Toen was er nog geen bouwbesluit.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:22 schreef Ou-Tannu het volgende:
dan zou het uit 1955 stammen, echter het is ooit gezet als bejaardenhuis, en later compleet vertimmert binnen in tot losse appartementen..
ah, maar 0,5m² per hoeveel m² vloer oppervlak?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:55 schreef mistermysterion het volgende:
Allereerst moet je inderdaad voldoen aan het bouwbesluit dat gold toen je woning gebouwd werd. Wanneer je nu gaat verbouwen zul je moeten voldoen aan het bouwbesluit 2012 'bestaande bouw'. Daar staat in voor daglichteis voor een verblijfsruimte (dat is jouw woonkamer/keuken) in een woonfunctie geen 10% maar 0,5m2. Bij nieuwbouw zou het wel 10% moeten zijn.
dit is gemeten het glas in de deur, in het raam naast de deur, en de 2 kleine raampjes boven.quote:Ik vermoed dat je er met 2,23m2 aan bruto oppervlak, netto ook wel op 0,5m2 komt.
verder zit het balkon geheel boven de ruiten. aan de zijkanten links / rechts staan geen schuttingen etc..quote:Wat betreft de hoeveelheid mee te rekenen daglicht dat jouw raam doorlaat. Die kun je berekenen met een paar formules. Die zijn wel op internet te vinden.
Voor je balkon moet er dan met een belemmeringsfactor vermenigvuldigd worden in de formule voor de berekening van het equivalente daglichtoppervlakte.
De belemmeringsfactor is opgebouwd uit twee belemmeringshoeken β en α.
De belemmeringshoek β is bedoeld om overstekken (bijv. balkons) in rekening te brengen.
De belemmeringshoek α voor overige belemmeringen zoals obstakels voor en naast de daglichtopening. Ik lees hier niks in je post maar dat is bijvoorbeeld een schuurtje of een erfafscheiding (beplanting niet).
Belemmeringshoek β wordt op de volgende manier bepaald:
- Bepaal het midden van de ruit
- Trek een verbindingslijn tussen midden doorlaat en buitenkant overstek.
- Reken de hoek β uit.
De tabel die de waarde aangeeft die je dan moet gebruiken kun je dan vinden in NEN2057.Ik mag geloof ik die tabel niet geven hier.
Je hebt voor bestaande bouw geen eis per m2. Gewoon 0,5m2. per verblijfsruimte.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ah, maar 0,5m² per hoeveel m² vloer oppervlak?
[..]
dit is gemeten het glas in de deur, in het raam naast de deur, en de 2 kleine raampjes boven.
dus dat is bruto oppervlak? hoe kom je dan bij de 0,5m² netto oppervlak ?
[..]
verder zit het balkon geheel boven de ruiten. aan de zijkanten links / rechts staan geen schuttingen etc..
de maten er van heb ik zo even niet bij de hand..
maar een schutting.. die staat er nu niet.. al is het wel de bedoeling dat die er komt.. mag ik die nu wel al mee rekenen? of niet? gezien het een nog te plaatsen schutting is..
ga ik nu eens met de rekenmachine in de weer
De verhuurder moest bij het vervangen van het balkon blijven voldoen aan de eis van minimaal 0,5m² aan equivalent daglichtoppervlak voor de hele verblijfsruimte. Je woonkamer/keuken dus.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
ah, maar 0,5m² per hoeveel m² vloer oppervlak?
dit is gemeten het glas in de deur, in het raam naast de deur, en de 2 kleine raampjes boven.
dus dat is bruto oppervlak? hoe kom je dan bij de 0,5m² netto oppervlak ?
Euhm die schutting staat er nu nog niet dus hoef je nu niet mee te rekenen. Ik weet even niet of je voor een schutting plaatsen een omgevingsvergunning (aka bouwvergunning) moet aanvragen. Maar als de gemeente die aanvraag gaat controleren zullen ze misschien gaan kijken naar de overblijvende daglichttoetreding. maar nogmaals 0,5m² kom je zo aan. Het is geen strenge eis.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
verder zit het balkon geheel boven de ruiten. aan de zijkanten links / rechts staan geen schuttingen etc..
de maten er van heb ik zo even niet bij de hand..
maar een schutting.. die staat er nu niet.. al is het wel de bedoeling dat die er komt.. mag ik die nu wel al mee rekenen? of niet? gezien het een nog te plaatsen schutting is..
ga ik nu eens met de rekenmachine in de weer
ik ben idd huurder, en de verhurende partij doet nogal luchtig over eigenlijk alles.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:00 schreef mistermysterion het volgende:
Even voor mijn beeldvorming. Ik begrijp dat jij de huurder bent? En je verhuurder heeft vorig jaar het balkon vervangen?
Want waarom wil je dit weten? Ga je verbouwen? Ik lees dat je een schutting wilt plaatsen?
Ik denk dat je toen het balkon er kwam tegen de bouwvergunning in had moeten gaan bij de gemeente. Dan had je het misschien kunnen voorkomen dat er zo'n groot balkon kwam. Een bouwvergunningsaanvraag komt altijd in een plaatselijk krantje te staan.
die 2.23m² is de maat van het GLAS waar ik door heen kan kijken.. van de deur, het raam naast de deur, en de 2 kleine raampjes boven het grote raam en de deur bij elkaar opgeteld.quote:De verhuurder moest bij het vervangen van het balkon blijven voldoen aan de eis van minimaal 0,5m² aan equivalent daglichtoppervlak voor de hele verblijfsruimte. Je woonkamer/keuken dus.
Dus stel dat er in de deur 2,23m² aan glas zit en je hebt daarnaast ook nog glas zitten dan denk ik dat de verhuurder al vrij snel aan die minimale eis van 0,5m² aan equivalente daglichtoppervlakte zit.
Als jij wilt berekenen hoeveel daglicht je binnen krijgt moet je dat doen door middel van die formules. Je kunt kijken of je onder de 0,5m² zit. Dat is als het ware het glasoppervlakte (waar je doorheen kunt kijken enzo) min het oppervlakte met belemmeringen (daar is dus een factor voor te berekenen).
nja de schutting is vergunningsvrij.. echter omdat ze nog steeds niet klaar zijn met renoveren... mag er nu "tijdelijk" niks staan, want als het in de weg staat wordt het gewoon "professioneel lees: met grof geweld verwijderd. en mag je het later zelf weer terug zien te zetten...quote:Euhm die schutting staat er nu nog niet dus hoef je nu niet mee te rekenen. Ik weet even niet of je voor een schutting plaatsen een omgevingsvergunning (aka bouwvergunning) moet aanvragen. Maar als de gemeente die aanvraag gaat controleren zullen ze misschien gaan kijken naar de overblijvende daglichttoetreding. maar nogmaals 0,5m² kom je zo aan. Het is geen strenge eis.
Ik heb nog een tip. Je kunt het praktijkboek bouwbesluit 2012 downloaden. Daar staat het een en ander uitgelegd over het bouwbesluit. (blz 146 gaat over daglicht).
Succes met berekenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |