abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 januari 2014 @ 19:10:15 #201
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135447462
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:36 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Oei, dit is niet best voor de makelaars en Stef Blok.
Ach.... hij behoort tot het beste kabinet sinds WOII dus dat compenseert elkaar wel weer.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 13 januari 2014 @ 19:10:40 #202
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_135447483
Ik ben van plan een appartement te kopen in Amsterdam. Hij staat net te koop voor +/- ¤ 180.000,-.

Kan je in Amsterdam ook dik onder de prijs zitten? Ik weet dat het buiten de Randstad wel zo is... Maar in Amsterdam heb ik daar geen idee van.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_135447541
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
Ik ben van plan een appartement te kopen in Amsterdam. Hij staat net te koop voor +/- ¤ 180.000,-.

Kan je in Amsterdam ook dik onder de prijs zitten? Ik weet dat het buiten de Randstad wel zo is... Maar in Amsterdam heb ik daar geen idee van.
Ja gewoon 150.000 bieden kijken wat ze doen, niet te happig zijn.
  maandag 13 januari 2014 @ 19:13:27 #204
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_135447629
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:11 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ja gewoon 150.000 bieden kijken wat ze doen, niet te happig zijn.
Oke. Ja, ik wil er uiteindelijk ¤ 167.000,- maximaal voor betalen. Daarom vroeg ik het me af. Het huis staat net te koop dus hoop daarom ook dat de prijs nog naar beneden kan.
pi_135447664
quote:

Wat is dat nou weer voor onzin? Of iemand een bod onder de vraagprijs accepteert ligt aan de persoonlijke omstandigheden van die persoon, niet van zijn locatie.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 13 januari 2014 @ 19:15:17 #206
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135447717
quote:

Is volledig afhankelijk van wat je koopt, het valt mij op dat woningen die tegenwoordig op de markt komen wat realistischer geprijsd zijn. Mogelijk dat makelaars 'dromers' niet meer in hun assortiment willen opnemen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 13 januari 2014 @ 19:16:49 #207
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_135447805
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:15 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Is volledig afhankelijk van wat je koopt, het valt mij op dat woningen die tegenwoordig op de markt komen wat realistischer geprijsd zijn. Mogelijk dat makelaars 'dromers' niet meer in hun assortiment willen opnemen.
¤ 180.000,- is ook redelijk realistisch voor mijn gevoel. De appartementen eromheen staan namelijk ook een beetje voor die prijs te koop.

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor onzin? Of iemand een bod onder de vraagprijs accepteert ligt aan de persoonlijke omstandigheden van die persoon, niet van zijn locatie.
In de buurt waar ik woon is de werkeloosheid groter dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom dat er veel huis te koop staan hier. Je kan zo 20.000,- van de prijs afhalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wil je graag hier wonen...... Is dat makkelijk te doen hoor. Daarom mijn vraag.
pi_135448134
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:16 schreef satecl het volgende:
In de buurt waar ik woon is de werkeloosheid groter dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom dat er veel huis te koop staan hier. Je kan zo 20.000,- van de prijs afhalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wil je graag hier wonen...... Is dat makkelijk te doen hoor. Daarom mijn vraag.
Oftewel ligt het aan de persoonlijke omstandigheden van de eigenaar van de woning. Als die gewoon eens wat anders wil zoeken en tijd zat heeft, ben jij uitgeluld met een lager bod. Heeft niets met de locatie te maken, bovendien is de vraagprijs ansich al afhankelijk van de locatie.
  maandag 13 januari 2014 @ 19:43:40 #209
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135449424
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:16 schreef satecl het volgende:

¤ 180.000,- is ook redelijk realistisch voor mijn gevoel. De appartementen eromheen staan namelijk ook een beetje voor die prijs te koop.

Waarvoor die appartementen te koop staan is minder interessant. Waarvoor ze verkocht worden is een betere indicator.

quote:
In gebieden met een hogere werkgelegenheid zijn de inkomens gemiddeld ook hoger. Of dat nog steeds opgaat in de huidige economische omstandigheden durf ik niet langer als vanzelfsprekend aan te nemen. Maar als de kosten voor levensonderhoud hoger evenredig hoger zijn dan het salaris valt het voordeel grotendeels weg. Wat dan doorslag gevend kan zijn is de kans op werk. Persoonlijk zou ik me niet al te dood gaan werken voor de elite, je kan in dit land prima rond komen van een uitkering, tijd om kortingsbonnen uit te knippen heb je dan immers in overvloed :)
  maandag 13 januari 2014 @ 20:45:24 #210
325863 Krisp
Like.no.other
pi_135453137
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kreeg het op de site van HDN ook nog niet zo voor elkaar :P. Denk dat je dit pas achteraf op elkaar kan leggen.
Ik heb inmiddels de data wel: http://woningmarktcijfers(...)en-dan-vorige-maand/

Beetje afhankelijk van hoe ze rekenen, en ik begrijp dat het marktaandeel van HDN ook stijgt. Ik hecht er niet te veel waarde aan.
pi_135457353
Ik heb een hele mooi Excel geklust. M'n huidige huursituatie vs. een realistische koopsituatie. Als base case heb ik huurstijging = huizenprijsstijging = inflatie = salarisstijging = 2% genomen.

Na 6 jaar is kopen dan gunstiger dan huren. Met 65% meer vermogen bij kopen dan bij huren na 30 jaar.

Ik heb ook eens huurstijging = huizenprijsstijging = inflatie = salarisstijging = 0%. Dan blijft huren altijd gunstiger. :{

huurstijging = huizenprijsstijging = inflatie = 2% & salarisstijging = 0% is desastreus voor beide, maar erger bij kopen. :X

huurstijging = huizenprijsstijging = inflatie = 2% & salarisstijging = 4% maakt me bij kopen na 25 jaar miljonair. :D

Eigenlijk weet ik nu nog niets. :')

Ik ben voor de koopsituatie redelijk conservatief geweest. Ik heb de extra maandlasten - niet zijnde de hypotheek en EWF - met ¤300/maand hoger ingeschat dan huren. Dit zit in extra waterschap en gemeentelijke belastingen, meer energie (groter huis + stadsverwarming :( ), onderhoud en extra woonverzekeringen. Alle bedragen komen uiteindelijk van de gemeentesite, waterschapsite, energieleverancier en de bank. Onderhoud heb ik op 1% vd woningwaarde per jaar geschat. Realistisch?
pi_135457741
Ook een interessante:

huurstijging = salarisstijging = inflatie = 2% & = huizenprijsdaling 2%

Woningwaarde halveert bijna, maar totaal eigen vermogen (dus incl woningwaarde) is bij huren en kopen bijna gelijk. Huis komt nooit onderwater in dit geval, al scheelt het een bepaalde periode niet veel.

Het is wel ongelooflijk gevoelig voor deze 4 parameters. Eigenlijk blijft het een grote gok. :{
pi_135465739
Ik denk dat de schattingen realistisch genoeg zijn. Misschien meer onderhoudskosten, maar ik denk ook dat de extra maandlasten erg hoog in zijn geschat. Hoe heb je de HRA erin verwerkt? 42 %-schijf?

Hoe zit het met huizenprijs = 0 %, huur/inflatie is gelijk (1,5 % of 2 %?) en salarisstijging is een nummer naar jouw keuze?
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_135465852
quote:

Een bekende van mij heeft zijn woning rap verkocht in Adam, recent, voor zo´n 10 procent beneden de vraagprijs.
Hij had al een nieuwe hut en wilde snel over, iedereen blij.
Je kan het natuurlijk proberen.
pi_135466167
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:56 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik ben voor de koopsituatie redelijk conservatief geweest. Ik heb de extra maandlasten - niet zijnde de hypotheek en EWF - met ¤300/maand hoger ingeschat dan huren. Dit zit in extra waterschap en gemeentelijke belastingen, meer energie (groter huis + stadsverwarming :( ), onderhoud en extra woonverzekeringen. Alle bedragen komen uiteindelijk van de gemeentesite, waterschapsite, energieleverancier en de bank. Onderhoud heb ik op 1% vd woningwaarde per jaar geschat. Realistisch?
Mja, meer energie door een groter huis + stadsverwarming kun je niet je koophuis aanrekenen natuurlijk... Dat zou je als je dat huis zou gaan huren ook hebben...

300,- per maand extra lijkt me wat overdone, tenzij je een woning die in slechte staat is gaat kopen. Ik ben per jaar (onderhoud niet meegerekend) aan extra belastingen hooguit 400,- kwijt.
pi_135469248
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:01 schreef OngeschiktX het volgende:
Ook een interessante:

huurstijging = salarisstijging = inflatie = 2% & = huizenprijsdaling 2%

Woningwaarde halveert bijna, maar totaal eigen vermogen (dus incl woningwaarde) is bij huren en kopen bijna gelijk. Huis komt nooit onderwater in dit geval, al scheelt het een bepaalde periode niet veel.

Het is wel ongelooflijk gevoelig voor deze 4 parameters. Eigenlijk blijft het een grote gok. :{
Een eventueel tweede inkomen, op termijn, is dat ook meengenomen?
Veiliger is natuurlijk rond te kunnen komen van 1 inkomen, erg conservatief maar wel lekker veilig gevoel.
Rekenen op en met uitkeringen is mij te veel koffiedik kijken, met elke 2 jaar gemiddeld een nieuwe regering.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 10:14:02 #217
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_135470713
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:59 schreef sorcees het volgende:

[..]

Veiliger is natuurlijk rond te kunnen komen van 1 inkomen, erg conservatief maar wel lekker veilig gevoel.
Rekenen op en met uitkeringen is mij te veel koffiedik kijken, met elke 2 jaar gemiddeld een nieuwe regering.
Dat is het beste ja, op 1 inkomen. Maar ja, de meeste mensen die graag schreeuwen willen het liefste een huis dat voor hun alleen maar realiteit kan worden als ze op beide inkomens de hypotheek doen. Een huis op 1 inkomen vinden ze of te min, of dat krijgen ze gewoon niet rond op 1 salaris.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 14 januari 2014 @ 11:29:21 #218
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_135472516
http://www.telegraaf.nl/d(...)erder_gedaald__.html

quote:
di 14 jan 2014, 10:18

Huizenverkoop Spanje verder gedaald
MADRID (AFN) - De huizenverkoop in Spanje is in november met 15,9 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder, tot 21.847 woningen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Spaanse bureau voor de statistiek.

De verkoop van nieuwe huizen in Spanje daalde met ruim 22 procent en de verkoop van bestaande woningen nam met 10 procent af, aldus het statistiekbureau.

Een maand eerder ging de Spaanse woningverkoop nog met 10 procent omlaag
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_135472545
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 10:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Een huis op 1 inkomen vinden ze of te min.
Iemand die er zo in zit en zo gevoelig is voor wat men vindt, die zit er wat mij betreft verkeerd in en geeft toe een een wel heel duur en luxe "gevoel".
Woonplezier zonder er voor krom te hoeven liggen zou de drijfveer moeten zijn.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 11:33:55 #220
16180 crew  CoolGuy
pi_135472633
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 11:30 schreef sorcees het volgende:

[..]

Iemand die er zo in zit en zo gevoelig is voor wat men vindt, die zit er wat mij betreft verkeerd in en geeft toe een een wel heel duur en luxe "gevoel".
Woonplezier zonder er voor krom te hoeven liggen zou de drijfveer moeten zijn.
Je wil ze de kost niet geven die zo redeneren. Moet beter/groter/mooier zijn dan wat je vrienden hebben en zo he. Hetzelfde geldt voor auto's etc. Dat dat ontzettende triest is ben ik met je eens, maar goed.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 17:46:52 #221
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_135485793
Alsof het altijd zo simpel en eenvoudig is. Wij wilden aanvankelijk ook een huis op één inkomen doen, dat is om diverse redenen zo gelopen, mar zeker niet om vrienden de ogen uit te steken. :')
pi_135487007
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

hihi.... voorbij de waarnemingshorizon ligt het herstel van de huizenmarkt :P

Dankzij de 'Blok-belasting' gaan de woningcorporaties lekker niets meer doen op de nieuwbouwmarkt.
Dat zal volgens VVD logica dan wel moeten 'lijden' tot hogere vastgoedprijzen :')

Ik wreef het van de week nog even bij zo'n ZZP in dat hij voor de VVD gestemd had. Want de VVD stond volgens hem voor werk _O-
Nee sukkel de VVD staat voor de banksters, de elite en de papieren maffia. Daar ben je als ZZP'er geen onderdeel van, dan ben je volgens de VVD gewoon voetvolk/collateral o|O

Toch wel knap dat die VVD'ers ontdekt hebben dat je gebruik kan maken van de ijdelheid van een grote groep Nederlanders die zich ondernemer durft te noemen maar eigenlijk gewoon tot de lijfeigenen behoren :Y
:')
pi_135487115
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 00:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja, meer energie door een groter huis + stadsverwarming kun je niet je koophuis aanrekenen natuurlijk... Dat zou je als je dat huis zou gaan huren ook hebben...
Dat klopt. Ik ben m'n huidige woonsituatie aan het vergelijken met een huis dat ik op het oog heb, dus dan moet ik dat meenemen.
quote:
300,- per maand extra lijkt me wat overdone, tenzij je een woning die in slechte staat is gaat kopen. Ik ben per jaar (onderhoud niet meegerekend) aan extra belastingen hooguit 400,- kwijt.
Het is nieuwbouw, dus de eerste paar jaar zal het nauwlijks iets zijn. Maar omdat ik het over 30 jaar bekijk, wil ik het wel meenemen. Daarnaast is m'n huidige situatie bekend en een nieuwe situatie onbekend, vandaar wat conservatiever voor kopen. 192/maand van de 300 is onderhoud. De rest is belasting, verzekering en energie.
pi_135487309
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:28 schreef OngeschiktX het volgende:
Dat klopt. Ik ben m'n huidige woonsituatie aan het vergelijken met een huis dat ik op het oog heb, dus dan moet ik dat meenemen.
192/maand van de 300 is onderhoud. De rest is belasting, verzekering en energie.
Dan kom ik op ¤ 69120,- in een periode van 30 jaar aan onderhoud voor een nieuwbouwwoning. Lijkt me wat overkill, tenzij je zelf echt 3 linkerhanden hebt en werkelijk alles moet uitbesteden.

Daar tegenover vind ik 108,- per maand voor belasting, verzekering en energie weer aan de lage kant.
pi_135487347
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:59 schreef sorcees het volgende:

[..]

Ik ga geen tweede baan meenemen voor een huis, zeker als dat niet hoeft. Of is dat niet wat je bedoelde? ;) Iets anders ligt niet in lijn der verwachting. Op uitkeringen rekenen doe ik ook niet verder. Met WW van 3 maanden en de buffer die ik aanhoudt zou ik in het slechtste geval een klein jaar zonder verder inkomen kunnen zitten. Daarna bouwt m'n vermogen op en wordt dat langer. Dat lijkt me voldoende.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 00:41 schreef Omentuva het volgende:
Ik denk dat de schattingen realistisch genoeg zijn. Misschien meer onderhoudskosten, maar ik denk ook dat de extra maandlasten erg hoog in zijn geschat. Hoe heb je de HRA erin verwerkt? 42 %-schijf?

Hoe zit het met huizenprijs = 0 %, huur/inflatie is gelijk (1,5 % of 2 %?) en salarisstijging is een nummer naar jouw keuze?
Voor onderhoudskosten zit er dus 192/maand in over de gehele looptijd.

Hoe zit het met huizenprijs = 0 %, huur/inflatie/salarisstijging = 1.5% levert qua totaalvermogen ongeveer evenveel op aan het eind en is over de gehele looptijd ook nagenoeg gelijk. Op het eind is het dan iets in het voordeel van kopen.
pi_135487441
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan kom ik op ¤ 69120,- in een periode van 30 jaar aan onderhoud voor een nieuwbouwwoning. Lijkt me wat overkill, tenzij je zelf echt 3 linkerhanden hebt en werkelijk alles moet uitbesteden.

Daar tegenover vind ik 108,- per maand voor belasting, verzekering en energie weer aan de lage kant.
Ik heb alle belastingtarieven van de gemeente en het waterschap erbij gezocht. De verzekeringen komen van de site van de bank. Energie ook berekend met de tarieven van de aanbieder van stadsverwarming, wel met een geschat verbruik (hoger dan nu). Het is het bedrag dat ik extra betaal tov huren. Bij huren heb ik natuurlijk ook al ruim ¤500/jaar aan gemeentelijke lasten en waterschap.
pi_135487558
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:39 schreef OngeschiktX het volgende:
Het is het bedrag dat ik extra betaal tov huren. Bij huren heb ik natuurlijk ook al ruim ¤500/jaar aan gemeentelijke lasten en waterschap.
Dat zei je er niet bij :P

Is het een appartement of eengezinswoning? Want 70K verspijkeren aan onderhoud gaat nog niet meevallen. Hoe kom je op die kosten?
pi_135487559
Me dunkt dat 69.120 euro aan onderhoud niet echt nodig is, ik begrijp altijd van de komedianten dat je daar twee huizen volledig nieuw van bouwt. Dan zou ik zeggen bouw er tzt gewoon twee nieuwe voor.

(owja, tegen die tijd is bouwen zo goedkoop dat je er een half blok voor bouwt).
so long and thanks for all the fish
pi_135487665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef crashbangboom het volgende:
Me dunkt dat 69.120 euro aan onderhoud niet echt nodig is, ik begrijp altijd van de komedianten dat je daar twee huizen volledig nieuw van bouwt. Dan zou ik zeggen bouw er tzt gewoon twee nieuwe voor.

(owja, tegen die tijd is bouwen zo goedkoop dat je er een half blok voor bouwt).
Dan moet je wel een zwevend huis bouwen of bouwgrond moet tegen die tijd ook voor een appel en een ei per m^2 verkocht worden.
pi_135487695
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zei je er niet bij :P

Is het een appartement of eengezinswoning? Want 70K verspijkeren aan onderhoud gaat nog niet meevallen. Hoe kom je op die kosten?
Eengezinswoning. Die kosten zijn 1% van de woningwaarde op jaarbasis. Van vereniging eigenhuis. Wellicht te conservatief voor nieuwbouw.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef crashbangboom het volgende:

Ik weet niet of de buren dat waarderen. :P
pi_135487886
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:46 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Eengezinswoning. Die kosten zijn 1% van de woningwaarde op jaarbasis. Van vereniging eigenhuis. Wellicht te conservatief voor nieuwbouw.

[..]

Ik weet niet of de buren dat waarderen. :P
Een paar honderd euro voor een rol schuurpapier, een kwast en een likkie verf.

Om de achterlijk veel jaar sanitair en keukenblok vervangen wat ws. eerder een kwestie van smaak ipv noodzaak is. Een keer een nieuwe ketel die je zo terugverdiend hebt omdat ie energiezuiniger is.

Ach, wat is onderhoud, je kan jezelf zo gek maken als je zelf wil.

mijn ervaring zit dichter bij de 0,1% dan 1%, maar ik ben dan ook geen lamzak die zijn klauwen niet uit de poten wil steken. Geeft niks, ik spek liever niet de zakken van de huisbaas en alle subcontractors die hij inhuurt. Geef ze maar aan mij, netto nog wel.
pi_135488279
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:51 schreef crashbangboom het volgende:
Een keer een nieuwe ketel die je zo terugverdiend hebt omdat ie energiezuiniger is.
Hij heeft stadsverarming, dus geen ketel. Hij betaalt echter wel voor een fictieve ketel, maar dat zit in het vastrecht bij zijn energierekening.
pi_135489414
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hij heeft stadsverarming, dus geen ketel. Hij betaalt echter wel voor een fictieve ketel, maar dat zit in het vastrecht bij zijn energierekening.
Dan moet ie niet nog een keer onderhoud rekenen, zo kan ik mezefl ook wel arm rekenen.

Wat heb je nou aan die fictie?
pi_135495382
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:22 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dan moet ie niet nog een keer onderhoud rekenen, zo kan ik mezefl ook wel arm rekenen.

Wat heb je nou aan die fictie?
Ik heb gewoon de 1% regel gebruikt, wellicht te conservatief. But then again: ik ga een bekende situatie met een nieuwe situatie vergelijken. Ik wil mezelf sowieso niet rijk gaan rekenen en ben liever wat te voorzichtig. Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is. Uit de som komt sowieso bijna altijd uit dat kopen de betere keuze is, mits ik er lang genoeg blijf wonen, dus daar zal het niet vanaf hangen.

Het hangt meer op of ik de hypotheek kan krijgen. Met 1.5x modaal kan ik net iets meer dan twee ton lenen en dat wordt nogal krap.
pi_135496997
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:14 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Ik heb gewoon de 1% regel gebruikt, wellicht te conservatief. But then again: ik ga een bekende situatie met een nieuwe situatie vergelijken. Ik wil mezelf sowieso niet rijk gaan rekenen en ben liever wat te voorzichtig. Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is. Uit de som komt sowieso bijna altijd uit dat kopen de betere keuze is, mits ik er lang genoeg blijf wonen, dus daar zal het niet vanaf hangen.

Het hangt meer op of ik de hypotheek kan krijgen. Met 1.5x modaal kan ik net iets meer dan twee ton lenen en dat wordt nogal krap.
Zoals altijd hangt dat van het aantal noten op je zang af.

Maar ik neem aan als je jarenlang gehuurd hebt, dat je ontzettend veel verdiend en gespaard hebtt? Ik dacht dat huren slapend rijk worden was.
pi_135497397

[ Bericht 100% gewijzigd door Schuifpui op 14-01-2014 21:48:40 ]
pi_135497423
verkeerd topic
pi_135497516
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:48 schreef Schuifpui het volgende:
verkeerd topic
En de verkeerde edit knop. :+
pi_135497713
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En de verkeerde edit knop. :+
Ja m'n laptop hapert met typen en muizen. :')
Gaat niet zo soepel vandaag.
pi_135497725
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:14 schreef OngeschiktX het volgende:
Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is.
Lijkt me bij een nieuwbouwwoning meer dan ruim genoeg, zelfs als daar inbegrepen het vervangen van de keuken zit (zo'n ding slijt wel, dus na 30 jaar lijkt vervanging me niet onwaarschijnlijk)

Ter vergelijking: Toen ik mijn eengezinswoning 9 jaar geleden kocht was hij 20 jaar oud, en ik zou al niet eens weten waar ik qua onderhoud in godsnaam 35K (50% van wat jij noemde) verspreid over 30 jaar tijd in zou moeten stoppen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 14-01-2014 22:10:36 ]
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 22:14:27 #241
16180 crew  CoolGuy
pi_135499012
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:41 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Maar ik neem aan als je jarenlang gehuurd hebt, dat je ontzettend veel verdiend en gespaard hebtt? Ik dacht dat huren slapend rijk worden was.
Nice :7 I see what you did there 8-)
pi_135499440
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:41 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik huur, maar wel vrije sector en dat is dus niet echt slapend rijk worden. Wel heb ik aardig wat gespaard, dus vandaar dat ik nu aan kopen denk. Bij maximale hypotheek ben ik aan de hypotheek net iets meer kwijt dan aan m'n huur nu, dan dus nog wat extra kosten, met 0.5% onderhoud zo'n ¤200/maand meer dan huren.

Ik wil wel een goede woning, als ik nu niet kan krijgen wat ik wil, dan maar een jaartje later. Ik spaar flink ook door structureel overuren, dus dan is de kans groot dat het wel lukt. Liever nu nog een jaartje huren en dan fijne woning kopen, dan nu iets kopen waar ik uiteindelijk niet blij mee ben. Sommetje van net/gisteren laat wel zien dat kopen eigenlijk gewoon gunstiger is.
pi_135499920
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:20 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik wil wel een goede woning, als ik nu niet kan krijgen wat ik wil, dan maar een jaartje later.
Dat is uiteraard een goed uitgangspunt.

quote:
Sommetje van net/gisteren laat wel zien dat kopen eigenlijk gewoon gunstiger is.
Je verwacht het niet he, met 4,2 miljoen woningeigenaren. :+
pi_135500318
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is uiteraard een goed uitgangspunt.

[..]

Je verwacht het niet he, met 4,2 miljoen woningeigenaren. :+
Eigenlijk wel, maar ik vind het we fijn om gekwantificeerd te hebben. ;)

Daarnaast wil ik ook wat negatieve scenerios kunnen inzien om te bekijken hoe desastreus het moet gaan om te zorgen dat het huis onderwater komt e.d. Dat lijkt mee te vallen. Het enige grote risico is het verliezen van m'n baan omdat ik alleen ben. Bij huren kan ik direct van de woning af, bij kopen is dat lastiger.
pi_135500949
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:31 schreef OngeschiktX het volgende:
Daarnaast wil ik ook wat negatieve scenerios kunnen inzien om te bekijken hoe desastreus het moet gaan om te zorgen dat het huis onderwater komt e.d.
Dat je huis onderwater zou staan maakt geen reet uit als je niet moet verhuizen/verkopen. Weeg wel voor jezelf even af wat voor rentevaste periode je wilt. Als je huis onderwater staat kun je je hypotheek niet makkelijk oversluiten, en ben je eigenlijk een beetje gedwongen het verlengingaanbod van je hypotheekverstrekker te accepteren, ook als dat een hogere rente betekent.

quote:
Het enige grote risico is het verliezen van m'n baan omdat ik alleen ben. Bij huren kan ik direct van de woning af, bij kopen is dat lastiger.
Je kunt wel van je huurwoning af, maar wonen moet je toch. Vraag is of je evt. handig genoeg bent om het gat tussen low-cost huren (400 a 500 per maand?) en je bruto hypotheek kunt opvullen.
pi_135501381
Bedoel je met low-cost huren m'n huidige huur? Die is 750. Bruto hypotheek zou net boven de 1000 liggen. Nu kan ik dat makkelijk opvangen met baan, zonder baan zal ik van drie maanden WW en daarna spaargeld rond moeten komen. Hoe lang ik dat red, hangt af van het moment dat het fout gaat. Net na het kopen, als ik alles heb ingericht naar verwachting een jaartje. Als het na 10 jaar gebeurt, waarschijnlijk een aantal jaar.
pi_135501665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:45 schreef OngeschiktX het volgende:
Bedoel je met low-cost huren m'n huidige huur?
Met low-cost huren bedoel ik dat als jij zegt dat je je huur kunt opzeggen, je wel iets anders zult moeten huren. Al is het maar een 1 a 2 kamer woning.
pi_135501917
Op die manier. Ik ben niet ingeschreven bij woningbouw, dus als ik opeens zou moeten verhuizen vanwege financiele problemen, vraag ik me af hoeveel ik zou kunnen besparen op huur. Misschien dat er wel ergens een aftandse 1 of 2 kamerwoning is te krijgen met keuken en sanitair van 60 jaar oud oid. Dan zou het vast voor zo'n ¤500 kunnen. Verder heb ik daar nooit naar gezocht.
pi_135504193
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:20 schreef OngeschiktX het volgende:
Sommetje van net/gisteren laat wel zien dat kopen eigenlijk gewoon gunstiger is.
Hangt maar net van je exacte situatie en toekomstperspectief af. Kopen houdt een zeker risico in.

Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt. Dat zijn dan vaak wel scenario's die door de meesten als 'minder prettig' worden ervaren. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd prettig.
pi_135505173
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:31 schreef hpeopjes het volgende:
Kopen houdt een zeker risico in.
Huren ook, ik speculeer namelijk niet graag met mijn woonlasten.

quote:
Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt. Dat zijn dan vaak wel scenario's die door de meesten als 'minder prettig' worden ervaren. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd prettig.
Nou, kom maar op met je scenario's. Wel graag realistische. Dus niet: als je over 4 jaar wilt verhuizen dan heb je waarschijnlijk verlies, want je koopt geen huis om er maar 4 jaar te wonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')