abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135360455
Hoi, allen.

Naar aanleiding van dit topic: R&P / Jezelf een freak of nature voelen..
ben ik me gaan verdiepen in hoogbegaafdheid. Ik vond het allemaal wel interesssant om te lezen, en herkende me wel in een aantal punten.

http://www.mensa.nl/hoogbegaafdheid/kenmerken
Ben je snel verveeld?
Praat je graag veel en snel?
Heb je de neiging om andermans zinnen af te maken?
Ben je steeds op zoek naar nieuwe (intellectuele) prikkels?
Praat je met je vrienden/vriendinnen over andere dingen dan de meeste mensen?
Ben je gevoelig voor indrukken?
Pas je vaak slecht in een groep?
Word je soms wanhopig van die trage mensen om je heen?
Zijn jouw normen strenger dan die van 'de maatschappij'?
Heb je een zelfstandig beroep of een functie met veel vrijheid en afwisseling?

Toch vraag ik me af of niet iedereen zich in die punten herkent.

Het leek me leuk om eens te praten over hoe het is om hoogbegaafd te zijn, want ik vind het in ieder geval interessante materie.
:)

Toch denk ik dat ik de punten wel zo specifiek zijn dat niet iedereen zich erin herkent.
Veel leesplezier iig! :)
pi_135360522
Kenmerken: IQ boven de 130. Klaar.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_135360593
Dan ben je hoogintelligent als ik me niet vergis. Anyway, het is maar een arbitraire scheidslijn, want ik denk niet dat iemand met een IQ van 129 ineens héél anders is dan iemand met een IQ van 131
pi_135360606
Er is al een topic over hoogbegaafdheid. Ik zal hem even uitgraven

Edit: Hierzo
R&P / Hoogbegaafdheid, deel 5: Een nadeel of een voordeel?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:32:50 #6
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135360830
Intelligente mensen herkennen zich soms in die punten, sommige intelligente mensen ook niet (omdat IQ niet direct ten koste hoeft te gaan van EQ). Domme tot mensen met een gemiddeld IQ die zichzelf intelligent vinden of willen doen alsof ze het zijn idem dito.

Denk wel dat je intelligent bent, hoogbegaafd weet ik niet. Deels ook uit een rebels karakter voortkomend dus ja. En rebelsheid maakt je niet slimmer ook al kan het je wel slimmer laten lijken (of ook wel voortkomen uit intelligentie daar niet van).

En nou ja sommige van die punten in je OP... bijvoorbeeld dat hoogbegaafde mensen zich sneller vervelen schijnt zo te zijn. Maar als je echt slim bent en ook drang hebt om informatie tot je op te nemen ga je naar de bibliotheek e.d. om maar iets te noemen. De echt slimme mensen vervelen zich vaak niet zo omdat die juist slim genoeg zijn om ook iets eraan te doen in plaats van gewoon maar lui door school te wandelen. Zegt vaak jammer genoeg ook wel iets over hun EQ maar ja het gaat hier over hoogbegaafdheid dus ja.

Sommige van die punten zijn trouwens ook het gevolg van karaktereigenschappen en niet van IQ.
we dan
pi_135360896
Ik herken mezelf ook in al die punten. Ben ook bovengemiddeld slim. Maar dat zijn alle jongens en meisjes die Havo of hoger hebben gehaald.

Dat ik mezelf herken betekent niet dat ik hoogbegaafd ben. Ben ik zeker niet.

Waar ik het wel voor gebruik, deze kennis, is om mijn kinderen een beetje te snappen. Zijn ook bovengemiddeld slim, zeker niet hoogbegaafd. maar hebben wel heel veel van de genoemde kernmerken. Helpt in de opvoeding.
pi_135360920
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:32 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Intelligente mensen herkennen zich soms in die punten, sommige intelligente mensen ook niet (omdat IQ niet direct ten koste hoeft te gaan van EQ). Domme tot mensen met een gemiddeld IQ die zichzelf intelligent vinden of willen doen alsof ze het zijn idem dito.

Denk wel dat je intelligent bent, hoogbegaafd weet ik niet. Deels ook uit een rebels karakter voortkomend dus ja. En rebelsheid maakt je niet slimmer ook al kan het je wel slimmer laten lijken (of ook wel voortkomen uit intelligentie daar niet van).

En nou ja sommige van die punten in je OP... bijvoorbeeld dat hoogbegaafde mensen zich sneller vervelen schijnt zo te zijn. Maar als je echt slim bent en ook drang hebt om informatie tot je op te nemen ga je naar de bibliotheek e.d. om maar iets te noemen. De echt slimme mensen vervelen zich vaak niet zo omdat die juist slim genoeg zijn om ook iets eraan te doen in plaats van gewoon maar lui door school te wandelen. Zegt vaak jammer genoeg ook wel iets over hun EQ maar ja het gaat hier over hoogbegaafdheid dus ja.

Sommige van die punten zijn trouwens ook het gevolg van karaktereigenschappen en niet van IQ.
Misschien gaat het hier meer over het punt waarop men zich gaat vervelen (en men vervolgens er wat aan doet) dat is misschien sneller bereikt.

Maar ik ben idd wel eigenwijs, dat heb ik van mijn ouders, en heeft niet per sé iets met intelligentie te maken.
pi_135360935
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:34 schreef beerten het volgende:
Ik herken mezelf ook in al die punten. Ben ook bovengemiddeld slim. Maar dat zijn alle jongens en meisjes die Havo of hoger hebben gehaald.

Dat ik mezelf herken betekent niet dat ik hoogbegaafd ben.

Waar ik het wel voor gebruik, deze kennis, is om mijn kinderen een beetje te snappen. Zijn ook bovengemiddeld slim, zeker niet hoogbegaafd. maar hebben wel heel veel van de genoemde kernmerken. Helpt in de opvoeding.
Ja, ik denk ook dat het een glijdende schaal is.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:38:13 #10
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_135361061
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:32 schreef Hiergaanwedan het volgende:

Denk wel dat je intelligent bent, hoogbegaafd weet ik niet.
Ik hoef ook geen intelligentie assesment op afstand hoor. :P (Ik heb als kind ooit een test gedaan, maar die zal wel niet meer geldig zijn)

Ik vond het gewoon leuk om eens over dit onderwerp te praten :)
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:42:11 #11
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135361206
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:35 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Misschien gaat het hier meer over het punt waarop men zich gaat vervelen (en men vervolgens er wat aan doet) dat is misschien sneller bereikt.

Maar ik ben idd wel eigenwijs, dat heb ik van mijn ouders, en heeft niet per sé iets met intelligentie te maken.
Voor slimme mensen is dat punt eerder bereikt dan voor gemiddelde mensen ja. Maar het gaat erom dat genoeg van die slimme mensen dan alsnog niks ondernemen om het minder saai te maken. Maar gewoon klagen 'school is zo saai, blablabla'. Je bent pas slim als je je leven zo weet te leiden dat je er plezier aan hebt, iets bereikt e.d. Zeuren valt daar niet onder en is geen teken van intelligentie. Genoeg luie mensen (en domme) zeggen hetzelfde. Daar is niks uit af te leiden.

Als je intelligent bent komt dat ook tot uiting. En de meer intelligente mensen zullen minder snel hun leven saai vinden omdat ze intelligent genoeg zijn om dat naar hun hand te sturen. In tegenstelling tot de mensen die minder slim zijn of denken slim te zijn.

Uiteindelijk is het niet belangrijk of je intelligent bent maar of je je leven goed weet te leiden. Etiketje is leuk maar niet nuttig als het niet tot uiting komt (en dan kan je ook twijfelen of je het überhaupt bent). Gewoon zorgen dat je je school goed afmaakt, dingen leert, praat, op sociaal vlak goed bijblijft e.d. Dat is veel belangrijker dan kijken naar Mensa met al hun intelligente mensen met de raarste stoornissen (en ja er zijn er normale bij maar genoeg niet en is compleet nutteloos).
we dan
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:56:42 #12
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_135361807
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:42 schreef Hiergaanwedan het volgende:

Voor slimme mensen is dat punt eerder bereikt dan voor gemiddelde mensen ja. Maar het gaat erom dat genoeg van die slimme mensen dan alsnog niks ondernemen om het minder saai te maken. Maar gewoon klagen 'school is zo saai, blablabla'.
Even een nuance. Dit gaat op voor volwassenen, maar niet voor kinderen. Kinderen móeten 6 uur per dag op school zitten

Dit geldt zeker voor de mensen die 15 jaar geleden op school zaten. Toen was het allemaal klassikaal en mocht je niet voor jezelf werken.

Tegenwoordig is er veel meer geregeld voor dit soort kinderen. Gelukkig maar.

Ik ken veel hoogbegaafden die als kind ongelukkig waren, maar als volwassene prima hun plekje hebben gevonden, zónder allerlei 'patiëntenverenigingen' te bezoeken. :)
pi_135361810
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:42 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Voor slimme mensen is dat punt eerder bereikt dan voor gemiddelde mensen ja. Maar het gaat erom dat genoeg van die slimme mensen dan alsnog niks ondernemen om het minder saai te maken. Maar gewoon klagen 'school is zo saai, blablabla'. Je bent pas slim als je je leven zo weet te leiden dat je er plezier aan hebt, iets bereikt e.d. Zeuren valt daar niet onder en is geen teken van intelligentie. Genoeg luie mensen (en domme) zeggen hetzelfde. Daar is niks uit af te leiden.

Als je intelligent bent komt dat ook tot uiting. En de meer intelligente mensen zullen minder snel hun leven saai vinden omdat ze intelligent genoeg zijn om dat naar hun hand te sturen. In tegenstelling tot de mensen die minder slim zijn of denken slim te zijn.

Uiteindelijk is het niet belangrijk of je intelligent bent maar of je je leven goed weet te leiden. Etiketje is leuk maar niet nuttig als het niet tot uiting komt (en dan kan je ook twijfelen of je het überhaupt bent). Gewoon zorgen dat je je school goed afmaakt, dingen leert, praat, op sociaal vlak goed bijblijft e.d. Dat is veel belangrijker dan kijken naar Mensa met al hun intelligente mensen met de raarste stoornissen (en ja er zijn er normale bij maar genoeg niet en is compleet nutteloos).
Intelligentie is handig...maar je hebt er pas wat aan als je weet hoe je er gebruik van kunt maken.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:04:04 #14
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135362094
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:56 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Even een nuance. Dit gaat op voor volwassenen, maar niet voor kinderen. Kinderen móeten 6 uur per dag op school zitten

Dit geldt zeker voor de mensen die 15 jaar geleden op school zaten. Toen was het allemaal klassikaal en mocht je niet voor jezelf werken.

Tegenwoordig is er veel meer geregeld voor dit soort kinderen. Gelukkig maar.

Ik ken veel hoogbegaafden die als kind ongelukkig waren, maar als volwassene prima hun plekje hebben gevonden, zónder allerlei 'patiëntenverenigingen' te bezoeken. :)
Ik zat 15 jaar geleden ook op school en nog daarvoor op de basisschool. Toen kon ik gewoon extra opdrachten maken hoor en dingen doen als ik wou. Dat die mensen dat niet voor elkaar konden krijgen (of waarschijnlijk gewoon niet vroegen) is wat anders dan dat het niet kan. Als ik van mezelf uitga vind ik dat altijd maar wat gelul van mensen die juist niet zo intelligent zijn (bedoel die mensen die op school het maar zo saai vonden). Denk dat je je wat dat betreft wat hebt laten aanpraten.
we dan
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:11:59 #15
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_135362420
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:04 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Ik zat 15 jaar geleden ook op school en nog daarvoor op de basisschool. Toen kon ik gewoon extra opdrachten maken hoor en dingen doen als ik wou. Dat die mensen dat niet voor elkaar konden krijgen (of waarschijnlijk gewoon niet vroegen) is wat anders dan dat het niet kan. Als ik van mezelf uitga vind ik dat altijd maar wat gelul van mensen die juist niet zo intelligent zijn (bedoel die mensen die op school het maar zo saai vonden). Denk dat je je wat dat betreft wat hebt laten aanpraten.
Jij kon jezelf prima vermaken, vroeg om extra werk, kreeg dat én je zag het niet als bezigheidsterapie. Dat is heel mooi, maar ik denk niet dat je dat van 8 jarigen kunt eisen. Ook niet van hoogbegaafde 8 jarigen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:04 schreef Hiergaanwedan het volgende:

Denk dat je je wat dat betreft wat hebt laten aanpraten.
Het lijkt mij niet een kwestie van aanpraten, eigenlijk. Verveling werkt ook zónder dat je doorhebt dat je kennelijk verveeld bent.

Dan heb je gewoon een onbestemd gevoel, een gevoel van sleur, een meh gevoel. Je denkt dat dat normaal is, dat alle mensen het leven als saai en grauw ervaren. En dan mag je ineens bezig met moeilijke dingen. En in een keer is dat gevoel weg. Krijg je van verschillende mensen te horen dat je ineens zo bent opgebloeid

Dan denk je achterf pas van 'wow', maakt dat zoveel uit?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:20:21 #16
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135362732
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:11 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Jij kon jezelf prima vermaken, vroeg om extra werk, kreeg dat én je zag het niet als bezigheidsterapie. Dat is heel mooi, maar ik denk niet dat je dat van 8 jarigen kunt eisen. Ook niet van hoogbegaafde 8 jarigen.

[..]

Het lijkt mij niet een kwestie van aanpraten, eigenlijk. Verveling werkt ook zónder dat je doorhebt dat je kennelijk verveeld bent.

Dan heb je gewoon een onbestemd gevoel, een gevoel van sleur, een meh gevoel. Je denkt dat dat normaal is, dat alle mensen het leven als saai en grauw ervaren. En dan mag je ineens bezig met moeilijke dingen. En in een keer is dat gevoel weg. Krijg je van verschillende mensen te horen dat je ineens zo bent opgebloeid

Dan denk je achterf pas van 'wow', maakt dat zoveel uit?
Jij denkt niet dat je dat zo kan zien maar je denkt het wel zo te kunnen zien dat hen intelligent zijn zonder dat ze iets regelen (of kunnen regelen vanwege hun 'intelligentie').

Te selectief onderscheid tussen jongeren en ouderen. Ik zal je vertellen hoe het ging:

Op de basisschool (wat al die intelligente mensen zo saai vinden zogenaamd) zit je heel veel pauzes te houden waarin je je gewoon wel wat vermaakt als je EQ wat normaal is, zit je een half uurtje per dag aan de schoolTV, dat is niet plotseling saai als je intelligent bent, zit je wat te luisteren met talen (wat gewoon leerzaam is want die zogenaamde mensen kennen talen ook niet automatisch of/en doen het ook niet standaard uit zichzelf), zit je wiskunde te doen (waarbij je meer en moeilijkere opgaven gewoon kan krijgen) etc. etc.

Het is saai als je weinig EQ heeft, niet als je intelligent bent. En mensen verwarren dat maar graag (dat en karaktereigenschappen zoals luiheid en het idee van 'voordoen alsof je intelligent bent').

Het is vaker zo dat ze later gelukkig worden en 'opbloeien' omdat hun EQ ook wat bijtrekt, terwijl hun intelligentie niet heel hoog was. Dan voelen ze zich ook plots blij en nog steeds even intelligent, ook al waren ze dat niet in die mate.

Moet nu gaan, reageer morgen weer, rond 8 uur al wel waarschijnlijk omdat mijn dag dan meestal start.
we dan
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:25:59 #17
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_135362936
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:34 schreef beerten het volgende:
Ben ook bovengemiddeld slim. Maar dat zijn alle jongens en meisjes die Havo of hoger hebben gehaald.

hihaho
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:26:44 #18
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_135362957
Ben je snel verveeld?
Mwah

Ik praat juist erg rustig

Nee

Ja

Ligt eraan waar de meeste mensen over praten met hun vrienden

Vrij ruim begrip

Ja

Neh

Ja

Ja
pi_135363086
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:26 schreef hugecooll het volgende:
Ben je snel verveeld?
Mwah

Nee

Ja

Vrij ruim begrip

Ja

Neh

Ja

Ja
O leuk ik ga hem ook invullen! :D
Momentje...
pi_135363175
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:26 schreef hugecooll het volgende:
Ben je snel verveeld?
Mwah

Nee

Ja

Vrij ruim begrip

Ja

Neh

Ja

Ja
Gefeliciteerd, u bent niet hoogbegaafd *O*
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:33:58 #21
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_135363225
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:20 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Jij denkt niet dat je dat zo kan zien maar je denkt het wel zo te kunnen zien dat hen intelligent zijn zonder dat ze iets regelen (of kunnen regelen vanwege hun 'intelligentie').

Te selectief onderscheid tussen jongeren en ouderen. Ik zal je vertellen hoe het ging:

Op de basisschool (wat al die intelligente mensen zo saai vinden zogenaamd) zit je heel veel pauzes te houden waarin je je gewoon wel wat vermaakt als je EQ wat normaal is, zit je een half uurtje per dag aan de schoolTV, dat is niet plotseling saai als je intelligent bent, zit je wat te luisteren met talen (wat gewoon leerzaam is want die zogenaamde mensen kennen talen ook niet automatisch of/en doen het ook niet standaard uit zichzelf), zit je wiskunde te doen (waarbij je meer en moeilijkere opgaven gewoon kan krijgen) etc. etc.

Het is saai als je weinig EQ heeft, niet als je intelligent bent. En mensen verwarren dat maar graag (dat en karaktereigenschappen zoals luiheid en het idee van 'voordoen alsof je intelligent bent').

Het is vaker zo dat ze later gelukkig worden en 'opbloeien' omdat hun EQ ook wat bijtrekt, terwijl hun intelligentie niet heel hoog was. Dan voelen ze zich ook plots blij en nog steeds even intelligent, ook al waren ze dat niet in die mate.

Moet nu gaan, reageer morgen weer, rond 8 uur al wel waarschijnlijk omdat mijn dag dan meestal start.
Inderdaad, naarmate je ouder wordt, word je ook wijzer, en kun je beter met bepaalde dingen omgaan. Dat is denk ik wat jij een hoger EQ noemt. Maar tegelijkertijd krijg je ook meer de ruimte om zelf inrichting te geven aan je leven.

Maar de stelling dat het de 'posers' en wannabes zijn die zich vervelen, daar ben ik het niet mee eens. Ik ken tenniste 1 tegenvoorbeeld.

Een vriend van me is vele, vele malen slimmer dan ik. Hij , zit waarschijnlijk ver boven de grens van 130. Slim, maar ook creatief. Is nooit opgehouden een verwonderd kind te zijn. Wat zijn ogen zien kunnen zijn handen maken, hij soldeert van alles bij elkaar, naast zijn eigen bedrijf en 2 cum laude studies.

Hij heeft de hele middelbare school gespijbeld omdat hij zich zo verveelde.

veel plezier nog vanavond :)
pi_135363270
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:22 schreef Noordsestern het volgende:

Ben je snel verveeld?
Ja!
Weet ik eigenlijk niet eens, tis niet iets waar ik erg op let ofzo
Niet meer want dat heeft toch geen zin :P
Jawel, maar dit heeft m.i. meer te maken met vraag 1
Tsja, wie niet :P
Ja en nee (lang verhaal denk ik)
Yup lol, maar ben dan ook een beetje een einzelgänger :P
Het went he? :P
Denk van wel, maar het ding is dat ik m'n eigen normen bedenk en handhaaf.
Tot voor kort had ik een functie waarbij ik idd veel vrijheid en afwisseling had en dat beviel me prima

Edit:
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:32 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Ojee, keuringspeleton is al in aantocht! _O- :P
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:38:12 #23
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_135363410
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:32 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Meh, da's al lang geleden vastgesteld :P verandert een checklist niets aan
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:38:31 #24
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_135363425
Ok, dan moet ik ook maar ff :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:22 schreef Noordsestern het volgende:

Ben je snel verveeld? Ja.

Praat je graag veel en snel? ja.

Heb je de neiging om andermans zinnen af te maken? niet meer dan andere mensen

Ben je steeds op zoek naar nieuwe (intellectuele) prikkels? jazeker!

Praat je met je vrienden/vriendinnen over andere dingen dan de meeste mensen? ja

Ben je gevoelig voor indrukken? geen idee of ik gevoeliger ben dan een ander,.

Pas je vaak slecht in een groep? wel buitenbeentje, maar nooit echt een buitenstaander

Word je soms wanhopig van die trage mensen om je heen? nee, dat klinkt n beetje arrogant

Zijn jouw normen strenger dan die van 'de maatschappij'? ja

Heb je een zelfstandig beroep of een functie met veel vrijheid en afwisseling? Die richtig gaat t wel op
pi_135363543
Iets wat ik me afvraag he?
Zijn andere hoogbegaafden die dit toevallig lezen, vroeger ook veel gepest?
En zo ja, heeft het te weten komen dat je hoogbegaafd bleek te zijn (omdat je je liet testen bijvoorbeeld), iets veranderd (verbeterd) in jullie zelfvertrouwen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')