abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 januari 2014 @ 08:45:42 #61
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135790190
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 00:55 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Stomme OP.
Nederland heet in het Bulgaars Нидерландия !
Holland heet Холандия, dat iets heel anders.
Denk je dat Bulgaren zo dom zijn dat ze het verschil tussen Nederland en Holland niet weten?
Ik weet zeker dat 99% van de Bulgaren Nederland aanspreekt als Holandia :) Net als zeer veel overige volken op de wereld. Maar als provinciaal zijnde zal dat dan wel lastig te verkroppen zijn ofzo.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_135790220
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 08:45 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik weet zeker dat 99% van de Bulgaren Nederland aanspreekt als Holandia :) Net als zeer veel overige volken op de wereld. Maar als provinciaal zijnde zal dat dan wel lastig te verkroppen zijn ofzo.
Het is ook niet meer dan logisch toch? Ook al kom ik uit de provincie :P
  woensdag 22 januari 2014 @ 08:51:07 #63
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135790262
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 08:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is ook niet meer dan logisch toch? Ook al kom ik uit de provincie :P
Precies. Maar schijnbaar heeft hij even op wikipedia gekeken hoe Het Koninkrijk der Nederlanden officieel heet. Wat officieel inderdaad ook Кралство Нидерландия (Koninkrijk Nederland) is. Maar net als alle andere Bulgaren geeft zelfs wikipedia de voorkeur aan Holland : "наричана по-често Холандия". Ofwel : Hierna zo goed als altijd 'Holland'
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_135790374
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 08:45 schreef Dven het volgende:

[..]

Wat zullen vooral de Friezen hiervan denken? Die zullen het er helemaal serieus moeilijk mee hebben. :P (helemaal de Friese Nationale Partij).
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  woensdag 22 januari 2014 @ 09:00:00 #65
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135790396
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 08:58 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Wat zullen vooral de Friezen hiervan denken? Die zullen het er helemaal serieus moeilijk mee hebben. :P (helemaal de Friese Nationale Partij).
Die worden natuurlijk wel gewoon Фризия (Frizia) genoemd _O_
pi_135790436
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:00 schreef Dven het volgende:

[..]

Die worden natuurlijk wel gewoon Фризия (Frizia) genoemd _O_
Ik denk niet dat de meeste Bulgaren ooit van Friesland en Friezen gehoord hebben of wel? :P
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  woensdag 22 januari 2014 @ 09:06:49 #67
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135790501
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:02 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de meeste Bulgaren ooit van Friesland en Friezen gehoord hebben of wel? :P
Natuurlijk. Men houdt hier van roemruchte volkeren :P Zelfs голям пир (Grutte Pier) is bekend _O_
  woensdag 22 januari 2014 @ 09:10:04 #68
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135790573
Maar goed, hoe gaat het nu met die Bulgaarse Tsunami? :D
pi_135791005
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:10 schreef Dven het volgende:
Ik kan er weinig over zeggen, want ik woon in een klein dorp (Benthuizen) met weinig buitenlanders en met weinig mensen van buitenlandse afkomst (Marokkanen, Surinamers etc.). Heb wel een keer een auto met Roemeens kentekenplaat gezien in de Dorpsstraat, maar die is allang weg. Althans ik zie hem niet meer. En ik werd een keer aangesproken in het dorp door een Pool die in het Nederlands de weg vroeg.
pi_135791282
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:10 schreef Dven het volgende:
Ik woon in Amsterdam en ik zie, in tegen stelling tot wat raptorix eerder in dit topic beweerde, een zeer grote toename van het aantal auto's met Bulgaarse kentekenplaten. Wat mij is opgevallen, is dat veel van deze Bulgaren Turks spreken, maar dan met een zéér afwijkend accent. Ik vermoed dus Turkse Bulgaren.

Sinds een jaartje of twee heb je ook verschrikkelijk veel Roemenen in de stad. Het valt me vooral op als ik een keer bij de Lidl ben :') Polen zijn er al veel langer, dus die ga ik niet eens meer benoemen.

Ik zou dus niet van een Bulgaarse Tsunami willen spreken, maar zeker wel een Oost-Europese Tsunami.

Dven, misschien kun jij vertellen of er inderdaad een emigratie van Turkse Bulgaren heeft plaatsgevonden? Want dit vind ik toch wel zeer frappant.
  woensdag 22 januari 2014 @ 09:47:59 #71
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135791437
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:41 schreef Drxx het volgende:

[..]

Ik woon in Amsterdam en ik zie, in tegen stelling tot wat raptorix eerder in dit topic beweerde, een zeer grote toename van het aantal auto's met Bulgaarse kentekenplaten. Wat mij is opgevallen, is dat veel van deze Bulgaren Turks spreken, maar dan met een zéér afwijkend accent. Ik vermoed dus Turkse Bulgaren.

Sinds een jaartje of twee heb je ook verschrikkelijk veel Roemenen in de stad. Het valt me vooral op als ik een keer bij de Lidl ben :') Polen zijn er al veel langer, dus die ga ik niet eens meer benoemen.

Ik zou dus niet van een Bulgaarse Tsunami willen spreken, maar zeker wel een Oost-Europese Tsunami.

Dven, misschien kun jij vertellen of er inderdaad een emigratie van Turkse Bulgaren heeft plaatsgevonden? Want dit vind ik toch wel zeer frappant.
Etnisch Bulgaren zullen niet zo snel naar Nederland gaan inderdaad. Die hebben ook niet zo'n gigantisch lage levensstandaard om maar in Nederland kutklusjes te willen gaan doen om vervolgens met 10 anderen op een kamer in een achterbuurt gestopt te worden. En zelfs als ze het niet breed hebben zullen ze daar vaak te trots zijn. Buiten dat hebben ze ook niet zo heel erg veel met Nederland en het klimaat aldaar. In de drie maanden winter hier (Waar het de afgelopen weken toch veelal rond de 15 a 20 graden was) zijn ze al continue aan het klagen over die godse kou. :D

Turken in NL zien wel hun kansje schoon door de Turken in Bulgarije (Die daar toch redelijk tweederangs zijn) naar NL te halen om voor welhaast niets werk op te knappen. Wat dat betreft kan je altijd nog beter arm en ongewenst in Nederland dan in Bulgarije zijn. Al geloof ik niet dat al die Turksnederlanders ook helemaal eerlijk zijn met het beeld dat ze hun volksgenoten voorschetsen.
pi_135791789
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 09:47 schreef Dven het volgende:
Etnisch Bulgaren zullen niet zo snel naar Nederland gaan inderdaad. Die hebben ook niet zo'n gigantisch lage levensstandaard om maar in Nederland kutklusjes te willen gaan doen om vervolgens met 10 anderen op een kamer in een achterbuurt gestopt te worden. En zelfs als ze het niet breed hebben zullen ze daar vaak te trots zijn. Buiten dat hebben ze ook niet zo heel erg veel met Nederland en het klimaat aldaar. In de drie maanden winter hier (Waar het de afgelopen weken toch veelal rond de 15 a 20 graden was) zijn ze al continue aan het klagen over die godse kou. :D
Dat over de etnische Bulgaren betwijfel ik toch een beetje, er zijn toch ook een heleboel Polen in Nederland? En voor zover ik weet is Polen toch verder in de ontwikkeling dan Bulgarije. Daarnaast zijn Polen ook een zeer trots volk (met een zeer trotse geschiedenis).
Alleen de Polen zullen veel minder moeite met het klimaat hier hebben, want in Polen hebben ze koudere en in denk ook langere winters dan in Nederland.
  woensdag 22 januari 2014 @ 10:13:31 #73
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135792166
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:00 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Dat over de etnische Bulgaren betwijfel ik toch een beetje, er zijn toch ook een heleboel Polen in Nederland? En voor zover ik weet is Polen toch verder in de ontwikkeling dan Bulgarije. Daarnaast zijn Polen ook een zeer trots volk (met een zeer trotse geschiedenis).
Alleen de Polen zullen veel minder moeite met het klimaat hier hebben, want in Polen hebben ze koudere en in denk ook langere winters dan in Nederland.
Feiten liggen nu eenmaal zo. Meeste etnisch Bulgaren in NL zijn hier studerende of vervullen (hogere) functies binnen een internationaal kantoor. En dat al veeeeeeel langer dan sinds afgelopen maand.

Beeld van achtergesteld Bulgarije klopt ook niet. Men is bijzonder progressief op zaken die voornamelijk als westers worden beschouwd (scheiding, geloof, homoseksualiteit). Wat dat betreft zijn ze verder dan de meeste overige Slavische volkeren en wordt het geloof zelfs in Nederland nog meer door je strot gedrukt dan in Bulgarije.
pi_135792373
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:13 schreef Dven het volgende:

[..]

Feiten liggen nu eenmaal zo. Meeste etnisch Bulgaren in NL zijn hier studerende of vervullen (hogere) functies binnen een internationaal kantoor. En dat al veeeeeeel langer dan sinds afgelopen maand.

Beeld van achtergesteld Bulgarije klopt ook niet. Men is bijzonder progressief op zaken die voornamelijk als westers worden beschouwd (scheiding, geloof, homoseksualiteit). Wat dat betreft zijn ze verder dan de meeste overige Slavische volkeren.
Maar als etnische Bulgaren wel vertrekken, dan hebben ze dus liever zuidelijke landen dan noordelijke landen vanwege klimaat en manier van leven?
Het meest progessieve volk in het oosten zijn de Tsjechen, daar waar de Polen nog steeds conservatief zijn als het gaat over homoseksualiteit e.d. De Tsjechen behoren tot het meest atheistische/ongelovige volk in Europa, daar waar de Polen en de Roemenen tot de meest gelovige bevolkingen behoren. Bulgarije weet ik nog steeds niet heel veel van (zeker vergeleken met jou dan :P ). Zijn de mensen daar over het algemeen gelovig of meer ongelovig? Maar wat ik wel weet is dat het land een grote geschiedenis heeft, en dat de voornaam Boris qua oorsprong Bulgaars is. En niet Russisch zoals de meeste mensen denken.
pi_135792458
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 22 januari 2014 10:13 schreef Wat dat betreft zijn ze verder dan de meeste overige Slavische volkeren en wordt het geloof zelfs in Nederland nog meer door je strot gedrukt dan in Bulgarije.
Ik zie dat je, je bericht heb aangepast. Maar aangezien Bulgarije voor 12% moslim is waarvan een groot deel van die moslims Turkssprekend is, klaagt men dan ook heel erg over de hele islam?
Hoe kijkt men aan tegenover de islam vergeleken met Nederland?
  woensdag 22 januari 2014 @ 10:49:11 #76
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135793295
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:24 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ik zie dat je, je bericht heb aangepast. Maar aangezien Bulgarije voor 12% moslim is waarvan een groot deel van die moslims Turkssprekend is, klaagt men dan ook heel erg over de hele islam?
Hoe kijkt men aan tegenover de islam vergeleken met Nederland?
Over religie wordt niet echt geklaagd. Wat dat betreft is de acceptatie van elkaar groter dan wat je in het westen vaak ziet.
pi_135793447
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:49 schreef Dven het volgende:

[..]

Over religie wordt niet echt geklaagd. Wat dat betreft is de acceptatie van elkaar groter dan wat je in het westen vaak ziet.
Misschien dat men gewend is aan bv. een niet-christelijke godsdienst als de islam, in tegenstelling tot in het westen. Ik weet niet hoelang die Turkssprekenden daar zijn, maar ik neem aan dat het afstammelingen zijn van het Ottomaanse Rijk die daar zijn bleven hangen.
  woensdag 22 januari 2014 @ 11:07:16 #78
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135793911
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:53 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Misschien dat men gewend is aan bv. een niet-christelijke godsdienst als de islam, in tegenstelling tot in het westen. Ik weet niet hoelang die Turkssprekenden daar zijn, maar ik neem aan dat het afstammelingen zijn van het Ottomaanse Rijk die daar zijn bleven hangen.
Helemaal correct :) Uitwisseling van volkeren is hier natuurlijk altijd al geweest. Romaanse invloeden, Slavische invloeden, Griekse invloeden, westerse invloeden, Turkse invloeden, Aziatische invloeden.. Zo goed als alles kwam hier voorbij natuurlijk, zeker in de tijd der kruistochten en grote handelskaravanen.
pi_135793951
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:00 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ongeveer de helft van de Bulgaren in Nederland is Turks-Bulgaars. Bron: SCP, "Nieuw in Nederland"
quote:
Veel naar Nederland gemigreerde Bulgaren komen uit het midden en noorden van Bulgarije, waar een grote Turkse minderheid woont. Die groep is dan ook in ruime mate vertegenwoordigd in de instroom vanuit Bulgarije. De helft van onze respondenten valt binnen de Turks-Bulgaarse groep, is etnisch Turk en spreekt zowel Bulgaars als Turks. Dit is een duidelijke oververtegenwoordiging ten opzichte van het aandeel Turkse Bulgaren in Bulgarije zelf (circa 10%) en is waarschijnlijk een gevolg van de aanwezigheid van een grote Turkse gemeenschap in Nederland. De Turkse Bulgaren werken in Nederland vaak voor Turks-Nederlandse werkgevers.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2014 11:11:06 ]
  woensdag 22 januari 2014 @ 11:15:18 #80
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135794172
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 11:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Ongeveer de helft van de Bulgaren in Nederland is Turks-Bulgaars. Bron: SCP, "Nieuw in Nederland"
En een groot gedeelte van de rest is student.

Cijfers spreken allemaal andere gegevens uit overigens. 50% is vooralsnog het laagste wat ik tegen ben gekomen. Veel Turksbulgaren zullen overigens illegaal in Nederland verblijven. De PVV heeft er nog kamervragen over gesteld

Desbetreffende artikel

Hier in de provincie kom je ook niemand tegen die naar Nederland of uberhaupt ergens anders in Europa naar toe wil. Behalve de jeugd die net als alle jeugd overal ter wereld graag wil reizen en ondertussen wat centjes verdienen of studeren. Maar die keren dus ook weer terug. Maar hier in de provincie heb je ook amper Turken of zigeuners. In wat andere provincies zal dat anders liggen. Zoals gezegd, die hebben hier al niets en worden hier al met de nek aangekeken. En dat kan je altijd nog maar beter in NL dan in BG hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')