Medio oktober 2011 heb ik besloten om op mezelf te gaan wonen. Ik was toen 25,5 jaar, enkele maanden weer vrijgezel, werkte al jaren full-time en woonde nog thuis in een buurt met veel Turken.
Dat ik nog thuiswoonde kwam enerzijds doordat ik nagenoeg nooit thuis was (ik beschouwde het meer als een slaapplek), anderzijds doordat het binnen de Turkse cultuur 'not done' is om als vrijgezel op jezelf te gaan wonen. Kostgeld accepteerden mijn ouders niet, dus gaf ik hen zo nu en dan wat cadeau (nieuwe tv, nieuw meubilair, vliegtuigtickets, boodschappen, rekeningen die ik betaal voordat zij het zien).
Ik begon me aan de kleinste dingen te ergeren. Daarnaast was ik net begonnen aan een HBO deeltijdstudie (naast mijn full-time baan) en had ik behoefte aan een rustige omgeving waar ik kon studeren. Bij m'n ouders thuis ging dat niet.
Na veel ruzie met m'n familie toch de knoop doorgehakt en van Nijmegen naar Utrecht (Leidsche Rijn) verhuisd. Ondanks dat ze het er niet mee eens waren waren ze niet meer boos.

Ergens in februari 2012 begon ik daar te wonen.
Nu, bijna anderhalf jaar later...
Het op mezelf wonen heeft voor mij zo z'n plus- en minpunten gehad. Uiteraard is het fijn om pluspunten hebben. Minpunten horen echter ook bij het leven. Eén van de belangrijkste pluspunten is dat ik het afgelopen jaar heb geleerd dat ik een perfectionist ben die zonder obstakels van A naar B wil gaan. Langzaam maar zeker zie ik in dat dat niet mogelijk is, dus ik raak niet meer teleurgesteld als ik onderweg een obstakel tegenkom.
Daarnaast heb ik veel nieuwe mensen leren kennen, onder andere via FOK!. Met de een heb ik beter contact dan met de ander, er zitten echter wel enkele bijzondere tussen.

Daar ben ik echt dankbaar voor.
Nu de minpunten...
• Afgelopen zomer bijna tegen een burnout aangelopen. Het is me nog onduidelijk of dit te maken heeft met het op mezelf wonen, ik denk wel dat dit een rol heeft gespeeld. De combinatie van een full-time baan (waar ik niet meer met plezier werkte), HBO deeltijdstudie en het niet hebben van vrienden in de directe omgeving is ongezond. Dankzij professionele hulp ging het na een paar maanden weer goed.
• Ik wist dat de deeltijdstudie ten koste van mijn - toch al magere - sociaal leven, alleen ik had niet verwacht dat het zó moeilijk zou zijn om nieuwe vrienden te "vinden" in mijn nieuwe omgeving. Om tijd door te brengen met vrienden uit Nijmegen moet ik echt "afspreken", geen spontaniteit meer...

Dat mis ik!
• Wegens samenloop van omstandigheden (achillespeesontsteking -> niet kunnen hardlopen, dus ook niet ontspannen; organisatiewijziging op het werk; ruzie met broer; een behoorlijk bedrag op de beurs kwijtgeraakt

; einde relatie) zat ik weer tegen een burnout aan, of zelfs een zware depressie.
• De mensen in mijn woonomgeving passen niet bij mij: ik ben gewend om tijdens het hardlopen voorbijgangers gedag te zeggen. In Nijmegen zegt men ook gewoon "goedemorgen" terug, maar hier kijken ze mij vreemd aan ("wtf? Ken ik jou?").

• De mensen hier zijn niet toegankelijk. Je kan haast geen praatje maken met onbekenden wanneer je naar een café of terras gaat.

Dit mis ik enorm.
• Huren (vrije sector) is duur...

Ik kan nog prima rondkomen, maar echt sparen lukt niet meer (¤ 900 per maand, excl. g/w/l).
Nu lijkt het misschien alsof er meer minpunten zijn dan pluspunten, dat is niet zo. Het opnoemen van de pluspunten vind ik nu even niet relevant.
Verder heb ik, na twee keer in korte tijd naar Istanbul te zijn geweest en nieuwe Turken buiten mijn eigen sociale omgeving te leren kennen, ingezien dat ik een verkeerd beeld had van Turken. Doordat ik mij distantiëerde van alles wat met Turken/Turkije te maken heeft begon ik mijn roots te ontkennen. Mijn familie in Nederland en de Turken die ik kende zijn niet representatief voor Turken in het algemeen. Dit betekent overigens niet dat ik het eens ben met wat de eerstgenoemde Turken vinden; ik begrijp echter wel waarom zij zo denken.
Dit project (het op mezelf gaan wonen) heeft zoals je kan zien zowel plus- als minpunten. In dat anderhalve jaar ben ik best gegroeid, al zeg ik het zelf. Toch ben ik niet gelukkig. Ik overweeg om terug naar Nijmegen te gaan en daar ook op mezelf te gaan wonen. Ik mis mijn vrienden in Nijmegen, mijn familie (vooral mijn neefjes en nichtjes) in Nijmegen en niet te vergeten de Nijmeegse mentaliteit. Ik wil als ik zin heb om ergens alleen naartoe te gaan gewoon weer met onbekenden kunnen lullen.
Maar.... Ik twijfel. Gaat het wonen in Nijmegen mij wel gelukkig maken? Zoals je ziet heb ik een vrij druk leventje (fulltime baan waarvoor ik van maandag tot en met woensdag in Amsterdam moet zijn en de resterende dagen thuis kan werken of op kantoor in Nijmegen) en een deeltijdstudie.
Enkele maanden geleden overwoog ik serieus om naar Amsterdam te verhuizen om m'n reistijd enorm te verkorten. Enerzijds door de hoge huizenprijzen en anderzijds door dezelfde Randstedelijke mentaliteit heb ik besloten om daarvan af te zien. Vorige maand was ik er haast zeker van dat ik in Nijmegen weer gelukkig zou kunnen worden, maar sinds een week of twee twijfel ik weer.
Wie helpt deze verdwaalde Nederlander met Turkse achtergrond de weg te vinden?