je dan een hypotheek neemt, zorgen dat je die hypotheek zo lang mogelijk kunt betalen, dus incl de mogelijkheid dat je eventueel zonder baan komt te zitten.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:37 schreef antfukker het volgende:
[..]
Met jouw stelling dat je rekening moet houden met werkloosheid en dus 70% van je loon, zeg ik: het is gemaximeerd. Dus met andere woorden men zou met jouw regel nooit een huis duurder dan zeg maar even 3,5 ton kunnen kopen. Die zijn er wel, ergo jouw stelling werkt niet.
Maar daarvoor zou je een verzekering af kunnen sluiten
Het probleem met een huis van 5 ton, is dat je al snel met een tonnetje of 2,5 eigen geld moet aankomen als je rekening wilt houden met de WW.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mijn stelling werkt wel, want als je wil zorgen dat je zo weinig mogelijk risico neemt als je in je eentje een huis koopt dan moet je of het huis volledig met eigen geld kopen, of, als je dan een hypotheek neemt, zorgen dat je die hypotheek zo lang mogelijk kunt betalen, dus incl de mogelijkheid dat je eventueel zonder baan komt te zitten.
...ja, mijn hele punt is dat je dus een huis koopt dat je WEL nog kunt betalen met de WW. Daarnaast, wat wil je in je eentje met een huis van 5 ton?quote:Op maandag 20 januari 2014 14:56 schreef antfukker het volgende:
[..]
Het probleem met een huis van 5 ton, is dat je al snel met een tonnetje of 2,5 eigen geld moet aankomen als je rekening wilt houden met de WW.
Wonen?quote:Op maandag 20 januari 2014 15:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
...ja, mijn hele punt is dat je dus een huis koopt dat je WEL nog kunt betalen met de WW. Daarnaast, wat wil je in je eentje met een huis van 5 ton?
Ja. Heel leuk. Doe je dat met opzet of wil je gewoon niet reageren op wat je stiekem zelf ook wel snapt dat mn punt is?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |