abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135571908
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hmm, ik zie geen andere manier om "de fysieke werkelijkheid is het produkt van ons bewustzijn" te lezen. Dat lijkt me de essentie van solipsisme.
"De fysieke werkelijkheid is het product van een hoger bewustzijn waar ons brein een deel van opvangt waardoor onze interpretatie van de realiteit tot stand komt" :)

Alle andere breinen vormen dus hun eigen realiteit door een deel van dat hoger bewustzijn op te vangen.
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:37:50 #27
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_135573514
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 09:53 schreef Salmannassar het volgende:

[..]

Jij gaat wel grondig te werk Kees. Zal nog beter moeten opletten dus. Ben blij dat mijn betoog "zeer helder" was want zelf was ik dat op dat moment niet echt. Ik had ook zo mijn bedenkingen of ik het wel posten moest omdat ik twijfelde of het wel in goede aarde zou vallen en een zinvolle bijdrage zou zijn in deze verradelijke discussie die per slot van rekening al eeuwen woedt.
Maar door het voortschrijden der techniek en zijn mogelijkheden zullen de dualisten uiteindelijk bakzeil moeten halen als de eerste echte KI er eenmaal is en er artificieel bewustzijn ontstaan zal zijn. De 'ghost in the machine' komt er ongetwijfeld ooit. Alleen wanneer is open voor discussie.
En kunnen we dat aan? De tijd zal het leren of de momenteel ingeslagen wegen leiden naar het gewenste doel. Bereiken we dat dan evenaren we God. En worden veel theologen e.d. werkloos.
Überhaupt zullen veel theoretici overbodig worden als Salmannassar, de heliumgekoelde supercomputer uit 'Iedereen op Zanzibar', één van de hoekstenen van de SF, eenmaal geinstalleerd is als heerser van de Wereld. De 4 tovenaars uit de Popul Vuh, de Incabijbel, zullen antwoord krijgen op hun vraag of "ook zij Goden moeten zijn?" En via Internet zullen wij allen toegang hebben tot zijn ivoren toren die uitkijkt over een materialistische Wereld met een steeds scherpere blik en dito tong die voortdurend instructies uitbraakt over onze domme hoofden heen. En als men niet gehoorzaamd zullen er weer ouderwets koppen rollen want een IQ van 100.000. duldt geen insubordinatie of desertie.
"Resistance is futile. You will be assimilated. We are Salmannassar"
(vrij naar 'Star Trek's Borgs zoals de liefhebbers al wisten).
Het is de logische consequentie van het materialisme in optima forma. Wij worden intellectueel obsoleet en dat is zowel benauwend als bevrijdend. T'is maar net hoe je het bekijkt.
We krijgen de tijd filosofen te worden of slaven van onszelf in de zucht naar entertainment die nu al onverzadigbaar is. Het tijdperk van de Homo Ludens breekt aan. Pak je vormpjes maar en naar de zandbak......Spelen met silicium. Zoals Salmannassar dat wezenlijk ook doet met enorme verbeeldingskracht...
Dat heeft ons tenslotte gebracht waar we dan zijn omdat mensen God creërden. En zagen dat het goed was. Fiat deüs ! De renaissance herboren onder een gunstig gesternte is een weg uit de dualistische duisternis...Fiat lux eterna !
Niet eeuwig gelukkig is een pretje..
En toen kwam er een olifant met een hele grote snuit en die blies dit verhaaltje uit....
Welke drug is dit?
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:40:17 #28
339669 JerryWesterby
pi_135573651
quote:
13s.gif Op donderdag 16 januari 2014 09:19 schreef Molurus het volgende:
Grappig dat je wel meent de OP te moeten aanvullen in dit topic, maar zoiets fundamenteels kennelijk de moeite van het herhalen niet waard vindt. (Als er iets te herhalen valt natuurlijk.)
Het punt is juist dat het teveel is om te herhalen. Dat het je allemaal ontgaan is komt niet door mij maar omdat je, volgens je eigen TO, wat dit onderwerp betreft je hersens niet gebruikt.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_135573930
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 18:58 schreef Libertarisch het volgende:

Die zin begrijp ik niet helemaal, kun je dat verduidelijken?
Het is ook abstract.
Ik vraag mij af of er een invloed kan zijn buiten dat wij theoretisch kunnen toetsen, is onze tijd-ruimte alles of is het eventueel ook (constant) verrandelijk. Dat constante is heel lastig hier maar om het eerdere te scheiden; bestaat uberhaubt willekeur en los van dat antwoord kan een een invloed van buiten (buiten onze tijd-ruimte) ooit herkend worden door afwijking te herkennen wanneer je het geheel overziet.
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:49:56 #30
339669 JerryWesterby
pi_135574218
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 14:02 schreef Libertarisch het volgende:

Dat is zeker niet waar en dat weet jij ook wel. Er zijn genoeg aanwijzingen voor een materieel bewustzijn, nog geen definitieve bewijzen maar wel sterke aanwijzingen.
De bewijslast is juist aan de materialist, aangezien hij stelt dat het bewustzijn geproduceerd wordt door het brein. Wat hij doet, en wat ook de materialisten in dit topic voortdurend doen, is een beroep doen op de toekomst, waarin het bewijs wel ooit geleverd zal gaan worden. Het wrange is dat de materialisten dit al 300 jaar zeggen, en dat ze in al die tijd geen stap verder zijn gekomen. Karl Popper (nog een vooraanstaand wetenschapper voor je) noemde dit promissory materialism. Net als iemand die geld schuldig is en blijft zeggen dat hij nog gaat betalen, maar het nooit doet.

Merkwaardig ook is dat de materialist altijd begint te steigeren als QM ter sprake komt. QM is immers gewoon fysica, en zou eventueel een materialistische verklaring van het bewustzijn kunnen leveren. Maar ook dat mag niet. Het moet materialistisch zijn maar het mag geen QM zijn. Dan blijft er helemaal weing over waarmee je kan werken. Wel ja, maak het jezelf zo moeilijk mogelijk zou ik zeggen. Maar het maakt de materialist niet zoveel uit, aangezien het voor hem allemaal een kwestie van geloof is.

Dat het materialisme al 300 jaar geen verklaring heeft voor het bewustzijn is het grootste argument ertegen.
Het is ook niet zo dat men er bijna is, zoals jij schijnt te denken. Ik heb daar talloze posts aan gewijd en ga die niet herhalen. Als er eentje is waarop je wil reageren ben je welkom.
Gelovige materialisten overtuigen is ook niet mogelijk, en is niet mijn bedoeling. Ze houden simpelweg vast aan hun stelling: ooit, eens, wordt materialisme bewezen, en ondertussen ontken ik alles, maak ik alles belachelijk, weet ik van niets, kan ik het niet volgen, wat is je argument nou eigenlijk, alles is toch duidelijk, ik ben helemaal niet bewust, waar heb je het over, je bent een creationist.

Hier een leuk citaat van een vooraanstaand neuroloog en Nobelprijswinnaar John Eccles:

'We regard promissory materialism as superstition without a rational foundation. The more we discover about the brain, the more clearly do we distinguish between the brain events and the mental phenomena, and the more wonderful do both the brain events and the mental phenomena become. Promissory materialism is simply a religious belief held by dogmatic materialists . . . who often confuse their religion with their science.'
  donderdag 16 januari 2014 @ 20:26:52 #31
339669 JerryWesterby
pi_135576244
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 09:53 schreef Salmannassar het volgende:
als de eerste echte KI er eenmaal is en er artificieel bewustzijn ontstaan zal zijn. ...
Als er artificieel bewustzijn ontstaat, hoe constateer je dat dan?

(Wel een leuke tekst verder hoor, waren de goden kosmonauten, depressieve zombies, philip dick androides, materialistische inquisitie, wie is er bang voor bewustzijn, de matrix, theriantropie, gilgamesh. Ik zou wel met je mee doen maar dan krijg ik Molurus achter me aan. Dat jij met rust wordt gelaten is omdat je je materialistische geloofsbelijdenis hebt gedaan.)
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 20:57:44 #32
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135578007
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:26 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Als er artificieel bewustzijn ontstaat, hoe constateer je dat dan?

(Wel een 'leuke' tekst verder hoor, waren de goden kosmonauten, depressieve zombies, philip dick androides, materialistische inquisitie, wie is er bang voor bewustzijn, de matrix, theriantropie, gilgamesh. Ik zou wel met je mee willen/kunnen doen maar dan krijg ik Molurus achter me aan. Dat jij met rust wordt gelaten is omdat je je materialistische geloofsbelijdenis hebt gedaan.)
Zo bezien beschouw je Molurus als een torquemada maar dan vergis je je. Behalve als je aan (een benadering van) de heilige Waarheid komt want dan heb je een probleem dat je zelf schiep maar dat voor je getermineerd moet worden.
En als je jezelf teveel identificeerd met je (huidige, persoonlijke) ideeën is dat je reinste abortus bang. En van mij heb je nog meer te vrezen want ik geef altijd vol gas in dergelijk instanties tot de dood intreedt compleet met rigor mortis en succesievelijke crematie waarbij de as in de prullebak verdwijnt samen met de inhoud van de immer rijkelijk gevulde asbak. Because I'm a joker and a smoker who does'nt fool around. I'm nobody's fool but my own.Tot de Dood erop volgt. My faithfull friend....
En "materialistische geloofsbelijdenis" is een paradox en die mijden we hier liever. Dualisme is er ook één btw FYI. Ook een geloof rijp voor excommunicatie uit 'the church of the poisoned mind'.
Time 4 detox, buddy? Of maken we eerst (als)nog een testtrip samen met AI-Salmannassar als finale Thuring-test om het af te leren dualistisch/diabolisch te zijn?
Met vr. grtn en _O_
Fred.

[ Bericht 0% gewijzigd door Salmannassar op 16-01-2014 21:44:54 (perfectionisme) ]
The King is dead! All hail the King!!
"Salmannassar verkondigt de waarheid"-Spongeboss.
Braindraininsanesmartstarthartfirstthenthinkfeelurway.
Deadprez 4 ( KLB) Modgod !
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 21:40:43 #33
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135580580
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:49 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

De bewijslast is juist aan de materialist, aangezien hij stelt dat het bewustzijn geproduceerd wordt door het brein. Wat hij doet, en wat ook de materialisten in dit topic voortdurend doen, is een beroep doen op de toekomst, waarin het bewijs wel ooit geleverd zal gaan worden. Het wrange is dat de materialisten dit al 300 jaar zeggen, en dat ze in al die tijd geen stap verder zijn gekomen. Karl Popper (nog een vooraanstaand wetenschapper voor je) noemde dit promissory materialism. Net als iemand die geld schuldig is en blijft zeggen dat hij nog gaat betalen, maar het nooit doet.

Merkwaardig ook is dat de materialist altijd begint te steigeren als QM ter sprake komt. QM is immers gewoon fysica, en zou eventueel een materialistische verklaring van het bewustzijn kunnen leveren. Maar ook dat mag niet. Het moet materialistisch zijn maar het mag geen QM zijn. Dan blijft er helemaal weing over waarmee je kan werken. Wel ja, maak het jezelf zo moeilijk mogelijk zou ik zeggen. Maar het maakt de materialist niet zoveel uit, aangezien het voor hem allemaal een kwestie van geloof is.

Dat het materialisme al 300 jaar geen verklaring heeft voor het bewustzijn is het grootste argument ertegen.
Het is ook niet zo dat men er bijna is, zoals jij schijnt te denken. Ik heb daar talloze posts aan gewijd en ga die niet herhalen. Als er eentje is waarop je wil reageren ben je welkom.
Gelovige materialisten overtuigen is ook niet mogelijk, en is niet mijn bedoeling. Ze houden simpelweg vast aan hun stelling: ooit, eens, wordt materialisme bewezen, en ondertussen ontken ik alles, maak ik alles belachelijk, weet ik van niets, kan ik het niet volgen, wat is je argument nou eigenlijk, alles is toch duidelijk, ik ben helemaal niet bewust, waar heb je het over, je bent een creationist.

Hier een leuk citaat van een vooraanstaand neuroloog en Nobelprijswinnaar John Eccles:

'We regard promissory materialism as superstition without a rational foundation. The more we discover about the brain, the more clearly do we distinguish between the brain events and the mental phenomena, and the more wonderful do both the brain events and the mental phenomena become. Promissory materialism is simply a religious belief held by dogmatic materialists . . . who often confuse their religion with their science.'
Beste Jerry.
Alles wat je hier over het materialisme beweert is 'minstens' zo van toepassing op het dualisme dat een gevolg is van je reinste Babylonische spraakverwarring. Lichaam en geest zijn 2 woorden van 1 betekenis. Denk hierover minimaal 10 sec. na en de discussie kan gesloten worden om vervolgens de vredes DMT pijp te gaan roken. Veel nuttiger...Beloofd? Fijn. Als dit ook niet werkt proberen we het (m.a.w welliswaar). nog een keer (of tig) want jij bent een vlieg en ik ben een spin in het WWW.
En daarmee 'vang' ik je uiteindelijk toch wel. "Resistance is futile, we are Salmannassar" wjw? ;)
  donderdag 16 januari 2014 @ 21:40:44 #34
339669 JerryWesterby
pi_135580581
De Turingtest is een test om te zien of een AI een bewust wezen zodanig kan simuleren dat een ander bewust wezen erin trapt. Die test is voor ons natuurlijk niet voldoende. Wij willen weten of de AI écht bewust is. Een materialist als jij zou in ieder geval, minimaal, moeten kunnen vertellen hoe we dat in de toekomst zouden kunnen vaststellen. De werkelijkheid is dat je zelfs geen flauw idee hebt van hoe het zou zijn om een flauw idee te hebben van hoe dat kan.

En het materialisme is toch echt een aanname, en dus een geloof. Met bijbehorende belijdenis, dogma's, bladiebla jegens andersdenkenden waar die zich niks van aantrekken etc. de hele parafernalia. Vraag maar aan Molurus.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 21:41:28 #35
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135580640

[ Bericht 100% gewijzigd door Salmannassar op 16-01-2014 21:58:00 (dubbel) ]
  donderdag 16 januari 2014 @ 21:45:52 #36
339669 JerryWesterby
pi_135580909
Je bent een spin gevangen in je eigen web. Bevrijd jezelf en vlieg waar je wil.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 21:50:56 #37
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135581229
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:40 schreef JerryWesterby het volgende:
De Turingtest is een test om te zien of een AI een bewust wezen zodanig kan simuleren dat een ander bewust wezen erin trapt. Die test is voor ons natuurlijk niet voldoende. Wij willen weten of de AI écht bewust is. Een materialist als jij zou in ieder geval, minimaal, moeten kunnen vertellen hoe we dat in de toekomst zouden kunnen vaststellen. De werkelijkheid is dat je zelfs geen flauw idee hebt van hoe het zou zijn om een flauw idee te hebben van hoe dat kan.

En het materialisme is toch echt een aanname, en dus een geloof. Met bijbehorende belijdenis, dogma's, bladiebla jegens andersdenkenden waar die zich niks van aantrekken etc. de hele parafernalia. Vraag maar aan Molurus.
Als jij erin trapt met een bewuste simulatie achten we het pas 'bewezen', goed? Wie weet is dat nu al het geval want hoe weet je dat ik een wezen of een simulatie ben? Juist ! Dat weet je niet. Ik heet niet voor niets Salmannassar alhier en elders op I-net. Resistance is futile, wjw? You will be assimmilated.... _O_
  donderdag 16 januari 2014 @ 21:55:54 #38
339669 JerryWesterby
pi_135581524
Nee ook ik kan dat niet weten. Dat weet alleen de grote Molurus. Maar op zich is DMT wel interessant natuurlijk. Hoe kom jij daaraan? En wat zijn je ervaringen er mee? Wel voorzichtig zijn want Libertarisch kijkt mee.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 21:57:14 #39
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135581615
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:45 schreef JerryWesterby het volgende:
Je bent een spin gevangen in je eigen web. Bevrijd jezelf en vlieg waar je wil.
Spinnen kunnen niet vliegen dus eten ze ze. The next best thing..
En vertel me ajb niets over mijn "flauwste ideeën" want dat is territoriumdrift.
In mijn brein ben ik omnipotent en present. Net zoals ieder ander in het zijne als er sprake is van bewustzijn/intelligentie in de ware zin van de woorden. Your playing a losing hand, uc?.
  donderdag 16 januari 2014 @ 22:03:44 #40
339669 JerryWesterby
pi_135582020
Nou geef maar vol gas want deze vlieg blijft altijd vliegen en is nergens bang voor. Zeker niet voor de heilige waarheid van het materialisme want dat is juist de illusie. Dat weet je als het goed is.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 22:05:35 #41
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135582133
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:55 schreef JerryWesterby het volgende:
Nee ook ik kan dat niet weten. Dat weet alleen de grote Molurus. Maar op zich is DMT wel interessant natuurlijk. Hoe kom jij daaraan? En wat zijn je ervaringen er mee? Wel voorzichtig zijn want Libertarisch kijkt mee.
Drugs zijn 'the doors to perception (A.Huxley). Daar kan een weldenkend mens toch moeilijk bezwaar tegen maken. Tip: Laat je wat betreft Molurus je niet zo akelig overduidelijk in de kaart kijken. Hij hapt toch niet. M.i. onderschat je hem(zwaar..) En voorzichtigheid is de moeder van de porcelijnkast en in die categorie val ik nou net niet. In welke wel eigenlijk? Help me eens uit de brand... 8)7 Jer, in naam van Descartes. Denk en dus besta ik of ben ik een sim van een spin in een WWW?
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 22:07:06 #42
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135582235
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 22:03 schreef JerryWesterby het volgende:
Nou geef maar vol gas want deze vlieg blijft altijd vliegen en is nergens bang voor. Zeker niet voor de heilige waarheid van het materialisme want dat is juist de illusie. Dat weet je als het goed is.
Definieer "het" (op2 na laatste woord)
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 22:11:24 #43
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135582481
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 22:03 schreef JerryWesterby het volgende:
Nope. Je bent een 1-dagsvlieg in de eeuwigheid waarin "altijd" alleen relatief is, nooit absoluut. (Ik had me daar toch bijna gas gegeven maar raakte het pedaal nog niet eens aan. Doe je een beetje voorzichtig, Superfly?)
  donderdag 16 januari 2014 @ 22:14:01 #44
339669 JerryWesterby
pi_135582645
Je denkt dus je bestaat, dat is echt het enige, van meer ben je niet zeker en kan je ook niet zeker zijn. Daar ben ik van overtuigd. En ja, dan kan je nog steeds een spin in een of ander web zijn. Dan is de vraag wat dat web is. Daar hebben we geen flauwe notie van.
pi_135582713
Laat het ons eens los :P
  donderdag 16 januari 2014 @ 22:17:22 #46
339669 JerryWesterby
pi_135582836
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 22:07 schreef Salmannassar het volgende:

[..]

Definieer "het" (op2 na laatste woord)
'Het' wil zeggen 'wie verstand heeft', en verstand hebben we niet.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 22:17:48 #47
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135582860
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 22:14 schreef JerryWesterby het volgende:
Je denkt dus je bestaat, dat is echt het enige, van meer ben je niet zeker en kan je ook niet zeker zijn. Daar ben ik van overtuigd. En ja, dan kan je nog steeds een spin in een of ander web zijn. Dan is de vraag wat dat web is. Daar hebben we geen flauwe notie van.
Oh nee? De naam zegt het anders al. Het WWW is de wereld/cosmos.De term "we" is hier, zoals wel vaker in jouw geval, n.v.t. Leave me out of your equasions. They don't fit the bill,uc?
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 22:20:32 #48
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135583025
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 22:17 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

'Het' wil zeggen 'wie verstand heeft', en verstand hebben we niet.
Ik wel hoor. Valse bescheidenheid is mij vreemd zoals ik hier al eerder opmerkte in mijn toneelstukje met LelijKnap. Opletten als er onderwezen wordt Jer. Anders hou ik op met doceren.
  donderdag 16 januari 2014 @ 22:24:38 #49
339669 JerryWesterby
pi_135583278
Jij weet het ook niet, dus ook jij bent 'we'. We weten niet hoe de werkelijkheid echt in elkaar zit, dat is een fundamenteel feit. Laat je wat dat betreft niks wijs maken door wie dan ook. Ook niet door LelijkKnap.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 22:30:56 #50
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_135583665
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 22:24 schreef JerryWesterby het volgende:
Jij weet het ook niet, dus ook jij bent 'we'. We weten niet hoe de werkelijkheid echt in elkaar zit, dat is een fundamenteel feit. Laat je wat dat betreft niks wijs maken door wie dan ook. Ook niet door LelijkKnap.
Werkelijkheid in combo met echt is dubbelop. Dat lukt mij idd ook niet. Maar mijn werkelijkheid is een open boek voor me. De werkelijkheid vergt omnipotentie en presentie en nou ben ik toevallig expres kenkerarrogant maar die claim is (n :7 g) een brug te ver. Zelfs voor mij ;) _O- :s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')