abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135468995
Stel je niet zo aan!! Caissières krijgen allemaal de opdracht dat ze bij twijfel of iemand nog geen 25 is om een idee kaart moeten vragen. Aangezien veel jongeren er tegenwoordig ouder uit zien. Bij mij had je het dus ook niet mee gekregen!!
Je bent sowieso wettelijk verplicht om je te kunnen identificeren..
Daarnaast wordt er enorm veel gecontroleerd door de overheid op de winkels en de boeten zijn behoorlijk hoog. Er worden bewust minderjarigen en meerderjarigen tussen de 12 t/m ongeveer 25 jaar de winkels ingestuurd om te controleren of er naar de id-kaart word gevraagd.

Ps. Het is zelfs zo dat als een opaatje met zijn kleinzoon van 15 naar de winkel gaat en opa wilt een flesje bruin bier mee nemen voor de stoverij, hij deze niet mee krijgt. In de nieuwe wet is het namelijk zo geregeld dat alcohol ook niet verstrekt mag worden in de nabijheid van een minderjarige waarvan de kans aanwezig is dat deze de mogelijkheid krijgt tot het nuttigen van het desbetreffende alcoholhoudende middel..

(Tja de nieuwe wet fucked iedereen.. Ik kan mijn zusje nu niet meer als draaghulp meenemen :{ )
  dinsdag 14 januari 2014 @ 08:42:27 #152
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_135468997
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef H.FR het volgende:

[..]

Waarschijnlijk ja. Die lokjongeren vind ik trouwens zo :')
Maar wat vind jij er van dat je als 16 jarige gewoon alcohol mag verkopen?
Moest wel glimlachen want de gemeente (ik dacht dat het Den Haag was) had ze ook ingezet maar na 11 uur en dan mag je onder de 18 niet meer werken geloof ik :').

Moeilijk. Het is wat vreemd natuurlijk.
En ik denk ook dat het wat moeilijke situatie op gaat leveren. Als jeugd van laten we zeggen 22 jaar hun legitimatie moet laten zien, waar ze zich natuurlijk véééélste oud voor voelen en al helemaal als iemand van 16 het vraagt leidt dat tot ergernis. Daarnaast kan ik me voorstellen dat juist omdat je meer ergernissen krijgt zo'n meisje van 16, 17 al snel geïntimideerd kan raken als er een clubje boze jonge gasten voor de kassa staat.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_135469032
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef H.FR het volgende:

[..]

Waarschijnlijk ja. Die lokjongeren vind ik trouwens zo :')
Maar wat vind jij er van dat je als 16 jarige gewoon alcohol mag verkopen?
Dat zal ook wel aangepast worden, voorheen mocht je onder de 16 ook geen alcohol verkopen, en onder de 18 geen zware alcoholische dranken.. Ik vermoed dat er nu 2 jaar lang even door de vingers word gekeken omdat er anders heel veel 16 jarigen hun baantje verliezen :P
pi_135469069
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:42 schreef AMangold het volgende:
Stel je niet zo aan!! Caissières krijgen allemaal de opdracht dat ze bij twijfel of iemand nog geen 25 is om een idee kaart moeten vragen. Aangezien veel jongeren er tegenwoordig ouder uit zien. Bij mij had je het dus ook niet mee gekregen!!
Je bent sowieso wettelijk verplicht om je te kunnen identificeren..
Daarnaast wordt er enorm veel gecontroleerd door de overheid op de winkels en de boeten zijn behoorlijk hoog. Er worden bewust minderjarigen en meerderjarigen tussen de 12 t/m ongeveer 25 jaar de winkels ingestuurd om te controleren of er naar de id-kaart word gevraagd.

Ps. Het is zelfs zo dat als een opaatje met zijn kleinzoon van 15 naar de winkel gaat en opa wilt een flesje bruin bier mee nemen voor de stoverij, hij deze niet mee krijgt. In de nieuwe wet is het namelijk zo geregeld dat alcohol ook niet verstrekt mag worden in de nabijheid van een minderjarige waarvan de kans aanwezig is dat deze de mogelijkheid krijgt tot het nuttigen van het desbetreffende alcoholhoudende middel..

(Tja de nieuwe wet fucked iedereen.. Ik kan mijn zusje nu niet meer als draaghulp meenemen :{ )
Maar dit is de wet lees ik een paar posts terug:

quote:
Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/geldigheidsdatum_13-01-2014

Als je dus met een 15 jarige bij je 1 flesje bruin bier koopt. Is het zeer onwaarschijnlijk dat dit voor de 15-jarige bestemd is, en dus mag het wél zou ik zeggen. Een fles rode wijn ook, maar zoete witte wijn, breezer of Heineken niet zou ik zeggen.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_135469098
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:45 schreef AMangold het volgende:

[..]

Dat zal ook wel aangepast worden, voorheen mocht je onder de 16 ook geen alcohol verkopen, en onder de 18 geen zware alcoholische dranken.. Ik vermoed dat er nu 2 jaar lang even door de vingers word gekeken omdat er anders heel veel 16 jarigen hun baantje verliezen :P
Lijkt me wel inderdaad, want het is een bijzondere situatie.
Wel positief, want dat betekend dat je als 18+er dus meer kansen op een bijbaan krijgt.
Al kunnen supermarkten het ook oplossen door bijvoorbeeld 2 balies te openen waar je ook alcohol kunt meekrijgen en bij de rest niet.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_135469121
Je moet niet zo zeiken kinderachtige pauper en laat gewoon je ID-kaart zien.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_135469139
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:04 schreef Friggles het volgende:
Ja en die identificatieplicht is verhoogd van 21 tot 25. Is toch ook gewoon kansloos? Alsof je niet kan zien dat iemand ouder is dan 20.. Laat staan 25, die verwar je echt niet met iemand van 17 hoor:')

Allemaal maar volgen, beetje kritisch blijven kan wel hoor. Kan je wel zeggen dat het geen moeite is om zo'n pasje te laten zien, je zou die moeite al niet moeten hoeven doen.
Mijn vriend ziet er een stuk jonger uit dan hij is, en hij is ook een stuk jonger dan ik. Onder de oude regels werd hem al vaak naar zijn ID gevraagd bij het kopen van alcohol en tabak. Gelukkig leerden ze hem wel kennen op den duur in onze vaste super en was het gezeik een beetje over. Wel een aparte anekdote: Hij (29) ging voor mij boodschappen doen met mijn jongste zoon (13). Eerst moest hij zich legitimeren en toen vroegen ze het aan mijn zoon. Mijn vriend die eigenlijk altijd de kalmheid zelfe is klapte toen uit zijn vel en snauwde de kassière toe: "Dat is mijn zoon!" Hebben we thuis hartelijk om kunnen lachen.
Helaas hebben we uit bezuinigingsoverwegingen nu besloten onze alcohol elders te gaan halen. Ik denk dat ik daar maar eens met de manager ga praten. Het is toch te absurd voor woorden dat mijn ruim volwassen vriend geen alcohol mag gaan halen met mijn zoon?
pi_135469227
Vind overigens ook dat je gewoon netjes je ID moet laten zien en niet kansloos moet gaan zeiken. Net alsof de mensen achter de kassa er op zitten te wachten om te moeten zeuren om ID.
pi_135469386
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:53 schreef Life2.0 het volgende:
hier in jip en janneketaal het probleem dat ik jou voorleg; http://www.consuwijzer.nl(...)een-koopovereenkomst
Je gaat er aan voorbij dat de winkel de toezegging te willen verkopen al gedaan heeft door die producten in de schappen te leggen. Normaal gesproken werkt het dus zoals jij en die link aangeven. Echter in het geval van alcohol en tabak staat in de winkel al aangegeven dat zij voor deze artikelen geen koopovereenkomst aangaan met mensen onder de 18 jaar en dat zij aan verkoop aan mensen tot 25 jaar een legitimatieplicht aan de verkoopovereenkomst koppelen. Blijft over dat een kassière lastig kan zien of iemand ouder is dan 24 en dus logisch dat zij dan vragen aan de klant om te bewijzen dat zij ouder dan 24 zijn.
Een koopovereenkomst kan op alle manieren pas gesloten worden als beide partijen het eens zijn over de koop en verkoop.

En houd eens op met je Godwins, dat doe je in meerdere topics, voegt niets toe aan een discussie, is verre van stoer en onderbouwt niets. Net met geschiedenisles WOII behandeld of zo?
pi_135469479
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 07:45 schreef verdacht.individu het volgende:
En nu opeens wel, dus ik vroeg wat is deze. Zei die ja sorry ik weet dat je oud genoeg bent maar anders krijgen we een boete . Uiteraard wel even laten zien maar wat is deze.
Volgens mij (ik kan er naast zitten) krijgt een winkelier geen boete als hij niet naar het ID vraagt maar als hij tabak of alcohol verkoopt aan een minderjarige. Ik denk dus dat deze pomphouder shit praat.
pi_135469543
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:26 schreef H.FR het volgende:

[..]

Met een 12 jarig kind krijg je het dan weer niet mee.
Ik wel. Ze mogen het niet meegeven als er een vermoeden is dat de alcohol of tabak (mede) voor de minderjarige is. In een winkel waar je als moeder-kind bekend bent doen ze dus als het goed is niet moeilijk.
pi_135469556
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:18 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik wel. Ze mogen het niet meegeven als er een vermoeden is dat de alcohol of tabak (mede) voor de minderjarige is. In een winkel waar je als moeder-kind bekend bent doen ze dus als het goed is niet moeilijk.
Bij de AH bij ons in de buurt dus niet..
pi_135469568
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:12 schreef LissaZuid het volgende:
TS heeft een babyface en een C&A pak :')
pi_135469598
Paar dagen terug, wat bier, wijn en eten gehaald. Kassa naast mij een donkere jongen, die er een stuk ouder uitzag dan ikzelf. Hij moest zich legitimeren, maar zijn ID-kaart was verlopen. Kreeg hij het niet mee. :') Vrij kansloos dacht ik eigenlijk, ik hoef mij vervolgens helemaal niet te legitimeren. :')
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_135469635
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:19 schreef H.FR het volgende:

[..]

Bij de AH bij ons in de buurt dus niet..
Dan zou ik het wetsartikel meenemen. Die zegt namelijk dat het alleen niet mag als het vermoeden bestaat dat de alcohol/tabak voor de jongere bestemd is. Dat vermoeden is onzin als het gaat om een ouder-kind relatie.
pi_135469654
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:22 schreef IkBenDeBaas het volgende:
Paar dagen terug, wat bier, wijn en eten gehaald. Kassa naast mij een donkere jongen, die er een stuk ouder uitzag dan ikzelf. Hij moest zich legitimeren, maar zijn ID-kaart was verlopen. Kreeg hij het niet mee. :') Vrij kansloos dacht ik eigenlijk, ik hoef mij vervolgens helemaal niet te legitimeren. :')
Absurd. Ook met een verouderd ID kan je je leeftijd aantonen en daar gaat het om.
pi_135469662
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:22 schreef IkBenDeBaas het volgende:
Bijzonder :')
Het gaat er toch ook om dat je de geboortedatum ziet, boeiend dat dat ding verlopen is.
pi_135469672
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:24 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan zou ik het wetsartikel meenemen. Die zegt namelijk dat het alleen niet mag als het vermoeden bestaat dat de alcohol/tabak voor de jongere bestemd is. Dat vermoeden is onzin als het gaat om een ouder-kind relatie.
Gewoon alle boodschappen laten liggen en weglopen :)
  dinsdag 14 januari 2014 @ 09:33:13 #169
408059 Zaktabak
Arrrgwanende Piraat
pi_135469818
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:15 schreef deadprez het volgende:
Je bent verplicht om je ID uit jezelf te laten zien als je onder de 25 bent, het is niet zo dat ze het niet meer mogen vragen als je ouder dan 25 bent. Verder moet je je niet aanstellen.
Daar komt bij dat het echt niet zo'n grote moeite is om effe je ID kaart uit je porto te toveren.
[b]Op zondag 22 juni 2014 01:49 schreef voederbietel het volgende:[/b]
Niet aan de verwachtingen van Zaktabak voldoen, wat een afgang bega je dan.
pi_135469907
Ik wist niet dat er 20+ers zijn die nog steeds zo kinderachtig zijn dat ze problemen hebben met het tonen van hun ID :')
Soms
pi_135469947
Het is een kut-wet, het zijn achterlijke regels en het slaat allemaal nergens op. Klopt allemaal. Maar zodra dat meisje het niet vraag, jij net 24 en 350 dagen bent en je een controleur vanuit de gemeente bent, heeft de winkel een dikke boete en wordt zij ontslagen. De winkel heeft weinig keus, net als de cassiere. Als je wil klagen, doe dat dan lekker in Den Haag ofzo, dat meisje kan er helemaal niets aan doen en volgt alleen maar haar baas zijn regels op.
Assassin stabs you in your back.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 09:40:36 #172
417081 SimplyAlex
I agree to disagree
pi_135469982
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:12 schreef LissaZuid het volgende:
TS heeft een babyface en een C&A pak :')
pi_135470016
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Absurd. Ook met een verouderd ID kan je je leeftijd aantonen en daar gaat het om.
Volgens mij kan zoiets alleen met een geldig legitimatiebewijs?
pi_135470122
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:39 schreef Assassin92 het volgende:
Het is een kut-wet, het zijn achterlijke regels en het slaat allemaal nergens op. Klopt allemaal. Maar zodra dat meisje het niet vraag, jij net 24 en 350 dagen bent en je een controleur vanuit de gemeente bent, heeft de winkel een dikke boete en wordt zij ontslagen. De winkel heeft weinig keus, net als de cassiere. Als je wil klagen, doe dat dan lekker in Den Haag ofzo, dat meisje kan er helemaal niets aan doen en volgt alleen maar haar baas zijn regels op.
Krijgt volgens de wet geen boete als je ouder dan 18 bent hoor. Alleen als je vermoedelijk jonger bent.
pi_135470149
quote:
Nee toch? Ze krijgen toch alleen een boete als de persoon onder de 18 is?

http://www.rijksoverheid.(...)in-het-openbaar.html
quote:
De verkoper van alcohol is bij twijfel over je leeftijd verplicht hiernaar te vragen. Dit hoeft de verkoper niet te doen als het overduidelijk is dat je oud genoeg bent. Door je te legitimeren laat je zien hoe oud je bent. Dit kan met een identiteitskaart, een paspoort of een rijbewijs.

De verkoper mag geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Doet hij dit toch, dan riskeert hij een boete. Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen
.
quote:
Supermarkten vragen aan iedereen die er jonger uitziet dan 25 jaar een legitimatiebewijs als die alcohol wil kopen. Dit hebben ze met elkaar afgesproken. Zo kunnen ze beter garanderen dat ze geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar.
Geen boete dus als ze alcohol verkopen aan een persoon van 22 jaar zonder dat die zich legitimeert.
quote:
De supermarkt mag geen alcohol verkopen aan iemand jonger dan 18 jaar. Doet hij dit toch, dan riskeert hij een boete. Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen.
Ouder/kind moet dus mogen.

Deze is wel vreemd en tegenstrijdig:

quote:
Supermarkten of horecagelegenheden die alcohol verstrekken aan jongeren onder de 18 jaar kunnen ook een boete krijgen. Deze boete bedraagt ¤ 1360. Verkopen supermarkten, slijterijen of horecagelegenheden vaker alcohol aan jongeren zonder de leeftijd vast te stellen? Dan kan de burgemeester een vergunning schorsen. Of een supermarkt tijdelijk (maximaal 12 weken) verbieden alcohol te verkopen, als 3 keer binnen 1 jaar alcohol aan jongeren is verkocht, zonder de leeftijd vast te stellen.
Want hier beginnen ze over legitimatie.. maar dan wel over jongeren (tot 18 jaar?). Die verkoop is al verboden dus wat die verwijzingen naar legitimatie erbij doen snap ik ook niet. Het wordt tenslotte niet opeens legaal wanneer een 17 jarige zichwel heeft gelegitimeerd. Of zou dat gaan om valse ID's?

quote:
Soms proberen jongeren zich te legitimeren met een nagemaakte ID-kaart. Is dat zo goed gedaan dat de kaart niet op het eerste gezicht als vals te herkennen is? En dat de kaart nader onderzocht moet worden? Dan kan het de verkoper of portier niet verweten worden. Is de nagemaakte ID-kaart een duidelijke kopie met een andere foto eroverheen geplakt? En is het meteen duidelijk dat het om een valse kaart gaat? Dan kan het de verkoper wel worden verweten. Hij krijgt mogelijk een boete. De jongere zelf is sowieso strafbaar omdat hij identiteitsfraude pleegt.
pi_135471773
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:47 schreef H.FR het volgende:

[..]

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/geldigheidsdatum_13-01-2014

Als je dus met een 15 jarige bij je 1 flesje bruin bier koopt. Is het zeer onwaarschijnlijk dat dit voor de 15-jarige bestemd is, en dus mag het wél zou ik zeggen. Een fles rode wijn ook, maar zoete witte wijn, breezer of Heineken niet zou ik zeggen.
Nou nee, want alcohol is alcohol.. Er mag niet volgens eigen beoordeling gecontroleerd worden.. Want nou dat meisje ziet er zo braaf uit, daar is dat pakje tabak vast niet voor bedoeld.. Ja, nee zo werkt het niet.. (aangezien deze wet ook op toepassing is op rookwaar)..

Overigens ken ik genoegt meiden die voor hun 18e al rode wijn dronken :P
pi_135471817
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:49 schreef H.FR het volgende:

[..]

Lijkt me wel inderdaad, want het is een bijzondere situatie.
Wel positief, want dat betekend dat je als 18+er dus meer kansen op een bijbaan krijgt.
Al kunnen supermarkten het ook oplossen door bijvoorbeeld 2 balies te openen waar je ook alcohol kunt meekrijgen en bij de rest niet.
Ja wat je ook in verschillende winkels wel eens ziet is dat alle alcoholhoudende producten op een aparte afdeling met aparte kassa staan.. En ja rookwaar word ook steeds vaker alleen bij een aparte balie verkocht..
pi_135471826
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 11:01 schreef AMangold het volgende:

[..]

Nou nee, want alcohol is alcohol.. Er mag niet volgens eigen beoordeling gecontroleerd worden.. Want nou dat meisje ziet er zo braaf uit, daar is dat pakje tabak vast niet voor bedoeld.. Ja, nee zo werkt het niet.. (aangezien deze wet ook op toepassing is op rookwaar)..

Overigens ken ik genoegt meiden die voor hun 18e al rode wijn dronken :P
Ik heb het nu met name over de 16-ers. 16-17 jarigen geen meestal niet met moeders naar de supermarkt.
pi_135471860
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:57 schreef thewallsareshifting het volgende:
Vind overigens ook dat je gewoon netjes je ID moet laten zien en niet kansloos moet gaan zeiken. Net alsof de mensen achter de kassa er op zitten te wachten om te moeten zeuren om ID.
Inderdaad niet de grootste hobby.. (werk zelf ook achter de kassa)
pi_135471887
Ik werd laatst ook gevraagd om mijn ID, maar ik laat die dan gewoon zien, omdat ik geen zielig figuur ben wat een beetje gaat mierenneuken op een kassameisje die in de meeste gevallen nog hard raakbaar zijn :9
.
"You gotta ride a few ponies before you can run with the bulls"
.
pi_135471916
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Volgens mij (ik kan er naast zitten) krijgt een winkelier geen boete als hij niet naar het ID vraagt maar als hij tabak of alcohol verkoopt aan een minderjarige. Ik denk dus dat deze pomphouder shit praat.
Als er toevallig een controleur in de rij staat krijgt deze winkelier wel een boete, aangezien men verplicht is aan iedereen te vragen zich te legitimeren. Zonder legitimatie weet jij niet zeker of jij alcohol/rookwaar verkoopt aan een meerderjarige of niet.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 11:10:18 #182
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_135472007
Maakt toch niet uit TS? Als je straks tegen de 40 bent kun je allemaal jonge chicks met daddy issues fixen :7.
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
pi_135472014
... grr quote ipv edit gebruikt..
pi_135472023
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 11:07 schreef AMangold het volgende:

[..]

Als er toevallig een controleur in de rij staat krijgt deze winkelier wel een boete, aangezien men verplicht is aan iedereen te vragen zich te legitimeren. Zonder legitimatie weet jij niet zeker of jij alcohol/rookwaar verkoopt aan een meerderjarige of niet.
Wel als het een vaste klant is die zich bij die kassière al tig keer geïdentificeerd heeft. Volgens de wet moeten mensen jonger dan 18 zich identificeren, de regel van 25 is een onderlinge afspraak van de supermarkten zelf om te voorkomen dat een jongere te oud wordt ingeschat en valt derhalve niet te beboeten door andere instanties.
pi_135472053
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 11:10 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wel als het een vaste klant is die zich bij die kassière al tig keer geïdentificeerd heeft. Volgens de wet moeten mensen jonger dan 18 zich identificeren, de regel van 25 is een onderlinge afspraak van de supermarkten zelf om te voorkomen dat een jongere te oud wordt ingeschat en valt derhalve niet te beboeten door andere instanties.
Nee dat is geen onderlinge afspraak.. Dat is door Den Haag bepaald.. (ik werk ook in de winkel en iedereen krijgt het bericht van de regering met alle uitleg onder zijn neus geduwd)
pi_135472458
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 11:12 schreef AMangold het volgende:

[..]

Nee dat is geen onderlinge afspraak.. Dat is door Den Haag bepaald.. (ik werk ook in de winkel en iedereen krijgt het bericht van de regering met alle uitleg onder zijn neus geduwd)
Nope, volgens mij zit je er naast:
http://www.rijksoverheid.(...)in-het-openbaar.html
quote:
Legitimatiebewijs onder de 25 in supermarkt

Supermarkten vragen aan iedereen die er jonger uitziet dan 25 jaar een legitimatiebewijs als die alcohol wil kopen. Dit hebben ze met elkaar afgesproken. Zo kunnen ze beter garanderen dat ze geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar.
Van de site van de overheid dus.
pi_135473361
Ging laatst boodschappen doen met mijn moeder en oma van 80. Moest oma bijna haar ID laten zien omdat ik er bij was en er een fles drank bij de boodschappen zat. :')___________________
  dinsdag 14 januari 2014 @ 12:03:38 #188
417081 SimplyAlex
I agree to disagree
pi_135473383
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 12:02 schreef Sick_Little_Monkey het volgende:
Ging laatst boodschappen doen met mijn moeder en oma van 80. Moest oma bijna haar ID laten zien omdat ik er bij was en er een fles drank bij de boodschappen zat. :')___________________
En omdat de cassiere terecht wist dat alchohol en senieliteit niet goed samen gaan .... dus gelijk dat ze even kritisch zijn op die oma van je.
pi_135473396
Och man huil een riviertje ik ben over een aantal maanden 30 en moet zo goed als altijd mijn ID laten zien.
ijs_beer fan!
pi_135473400
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 12:03 schreef SimplyAlex het volgende:

[..]

En omdat de cassiere terecht wist dat alchohol en senieliteit niet goed samen gaan .... dus gelijk dat ze even kritisch zijn op die oma van je.
:')
pi_135474004
Ik (bijna 29) heb het zelf ook wel eens bij het kopen van sigaretten/bier en dat vind ik op zich niet zo'n groot probleem. Echter moet iemand achter de kassa wel een klein beetje het vermogen hebben om een leeftijd in te schatten.

Ik haal eigenlijk altijd mijn drank en sigaretten bij de AH, simpelweg omdat ik er tegenover woon. Haalde ik op oudejaarsdag twee pakjes sigaretten bij de balie, vroeg om mijn leeftijd. Ik zei: 28. Mag ik je ID zien? Jahoor, alstublieft. Op 2 januari stond datzelfde mens daar en stelde ze mij wederom deze vragen. Dus ik zei: Dat vroeg je een paar dagen terug ook al? Zegt ze: ja, maar de regels zijn veranderd. |:(
  dinsdag 14 januari 2014 @ 12:32:23 #192
379200 lulzy
For the Lulz
pi_135474073
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:58 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

^O^ nog beter, laat ze lekker doodvallen. Mogen ze het zelf terugleggen in de schappen, dat zal ze leren.
Ja dat bedoelde ik :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. - Mark Twain
pi_135474460
quote:
Dat kan toch nooit kloppen. Iedereen schat leeftijd weer iets anders in. Als ik -als cassier- zeker weet dat iemand ouder is dan 18 dan hoef ik toch niet iedere keer om identificatie te vragen? Alleen bij twijfel moet je het vragen, dat is altijd zo geweest (toen de leeftijd nog 16 was). Als ik van een klant zeker weet dat hij/zij ouder is dan 18 (vaste klant/kennis bijv.) dan is er geen sprake van twijfel. Volgens mij krijgen supermarkten alleen een boete als er feitelijk alcohol/tabak is verkocht aan iemand die jonger is dan 18. Tenminste, het lijkt me dat het zo in de praktijk werkt. Met andere woorden, als er is betaald en er dus een overeenkomst tot stand is gekomen, kan de boete worden opgelegd.

Wanneer er drank is verkocht aan iemand tussen de 18 en 25 en er niet om identificatie is gevraagd, is er absoluut geen grond om een boete op te leggen. We hebben het over cassieres die op subjectieve wijze een leeftijd in moeten schatten. Leeftijd geschat op jonger dan 25? Ja, dan ID vragen want er is sprake van twijfel. Echter is het goed mogelijk dat een andere cassiere dezelfde klant op ouder dan 25 jaar schat en niet om ID vraagt. Dus op basis van welke grondslag kan je iemand jonger dan 25 schatten? Die grondslag is er niet. Daarnaast worden cassieres niet getraind (tijdens de kassaopleiding) in het schatten van leeftijd.

Supermarkten hebben onderling afgesproken om te controleren op leeftijd wanneer de klant jonger lijkt dan 25 jaar. Handhaving van deze (bijna huishoudelijke) regel is volgens mij geen taak van een bestuursorgaan. Het controleren of er niet feitelijk wordt verkocht aan personen jonger dan 18 uiteraard wél.

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:27 schreef Frank_Drebin het volgende:
Een paar seconden werk om even dat pasje te laten zien, ik snap niet waarom je meteen dan zo op je pik getrapt bent. Komt een beetje over als wat kleine kinderen nog vaak hebben, dan noem je een kind bijv. 10 en krijg je als antwoord 'maar ik ben al 11 hoor!!1!'. Gewoon niet zo zeuren en laten zien, dat meisje doet haar werk en kan jou het verrotten.
Dit dus. Die zuurpruimen die overal een probleem van moeten maken. Zielige kinderachtige vertoning. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door Justinn op 14-01-2014 13:10:25 ]
pi_135474605
De supermarkt kan nooit een boete krijgen als er drank verkocht is aan ieamand die boven de 18. De 25-controle is ook niet bedacht door de overheid.
pi_135476740
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:12 schreef Waterloos het volgende:

[..]

Een rijbewijs kun je ook hebben als je nog geen 18 bent :')
Er staat ouderwets rijbewijs die wordt al tig jaar niet meer uitgegeven :') :') lezen zo moeilijk
  dinsdag 14 januari 2014 @ 14:07:03 #196
417183 kraanwater.
Goedkoper dan fleswater
pi_135477617
jesus wat een lap text
pi_135477743
Het is heel simpel. Ben je onder de 25 leg hem alvast klaar, twijfelen ze... Dan vragen ze ernaar. Lekker boeiend man. Denk je dat dit een deuk in je ego is ofzo?

Kansloos volk. Als je dit niet eens aan kan, kan je dat biertje ook niet aan.

:)
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_135478007
Ik voelde me afgelopen weekend ook weer jong. De ene keer zeggen ze dat je eruit ziet als 35. De andere keer sta je met een fles drank aan de kassa en moet je je ID laten zien. Is me al zeker 5 a 6 jaar niet meer gebeurd. Heb netjes gedaan en het meisje laten zien dat ik 25 ben. Godzijdank hoeft het na volgende week niet meer aangezien ik dan geen 25 meer ben.
pi_135478084
Volgens mij begrijpen een paar mensen het concept niet helemaal. :')

De bedoeling is dat als je <25 bent je uit jezelf je ID laat zien. Maar dat wil niet zeggen dat het kassameisje je niet alsnog kan vragen om je ID te laten zien, welke leeftijd je dan ook hebt.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 16:41:28 #200
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_135483440
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je gaat er aan voorbij dat de winkel de toezegging te willen verkopen al gedaan heeft door die producten in de schappen te leggen. Normaal gesproken werkt het dus zoals jij en die link aangeven. Echter in het geval van alcohol en tabak staat in de winkel al aangegeven dat zij voor deze artikelen geen koopovereenkomst aangaan met mensen onder de 18 jaar en dat zij aan verkoop aan mensen tot 25 jaar een legitimatieplicht aan de verkoopovereenkomst koppelen. Blijft over dat een kassière lastig kan zien of iemand ouder is dan 24 en dus logisch dat zij dan vragen aan de klant om te bewijzen dat zij ouder dan 24 zijn.
Een koopovereenkomst kan op alle manieren pas gesloten worden als beide partijen het eens zijn over de koop en verkoop.

En houd eens op met je Godwins, dat doe je in meerdere topics, voegt niets toe aan een discussie, is verre van stoer en onderbouwt niets. Net met geschiedenisles WOII behandeld of zo?
niets 24, 18 is de grens, en je kunt niet, hoe graag men het ook wilt, de basisregels uit onze wetten negeren :')

als je problemen hebt met godwin moet je aan zelfreflectie gaan doen want dan zit er iets diep van binnen waar jij nog niet helemaal vrede mee hebt gesloten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')