Wat mankeert er?quote:
Bedankt, maar ik meen het echt serieus.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:09 schreef TARDIS. het volgende:
[..]
Ja met je topic. Ik vind jou wel een bazige user denk ik.
Al vind ik 2000+ posts in 10 dagen wel wat veel, maar wie ben ik.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:09 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Bedankt, maar ik meen het echt serieus.
Waar ik altijd een beetje moeite mee heb is het geen pieken, geen dalen idee dat ik krijg van bijv. het boeddhisme. Het is me té sereen, mooi als je dood bent. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het niet de filosofie is waar ik mee het meest in heb verdiept, dus wie weet kun je me wat leren.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:06 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Zonnig? De Oosterse filosofie kan erg zonnig zijn ondanks haar serieuze en strenge karakter. Maar welke filosofie is zonnig? De epicuristen zijn dat wel ja, maar ook zij hebben grove vergissingen. Want niet iedereen kan maar steeds in zijn tuin chillen.
Homerus valt wel mee, hij heeft een zachte kant. Maar hij wilt ons vooral een les geven, en dat is dat er altijd dommeriken zijn die willen sterven voor glorie. Je zou kunnen zeggen dat in die tijd de Grieken vaak last hadden van 'hubris'. Hubris is hoogmoed, overmoed hoe je het ook wilt noemen. In ieder geval denken dat je heel wat voorstelt. Maar natuurlijk komt hoogmoed voor de val. En daar gaat het Homerus om.
Een werk wat dus heel simpel over geweld lijkt te gaan, komt eigenlijk op zo'n eenvoudige les neer.
Oostere-filosofie heeft veel verschillen. Heb het meeste kennis van het Taoïsme. Taoïsme draait erom dat er bijvoorbeeld een achtergrond is, en dat wij daar dingen uitpakken.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:10 schreef -Buttercup het volgende:
[..]
Waar ik altijd een beetje moeite mee heb is het geen pieken, geen dalen idee dat ik krijg van bijv. het boeddhisme. Het is me té sereen, mooi als je dood bent. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het niet de filosofie is waar ik mee het meest in heb verdiept, dus wie weet kun je me wat leren.
Aanduiden en oordelen zijn niet helemaal hetzelfde natuurlijk. Wat vind je van het idee dat iemand die meer woorden heeft, meer ziet? Zonder benoeming zijn we niet in staat iets op te merken en het een van het ander te onderscheiden. Al klinkt dat eigenlijk wel taoistisch want hadden we dus geen woorden gehad, dan geen onderscheid en daarmee maar één geheel.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:14 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Oostere-filosofie heeft veel verschillen. Heb het meeste kennis van het Taoïsme. Taoïsme draait erom dat er bijvoorbeeld een achtergrond is, en dat wij daar dingen uitpakken.
Bijvoorbeeld 'deze bloem is mooi, maar die is lelijk.' Op dat moment ga je dingen aanduiden. Met als gevolg dat we nu blauw hebben, indigo blauw, baby blauw, badjes blauw. Dat is leuk als je iets wilt aanduiden bijvoorbeeld welke kleur de muur moet hebben. Maar we zijn er teveel waarde aan gaan hechten.
Want ik ga jou nu vragen wat is belangrijk aan een wiel als de deze?
[ afbeelding ]
Het punt is, kan je al die woorden die we hebben eens opzij leggen. De verte inkijken en gewoon genieten van wat is? Gewoon genieten van wat is, gewoon stilzitten en genieten van wat is. Dat kunnen we haast alleen als we op vakantie gaan en eens iets voor het eerst zien.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:20 schreef -Buttercup het volgende:
[..]
Aanduiden en oordelen zijn niet helemaal hetzelfde natuurlijk. Wat vind je van het idee dat iemand die meer woorden heeft, meer ziet? Zonder benoeming zijn we niet in staat iets op te merken en het een van het ander te onderscheiden. Al klinkt dat eigenlijk wel taoistisch want hadden we dus geen woorden gehad, dan geen onderscheid en daarmee maar één geheel.
Uhm, dat het rond is?
Gewoon een beetje chillen, eigenlijk.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:25 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Het punt is, kan je al die woorden die we hebben eens opzij leggen. De verte inkijken en gewoon genieten van wat is? Gewoon genieten van wat is, gewoon stilzitten en genieten van wat is. Dat kunnen we haast alleen als we op vakantie gaan en eens iets voor het eerst zien.
En nee, vaak krijg ik te horen 'de spaken.' Maar iets dat belangrijk is, is niets. De niets, de leegte in het midden waarop je het wiel monteert. Ook een vaas verliest haar waarde zonder leegte want je kan er niets meer inzetten. Of een huis zonder leegte kunnen we niet in wonen. We noemen het levensruimte of ruimte, maar het is in feite gewoon leegte.
De Tao zegt dat we als water moeten zijn, niet tegen onze obstakels aan-knallen maar overal omheen glijden, en water gaat ook overal heen de donkere plekjes waar mensen niet durven te komen. Dat is niet alles water helpt andere ook. Het cultiveert het is goed.
Dat is een beetje Taoïsme in een notendop. Veel mensen vinden het zweverig of onzin, maar het is een positieve boodschap naar mijn mening. Om eens stil te staan bij het helpen van een ander, om eens iets te cultiveren.
En om alle labeltjes en woordjes eens thuis te laten en gewoon te genieten van de omgeving zelf. Waar mensen ruzie hebben of het nu rood of bordeauxrood is. Kan je toch ook gewoon naar die stoel kijken, en zeggen dat het een mooie stoel is?
Ik ben geen professor en geen filosoof dus ik leg het misschien super dom uit maar ach..
Juist gewoon eens een beetje chillen en ook eens erbij stilstaan dat niets ook iets is. Soms zeggen mensen van 'dit is niets.' Of 'dat is niets.' Maar soms is niets ook iets. Als alles een grote blokbeton was, dan konden wij toch ook niet bewegen? En ik hecht wel waarde aan mijn ruimte, en ruimte is als het ware niets. Alleen noemen wij het ruimte.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:38 schreef -Buttercup het volgende:
[..]
Gewoon een beetje chillen, eigenlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |