Okeee dan... pfff, das best een stroom aan info...
Omdat het ook een beetje betaalbaar moet blijven en het echt niet geluidsdicht hoeft te worden overweeg ik het volgenden bouwplan......
De huidige plankenvloer gaat van de balken. Al het oude isolatie spul word eruit gehaald en eventuele leidingen worden geplaatst.
Omdat ik de vloer wat wil verstevigen worden de huidige balken om de x cm aan elkaar gekoppeld zodat er dwars verbindingen ontstaan.
Die vakken wil dusdanig maken dat er standaard formaat steenwol blokken tussen kunnen met ene hoogte van 15 cm oid.Met damp folies heb ik niets te maken omdat het allemaal binnenmuren zijn.
De vloer maak ik vervolgens dicht met underlayment platen in verband gelegd van 18mm. die op de balken worden schroefd.
Hierop leg ik een laag SoundeX platen. Dit levert me 10db geluidsdemping op.
Op deze laag komt weer 18mm underlayment. Hier heb ik 2 opties. of 2 lagen van 9mm die in verband en kruislings worden gelegd, of 1 laag van 18mm in verband en met mes en groef verlijmd.
Deze laag underlayment blijft overal 1-1,5 cm vrij van de stenen muren.
Dan moet er een wand worden gezet tegen de spauwmuur tussen mij en de buren..
en daar is het even lastig. Ik kan een raggelwerk aanbrengen van hout, dat is ook wat ik overweeg. Deze krijgt dan een vakverdeling waar ik ook steenwol wil plaatsen. Diepte van die vakken .... 5 cm ofzo?(afhankelijk van de standaard steenwol blokken).
Tegen dat houten frame zet ik underlayemt van 18 mm oid. Gipsplaat afwerking heb ik overwogen, maar waarom zou ik. Het is een hout werkplek straks en als de kamer een ander doel krigt kan er altijd nog gips tegen aan.
De vraag van dat wandje is... Hoe zet ik dat frame op de wandvast? Als ik de raggels op het steen schroef heb ik toch een starre verbinding?
Ik dacht om er van dies tevige schuimplakstrips voor te gebruiken tussen hout en steen. Het schroeven in de muur ontkom ik niet aan.
Tussen het raggelframe en de underlayemt afwerkwand zat ik aan dat zelfde schuim te denken OF ik gebruik daar rubberen strips... ook wel fiets binnenbanden genoemd.
Eventueel kunnen er tegen de houten wand dan misschien toch nog dunnen fermacel platen worden gezet.
Plafond... steenwol , raggelwerk, gipsplaat/fermacel ertegen aan en klaar.
Wat zet ik nu eerst?
Vloer, Plafond en dan de wand? waarbij de wand niet gefixeerd word op de vloer en plafond?
Voor het steenwol verhaal wil ik dit gewoon gebruiken. Leverbaar in gewone standaard formaat blokken.
![rockwool_airrock_LD.jpg]()
Enige punt dat dan nog overblijft is het schuine dak dat ook moet gebeuren. Die wil ik eigenlijk op deze manier in elkaar zetten.
![steenwol_2_spijkerflensdeken_www_rockwool_nl.jpg]()
![tekening_isoleren_binnenkant_schuin_dak.jpg]()
Spauw is er niet te zien tussen dakbeschot en isolatie maar dat schijnt niet meer van belang te zijn.
Enige dat ik wel mis is het dampremmende folie, of word dat al geregeld door de spijkerflensdekens van rockwoll?
s
[ Bericht 9% gewijzigd door Gompy58 op 09-01-2014 00:31:16 ]