abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:44:11 #1
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_135271512

De sphynx is een kattenras. Dit ras is ontstaan in Canada. Deze katten worden kaal geboren.

Haarloze katten werden enkele eeuwen geleden al in Zuid-Amerika gevonden. En op diverse andere plaatsen in de wereld worden met enige regelmaat naaktkatten geboren. Naast de Sphynx wordt er ook met Russische naaktkatten gefokt, de Don Sphynx of Donskoy en de Peterbald. De Sphynxkatten stammen af van de Canadian Hairless. In de jaren 60 en 70 van de 20e eeuw werden in Canada verschillende naakte katten gevonden. Een aantal van deze katten is naar Nederland geïmporteerd en begin jaren 80 van de 20e eeuw is men serieus met ze gaan fokken. Als uitkruispartner is veelvuldig gebruikgemaakt van de Devon rex. Het gen dat de haarloosheid bij de Sphynx veroorzaakt, is een recessief verervend gen. Het bleek echter dominant te vererven ten opzichte van het Devon rex gen.

De Sphynx ziet er naakt uit, maar compleet haarloos is hij niet. De huid van een Sphynx is bedekt met heel korte donshaartjes. Als je hem aait, voelt hij aan als een perzik. Op de oren, snuit, voeten en staart mogen de donshaartjes iets langer zijn.
Sphynx katten hebben extra verzorging nodig. Ze moeten regelmatig gewassen worden. De talg die zich bij een kat met een normale vacht tussen de haren verdeelt, blijft bij een Sphynx op de huid liggen. De huid wordt plakkerig en het talg geeft af op meubilair en kleding. Ook de oren moeten regelmatig schoongemaakt worden, omdat een Sphynx veel last heeft van oorsmeer.

Sphynxliefhebbers alhier:

zvinks-pietfok.jpg Zoeperzazke
20101921EoyD68VM.gif Flappe-du-Pomme
tje.jpg vencodark
Konrad%20Curze.jpg Ordos20
muizzzslaapt.gif Turbomuis
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:45:03 #2
6067 Turbomuis
pi_135271546
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:30 schreef Geejjeej het volgende:
Hallo,

Misschien hadden jullie het al gelezen op mijn topic, maar ik ben op zoek naar een Sphynx - Naaktkat voor een televisieopname (serie). Wie zou het leuk vinden om hieraan mee te werken? De opnames zijn half februari, betreffen ongeveer een dagdeel en vinden plaats in Hilversum (binnen in een huis).

Ons budget is beperkt maar onkosten vergoeden we uiteraard wel. Je moet het vooral doen als je het leuk vindt om mee te werken aan een televisieopname

Let me know!
Een van mijn sphynxen heeft vorig jaar meegedaan met een fotoshoot, dit ging prima.

In de meeste houdingen houdt ze niet heel erg van opgetilt worden (ik zag in je andere topic dat dit wel nodig is), maar als je weet hoe je haar vast moet houden gaat dat prima. Onze andere sphynx is erg statig en houdt niet van optillen, wel van op schouders zitten.

Dus op zich lijkt het me wel leuk, Momo heeft het naar haar zin gehad op die fotoshoot dus ik neem aan dat ze dit ook leuk vindt (want aandacht is per definitie altijd goed :) )

[ Bericht 27% gewijzigd door Turbomuis op 09-01-2014 13:51:20 ]
pi_135271694
Ik sta weer in een OP 8-)
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_135925513
Ik weet niet of ik deze hier al eens gepost had: maar ze kunnen ook heel stoer zijn

pi_137182014

De favoriete hangplek van de katten
  dinsdag 18 maart 2014 @ 12:37:06 #6
6067 Turbomuis
pi_137879345
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 23:00 schreef Grimmm het volgende:
Ik krijg in februari een sphynx! Ik kan niet wachten, zeker niet na het lezen van dit topic.
Dit is een fotootje van een week terug toen hij zes weken was:
[ afbeelding ]
En en en en? :)
pi_137881913
Jaaaa, meer fotos van sphynxen! Ik heb alleen een naakte rat in de aanbieding, dus ik kan helaas niet meehelpen.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  dinsdag 18 maart 2014 @ 14:00:39 #8
6067 Turbomuis
pi_137882839
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:39 schreef mjan het volgende:
Jaaaa, meer fotos van sphynxen! Ik heb alleen een naakte rat in de aanbieding, dus ik kan helaas niet meehelpen.
Ik heb nog heel veel fotospam, maar het begint lately al behoorlijk een Momo-en-Aristo-topic te worden, dus ik hou me ff in :)
pi_137883139
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:00 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

Ik heb nog heel veel fotospam, maar het begint lately al behoorlijk een Momo-en-Aristo-topic te worden, dus ik hou me ff in :)
Nee joh, laat je vooral niet tegenhouden door bescheidenheid! ;)
  dinsdag 18 maart 2014 @ 14:15:56 #10
6067 Turbomuis
pi_137883500
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:06 schreef mjan het volgende:

[..]

Nee joh, laat je vooral niet tegenhouden door bescheidenheid! ;)
Vooruit dan, de laatste, van gisteravond:

pi_137883870
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:15 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

Vooruit dan, de laatste, van gisteravond:

[ afbeelding ]
O+ Cuteness ten top
  woensdag 19 maart 2014 @ 16:42:22 #12
6067 Turbomuis
pi_137928733
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:24 schreef mjan het volgende:

[..]

O+ Cuteness ten top
Voor meer fotospam: hier :)
pi_139086553
Wat is jullie ervaring met de sphynxen buiten, zeker met het zachte weer nu? Wij hebben nu eindelijk een huis met een tuin dus, als wij buiten zijn, gaan ze even mee. Als het te koud is niet. Ze vinden het geweldig en kunnen niet weg. Vrij spel! *O*
pi_139086678
Ze vinden het zalig in het zonnetje, maar als je zelf naar binnen gaat blijven ze er niet lang hangen...
I had a signature once. It was awful.
pi_139086883
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 20:24 schreef zoeperzazke het volgende:
Ze vinden het zalig in het zonnetje, maar als je zelf naar binnen gaat blijven ze er niet lang hangen...
Nee, zij komen ook mee zodra wij naar binnen gaan.
Maar net als vanavond is het hier heel lekker. Geen wind. Kunnen ze daar goed tegen?
pi_139088323
Bestaan er geen t shirts/ truitjes voor naaktkatten zoals je ook voor honden hebt?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:46:51 #17
6067 Turbomuis
pi_140184137
Momo en Aristo doen de laatste tijd heel erg hun best om samen mooi en schattig te liggen:

pi_140506679
Wat heeft Momo toch mooie ogen, fijne foto's!

Gaat alles verder goed met de sphynxen hier?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 11:32:03 #19
6067 Turbomuis
pi_140662967
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 14:36 schreef zoeperzazke het volgende:
Wat heeft Momo toch mooie ogen, fijne foto's!

Gaat alles verder goed met de sphynxen hier?
Met Jut en Jul bij ons gaat het goed.

En voor de rest is het hier behoorlijk uitgestorven, zelfs geen fotospam enzo meer :'(
  dinsdag 3 juni 2014 @ 11:34:54 #20
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_140663038
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 20:57 schreef valentijn101 het volgende:
Bestaan er geen t shirts/ truitjes voor naaktkatten zoals je ook voor honden hebt?
Ik ken wel mensen die hun sphynx wat aan trekken.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_143333103
Onze bijna naaktkatten hebben vlooien. :(
We hebben weleens druppels geprobeerd maar die waren niet geschikt voor ze. Iemand ervaring hiermee?
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:22:07 #22
176471 oh-oh
pi_143333292
Wel met de druppels bij naakthonden, rampzalig!
Ik doe ze vlooienbandjes om, maar ik maak dan zelf van een stukje van 5 cm of zo een bandje, ik naai er een stukje leuk band aan en dat hebben ze dan altijd om. Werkt hier al een paar jaar als een tiet!
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_145432013
Kick! Op 7 november krijg ik weer een bloterikje! Hoe is het met de naakkies hier?
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:11:38 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_145434242
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 17:23 schreef zoeperzazke het volgende:
Kick! Op 7 november krijg ik weer een bloterikje! Hoe is het met de naakkies hier?
Meen je dit nou echt?

F&F / 2 prachtige poezen zoeken samen een goed huisje

Denk je dat Budgie het leven van deze nieuweling niet zuur zal maken dan of heb je gewoon je HTK's gedumpt om ruimte te maken voor een sphynx?
Resistance is futile.
pi_145448292
Ik ben gescheiden en heb met ontzettend veel pijn in mijn hart mijn katten moeten achterlaten, Spot en Budgie zijn dus niet meer mijn katten. Door woonruimteproblemen kon ik bij de scheiding de dames niet zelf meenemen, helaas....Dus ben ik alweer een hele tijd katloos. Sorry voor de onduidelijkheid, was ook niet echt een situatie om uitgebreid op Fok te zetten....
pi_145449272
Och Zoeper, wat rot dat je ze moest achter laten :{ Nog een paar weekjes dan, wat zal dat fijn zijn!
  zondag 12 oktober 2014 @ 12:35:17 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_145451895
:* wist ik niet. Veel plezier met je nieuwe kat!
Resistance is futile.
pi_145458977
Geeft niet, andersom had ik hetzelfde gereageerd :)
het achterlaten van mn katten bij mn ex - waar ze verder een zalig leven leiden- heeft me echt heel veel pijn gedaan dus ik tel de dagen nu echt af naar de komst van Pip, op 7 november is het zo ver, foto's volgen nog!
  vrijdag 7 november 2014 @ 17:35:21 #29
6067 Turbomuis
pi_146407491
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:38 schreef zoeperzazke het volgende:
de komst van Pip, op 7 november is het zo ver, foto's volgen nog!
Als je je kan wegrukken... En? En? En? :)
pi_146426644
Het is heerlijk met Pip, het is een ontzettend leuk meisje! Ik heb nog geen foto's online behalve op Facebook, maar ik zal uiterlijk morgen hier wat uploaden! :D
pi_146434314

zaterdag 8 november 2014 @ 16:41:31 #32
6067 Turbomuis
pi_146434583
Wat een scheet! Volgens mij kan ze je net zoals Momo een half uur adorerend aanstaren, al trekkend met haar achterpootjes want oooo, je gaat haar zo aaien!
pi_146435598
Wat een schatje! Oh. O+
Maar is ze nu alleen? Is dat niet saai voor d'r?
En waar heb je d'r vandaan? Wat erg trouwens om je andere katjes te moeten achterlaten. ;( Maar ze zijn gelukkig bij een vertrouwd baasje. O+
pi_146442102
Ja, ze is nog even alleen tot het financieel lukt om een tweede ssphynx aan te schaffen, maar ze heeft wel een klein hondje hier. Niet helemaal hetzelfde maar ze liggen as I write voor het eerst samen te slapen dus het is wel gezelschap :)
pip is gefokt bij nexelindjes, in Berkel-Enschot.
Spot en budgie achterlaten was vreselijk, maar we hebben goed contact en ik zie ze nog geregeld, dat is wel fijn!
pi_146469257
Altijd leuk, familie op bezoek met een passie voor fotograferen! Hadden nog nooit een sphynx gezien in het echt, dus dat is sowieso een leuke ervaring en er dan gelijk een paar leuke plaatjes van geschoten :) Dus met dank aan Rob Feber fotografie!

zondag 9 november 2014 @ 17:33:26 #36
6067 Turbomuis
pi_146469368
Mooie foto's!

En wat een mooi ding :)
pi_146470526
Wat een gave foto's :)
  woensdag 7 januari 2015 @ 12:56:18 #38
6067 Turbomuis
pi_148423310
Hoe is het met Pip?

En met alle andere zeemvellen?
pi_148428401
Rani gaat morgen onder het mes. Haar staart wordt deels geamputeerd. ;(
Deze had al een knik maar tegenwoordig poept ze hm steeds onder omdat ze het niet goed omhoog kan houden.
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:23:32 #40
6067 Turbomuis
pi_148432093
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:55 schreef vencodark het volgende:
Rani gaat morgen onder het mes. Haar staart wordt deels geamputeerd. ;(
Deze had al een knik maar tegenwoordig poept ze hm steeds onder omdat ze het niet goed omhoog kan houden.
Oei... Succes!
pi_148485549
Nou, ze is geopereerd hoor. -O-
Ze is nog steeds aan het bijkomen vd narcose, echt lopen kan ze nog niet en ze kijkt nog heel raar uit haar oogjes. D'r broer en zus doen lelijk tegen d'r als ze haar zien. Ik heb haar er 2 keer even uit de bench gehaald om te plassen en even haar lijfje een beetje te wassen. Het verbandje mocht eraf maar ze wilde niet blijven zitten, dus ik laat het even tot morgen.
Ze blijft vanacht in haar bench bij ons op de kamer. O+
Al is naar de bak gaan dan wel even lastig. -O-
Deed mij wel verdriet nu ik haar korte staartje zo zag. Alsof we iets vreselijks hebben gedaan, al weet ik 100 keer dat het noodzakelijk was. Hopelijk hersteld ze snel.
  donderdag 8 januari 2015 @ 22:34:27 #42
176471 oh-oh
pi_148486104
Ah gossie wat sneu, hopelijk knapt ze heel snel op :*
( Groucho Marx )
pi_148501134
Och arm beestje. Hoe is het nu?
Echt heel erg sneu voor haar maar zeker wel de beste oplossing. Hopelijk is ze snel gewend aan de nieuwe situatie. Sterkte!
pi_148506048
Het gaat goed met d'r. :)
Vannacht had ik haar bij nader inzien toch in de badkamer gezet. Geïmproviseerd kattenbakje erbij en bakje water. De deur vd bench open gelaten zodat ze toch vrij kon bewegen.

Nu beweegt ze gewoon goed en ze eet en drinkt. Xena doet nog wel lelijk tegen haar, ondanks voorzorgsmaatregelen. ;(
pi_148507284
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:41 schreef Turbomuis het volgende:
Wat een scheet! Volgens mij kan ze je net zoals Momo een half uur adorerend aanstaren, al trekkend met haar achterpootjes want oooo, je gaat haar zo aaien!
Zo te horen lijken ze qua karakter op Siamezen, in elk geval op de mijne.
pi_148539574
Gelukkig Venco, dat is wel goed nieuws. Begint Xena al wat bij te trekken?

Met Pip gaat het hartstikke goed, ze is een echt duveltje maar tegelijk ook zo'n heerlijk aanhankelijk lieverdje. We zijn al beiden zo vreselijk gehecht aan haar! Gewoon wat fotootjes:

pi_148539980
Zie ik haar nu vol tegen het hondje aan hangen? Wat lief! :)
pi_148540852
Dat gezichtje O+
  vrijdag 17 april 2015 @ 15:01:35 #49
6067 Turbomuis
pi_151774555
Kl*tekick, ik zou willen dat het niet hoefde...

Mijn lieve Aristo is niet meer... hij is vannacht rond 1 uur in z'n slaap overleden. Aristoteles Milo van Manmish, bijna 8 jaar oud., is niet meer. We gaan je ontzettend missen lieve kletskous…

Ik heb 'm gisterochtend met spoed naar de dierenarts gebracht, het ging opeens helemaal niet goed. Hij was slap, heel zwaar aan het ademen, hijgen, en bijna apatisch. Bij de dierenarts bleek dat hij in shock aan het gaan was. Hij is meteen aan de zuurstof gelegd.
Hij reageerde goed op 100% zuurstof. Hij had, door de shock, zware ondertemperatuur en die kwam ook omhoog. Maar zodra hij zich een flintertje beter voelt wil 'ie de zuurstofkap af en door de energie die dat kost werd 'ie weer benauwd. Hij had vocht in z'n longen, en daardoor kon de arts niet zien wat daar de oorzaak van was. Kon longontsteking zijn, een allergische reactie, iets aan z'n hart, een tumor, van alles dus.
We zijn gisteravond naar 'm toe geweest. Het ging ietsje beter, al was 'ie nog erg slecht. Temperatuur (was 's ochtends onder de 32) was een stuk beter, en er was minder vocht in de longen dus ademen ging een klein beetje makkelijker. De vochtafdrijvende medicatie werkte dus. Naast die medicatie kreeg hij ook een ontstekingsremmer en antibiotica. Diagnose was nog steeds niet mogelijk. De dierenarts was eigenlijk verbaasd dat hij de avond had gehaald...

Vanmorgen werd ik gebeld door de dierenarts, dat hij vannacht is overleden. In z'n slaap, dus gelukkig geen paniek of doodstrijd.

Mijn lieve, mopperige, praatzieke knuffelkroelkat, ik zal je ontzettend gaan missen...

vrijdag 17 april 2015 @ 17:53:06 #50
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_151778809
Wat een schrik dat het opeens zo slecht met hem ging. Natuurlijk gaan jullie hem vreselijk missen. ;(
Momo zal wel van slag zijn... Die kun je immers niet uitleggen wat er gebeurt is. -O- Heel veel sterkte voor de komende tijd.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')