Niet als je er allemaal geen snars van snapt. Het probleem met de meeste van die tools is dat de "getting started" pagina al aanneemt dat je een boel weet. Daarnaast vind ik dat ze vaak slecht uitleggen waarom je zoiets nou zou willen gebruiken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niet meer dan een simpel commando op de command-line toch?
[ code verwijderd ]
Veel meer stelt het op de meeste besturingssystemen niet voor.
Ik ben zelf wel even bezig geweest met NodeJs, maar zou het niet makkelijker zijn om eerst goed de focus te leggen op iets, en dan verder te gaan? Zelf ben ik niet verder gegaan met NodeJs omdat ik veel te veel wil leren, maar zeker wel iets wat ik in de toekomst wil gaan doen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:45 schreef picodealion het volgende:
Ik heb een mac dus ik heb gewoon node erop gepleurd en alles via npm gedaan, is inderdaad een kwestie van 'gewoon een commando copypasten' maar wat het allemaal betekent begint pas langzaam te dagen.
Een paar maanden geleden probeerde een collega me Yeoman te leren kennen maar hij kon me eigenlijk niet goed uitleggen waarom (klok klepel, was zelf geen frontender maar voormalig collega's waren er enthousiast over). Ik dus kijken op hun site, begint direct met "je hebt npm, bower en grunt nodig". Leuk, maar moet ik dat al kennen?
Zelfde gebeurt trouwens nu net bij een video tutorial van backbone op lynda.com. Ik wil graag weten hoe Backbone werkt, maar in de tussentijd moet ik even gauw node, Bootstrap, underscore, jquery en Handlebars in mijn project zetten. Leuk, maar als je van de helft niet weet wat het is/hoe het werkt ben je in de eerste 5 minuten de draad dus al kwijt.
Het probleem is dat alles van elkaar afhankelijk lijkt te zijn. Bootstrap en jQuery ken ik wel, maar ik heb dus geen idee wanneer hij me Backbone zit te leren of wanneer ik met Handlebars of Underscore bezig ben. En als ik niet 1 op 1 zijn projectstructuur over wil nemen maar het in mijn zojuist nieuw geconfigureerde testproject (mbv grunt etc) wil proberen ben ik dus eerst weer een uur bezig met uitzoeken hoe mijn structuur zich tot de zijne verhoudt.
Ik kom er uiteindelijk echt wel, want ik wil dit graag leren en ik heb de tijd om erin te duiken, maar ik heb echt even het idee dat ik zwem in allerlei termen en nieuwe tools waarvan telkens maar klakkeloos aan wordt genomen dat ik het wel moet kennen.
Die eerste twee ben ik inmiddels bekend mee. Angular is weer een heel ander ding, lijkt me niet handig om daarop te focussen aangezien we dat nog niet heel veel lijken te gebruiken. Wat ik er van heb gezien was interessant, maar echt wel even lastiger te doorgronden dan een jquery/prototype/kendo.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:56 schreef Catch22- het volgende:
Begin met jquery en bootstrap. Dan door met angularjs.
Yeoman heb ik wel eens naar gekeken, maar dat is niet in te passen in onze werkwijze
Less wordt toch ook gewoon omgezet in css door middel van een compiler?quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:59 schreef picodealion het volgende:
Wel een bonusje: ik had wel met Less gewerkt maar geen idee hoe dat nou precies werkte dat het ook daadwerkelijk naar css om wordt gezet. Was dus allemaal al opgezet door een collega. Dat bleek gewoon een kwestie van een simpel regeltje in grunt, dus die kon ik meteen afstrepen van mijn to-learn lijstje.
Dat. Nodejs daarna.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:56 schreef Catch22- het volgende:
Yeoman heb ik wel eens naar gekeken, maar dat is niet in te passen in onze werkwijze
Klopt, grunt heeft daar gewoon ingebouwde commando's voor. Net zoals minifying etcquote:Op donderdag 6 maart 2014 21:01 schreef esv7 het volgende:
[..]
Less wordt toch ook gewoon omgezet in css door middel van een compiler?
quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:01 schreef esv7 het volgende:
[..]
Less wordt toch ook gewoon omgezet in css door middel van een compiler?
Jawel, maar instromen in een project waar dat al is opgezet of eindelijk zelf eens een fatsoenlijke dev omgeving opzetten is wel een verschil. Dan moet je het zelf voor elkaar krijgen. Maar dat bleek dus geen probleem te zijn, draait inmiddels gewoon zoals het hoort.quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klopt, grunt heeft daar gewoon ingebouwde commando's voor. Net zoals minifying etc
Ik heb bijna 3 jaar in een omgeving gewerkt waar innovatie gewoon allemaal te duur en te moeilijk was. Ik deed de hele dag lekker plain html, css en wat jquery. Nu zit ik opeens in een bedrijf waar alles heel erg modern is. Ik heb dus echt een boel in te halen. Vandaar dat ik ff wat verdwaald ben en me dom voelquote:Op donderdag 6 maart 2014 21:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat. Nodejs daarna.
Daarnaast zijn bower, grunt, npm etc best wel essentieel in ons vakgebied tegenwoordig toch? Althans, ik merkte dat ik het vrij snel doorhad en kon toepassen.
Lijkt mij een stuk beter dan constant te herhalen wat je al kan dromen?quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:04 schreef picodealion het volgende:
[..]
[..]
Jawel, maar instromen in een project waar dat al is opgezet of eindelijk zelf eens een fatsoenlijke dev omgeving opzetten is wel een verschil. Dan moet je het zelf voor elkaar krijgen. Maar dat bleek dus geen probleem te zijn, draait inmiddels gewoon zoals het hoort.
[..]
Ik heb bijna 3 jaar in een omgeving gewerkt waar innovatie gewoon allemaal te duur en te moeilijk was. Ik deed de hele dag lekker plain html, css en wat jquery. Nu zit ik opeens in een bedrijf waar alles heel erg modern is. Ik heb dus echt een boel in te halen. Vandaar dat ik ff wat verdwaald ben en me dom voel.
Welkom in onze nieuwe wereld vriendquote:Op donderdag 6 maart 2014 21:04 schreef picodealion het volgende:
[..]
[..]
Jawel, maar instromen in een project waar dat al is opgezet of eindelijk zelf eens een fatsoenlijke dev omgeving opzetten is wel een verschil. Dan moet je het zelf voor elkaar krijgen. Maar dat bleek dus geen probleem te zijn, draait inmiddels gewoon zoals het hoort.
[..]
Ik heb bijna 3 jaar in een omgeving gewerkt waar innovatie gewoon allemaal te duur en te moeilijk was. Ik deed de hele dag lekker plain html, css en wat jquery. Nu zit ik opeens in een bedrijf waar alles heel erg modern is. Ik heb dus echt een boel in te halen. Vandaar dat ik ff wat verdwaald ben en me dom voel.
Zo even uit mijn hoofd, sinds September heb ik deze dingen voor het eerst pas gebruikt:
LESS
Kendo UI
Bootstrap 2 en 3
NodeJS
Angular (heel klein beetje, maar wel een werkende directive geschreven uiteindelijk)
Grunt
Bower
En nu dus Backbone en Underscore.
AngularJS is inderdaad een genot om mee te werken, helaas alleen nog maar kunnen gebruiken voor wat eigen hobby projectjes.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:56 schreef Catch22- het volgende:
Kwam toevallig gister deze tegen, misschien heb je er wat aan?quote:Op donderdag 6 maart 2014 22:34 schreef robin007bond het volgende:
Grappig hoe Javascript werkt. Ik probeerde geforceerd een Singleton te maken van een Container-klasse.
Maar dat is helemaal niet nodig. Alles is een object dus je kunt simpelweg een variabele hebben met een array erin. Dan heb je al een soort container.
Even wennen dat prototype de echte "klasse" is en de functie zelf eigenlijk de constructor.
Thanks. Ik heb het inmiddels al veel beter door, dankzij het boek. Maar toch bedankt voor het filmpje.quote:Op donderdag 6 maart 2014 23:02 schreef picodealion het volgende:
[..]
Kwam toevallig gister deze tegen, misschien heb je er wat aan?
Beetje knullig, maar wel een aardige intro voor het concept dat letterlijk alles een object is in js.
Ik kan absoluut niet designen, maar met CSS ben ik goed. Zolang je maar gewoon een plaatje voor je hebt om na te maken komt er geen design bij kijken imo, gewoon lekker puzzelenquote:Op vrijdag 7 maart 2014 20:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Thanks. Ik heb het inmiddels al veel beter door, dankzij het boek. Maar toch bedankt voor het filmpje.
Je kunt echt super mooie dingen doen in web development. Het is allemaal even wennen, maar ik begin het steeds meer te waarderen. Als het gaat om CSS ben ik echter erg knuddig. Designen is niet zo mijn ding, maar ik zal het me nog goed eigen proberen te maken.
Backbone heb ik ook gezien. Ziet er goed uit en maakt het allemaal wat gestructureerder.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 20:45 schreef picodealion het volgende:
[..]
Ik kan absoluut niet designen, maar met CSS ben ik goed. Zolang je maar gewoon een plaatje voor je hebt om na te maken komt er geen design bij kijken imo, gewoon lekker puzzelen.
Overigens heb ik mijn eerste werkende mini-applicatietje in Backbone geschreven. Simpel todo-appje, maar ik begin het aardig door te krijgen. Ik moest voor een intakegesprek komende week zorgen dat ik Backbone op mijn (interne) cv kon zetten, dus nu ga ik zorgen dat ik daar ook daadwerkelijk achter sta voordat ik op gesprek ga.
Is dat niet op alfabetische volgorde?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 13:29 schreef Tijn het volgende:
Het probleem van zoiets als "/scrips/*.js" is dat je geen invloed hebt op de volgorde waarin ze worden ingeladen, terwijl dat soms wel uitmaakt.
Opgelost. Vind t wel n beetje lelijkquote:100-script123.js
110-inladennascript123.js
190-laatstescript.js
Dat dus. Gruntquote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:50 schreef PimD het volgende:
Alle Javascript-modules in losse bestanden en deze met RequireJS i.c.m. ConditionerJS van mijn collega inladen. En dan met Grunt een task die een groot aantal bestanden plat slaat naar 1 file om het aantal requests te beperken. In principe heb je dan maar een paar script-tags nodig. Eentje voor wat eventuele shims/polyfills voor IE, een eventuele HTMLshiv voor IE8 en lager en dan je RequireJS-file.
Ja, dit is dus waarom je RequireJS gebruikt, want je wil natuurlijk niet dat de filenames bepalen hoe je applicatie werktquote:Op zaterdag 8 maart 2014 13:45 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Is dat niet op alfabetische volgorde?
[..]
Opgelost. Vind t wel n beetje lelijk
Zo'n vermoeden had ik al. Is het volgende waar ik me maar eens in ga verdiepen. Vooralsnog bestaan de meeste losse bestanden die ik met * inlaad sowieso uit aparte classes en laad ik als laatste het 'main' js bestand in waarin ik die allemaal gebruik. Maar dat is ook maar praktisch tot een bepaalde projectgrootte.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 15:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dit is dus waarom je RequireJS gebruikt, want je wil natuurlijk niet dat de filenames bepalen hoe je applicatie werkt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28Navigation = function(page_class) {
var that = this;
that.page_holder = new Array();
that.page = {
id: null,
x: null,
y: null
};
that.current_page = 0;
that.get_pages = function() {
$(document).ready(function() {
$(".page").each(function() {
var i = that.page_holder.length;
that.page_holder[i] = that.page;
that.page_holder[i].id = i;
that.page_holder[i].x = $(this).offset().left;
that.page_holder[i].y = $(this).offset().top;
that.nav_to(3);
});
});
}();
that.nav_to = function(id) {
console.log(that.page_holder.length + ", " + id);
};
};
test = new Navigation("page");
test.nav_to(5);
Het probleem is, dat nav_to() method wordt uitgevoerd voordat de get_pages() method klaar is. De method nav_to() is afhankelijk van get_pages() dus deze mag pas uitgevoerd worden nadat get_pages() helemaal klaar is.
Hoe kan ik dit oplossen zonder nav_to ook in een document.ready function te gooien?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
Waarom moet de document.ready.function weg? Ik dacht dat dit ervoor zorgde dat eerst de DOM werd geladen voordat de jquery functie wordt uitgevoerd, en dit is de bedoeling aangezien deze functie afhankelijk is van de DOM.quote:Op zondag 9 maart 2014 17:18 schreef Catch22- het volgende:
Die document ready moet daar sowieso weg.
Verdiep je eens in callbacks
Waar wordt die get pages aangeroepen dan?
Ahhh ja natuurlijk, stom van mij, dankjewel.quote:Op zondag 9 maart 2014 17:30 schreef Catch22- het volgende:
Dan moet je de hele class pas initialiseren als de dom klaar is. Nooit in je functies iets oplijmen aan de doc ready.
heb je al een changed nodequote:Op zaterdag 8 maart 2014 14:25 schreef PimD het volgende:
Ik vind het wel allemaal supertraag worden als je Grunt + SASS + Jekyll + AutoPrefixer en nog wat plugins hebt draaien in een wat groter project
Als corporate klanten hebt, moet je welquote:Op maandag 10 maart 2014 10:51 schreef Tijn het volgende:
Duh. Wie bouwt er nu nog voor IE7? En als IE8 het doet, dan is dat leuk en anders pech. We blijven niet bezig. IE9 is inmiddels al bejaard.
Ik heb 2 jaar geleden nog een Javascript-only web applicatie voor IE6 opgeleverd voor een fossiele organisatie. Gelukkig zijn ze nu 'al' over op IE8.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:51 schreef Tijn het volgende:
Duh. Wie bouwt er nu nog voor IE7? En als IE8 het doet, dan is dat leuk en anders pech. We blijven niet bezig. IE9 is inmiddels al bejaard.
Nice.quote:Op zondag 9 maart 2014 18:12 schreef n8n het volgende:
Voor mensen met sass/less, heb net autoprefixer ontdekt, is iig een node van voor grunt en gulp. Scheelt een hele zut mixins plus het voegt automatisch alleen relevante prefixes toe op basis van caniuse
Gelukkig moet ik helemaal niks.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:57 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Als corporate klanten hebt, moet je wel
Dan moet je pro-actief de expertrol innemen en er voor zorgen dat ze een keer afstappen van bejaarde browsers.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:57 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Gewoon zeggen dat het een applicatie wordt die ze op de workstations moeten installeren. En dan firefox met een kiosk-plugin installerenquote:Op maandag 10 maart 2014 10:57 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Precies. Niks mis met het ondersteunen van de laatste twee versies. In het geval van IE dus versie 11 en versie 10.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:13 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Dan moet je pro-actief de expertrol innemen en er voor zorgen dat ze een keer afstappen van bejaarde browsers.
Dat doen we ook wel, maar als de klant het wil, dan supporten we het natuurlijk gewoon, wie betaalt, bepaalt. Maar ondersteuning als in "Het werkt", niet "het werkt snel" en "het ziet er hetzelfde uit"quote:Op maandag 10 maart 2014 11:13 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Dan moet je pro-actief de expertrol innemen en er voor zorgen dat ze een keer afstappen van bejaarde browsers.
Er zijn, helaas, nog klanten die niet hoger dan IE9 kunnen omdat ze op WinXP of Vista draaien of dat het bedrijf vertikt om te updaten. Gelukkig gaat Windows XP support eindelijk vervallen zodat de meeste overgaan naar Win7 of Win8 en daarmee ook een goede reden is om de support stop te zetten.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. Niks mis met het ondersteunen van de laatste twee versies. In het geval van IE dus versie 11 en versie 10.
Dat kun je lang niet altijd verkopen.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:13 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Wel proberen. Vaak weten die mensen niet beter, dus als je het niet probeert verandert er niks.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:05 schreef donroyco het volgende:
[..]
Dat kun je lang niet altijd verkopen.
't maakt je werk er alleen niet leuker op meestal.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:50 schreef Maringo het volgende:
[..]
En wat Catch al zei. Zolang ze ervoor betalen, wil ik ze best ondersteuning geven voor een oudere browser.
Al was het maar omdat je de VirtualBox met Windows weer eens op moet startenquote:Op maandag 10 maart 2014 12:29 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
't maakt je werk er alleen niet leuker op meestal.
True. Maar voor een klant die graag behoudt, doe je dat toch wel.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:29 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
't maakt je werk er alleen niet leuker op meestal.
ik doe het tegen 200%quote:Op maandag 10 maart 2014 14:20 schreef KomtTijd... het volgende:
...Dan doe jij 30% extra en is het snel over met je concurrentie?
Extra factureren voor dat soort inheemse browsers doe ik sowieso wel. Het is geen kul dat ik dat extra tijd instop dus waarom niet?quote:Op maandag 10 maart 2014 14:07 schreef n8n het volgende:
Als iedereen nou <ie10 40% extra factureert is het snel over
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | <?php var scope = { output: 'public/presentation/', sass: 'compose/style/*.scss', script: ['compose/script/*.coffee', 'compose/script/*.js'], image: ['compose/image/*.jpg','compose/image/*.png', 'compose/image/*.gif'] }; // Compile Sass gulp.task('sass', function() { return gulp.src(scope.sass) .pipe(sass()) .pipe(gulp.dest(scope.output)); }); // Add vendor prefixes gulp.task('prefix', function() { return gulp.src('public/presentation/*.css') .pipe(prefix("last 1 version", "> 1%", "ie 8", "ie 7")) .pipe(gulp.dest('')); }); ?> |
Dat ligt er maar net aan op welke plek. Tijdens transactionele doeleinden altijd gebruiken, tijdens een animatie die niet goed gaat vind ik het niet zo heel erg belangrijk.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:45 schreef esv7 het volgende:
Beschouwen jullie het als een goede eigenschap om error handling te gebruiken in javascript? Het leek mij in sommige gevallen wel goed om te gebruiken, maar ik kom het zelden tegen in code van andere mensen.
Bijvoorbeeld als je een method gebruikt die afhankelijk is van een object dat als argument meegegeven wordt. Zou het dan goed zijn om error handling te gebruiken om het object te checken?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan op welke plek. Tijdens transactionele doeleinden altijd gebruiken, tijdens een animatie die niet goed gaat vind ik het niet zo heel erg belangrijk.
Wat ik merk is dat errorhandling vooral handig is als je bepaalde methods hergebruikt, dan is het makkelijker debuggen als er iets mis gaat. Als het een eenvoudige method is die maar 1 keer aangeroepen wordt doe ik het meestal niet.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:54 schreef esv7 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld als je een method gebruikt die afhankelijk is van een object dat als argument meegegeven wordt. Zou het dan goed zijn om error handling te gebruiken om het object te checken?
Oké mooi, het idee heb ik dus dan kan ik aan de slagquote:Op donderdag 13 maart 2014 21:44 schreef Catch22- het volgende:
Ik heb eea met meteor gedaan. Gewoon een projectje verzinnen. Ik heb iets met google maps en het plaatsen van pins gedaan.
Staan best wel geinige tutorials op. Heb het geloof ik eens voor 3 maanden gehad. Met name een aantal Photoshop tutorials waren erg uitgebreid die ik als leek nog zelfs begreep.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:41 schreef GeschiktX het volgende:
Iemand ervaringen of meningen over TutsPlus en haar tutorials over 30 days to learn Jquery, javascript fundamentals 101 en Javascript advanced?
"Hi, this is Jeffrey Way..."quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:41 schreef GeschiktX het volgende:
Iemand ervaringen of meningen over TutsPlus en haar tutorials over 30 days to learn Jquery, javascript fundamentals 101 en Javascript advanced?
of iig gewoon tutsplus als geheel. Is dat een goede plek om een programmeertaal eigen te maken?
Negatief of positief?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:43 schreef ursel het volgende:
[..]
Staan best wel geinige tutorials op. Heb het geloof ik eens voor 3 maanden gehad. Met name een aantal Photoshop tutorials waren erg uitgebreid die ik als leek nog zelfs begreep.
Codeacademy is te slapjes.. heb er even gekeken, mysql ontbreekt zelfs.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:52 schreef donroyco het volgende:
[..]
"Hi, this is Jeffrey Way..."
jQuery basis is wel goed, wil je iets interactiever, kijk dan naar http://www.codecademy.com/
Je vraagt om JS en jQuery, wat is dit dan voor BS antwoord?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:55 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Codeacademy is te slapjes.. heb er even gekeken, mysql ontbreekt zelfs.
Ja klopt, maar ik heb het gevoel alsof er veel ontbreekt, vandaar dat ik er ''mysql'' erbij haalquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:57 schreef donroyco het volgende:
[..]
Je vraagt om JS en jQuery, wat is dit dan voor BS antwoord?
Beter richten op minder courses, maar goed, dan te veel courses en shit.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:58 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Ja klopt, maar ik heb het gevoel alsof er veel ontbreekt, vandaar dat ik er ''mysql'' erbij haal
?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:00 schreef donroyco het volgende:
[..]
Beter richten op minder courses, maar goed, dan te veel courses en shit.
Ja, als aanbieder.quote:
Shit betraptquote:Op donderdag 13 maart 2014 23:01 schreef Catch22- het volgende:
Niks geleerd van je vorige topic? Ga gewoon bezig ipv alles te willen leren van tutorials en boeken
waarheen?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gaat nou eens heen en begin gewoon.
Verzin een projectje wat enigszins haalbaar is en ga het makenquote:
NSAquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |