abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135312436
Kleine kindjes worden groot en als ze 4 gaan mogen ze naar school!!

Eerst misschien een paar daagjes wennen en dan gelijk voor de volle dagen? Of misschien om de dag een middagje thuis?
Hoe bereid je je kind voor op school?
Wat voor leuke spulletjes schaf je voor je hompie aan?
En wat geef je mee als lunchpakketje voor je uk?
Wat trek je je kleintje aan op de eerste dag?
Wat is handig en wat leek zo handig voor op school maar is het juist helemaal niet?

En ook, hoe maak je veilig speelafspraakjes?
pi_135312460
Dus vraag aan TJ.
Was jouw partner ook niet allochtoon?
pi_135312628
:D

Laat ik maar eens gaan mee lezen.
2 Maart wordt onze kleine grote, ook al weer 4 jaar.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 13:44:23 #4
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_135314443
Ingeschreven. Raar zeg. M'n kleinste... Ze is er zelf nu al ruim aan toe.
Ze kan niet wennen omdat ze in de zomervakantie jarig is. Straks is het op maandag 'gewoon' beginnen.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_135314643
Anne is ook al een tijdje ingeschreven. Ze is de vierde week van het nieuwe schooljaar jarig en omdat ze niet meteen na de vakantie mag starten kan ze dus nog wel een paar keer komen wennen :)
pi_135314650
Mijn mini is nu een week fulltime gegaan. Maar hij heeft het maar wat moeilijk gehad. :'(
Elke ochtend huilen.
pi_135314674
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 13:44 schreef Saffier het volgende:
Ingeschreven. Raar zeg. M'n kleinste... Ze is er zelf nu al ruim aan toe.
Ze kan niet wennen omdat ze in de zomervakantie jarig is. Straks is het op maandag 'gewoon' beginnen.
Als je dat niet zou willen, zou wennen na de zomervakantie echt nog wel een paar keer kunnen voor ze meteen 'gewoon' begint. Bespreek het anders eens met de school. Als je wil, dus he ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 10 januari 2014 @ 15:14:57 #8
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_135317853
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 12:50 schreef amaranta het volgende:
Dus vraag aan TJ.
Was jouw partner ook niet allochtoon?
Jawel, maar moet de keuze dan makkelijker worden ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_135716585
De peuterochtend was een succes!! Ik ga nu een pen zoeken om het inschrijfformulier in te vullen..., #dingetje :D
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_139968735
Zo gevonden :o
Geloof dag ik lang geleden hier ooit iets over schoolbekers gelezen heb..
En ik moet er ook aan gaan geloven mij hierover eens in te lezen!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_139974150
Gaat O ook na de vakantie starten Lamb? Ik heb bij verschillende mensen gelezen over nu al wennen ondanks dat ze in de vakantie jarig zijn.

ondanks dat Yaro er heel erg graag heen is en wb uitdaging ook aan toe zou zijn ben ik blij dat hij geen wenperiode heeft en na de vakantie gewoon gaat starten.
Ik verwacht wel komende maand eea te horen van zijn school.
pi_139974547
Oh aan dit topic moest ik laatst ook denken!
pi_139975706
Zoon gaat morgen voor 2e keer wennen. Ben er wel blij mee want de dag nadat hij naar school was geweest was hij best moe. Als hij hele dagen gaat en hij blijkt de dag erop toch moe, mag hij de middag gewoon thuisblijven om bij te tanken. En 2 dagen de middagvrij, das ook wel lekker. (kan me van mezelf niet heugen dat ik vrijdagmiddag vrij was in de onderbouw)
pi_139988474
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 09:43 schreef ohnee het volgende:
Zoon gaat morgen voor 2e keer wennen. Ben er wel blij mee want de dag nadat hij naar school was geweest was hij best moe. Als hij hele dagen gaat en hij blijkt de dag erop toch moe, mag hij de middag gewoon thuisblijven om bij te tanken. En 2 dagen de middagvrij, das ook wel lekker. (kan me van mezelf niet heugen dat ik vrijdagmiddag vrij was in de onderbouw)
zijn ze bij ons sws niet.
4 dagn van 8.30 - 14.45 en 1 dag van 8.30 - 12.15
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 15 mei 2014 @ 17:30:34 #15
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_139989415
Bij ons ook de middagen vrij op woensdag en vrijdag O+
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_139989618
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 09:43 schreef ohnee het volgende:
Hij is sowieso nog niet leerplichtig op zn 4e he
Mijn zoon gaat sinds januari naar school,alleen de ochtenden en nu net na de meivakantie gestart met dinsdag de hele dag.
Hij is nog heel speels,vindt het moeilijk om stil te zitten in de kring en zn aandacht is 's middags gewoon op.
Om dit langzaamaan op te bouwen vind ik ideaal!

En ook hier zijn ze woensdag- en vrijdagmiddag vrij
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_139991886
Het ligt denk ik ook wel heel erg aan je kind. Yaro ging met 2 gelijk vier dagdelen per week naar de peuterspeelzaal en had daar totaal geen last van.
ik verwacht nu dan ook straks geen problemen ondanks een continu rooster.

En zitten in de kring e.d. heeft hij de afgelopen twee jaar geoefend, dus dat gaat nu gelukkig ook goed :D
pi_139999311
O. start inderdaad na de zomervakantie maar gaat daarvoor enkele keren kort wennen.

De al zittende leerlingen hebben ook wendagen, dan gaan alle kinderen naar hun nieuwe lokaal/juf.. en doordat het met stamgroepen gewerkt wordt (jenaplan, groep 1/2, 3,4,5 & 6,7,8) blijft dus ongeveer 2/3de van de klas in hun lokaal terwijl de rest naar een nieuwe gaat.
Op die dagen gaat O. dus erheen zodat ze niet in een bomvolle eind-van-het-jaar-kleuterklas terecht komt. Alle oudste kleuters zijn namelijk naar hun nieuwe groep.

Hier trouwens ma/di/do/vr van half 9 tot kwart over 2
en op woensdag tot half 1.... groep 1 tot 8 hetzelfde

Ze gaat op dinsdag naar de bso maar alle andere dagen de mogelijkheid om haar te laten beginnen met halve dagen. Denk dat ze het best pittig gaat vinden want op t kdv (do&vr) slaapt ze nog regelmatig smiddags
We'll have love aplenty
You and Me
pi_140003618
Hier gaan ze op maandag, dinsdag en donderdag de hele dag. Woensdag en vrijdag tot 12 uur.
F vond school wel heel leuk. Was net alleen een half uurtje te lang :D
En hij was tegen het klimrek aangelopen :D

Ik ben wel blij dat ie toch even kan wennen zo voor de vakantie. Dat ie een beetje weet wat hij kan verwachten :)
pi_140009175
Grappig dat jullie allemaal blij zijn met de wendagen voor de vakantie. Ik heb dus juist het tegenovergestelde :D
denk dat het alleen maar verwarrend is. Hij weet ook dat hij er heen gaat als hij vier is.
En ik denk dat de zomervakantie sowieso "moeilijk" zal zijn. Na een week in de mei vakantie vroeg hij al dagelijks of hij weer naar school mocht (psz) :D
  vrijdag 16 mei 2014 @ 07:51:09 #21
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_140009202
Ik denk dat het heel veel zenuwen kan schelen in de vakantie dat ze al weten waar ze terecht komen en met wie.
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_140009300
Dat geloof ik ook hoor moppert, maar dat gaat voor de mijne dus niet op :D
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 09:50:32 #23
5428 crew  miss_sly
pi_140011076
S heeft vorig jaar ook niet gewend voor de vakantie. Ik had niet het idee dat het iets zou toevoegen voor haar, als er daarna 6 weken vakantie zouden volgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_140013287
B. heeft vorig jaar wel gewend voor de vakantie, en ging de eerste weken (na de vakantie dus) alleen 's ochtends naar school. Het wennen vond ik wel fijn, gaf haar inderdaad een beter beeld van wat school nou eigenlijk inhoudt. Ik had niet het idee dat het heel verwarrend voor haar was dat ze daarna zomervakantie had. Ze had er meer last van dat ze haar vierde verjaardag niet echt gevierd heeft (ze nam aan het begin van de zomervakantie afscheid op het kdv, ging op 19 augustus naar school, en werd op 9 september 4, maar school heeft het beleid dat de vierde verjaardag niet gevierd wordt (tenminste: er wordt wel gezongen, maar niet getrakteerd, en geen klassen langs).

Dat ze de eerste 2 / 3 weken alleen 's ochtends naar school ging, was voor ons organisatorisch behoorlijk lastig, maar voor haar wel prettig.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 12:07:27 #25
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_140014692
Hier gaan de kleuters van 8.30 uur tot 13.00 uur.
Vanaf groep drie zijn ze wo-vr om 13.00 en ma-di-do om 14.45 uur vrij.

Ik vind dat ideaal, vooral ook voor de kindjes zelf. Minder is dat ik straks twee jaar lang twee keer heen en weer kan om op te halen, maar ja, daar is overheen te komen. ;)
pi_140016736
Lars gaat op woensdag van 8:30 tot 12:15 naar school, en op de andere dagen van 8:30 tot 14:30. En op di, wo en vr gaat hij daarna ook nog naar de BSO. Best veel eigenlijk maar deze eerste week ging best goed geloof ik. Hij was natuurlijk sowieso al hele dagen kdv gewend, misschien dat dat helpt...
pi_140017983
Minke heeft ma/di/vr van 08.30-15.00 uur school (+ overblijven tussendoor een uurtje) en wo van 08.30 - 11.30 en do van 08.30 - 12.00 ... niet de vrijdag als vrije middag want dan hebben ze vaak weekafsluitingen en daar horen de kleuters ook bij is de gedachte O+
Minke kan het gelukkig heel goed hebben, meteen al, die lange dagen (want op de lange dagen ook BSO erachteraan) en op de korte dagen kan ze gewoon naar huis (of opa/oma of ik zijn dan thuis).
Ik zit dan ook nog steeds te wachten op het instortmoment :D Ze is trouwens nooit gaan wennen, daar deden ze niet aan werd ons verteld. Het idee was dat ze dat de eerste week kon doen, maar toen hebben we haar maar meteen volle dagen laten gaan met de opmerking dat als het niet ging, ze konden bellen en dan zou ik haar meteen ophalen, maar niet nodig geweest gelukkig.
pi_140031156
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 17:36 schreef Poppejans het volgende:

[..]

Hij is sowieso nog niet leerplichtig op zn 4e he
Mijn zoon gaat sinds januari naar school,alleen de ochtenden en nu net na de meivakantie gestart met dinsdag de hele dag.
Hij is nog heel speels,vindt het moeilijk om stil te zitten in de kring en zn aandacht is 's middags gewoon op.
Om dit langzaamaan op te bouwen vind ik ideaal!

En ook hier zijn ze woensdag- en vrijdagmiddag vrij
Weet dat hij niet leerplichtig is, en moet hierna nog een heel jaar groep 1 doen dus die paar weken dat hij dan de middagen zou missen maakt ook niks uit eigenlijk. Maar hij is heel erg toe aan school dus hij gaat meteen gewoon meedoen. Mochten de middagen te zwaar zijn dan houd ik m smiddags gewoon thuis. En na de vakantie gaan ze over op een continue rooster. Heerlijk. Heb je zelf ook meer aan je dag ^^

Wat een verschil in schooltijden trouwens. Hier van 8;30 - 12;00 en 13;15-15;15. Na de vakantie wordt dat 8;30-14;45. :)
pi_140035989
Zijn er hier ook ervaringen met schoolmelk? Is dat nu vrij duur in verhouding ? Ik weet nog niet zeker of dat bij ons kan maar lijkt mij wel erg handig, altijd een koud pakje melk. En dan voor de ochtend een beker leeg mee om met water te vullen of een laagje siroop
We'll have love aplenty
You and Me
pi_140036865
Volgens mij is het er nog wel. Vorig jaar bij de rondleiding hoorde ik dat je drie keuzes had. Melk, chocomelk en iets van melk met een smaakje. En vanwege het continurooster keuze uit 1 of 2 momenten. Alleen geen idee van de prijzen.
pi_140038039
Op mijn werk hebben we het ook idd, maar maar weinig leerlingen maken er gebruik van bij mij in de gang. Daarom vermoed ik dat het aan de prijs is
We'll have love aplenty
You and Me
pi_140038137
Ik wil er wel gebruik van maken mits niet te duur.
pi_140038138
Wij nemen schoolmelk af. Aanmelden kan via de site van campina, maar het kan niet op elke school. Bij ons kan je inderdaad kiezen tussen 's ochtends of bij de lunch, en er is melk, chocomelk of fristi, volgens mij. B krijgt melk bij de lunch, maar ik denk eigenlijk dat ze het niet (helemaal) opdrinkt. Prijs weet ik even niet meer, is niet heel goedkoop, maar ik vind het een prettiger idee dan een beker die de hele ochtend buiten de koelkast is.
pi_140038287
https://www.campinaopschool.nl/vragen/algemeen.aspx#5

even googelen zag ik dat onze school ook hier is aangesloten 36/38 cent per pakje. Ik vind het nog wel te doen. Geen lekkende melk bekers en koude melk.
pi_140038637
Ah jammer zie onze er niet bij staan!
We'll have love aplenty
You and Me
pi_140046884
Hier betalen we 1 euro per dag. Dat is voor melk, ehbo cursussen voor de nieuwe overblijf juffen, aanschaf koelkast(en)en materialen. Best een hoop, verwacht dat als de cursussen zijn gedaan en de koelkast is binnengeharkt de prijs wel omlaag zal gaan.. (hoop ik XD)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 08:36:17 #37
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_140047048
Vraag even of een laagje siroop mag. Dat is ook niet bij alle scholen zo.

Wij betalen 60euro per jaar.
En dan krijgen ze van school bij de lunch thee of melk. En op 2 dagen wat fruit.
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_140050502
Even tussendoor. Was er niet ook ergens een topic over bepaalde schoolvormen? Ben aan het twijfelen voor een openbare of montessori.

Zijn hier ouders met kindjes die naar een montessori gaan zo ja wat vind je ervan en waarop heb je deze keus gebasseerd?

Mijn voorkeur lijkt daar wel naar uit te gaan. Met name vanwege de materialrn en dat je daarmee maar een ding stimuleert. En het niet geven van cijfers. En de vrijere keus in wat te gaan doen. Komt dit een beetje overheen met wat jullie terug zien?
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 14:24:35 #39
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_140053035
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 12:22 schreef Sam1993 het volgende:
Even tussendoor. Was er niet ook ergens een topic over bepaalde schoolvormen? Ben aan het twijfelen voor een openbare of montessori.

Zijn hier ouders met kindjes die naar een montessori gaan zo ja wat vind je ervan en waarop heb je deze keus gebasseerd?

Mijn voorkeur lijkt daar wel naar uit te gaan. Met name vanwege de materialrn en dat je daarmee maar een ding stimuleert. En het niet geven van cijfers. En de vrijere keus in wat te gaan doen. Komt dit een beetje overheen met wat jullie terug zien?
Hier is een speciaal topic voor:

Basisschool kiezen deel 3
pi_140053823
Sam, Sjaak gaar straks naar de montessori. Mss niet eens zozeer vanwege schoolsysteem alswel omdat het de enige school was waar hij zich thuis voelde, en bij ons ook. Andere scholen zijn hier of onder toezicht of 600+ leerlingen.

Sjaak lijkt er ook wel een type voor, is graag ontdekkend bezig. Heeft zichzelf met twee jaar hoofd- en kleine letters geleerd, met drie jaar alle cijfers. Doet nu met 3j9m pogingen tot lezen en rekenen. Wij moedigen hem niet aan, maar sturen hem wel erin. Daarom vinden wij het nu ook prettig dat ie naar montessori gaat ipv nog twee jaar moeten wachten tot de rest van de klas ook toe is aan cijfers en letters.

Over 8jaar kan ik je vertellen of ik het ook echt een succes vind ;)

Overigens wordt Sjaak eerste week zomer vakantie vier. Hij mag ook niet meer officieel komen oefenen. Nu biedt "onze" school zowel peuter ochtenden op dagen dat de kleuters roostervrij zijn. Dan mogen de peuters komen proeven van het materiaal. Nieuw is dat peuters na aanmelding ook een echt lesje met de kleuters mee mogen draaien. Gaan we dus maar nog een paar keer doen. Hij heeft nu nog geen benul van wat school in zal houden. Als je nu vraagt wat ie op de basisschool gaat leren, is het antwoord "met de kindjes spelen". :')
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_140054829
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:58 schreef DJMomo het volgende:
Sam, Sjaak gaar straks naar de montessori. Mss niet eens zozeer vanwege schoolsysteem alswel omdat het de enige school was waar hij zich thuis voelde, en bij ons ook. Andere scholen zijn hier of onder toezicht of 600+ leerlingen.

Sjaak lijkt er ook wel een type voor, is graag ontdekkend bezig. Heeft zichzelf met twee jaar hoofd- en kleine letters geleerd, met drie jaar alle cijfers. Doet nu met 3j9m pogingen tot lezen en rekenen. Wij moedigen hem niet aan, maar sturen hem wel erin. Daarom vinden wij het nu ook prettig dat ie naar montessori gaat ipv nog twee jaar moeten wachten tot de rest van de klas ook toe is aan cijfers en letters.
Hier eerste ook het geval, dit was de enige school waar Chris van mijn been loskwam en ging spelen tijdens een open dag.. Hij voelde zich er echt direct thuis. En is ook niet veranderd..

Hier dat tweede juist andersom, Chris had helemaal niet zoveel interesse in cijfers, letters of meer. Hij had wel interesse in hoe dingen werken, maar sloeg dus die basis over. Hij is in groep 2 echt gestimuleerd om met letters bezig te gaan, om wel een beetje basis voor groep 3 te hebben. Ook omdat juf dacht dat hij het wel kon, maar gewoon even wat motivatie nodig had. Dat hebben ze samen geregeld.
Nu in groep 3 gaat het lezen heel snel voorruit het rekenen gaat vliegend. Maar alles lekker op zijn tempo.

Hij lijkt met beide voor te lopen, tenminste, het gaat mij hard genoeg. Alleen er is weinig te vergelijken. En als je wel vergelijkt weet je ook nog niet of het andere kind gemiddeld of erboven/eronder zit. Dus op de gang praten we meer over hoe het kind op zijn plek zit, en hij/zij het naar zijn zin heeft..

Chris had begin van het jaar ook meer behoefte aan sociale ontwikkeling dan cognitief. Juf heeft hem die ruimte ook gegeven. Hij had cognitief verder kunnen zijn, maar nu maakt hij sociaal echt zulke sprongen. En cognitief gaat gewoon makkelijk mee, omdat hij lekker in zijn vel zit. Hij loopt qua werkjes ook wel voor denk ik, en doet regelmatig werkjes met groep 5-ers omdat hij het nu aan hun durft te vragen.
Het is gewoon fijn dat hij niet gepusht hoeft te worden om bij te blijven met de rest van de klas. Ten koste van zijn sociale ontwikkeling.

Of het met nr2 ook zo gaat is nog een verrassing. Maar ik zie zoveel verschillende kinderen in de klas die allemaal goed ontwikkelen dat ik me daar weinig zorgen over maak.

Onze directrice zei ook : "montessori is voor de meeste kinderen wel geschikt, alleen niet voor alle ouders". Als je controle wil, of graag vergelijkt, dan zit je verkeerd. Heel veel wordt tussen leerling en leerkracht opgelost zonder dat je er iets van weet.
pi_140057952
Klinkt heel fijn deepfreeze. Op kdv wordt Sjaak beetje kapot vergeleken. Zal blij zijn als ik daar vanaf ben.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_140061376
Klinkt goed df.
Djmomo ik ben benieuwd hoe het bevalt.

ik heb gemaild met de vraag of er wachtlijsten zijn. Ze is toch pas twee.

Meer ervaringen zijn welkom!
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')