quote:
Op woensdag 15 januari 2014 23:06 schreef MrBanaan1 het volgende:Ik zou echt graag eens een tijdje praten met zon klassements rijder, ik kan me niks bij dat navigeren voor stellen. Geen idee hoe je dat zou moeten doen zonder sporen, of als het parcours veranderd is tov. je roadbook, of als je verkeerd bent gereden.
voorbeeldje:
![Dakar-2010-Road-Book-Befurious.com.jpg]()
roadbook:
grote cijfers links is steeds de totaal afstand, kleine cijfers links is de afstand tussen de vorige en de huidige situatie
midden is de situatieschets. de meeste rijders arceren de plaatjes met een kleurtje zodat ze sneller zien waar ze heen moeten
rechts staat extra informatie over de situatie. vooral de uitroeptekens zijn belangrijk (niet zichtbaar op bovenstaande plaatje)
1 uitroepteken = aandacht nodig, maar niet heel bijzonder
2 uitroeptekens = gevaarlijke situatie
3 uitroeptekens = zeer gevaarlijke situatie
bovenop het roadbook zie je 2 tellers:
linker is de ICO welke de kilometers bijhoudt, de rijder kan plussen en minnen om zo afwijkingen met het roadbook te corrigeren (bijvoorbeeld als je verkeerd gereden bent)
rechter is de CAP oftewel de kompaskoers. in de duinen heb je namelijk geen paden/wegen dus moeten ze op kompasgraden navigeren welke aangegeven worden in het roadbook
linksonder het roadbook zie je net een glimp van de 2e ICO als reserve
en deze rijder heeft als extra de checkpoints op de tape rechts opgeschreven
en als je verkeerd bent gereden: terugrijden naar de laatste situatie waarvan je weet dat het nog klopte met het roadbook, je ICO weer minnen zodat de km-stand overeenkomt met je roadbook en weer verder