Voorbereiding
-Vraag vrienden/familie/bekenden naar hun ervaringen met rijlessen en bepaalde rijscholen.
-Neem geen rijschool omdat die een paar euro per uur goedkoper is, maar kies voor kwaliteit.Aan het eind van de rit ben je dan waarschijnlijk voordeliger uit (minder lessen)
-Als je gelijk na je 18e verjaardag wilt gaan lessen, informeer dan al een paar weken van tevoren bij een rijschool; dan hoef je in ieder geval niet te wachten.
-Geef vooraf aan hoevaak je wilt gaan lessen. Sommige rij-instructeurs zijn zo druk dat je maar 1x per week kunt lessen. (p.s.2x per week is aan te raden, zie kopje"De lessen".)
-Ga alleen lessen als je genoeg geld hebt. Anders moet je middenin je rijopleiding noodgedwongen stoppen en dit kost extra lessen, want als je niet regelmatig rijdt, moet je er weer even 'inkomen'.
-Zorg dat je voor je 1e les de verkeersregels een beetje kent. (rood stoplicht=Stoppen!)
-Zorg dat je voor je 1e les een beetje weet hoe een auto werkt (zie onder "De bediening")
-Zorg dat je een auto krijgt waar je goed in past. Dus als je 2.05m bent, niet in een Renault Twingo gaan lessen!
-Heel belangrijk: Zorg dat je je stoel goed afstelt. Met een slecht afgestelde stoel rij je echt slechter.
-Zorg dat je je spiegels goed afstelt.
-Je kan voor je 1e les (en tijdens je lesperiode) een beetje oefenen met een familielid/vriend(in)/bekende met een auto. Kijk uit voor de politie en doe dat aub wel op een afgelegen terrein, want ik wil niet dat m'n auto gesloopt wordt door een mafkees die het gaspedaal voor de rem aanzag.
De lessen
-Zorg ervoor dat je regelmatig lest, het liefst ongeveer 2x per week. Als je minder vaak lest, moet je er steeds weer even 'inkomen', bij 2x per week blijf je het gevoel houden.
-Probeer niet de 1e les al alles te kunnen. Werk stap voor stap. Dode hoek kijken e.d hoef je pas later te doen.
-Zorg ervoor dat je niet te brak bent als je moet lessen. Als je het niet gewend bent, kost autorijden erg veel concentratie.
-Heel belangrijk: Heb plezier in de lessen, dan leer je sneller.
-Niet wanhopen als het in het begin slecht gaat. Dat hebben velen en "oefening baart kunst".
-Probeer ver vooruit te kijken, dan kan je tijdig reageren.
-Begin rustig, je moet eerst goed rustig kunnen rijden voordat je hard kan gaan rijden.
De instructeur
-Probeer een leuke instructeur te krijgen die op één lijn met je zit. (Informeer hiervoor bij familie/vrienden/bekenden)
-Als je instructeur je niet bevalt: DUMPEN. Een slechte instructeur kan je onnodig veel lessen kosten.
-Vraag dingen die je niet snapt aan je instructeur.
De bediening
-De koppeling zit links, rem in het midden en gaspedaal rechts.
-Als je wilt schakelen, moet je de koppeling helemaal indrukken.
-Schakelmomenten zijn ongeveer: 1: 0-15km/u, 2:15-40km/u, 3: 40-70km/u, 4: 70-90km/u, 5: 90-350km/u.
-Dus in de bebouwde kom rij je in z'n 3, bij scherpe bochten, drempels in z'n 2, op 80 km/u wegen in z'n 4, snelwegen in z'n 5, woonerven e.d in z'n 2.
-Voor je de auto start: koppeling indrukken. Als de auto in z'n 1 staat en je start zonder de koppeling in te drukken, schiet de auto schokkend vooruit (het bekende 'help m'n auto start niet en hoe kom ik van een spoorrails af'-trucje). Alleen als hij in z'n vrij staat kun je auto starten zonder de koppeling in te drukken.
-Voor je gaat rijden: handrem eraf.
-Als je wilt wegrijden: Koppeling indrukken, in z'n 1 zetten, koppeling rustig op laten komen (als je hem te snel op laat komen, slaat de auto af), als je de koppeling voor ca. 25 % op hebt laten komen, moet je rustig gas geven terwijl je de koppeling helemaal laat opkomen. Gevolg: Je rijdt weg!
-Als je linksaf wilt slaan: binnenspiegel kijken, linkerbuitenspiegel, links naast je in de dode hoek, richting aangeven, eventueel remmen, schakelen, sturen.
-Rechtsaf slaan: Binnenspiegel, rechts naast je in dode hoek, richting, remmen, schakelen, sturen.
-Kijkgedrag bij kruispunten: links en rechts de zijwegen inkijken. (ook al heb je voorrang)
Het theorie-examen
-Gewoon de regeltjes leren, wat oefenvragen maken en logisch nadenken.
Het praktijkexamen
-Drink 2 blikjes Red Bull vlak voordat je moet afrijden. Werkte bij mij perfect!(Als je geen Red Bull gewend bent, test eerst ff hoe je op 2 blikjes reageert)
-De meeste mensen zakken op kijken, dus LET DAAR OP! Wees niet té veel met kijken bezig, want dan ga je weer andere fouten maken.
-Wees relaxed, kom zelfverzekerd over, zeg 100x tegen jezelf "Ik kan het!", wees niet bang om te zakken.
-Voor meisjes: Trek wat leuks aan (90% van de examinatoren is man!), het liefst een beetje strak en bloot (tenzij je meer dan 100kg weegt). Make-up is ook een aanrader. Doe alsof je de examinator heel aardig vindt en lach verleidelijk.
-Probeer bij examinator te slijmen, zonder dat het te duidelijk slijmen lijkt. Doe heel aardig tegen hem, zeg dat je héééél zenuwachtig bent, dat je niet verder kunt lessen als je zakt ivm geldproblemen, doe een beetje zielig zodat hij medelijden krijgt en je eerder laat slagen. Bij al deze trucs moet je jezelf niet uit je concentratie halen, je moet natuurlijk wel behoorlijk autorijden.
-Als je zakt: wees niet getreurd, bij herexamens zijn ze altijd soepeler.
Als je geslaagd bent
-Hou het autorijden een beetje bij, dan verleer je het niet.
-Begin niet gelijk als een gek te scheuren, geef jezelf even de tijd om te wennen aan het rijden zonder instructeur. Niemand anders kan nu op de rem trappen als je een fout maakt.
-Het is echt raar als je de 1e keer alleen in een auto zit. Niemand kijkt je op je vingers, dat is echt wennen.
-Als je je rijbewijs hebt is de enige belangrijke regel die je moet onthouden: Het gaspedaal zit rechts.
Na al deze tips moet het toch wel lukken dacht ik zo. Waarschijnlijk zijn niet alle tips nuttig, maar beter teveel dan te weinig. Ik ben na 10 lessen en 1 x examen geslaagd, maar ik had al redelijk wat geoefend in de auto met m'n vader.
Als je deze tips opvolgt scheelt dat toch al gauw zo'n 10 lessen, dus 10 x 35 euro= 350 euro.
Om jullie te matsen zal ik genoegen nemen met 30%, dus 0.3 x 350= 105 euro. Omdat ik vandaag in een goede bui ben, zal ik er 100 eurootjes van maken. Stort dit op bank rekening nummer: 7973.18.134 o.v.v. "rijbewijstips".
2 Banaantjes eten !! Er zit een kalmerende stof in
probeer voor je examen nog snel het uurtje ervoor te lessen
(damn.... net te laat met de bananen-tip)
Dus dan kan je je tijdens je rijlessen bezighouden met belangrijkere zaken.
En idd, als een instructeur je niet ligt, gelijk overstappen (het heeft mij veeeeeeeeels te veel leseen gekost.)
quote:En op de motor dan?
Op maandag 7 oktober 2002 12:02 schreef blieblie het volgende:
Ga gewoon een gesprekje aan met de examinator.
1. Was net aangenomen, bleek te slecht en werd ontslagen
2. Man had 2 banen, kreeg een hartaanval en moest stoppen met lesgeven
3. Was ook nieuw. Ik was haar 1e afrijder bij mijn rijschool. Ben in 1x geslaagd.
En verder vroeg ik bij mijn afrijden of de radio aankon, zodat je een rustig achtergrond-muziekje hebt en een beetje praten over je hobbies enzo. Fileparkeren ging de 1e x zelfs fout, maar dat mocht ik daarna gewoon overdoen. Verder ging het lekker en ik was superblij.
p.s. het ergste is nog de 10 minuten voordat je mag beginnen met afrijden. Echt vreselijk die klok enz.
Zal deze/volgende week ook maar eens beginnen met autorijles Ben alweer een tijdje 18 en heb er nu mooi de tijd voor
Iemand goede ervaringen met een rijschool in Leeuwarden
quote:Telt natuurlijk niet
Op maandag 7 oktober 2002 12:06 schreef Kreator het volgende:[..]
En op de motor dan?
quote:Zal ik hier die mening ook maar even ontkrachten??
Op maandag 7 oktober 2002 12:22 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Drie keer zakken is pech vind ik. Ze moeten mensen niet eindeloos de kans geven hun rijbewijs te halen. Men moet inzien dat sommige mensen gewoonweg het niet in zich hebben een auto te besturen.
Dus voldoende goed rijden en dan, door erbij te praten, de indruk geven dat je het gemakkelijk vind om de auto te beheersen.
quote:Je doet maar. Hier in de straat woont een man die 14 keer gezakt was. Nu heeft hij dan eindelijk zijn rijbewijs. Nou daar moeten we blij mee zijn, als die knoop zijn auto start kunnen alle kinderen die op straat spelen beter even dekking zoeken.
Op maandag 7 oktober 2002 12:23 schreef blieblie het volgende:[..]
Zal ik hier die mening ook maar even ontkrachten??
quote:Al eens uitgeprobeerd?
Op maandag 7 oktober 2002 11:46 schreef Realforze het volgende:
-Schakelmomenten zijn ongeveer: 1: 0-15km/u, 2:15-40km/u, 3: 40-70km/u, 4: 70-90km/u, 5: 90-350km/u.
quote:Mwoh hebk geen zin in (val dit maal ook niet binnen je gemikte doelgroep
Op maandag 7 oktober 2002 12:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Je doet maar. Hier in de straat woont een man die 14 keer gezakt was. Nu heeft hij dan eindelijk zijn rijbewijs. Nou daar moeten we blij mee zijn, als die knoop zijn auto start kunnen alle kinderen die op straat spelen beter even dekking zoeken.
quote:Mijn broer is na 6x geslaagd, kan nu prima autorijden. In ieder geval beter dan ik (1x) maar dat heeft met ervaring te maken, ik ben 12 jaar jonger
Op maandag 7 oktober 2002 12:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Je doet maar. Hier in de straat woont een man die 14 keer gezakt was. Nu heeft hij dan eindelijk zijn rijbewijs. Nou daar moeten we blij mee zijn, als die knoop zijn auto start kunnen alle kinderen die op straat spelen beter even dekking zoeken.
quote:Als je 5 keer zakt dan wil dat toch wel wat zeggen hoor....
Op maandag 7 oktober 2002 12:32 schreef Threepio het volgende:[..]
Mijn broer is na 6x geslaagd, kan nu prima autorijden. In ieder geval beter dan ik (1x) maar dat heeft met ervaring te maken, ik ben 12 jaar jonger
quote:Welles van zenuwen gehoord? Sommige mensen zijn daar nogal gevoelig voor en dat hoeft echt niet minder te worden elke keer die je meer examen doet
Op maandag 7 oktober 2002 12:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Als je 5 keer zakt dan wil dat toch wel wat zeggen hoor....
Iemand die prima kan autorijden slaagt wel in 3 pogingen.
quote:helemaal mee eens. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n dwarrel een keertje zn rijbewijs heeft omdat die arme sukkelaar van een examinator toevallig onderweg in slaap is gevallen en dus niets heeft gezien? en zo'n kneus mag dan wel gewoon de weg op
Op maandag 7 oktober 2002 12:22 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Drie keer zakken is pech vind ik. Ze moeten mensen niet eindeloos de kans geven hun rijbewijs te halen. Men moet inzien dat sommige mensen gewoonweg het niet in zich hebben een auto te besturen.
quote:In het gewone verkeer sta je soms toch ook onder druk? en dan moet je het ook kunnen.....dus met je examen ook. Je moet gewoon ten alle tijden kunnen autorijden. Wat er ook gebeurt
Op maandag 7 oktober 2002 13:58 schreef Threepio het volgende:[..]
Welles van zenuwen gehoord? Sommige mensen zijn daar nogal gevoelig voor en dat hoeft echt niet minder te worden elke keer die je meer examen doet
quote:En in het verkeer sta je nooit onder druk wil je zeggen? Als je drie keer zo zenuwachtig bent tijdens het examen dat je het verknald ben je niet capabel om een auto te besturen.
Op maandag 7 oktober 2002 13:58 schreef Threepio het volgende:[..]
Welles van zenuwen gehoord? Sommige mensen zijn daar nogal gevoelig voor en dat hoeft echt niet minder te worden elke keer die je meer examen doet
quote:In mijn woordenboek is onder druk staan (stress) iets anders dan overmatig gevoelig zijn voor zenuwachtigheid.
Op maandag 7 oktober 2002 15:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
En in het verkeer sta je nooit onder druk wil je zeggen? Als je drie keer zo zenuwachtig bent tijdens het examen dat je het verknald ben je niet capabel om een auto te besturen.
Als je een blackout krijgt omdat je zenuwachtig bent, heb je toch niet per defenitie niet geleerd
quote:Examenvrees heeft verder niets te maken met het gewone verkeer..
Op maandag 7 oktober 2002 15:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
En in het verkeer sta je nooit onder druk wil je zeggen? Als je drie keer zo zenuwachtig bent tijdens het examen dat je het verknald ben je niet capabel om een auto te besturen.
Een dag op zo'n afgesloten circuit, de ANWB en VVC hebben er iig 1.
Dit koste 2 jaar geleden 190 gulden. Hele dag rijden!!! Aan het eind kun je alle special vaardigheden (inparkeren, hellingproef ed) en redelijk goed schakelen, sturen etc.
Dit is echt een koopje en scheelt je zo 5 uur lessen.
quote:Ik heb het 2 dagen gedaan, was wel relaxed. 2e dag had ik zelfs een auto met een radio erin
Op maandag 7 oktober 2002 19:10 schreef -roys- het volgende:
Wat ook een aanrader is:Een dag op zo'n afgesloten circuit, de ANWB en VVC hebben er iig 1.
Dit koste 2 jaar geleden 190 gulden. Hele dag rijden!!! Aan het eind kun je alle special vaardigheden (inparkeren, hellingproef ed) en redelijk goed schakelen, sturen etc.Dit is echt een koopje en scheelt je zo 5 uur lessen.
quote:
Op maandag 7 oktober 2002 19:04 schreef Threepio het volgende:[..]
Examenvrees heeft verder niets te maken met het gewone verkeer..
Onder druk autorijden, is onder druk autorijden! Daarnaast zijn er genoeg cursussen tegen examenvrees.
quote:alleen denk ik dat in de meeste gevallen (vrouwen uitgezondert
Op maandag 7 oktober 2002 19:20 schreef Threepio het volgende:[..]
Ik heb het 2 dagen gedaan, was wel relaxed. 2e dag had ik zelfs een auto met een radio erin
quote:dat bedoelde ik dus met m'n post over het verkeersoefenterrein...
Op maandag 7 oktober 2002 19:10 schreef -roys- het volgende:
Wat ook een aanrader is:Een dag op zo'n afgesloten circuit, de ANWB en VVC hebben er iig 1.
Dit koste 2 jaar geleden 190 gulden. Hele dag rijden!!! Aan het eind kun je alle special vaardigheden (inparkeren, hellingproef ed) en redelijk goed schakelen, sturen etc.Dit is echt een koopje en scheelt je zo 5 uur lessen.
zo gaat dat hier in de hele buurt. niemand weet het van elkaar, en dat blijkt ook goed te werken. zeker omdat er totaal geen spanning is dan, dat is nog het mooiste.
[Dit bericht is gewijzigd door spectrumanalyser op 07-10-2002 20:17]
Elk examen is een moment-opname, dus elk examen kan net zo fout gaan als de vorige. Vandaar de zenuwen kan ik me zo voorstellen.
quote:Er is altijd druk in het verkeer. In de file, een auto die zowat in je kofferbak zit, in de spits midden in de stad, op een lastig kruispunt, je auto met parkeren in een klein gaatje proppen, etc...
Op maandag 7 oktober 2002 21:11 schreef Argento het volgende:
Wat moet ik me voorstellen bij onder druk autorijden? Een vrachtwagen die zit te duwen? Big deal. Natuurlijk is examenvrees van een hele andere orde dan onder druk autorijden. De conclusie dat afrijders die aan de zenuwen tenonder gaan -dus- niet kunnen autorijden is dus wat al te voorbarig. Dat gezegd hebbende is in 1 of 2 keer slagen ook bepaald geen garantie voor een fatsoenlijk of zelfs kwalitatief goed rijgedrag.Elk examen is een moment-opname, dus elk examen kan net zo fout gaan als de vorige. Vandaar de zenuwen kan ik me zo voorstellen.
quote:Alsof je dan niet onder druk staat. Net je rijbewijs, en voor het eerst in de ochtendspits zonder iemand naast je die kan corrigeren. Allemaal haastige en kleverige mensen om je heen!
Op maandag 7 oktober 2002 21:24 schreef Argento het volgende:
En de 'druk' van het voorkomen van schade is dus de druk die het normale verkeer met zich meebrengt. Geen druk dus. De druk van het wel of niet slagen zoals dat afhangt van dat half uurtje rijden, is natuurlijk van een geheel andere orde. Bovendien is de afrijder in kwestie per definitie niet ervaren, want je begint pas met ervaring opbouwen nadat je je rijbewijs gehaald hebt.
Verkeer = druk. Examenvrees heb je cursussen voor. "Ik had examenvrees", is dus niet echt een legitieme smoes, want je kunt er wat aan doen. Meeste doen dat echter niet. Dan heb je ook nog een hoop mensen die helemaal geen examenvrees hebben, maar gewoon de mist in gaan tijdens hun examen door hun eigen schuld. Die gooien het maar al te graag op examenvrees om het niet slagen nog wat verkoopbaar te maken bij hun omgeving.
quote:Nogmaals: DRUK IS IETS ANDERS DAN ZENUWACHTIG!!!!
Op maandag 7 oktober 2002 21:31 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Alsof je dan niet onder druk staat. Net je rijbewijs, en voor het eerst in de ochtendspits zonder iemand naast je die kan corrigeren. Allemaal haastige en kleverige mensen om je heen!
Verkeer = druk. Examenvrees heb je cursussen voor. "Ik had examenvrees", is dus niet echt een legitieme smoes, want je kunt er wat aan doen. Meeste doen dat echter niet. Dan heb je ook nog een hoop mensen die helemaal geen examenvrees hebben, maar gewoon de mist in gaan tijdens hun examen door hun eigen schuld. Die gooien het maar al te graag op examenvrees om het niet slagen nog wat verkoopbaar te maken bij hun omgeving.
Ik was ook stik-zenuwachtig voor mijn rijexamen. Dat is gezond, maar bij andere mensen slaat dat om in ongezonde zenuwachtigheid.
En de druk dat je iets moet halen is iets anders dan de gewone stress in het verkeer. Met mijn examen was ik zenuwachtig, in het verkeer ben ik echt niet zenuwachtig hoor .
DUS WAT LUL JE MET JE DRUK! het is zenuwachtig
En met de term zenuwachtig klopt je stelling gewoon niet.
-punt-
Een succesvol examen zal waarschijnlijk het beste half uurtje autorijden zijn wat je ooit zult presteren. Ik geloof tenminste niet dat er ook maar iemand is die na het behalen van zijn rijbewijs nog het kijkgedrag vertoont zoals examinatoren dat graag zien.
Daarnaast zie ik nog steeds geen reden om allerlei vormen van externe druk over 1 kam te scheren. In het ene geval is het gevolg het niet halen van je rijbewijs en de hele exercitie van een examen nog minimaal 1 keer te moeten overdoen, terwijl er sowieso al veel op het spel staat, namelijk je rijbewijs, in het andere geval is daar het risico van schade, en als je normaal oplet in het verkeer is die kans behoorlijk wat kleiner dan zakken tijdens het examen.
Dat gezegd hebbende kunnen we wel concluderen dat zij die de druk in het normale verkeer zondermeer gelijk stellen aan de druk van het rij-examen zelf, niet geschikt zijn voor de dagelijkse praktijk.
quote:Nou jij je zin dan, zenuwachtigheid. Hoewel ik het daar niet mee eens ben, maar goed, anders loopt de discussie ook snel op z'n einde.
Op maandag 7 oktober 2002 21:48 schreef blieblie het volgende:[..]
- zenuwachtig verhaaltje
Mensen die bij een eenvoudig examen al zenuwachtig zijn, zouden die ook niet dichtklappen van de zenuwen in een moeilijke verkeerssituatie.
Daarnaast vind ik dat iedereen 3 keer mag zakken. 4e zakken is wat mij betreft definitief.
Ook al ben je zenuwachtig of gespannen, bij drie pogingen lukt er altijd wel eentje.
quote:Je zakt echt niet zomaar hoor tijdens een examen. Het aantal mensen dat zakt omdat de examinator de avond ervoor slechte seks heeft gehad is op de vingers van 1 hand te tellen.
Op maandag 7 oktober 2002 21:48 schreef Argento het volgende:
---pseudo-wetenschappelijk stukje
quote:
Op maandag 7 oktober 2002 21:51 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Nou jij je zin dan, zenuwachtigheid. Hoewel ik het daar niet mee eens ben, maar goed, anders loopt de discussie ook snel op z'n einde.
Mensen die bij een eenvoudig examen al zenuwachtig zijn, zouden die ook niet dichtklappen van de zenuwen in een moeilijke verkeerssituatie.
Daarnaast vind ik dat iedereen 3 keer mag zakken. 4e zakken is wat mij betreft definitief.
Ook al ben je zenuwachtig of gespannen, bij drie pogingen lukt er altijd wel eentje.
Nogmaals zenuwen en druk is iets anders
En mensen die met super zenuwen in de auto stappen, maken vaak niet eens hun rijopleiding af, en daar komen ze niet spontaan pas op hun rijexamen achter
quote:Zenuwen lijdt tot fouten hoor. Ik ken wel wat voorbeelden van mensen die erg zenuwachtig rijden, en die hebben toch al een behoorlijke lijst van ongelukken opgebouwd.
Op maandag 7 oktober 2002 22:00 schreef blieblie het volgende:[..]
![]()
Uit spontane zenuwen maak je geen fouten.
Dat is weer druk
En mensen met zenuwen hoeven niet per denifitie niet om te kunnen gaan met druk.Nogmaals zenuwen en druk is iets anders
En mensen die met super zenuwen in de auto stappen, maken vaak niet eens hun rijopleiding af, en daar komen ze niet spontaan pas op hun rijexamen achter
quote:Maar de zenuwen die je met examen hebt is iets anders dan de druk waar je mee dealt in het normale verkeer.
Op maandag 7 oktober 2002 22:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Zenuwen lijdt tot fouten hoor. Ik ken wel wat voorbeelden van mensen die erg zenuwachtig rijden, en die hebben toch al een behoorlijke lijst van ongelukken opgebouwd.
Als je een beetje kunt auto-rijden dan haal je dat examen wel in drie pogingen hoor.
En inderdaad, de zenuwen van het examen lijdt tot kleine foutjes waardoor je afgerekend wordt op rijvaardigheid
quote:En terecht.Ook een klein foutje kan een ongeluk veroorzaken!
Op maandag 7 oktober 2002 22:06 schreef blieblie het volgende:[..]
Maar de zenuwen die je met examen hebt is iets anders dan de druk waar je mee dealt in het normale verkeer.
En inderdaad, de zenuwen van het examen lijdt tot kleine foutjes waardoor je afgerekend wordt op rijvaardigheid
quote:Ik ken een meisje, die goed kan (en kon) rijden maar na 6 keer haar rijbewijs nog niet had, de 7de keer echter wel.
Op maandag 7 oktober 2002 22:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Zenuwen lijdt tot fouten hoor. Ik ken wel wat voorbeelden van mensen die erg zenuwachtig rijden, en die hebben toch al een behoorlijke lijst van ongelukken opgebouwd.
Als je een beetje kunt auto-rijden dan haal je dat examen wel in drie pogingen hoor.
En dat alleen maar omdat ze op haar examen helemaal zenuwachtig werd dat ze in dat half uurtje haar beste rijden moest tonen. En dat zijn alleen de gedachtes eraan.
En het ligt niet aan het autorijden van de mensen dat ze zenuwachtig worden.
En ik erger me er kapot aan dat jij op details leest.
Als je een verhaal leest en daar een conclusie uittrekt probeer je toch nog de hele stelling uit zijn verband te trekken door iets als dat zenuwen niet tot feiten leiden.
Grow up man.
quote:Blijkbaar niet dus.
Op maandag 7 oktober 2002 22:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
En terecht.Ook een klein foutje kan een ongeluk veroorzaken!
Als je examenvrees hebt ben je echt wel in staat in drie pogingen je rijbewijs te halen. Een half uurtje autorijden is nou niet bepaald moeilijk.
quote:Nee, maar dat onderzoek mag van mij vandaag nog uitgevoerd worden.
Op maandag 7 oktober 2002 22:10 schreef Argento het volgende:
Is er ooit soms onderzocht en daaruit geconcludeerd dat mensen die meer dan 3 keer over hun rijexamen hebben gedaan, ontvankelijker zijn voor fouten als ze zich uiteindelijk in het verkeer begeven, dan hun medeweggebruikers die in 3 keer of minder het roze papiertje hadden?
Tot die tijd is er geen limiet aan het aantal pogingen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat iemand die er meer dan drie keer voor nodig heeft, dus in het geheel de geschiktheid mist om zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Daarvoor zijn er teveel factoren die een dergelijk examen kunnen beinvloeden. Ik zie dus ook niet in waarom we en het criterium van het rijbewijs moeten hebben en daar ook nog ns een maximaal aantal pogingen aan moeten verbinden.
Soms zit er een misser in....... Sjah, missers zullen der altijd zijn.
Veel van die kneuzen zijn aan de stand van hun petje te zien niet ouder dan 18 of 19. Kans is groot dat die er dan minder dan 4 keer over gedaan hebben.
quote:Er moet toch een bepaalde regel te bedenken zijn waardoor je dat soort lui kunt weren. Er moet wat zijn waarmee je die lui uit het verkeer kunt weren toch? Het zijn overigens niet alleen de petjes die rechtstreeks vanuit hun scooter in de auto belandt zijn. Ook bejaarden kunnen er wat van. Verplicht herexamen voor 65-plussers zou dus geen overbodige luxe zijn.
Op maandag 7 oktober 2002 22:40 schreef Argento het volgende:
Maar wie zegt jou dat die kneuzen hun rijbewijs niet gewoon in 1 of 2 keer gehaald hebben?Veel van die kneuzen zijn aan de stand van hun petje te zien niet ouder dan 18 of 19. Kans is groot dat die er dan minder dan 4 keer over gedaan hebben.
quote:
Op maandag 7 oktober 2002 22:40 schreef Argento het volgende:
Maar wie zegt jou dat die kneuzen hun rijbewijs niet gewoon in 1 of 2 keer gehaald hebben?Veel van die kneuzen zijn aan de stand van hun petje te zien niet ouder dan 18 of 19. Kans is groot dat die er dan minder dan 4 keer over gedaan hebben.
quote:alleen mensen van 21+ mogen autorijden, en dan beginnen in een opgevoerd brommerautootje en pas na 4 jaar is er de mogelijkheid om (MET examen) je rijbewijs te upgraden naar een grotere auto en snelweg
Op maandag 7 oktober 2002 22:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Er moet toch een bepaalde regel te bedenken zijn waardoor je dat soort lui kunt weren. Er moet wat zijn waarmee je die lui uit het verkeer kunt weren toch? Het zijn overigens niet alleen de petjes die rechtstreeks vanuit hun scooter in de auto belandt zijn. Ook bejaarden kunnen er wat van. Verplicht herexamen voor 65-plussers zou dus geen overbodige luxe zijn.
ik had een rijles intruct teur die vond dat ik een natuur tallent was en liet mij al na 13 lessen afrijden. Ik natuurlijk lekker rijden niets aan de hand goed gesprek enzo, vervolgens file parkeren heuvelproef en bochtje achteruit. Ik heb ze zelfs nu ik mijn rijbewijs al heb nog nooit zo perfect uitgevoerd als toen.
Maar nu komt het, hij vroeg op het laatst hoeveel lessen ik al had gehad. Ik natuurlijk pronken en ja hoor bij het nagesprek zei hij heel koel dat ik heerlijk reed, hij had een goed gevoel en vond dat ik eigenlijk alles wel naar teveredenheid had gedaan. Maar hij was niet zekere ervan of het gewoon geluk was omdat ik nog maar zoweinig lessen heb gehad.
Dus GEZAKT , door die L.L
ben de tweede keer wel meteen goed geslaagt
quote:21 vind ik wel een betere grens als 18.
Op maandag 7 oktober 2002 22:45 schreef blieblie het volgende:[..]
alleen mensen van 21+ mogen autorijden, en dan beginnen in een opgevoerd brommerautootje en pas na 4 jaar is er de mogelijkheid om (MET examen) je rijbewijs te upgraden naar een grotere auto en snelweg
quote:d8 ik al
Op maandag 7 oktober 2002 22:47 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
21 vind ik wel een betere grens als 18.
Veel mannetjes van 18 kunnen de luxe van het autorijden niet aan.
quote:Ik heb altijd geleerd om EERST de koppeling helemaal omhoog te laten komen en DAN pas gas te geven, zal wel de n00b modus zijn ofzo:) Maar anyway, morgen maar es proberen dan he
-Als je wilt wegrijden: Koppeling indrukken, in z'n 1 zetten, koppeling rustig op laten komen (als je hem te snel op laat komen, slaat de auto af), als je de koppeling voor ca. 25 % op hebt laten komen, moet je rustig gas geven terwijl je de koppeling helemaal laat opkomen. Gevolg: Je rijdt weg!
-Wat gebeurd er als je al gas geeft wanneer je net begint met het laten opkomen vd koppeling. Sloop je hiermee je auto of hoe zit dat?
-Heeft iemand een url met tekst/film of wat dan ook waar dit wat uigebreider staat besproken ? Thnx
Maak het puntenrijbewijs maar strenger ofzo, zodat je gedwongen wordt om extreem verantwoordelijk te rijden als je je papiertje wil houden. (en 't puntenrijbewijs moet gewoon alom worden ingevoerd... Dus ook voor de "ouwe zakken" (zodat hunnie die last hebben van 'n nogal zware rechtervoet óók de lul zijn))
maar de minimumleeftijd opschroeven naar 21 vind ik echt complete BS...
[Dit bericht is gewijzigd door Jordy-B op 08-10-2002 05:48]
quote:in de 1e versnelling, of in de D (met 't rondje d'rom) en gassen maar
Op dinsdag 8 oktober 2002 06:08 schreef vicz het volgende:
Mijn auto heeft geen koppelingspedaal.... wat nu?
(niet vergeten om 'm van de handrem af te halen)
quote:Handrem.... die gebruik ik bijna nooit....
Op dinsdag 8 oktober 2002 06:20 schreef Jordy-B het volgende:[..]
in de 1e versnelling, of in de D (met 't rondje d'rom) en gassen maar
(niet vergeten om 'm van de handrem af te halen)
quote:uhhmmm nee... want dat ding schiet automatisch los als je hem in z'n D R 1 of 2 zet
Op dinsdag 8 oktober 2002 06:33 schreef Jordy-B het volgende:
ik ook niet, maar stel dat jij 'm toevallig wel gebruikte... dan zou je toch behoorlijk voor paal staan als je probeerde weg te rijden zonder 'm eraf te halen, hè?
quote:ah... dat doet de handrem hier niet, voor zover ik weet...
Op dinsdag 8 oktober 2002 06:43 schreef vicz het volgende:[..]
uhhmmm nee... want dat ding schiet automatisch los als je hem in z'n D R 1 of 2 zet
maar zoals gezegd gebruiken we 'm nooit, want 't is 'n onhandig onding... aanspannen met 'n pedaal, en lostrekken met 'n hendel
En 't is eigenlijk nooit zo stijl in Nederland dat de parkeerstand onvoldoende is.
ik moet morgen voor de eerste x op en ik barst nu al van de zenuwen en hoofdpijn... pff...
ik hoop echt dat ik het haal.. gisteren nog een les gehad, toen zei de rijinstructeur, dat ik niet was geslaagd als die les examen was;
ik reed perfect alleen bij file-parkeren (wat voor de rest ook perfect ging) deed ik geen na controle links naast me! ahhhh IRRI
daar wordt ik nou nog papa-der van!
quote:1. In diesel gaat dat goed, een benzine auto heeft er moeite mee
Op dinsdag 8 oktober 2002 03:19 schreef renkie het volgende:
Ik heb 20 september m'n rijbewijs gehaald, in 1x gewoon zonder stress ofzo. Gewoon normaal rijden. Maar ik heb ff een vraag mbt de openingspost
[..]Ik heb altijd geleerd om EERST de koppeling helemaal omhoog te laten komen en DAN pas gas te geven, zal wel de n00b modus zijn ofzo:) Maar anyway, morgen maar es proberen dan he
Vraag:-Wat gebeurd er als je al gas geeft wanneer je net begint met het laten opkomen vd koppeling. Sloop je hiermee je auto of hoe zit dat?
-Heeft iemand een url met tekst/film of wat dan ook waar dit wat uigebreider staat besproken ? Thnx
quote:Heb idd gelest in een diesel en heb zonder enig probleem mn examen gehaald destijds. Beetje raar dat die rijschool geen 'tips voor gevorderden' geeft ofzo maarja
Op dinsdag 8 oktober 2002 15:58 schreef blieblie het volgende:[..]
1. In diesel gaat dat goed, een benzine auto heeft er moeite mee
.
2. Ligt er aan hoeveel gas je geeft, als je vol gas geeft draaitie te veel toeren en zegt de motor: Poeffff, en komt er veel rook onderuit(zelfde als te laat doorschakelen, 60 rijden in zijn 1 zal die denk ik ook niet lang volhouden
)
3. Gewoon lessen, krijg je alles te horen, ik heb geen idee waar je dat kan vinden, maar ik neem dat als je je examen al gehaald hebt het meeste allemaal al weet
quote:Als je op een hoog toerental de koppeling op laat komen, ramtie met een noodvaart in op de aandrijving en "schiet" je weg jaah
Op dinsdag 8 oktober 2002 18:31 schreef renkie het volgende:[..]
Heb idd gelest in een diesel en heb zonder enig probleem mn examen gehaald destijds. Beetje raar dat die rijschool geen 'tips voor gevorderden' geeft ofzo maarja
Rij nu trouwens een VW Passat TDI van '96, ook diesel dus
K, teveel toeren = boem lijkt me duidelijk, ben niet helemaal noobMaar als dat het enige is dan lijkt me dat geen probleem. Kon immers zijn dat wanneer je gas gaf tijdens het schakel er iets kapot kon gaan ofzo ¿
Verder denk ik dat je door dit te doen dus ook een stuk 'vlotter' optrekt ?
Kost op ten duur wel enkele onderdelen in de overbrenging
quote:Alleen bij een erg hoog toerental met koppeling in gaat er iets niet goed, voor de rest maakt het geen hond uit
Op dinsdag 8 oktober 2002 18:31 schreef renkie het volgende:[..]
Heb idd gelest in een diesel en heb zonder enig probleem mn examen gehaald destijds. Beetje raar dat die rijschool geen 'tips voor gevorderden' geeft ofzo maarja
Rij nu trouwens een VW Passat TDI van '96, ook diesel dus
K, teveel toeren = boem lijkt me duidelijk, ben niet helemaal noobMaar als dat het enige is dan lijkt me dat geen probleem. Kon immers zijn dat wanneer je gas gaf tijdens het schakel er iets kapot kon gaan ofzo ¿
Verder denk ik dat je door dit te doen dus ook een stuk 'vlotter' optrekt ?
handige tips, bij mijn tussentijdse toets heb ik trouwens gemerkt dat ik ongeveer hetzelfde reed (lees: dezelfde fouten maakte) als bij gewoon lessen. gewoon redelijk relaxed gereden, niets aan het handje.. nu het examen halen!!! De auto heb ik al, alleen het roze papier nog!
* PietF popelt voor examen
Verder: Mensen die auto's zien als vervoersmiddel van A naar B doen meestal langer over hun rijbewijs dan mensen die er tenminste een _beetje_ interesse in hebben. Even cru gezegd: Als je niet weet waar de peilstok zit kun je beter je leven lang de trein nemen
Nog een ding over je eerste auto: neem em mee naar een verlaten terrein waar je flink de ruimte hebt en doe alles wat niet mag. Leer je auto kennen, scheelt een hoop stress in situaties in het normaal verkeer.
O ja, en ik heb m'n rijbewijs voorlopig nog niet...
quote:Ben ik weer uitzondering
Op vrijdag 11 oktober 2002 03:10 schreef r8ality het volgende:
vreemd dat ik deze "tip" nog niet ben tegengekomen.. Als je weg wil rijden (dus vanuit stilstand) kun je beter de koppeling lekker laten opkomen tot ongeveer 50% (al of niet met gas erbij) daarna even blijven hangen totdat de auto goed rolt, en daarna pas tot 100% laten opkomen.. In 1 keer laten opkomen gaat alleen maar goed met heeeeel weinig gas of juist gruwelijk veel
Verder: Mensen die auto's zien als vervoersmiddel van A naar B doen meestal langer over hun rijbewijs dan mensen die er tenminste een _beetje_ interesse in hebben. Even cru gezegd: Als je niet weet waar de peilstok zit kun je beter je leven lang de trein nemen
Nog een ding over je eerste auto: neem em mee naar een verlaten terrein waar je flink de ruimte hebt en doe alles wat niet mag. Leer je auto kennen, scheelt een hoop stress in situaties in het normaal verkeer.O ja, en ik heb m'n rijbewijs voorlopig nog niet...
quote:Das nog best een goeie tip voor iemand die nog niet weet dat links je gaspedaal zit...
Op vrijdag 11 oktober 2002 03:10 schreef r8ality het volgende:
Nog een ding over je eerste auto: neem em mee naar een verlaten terrein waar je flink de ruimte hebt en doe alles wat niet mag. Leer je auto kennen, scheelt een hoop stress in situaties in het normaal verkeer.
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:40 schreef BarBaar het volgende:[..]
Das nog best een goeie tip voor iemand die nog niet weet dat links je gaspedaal zit...
quote:...zinloze discussie...
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:40 schreef BarBaar het volgende:[..]
Das nog best een goeie tip voor iemand die nog niet weet dat links je gaspedaal zit...
quote:Uitzonderingen bevestigen de regel
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:34 schreef blieblie het volgende:[..]
Ben ik weer uitzondering
quote:*schop*
Op maandag 7 oktober 2002 12:09 schreef flat_erik het volgende:Leuk stukje...
Zal deze/volgende week ook maar eens beginnen met autorijles
Ben alweer een tijdje 18 en heb er nu mooi de tijd voor
Iemand goede ervaringen met een rijschool in Leeuwarden
Tilstra is goed, verder kan je voor de slagingspercentages van de rijscholen bij jou in de buurt terecht op; Rijschoolgegevens.nl
Eerste keer ging waardeloos. Ik maakte fouten die ik anders nooit maak, waren denk ik de zenuwen.....
dus ik mopperde wat :rij nog wat langzamer,dan kan je gelijk parkeren.
blijkbaar viel dit in goede smaak bij de examinator(was een vrouw) want ik was geslaagt
maar toen ik mn ID bewijs liet zien(moet voordat je begint) zei ze al dat ik schattig eruit zag op de foto(hij was nog een jaar geldig dus was al aan de oude kant) en dat ik er nu al zo volwassen en knap uitzag,maar de manier waarop ze dat zei was een beetje van ik wil best eens met jouw "sporten"
dus of ik nu echt op mn rijgedrag ben geslaagt of op iets anders weet ik niet maar kan me eerlijk gezegt niet zoveel schelen want ik heb mn roze papiertje in mn platvink(portomonee) zitten.
2 bananen eten voordat je naar het cbr gaat is een goede tip,van bananen word je wat rustiger,en ga er met de instelling heen van fuck you wat maakt het ook allemaal uit,dan ben je minder zenuwachtig en slaag je sneller(bij mij dan)
quote:Ik heb me voorgenomen van te voren niks speciaals te doen, heb ik vorige keer ook gedaan (1 banaan gehad) maar dat werkt niet (bij mij tenminste).
Op woensdag 15 januari 2003 14:57 schreef the_contract_killer het volgende:
2 bananen eten voordat je naar het cbr gaat is een goede tip,van bananen word je wat rustiger,en ga er met de instelling heen van fuck you wat maakt het ook allemaal uit,dan ben je minder zenuwachtig en slaag je sneller(bij mij dan)
Maar ff uit nieuwsgierigheid... Hoe oud was je examinator?
quote:hoe oud ze was? toch wel bijna aan de 30.
Op woensdag 15 januari 2003 15:39 schreef Dr_Evil het volgende:[..]
Ik heb me voorgenomen van te voren niks speciaals te doen, heb ik vorige keer ook gedaan (1 banaan gehad) maar dat werkt niet (bij mij tenminste).
Maar ff uit nieuwsgierigheid... Hoe oud was je examinator?
quote:pas maar op dat je niet uit gewoonte die "andere" pil neemt die je normaal in de disco neemt
Op woensdag 15 januari 2003 18:24 schreef Dr_Evil het volgende:
Wat voor kalmeringspil?
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 12:43 schreef Dr_Evil het volgende:
En ja hoor, ik heb m'n rijbewijs vanochtend gehaald! Ik ben erg blij....
Morgen toe aan les nummer 5 en 6, volgende week 7,8,9 die week erna nummer 10,11,12 en daarna maar 2 lessen in de week (anders vind mijn bankrekening 't helemaal niet meer leuk!)
Vind die mini rotondes toch wel raar hoor!
En voor alle mensen uit Noord Limburg: dé enige echte rotondes van Nederland! Die in Venlo! Met name bij 't Centraal station! :|
quote:Al eens gehoord van Het Nieuwe Rijden?
Op maandag 7 oktober 2002 11:46 schreef Realforze het volgende:
<knip>
-Schakelmomenten zijn ongeveer: 1: 0-15km/u, 2:15-40km/u, 3: 40-70km/u, 4: 70-90km/u, 5: 90-350km/u.
-Dus in de bebouwde kom rij je in z'n 3, bij scherpe bochten, drempels in z'n 2, op 80 km/u wegen in z'n 4, snelwegen in z'n 5, woonerven e.d in z'n 2.
<knip>
* snel (sportief) opschakelen (bij 50 in de kom al in z'n 5 ! Kan natuurlijk niet met een oude auto)
* niet te snel terugschakelen (sommige bochten kunnen in z'n 3 !)
* afstand houden en anticiperen (verkeerslicht in de verte op rood: gas los maar niet ontkoppelen! trap de koppeling pas in op het laatste moment)
quote:hmm, tikkie kort door de bocht hoor, voor de meesten!
Het theorie-examen
-Gewoon de regeltjes leren, wat oefenvragen maken en logisch nadenken.
Mijn beste tips:
* gebruik GEEN CD-rommetje !
* doe niet alleen maar de oefenvragen; dan red je het alleen met veel geluk en heb je geen goede voorbereiding op je praktijkexamen.
* Doe een theorie-cursus !!!!!!!!!!
quote:ben ik niet met je eens ik heb geen theorie cursus gedaan,geen tijd voor gehad.
Op zaterdag 1 februari 2003 22:40 schreef XMN8R het volgende:
Mijn beste tips:* gebruik GEEN CD-rommetje !
* doe niet alleen maar de oefenvragen; dan red je het alleen met veel geluk en heb je geen goede voorbereiding op je praktijkexamen.
* Doe een theorie-cursus !!!!!!!!!!
en ben op deze manier voor mijn theorie geslaagd.
quote:je kan de persentages van slagen per autorijschool ook terug vinden op de site van de cbr.ik weet van mijn autorijschool waar ik bij les dat 60 tot 70% in 1x slaagd
Op maandag 3 februari 2003 18:39 schreef toxi het volgende:
Weet iemand hoe hoog ongeveer het gemiddelde in Nederland ligt om rijbewijs te halen?
quote:En nu dus nog "effe" je praktijk-examen... ben benieuwd...
Op maandag 3 februari 2003 18:32 schreef glossy het volgende:
ben ik niet met je eens ik heb geen theorie cursus gedaan,geen tijd voor gehad.
heb WEL een cd rom gebruikt en ook de vragen op de site van de cbr geoefend .
heb geen oefen vragen gemaakt van uit het boek,2x gedaan of zo had ze steeds fout.
heb gewoon het boek een beetje door genoemen.en ben op deze manier voor mijn theorie geslaagd.
quote:Landelijk gezien slaagt gemiddeld net iets minder dan de helft de eerste keer voor het praktijk-examen.
Op maandag 3 februari 2003 18:39 schreef toxi het volgende:
Weet iemand hoe hoog ongeveer het gemiddelde in Nederland ligt om rijbewijs te halen?
quote:Kijk eens op slagingspercentages per rijschool, maar bedenk: de kans om te slagen hangt ook af van de grootte van de rijschool, het aantal lessen, de instructeurs en de lesmethodes. En let op: ook de diversiteit in kandidaten en de lesauto's (automaat of schakelen) zijn van invloed op het slagingspercentage.
Op maandag 3 februari 2003 18:59 schreef glossy het volgende:
je kan de persentages van slagen per autorijschool ook terug vinden op de site van de cbr.ik weet van mijn autorijschool waar ik bij les dat 60 tot 70% in 1x slaagd
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 22:40 schreef XMN8R het volgende:[..]
* snel (sportief) opschakelen (bij 50 in de kom al in z'n 5 ! Kan natuurlijk niet met een oude auto)
* niet te snel terugschakelen (sommige bochten kunnen in z'n 3 !)
* afstand houden en anticiperen (verkeerslicht in de verte op rood: gas los maar niet ontkoppelen! trap de koppeling pas in op het laatste moment)
Liever doorrijden tot aan het stoplicht, en niet 200 meter van tevoren 40 gaan rijden terwijl je 80 mag
[..]
Mijn beste tips:* gebruik GEEN CD-rommetje !
Ligt er maar net aan wat je fijn vindt
* doe niet alleen maar de oefenvragen; dan red je het alleen met veel geluk en heb je geen goede voorbereiding op je praktijkexamen.
Alleen maar? In de meeste boeken staan 800! oefenvragen. Als je dan nog niet kent...
* Doe een theorie-cursus !!!!!!!!!!
Als je zelf niet kan leren inderdaad een optie. Beetje inzicht hebben in de vraag en logisch nadenken: antwoord rolt er vanzelf wel uit
En als je dan toch slaagt, dan hebben de meesten toch geluk gehad en een probleem bij het praktijk-examen! Want je examinator zal tijdens de rit niks meer over de theorie vragen, maar heeft het wel zo door als je de regels niet beheerst.
Een theorieboek (met de borden en de regeltjes) is het beste, en een cursus het allerbeste!
quote:ja ik ben ook benieuwd we zien wel tegen die tijd,word binnen kort aangevraagd
Op maandag 3 februari 2003 19:18 schreef XMN8R het volgende:[..]
En nu dus nog "effe" je praktijk-examen... ben benieuwd...
quote:Een cursus vind ik persoonlijk onzin. Ze herhalen gewoon LETTERLIJK wat er in het theorieboek staat.
Op maandag 3 februari 2003 19:49 schreef XMN8R het volgende:
@ Void:
Een CD-rommetje en enkel een oefenboek met 800 vragen blijken in de praktijk toch echt niet genoeg te zijn! Zeker niet nu er steeds meer ABC en open vragen gaan komen!En als je dan toch slaagt, dan hebben de meesten toch geluk gehad en een probleem bij het praktijk-examen! Want je examinator zal tijdens de rit niks meer over de theorie vragen, maar heeft het wel zo door als je de regels niet beheerst.
Een theorieboek (met de borden en de regeltjes) is het beste, en een cursus het allerbeste!
En natuurlijk WEL het theorieboek lezen/leren. Maar zo moeilijk vind ik de regels op de weg niet hoor... behalve dan die over max laadvermogen etc, en uitsteken (hoeveel). Maar voorrangsregels zitten er echt wel ingebakken bij mij.
Trouwens, het is wel zo slim om METEEN je theorie te halen. Dan kun je namelijk die regeltjes in praktijk gaan brengen.
Als jij de 10e les nog moet vragen wie er nu voorrang heeft kan het nog lang gaan duren.
quote:lijkt mij niet zo slim want theorie is maar 1 jaar geldig en stel dat je zakt,ja je weet ut niet.
Op maandag 3 februari 2003 21:25 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Trouwens, het is wel zo slim om METEEN je theorie te halen. Dan kun je namelijk die regeltjes in praktijk gaan brengen.
quote:Gefeliciteerd!
Op maandag 3 februari 2003 21:25 schreef _VoiD_ het volgende:
Een cursus vind ik persoonlijk onzin. Ze herhalen gewoon LETTERLIJK wat er in het theorieboek staat.En natuurlijk WEL het theorieboek lezen/leren. Maar zo moeilijk vind ik de regels op de weg niet hoor... behalve dan die over max laadvermogen etc, en uitsteken (hoeveel). Maar voorrangsregels zitten er echt wel ingebakken bij mij.
Trouwens, het is wel zo slim om METEEN je theorie te halen. Dan kun je namelijk die regeltjes in praktijk gaan brengen.
Als jij de 10e les nog moet vragen wie er nu voorrang heeft kan het nog lang gaan duren.
Tuurlijk wordt op zo'n cursus hetzelfde verteld als in de boeken, maar het is voor velen een betere manier om de stof te onthouden.
quote:Het zijn niet mijn regels... ik geef alleen maar een paar praktische tips
Op maandag 3 februari 2003 21:33 schreef Partygurl het volgende:
Het loopt hoe het loopt zeg ik altijd maar...Daar kunnen die regels van jou niks aan helpen denk ik
quote:gefeliciteerd
Op dinsdag 4 februari 2003 14:38 schreef MK9 het volgende:
Nou mensen, ik heb vanochtend mijn rijbewijs gehaald!Ik heb me aan de tip van de 2 bananen gehouden
dus dat kan ik ook iedereen aanraden.
quote:Wel jammer dat je maandag pas je rijbewijs kan ophalen, anders had je mooi in het weekend kunnen touren
Op vrijdag 7 februari 2003 22:28 schreef DaFrenk het volgende:
Hey dudes! Ik heb vanmiddag me rijbewijs gehaald!!!!! 1e keer!!!!!! Ik heb niks bijzonders gedaan...gewoon mezelf gebleven...gewoon denken dat je met je pa ff stukkie gaat rijden...was btw in 20/25 minuutjes alweer terug..relaxed! Maandag rijbewijs ophalen en ff stukkie toeren om aan me autotje te wennen! Top!!!![]()
![]()
quote:Dat is idd mega irri
Op vrijdag 7 februari 2003 22:36 schreef j22flyingdownwind het volgende:[..]
Wel jammer dat je maandag pas je rijbewijs kan ophalen, anders had je mooi in het weekend kunnen touren
quote:Ik weet het niet, ik moest om 08:00 afrijden dus ik kon hem gelijk gaan halen
Op zaterdag 8 februari 2003 10:51 schreef DaFrenk het volgende:[..]
Dat is idd mega irri
![]()
Tot hoelaat zijn die gemeentehuizen bij jullie op vrijdags open??? Hier dus maar tot 12:30 (gemeente Voerendaal)
. Heb geen idee hoe dat bij andere gemeentes zit!? Achja, maandag toch pas laat beginnen op school kan ik me in het weekend nog ff bezig houden met het in intvangst nemen van felicitaties van vrienden en familie
![]()
Volgens mij zak ik. En niet al te voorzichtig. Anderen trouwens ook hoor.
Hoe vaak heb jij nog beide handen aan t stuur? Zelfs zonder stuurbekrachtiging kom ik met 1 hand door scherpe een bocht, zo goed ben ik getraind
In hoeveel spiegels kijk jij voor je je richtingaanwijzer aan doet? Ik alleen in de buitenspiegel. Daarna gaan we eens goed kijken.
Enzovoort....
quote:
Op zondag 9 februari 2003 02:21 schreef Jofunu-kun het volgende:
Maak van die schakelmomenten geen gewoonte... Je komt er vanzelf achter wat jij lekker vindt rijden (als je slaagt natuurlijk..)
normaal kan ik echt goed met stress omgaan en dus omzetten naar positieve stress, maar met rijden heb ik telkens die druk erachter van mijn strenge instructeur --> negatieve stress
maar goed, iemand methodes om deze examenstress te verminderen? ik las iets over bananen, al vind ik die ranzig en red bull houdt je wel scherp ja
iemand?
En wat niet vaak genoeg gezegd kan worden: het maakt niet uit of je een foutje maakt. Het is veel belangrijker hoe je vervolgens jezelf hersteld.
Ikzelf had bijna een afslag gemist op het examen, maar door vervolgens eerst in m'n achteruitkijkspiegel te kijken en vervolgens wat forser te remmen kon ik er alsnog afslaan. Als zoiets niet meer kan moet je maar gewoon doorrijden, want de meeste foutjes zijn niet erg, zeker zulke niet
En toen had ik in een keer m'n rijbewijs
quote:lol, ik snap dat je foutjes blijft maken, maar dat doen ervaren mensen ook...niemand rijdt perfect
Op dinsdag 13 mei 2003 01:55 schreef Wolve000 het volgende:
Jezelf volgooien met caffeine lijkt me ook niet zo verstandig. Ik denk dat je daarvan alleen maar hyper zal worden en je niet meer rustig kan concentreren. Maar dat zal wel per persoon verschillenEn wat niet vaak genoeg gezegd kan worden: het maakt niet uit of je een foutje maakt. Het is veel belangrijker hoe je vervolgens jezelf hersteld.
Ikzelf had bijna een afslag gemist op het examen, maar door vervolgens eerst in m'n achteruitkijkspiegel te kijken en vervolgens wat forser te remmen kon ik er alsnog afslaan. Als zoiets niet meer kan moet je maar gewoon doorrijden, want de meeste foutjes zijn niet erg, zeker zulke niet
En toen had ik in een keer m'n rijbewijs
pas na 7 jaar kan je echt goed rijden is uit onderzoek gebleken
maar ik raak door mn stress het overzicht kwijt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling, en als ik eenmaal in de stress schiet, maak ik fout na fout
dus hoe kan ik me echt het beste voorbereiden? teveel cafeine is slecht ja, maar je moet wel ff genoeg energie hebben om goed te kunnen rijden (heb ook nog een les vooraf)
iemand?
quote:is dat niet zo dan?
Op dinsdag 13 mei 2003 09:28 schreef Jaymza het volgende:
Er zijn geen echte tips. Het is puur een loterij of je wel of niet slaagt.
De een slaagt terwijl hij door rood rijdt en de ander zakt en krijgt te horen: je rijdt goed alleen jammer van dat schoonheidsfoutje ( niet precies midden door een voorsorteervak rijden). De rijleraar heeft een veel betere indruk hoe je rijdt. Zijn mening zou ook mee moeten tellen.
Tuurlijk moet je niets ergs overkomen tijdens de rit, maar als je netjes rijd en het geluk hebt dat er geen achterlijke medeweggebruikers je het leven zuur maken.... dan moet het lukken.
Ik weet dus niet of meer examinatoren dat doen, maar bij mij iig wel
Wat ik altijd deed was dingen waarover ik twijfelde gewoon in praktijk brengen...als het dan niet o.k. was dan ging mijn instructeur wel over de pis en dan vertelde ie altijd zoveel mogelijk
Communicatie met de docent...hij/zij niet alleen naar jou toe...jij ook zo veel mogelijk naar hem/haar toe. Het kost tenslotte genoeg
Als er een hulpsverleningsvoertuig nadert met toeters en bellen :
- geen paniek, rustig kijken waar je plaats kan maken.
- vooral níet meteen boven op de rem,
- niet voor ze uit proberen te blijven rijden
- indien mogelijk parkeervlak/busbaan e.d. op om ruimte te maken
- op snelweg, rechter baan nemen, als er een file ontstaat zal ie van de linkerbaan naar de vluchtstrook willen verhuizen, geef 'm de ruimte.
- zie je 'm in je spiegels al aankomen maar je medeweggebruikers nog niet, zet je alarmlichten ff aan, sein wat met je lichten en maak rustig plaats.
- sta je vooraan bij 'n rood verkeerslicht en 't voertuig kan er niet langs, heel langzaam doorrijden en direct opzij gaan.
Een hulpsverleningsvoertuig met spoed geeft meestal al heel vroeg richting aan, hiermee maakt ie duidelijke welke rijbaan hij vrij wil hebben.
quote:Een oude reactie van mij
Op donderdag 20 maart 2003 15:29 schreef flat_erik het volgende:
OOeeeeh ik moet morgen
quote:Weer een sponsor voor "fryske diken" erbij
Op zaterdag 17 mei 2003 14:39 schreef flat_erik het volgende:[..]
Een oude reactie van mij
Wel in 1 x geslaagd die 21 maart
Congratz eej
quote:Een twintigjarige ervaren bestuurder? Sure...
Op maandag 7 oktober 2002 11:46 schreef Realforze het volgende:
(...)hier de wijze raad van een ervaren bestuurder.
quote:Iets meer kennis lijkt me niet verkeerd... Als het goed is hebben de meeste kindertjes al wel eens een verkeersexamen gedaan.
-Zorg dat je voor je 1e les de verkeersregels een beetje kent. (rood stoplicht=Stoppen!)
quote:Daar let de instructeur ook wel op. Maar is idd heel belangrijk, dit doe je niet voor de instructeur, maar voor jezelf.
-Heel belangrijk: Zorg dat je je stoel goed afstelt. Met een slecht afgestelde stoel rij je echt slechter.
-Zorg dat je je spiegels goed afstelt.
quote:Tijdens lessen rijd je toch sowieso nooit hard?
-Begin rustig, je moet eerst goed rustig kunnen rijden voordat je hard kan gaan rijden.
quote:Oneens. Ten eerste: wanneer je moet schakelen ga je toch zeker niet van de snelheidsmeter aflezen? Dat hoor je toch gewoon aan de motor? Ten tweede (ok, dit verschilt per auto): op lange rechte weggen in de bebouwde kom moet je in zijn 4 rijden, dat is zuiniger, en op 80 km wegen in zijn 5. En met een zesbaks op de snelweg in zijn 6. Kortom: dat schakelverhaal verschilt per auto.
-Schakelmomenten zijn ongeveer: 1: 0-15km/u, 2:15-40km/u, 3: 40-70km/u, 4: 70-90km/u, 5: 90-350km/u.
-Dus in de bebouwde kom rij je in z'n 3, bij scherpe bochten, drempels in z'n 2, op 80 km/u wegen in z'n 4, snelwegen in z'n 5, woonerven e.d in z'n 2.
quote:Sorry hoor, maar examens (wat voor dan ook) zijn ook prima zonder red bull, extran of andere troep te halen. Eet gewoon een paar boterhammen en een banaan, en drink een glas melk, en klaar ben je.
-Drink 2 blikjes Red Bull vlak voordat je moet afrijden. Werkte bij mij perfect!(Als je geen Red Bull gewend bent, test eerst ff hoe je op 2 blikjes reageert)
quote:En hoe kom je daarbij? Ik denk dat het eerder andersom is.
-Als je zakt: wees niet getreurd, bij herexamens zijn ze altijd soepeler.
quote:Oneens... Toevoeging: ga ook niet zomaar ineens hele lange stukken in je eentje rijden. Eerst wat korte stukjes met mensen erbij, en bouw dat langzaam uit. Belangrijk: laat je niet te veel afleiden door anderen, radio, enz. Wanneer je goed in je eentje lange stukken kunt rijden, probeer dan op de een of andere manier in verschillende auto's te rijden: groot en klein, nieuw en oud, diesel en benzine, enz. Wanneer je dan een jaar of zo je rijbewijs hebt, al in aardig wat verschillende auto's hebt gereden, en de nodige kilometers hebt gemaakt, dan kun je je een gemiddelde bestuurder noemen. Een ervaren bestuurder ben je pas veel later... Niet dat die heilig zijn: die denken vaak dat ze alles kunnen, en bij hen zijn er vaak allerlei slechte gewoontes en automatismen ingeslopen.
-Als je je rijbewijs hebt is de enige belangrijke regel die je moet onthouden: Het gaspedaal zit rechts.
quote:Gelukkig heb je geen naam en plaats genoemd, dus er valt weinig te storten...
Stort dit op bank rekening nummer: 7973.18.134 o.v.v. "rijbewijstips".
quote:Totaal oneens: fix een theorieboek (met veel oefenvragen) en laat die zeikerds (zoals bij mijn rijschool) optyfen
Op zaterdag 1 februari 2003 22:40 schreef XMN8R het volgende:
Mijn beste tips:* gebruik GEEN CD-rommetje !
* doe niet alleen maar de oefenvragen; dan red je het alleen met veel geluk en heb je geen goede voorbereiding op je praktijkexamen.
* Doe een theorie-cursus !!!!!!!!!!
quote:Breng je je medeweggebruikers daarmee niet in verwarring? Weten die veel wat jij bedoelt...? Waarschijnlijk denken ze dat er een flitser staat.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:35 schreef Farao het volgende:
- zie je 'm in je spiegels al aankomen maar je medeweggebruikers nog niet, zet je alarmlichten ff aan, sein wat met je lichten en maak rustig plaats.
quote:Ik mis de 6
Op maandag 7 oktober 2002 11:46 schreef Realforze het volgende:
...
-Schakelmomenten zijn ongeveer: 1: 0-15km/u, 2:15-40km/u, 3: 40-70km/u, 4: 70-90km/u, 5: 90-350km/u.
quote:Dat had ik ook al opgemerkt. Maar ik vind dat hele schakelmomentenverhaal sowieso onzin...
Op zondag 18 mei 2003 12:07 schreef Marco_B_GBB het volgende:[..]
Ik mis de 6
quote:Op de snelweg willen ze toch ook vaak door het midden (bij tweebaans dus). Dus ik ga nu in een file altijd al aan de rand staan... ook handig voor motorrijders.
Op zaterdag 17 mei 2003 14:35 schreef Farao het volgende:
tips ? oke:Als er een hulpsverleningsvoertuig nadert met toeters en bellen :
- geen paniek, rustig kijken waar je plaats kan maken.
- vooral níet meteen boven op de rem,
- niet voor ze uit proberen te blijven rijden
- indien mogelijk parkeervlak/busbaan e.d. op om ruimte te maken
- op snelweg, rechter baan nemen, als er een file ontstaat zal ie van de linkerbaan naar de vluchtstrook willen verhuizen, geef 'm de ruimte.
- zie je 'm in je spiegels al aankomen maar je medeweggebruikers nog niet, zet je alarmlichten ff aan, sein wat met je lichten en maak rustig plaats.
- sta je vooraan bij 'n rood verkeerslicht en 't voertuig kan er niet langs, heel langzaam doorrijden en direct opzij gaan.Een hulpsverleningsvoertuig met spoed geeft meestal al heel vroeg richting aan, hiermee maakt ie duidelijke welke rijbaan hij vrij wil hebben.
quote:Als jij paar keer groot licht geeft, je alarmlichten aanzet, en langzaam de berm opzoekt zullen ze niet direct een flitser verwachten denk ik
Op zondag 18 mei 2003 01:18 schreef SurfDude het volgende:Breng je je medeweggebruikers daarmee niet in verwarring? Weten die veel wat jij bedoelt...? Waarschijnlijk denken ze dat er een flitser staat.
En ookal snappen ze niet wat je bedoeld, dit gaat ook nog wel eens op :
"hey waarom knipperd die auto achter met z'n lichten, misschien wel een radarcontrole, laat ik eens goed om me heen kijken............. hey een voertuig met zwaailichten komt er vanachteren aangereden."
quote:Ligt een beetje aan de provincie en de snelweg zelf waar 't voertuig zich bevind.
Op zondag 18 mei 2003 18:41 schreef _VoiD_ het volgende:Op de snelweg willen ze toch ook vaak door het midden (bij tweebaans dus). Dus ik ga nu in een file altijd al aan de rand staan... ook handig voor motorrijders.
Hier (Zuid Limburg) heb je niet zo heel veel 3 of 4 baans autowegen, dus wij hebben meestal gewoon de linkerbaan.
quote:Dat was niet serieus bedoeld, denk er maar een
Op zondag 18 mei 2003 01:08 schreef SurfDude het volgende:
Een twintigjarige ervaren bestuurder? Sure...
quote:Meestal niet, maar ik bedoel dat je in het begin beter 45 km/u kan rijden i.p.v. 55 km/u, gewoon rustig beginnen dus.
Tijdens lessen rijd je toch sowieso nooit hard?
quote:Dat verschilt inderdaad per auto, de schakelmomenten waren meer een kleine indicatie voor de echte n00bs.
Oneens. Ten eerste: wanneer je moet schakelen ga je toch zeker niet van de snelheidsmeter aflezen? Dat hoor je toch gewoon aan de motor? Ten tweede (ok, dit verschilt per auto): op lange rechte weggen in de bebouwde kom moet je in zijn 4 rijden, dat is zuiniger, en op 80 km wegen in zijn 5. En met een zesbaks op de snelweg in zijn 6. Kortom: dat schakelverhaal verschilt per auto.
quote:Het is niet noodzakelijk, maar het helpt je wel beter te concentreren. En volgens mij moet je nooit iets heel erg kouds drinken, dan heb je minder energie omdat je maag op temperatuur moet worden gehouden ofzo.
Sorry hoor, maar examens (wat voor dan ook) zijn ook prima zonder red bull, extran of andere troep te halen. Eet gewoon een paar boterhammen en een banaan, en drink een glas melk, en klaar ben je.
quote:Mijn rij-instructeur vertelde me dat en ik hoor het van veel mensen om me heen. De 2e keer laten ze je niet zo snel op een heel lullig iets zakken, de 1e keer kan dat wel gebeuren. Mijn rij-instructeur vertelde ook dat ze meisjes eerder laten slagen, omdat zij minder brokken maken. Die durven ze eerder de weg op te sturen.
En hoe kom je daarbij (2e keer examen zijn ze soepeler)? Ik denk dat het eerder andersom is.
P.S. Je zag denk ik wel dat sommige punten niet helemaal serieus waren Bv. Als je je rijbewijs hebt is de enige belangrijke regel die je moet onthouden: Het gaspedaal zit rechts. en Stort dit op bank rekening nummer: 7973.18.134 o.v.v. "rijbewijstips".
quote:Gelukkig maar, ik had al bijna een kogelbrief op de post gedaan.
Op maandag 19 mei 2003 16:31 schreef SurfDude het volgende:
Dan zijn we het dus eens.
quote:
Op maandag 7 oktober 2002 11:46 schreef Realforze het volgende:
Er zijn al veel topics over rijbewijzen, maar een topic met allemaal rijbewijstips ontbrak nog.
En aangezien er hier 17, 18, 19, 20 (en 21+) jarigen rondsurfen die bezig zijn of van plan zijn hun rijbewijs te halen, hier de wijze raad van een ervaren bestuurder.
Ik maak alvast een klein beginnetje:Voorbereiding
-Vraag vrienden/familie/bekenden naar hun ervaringen met rijlessen en bepaalde rijscholen.
-Neem geen rijschool omdat die een paar euro per uur goedkoper is, maar kies voor kwaliteit.Aan het eind van de rit ben je dan waarschijnlijk voordeliger uit (minder lessen)
-Als je gelijk na je 18e verjaardag wilt gaan lessen, informeer dan al een paar weken van tevoren bij een rijschool; dan hoef je in ieder geval niet te wachten.
-Geef vooraf aan hoevaak je wilt gaan lessen. Sommige rij-instructeurs zijn zo druk dat je maar 1x per week kunt lessen. (p.s.2x per week is aan te raden, zie kopje"De lessen".)
-Ga alleen lessen als je genoeg geld hebt. Anders moet je middenin je rijopleiding noodgedwongen stoppen en dit kost extra lessen, want als je niet regelmatig rijdt, moet je er weer even 'inkomen'.
-Zorg dat je voor je 1e les de verkeersregels een beetje kent. (rood stoplicht=Stoppen!)
-Zorg dat je voor je 1e les een beetje weet hoe een auto werkt (zie onder "De bediening")
-Zorg dat je een auto krijgt waar je goed in past. Dus als je 2.05m bent, niet in een Renault Twingo gaan lessen!
-Heel belangrijk: Zorg dat je je stoel goed afstelt. Met een slecht afgestelde stoel rij je echt slechter.
-Zorg dat je je spiegels goed afstelt.
-Je kan voor je 1e les (en tijdens je lesperiode) een beetje oefenen met een familielid/vriend(in)/bekende met een auto. Kijk uit voor de politie en doe dat aub wel op een afgelegen terrein, want ik wil niet dat m'n auto gesloopt wordt door een mafkees die het gaspedaal voor de rem aanzag.De lessen
-Zorg ervoor dat je regelmatig lest, het liefst ongeveer 2x per week. Als je minder vaak lest, moet je er steeds weer even 'inkomen', bij 2x per week blijf je het gevoel houden.
-Probeer niet de 1e les al alles te kunnen. Werk stap voor stap. Dode hoek kijken e.d hoef je pas later te doen.
-Zorg ervoor dat je niet te brak bent als je moet lessen. Als je het niet gewend bent, kost autorijden erg veel concentratie.
-Heel belangrijk: Heb plezier in de lessen, dan leer je sneller.
-Niet wanhopen als het in het begin slecht gaat. Dat hebben velen en "oefening baart kunst".
-Probeer ver vooruit te kijken, dan kan je tijdig reageren.
-Begin rustig, je moet eerst goed rustig kunnen rijden voordat je hard kan gaan rijden.De instructeur
-Probeer een leuke instructeur te krijgen die op één lijn met je zit. (Informeer hiervoor bij familie/vrienden/bekenden)
-Als je instructeur je niet bevalt: DUMPEN. Een slechte instructeur kan je onnodig veel lessen kosten.
-Vraag dingen die je niet snapt aan je instructeur.De bediening
-De koppeling zit links, rem in het midden en gaspedaal rechts.
-Als je wilt schakelen, moet je de koppeling helemaal indrukken.
-Schakelmomenten zijn ongeveer: 1: 0-15km/u, 2:15-40km/u, 3: 40-70km/u, 4: 70-90km/u, 5: 90-350km/u.
-Dus in de bebouwde kom rij je in z'n 3, bij scherpe bochten, drempels in z'n 2, op 80 km/u wegen in z'n 4, snelwegen in z'n 5, woonerven e.d in z'n 2.
-Voor je de auto start: koppeling indrukken. Als de auto in z'n 1 staat en je start zonder de koppeling in te drukken, schiet de auto schokkend vooruit (het bekende 'help m'n auto start niet en hoe kom ik van een spoorrails af'-trucje). Alleen als hij in z'n vrij staat kun je auto starten zonder de koppeling in te drukken.
-Voor je gaat rijden: handrem eraf.
-Als je wilt wegrijden: Koppeling indrukken, in z'n 1 zetten, koppeling rustig op laten komen (als je hem te snel op laat komen, slaat de auto af), als je de koppeling voor ca. 25 % op hebt laten komen, moet je rustig gas geven terwijl je de koppeling helemaal laat opkomen. Gevolg: Je rijdt weg!
-Als je linksaf wilt slaan: binnenspiegel kijken, linkerbuitenspiegel, links naast je in de dode hoek, richting aangeven, eventueel remmen, schakelen, sturen.
-Rechtsaf slaan: Binnenspiegel, rechts naast je in dode hoek, richting, remmen, schakelen, sturen.
-Kijkgedrag bij kruispunten: links en rechts de zijwegen inkijken. (ook al heb je voorrang)Het theorie-examen
-Gewoon de regeltjes leren, wat oefenvragen maken en logisch nadenken.
Het praktijkexamen
-Drink 2 blikjes Red Bull vlak voordat je moet afrijden. Werkte bij mij perfect!(Als je geen Red Bull gewend bent, test eerst ff hoe je op 2 blikjes reageert)
-De meeste mensen zakken op kijken, dus LET DAAR OP! Wees niet té veel met kijken bezig, want dan ga je weer andere fouten maken.
-Wees relaxed, kom zelfverzekerd over, zeg 100x tegen jezelf "Ik kan het!", wees niet bang om te zakken.
-Voor meisjes: Trek wat leuks aan (90% van de examinatoren is man!), het liefst een beetje strak en bloot(tenzij je meer dan 100kg weegt). Make-up is ook een aanrader. Doe alsof je de examinator heel aardig vindt en lach verleidelijk.
-Probeer bij examinator te slijmen, zonder dat het te duidelijk slijmen lijkt. Doe heel aardig tegen hem, zeg dat je héééél zenuwachtig bent, dat je niet verder kunt lessen als je zakt ivm geldproblemen, doe een beetje zielig zodat hij medelijden krijgt en je eerder laat slagen. Bij al deze trucs moet je jezelf niet uit je concentratie halen, je moet natuurlijk wel behoorlijk autorijden.
-Als je zakt: wees niet getreurd, bij herexamens zijn ze altijd soepeler.Als je geslaagd bent
-Hou het autorijden een beetje bij, dan verleer je het niet.
-Begin niet gelijk als een gek te scheuren, geef jezelf even de tijd om te wennen aan het rijden zonder instructeur. Niemand anders kan nu op de rem trappen als je een fout maakt.
-Het is echt raar als je de 1e keer alleen in een auto zit. Niemand kijkt je op je vingers, dat is echt wennen.
-Als je je rijbewijs hebt is de enige belangrijke regel die je moet onthouden: Het gaspedaal zit rechts.
Na al deze tips moet het toch wel lukken dacht ik zo. Waarschijnlijk zijn niet alle tips nuttig, maar beter teveel dan te weinig. Ik ben na 10 lessen en 1 x examen geslaagd, maar ik had al redelijk wat geoefend in de auto met m'n vader.Als je deze tips opvolgt scheelt dat toch al gauw zo'n 10 lessen, dus 10 x 35 euro= 350 euro.
Om jullie te matsen zal ik genoegen nemen met 30%, dus 0.3 x 350= 105 euro. Omdat ik vandaag in een goede bui ben, zal ik er 100 eurootjes van maken. Stort dit op bank rekening nummer: 7973.18.134 o.v.v. "rijbewijstips".
* Deva moet volgende week maandag (14 juli) 8.55 uur afrijden in Zwolle
mwah, 8.55 uur is wel een lekkere tijd opzich, voor het examen heb ik nog 1 rijlesje. Dan heb ik er in totaal 25 gehad en me instructeur zij dat wel gaat lukken
I hope so, denk dat wel 2 bananen ga wegkanen voor het examen
Iemand nog tips over het rijden in Zwolle
thnx
(geen 10daagse curcus, rij veel in 1 week)
ik zal de tips zeker proberen te onthouden....
Ik moet morgen voor de 2e keer op... 07:45 1u les en 08:55 moettik op... En ik ben zunuwappig.... nie normaal...
Vorige keer gezakt.. omdat ik door de zenuwen veelste veel keek :S
quote:vriend van mij is in 5x geslaagd maar die rijdt het best van alle mensen die ik ken die net hun rijbewijs hebben. Dus wat dat betreft heeft ie gewoon een aantal keer pech gehad
Op maandag 4 augustus 2003 00:01 schreef dougie het volgende:
Ach ja, we moeten allemaal wel eens meerdere examens doen, ik ook 5 keer,
gelukkig wel ABCDE,
Of je kan rijden of je kan het niet.
Als je het binnen 3 keer niet haalt ben je niet alleen zenuwachtig, maar ook een kneus. Daar hebben ze openbaar vervoer voor uitgevonden.
quote:het slaat idd helemaal nergens op. mijn instructeur zei gewoon opschakelen waneer het jou het prettigst lijkt (bij mij net voordat ie begon te brommen bij 3000 toeren).
Op zondag 18 mei 2003 17:43 schreef SurfDude het volgende:[..]
Dat had ik ook al opgemerkt. Maar ik vind dat hele schakelmomentenverhaal sowieso onzin...
Toen ik praktijkexamen ging doen voor m'n rijbewijs was ik ook stik zenuwachtig en dacht dat ik ging zakken. Eenmaal bij het cbr aangekomen heb ik kennis gemaakt met mijn examinator, een mevrouw van bijna over de 60 die zeer rustig praatte. Toen ik eenmaal in de auto zat ging het eigenlijk als vanzelf. zij zegt gewoon waar je naar toe moet en doet infeite niks anders dan je rij-instructeur. Als je rit is afgelopen krijg je samen met je rij-instructeur je beoordeling te horen. In mijn geval:"Het is geen 10 maar je weet waar het om gaat in het verkeer, je bent geslaagd. Gefeliciteerd"
quote:Kijken, kijken, kijken.
Op zaterdag 9 augustus 2003 18:04 schreef thetruth het volgende:
Hmm 20 augustus is het zo ver: De eerste keer op voor het rijbewijs B.
Iemand nog tips voor me? (en dan doel ik niet op 2 bananen maar meer tips betreffende het rijden an sich)
Let goed op 30 km. zones.
Probeer rechts te houden, onnodig links rijden kost je punten.
Vertel dat je over een maand naar Australie gaat en daar je rijbewijs goed kan gebruiken.
quote:zolang je je zenuwen onder controle houdt moet het goed gaan..
Op zaterdag 9 augustus 2003 18:04 schreef thetruth het volgende:
Hmm 20 augustus is het zo ver: De eerste keer op voor het rijbewijs B.
Iemand nog tips voor me? (en dan doel ik niet op 2 bananen maar meer tips betreffende het rijden an sich)
op een gegeven moment vond ie alles wel prima volgens mij, want hij zat gewoon naar buiten te kijken terwijl ik binnespiegel-buitenspiegel-dooiehoek aan het uitvoeren was.
Vergeet niet: je instructeur laat je afrijden, dus hij (/zij) denkt dat je het kunt.. en bovendien: van de instructeur moet alles 100 % goed zijn.. een examinator laat je met een 6je al slagen.
Verder: als je eenmaal je rijbewijs hebt dan leer je pas autorijden.. Ik heb inmiddels 4 maandjes mijn rijbewijs (in 1 keer jeej), en zo'n 8 duizend km rijervaring (met mn eigen autootje).. ik merk nog steeds dat ik elke week wat beter rijd dan de week ervoor
quote:niet als ze je om hele lullige kleine foutjes laten zakken...
Op maandag 7 oktober 2002 12:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Als je 5 keer zakt dan wil dat toch wel wat zeggen hoor....
Iemand die prima kan autorijden slaagt wel in 3 pogingen.
quote:Tot 5 keer toe
Op zaterdag 9 augustus 2003 18:25 schreef Catwoman1986 het volgende:[..]
niet als ze je om hele lullige kleine foutjes laten zakken...
edit Nog ff goed gelezen, en dit doorlezen scheelt je dus echt nooit van je leven 10 lessen. Als je dit soort dingen loopt te roepen vraag ik me af hoe jij ooit je rijbewijs gehaald hebt
[Dit bericht is gewijzigd door Slurf op 09-08-2003 22:56]
btw: heb geen vrijstelling gekregen tijdens de tussentijdse toets omdat ik te vaak de linker dode hoek vergat en te hard op kruisingen aan kwam.
quote:Ehm vrijstelling krijg je voor bijzondere verrichtingen hoor.
Op maandag 11 augustus 2003 21:19 schreef sloapert het volgende:
Ik moet morgen om 9 uur afrijden in almelo, heb voor die tijd nog 2 uur les, en ben best wel beetje zenuwachtig. Hopen dat ik het haal want pa heeft de orion helemaal afgetankt voor me, ik mocht nog niet direct de cosworth meedus hopen dat ik het haal!
btw: heb geen vrijstelling gekregen tijdens de tussentijdse toets omdat ik te vaak de linker dode hoek vergat en te hard op kruisingen aan kwam.
quote:welkom bij de grotemensenwereld
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:34 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Wooho net 33 min 18, morgen eens bellen!
quote:Ja vertel mij wat, k snapte het ook al niet, rechtachteruit ging helemaal recht, bochtje achteruit ook, en keren op de weg ook, de rest heb ik niet gedaan. Maar hij vond het blijkbaar niet nodig om mij vrijstelling te geven omdat ik niet goed keek.
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:27 schreef thetruth het volgende:Ehm vrijstelling krijg je voor bijzondere verrichtingen hoor.
Anyway succes en laat weten of je het gehaald hebt
Ik ga nu ff lekker die 2 banaantjes eten, wordt zo om 7 uur opgehaald.
voorbeeldje; zit er een vrachtwagen voor je aan het begin van een oprit, mag je 80 en rij je 60 om later meer invoeg ruimte en overzicht te hebben; leg uit waarom je 60 rijdt en geen 80.
de voor de hand liggende dingen natuurlijk niet.
Ik maakte op mijn examen twee gigantische blunders;
eerste 5 minuten zag ik een stoplicht niet; examinator boven op de rem... " wel stoppen voor het streepje hoor"
laatste 5 minuten, weer hetzelfde kruispunt (met stoplichten!) ik linksaf, andere auto tegenover mij rechtsaf. Ik stoppen om voorrang te geven. stond het stoplicht voor die andere auto op rood... "hij staat op rood hoor, voor die andere auto". stressen terwijl hij nog in zijn drie stond.
daar zijn motor's niet blij mee....
ik heb uigelegd waarom ik stopte: stoplicht met bolletje betekend dat ik verkeer van de andere kant mogelijk voorrang moet geven en een rechtsafslaande auto heeft voorrang als jijzelf linksaf wil. En het was een leswagen dus ik dacht dat die leerling het gewoon niet door had...
..........maar..........
ik heb mijn rijbewijs wel gehaald! (o ja, en het was mijn eerste keer afrijden )
verdere tips
Neem je rij-instructeur mee. als je zakt kan hij je vertellen waar je nog aan moet werken.
Mogelijk onstaat er een gesprek tussen je rij-instructeur en de examinator. hoef jij niet met die man of vrouw te praten (wat altijd afleid) en jij hebt minder het idee dat hij of zij op je zit te letten.
Good luck!
quote:Dat had ik nou ook. Eerst keer gezakt, had een man (invaller) die zei dat ik te rustig reed
Op vrijdag 12 september 2003 23:41 schreef xelzix het volgende:
verantwoord je handelingen en/of leg ze uit.voorbeeldje; zit er een vrachtwagen voor je aan het begin van een oprit, mag je 80 en rij je 60 om later meer invoeg ruimte en overzicht te hebben; leg uit waarom je 60 rijdt en geen 80.
de voor de hand liggende dingen natuurlijk niet.
Ik maakte op mijn examen twee gigantische blunders;
eerste 5 minuten zag ik een stoplicht niet; examinator boven op de rem... " wel stoppen voor het streepje hoor"
laatste 5 minuten, weer hetzelfde kruispunt (met stoplichten!) ik linksaf, andere auto tegenover mij rechtsaf. Ik stoppen om voorrang te geven. stond het stoplicht voor die andere auto op rood... "hij staat op rood hoor, voor die andere auto". stressen terwijl hij nog in zijn drie stond.
daar zijn motor's niet blij mee....ik heb uigelegd waarom ik stopte: stoplicht met bolletje betekend dat ik verkeer van de andere kant mogelijk voorrang moet geven en een rechtsafslaande auto heeft voorrang als jijzelf linksaf wil. En het was een leswagen dus ik dacht dat die leerling het gewoon niet door had...
..........maar..........
ik heb mijn rijbewijs wel gehaald! (o ja, en het was mijn eerste keer afrijden
)
verdere tips
Neem je rij-instructeur mee. als je zakt kan hij je vertellen waar je nog aan moet werken.Mogelijk onstaat er een gesprek tussen je rij-instructeur en de examinator. hoef jij niet met die man of vrouw te praten (wat altijd afleid) en jij hebt minder het idee dat hij of zij op je zit te letten.
Good luck!
Tweede keer, tja fock this man, lekker overal doormeppen
Had mevrouw (zou ik de eerste keer ook gehad moeten hebben maar ze was ziek)
130 waar je 120 mag, 55 je kent het wel, niet keihard maar vlotjes.
Bij 1 stoplicht werd die oranje, ik dacht nog van ow haal ik wel gas bij... geef gas, iiiieeee trapt ze de rem in. Ik zat er van
Zei was aan het lullen met me intructeur over vakantie en Frankrijk enzo, lulde gewoon verder.
* Viper® dacht goed stoppen we ook goed wat jij wil, had ik nog makkelijk gehaald
Hele weg lopen miepen die muts, ook nog een beetje over Frankrijk meegeleuterd tja je moet toch wat te bef... uh slijmen hebben
Geslaagd
quote:had ik ook een invaller ,ik zou een vrouw krijgen maar ze was ziek en kreeg een mannelijke invaller en in 1x geslaagt
Op donderdag 18 december 2003 13:04 schreef Viper_74 het volgende:[..]
Dat had ik nou ook. Eerst keer gezakt, had een man (invaller) die zei dat ik te rustig reed
2. Meerijden, meerijden en nog eens meerijden. Dus niet met 80 invoegen op een snelweg.
3. Afstand houden, afstand houden en nog eens afstand houden. Niet letten op 1 of andere bumperklever achter je, mocht ie op je klappen, het is maar een lesauto
Tenzij je aan het 'slacken' bent op de linkerbaan....
quote:2. Meerijden, meerijden en nog eens meerijden. Dus niet met 80 invoegen op een snelweg. dit geld niet over al,want ik woon in denhelder dus je gaat niet de snelweg op,dat hele kleine stukkie 80 km weg duurd net aan 5 minuten dus dat doe je al haast nooit(die keren dat ik daar op moest kan je op 1 hand tellen),en er valt ook niet in te voegen (geen invoegstrook),tis oversteken en dan maar gassen
Op donderdag 18 december 2003 22:12 schreef Belboz het volgende:
1. Kijken, kijken en nog eens kijken !!! niet met je ogen maar met je hoofd zodat men kan zien dat je kijkt.2. Meerijden, meerijden en nog eens meerijden. Dus niet met 80 invoegen op een snelweg.
3. Afstand houden, afstand houden en nog eens afstand houden. Niet letten op 1 of andere bumperklever achter je, mocht ie op je klappen, het is maar een lesauto
Tenzij je aan het 'slacken' bent op de linkerbaan....
En niet de fout maken die ik de laatste keer maakte, dat was bij een krappe (krap maar nog ruimte over aan beide kanten) gewoon doorrijden omdat het kon... Die man op de rem, en zeggen dat het niet paste (terwijl we er naast stonden). Toen ik 'm erop wees dat we er naast stonden begon ie een lulverhaal op te hangen dattie al zoveel jaar z'n rijbewijs had en het beter wist...
Ik dacht dat ie het toen toch niet erg vond, maar hij liet me daar dus op zakken... Had toen best wel veel zin om 'm dat hele fucking CBR door te slaan...
Wat ik zelf belangrijk vind is dat je er plezier in moet hebben, de eerste paar lessen werd er nog veel commentaar geleverd(wat demotiveert) en dan gaat het ook minder. Maar de laatste paar lessen kreeg ik haast geen commentaar meer en dan ga je gewoon beter rijden( t kan natuurlijk ook andersom zijn ).
Die tip van die Red Bull neem ik serieus. Die van de bananen niet. In ieder geval sociaal dat men hier een topic over opent, wat logische simpele aandachtspunten en tips bevat.
quote:Je hebt last van irritante mensen op de weg, vooral bejaarden en kinderen kan ik altijd wel schieten omdat ze totaal onvoorspelbaar zijn.
Op zaterdag 27 december 2003 17:51 schreef B_BOY het volgende:
ey mensen hier ff een vraag die jullie vast wel kunnen beantwoorden.
ik ben 15 jaar en rijd vaak met auto's voor mijn werk (op eigen terrein) en dergelijke. ik kan nu gewoon rustig rijden met schakelen (kan ook hard rijden maar dat is niet verplicht bij je examen). nu is mijn vraag als ik gewoon op de weg rijd is het dan zoveel moeilijker met dat opletten? ps. op me werk moet ik ook spiegelen en dergelijke ivm. andere rondrijdende voertuigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |