abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135508227
Wanneer realiseerde je dat het tijd werd om zelfstandig te wonen?

+ Hoe oud was je toen je dat realiseerde?
+ Hoe oud was je toen je daadwerkelijk het huis uit ging?

+ Hoeveel verdiende je ongeveer op dat moment?
+ Was dat voldoende?
+ Had je toen een studieschuld die je moest terugbetalen?
+ Zo ja had dat merkbaar invloed op je maandelijkse kosten?

+ Vonden je ouders het destijds raar dat je zelfstandig ging wonen?
+ Indien je ging samenwonen hoe lang had je al een relatie?

+ Hoe moeilijk is om het een huurhuis te vinden in een middelgrote stad met huurtoeslag?
(Ik sta zelf momenteel ingeschreven voor 1,5 jaar bij 2 woningbouwverenigingen).

+ Aanbevelingen zelfhulpboek met handige tips of een vorm van biografie?
+ Instanties die je hierbij kunnen helpen?

De reden voor deze vragen is dat ik zelf bijna 23 jaar oud wordt en het oudste in mijn eigen gezin ben.
Er heest nog een taboe dat je pas het huis uit gaat als je een serieuze relatie hebt
en op het punt staat om samen te wonen of gaat trouwen.
Maar ik heb zelf op het moment geen relatie.
Op jezelf gaan wonen buiten redenen als studeren in een ver stad
of serieuze ruzie met je ouders wordt als raar beschouwd in mijn cultuur.
Mijn vader is op dat gebied nog zeer conservatief.

Daarnaast studeer ik bijna af op mbo niveau 3 financieel administratief medewerker
en ipv een 4 jarige hbo studie wil ik diverse certificaten halen op hetzelfde niveau
omdat dat maximaal een halfjaar per cursus duurt.
Een andere belangrijke reden is dat ik voor mijn mbo studie al 2 jaar op het hbo studeerde
zonder succes. Hierdoor heb ik een studieschuld opgebouwd van ¤9000.
Hoe erg is dat als je zelfstandig gaat wonen?

Omdat ik ongeveer het minimumloon ga verdienen als boekhouder vraag
ik me af hoe moeilijk het is om van dat bedrag zelfstandig te kunnen wonen?
(ik ga mogelijk een cursus PDL volgen maar geen idee of dat nuttig is).

Bij voorbaat dank!
pi_135508300
toen ik ging studeren en het te ver reizen was vanaf huis
  woensdag 15 januari 2014 @ 03:45:34 #3
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_135508590
- Ik was 24 jaar toen ik me dat echt doorslaggevend realiseerde. Ik was met een goede vriend een maand per trein door Europa aan het reizen toen ik echt de vrijheid proefde, dat ik zelf zou koken... mijn eigen dagindeling zou maken en niet meer (zoals het jaar ervoor) per bus hoefde te reizen naar mijn HBO opleiding.
- Een dik half jaar later ging ik daadwerkelijk op kamers. Mijn beste vriendin ging stage lopen in Duitsland en ik zou tijdelijk in haar kamer kunnen wonen. Dat was ook afgesproken met de verhuurder.

- Ik verdiende toen verder niets, behalve een uitwonenden studietoeslag (die toen nog hoger lag als nu) en zakgeld van mijn ouders.
- Ja dat was wel voldoende en ik kreeg af en toe nog wat geld van mijn moeder toegestopt.
- Toen had ik nog amper een studieschuld, die bouwde ik tijdens mijn studie later wel op. Maar je hoeft je studieschuld pas terug te betalen wanneer je ook genoeg geld verdient. Hoeveel dat is moet je even via het internet zoeken. De studiefinanciering wordt uitgevoerd door ""DUO" Dus google op "Duo, studiefinanciering" dan moet je het wel kunnen vinden. ;)

- Mijn ouders waren er voorstander van dat ik op mezelf zou gaan wonen.Voor Nederlandse begrippen was ik behoorlijk laat het huis uit. Minstens 60% ging destijds veel eerder het huis uit.
- Samenwonen deed ik niet voor mijn 30 e.... maar dat deed ik eigenlijk vanaf ik haar nog maar net kende. Zij was nog maar 20 jaar... ze was weggelopen van huis omdat ze lichamelijk en vooral geestelijk mishandeld werd door haar adoptiemoeder en stiefvader. Goed dat vertelde ze niet allemaal in een keer... dat moest ik soms uit haar "trekken." Maar al snel zei ik dat ze mocht blijven zo lang ze wilde. En dat werd uiteindelijk bijna 2 jaar. En we hebben nog steeds contact en zijn vrienden gebleven. *O*

- Dat kan behoorlijk lastig zijn. Zeker wanneer je in het westen van het land woont, maar in studentensteden is het altijd lastig, tenzij je een woning huurt van een particulier.
Na mijn studentenkamer hebben mijn ouders geīnvesteerd in een woonboot, waar ik toen vier jaar gratis woonde... daarna ben ik gaan samenwonen in een appartement in Haren. En dat appartement was van een huisjesmelker (een particulier) waar ik direct in kon trekken... die weliswaar een redelijke huur vroeg, maar echt het pand verwaarloosde...

Op jouw laatste 2 vragen heb ik geen antwoord helaas, maar ik heb mijn eigen memoires wel wat uitgebreider en verhalender verteld dan gevraagd.

Ik hoop echt dat je er iets aan hebt! En okay het zijn echt subjectieve antwoorden... ik kan alleen voor mezelf spreken. Aan sommige informatie heb je helemaal niets en aan andere informatie heb je misschien wel wat meer.

Ik ken jouw achtergrond ook verder niet... maar zo te lezen zijn jouw ouders ofwel behoorlijk religieus (christelijke biblebelt, Joods, hindoes of moslims).
En voor deze ouders wil ik eigenlijk een ding zeggen; vertrouw jullie kinderen! Des te eerder jullie kinderen hun eigen fouten mogen maken, des te sneller worden ze volwassen. En vertrouw op de opvoeding die jullie de kinderen hebben gegeven.
Als jullie niet kunnen vertrouwen deze opvoeding, dan hebben jullie zelf iets verkeerd gedaan. En dat lossen jullie niet op door een jong volwassene te beletten het huis uit te gaan. Na hun 18e zijn ze minder beīnvloedbaar... dus laat ze gaan. En dan beter met veel liefde dan vol met angst en woede.
Laat ze gaan... en begaan. Iemand die gaat met veel liefde komt liever thuis dan iemand die weet dat woede en verwijten hun deel zijn als ze eens op bezoek komen.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_135508593
Ik verdien 2000E netto per maand en kan daarmee niet op mezelf wonen. Ben 25.
Heb het een tijdje geprobeerd, maar 1000 euro woonlasten per maand was gewoon teveel. (Amsterdam)
Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking. Koopwoning zit er voorlopig niet in omdat ik nog geen vast contract heb.
pi_135508814
Ik was 18 toen ik op kamers ging wonen. Ik had weinig keus, thuis ging het niet meer omdat relatie met ouders (ma en stiefpa) slecht was. Stiefpa heeft toen zelfs gezegd dat als ik voor het eind van het jaar het huis niet uit was hij me eruit zou schoppen. Dus toen heb ik de eer aan mezelf gehouden en met 3 weken woonde ik op kamers (in Deventer, was niet moeilijk om een kamer te vinden. Had een kamer van 20 m2 in het centrum voor ¤325,- p/m)

Ik studeerde toen aan het HBO en had alleen studiefinanciering. Ik heb toen bij de bank een studentenkrediet aangevraagd om mijn inboeldel en de eerste maand huur+borg enzo te kunnen betalen. Na de eerste maand kreeg ik uitwonende stufi en maximale lening (inkomen van ongeveer ¤1000,-) en toen kon ik mezelf wel redden. Maar sindsdien dus wel dat studentenkrediet als schuld en een grote studieschuld opgebouwd. Studentenkrediet betaal ik wel terug, studieschuld hoeft nog niet. En studieschuld betaal je over 15 jaar terug en het bedrag per maand is afhankelijk van je inkomen. 9000 euro valt nog wel mee als studieschuld vind ik.

Terwijl ik op kamers woonde een relatie gekregen en op mijn 23e (na 3 jaar relatie) gaan samenwonen met mijn vriend, die een koopappartement heeft. Inmiddels ben ik 27 en zijn we nog steeds samen.

[ Bericht 2% gewijzigd door _Hestia_ op 15-01-2014 07:13:49 ]
pi_135508853
Ik ging meteen samenwonen met mijn ex-vriendin , we waren toen 3 en half jaar samen.

Op het moment dat mijn ex erover begon ( 19 jaar )
19 jaar.
Kan ik me niet zo voor de geest halen maar niet zo heel veel.
+ Was dat voldoende?
Ja en nee , aan totaal inkomsten hadden we genoeg. Hadden beide het geluk dat onze ouders ons financieel steunde.
Nee
Nee

Nee , ze vonden het een goede stap.
3 en een half jaar.

Na een jaar te hebben samen gewoond zijn we uit elkaar gegaan en ben ik tot mijn 22ste thuis blijven wonen.

Nu woon ik weer opzelf maar dan in het buitenland , alleen geen in dit jaar weer terug studeren en ga ik hoogswaarschijnelijk weer een jaartje thuis wonen op 24ste om erna op kamers te gaan.
Als je van beren leren kan van slimme beren leren kan is dat iets wat je echt proberen moet !
  woensdag 15 januari 2014 @ 07:38:46 #7
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_135508994
Ik was net 17 toen ik het huis uit ging. Ik zat nog op school en kon het financieel net allemaal bolwerken omdat ik zoveel mogelijk probeerde bij te werken. Dit ging wel een tijdje ten koste van mijn studietijd.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_135509013
+ Hoe moeilijk is om het een huurhuis te vinden in een middelgrote stad met huurtoeslag?
(Ik sta zelf momenteel ingeschreven voor 1,5 jaar bij 2 woningbouwverenigingen).

Kijk eens wat verder, bij makelaars bijvoorbeeld.
Ik woon op een steenworp van de Tweede Kamer vandaan en heb een etage. Alles bij elkaar is het ongeveer 70 vierkante meter, dus niet groot, maar ook niet klein.
En daar betaal ik 380 euro per maand voor, exclusief gas & licht, inclusief water en schoonmaakkosten.
  woensdag 15 januari 2014 @ 08:58:03 #9
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_135509631
Toen ik mezelf kon onderhouden ben ik eigenlijk meteen uit huis gegaan (bij mijn eerste volwaardige baan). Ik wilde al langer weg tijdens mijn studie maar maakte toen de afweging door te sparen in plaats van te lenen. Nu ik een aantal jaar een huurhuis heb gehad en een huis ga kopen ben ik daar best wel blij om! Ik denk dat ik vanaf mijn 20e zo iets had van ik zou best op mezelf willen wonen en uiteindelijk op mijn 23e pas gedaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 03:48 schreef whatdafuck het volgende:
Heb het een tijdje geprobeerd, maar 1000 euro woonlasten per maand was gewoon teveel. (Amsterdam)
Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking. Koopwoning zit er voorlopig niet in omdat ik nog geen vast contract heb.
Gast dat is gewoon boven modaal was je verdient, stel je dan niet te veel eisen aan je huurwoning? Toen ik 1600 netto had lukte het mij met een huurwoning van 700 euro makkelijk om rond te komen en te sparen + ik had een auto.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_135509804
22 toen ik het echt realiseerde, eind 24e kocht ik een huis.
Ouders wilde me het liefst tot aan mijn 30e thuis houden.
Relatie met ouders heeft wel wat schade opgelopen hierdoor.

Ik ben 100% neurotypisch en zelfredzaam.
Ouders willen me geld geven, maandelijks 300 euro, maar dat weiger ik.

Ik heb wisselende relaties dus heb het alleen gefinancierd.
Gelukkig kon ik genoeg hypotheek krijgen :)

Aan het begin veel steun gehad aan R&P door financiele tegenvallers.
Inmiddels 1 jaar later, en het zou niet beter met me kunnen gaan.

TS, ik wil je wel adviseren te kopen, niet te huren.
Zelfs met weinig spaargeld en sober loon heb ik een rijk portfolio aan financiele constructies die jouw doel kunnen helpen realiseren. Just ask :)
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_135509837
Ik was 19 toen ik er thuis toch wel klaar mee was.
Helaas niet de financiële middelen om op kamers te gaan ouders geen geld enz.

Dus geprobeerd een hbo studie af te ronden, maar miste geld moest veel werken kon niet genoeg tijd in school stoppen. Gefaald en op mijn 21e fulltime gaan werken.
Weinig thuis veel op werk veel naar vrienden sliep eigenlijk alleen maar thuis.
Veel gespaard ik wou graag mijn eigen huis kopen en niet huren vind/vond ik zonde van mijn geld.

Rond mijn 24 een huis gezocht makelaar geregeld vrij goedkoop 91k rond de 10 k aan verbouwd.
Mijn vriendin is bij mij in komen wonen en heeft ook mee betaald we hebben 4 jaar een relatie.

Maar geen studieschuld leuke baan krijg vrij netjes betaald 2100 netto

Maar het verbouwen was toch wel zwaar voor de relatie :Y
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_135509868
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 08:58 schreef Frag_adder het volgende:
Gast dat is gewoon boven modaal was je verdient, stel je dan niet te veel eisen aan je huurwoning? Toen ik 1600 netto had lukte het mij met een huurwoning van 700 euro makkelijk om rond te komen en te sparen + ik had een auto.
En daarbij kan je ook buiten Adam wonen, het is namelijk een van de duurste steden in Nederland.
Ga je in een goedkopere plaats wonen naast de snelweg of station zodat je snel in Adam zit.
pi_135509919
Taboe, cultuur, relatie... Klinkt allemaal bekend in de oren.

Ik heb ergens in augustus een topic aangemaakt over mijn ervaring - kijk maar even of je het topic kan vinden (ik zit nu op mobiel, lastig...).
pi_135510221
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:17 schreef sylvesterrr het volgende:
Taboe, cultuur, relatie... Klinkt allemaal bekend in de oren.

Ik heb ergens in augustus een topic aangemaakt over mijn ervaring - kijk maar even of je het topic kan vinden (ik zit nu op mobiel, lastig...).
Ik zit te kijken maar kan het niet vinden.
Het is een topic die je zelf heb geopend en niet 1 van je vele Turken op op Fok topics?
pi_135510379
quote:
11s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:12 schreef imanidiot het volgende:
Ik was 19 toen ik er thuis toch wel klaar mee was.
Helaas niet de financiële middelen om op kamers te gaan ouders geen geld enz.

Dus geprobeerd een hbo studie af te ronden, maar miste geld moest veel werken kon niet genoeg tijd in school stoppen. Gefaald en op mijn 21e fulltime gaan werken.
Weinig thuis veel op werk veel naar vrienden sliep eigenlijk alleen maar thuis.
Veel gespaard ik wou graag mijn eigen huis kopen en niet huren vind/vond ik zonde van mijn geld.

Rond mijn 24 een huis gezocht makelaar geregeld vrij goedkoop 91k rond de 10 k aan verbouwd.
Mijn vriendin is bij mij in komen wonen en heeft ook mee betaald we hebben 4 jaar een relatie.

Maar geen studieschuld leuke baan krijg vrij netjes betaald 2100 netto

Maar het verbouwen was toch wel zwaar voor de relatie :Y
Had je uiteindelijk alleen een middelbare school diploma behaald?
Hoe lang duurde het voordat je uiteindelijk dat bedrag van ¤2100 ontving
en met wat soort baan?
pi_135510487
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:10 schreef novusordoseclorum het volgende:
22 toen ik het echt realiseerde, eind 24e kocht ik een huis.
Ouders wilde me het liefst tot aan mijn 30e thuis houden.
Relatie met ouders heeft wel wat schade opgelopen hierdoor.

Ik ben 100% neurotypisch en zelfredzaam.
Ouders willen me geld geven, maandelijks 300 euro, maar dat weiger ik.

Ik heb wisselende relaties dus heb het alleen gefinancierd.
Gelukkig kon ik genoeg hypotheek krijgen :)

Aan het begin veel steun gehad aan R&P door financiele tegenvallers.
Inmiddels 1 jaar later, en het zou niet beter met me kunnen gaan.

TS, ik wil je wel adviseren te kopen, niet te huren.
Zelfs met weinig spaargeld en sober loon heb ik een rijk portfolio aan financiele constructies die jouw doel kunnen helpen realiseren. Just ask :)
Ik hoor ook van mijn ouders dat kopen beter is dan huren.
Maar zonder een (voldoende) vast inkomen is het toch niet mogelijk
om een hypotheek te krijgen? Verder ben ik altijd opgevoed
dat lenen alleen in uiterste noodzaak nodig is. Ik vrees dat ik met een hypotheek
er mogelijk erg lang aan vast zit met de maandelijkse lasten.
Verder had ik gehoord dat een huurhuis ideaal is als je vaker dan eens per 5 jaar gaat verhuizen
en het huurhuis is in principe (redelijk) in orde wat je van een koophuis niet altijd kan verwachten.
Mogelijk klinkt dit ouderwets maar huren is voor alleenstaanden en kopen (met of zonder een hypotheek)
doe je als je gaat samenwonen omdat je dan natuurlijk een tweeverdiener bent.
pi_135510511
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:37 schreef Jevon het volgende:

[..]

Ik zit te kijken maar kan het niet vinden.
Het is een topic die je zelf heb geopend en niet 1 van je vele Turken op op Fok topics?
R&P / Nijmeegse Nederturk verdwaald in Utrecht
pi_135510560
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:45 schreef Jevon het volgende:

[..]

Had je uiteindelijk alleen een middelbare school diploma behaald?
Hoe lang duurde het voordat je uiteindelijk dat bedrag van ¤2100 ontving
en met wat soort baan?
Middelbaar afgerond toen ik 15 was, op mijn 19e was mbo ict niv 4 afgerond.
Mijn baan is Servicedesk/Systeembeheerder/netwerk.

Moet nu nog lachen als ik denk aan al mijn oude leraren.
Die gast gaat echt nooit wat bereiken. _O-
  woensdag 15 januari 2014 @ 09:59:43 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135510690
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:55 schreef Jevon het volgende:

+ Was dat voldoende?

De reden voor deze vragen is dat ik zelf bijna 23 jaar oud wordt en het oudste in mijn eigen gezin ben.
Er heest nog een taboe dat je pas het huis uit gaat als je een serieuze relatie hebt
en op het punt staat om samen te wonen of gaat trouwen.
Maar ik heb zelf op het moment geen relatie.
Op jezelf gaan wonen buiten redenen als studeren in een ver stad
of serieuze ruzie met je ouders wordt als raar beschouwd in mijn cultuur.
Mijn vader is op dat gebied nog zeer conservatief.

Daarnaast studeer ik bijna af op mbo niveau 3 financieel administratief medewerker
en ipv een 4 jarige hbo studie wil ik diverse certificaten halen op hetzelfde niveau
omdat dat maximaal een halfjaar per cursus duurt.
Een andere belangrijke reden is dat ik voor mijn mbo studie al 2 jaar op het hbo studeerde
zonder succes. Hierdoor heb ik een studieschuld opgebouwd van ¤9000.
Hoe erg is dat als je zelfstandig gaat wonen?

Omdat ik ongeveer het minimumloon ga verdienen als boekhouder vraag
ik me af hoe moeilijk het is om van dat bedrag zelfstandig te kunnen wonen?
(ik ga mogelijk een cursus PDL volgen maar geen idee of dat nuttig is).

Bij voorbaat dank!
Ik was nog net 19 toen ik het plan opvatte en net 20 toen het daadwerkelijk gerealiseerd werd. Ik was nog student maar vond het eigenlijk een beetje zielig worden om nog thuis te wonen en bovendien kwam mijn sociale leven steeds meer in mijn studentensad te liggen. Ik ging op kamers wonen. Mijn ouders vonden het alleen maar tof aangezien die van mening waren dat dat goed is voor de zelfstandigheid.

Hoe moeilijk het is om iets te vinden hangt ook van je eisen af. Een sociale huurwoning zal, als je geen inschrijftijd hebt, lastiger zijn. Maar je hoef niet direct in een volwaardig huis te wonen toch? Een kamer of een studio kan ook een prima begin zijn als je net begint.

Qua geld is het natuurlijk duurder dan thuiswonen. Maar een studieschuld is niet echt het probleem. De DUO heeft vrij milde terugbetalingsvoorwaarden.
pi_135510923
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:50 schreef Jevon het volgende:

[..]

Ik hoor ook van mijn ouders dat kopen beter is dan huren.
Maar zonder een (voldoende) vast inkomen is het toch niet mogelijk
om een hypotheek te krijgen? Verder ben ik altijd opgevoed
dat lenen alleen in uiterste noodzaak nodig is. Ik vrees dat ik met een hypotheek
er mogelijk erg lang aan vast zit met de maandelijkse lasten.
Verder had ik gehoord dat een huurhuis ideaal is als je vaker dan eens per 5 jaar gaat verhuizen
en het huurhuis is in principe (redelijk) in orde wat je van een koophuis niet altijd kan verwachten.
Mogelijk klinkt dit ouderwets maar huren is voor alleenstaanden en kopen (met of zonder een hypotheek)
doe je als je gaat samenwonen omdat je dan natuurlijk een tweeverdiener bent.
Je maandelijkse lasten bij huur zijn net zo hoog, alleen bij huren gaat het de sloot in.
Als je koopt, verdamt er een boel aan rente, maar de afbetaalde bakstenen zijn inflatievrij van jezelf. Je spaart dus als het ware in plaats van dat je betaalt.

Als je vaker dan 1 keer per 5 jaar verhuist kun je een lineaire hypotheekvorm overwegen. Dan begin je direct met afbetalen, al heb je dan wel de hoogste lasten. Een annuitaire hypotheek kan ook, maar de éérste 5 jaar betaal je voornamelijk rente. (echter krijg je dan wel erg veel HRA in het begin en betaal je het principaal terug met door inflatie minder waard geworden euro's van de toekomst)

Het aantal eenpersoonshuishoudens in Nederland beslaat op dit moment ruim 30%, dus ouderwets kun je het eigenlijk niet meer noemen :)

Als je durft te delen hoeveel financieel reserve je hebt liggen en wat je netto maandelijkse inkomsten zijn kan ik wat mooie berekeningen maken.
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_135510954
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:53 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Middelbaar afgerond toen ik 15 was, op mijn 19e was mbo ict niv 4 afgerond.
Mijn baan is Servicedesk/Systeembeheerder/netwerk.

Moet nu nog lachen als ik denk aan al mijn oude leraren.
Die gast gaat echt nooit wat bereiken. _O-
Interessant, want wat houd je baan concreet in en is het moeilijk?
Wat was je startersloon?
Maar een baan vinden in die sector, op die leeftijd en met die niveau wat dat niet moeilijk?
pi_135511010
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:08 schreef novusordoseclorum het volgende:

[..]

Je maandelijkse lasten bij huur zijn net zo hoog, alleen bij huren gaat het de sloot in.
Als je koopt, verdamt er een boel aan rente, maar de afbetaalde bakstenen zijn inflatievrij van jezelf. Je spaart dus als het ware in plaats van dat je betaalt.

Als je vaker dan 1 keer per 5 jaar verhuist kun je een lineaire hypotheekvorm overwegen. Dan begin je direct met afbetalen, al heb je dan wel de hoogste lasten. Een annuitaire hypotheek kan ook, maar de éérste 5 jaar betaal je voornamelijk rente. (echter krijg je dan wel erg veel HRA in het begin en betaal je het principaal terug met door inflatie minder waard geworden euro's van de toekomst)

Het aantal eenpersoonshuishoudens in Nederland beslaat op dit moment ruim 30%, dus ouderwets kun je het eigenlijk niet meer noemen :)

Als je durft te delen hoeveel financieel reserve je hebt liggen en wat je netto maandelijkse inkomsten zijn kan ik wat mooie berekeningen maken.
Wel op het moment heb ik geen financieel reserve vanwege mijn ¤9000 studieschuld vanuit het hbo.
Ik werk momenteel in de horeca als parttimer waar ik netto ¤600-¤750 verdien
met 25-30 uur werk per week.
Startersloon voor een mbo boekhouder ligt zo rond het minimumloon van ¤1000 netto.

Dit is trouwens 1 van de grootste redenen dat ik nog thuis blijft wonen namelijk
zo snel mogelijk mijn studieschuld aflossen.
Vaste lasten als thuiswonende is ¤150-¤200 (zorgverzekering, mobiel sim only en hobby).
Uiteindelijk zal het binnen 1 jaar mijn studieschuld afgelost zijn.
Maar of dat realistisch is, dat is een andere vraag dat ik spoedig zal merken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jevon op 15-01-2014 10:19:29 ]
pi_135511217
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:12 schreef Jevon het volgende:

[..]

Wel op het moment heb ik geen financieel reserve vanwege mijn ¤9000 studieschuld vanuit het hbo.
Ik werk momenteel in de horeca als parttimer waar ik netto ¤600 verdien met 25-30 uur werk per week.
Startersloon voor een mbo boekhouder ligt zo rond het minimumloon van ¤1000 netto.
Je hebt dus geen 40-uursbaan met een vast contract... daar heb ik even geen rekening mee gehouden, excuseer.

Je studieschuld kun je verzwijgen; ze checken het toch niet.
Als je je horecabaas zover krijgt om je een 40-uurscontract voor onbepaalde tijd te geven kun je makkelijk zo'n 140.000 euro lenen, zelfs als je maar krapjes boven het minimumloon leeft.

de NHG is namelijk niet verplicht en je maandlastenmaximum kan drastisch worden verlaagd met het schrappen van levens- uitvaart- en brandverzekeringen die ze je proberen aan te smeren.
(het is een maandlastenmaximum waar het om gaat in hypotheekland, niet principaalmaximum)

Ze contrleren nagenoeg niets, dus je kunt ook overwegen te liegen.
Ik heb mijn hypotheek verkregen met niets anders dan een rijbewijs en mijn dikke duim.
Gelogen over contract, beroep, spaargeld...

Het is niet strafbaar als je betrapt wordt; je krijgt alleen geen hypotheek. Je komt ook niet op een soort zwarte lijst ofzo en het is bij wet legaal om te liegen.

Als je toch wat papieren wil tonen kun je, als je baas niet meewerkt, een 'private company' oprichten in Engeland. Met die engelse kvk-papieren en een Engelse bankrekening ga je naar Hong Kong en maak je er een Limited liability private company van. Op deze manier kun je in dienst zijn van jezelf en volstaat ieder vod van een loonstrookje :) Een collega van mij heeft dit succesvol gedaan.
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_135511304
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:20 schreef novusordoseclorum het volgende:

[..]

Je hebt dus geen 40-uursbaan met een vast contract... daar heb ik even geen rekening mee gehouden, excuseer.

Je studieschuld kun je verzwijgen; ze checken het toch niet.
Als je je horecabaas zover krijgt om je een 40-uurscontract voor onbepaalde tijd te geven kun je makkelijk zo'n 140.000 euro lenen, zelfs als je maar krapjes boven het minimumloon leeft.

de NHG is namelijk niet verplicht en je maandlastenmaximum kan drastisch worden verlaagd met het schrappen van levens- uitvaart- en brandverzekeringen die ze je proberen aan te smeren.
(het is een maandlastenmaximum waar het om gaat in hypotheekland, niet principaalmaximum)

Ze contrleren nagenoeg niets, dus je kunt ook overwegen te liegen.
Ik heb mijn hypotheek verkregen met niets anders dan een rijbewijs en mijn dikke duim.
Gelogen over contract, beroep, spaargeld...

Het is niet strafbaar als je betrapt wordt; je krijgt alleen geen hypotheek. Je komt ook niet op een soort zwarte lijst ofzo en het is bij wet legaal om te liegen.

Als je toch wat papieren wil tonen kun je, als je baas niet meewerkt, een 'private company' oprichten in Engeland. Met die engelse kvk-papieren en een Engelse bankrekening ga je naar Hong Kong en maak je er een Limited liability private company van. Op deze manier kun je in dienst zijn van jezelf en volstaat ieder vod van een loonstrookje :) Een collega van mij heeft dit succesvol gedaan.
Het is een tikkeltje ingewikkelder dan je denkt. Ik werk namelijk in de horeca bij een familiebedrijf.
Het wordt gerund door mijn ouders en andere familieleden.
Mogelijk wordt het wat duidelijker als ik vertel dat ik van Aziatische afkomst ben
en daar gebeurt dit soort zaken wel vaker
dat de kinderen hun eigen ouders of familie helpen in het horeca bedrijf.
En om je ouders nu om dit soort hulp te vragen vergroot alleen de afhankelijkheid
tegenover mijn ouders.
pi_135511711
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:23 schreef Jevon het volgende:

[..]

Het is een tikkeltje ingewikkelder dan je denkt. Ik werk namelijk in de horeca bij een familiebedrijf.
Het wordt gerund door mijn ouders en andere familieleden.
Mogelijk wordt het wat duidelijker als ik vertel dat ik van Aziatische afkomst ben
en daar gebeurt dit soort zaken wel vaker
dat de kinderen hun eigen ouders of familie helpen in het horeca bedrijf.
En om je ouders nu om dit soort hulp te vragen vergroot alleen de afhankelijkheid
tegenover mijn ouders.
Bedankt voor je contextvoorziening; dit maakt het inderdaad wat genuanceerder.
Dat je niet afhankelijk wil zijn is lovenswaardig, daar steun ik je volledig in.

Een Chinese vriendin van me (ik weet niet of je Chinees bent hoor) zat in een gelijksoortige situatie en heeft voor haar huis in Nederland een hypotheek afgesloten bij The Bank of China.
Heb je die stap al overwogen? :)

Als je liever bij een Nederlandse bank blijft, en je hebt wat hulp nodig voor de juiste 'papieren', mag je me gerust PM'en, dan kom ik je helpen. Het moet natuurlijk wel verantwoord blijven; 3 ton lenen en dan altijd uit noodzaak naar de Aldi moeten is geen wenselijk resultaat ;)
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_135511848
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:38 schreef novusordoseclorum het volgende:

[..]

Bedankt voor je contextvoorziening; dit maakt het inderdaad wat genuanceerder.
Dat je niet afhankelijk wil zijn is lovenswaardig, daar steun ik je volledig in.

Een Chinese vriendin van me (ik weet niet of je Chinees bent hoor) zat in een gelijksoortige situatie en heeft voor haar huis in Nederland een hypotheek afgesloten bij The Bank of China.
Heb je die stap al overwogen? :)

Als je liever bij een Nederlandse bank blijft, en je hebt wat hulp nodig voor de juiste 'papieren', mag je me gerust PM'en, dan kom ik je helpen. Het moet natuurlijk wel verantwoord blijven; 3 ton lenen en dan altijd uit noodzaak naar de Aldi moeten is geen wenselijk resultaat ;)
Wel dat (astronomische) bedrag van 1 ton of meer schrikt me zo af.
Ik heb nu al een studieschuld van om en nabij de ¤10.000 waar ik thuiswonend
1 tot 1,5 jaar overdoet om het terug te betalen, laat staan een schuld van ¤100.000 of meer!
Dit is mijn eigen mening maar ik denk dan dat je beter de eerste jaren gaat huren
en als je uiteindelijk een redelijk modaal inkomen heb dat je dan pas gaat kopen.

Dit is trouwens ook de mening van mijn ouders aangezien zij in gedachten hadden
dat ik het wel zou redden met een hbo diploma. Uiteindelijk werd het een mbo niveau 3 diploma
wat hun vrees voor mijn zelfstandig leven vergrootte. Op zich kan ik ook fulltime gaan werken
(staat fulltime werken gelijk aan een vast contract) bij mijn ouders maar ja,
dat levert vroeg of laat spanningen op.

Overigens kennen mijn ouders ook diverse kennissen en andere familieleden
met kinderen die een hbo of universitaire diploma hebben behaald
en nog thuis blijven wonen totdat zij gaan samenwonen.
Leeftijden van 25 tot 30 thuis blijven wonen is in onze cultuur niet raar.
pi_135512057
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:43 schreef Jevon het volgende:

[..]

1 tot 1,5 jaar overdoet om het terug te betalen, laat staat een schuld van ¤100.000 of meer!
Dit is mijn eigen mening maar ik denk dan dat je beter de eerste jaren gaat huren
en als je uiteindelijk een redelijk modaal inkomen heb dat je dan pas gaat kopen.

dat ik het wel zou redden met een hbo diploma. Uiteindelijk werd het een mbo niveau 3 diploma
wat hun vrees voor mijn zelfstandig leven vergrootte. Op zich kan ik ook fulltime gaan werken
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:43 schreef Jevon het volgende:

[..]

1 tot 1,5 jaar overdoet om het terug te betalen, laat staat een schuld van ¤100.000 of meer!

Het is niet aan mij om je ouders tegen te spreken, maar er is een stukje informatie (dus niet per sé advies) wat ik je niet wil onthouden:

100.000 is inderdaad afschrikwekkend hoog. Echter als je nu al begint met afbetalen gaat het met je modale loon in de toekomst alleen maar makkelijker :) Je wilt toch ķķit beginnen...?
Eenmaal in het traject van huren kom je er heel moeilijk uit. Banken houden niet van huurders; het gaat gepaard met 'associaties'.

Zelfs als zou je het niet terug kunnen betalen, door baanverlies of wat dan ook, is er nog steeds geen brand :)

Als je een lineaire hypotheek afsluit, betaal je meteen vanaf de eerste maand terug. Je huis komt daarom nooit 'onder water' te staan. (situatie waarin hypotheek hoger is dan waarde huis)
Als je de gedwongen verkoop in moet na bijvoorbeeld 3 jaar is de kans dat je met een restschuld blijft zitten zeer minimaal. Sterker nog, waarschijnlijk mag je het huurtraject in met een flinke som geld in je portemonnee, omdat je ten slotte al een deel hebt afbetaald. Als de executieverkoopopbrengst hoger is dan de resterende schuld heb jij gewoon recht op die overwaarde.

De angst voor al maar dalende huizenprijzen is in ons marktsegment (starterswoningen) niet relevant. Deze kunnen nauwelijks nog zakken omdat ze al zo goed als tegen kostprijs worden verkocht.

of je nou 500 hypotheek of 500 huur moet betalen, als het niet lukt ben je de sjaak.
De huurschuld wordt door niets gedekt... hypotheekschuld ten minste nog door vastgoed :)

Vertrouw in jezelf Jevon, je communiceert keurig en je Nederlands is netjes.
Je verkloot het heus niet en er zijn veel mensen bereid je te helpen als je het moeilijk krijgt.
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_135513322
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:09 schreef Jevon het volgende:

[..]

Interessant, want wat houd je baan concreet in en is het moeilijk?
Wat was je startersloon?
Maar een baan vinden in die sector, op die leeftijd en met die niveau wat dat niet moeilijk?
Ik heb 2 weken gezocht vrij snel een baan gevonden dus en het eerste half jaar kreeg ik 1450 netto.
Na een half jaar een vast contract en 1750 netto dat is omhoog blijven gaan. :)

Mijn functie houdt in:
Windows server beheren updaten patchen herstellen. Server 2003 tot huidig server 2013.
Gebruikers helpen met prutsproblemen en natuurlijk telefoon aannemen.
Ip telefonie ondersteuning en beheer.
Back-up beheer voor onze colo (datacenter)

Maar ben ook veel bezig met zelfstudie.
Veel Microsoft cursussen gedaan enz.
  woensdag 15 januari 2014 @ 11:46:56 #29
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_135513859
19 jaat omdat ik me thuis niet meer op mijn plek voelde, ik ging samenwonen met nu mijjn ex-man, we waren toen 2,5 jaar samen.
Ik had geen studieschuld, ik ben om mijn 17de gaan werken en sparen omdat ik het huis uit wilde.

Mijn ouders vonden het prima.

Mijn toenmalige vriend stond toen 3 jaar ingeschreven geloof ik, ik stond pas een jaar ingeschreven.
Geen idee wat toen ons inkommen was, was nog in de gulden tijd.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_135514199
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 11:30 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Ik heb 2 weken gezocht vrij snel een baan gevonden dus en het eerste half jaar kreeg ik 1450 netto.

Mijn functie houdt in:
Windows server beheren updaten patchen herstellen. Server 2003 tot huidig server 2013.

Binnen 2 weken een baan gevonden dat is erg snel.
Was dat via via of echt via een (open) vacature?
  woensdag 15 januari 2014 @ 12:12:22 #31
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_135514748
quote:

+ Hoe oud was je toen je dat realiseerde? jaar of 16
+ Hoe oud was je toen je daadwerkelijk het huis uit ging? was 18

+ Hoeveel verdiende je ongeveer op dat moment? geeeen idee. vooral van stuffie
+ Was dat voldoende? jewel, m'n pa betaalde beetje mee, en ook nog bijbaantje
+ Had je toen een studieschuld die je moest terugbetalen? toen niet, nu wel
+ Zo ja had dat merkbaar invloed op je maandelijkse kosten? toen niet, nu ook niet

+ Vonden je ouders het destijds raar dat je zelfstandig ging wonen? nee
+ Indien je ging samenwonen hoe lang had je al een relatie? dat was pas 1,5 jaar. en toen had ik al zo'n 3 jaar een relatie

+ Hoe moeilijk is om het een huurhuis te vinden in een middelgrote stad met huurtoeslag? ligt eraan in welke stad, loting / inschrijvingsperiode etc. is of geluk hebben of lang genoeg ingecshreven staan. ik had 2x binnen 3 maanden een huisje

+ Aanbevelingen zelfhulpboek met handige tips of een vorm van biografie? geen idee waarom je die nodig zou hebben
+ Instanties die je hierbij kunnen helpen? ook totaal niet nodig
Ik wou vooral uit huis omdat ik het zat was, werd er chagrijnig van. Geen goede band met m'n broer, m'n ma was wel oke, maar had er ook niets mee.
En haar toenmalige vriend kon ik helemaal niet uitstaan.

Dus toen ik ging studeren lekker op kamers gegaan Nooit spijt van gehad, beste keuze die je kan maken O+
pi_135515211
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 11:30 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Mijn functie houdt in:

De IT doet het nog steeds goed qua werkgelegenheid, ik ben 12 jaar terug op exact dezelfde manier gestart. Begonnen op mijn 17de met werkend leren en op mijn 19de mijn diploma en een voltijd baan.
pi_135515344
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 11:56 schreef Jevon het volgende:

[..]

Binnen 2 weken een baan gevonden dat is erg snel.
Was dat via via of echt via een (open) vacature?
Open vacature :).
Moest me wel bewijzen dus lange dagen veel inzet.

Maar wat ik zie en begreep van mijn leidinggevenden, is het moeilijk om iemand te vinden die:
Netjes Nederlands spreekt.
Zijn opleiding ook werkelijk heeft afgerond en niet alles heeft afgekeken.
3/4 nieuwe jongens vielen heel snel door de mand.

Inzet is best wel belangrijk.
pi_135519185
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:33 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Maar wat ik zie en begreep van mijn leidinggevenden, is het moeilijk om iemand te vinden die:

Inzet en mentaliteit is inderdaad erg belangrijk. Het daadwerkelijke belang wordt door veel mensen onderschat.
pi_135633119
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:33 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Binnen hoeveel dagen/weken hadden jullie dat al door?
  zaterdag 18 januari 2014 @ 08:57:19 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135633393
Zodra ik een vriendin had met een studiebeurs zodat ik haar de helft van de huur kon laten dokken :7
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 18 januari 2014 @ 11:48:23 #37
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_135636215
quote:
In 1998 kwam ik erachter dat het beter was om op mezelf te gaan wonen.

quote:
Toen was ik 22, en op die leeftijd ben ik ook het huis uit gegaan.

quote:
+ Was dat voldoende?
Ik had het minimumloon, en werkte 32 uur in de week.
Ik had geen studieschuld, ik heb nooit gestudeerd.

quote:
Mijn moeder vond het een goed idee, omdat we toch al merkte dat er behoorlijke wrijvingen kwamen in huis. En sinds ik op mezelf ben gaan wonen is de relatie met mijn moeder alleen maar beter geworden.

Met mijn vader heb ik er nooit zo over gehad, want mijn ouders waren gescheiden toen ik 12 was.

quote:
Daar kan ik vrij weinig over zeggen, toen ik op mezelf ging wonen ging dat erg makkelijk. Ik reageerde toen op 2 huizen in de woonkrant en kreeg dezelfde week nog reactie of ik nog interesse had in de woning waar ik nu nog woon.
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
pi_135636337
Hahah ben je nou serieus op het mbo afstuderen :')?
Ik ben terug.
pi_135639607
17

27 en dat was antikraak omdat ik nog steeds niet aan de bak kwam voor een woning :') (ook deels eigen schuld, had me niet op mn 18e verjaardag al ingeschreven)
pi_135640084
Op mijn 18e wilde ik het huis uit. Reden was het vele geschreeuw van mijn ouders (veel ruzie onderling). Hun cultuur trok mij niet aan. Daarnaast erg veel ellende met broertje. Veel ruzie.

Op mijn 21ste ben ik op kamers gaan wonen. Beste beslissing van mijn leven. Wou alleen dat ik iets meer geld had. Geldzorgen is verder ook het enige nadeel van op mezelf wonen.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 14:20:12 #41
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_135640174
ik had elke dag ruzie met mijn moeder en ik werd er stapelgek van. Dus op zoek gegaan naar een kamer, en een week voordat ik ging verhuizen heb ik het medegedeeld dat ik over een week zou gaan verhuizen. ik was 19.

Ik studeerde en leefde van stufi. het was zwaar maar wel de beste beslissing ooit van mijn leven geweest. contact met mijn moeder is nu goed. moesten gewoon afstand van elkaar hebben ;)

Ben nu 25 en woon in een huur appartementje, heb nu wel een studieschuld maar goed ik red mezelf.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  Manager PR/Moderator zaterdag 18 januari 2014 @ 16:29:04 #42
269689 crew  Viv
pi_135644036
quote:
Toen ik ging studeren in een andere stad. Heb er een hekel aan om voor dag en dauw met de trein te moeten reizen (nu doe ik het alsnog, vanwege mijn baan :') ). Mijn vader is ook uit huis gegaan toen hij ging studeren, en ik verwacht dit ook van mijn eventuele toekomstige kinderen.
quote:
19
quote:
19 (Had een kamer vlak voordat de studie begon.)
quote:
Uitwonende beurs (+/-280 euro), bijdrage van ouders (+/-250 euro), en mijn bijbaan (+/-500 euro).
quote:
+ Was dat voldoende?
Ja.
quote:
Nee, die heb ik later pas opgebouwd. :') Ik zit nu in de "aanloopfase" van het terugbetalen.
quote:
Nee, die hadden niet anders verwacht. Mijn jongere zusje is ook uit huis gegaan toen ze ging studeren.
quote:
Destijds op mijn 19e hadden we 3 jaar een relatie.
quote:
Wij hebben de eerste 6 jaar op kamers gewoond, daarna met 6,5 jaar inschrijftijd een sociale huurwoning gekregen.
quote:
Nope.
quote:
Kijk eens op http://www.nibud.nl/
pi_135644401
Ik heb op mijn zeventiende besloten om mijn studie zover mogelijk van huis te gaan doen :) ik wilde op eigen benen staan en dat lukte me prima. Uitwonende stufi, bijbaantjes, soms wat lenen. Ik ben nu bijna tien jaar verder, ben in de tussentijd drie keer verhuisd en woon nu samen.

Echt je redt t makkelijk als je naast je studie werkt :) en als je gewoon normaal intelligent bent heb je echt geen training of cursus nodig, het is geen rocket science ;)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_135646702
Ik realiseerde me het toen ik in Breda wilde studeren terwijl ik in de Achterhoek woonde. Dus ik ben toen op kamers gaan wonen en na 1 maand wist ik dat ik niet meer terug thuis zou kunnen gaan wonen. M'n studie in Breda werd niks maar ben daarna meteen in Nijmegen gaan wonen en daar een andere studie gaan doen.
Ik kan het best prima vinden met m'n ouders, maar dat was een aantal jaren geleden een stuk minder. En nu ben ik meestal nog wel elk weekend thuis (nouja, sinds dat ik nu geen relatie meer in de Achterhoek heb nog maar 1weekend per 2 weken) en dan gaat het wel prima dat weekend. Maar ik merk wel dat ik ook niet langer moet blijven omdat er dan weer spanning en frictie onstaat. Dus ik ben er wel tevreden mee hoe het nu gaat, ik vermaak me prima op m'n kamer, ook al heb ik geen gezellig huis waarin ik veel contact heb met huisgenoten (totaal andere levens).
Gloeiende, gloeiende, gloeiende!
pi_135647403
Als tiener wel tijden gehad dat ik weg wilde. Vanaf mijn 18 al met al 1,5 jaar alleen gewoond en het beviel niet echt. Dus woon weer thuis en vind het prima. Met huisgenoten wonen is vreselijk en alleen wonen te eenzaam. Nu ik bijna een jaar weer een relatie heb woon ik de helft van de tijd bij hem, de helft van de tijd thuis. Hoef niet veel te werken, heb genoeg tijd voor mezelf. Mijn ouders zijn niet veel thuis dus het is niet zo dat we op elkaars lip zitten en een groot huis.
Ben nu begin 20, denk dat ik nog 1 a 2 jaar thuis blijf.

Ik vind het altijd wel bijzonder. Mensen zijn van nature groepsdieren maar nu kunnen ze niet wachten tot ze alleen wonen, zonder familieleden, zonder huisgenoten. Best onnatuurlijk, die drang. Toch?
pi_135659386
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:16 schreef Banaan_ het volgende:
Op mijn 18e wilde ik het huis uit. Reden was het vele geschreeuw van mijn ouders (veel ruzie onderling). Hun cultuur trok mij niet aan. Daarnaast erg veel ellende met broertje. Veel ruzie.

Op mijn 21ste ben ik op kamers gaan wonen. Beste beslissing van mijn leven. Wou alleen dat ik iets meer geld had. Geldzorgen is verder ook het enige nadeel van op mezelf wonen.
Geldzorgen, bedoel je daarmee dat je maandelijks niet rond kan komen?
Zo ja hoe los je dat momenteel op?
pi_135660329
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 22:53 schreef Jevon het volgende:

[..]

Bijlenen als je student bent?
pi_135677068
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 22:53 schreef Jevon het volgende:

[..]

Het is meer dat ik erg goed op mijn centjes moet letten. Zo ben ik al jaren niet op vakantie (naar het buitenland) geweest en kan ik geen festivals bezoeken bijv. Heb het geld er simpelweg niet voor. Daarnaast moet ik extra werken (bijbaan). Vooral in de zomervakantie moet ik hard werken om mijn collegegeld te kunnen betalen.

Ik heb geen schulden en leen verder niets bij. Maar het is dus financieel wel zwaarder.
pi_135691380
16/17
17
Paar honderd gulden per maand. Ik werkte in de weekenden en op werkdagen 's ochtends vroeg.
+ Was dat voldoende?
Nee, m'n vader vulde aan wat ik tekort kwam. We hadden een berekening gemaakt om te kijken wat normaal was qua huur, boodschappen etc.
Nee.
NVT
Nee, dat kwam nooit ter sprake. Het was allemaal wel prima en m'n ouders waren altijd groot voorstander van zelfstandigheid.
NVT
Een huurwoning is echt een grote stap als je voor het eerst op jezelf gaat wonen. Ga eerst maar op kamers, dat is een stuk makkelijker en goedkoper.
Belangrijkste aanbeveling is dat je het beste op zoek kunt gaan naar een kamer. Wacht nou maar even met die dure huurwoning. Die kun je wel betalen zodra je meer verdient. Ik had pas m'n eerste eigen huurwoning nadat ik 8-10 jaar op kamers woonde.
Vast wel, maar het is niet echt moeilijk om het allemaal zelf te regelen. Helemaal niet nu je internet hebt.
pi_135926380
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 18:21 schreef MaIena het volgende:
Als tiener wel tijden gehad dat ik weg wilde. Vanaf mijn 18 al met al 1,5 jaar alleen gewoond en het beviel niet echt. Dus woon weer thuis en vind het prima. Met huisgenoten wonen is vreselijk en alleen wonen te eenzaam. Nu ik bijna een jaar weer een relatie heb woon ik de helft van de tijd bij hem, de helft van de tijd thuis. Hoef niet veel te werken, heb genoeg tijd voor mezelf. Mijn ouders zijn niet veel thuis dus het is niet zo dat we op elkaars lip zitten en een groot huis.
Ben nu begin 20, denk dat ik nog 1 a 2 jaar thuis blijf.

Ik vind het altijd wel bijzonder. Mensen zijn van nature groepsdieren maar nu kunnen ze niet wachten tot ze alleen wonen, zonder familieleden, zonder huisgenoten. Best onnatuurlijk, die drang. Toch?
Ik hoor dat wel vaker dat alleen wonen na een aantal weken/maanden(?) verschrikkelijk is.
Door wat komt dat?
pi_135930881
Ik denk 18/19 ongeveer, niet dat ik per se uit huis of bij mijn ouders weg wilde, maar het leek me wel leuk. Ik ging vaak zelf op reis toen, dus dat hielp ook. Verder was ik elke dag 3,5 uur aan het reizen voor college en dat trok ik slecht.
Net 20, eerder kon ik geen kamer krijgen doordat je in Amsterdam een vrij lange inschrijftijd nodig hebt om ergens voor in aanmerking te komen. Het eerste jaar van mijn studie heb ik dus heen en weer gereisd.

Geen flauw idee, ik werkte wel zoveel ik kon.
+ Was dat voldoende?
Nee, gek genoeg is het dat bij mij nooit.
Die heb ik nog en moet ik nog gaan betalen.
Nu nog niet.

Nee, helemaal niet, dat was wel logisch eigenlijk.
De eerste keer na 2 jaar. Dat was een lange afstandsrelatie dus toen ik die kant op kon woonden we ook meteen bij elkaar. Mijn huidige relatie had ik welgeteld 2 maanden denk ik, we zaten gewoon altijd bij elkaar vanaf het begin en toen is hij maar verhuisd. Gaat wel nog steeds goed overigens ;)

In Amsterdam, praktisch onmogelijk. Maar een middelgrote stad, geen idee, dat moet wel wat makkelijker zijn.

Verschilt per stad.

[ Bericht 7% gewijzigd door -Buttercup op 25-01-2014 17:57:46 ]
For most of history, Anonymous was a woman.
  zaterdag 25 januari 2014 @ 17:16:23 #52
408723 F1978
I want to go with the flow
pi_135931026
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 07:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik was net 17 toen ik het huis uit ging. Ik zat nog op school en kon het financieel net allemaal bolwerken omdat ik zoveel mogelijk probeerde bij te werken. Dit ging wel een tijdje ten koste van mijn studietijd.
Wow... dan was jij er zeker wel vroeg bij, wel goed van je dat je al op die leeftijd zo zelfstandig was ^O^
Subtiel en stabiliteit zorgen voor een goede balans in het leven.
pi_136231298
Eigenlijk de gedachte "ik zou wel op mezelf willen wonen" gedurende mijn HBO studie. Ook al had ik wel bijbanen had ik geen trek om op een studentenkamer te gaan en financieel krap rond te komen.
Voor de reisafstand naar Utrecht De Uithof hoefde ik het niet te doen.

Inmiddels word ik dit jaar 25, paar jaar afgestudeerd en werk. Helaas had ik het salaris wat enthousiaster ingeschat, niet ingeschreven bij Woningnet Utrecht (combinatie wachttijd en verwachte salaris zou geen zin hebben gehad).

Tot vorig jaar dacht ik nog ik zou graag op mezelf gaan wonen, lekker zelfstandig, maar volgens mij zou ik gek worden om alleen te wonen (single). Sinds een paar weken heb ik wel echt zoiets van en nu ben ik er klaar mee, ik wil zelfstandig wonen.

Wachttijd in de Randstad voor een sociale huurwoning is behoorlijk lang, maar er worden ook huurwoningen aangeboden via loting. Wellicht is dat iets om op te reageren? Dat is echt geluk hebben, zullen veel reacties zijn maar als je net geloot wordt heb je wel een woning om mee te beginnen.

Bij mij in de buurt worden er interessante koop appartementen gebouwd vanaf ¤114.500 v.o.n.
Volgens online proefberekeningen moet je dan rond de ¤2000 bruto per maand moeten verdienen om een een hypotheek af kunnen sluiten, maar dit kan natuurlijk anders uitvallen, zeker in combinatie met een studieschuld.
Bij die appartementen is het mogelijk om een starterslening te nemen vanuit de gemeente, daarvoor moet je wel al in de gemeente wonen, daarmee kan het wel zijn dat het alvast kopen van je eigen appartement wat dichterbij komt.
Wellicht is zoiets in jouw woonplaats ook mogelijk?

In mijn geval spelen er dus twee punten:
Een nieuwe baan zoeken: naast het salaris heb ik te weinig voldoening bij mijn huidige baan en zie ik geen goede doorgroeimogelijkheden.
Het zoeken van een woonruimte: het liefst zou ik een appartement kopen, alleen dit in combinatie met een andere baan zoeken is wellicht niet erg verstandig, mocht ik een andere baan in een andere regio vinden.
Eisen bijstellen en een studio zoeken via Kamernet / Marktplaats, aanbod op Funda / Rooftrack is voor zover ik zie duurder i.c.m. inkomenseis.

In welke volgorde ben ik nog niet uit.

Wat voor mogelijkheden heb je om de schuld af te betalen? Wanneer moet je starten met afbetalen? Bij de DUO informeren naar de mogelijkheden voor afbetalen, bedrag per maand e.d. Neem dat mee in je kostenplaatje.

Wat ik er mee wil zeggen: met één persoon, een laag inkomen en een korte inschrijfduur bij de sociale woningbouw is het wel lastiger.
Dat is natuurlijk afhankelijk van je eisen: op Kamernet worden ook kamers aangeboden met gedeelde douche/keuken/toilet, maar waar specifiek bij staat dat het voor rustige studerende / werkende personen is.
Dan zit je in een woning met feestende studenten, tenzij je dat graag wilt terwijl je werkt ;)

Je vraagt trouwens, hoe erg is het om zelfstandig te wonen?
Hoe erg zou je het vinden om nog even bij je ouders te blijven wonen?
Mocht je het vol kunnen houden ;), om zo een deel van je schuld af te betalen.
In die tijd doe je cursussen waardoor je waarschijnlijk ook wat in loon omhoog gaat, dat verbreed je mogelijkheden ook weer.

Er bestaat ook een "taboe" om op deze leeftijd nog wél bij je ouders te wonen (ben ik het wel ook mee eens overigens). Hoewel, ik woon net buiten de steden rond Utrecht op het platteland en hier zie ik het nog best veel. Samenwonen gebeurt pas bij een serieuze relatie.

[ Bericht 8% gewijzigd door Corossi op 02-02-2014 11:24:37 ]
  zondag 2 februari 2014 @ 17:44:58 #54
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_136246823
Bij mij was het gewoon toen het huis te klein was voor mijn gevoel. Een bepaalde mate van zelfstandigheid.

En gewoon volwassen worden. Het groeiproces willen meemaken.
pi_136264783
Ben 23 en woon nog thuis
pi_136421494
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 10:43 schreef Corossi het volgende:
Eigenlijk de gedachte "ik zou wel op mezelf willen wonen" gedurende mijn HBO studie. Ook al had ik wel bijbanen had ik geen trek om op een studentenkamer te gaan en financieel krap rond te komen.
Voor de reisafstand naar Utrecht De Uithof hoefde ik het niet te doen.

Inmiddels word ik dit jaar 25, paar jaar afgestudeerd en werk. Helaas had ik het salaris wat enthousiaster ingeschat, niet ingeschreven bij Woningnet Utrecht (combinatie wachttijd en verwachte salaris zou geen zin hebben gehad).

Tot vorig jaar dacht ik nog ik zou graag op mezelf gaan wonen, lekker zelfstandig, maar volgens mij zou ik gek worden om alleen te wonen (single). Sinds een paar weken heb ik wel echt zoiets van en nu ben ik er klaar mee, ik wil zelfstandig wonen.

Wachttijd in de Randstad voor een sociale huurwoning is behoorlijk lang, maar er worden ook huurwoningen aangeboden via loting. Wellicht is dat iets om op te reageren? Dat is echt geluk hebben, zullen veel reacties zijn maar als je net geloot wordt heb je wel een woning om mee te beginnen.

Bij mij in de buurt worden er interessante koop appartementen gebouwd vanaf ¤114.500 v.o.n.
Volgens online proefberekeningen moet je dan rond de ¤2000 bruto per maand moeten verdienen om een een hypotheek af kunnen sluiten, maar dit kan natuurlijk anders uitvallen, zeker in combinatie met een studieschuld.
Bij die appartementen is het mogelijk om een starterslening te nemen vanuit de gemeente, daarvoor moet je wel al in de gemeente wonen, daarmee kan het wel zijn dat het alvast kopen van je eigen appartement wat dichterbij komt.
Wellicht is zoiets in jouw woonplaats ook mogelijk?

In mijn geval spelen er dus twee punten:
Een nieuwe baan zoeken: naast het salaris heb ik te weinig voldoening bij mijn huidige baan en zie ik geen goede doorgroeimogelijkheden.
Het zoeken van een woonruimte: het liefst zou ik een appartement kopen, alleen dit in combinatie met een andere baan zoeken is wellicht niet erg verstandig, mocht ik een andere baan in een andere regio vinden.
Eisen bijstellen en een studio zoeken via Kamernet / Marktplaats, aanbod op Funda / Rooftrack is voor zover ik zie duurder i.c.m. inkomenseis.

In welke volgorde ben ik nog niet uit.

Wat voor mogelijkheden heb je om de schuld af te betalen? Wanneer moet je starten met afbetalen? Bij de DUO informeren naar de mogelijkheden voor afbetalen, bedrag per maand e.d. Neem dat mee in je kostenplaatje.

Wat ik er mee wil zeggen: met één persoon, een laag inkomen en een korte inschrijfduur bij de sociale woningbouw is het wel lastiger.
Dat is natuurlijk afhankelijk van je eisen: op Kamernet worden ook kamers aangeboden met gedeelde douche/keuken/toilet, maar waar specifiek bij staat dat het voor rustige studerende / werkende personen is.
Dan zit je in een woning met feestende studenten, tenzij je dat graag wilt terwijl je werkt ;)

Je vraagt trouwens, hoe erg is het om zelfstandig te wonen?
Hoe erg zou je het vinden om nog even bij je ouders te blijven wonen?
Mocht je het vol kunnen houden ;), om zo een deel van je schuld af te betalen.
In die tijd doe je cursussen waardoor je waarschijnlijk ook wat in loon omhoog gaat, dat verbreed je mogelijkheden ook weer.

Er bestaat ook een "taboe" om op deze leeftijd nog wél bij je ouders te wonen (ben ik het wel ook mee eens overigens). Hoewel, ik woon net buiten de steden rond Utrecht op het platteland en hier zie ik het nog best veel. Samenwonen gebeurt pas bij een serieuze relatie.
Een alternatief is op kamers wonen maar ik vraag me af of dat niet erger is dan
alleen op jezelf wonen. Maar goed eerst diploma halen dan besluiten of ik door studeer
via een cursus en/of ik thuis blijf wonen.
Ik weet wel dat als ik uit huis ga dat in de lente of zomer doe.
Ik vraag me alleen af of betaalde instellingen wel (volledig) open zijn in de zomervakantie.
pi_136426453
Toen ik op kamers ging was het meer een avontuur en niet zozeer "tijd"om zelfstandig te gaan wonen

Toen ik een paar maand weer thuis woonde na m'n studie had ik na 2 maand zoiets van, oke ik moet hier echt binnenkort weer pleite.... Niet door m'n ouders maar wel door de manier waarom m'n ouders leven en ik leef.
pi_136431888
Ik realiseerde het me ongeveer een jaar geleden, al ben ik daarvoor al uit huis gegaan. Ging samenwonen met mijn ex maar ik bleek er niet klaar voor te zijn. Ongeveer een maand of zes geleden begonnen met huisjes zoeken met mijn huidige vriendin. En woon nu drie maanden samen.

20/21
Ik ging al eerder het huis uit dus, was toen 19. En nu ik er echt klaar voor ben op mijn 21e eruit.

Ik ontvang de volle pot aan stufi, 580 euro is dat geloof ik. Verder werk ik bij en daarvan komt er zo'n 300-550 euro per maand binnen. Hangt er vanaf hoeveel ik werk.
+ Was dat voldoende?
Dat is voldoende want ik woon samen. Ik betaal ongeveer 60% van alle lasten.
Ben nog studerende en ik heb een studieschuld daar ik een tijdje de lening aan had staan bij IB groep. Ik heb er nu geen last van.
Nope.

De eerste keer was het wennen, tweede keer volop steun gehad en het is helemaal goed zo.
De eerste keer 2 jaar, en op dit moment waren we precies een jaar samen.

Het is maar net hoe kieskeurig je zelf bent. Wij namen genoegen met een onzelfstandige woning. We hebben een gehele etage voor onszelf, met een wc die gedeeld wordt met de bovenbuurman. Dit gevonden via kamernet. Dus geen sprake van huurtoeslag hier...

Geen directe aanbevelingen of tips, maar het kan handig zijn om voor jezelf al je lasten op rij te zetten en wat je overhoudt. En uiteraard vantevoren eerst al een boel sparen zodat je altijd geld achter de hand hebt. Wat ik zelf handig vind is om in elk geval 1 maand huur aan de kant te hebben staan, stel er gebeurt iets, dan heb je een maand speling.
Geen flauw idee. Ik denk dat mensen in je naaste omgeving je het beste kunnen helpen.
pi_136432022
MBO niveau 3 studeren noemen :')
Edensnator over 'n out
pi_136679397
Is iemand nog gelukt om een sociale huurwoning te bemachtigen?
Hoe lang stond je uiteindelijk ingeschreven en was je blij met de uiteindelijke woning?
pi_136681735
+ Wanneer realiseerde je dat het tijd werd om zelfstandig te wonen?

Dat is geen kwestie geweest van 'realiseren'. Na je middelbare school, of iig voor je 20ste, lijkt mij de beste tijd ervoor.

Vanaf mijn 16e wou ik het al graag.

Op mijn 18e een jaar gaan reizen. Bij terugkomst duurde het 3 mnd voordat ik een kamer had gevonden. Op mijn 19e was ik er dus definitief weg.

Rond de 1200 euro p/m

+ Was dat voldoende?

Ja, mijn ouders betaalde mijn studie. Alle andere kosten voor eigen rekening.

Nee, ook nooit een studieschuld opgebouwd.

Nee, die vinden ook dat het erbij hoort op die leeftijd.

Dat was pas 14 jaar en 2 andere woningen later.

Ik heb geluk gehad. Van een goedkope kamer in een studentenhuis na een jaar een eigen huurhuisje gevonden waar ik incl. huurtoeslag ongeveer 300 euro voor betaalde. Allemaal via via...nooit ingeschreven gestaan.

Gewoon zelf ondervinden.

Je ouders, div websites en mogelijk via je opleiding.

Op kamers kan overigens heel erg leuk zijn. En je kan flink besparen in kosten voor bijv eten.
pi_136685827
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:31 schreef Jevon het volgende:

[..]

Een alternatief is op kamers wonen maar ik vraag me af of dat niet erger is dan
alleen op jezelf wonen. Maar goed eerst diploma halen dan besluiten of ik door studeer
via een cursus en/of ik thuis blijf wonen.
Ik weet wel dat als ik uit huis ga dat in de lente of zomer doe.
Ik vraag me alleen af of betaalde instellingen wel (volledig) open zijn in de zomervakantie.
met 1000 euro zou je in principe op jezelf kunnen wonen hoor. Het is iets meer dan de bijstand. Je zal wss niet veel geld hebben voor leuke dingen. Je krijgt dan huurtoeslag ( mits je alleen woont! niet op kamers dus en een eigen badkamer etc hebt) ....dit is vanwege de subsidie vaak voordeliger dan op kamers wonen (althans in Amsterdam dan waar ene kamer als snel 400 euro kost) . Maar op zich is het ook wle verstandig om eerst je studieschuld af te lossen en thuis te blijven wonen, net wat je zelf wilt. Kopen raad ik niet echt aan aangezien je je woning nu niet kwijt raakt wanneer je wilt verhuizen, dat kan echt vervelend zijn, vooral als je wilt gaan samenwonen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2014 22:47:17 ]
pi_136879908
16
17
500 gulden/maand
+ Was dat voldoende?
Nee, maar kreeg ook StuFi. Met StuFi was het ruim voldoende.
Nee, dit waren basis- en aanvullende beurs, omdat mijn moeder niet kon bijdragen. Nadat ik mijn jaren 'normale' StuFi had opgebruikt, heb ik mijn laatste anderhalf jaar van mijn studie moeten lenen. Dus heb nu een schuld.
NVT
Moeder was er niet blij mee, maar het was nodig :)
NVT
Volgens mij duurde het 6 jaar voor ik een huis in Den Bosch had via de woningbouw.

:)

[ Bericht 8% gewijzigd door bloempjuh op 19-02-2014 20:23:13 ]
Mon 'en!
pi_136892808
16/17, liep niet lekker thuis en wist dat ik weg zou gaan zodra ik kon om te zorgen dat het niet uit de hand zou lopen.

18. toen had ik voor het eerst de mogelijkheid.

Pff weet ik niet meer eigenlijk, ik werkte wel heel veel en met uitwonend stufi rond de 800 euro.

+ Was dat voldoende?
Ja ik woonde samen met mijn (nu) ex.

Toen niet, inmiddels wel een kleine studieschuld omdat ik geld heb geleend van Duo om mijn rijbewijs te halen.

Nog niet ik betaal nog niet terug, maar het is niet zo veel dus dat zal wel meevallen.

Ik heb alleen nog een vader, die vond het eerst moeilijk dat ik jong weg ging maar achteraf vindt hij het zeker de goede keuze. Ik had de vrijheid gewoon nodig en thuis liep het niet door omstandigheden.

Bijna 2 jaar toen de eerste keer. Uiteindelijk na 5,5 jaar relatie uitgegaan.
Met mijn huidige vriend binnen 3 maanden samen gaan wonen, ik had een flatje en hij was eigenlijk meteen bijna altijd bij mij. Nu net iets meer dan 2 jaar samen en pas samen een huis gekocht.

Ligt aan de stad, in mijn stad (grote stad in zuid-holland) zijn de wachttijden echt jaren, die tijd had ik niet dus ik huurde beide keren particulier. Mijn pa woont in een middelgrote stad in zuid-holland, ook daar was het vrij lastig maar wel een stuk makkelijker al. Maar daar wilde ik niet heen, ik ben verhuisd naar mijn studiestad.

Als je moeilijk aan een woning komt, ga ook eens particulier kijken. Ik vond de prijsverschillen echt niet zo groot met de corporaties en wel vaak betere buurten, omdat je vaak in een blok zit met voornamelijk koopwoningen ipv de hele buurt sociale huur. Maar dit zal ook wel per stad verschillen.
pi_137307601
Is het verzwijgen van een studieschuld strafbaar bij de aanvraag van een hypotheek?
pi_137308821
Ik ben ruim 3 jaar geleden, toen ik 19 was, uit huis gegaan. Mijn vriendin was toen 25 en vond het toch wel tijd om op haarzelf te gaan wonen. We hebben toen besloten om dan maar direct samen te gaan wonen.
Ik was nog gewoon student (en nu nog steeds) dus ik had (heb) nog geen vast inkomen. Mijn vriendin werkt al 6 jaar. We hadden toen ruim 1 jaar een relatie. Mijn ouders hebben het eigenlijk nooit raar gevonden. Ik zie mijn ouders wel nog minstens 2 dagen in de week en zij ziet haar ouders ook nog regelmatig.
pi_137312142
Ik was net 18, maar wou al vanaf mijn 14e uit huis.
Net 18 toen het financieel een beetje kon
Ik denk zo'n 300 euro per maand bij de albert heijn ongeveer + studifinanciering
+ Was dat voldoende?
Ik heb heel lang gekwakkeld met geld, maar dat kwam door mijn eigen drankzucht en neiging om alles te kopen wat los en vast zit. Nu gaat het beter/goed.
Ik studeer nog steeds, maar heb straks wel een studieschuld ja. Zie ik ter zijne tijd wel weer.
nvt

Ja ze vonden het heel erg. Waarschijnlijk omdat ik het halsoverkop een huurcontract heb getekend en toen binnen twee weken verhuisd was.
nvt
Ik zelf vind het heel erg lastig! Ik woon in Groningen en sta nu 3 jaar ingeschreven, een echt huis krijg je er nog niet mee maar ik kom wel in aanmerking voor veel studio's.
"...en altijd als ik een schreeuwer zie, met een alternatief voor de democratie dan denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar, voor ben ali libi de tovenaar..."
pi_137314620
23, kreeg steeds meer meningsverschillen met mijn ouders en mijn schoonvader is niet de makkelijkste.

23 in 2007

1700 netto, ik werk in de volcontinue dus 30% extra. En mijn vriendin 1200 netto, kok dus werkte vaak op zondagen

+ Was dat voldoende?
In die tijd wel toen kon je nog een sociale huur woning krijgen en dachten ze dat het zelfs te weinig was dat ik verdiende tot ik vertelde dat ik een 13 e en 14e maand heb. Dus kan je nagaan hoe de regering de mensen nu belazerd. De huur was 580 euro per maand.
Heb nu een koopwoning voor rond de 700 euro netto.

Nee

Nee

1,5 jaar

Moeilijker dan zonder ik nam een huis zonder huur toeslag had er sowieso geen recht op, ja je kan het slim spelen gewoon een huis op de naam van de minst verdienenden zetten en je thuis adres op dat van je ouders laten. Maar dat wist ik toen niet anders had ik het echt gedaan screw de belasting.

Tip van mij, leen nooit geld voor een auto spaar hem bij elkaar. Verkopers aan de deur meteen weg wijzen ben ooit in een lijfrentepolis getrapt gelukkig na een jaar mee gestopt heeft me toch nog aardig wat geld gekost.
pi_137344338
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 15:10 schreef Jevon het volgende:
Is het verzwijgen van een studieschuld strafbaar bij de aanvraag van een hypotheek?
Het valt niet te controleren want een studieschuld staat niet geregistreerd bij het BKR. ''Vroeger'' hoefde je het ook niet te melden, nu verschilt het. Officieel mag je het niet verzwijgen, maar bij mij is er ook niet naar gevraagd. Ik heb het dan ook niet gemeld. Echter heb ik niet maximaal geleend en had ik deze hypotheek ook kunnen krijgen als mijn studieschuld wordt meegerekend. Ik zou het niet durven riskeren denk ik om maximaal te lenen met schuld (dus een bedrag wat je als de schuld wordt meegerekend niet had kunnen lenen), want volgens mij kan je dan wel in de problemen komen mocht je niet kunnen betalen.
Dit zie ik bij ons niet gebeuren, ik heb een startsalaris (bijna afgestudeerd, werk fulltime, vriend bijbaan (student), en kunnen alle vasten lasten van alleen mijn salaris betalen + de komende jaren zullen we zeker in inkomen vooruit gaan.
pi_137344406
26 toen mijn, destijds, vriendin toch wel erg aan het drammen was :')

27

1500 netto

+ Was dat voldoende?
yup

nope

neuh

2,5 jaar, maar dat liep op de klippen tijdens de verbouwing. Dus uiteindelijk alleen gaan wonen :)

Geen idee, eerste woning is direct koop geweest.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_137507322
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 13:47 schreef Calyssa het volgende:

[..]

Het valt niet te controleren want een studieschuld staat niet geregistreerd bij het BKR. ''Vroeger'' hoefde je het ook niet te melden, nu verschilt het. Officieel mag je het niet verzwijgen, maar bij mij is er ook niet naar gevraagd. Ik heb het dan ook niet gemeld. Echter heb ik niet maximaal geleend en had ik deze hypotheek ook kunnen krijgen als mijn studieschuld wordt meegerekend. Ik zou het niet durven riskeren denk ik om maximaal te lenen met schuld (dus een bedrag wat je als de schuld wordt meegerekend niet had kunnen lenen), want volgens mij kan je dan wel in de problemen komen mocht je niet kunnen betalen.

Dit zie ik bij ons niet gebeuren, ik heb een startsalaris (bijna afgestudeerd, werk fulltime, vriend bijbaan (student), en kunnen alle vasten lasten van alleen mijn salaris betalen + de komende jaren zullen we zeker in inkomen vooruit gaan.
In welke sector ben je werkzaam?
Hoe lang duurde het zoekproces voordat je deze baan vond?
  zaterdag 8 maart 2014 @ 18:45:16 #72
150284 Woelzy
Voor elkaar
pi_137519595
Financieel raad ik je aan alles goed op orde te hebben voor je op jezelf gaat wonen. De schulden zijn niet zo erg, die kun je in lange termijnen afbetalen en de afbetaling is ook nog eens inkomensafhankelijk. Wel is het belangrijk dat je je verzekering, eten, huur en kleding kunt betalen zonder in de ellende te geraken. Voor mij was het meest ideale moment om te vertrekken het moment dat ik een baan vond en klaar was met mijn studie. Bovendien had ik een partner om mee samen te gaan wonen, maar dat hoeft imo echt geen voorwaarde te zijn om op jezelf te gaan wonen.

Heb je het gevoel dat thuis wonen te verstikkend is, dat je nu al weg wilt?
Moet je bijvoorbeeld bij het avondeten aanwezig zijn e.d.? Of ervaar je een gebrek aan privacy? Hier zou je natuurlijk ook afspraken over kunnen maken met je ouders: aangeven dat je die ruimte nodig hebt om gelukkig te zijn.

Nog even de vragen:

15, maar ik wist dat ik het nog niet (aan)kon, financieel en alleen wonen leek me vreselijk. Als ik alleen was zou ik binnen no time een partner zoeken om mee samen te wonen ofwel met een vriendin gaan samenwonen.

22, na het afronden van mijn studie. Mijn ma woonde in dezelfde stad als waar mijn hbo-instelling zat, dus ik besloot pas te gaan toen ik daarmee klaar was. Ik ging trouwens niet op mezelf wonen, maar trok eerst bij mijn vriend in en na 2 jaar konden we ergens een woning krijgen die helemaal van ons samen zou zijn.

c.a. 1300 netto, mijn starterssalaris na voltooiing studie

+ Was dat voldoende?
ja, was prima

ja, c.a. 4000,- euro, die betaal ik nog steeds af in termijnen, is een paar tientjes per maand

Nee want ik had als student heel weinig geld en die 1300,- vond ik al best veel toen

Nee, mijn ma vond het wel jammer maar begreep het wel. Ik kon werk vinden in een woonplaats 150 km van huis, dus dat werd verhuizen naar de randstad. Ik ging direct samen wonen bij mijn vriend.

4 jaar, sinds mijn 18de. Elk weekend en welke vakantie reisde ik al naar hem toe of hij naar mij, als ik mijn studie niet had gehad of hij zijn binding aan die andere stad waren we al veel eerder uit huis gegaan.

Sociale huur in de randstad vinden is erg moeilijk, maar tegelijkertijd de enige betaalbare optie. Eindhoven had net 'kansrijk huren' ingevoerd. Dat betekende dat je niet meer op volgorde van aanmelding een woning kreeg, maar alleen nog per loting (toen dan, ik weet niet hoe dat nu is). Ik stond er 3 jaar ingeschreven maar dat was in één klap niets meer waard. Kortom: wegwezen daar. De stad waar ik heen ging i.v.m. werk had wel een systeem op volgorde van inschrijving. Mijn vriend stond daar gelukkig al een poos ingeschreven. Na 6 jaar inschrijving konden we eindelijk in een flatje gaan wonen. Tja, kunstmatige woningnood in de randstad.
pi_137520654
Ik riep al sinds ik 12 was dat ik op mezelf wilde gaan wonen. Veel te jong en onzelfstandig natuurlijk. Maar toen wilde ik weg.

18.

Niet zo veel. Werkte 15 uur met een bijbaantje. Had studiefinanciering en zorgtoeslag.

+ Was dat voldoende?
Jawel. Krap, maar te doen. Hoefde geen ziektekostenverzekering en telefoonrekening te betalen.

Nee.

N.v.t.

Ze waren in eerste instantie not amused. Heeft even geduurd voor ze erachter stonden.

N.v.t.

Geen idee. Ben op kamers gegaan.

Nee, geen idee. Ik ben gegaan en heb gewoon afgewacht wat er ging gebeuren. Is de beste beslissing van mijn leven geweest en heb nooit een seconde spijt gehad. Zou voor geen goud teruggaan.
  zondag 9 maart 2014 @ 02:39:28 #74
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137535725
Pff... toen ik 18 was ging het wel kriebelen binnen luttele maanden woonde ik op mezelf haha. Verdien inclusief stufie gemiddeld zon 700/800 euro per maand. Waar ik de huur mijn studie eten drinken etc. van betaal. En ben van dat geld volledig zelf redzaam. Heb een huur van 350 euro per maand voor een kamer in een studentenhuis in centrum utrecht van 12 vierkante meter en betaal 180 voor de studie per maand dus reken maar uit wat ik per maand te besteden heb haha.

Studieschuld? Neej doe ik niet aan ik weiger gewoon om te gaan lenen van de staat. Ookal betekent dat dat ik aan het einde van de maand een boterham per dag minder moet eten om rond te komen. ik leer liever goed om te gaan met geld dan dat ik straks er nog steeds niet mee om kan gaan omdat ik gewend ben schuld op te bouwen
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
pi_137535814
Soms rolt het balletje een keer de goede kant op 21 fulltime aan het werk.
Na een jaar vast contract, en bedacht dat ik wel wat dichter bij het werk wou wonen.

Huisje gekocht 3 jaar verbouwd, had nog een lening van 8000 of zo die in het eerste jaar dat ik aan het werk was meteen afbetaald.

Met 26 erin en toen zat ik rond 2150.2200.
1100 vaste lasten heb geen auto (lopend na het werk) alleen een motor maar die vreet geen brood.

Maar wel 3 jaar elk jaar 10k in het huis gestopt.
Moeders zag het niet zo zitten, laatste die het huis uit gaat dusja :P
Ik zwaai naar dieren.
pi_137559377
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 02:54 schreef Geerd het volgende:
Soms rolt het balletje een keer de goede kant op 21 fulltime aan het werk.
Na een jaar vast contract, en bedacht dat ik wel wat dichter bij het werk wou wonen.

Huisje gekocht 3 jaar verbouwd, had nog een lening van 8000 of zo die in het eerste jaar dat ik aan het werk was meteen afbetaald.

Met 26 erin en toen zat ik rond 2150.2200.
1100 vaste lasten heb geen auto (lopend na het werk) alleen een motor maar die vreet geen brood.

Maar wel 3 jaar elk jaar 10k in het huis gestopt.
Moeders zag het niet zo zitten, laatste die het huis uit gaat dusja :P
Had je diploma uiteindelijk raakvlakken met datgene wat je ging doen?
pi_137570076
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 21:17 schreef Jevon het volgende:

[..]

Had je diploma uiteindelijk raakvlakken met datgene wat je ging doen?
Geen diploma's gewoon gesolliciteerd bij de Ns, had wel een getuigschrift Boa.
Ik zwaai naar dieren.
pi_137571034
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 07:03 schreef Sylvana het volgende:
Ik was 18 toen ik op kamers ging wonen. Ik had weinig keus, thuis ging het niet meer omdat relatie met ouders (ma en stiefpa) slecht was. Stiefpa heeft toen zelfs gezegd dat als ik voor het eind van het jaar het huis niet uit was hij me eruit zou schoppen. Dus toen heb ik de eer aan mezelf gehouden en met 3 weken woonde ik op kamers (in Deventer, was niet moeilijk om een kamer te vinden. Had een kamer van 20 m2 in het centrum voor ¤325,- p/m)
En heb je nog contact met je ouders?
pi_137572919
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 08:25 schreef Jevon het volgende:

[..]

Hoe lang duurde het zoekproces voordat je deze baan vond?
Ik werk in de vastgoedsector. Ik heb de eerste 2 jaar van mijn opleiding voltijd gestudeerd, de laatste 2 jaar ben ik deeltijd aan studeren. Ik heb ongeveer een half jaar moeten zoeken voor deze baan, het is een baan op HBO niveau, de 1e twee jaar toen ik nog 4 dagen werkte en 1 dag naar school ging kreeg ik maar iets meer dan het minimumloon, maar sinds september heb ik alleen nog in mijn eigen tijd mijn scriptie moeten doen, verder klaar met opleiding en toen heb ik een nieuw contract met nieuw (start)salaris gekregen (uiteraard na zelf een gesprek hierover te hebben gestart).
pi_137573780
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 03:48 schreef whatdafuck het volgende:
Dan doe je echt iets verkeerd.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 10 maart 2014 @ 12:54:21 #81
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_137578554
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:47 schreef Jevon het volgende:
Is iemand nog gelukt om een sociale huurwoning te bemachtigen?
Hoe lang stond je uiteindelijk ingeschreven en was je blij met de uiteindelijke woning?
Ja mij. Deed het via een nu weg bezuinigde instantie door zo zielig mogelijk te doen. Wel moest ik daarvoor preventief in budget beheer omdat hun doelgroep vaak de huur niet betaalde. Het is een drie kamer woning met tuin in een achterstandsbuurt maar wel prettig wonen. Had never nooit zo'n woning gekregen in Rotterdam op de normale manier.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_137583732
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 10:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dan doe je echt iets verkeerd.
Niet kunnen rondkomen in je uppie van ¤ 2000 netto. :')
pi_137800529
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 01:54 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

En heb je nog contact met je ouders?
Een paar keer per jaar met een verjaardag, maar de band is er niet hechter op geworden sinds ik uit huis ben ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')