abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129024519
Medio oktober 2011 heb ik besloten om op mezelf te gaan wonen. Ik was toen 25,5 jaar, enkele maanden weer vrijgezel, werkte al jaren full-time en woonde nog thuis in een buurt met veel Turken.

Dat ik nog thuiswoonde kwam enerzijds doordat ik nagenoeg nooit thuis was (ik beschouwde het meer als een slaapplek), anderzijds doordat het binnen de Turkse cultuur 'not done' is om als vrijgezel op jezelf te gaan wonen. Kostgeld accepteerden mijn ouders niet, dus gaf ik hen zo nu en dan wat cadeau (nieuwe tv, nieuw meubilair, vliegtuigtickets, boodschappen, rekeningen die ik betaal voordat zij het zien).

Ik begon me aan de kleinste dingen te ergeren. Daarnaast was ik net begonnen aan een HBO deeltijdstudie (naast mijn full-time baan) en had ik behoefte aan een rustige omgeving waar ik kon studeren. Bij m'n ouders thuis ging dat niet.

Na veel ruzie met m'n familie toch de knoop doorgehakt en van Nijmegen naar Utrecht (Leidsche Rijn) verhuisd. Ondanks dat ze het er niet mee eens waren waren ze niet meer boos. :) Ergens in februari 2012 begon ik daar te wonen.

Nu, bijna anderhalf jaar later...

Het op mezelf wonen heeft voor mij zo z'n plus- en minpunten gehad. Uiteraard is het fijn om pluspunten hebben. Minpunten horen echter ook bij het leven. Eén van de belangrijkste pluspunten is dat ik het afgelopen jaar heb geleerd dat ik een perfectionist ben die zonder obstakels van A naar B wil gaan. Langzaam maar zeker zie ik in dat dat niet mogelijk is, dus ik raak niet meer teleurgesteld als ik onderweg een obstakel tegenkom.

Daarnaast heb ik veel nieuwe mensen leren kennen, onder andere via FOK!. Met de een heb ik beter contact dan met de ander, er zitten echter wel enkele bijzondere tussen. :) Daar ben ik echt dankbaar voor.

Nu de minpunten...
• Afgelopen zomer bijna tegen een burnout aangelopen. Het is me nog onduidelijk of dit te maken heeft met het op mezelf wonen, ik denk wel dat dit een rol heeft gespeeld. De combinatie van een full-time baan (waar ik niet meer met plezier werkte), HBO deeltijdstudie en het niet hebben van vrienden in de directe omgeving is ongezond. Dankzij professionele hulp ging het na een paar maanden weer goed.
• Ik wist dat de deeltijdstudie ten koste van mijn - toch al magere - sociaal leven, alleen ik had niet verwacht dat het zó moeilijk zou zijn om nieuwe vrienden te "vinden" in mijn nieuwe omgeving. Om tijd door te brengen met vrienden uit Nijmegen moet ik echt "afspreken", geen spontaniteit meer... ;( Dat mis ik!
• Wegens samenloop van omstandigheden (achillespeesontsteking -> niet kunnen hardlopen, dus ook niet ontspannen; organisatiewijziging op het werk; ruzie met broer; een behoorlijk bedrag op de beurs kwijtgeraakt :X ; einde relatie) zat ik weer tegen een burnout aan, of zelfs een zware depressie.
• De mensen in mijn woonomgeving passen niet bij mij: ik ben gewend om tijdens het hardlopen voorbijgangers gedag te zeggen. In Nijmegen zegt men ook gewoon "goedemorgen" terug, maar hier kijken ze mij vreemd aan ("wtf? Ken ik jou?"). -O-
• De mensen hier zijn niet toegankelijk. Je kan haast geen praatje maken met onbekenden wanneer je naar een café of terras gaat. :') Dit mis ik enorm.
• Huren (vrije sector) is duur... :{ Ik kan nog prima rondkomen, maar echt sparen lukt niet meer (¤ 900 per maand, excl. g/w/l).

Nu lijkt het misschien alsof er meer minpunten zijn dan pluspunten, dat is niet zo. Het opnoemen van de pluspunten vind ik nu even niet relevant.

Verder heb ik, na twee keer in korte tijd naar Istanbul te zijn geweest en nieuwe Turken buiten mijn eigen sociale omgeving te leren kennen, ingezien dat ik een verkeerd beeld had van Turken. Doordat ik mij distantiëerde van alles wat met Turken/Turkije te maken heeft begon ik mijn roots te ontkennen. Mijn familie in Nederland en de Turken die ik kende zijn niet representatief voor Turken in het algemeen. Dit betekent overigens niet dat ik het eens ben met wat de eerstgenoemde Turken vinden; ik begrijp echter wel waarom zij zo denken.

Dit project (het op mezelf gaan wonen) heeft zoals je kan zien zowel plus- als minpunten. In dat anderhalve jaar ben ik best gegroeid, al zeg ik het zelf. Toch ben ik niet gelukkig. Ik overweeg om terug naar Nijmegen te gaan en daar ook op mezelf te gaan wonen. Ik mis mijn vrienden in Nijmegen, mijn familie (vooral mijn neefjes en nichtjes) in Nijmegen en niet te vergeten de Nijmeegse mentaliteit. Ik wil als ik zin heb om ergens alleen naartoe te gaan gewoon weer met onbekenden kunnen lullen.

Maar.... Ik twijfel. Gaat het wonen in Nijmegen mij wel gelukkig maken? Zoals je ziet heb ik een vrij druk leventje (fulltime baan waarvoor ik van maandag tot en met woensdag in Amsterdam moet zijn en de resterende dagen thuis kan werken of op kantoor in Nijmegen) en een deeltijdstudie.

Enkele maanden geleden overwoog ik serieus om naar Amsterdam te verhuizen om m'n reistijd enorm te verkorten. Enerzijds door de hoge huizenprijzen en anderzijds door dezelfde Randstedelijke mentaliteit heb ik besloten om daarvan af te zien. Vorige maand was ik er haast zeker van dat ik in Nijmegen weer gelukkig zou kunnen worden, maar sinds een week of twee twijfel ik weer.

Wie helpt deze verdwaalde Nederlander met Turkse achtergrond de weg te vinden? ;(
pi_129024656
wat zeggen ze in nijmegen wat terug als je 'hallo' zegt ? echt waar ?
pi_129026158
Als jij in Nijmegen een huis vindt waar je goedkoper kunt wonen, de omgeving beter bij jou past etc. en het nadeel ervan bij wijze van spreken alleen de reistijd zou zijn..?
pi_129029452
Hmmm Nijmegen is wel ver weg van Amsterdam. Ik weet het niet, op jezelf wonen is leuk, maar het is kut als je geen echte sociale contacten in je omgeving hebt. Sociale contacten zijn toch echt belangrijk om je lekker te voelen en te ontspannen. Waarom schrijf je je niet in bij een sportvereniging of zoiets? Dat heb ik gedaan en zo heb ik nieuwe mensen leren kennen in mijn omgeving.

Ik persoonlijk zou niet terug naar Nijmegen verhuizen omdat je het toch weer wennen gaat worden. Misschien heb je het geluk dat je dichtbij je vrienden komt te wonen en dat ze tijd hebben om regelmatig te chillen, maar misschien kan je dat niet krijgen en zit je met hetzelfde probleem. Heb je een auto?
nay
  woensdag 17 juli 2013 @ 01:22:15 #5
240618 Micson
The lonely stoner
pi_129031839
Nee grapje, misschien bij een vereniging van jouw interesse aansluiten?
pi_129034272
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:53 schreef Charcot het volgende:
Als jij in Nijmegen een huis vindt waar je goedkoper kunt wonen, de omgeving beter bij jou past etc. en het nadeel ervan bij wijze van spreken alleen de reistijd zou zijn..?
Nu je het zo zegt zie ik alleen maar voordelen. Ik weet alleen niet of ik daar daadwerkelijk gelukkig(er) ga worden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:58 schreef TomAdorson het volgende:
Hmmm Nijmegen is wel ver weg van Amsterdam. Ik weet het niet, op jezelf wonen is leuk, maar het is kut als je geen echte sociale contacten in je omgeving hebt. Sociale contacten zijn toch echt belangrijk om je lekker te voelen en te ontspannen. Waarom schrijf je je niet in bij een sportvereniging of zoiets? Dat heb ik gedaan en zo heb ik nieuwe mensen leren kennen in mijn omgeving.

Ik persoonlijk zou niet terug naar Nijmegen verhuizen omdat je het toch weer wennen gaat worden. Misschien heb je het geluk dat je dichtbij je vrienden komt te wonen en dat ze tijd hebben om regelmatig te chillen, maar misschien kan je dat niet krijgen en zit je met hetzelfde probleem. Heb je een auto?
Ik had me een tijdje geleden ingeschreven bij een sportschool (Achmea Health Center). Dat beviel me niet echt, dus heb ik daarvan afgezien. Op maandag, dinsdag en woensdag vertrek ik doorgaans om 6 uur van huis en kom ik pas om 6 uur of half 7 weer thuis. Vaak heb ik dan geen zin om nog eens naar de sportschool te gaan, dan ga ik liever lekker hardlopen.

Ook wanneer ik terug naar Nijmegen ga zal ik inderdaad op zoek moeten naar nieuwe sociale contacten. Ik kan niet afhankelijk blijven van de enkele goede vrienden die ik daar heb. Ik heb jaren geleden mijn eigen vriendengroep laten vallen omdat ik iets had met een jongedame in Maastricht. Dat was zeer dom van me. ;( Wel is het zo dat het leren van nieuwe mensen in Nijmegen iets makkelijker is, de mensen zijn er gewoon iets toegankelijker. Althans, zo ervaar ik.

En nee, ik heb sinds eind vorig jaar geen auto meer. Dat werd me iets te duur. Ik heb daarentegen wel een NS-abonnement.
pi_129035044
Lastige situatie. Ik denk sowieso dat je uit moet kijken dat je niet te hoge verwachtingen hebt van Nijmegen.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je vrienden in Nijmegen hebben natuurlijk ook niet stilgezeten. Als je in Nijmegen woont is het misschien nog steeds niet mogelijk "spontaan" af te spreken. Na een bepaalde leeftijd gaat dat gewoon niet echt meer omdat mensen ook banen, relaties en later zelfs kinderen hebbben.

Verder is het in ieder geval duidelijk dat er iets moet veranderen. Ofwel in je situatie in Utrecht, ofwel dmv terugverhuizen naar Nijmegen of niet iets anders omdat deze situatie niet goed is voor je. .
  woensdag 17 juli 2013 @ 09:38:21 #8
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_129035252
Leidsche Rijn is natuurlijk ook wel een verschrikkelijk oord waar alleen levende doden/burgers wonen. Daar wordt ieder normaal mens doodongelukkig.

Overigens zeggen in Utrecht ook mensen gewoon hoi terug, eigenlijk. Denk niet dat het zo erg veel verschilt.
Gourmetten of steengrillen?
pi_129036248
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:25 schreef Pharmacist het volgende:
Lastige situatie. Ik denk sowieso dat je uit moet kijken dat je niet te hoge verwachtingen hebt van Nijmegen.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je vrienden in Nijmegen hebben natuurlijk ook niet stilgezeten. Als je in Nijmegen woont is het misschien nog steeds niet mogelijk "spontaan" af te spreken. Na een bepaalde leeftijd gaat dat gewoon niet echt meer omdat mensen ook banen, relaties en later zelfs kinderen hebbben.

Verder is het in ieder geval duidelijk dat er iets moet veranderen. Ofwel in je situatie in Utrecht, ofwel dmv terugverhuizen naar Nijmegen of niet iets anders omdat deze situatie niet goed is voor je. .
Ik ben 27 jaar. Echt heel spontaan afspreken zal niet meer makkelijk gaan inderdaad zoals je zegt.

Verder heb je een valide punt: ik heb mogelijk te hoge verwachtingen van Nijmegen. Ik ben eigenlijk gewoon bang dat ik na het verhuizen naar Nijmegen nog steeds doodongelukkig zal zijn. Maar ja, daar kom ik alleen achter door het een keer te proberen of door te achterhalen wat mij nou precies dwars zit.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:38 schreef Silenus het volgende:
Leidsche Rijn is natuurlijk ook wel een verschrikkelijk oord waar alleen levende doden/burgers wonen. Daar wordt ieder normaal mens doodongelukkig.

Overigens zeggen in Utrecht ook mensen gewoon hoi terug, eigenlijk. Denk niet dat het zo erg veel verschilt.
Ik wilde graag in Utrecht wonen (tussen Amsterdam en Nijmegen in) en in Leidsche Rijn kon ik snel aan een woning komen via de makelaar.
pi_129036667
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:38 schreef Silenus het volgende:

Wel veel mooie huizen en alles is nieuw. En als je mensen kent is het wel gezellig.
nay
pi_129037050
Je kan merken wanneer mensen ergens weinig vanaf weten, laat staan er zelf wonen.

Leidsche Rijn is uitstekend wonen alleen je moet er geen student o.i.d zijn.
Het is meer voor jonge families e.d. :s)
  woensdag 17 juli 2013 @ 11:12:10 #12
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_129037376
Ik had me inderdaad anders moeten uitdrukken. Ieder normaal mens die nog wat reuring in z'n leven wil wordt daar doodongelukkig.

Maar als je geen waarde hecht aan leuke kroegjes, een centrum, leven in de brouwerij etc...dan is het vast prima wonen ja.
Gourmetten of steengrillen?
pi_129037556
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 10:28 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Ik ben 27 jaar. Echt heel spontaan afspreken zal niet meer makkelijk gaan inderdaad zoals je zegt.

Verder heb je een valide punt: ik heb mogelijk te hoge verwachtingen van Nijmegen. Ik ben eigenlijk gewoon bang dat ik na het verhuizen naar Nijmegen nog steeds doodongelukkig zal zijn. Maar ja, daar kom ik alleen achter door het een keer te proberen of door te achterhalen wat mij nou precies dwars zit.

[..]

Ik wilde graag in Utrecht wonen (tussen Amsterdam en Nijmegen in) en in Leidsche Rijn kon ik snel aan een woning komen via de makelaar.
Ik denk dat verhuizen je gelukkiger zal maken. Bij mij althans wel. Mensen zeggen dat ook.
Maar ik ben weer terug bij familie waar ik veel van hou, dus daar zit wel een verschil.
  woensdag 17 juli 2013 @ 11:43:26 #14
391594 Automatique
Alles gaat vanzelf.
pi_129038244
Ik herken delen van mijzelf in je verhaal.

Vanuit Brabant vertrokken naar Randstad.. aantal jaren geprobeerd... en nu woon ik weer in Brabant. Overigens is Utrecht voor mij gewoon Randstad. Is naast Nijmegen Den Bosch geen optie? Ben je zo in mum van tijd in Amsterdam, en daar zegt men ook gewoon hoi terug, plus de gemoedelijkheid. :).
Neen.
pi_129038345
Ik zat bij het lezen van de OP ook al te denken van TS moet naar Brabant toe, maar ik zou eerst maar gewoon Nijmegen doen denk ik, daar liggen toch je roots.
pi_129038356
Ik herken mijzelf hierin enorm. Zelf ben ik ook Turks, duaalstudie, woon nét boven Nijmegen maar ik woon nog wel thuis. Net een relatie van 3 jaar op een trieste manier afgesloten. Ik heb geen idee wat mijn doel of nut heeft in leven at the moment. Mijn baan is nogal saai, mijn studie is kut. Dude, je bent zeker niet alleen.
pi_129038722
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 11:48 schreef RoW_0 het volgende:
Ik herken mijzelf hierin enorm. Zelf ben ik ook Turks, duaalstudie, woon nét boven Nijmegen maar ik woon nog wel thuis. Net een relatie van 3 jaar op een trieste manier afgesloten. Ik heb geen idee wat mijn doel of nut heeft in leven at the moment. Mijn baan is nogal saai, mijn studie is kut. Dude, je bent zeker niet alleen.
Cliché, maar gaat allemaal over en komt allemaal goed :)
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 juli 2013 @ 12:08:08 #18
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_129039008
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 11:48 schreef RoW_0 het volgende:
Turken zijn soms net mensen.
pi_129041498
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 11:18 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Ik denk dat verhuizen je gelukkiger zal maken. Bij mij althans wel. Mensen zeggen dat ook.
Maar ik ben weer terug bij familie waar ik veel van hou, dus daar zit wel een verschil.
Ik houd ook van m'n familie, maar ben wel ietwat selectief. ;) Als ik besluit om naar Nijmegen te verhuizen, dan zal dat absoluut niet op loopafstand van m'n familie zijn. De sociale controle mogen zij lekker daar houden.
pi_129041593
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 13:22 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Ik houd ook van m'n familie, maar ben wel ietwat selectief. ;) Als ik besluit om naar Nijmegen te verhuizen, dan zal dat absoluut niet op loopafstand van m'n familie zijn. De sociale controle mogen zij lekker daar houden.
JIj kiest zelf ervoor om vatbaar te zijn voor de sociale controle.. Je geeft hun de schuld, maar ik vind dat jij de schuldige bent.
  woensdag 17 juli 2013 @ 13:25:41 #21
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_129041640
Die extra reistijd van Nijmegen - Amsterdam ipv Utrecht - Amsterdam met de trein kun je wel besteden aan je studie. Dat is nog best een afstand waarbij het loont om in een stiltecoupe te gaan zitten en je laptop aan te slingeren danwel een studieboek open te slaan.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_129041649
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 13:24 schreef Ambipur het volgende:

[..]

JIj kiest zelf ervoor om vatbaar te zijn voor de sociale controle.. Je geeft hun de schuld, maar ik vind dat jij de schuldige bent.
Eigenlijk heb je gewoon gelijk. Ik vertoon gewoon vluchtgedrag.
pi_129041732
Heb ik je eerder gezegd.... Je loopt weg van dingen. Ga de confrontatie eens aan.
pi_129041738
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 13:25 schreef fathank het volgende:
Die extra reistijd van Nijmegen - Amsterdam ipv Utrecht - Amsterdam met de trein kun je wel besteden aan je studie. Dat is nog best een afstand waarbij het loont om in een stiltecoupe te gaan zitten en je laptop aan te slingeren danwel een studieboek open te slaan.
De extra reistijd valt op zich ook reuze mee omdat - wanneer ik vanuit Nijmegen vertrek - niet hoef over te stappen. Ik ben nu ook zo'n uur onderweg (station2station). Nijmegen - Amsterdam duurt ruim een halfuur langer, maar voordeel is dat ik in dezelfde trein kan blijven zitten. :)
  woensdag 17 juli 2013 @ 13:28:39 #25
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_129041787
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 13:27 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

De extra reistijd valt op zich ook reuze mee omdat - wanneer ik vanuit Nijmegen vertrek - niet hoef over te stappen. Ik ben nu ook zo'n uur onderweg (station2station). Nijmegen - Amsterdam duurt ruim een halfuur langer, maar voordeel is dat ik in dezelfde trein kan blijven zitten. :)
Ideaal dus om ff te studeren in een stiltecoupe.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')