quote:De Joint Strike Fighter mag wel degelijk kernwapens aan boord hebben. Dat schrijven de ministers Hennis (Defensie) en Timmermans (Buitenlandse Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer.
Een meerderheid van de Kamer steunde vorig jaar een motie van de SP, waarin stond dat de F-35-straaljager geen nucleaire taken mag hebben. Ook regeringspartij PvdA was daarvoor.
Ontwapening
Hennis en Timmermans schuiven de motie terzijde. Zij willen "zich niet op voorhand vastleggen op een standpunt zoals uitgesproken in de motie". Zij willen zich blijven inzetten voor nucleaire ontwapening, maar zeggen dat Nederland voorlopig in NAVO-verband nog een kernwapentaak heeft.
Het kabinet maakte op Prinsjesdag bekend dat het 37 Joint Strike Fighters wil aanschaffen. Deze straaljagers moeten de verouderde F-16 opvolgen.
Kernwapens zijn vrij compact tegenwoordig en gewoon beschikbaar op raketten. Dat er nog specifieke bommenwerpers zijn komt denk ik vooral doordat ze heel veel bommen mee kunnen nemen. Moderne kernwapens kun je bij wijze van spreken nog met een Cessna afschieten.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:30 schreef raptorix het volgende:
Heeft het eigenlijk wel zin? Ik dacht dat als je toch via een vliegtuig zoiets dropt dat je een high altitude bommenwerper gebruikt...
Waar hebben wij überhaupt als Nederland kernwapens?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:29 schreef Kowloon het volgende:
Het lijkt mij een goed idee om vliegtuigen te hebben waarmee kernwapens kunnen worden afgeschoten. Het kabinet lijkt dat ook in te zien. Maar als de Kamer het er niet mee eens kan zij natuurlijk één of meer ministers weg sturen met een motie van wantrouwen. Helaas heeft de Kamer al meerdere malen laten zien dat zij dat niet doen, daarom durft het kabinet deze stap natuurlijk ook te zetten.
Mee eens, we zullen het dan zelf ook nooit gaan doen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:35 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Waar hebben wij überhaupt als Nederland kernwapens?
En waarom zouden wij kernwapens moeten willen afvuren, laat staan vanuit onze vliegtuigen?
Lijkt mij een rare wending in de algemene wil tot een kernwapenvrije wereld, hoe illusionair misschien ook.
Ik zie een grote bezuinigingsmogelijkheid. Bovendien valt een Cessna niet uit de lucht als het onweert, niet onbelangrijk als je kernwapens vervoert.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kernwapens zijn vrij compact tegenwoordig en gewoon beschikbaar op raketten. Dat er nog specifieke bommenwerpers zijn komt denk ik vooral doordat ze heel veel bommen mee kunnen nemen. Moderne kernwapens kun je bij wijze van spreken nog met een Cessna afschieten.
Het hoeven niet onze bommen te zijn, het kunnen ook bommen van andere landen zijn. In NAVO verband is een bepaalde samenwerking afgesproken en daar moet Nederland aan mee doen als NAVO lid. Wil je dat niet, dan moet je uit de NAVO stappen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:35 schreef Veldkamp het volgende:
Waar hebben wij überhaupt als Nederland kernwapens?
En waarom zouden wij kernwapens moeten willen afvuren, laat staan vanuit onze vliegtuigen?
Kernwapens zijn niet het probleem, het is altijd nog de politiek die tot het inzetten er van besluit. Verder lijkt het mij alleen al goed om kernwapens te behouden omdat we ons moeten kunnen wapenen tegen gevaren vanuit het heelal (asteroïden, kometen en buitenaards leven). Kernwapens zijn de krachtigste wapens die we hebben en het is denk ik verstandig om er wat van achter de hand te hebben, je weet nooit hoe en wanneer het van pas komt.quote:Lijkt mij een rare wending in de algemene wil tot een kernwapenvrije wereld, hoe illusionair misschien ook.
Jawel. Die dingen worden onder nederlandse vliegtuigen gehangen en nederland heeft het laatste woord of en waar die dingen worden gedropt. Logisch ook. Mocht er een paar russische tankdivisies bij Arnhem staan wil je zelf kunnen beslissen of je dat alles met een atoombom opblaast. Je wil niet van een geallieerde ineens een nuke op je land gegooid krijgen,quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
we zullen het dan zelf ook nooit gaan doen.
immers ....quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:38 schreef 3-voud het volgende:
Je weet met de PvdA nooit of je ze bij de kop of kont hebt.
We zitten er nu al tot over onze oren in, helaas.quote:
Best hypocriet, NAVO's interpretatie van de non-proliferatie overeenkomst: het delen van kernwapens is geen overtreding omdat ze onder controle van de VS zijn zolang er geen oorlog is, en tijdens een oorlog is het verdrag niet geldig.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het hoeven niet onze bommen te zijn, het kunnen ook bommen van andere landen zijn. In NAVO verband is een bepaalde samenwerking afgesproken en daar moet Nederland aan mee doen als NAVO lid. Wil je dat niet, dan moet je uit de NAVO stappen.
[..]
Kernwapens zijn niet het probleem, het is altijd nog de politiek die tot het inzetten er van besluit. Verder lijkt het mij alleen al goed om kernwapens te behouden omdat we ons moeten kunnen wapenen tegen gevaren vanuit het heelal (asteroïden, kometen en buitenaards leven). Kernwapens zijn de krachtigste wapens die we hebben en het is denk ik verstandig om er wat van achter de hand te hebben, je weet nooit hoe en wanneer het van pas komt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |