We kunnen altijd onderhandelen hoor!quote:Op maandag 20 januari 2014 15:02 schreef DW457 het volgende:
[..]
Phew, gelukkig maar, I love you too hoor, geheel vriendschappelijk, platonisch en vanuit praktisch oogpunt
Hier sla je echt de spijker op zijn kop! Klasse!quote:Op maandag 20 januari 2014 15:04 schreef Seriemoordenaar het volgende:
[..]
Ok. Ik vond het er enkel wat raar staan, bon soit.
Verstandelijk gezien begrijp ik wel dat het kan, gevoelsmatig niet. Mijn gevoel zegt dat romantische liefde voor meer dan een persoon nooit helemaal oprecht kan zijn, omdat mijn gevoel zegt dat romantische liefde iets exclusiefs is, zelfs als iets wat je misschien niet eens in je leven zult ervaren, dus niet te vergelijken met platonische liefde of familieliefde. Maar dat zegt natuurlijk niks over anderen; het is ook geen oordeel, het maakt enkel lastig discussiëren wanneer het wel als een oordeel of impliciete afkeuring wordt opgevat.
Dat laatste zien we natuurlijk de laatste tijd veel gebeuren, met de discussie omtrent homoseksualiteit.
Wil je met mij trouwen ?quote:Op maandag 20 januari 2014 15:04 schreef Seriemoordenaar het volgende:
[..]
Verstandelijk gezien begrijp ik wel dat het kan, gevoelsmatig niet. Mijn gevoel zegt dat romantische liefde voor meer dan een persoon nooit helemaal oprecht kan zijn, omdat mijn gevoel zegt dat romantische liefde iets exclusiefs is, zelfs als iets wat je misschien niet eens in je leven zult ervaren, dus niet te vergelijken met platonische liefde of familieliefde. Maar dat zegt natuurlijk niks over anderen; het is ook geen oordeel, het maakt enkel lastig discussiëren wanneer het wel als een oordeel of impliciete afkeuring wordt opgevat.
Dat laatste zien we natuurlijk de laatste tijd veel gebeuren, met de discussie omtrent homoseksualiteit.
Fijn tochquote:Op maandag 20 januari 2014 15:08 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zo krijg je alsnog een polyamoreuze relatie met mij en SM
Ik word wel getuige op jullie bruiloft.quote:Op maandag 20 januari 2014 15:09 schreef complicate het volgende:
[..]
Fijn toch, maar jou neem ik platonisch en SM romantisch? wat kies je?
Zolang je maar monogaam bent én blijftquote:Op maandag 20 januari 2014 15:14 schreef Seriemoordenaar het volgende:
Nu ga ik witte rozen regelen en lingerie en hakken voor mijn bruid.
De jurk moet ze zelf maar regelen.
Klopt, dat heeft ook te maken met de ratio tussen Dopamine 1 en Dopamine 2 receptoren in het brein.quote:Op donderdag 16 januari 2014 18:32 schreef Pienata het volgende:
[..]
En dit.
Het menselijke brein wordt gekenmerkt door flexibiliteit, maar in een bepaalde richting geduwd afhankelijk van de cultuur waarin je opgroeit.
Toch denk ik dat er ook wel degelijk een aangeboren voorkeur bestaat en sommige mensen meer mono danwel poly in aanleg zijn.
De mens zit tussen polygame en monogame dierensoorten in. De mens is een seriële monogamist, dat betekent dat de mens gemiddeld gezien van monogame naar monogame relatie beweegt. Om de zoveel tijd knoopt een mens dus een nieuwe monogame relatie aan, maar heeft zelden zijn/haar hele leven dezelfde partner.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:49 schreef DW457 het volgende:
Bij Polyamoreuze relaties heeft men een liefdesrelatie met meerdere personen. Deze vorm van liefde gaat een stapje verder dan een open relatie, waarbij er enkel meerdere partners zijn voor seks. Hier wordt een persoon daadwerkelijk verliefd op meerdere personen tegelijkertijd en gaat hij of zij dan ook een relatie aan met die personen.
Mijn vraag aan jullie: kan dit volgens jullie? Kan je verliefd zijn op meerdere personen of van meerdere personen houden of is dit enkel voorbestemt aan 'de ware' ofwel, één persoon tegelijkertijd? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Ok, je punt is dus dat polygamie gelijk staat aan je machtspositie...? Wat wil je precies zeggen?quote:Op maandag 20 januari 2014 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De mens zit tussen polygame en monogame dierensoorten in. De mens is een seriële monogamist, dat betekent dat de mens gemiddeld gezien van monogame naar monogame relatie beweegt. Om de zoveel tijd knoopt een mens dus een nieuwe monogame relatie aan, maar heeft zelden zijn/haar hele leven dezelfde partner.
Dit heeft ongetwijfeld een evolutionair voordeel gehad voor de homo sapiens. Er is natuurlijk ook een normaal verdeling aanwezig in de verhouding polygaam/monogaam in de mens (een gauss kromme) waarbij sommige mensen behoorlijk polygaam en andere mensen behoorlijk monogaam aangelegd zijn.
Toch zag je bij machtige mannen in het verleden veel polygamie. Het hebben van meerdere vrouwen en bijvrouwen was heel gewoon. Dat heeft dan te maken met het feit dat de "superieure" mannetjes de meeste genen moeten kunnen doorgeven zoals dat bij veel diersoorten voorkomt.
Ik geloof niet in "de ware", dat is meer een illusie die in stand wordt gehouden door een chemische onbalans in je brein als je verliefd bent. De waarheid is dat er heel veel "wares" zijn maar dat je huidige ware toevallig op je pad kwam.
Alfa mannetjes kunnen het zich veroorloven om meerdere vrouwen te hebben, beta mannetjes niet. Zo gaat dat in het dierenrijk. Elke man wil wel met meerdere vrouwen seks maar ze mogen het niet van hun partner.quote:Op maandag 20 januari 2014 15:40 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ok, je punt is dus dat polygamie gelijk staat aan je machtspositie...? Wat wil je precies zeggen?
Dus jij zegt dat mannen die enkel seks hebben met één vrouw tegelijkertijd eigenlijk zwak zijn en dat zij tevens onderdanig zijn aan hun vrouw?quote:Op maandag 20 januari 2014 15:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alfa mannetjes kunnen het zich veroorloven om meerdere vrouwen te hebben, beta mannetjes niet. Zo gaat dat in het dierenrijk. Elke man wil wel met meerdere vrouwen seks maar ze mogen het niet van hun partner.
Niet zwak, wel onderdanig.quote:Op maandag 20 januari 2014 15:46 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dus jij zegt dat mannen die enkel seks hebben met één vrouw tegelijkertijd eigenlijk zwak zijn en dat zij tevens onderdanig zijn aan hun vrouw?
Die zitten aan de rechterkant van de Gauss kromme (polygaam ingesteld) en hebben polygame genen mee gekregen.quote:Op maandag 20 januari 2014 15:47 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ok, interessante visie. Maar hoe zit het dan met vrouwen die meerdere mannen hebben?
Maar hier speelt dominantie dus opeens geen enkele rol meer, volgens jou?quote:Op maandag 20 januari 2014 15:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die zitten aan de rechterkant van de Gauss kromme (polygaam ingesteld) en hebben polygame genen mee gekregen.
Dat zeg ik niet. Ik denk dat polygamie bij vrouwen een spandrel is (dat is een kenmerk dat ze gekregen hebben van het andere geslacht maar niet bij het originele geslacht hoorde en geen functie diende zoals tepels bij een man).quote:Op maandag 20 januari 2014 15:51 schreef DW457 het volgende:
[..]
Maar hier speelt dominantie dus opeens geen enkele rol meer, volgens jou?
maar je kan wel vaker dan 1 keer in je leven die liefde ervaren? Of dat ook niet? Ik ben in de veronderstelling dat dát sowieso kan, en zie dan niet in waarom het tegelijkertijd niet zou kunnen... Aan de andere kant kan ik me dus niet voorstellen dat ik het zou kunnen (of accepteren)quote:Op maandag 20 januari 2014 15:04 schreef Seriemoordenaar het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hier niet veel anders op kan zeggen dan: zorg dat je ervaring krijgt met relaties. Het werkt iets gecompliceerder dan dat.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik denk dat polygamie bij vrouwen een spandrel is (dat is een kenmerk dat ze gekregen hebben van het andere geslacht maar niet bij het originele geslacht hoorde en geen functie diende zoals tepels bij een man).
Mijn evolutionaire visie op de kijk:
mannen willen zoveel mogelijk zaad verspreiden en vrouwen willen het beste zaad dat zich aandient. Als ze dan eenmaal het beste zaad hebben willen ze de goede zaadgever behouden maar de zaadgever wil zijn zaad blijven verspreiden.
Maar de zaadgever wordt gehinderd door de zaadontvanger en alleen de dominantste zaadgevers blijven hun zaad verspreiden.
Bijvoorbeeld, al mijn vrienden hebben een vriendin maar zeggen constant over mooie vrouwen: "die zou ik wel willen neuken!"
Maar ze doen het niet omdat ze het niet mogen van hun vriendin.
Maar types zoals John F. Kennedy en Silvio Berlusconi bleven iedereen neuken die ze lekker vonden. Zeg maar.
Natuurlijk, het is een simplificatie van de werkelijkheid maar wel onderbouwd door miljoenen jaren evolutiequote:Op maandag 20 januari 2014 16:24 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hier niet veel anders op kan zeggen dan: zorg dat je ervaring krijgt met relaties. Het werkt iets gecompliceerder dan dat.
Argumenteren is een schone zaakquote:Op maandag 20 januari 2014 16:29 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
dat geloof ik dan weer totaal niet.
Ik ben een romanticus en een idealist, mijn gevoel zegt nee, kan niet. Tenminste, niet op een dergelijk niveau als ik voor ogen heb.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:23 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
maar je kan wel vaker dan 1 keer in je leven die liefde ervaren? Of dat ook niet? Ik ben in de veronderstelling dat dát sowieso kan, en zie dan niet in waarom het tegelijkertijd niet zou kunnen... Aan de andere kant kan ik me dus niet voorstellen dat ik het zou kunnen (of accepteren)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |