abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135234038
Ik wil een kamer bombarderen tot klus en timmerhok en wil ook de relatie met de buren een beetje op peil houden :-)

Het gaat om een kamer op 2e verdieping op een balklaag van 6,5-17 met 60cm hart-hart. Tussen deze balken wil ik een dikke laag steenwol. Het oude spul zit er ws al sinds opa in en moet vervangen worden. vervolgens komt daar 18mm underlayement . Dan geluidsisolatie materiaal en dan weer 18mm underlayement.

De vragen die ik heb...

Welk materiaal kan ik het best tussen de balken stoppen? en waar haal ik dat het beste. Dat gaat in eerste instantie gewoon om de boel te dempen en ook de warmte in de woonkamer
eronder te houden.

Waar haal ik dat -10db dempingsmateriaal ? Dat zijn niet van die gewone groene egalisatie platen maar deze zijn TNO gekeurd en ook verplicht in een appartement als je een harde vloer erin wilt leggen.

Underlayemnt is niet zo moeilijk te vinden het is alleen ff lastig om een goede prijs tevinden en de kwaliteitsverschillen te snappen... Welke klassen zijn er ? BB/CC etc?

iemand ?
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_135238035
Minerale wol isolatie zoals steenwol/glaswol?
Je kan ook OSB gebruiken ipv. underlayment.
  woensdag 8 januari 2014 @ 17:39:50 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135239581
Geen glaswol! Dat heeft geen geluidsisolerende werking. Dan beter steenwol gebruiken.
Sleutel bij geluidsisolatie is contactonthechting. Als je echt geen geluid naar de rest van het huis wil, moet je een doos-in-doos constructie bouwen.

Pas geleden eenzelfde principe bij een vriend van mij in de drumstudio toegepast. Geen geluid naar de buren 8-)

Wat je zou kunnen doen: Nieuw steenwol tussen de balken, underlayment of osb vloerbeschot, dan 2-4 cm drukvaste isolatie (bijvoorbeeld EPS of blauwplaat), een dubbele laag underlayment of osb, kruislings gelegd en volledig met elkaar gelijmd/geschroefd.
Op deze bovenste laag zet je een voorzetwand, vrij van de bestaande wanden. Dit kan metalstud of hout zijn, met een steenwol vulling.
En uiteraard een nieuw plafond (met steenwol isolatie) tussen de nieuwe voorzetwanden.

Op deze manier bouw je een doos die volledig contactonthecht is van de bestaande constructie.

Oja, een nieuwe deur voor de bestaande deur plaatsen, met een centimeter tussenruimte. Deze tussenruimte dichtzetten met een kit op een rugvulling.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_135241319
quote:
14s.gif Op woensdag 8 januari 2014 17:39 schreef goed_volk het volgende:
Geen glaswol! Dat heeft geen geluidsisolerende werking. Dan beter steenwol gebruiken.
Sleutel bij geluidsisolatie is contactonthechting. Als je echt geen geluid naar de rest van het huis wil, moet je een doos-in-doos constructie bouwen.

Pas geleden eenzelfde principe bij een vriend van mij in de drumstudio toegepast. Geen geluid naar de buren 8-)

Wat je zou kunnen doen: Nieuw steenwol tussen de balken, underlayment of osb vloerbeschot, dan 2-4 cm drukvaste isolatie (bijvoorbeeld EPS of blauwplaat), een dubbele laag underlayment of osb, kruislings gelegd en volledig met elkaar gelijmd/geschroefd.
Op deze bovenste laag zet je een voorzetwand, vrij van de bestaande wanden. Dit kan metalstud of hout zijn, met een steenwol vulling.
En uiteraard een nieuw plafond (met steenwol isolatie) tussen de nieuwe voorzetwanden.

Op deze manier bouw je een doos die volledig contactonthecht is van de bestaande constructie.

Oja, een nieuwe deur voor de bestaande deur plaatsen, met een centimeter tussenruimte. Deze tussenruimte dichtzetten met een kit op een rugvulling.
Glaswol geen geluidsisolatie!?
EPS voor geluidsisolatie!?
  woensdag 8 januari 2014 @ 20:34:54 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135247956
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2014 18:28 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Glaswol geen geluidsisolatie!?
EPS voor geluidsisolatie!?
EPS niet voor geluidsisolatie, voor contactonthechting.
En glaswol is niet goed geluidsisolerend, nee.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_135248972
quote:
3s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:34 schreef goed_volk het volgende:

[..]

EPS niet voor geluidsisolatie, voor contactonthechting.
En glaswol is niet goed geluidsisolerend, nee.
wat!?

http://www.isover.nl/waar(...)ptie-voor-akoestisc/
Glaswol is een prima geluidsisolatie.

http://stybenex.z-site.nl/files/toepassing_geluidsisolatie.pdf
Normale EPS is geen contact- geluidsisolatie. Als je EPS wilt toepassen, moet dat bijv. EPS-TK zijn. Normaal EPS toepassen voor geluidsisolatie/contactonthechting heeft geen effect.

quote:
Onder zwevende dekvloeren kan alleen EPS-TK worden toegepast.
De normale kwaliteit EPS geeft geen verbetering van de contact- geluidsisolatie. EPS en EPS-TK moeten op de bouwplaats strikt gescheiden worden gebruikt en opgeslagen.
quote:
Geėlastificeerd polystyreenschuim, in de vorm van platen. Is het speciaal bedoeld voor akoestisch zwevende vloeren dan wordt het aangeduid met 'EPS T'.
Maar je hebt prima (betere) alternatieven zoals:

• Minerale wol, in de vorm van platen. Of stroken, bij een zwevende dekvloer met zwaluwstaartplaten.
• Foam. Dit is geslotencellig schuim van polyetheen (polyethyleen) en zit op rollen. Meestal zijn er meer lagen nodig om de benodigde geluidsisolatie te halen.
• Zacht vlokkenschuim. Dit is opencellig polyurethaanschuim, als platen verkrijgbaar in verschillende dichtheden.
• Kurk en andere (organische) materialen; kokosvilt of bouwvilt voor houten dekvloeren op houten regels. Over de materiaaleigenschappen is weinig bekend; deze kunnen sterk variėren.
pi_135259719
Okeee dan... pfff, das best een stroom aan info...

Omdat het ook een beetje betaalbaar moet blijven en het echt niet geluidsdicht hoeft te worden overweeg ik het volgenden bouwplan......

De huidige plankenvloer gaat van de balken. Al het oude isolatie spul word eruit gehaald en eventuele leidingen worden geplaatst.
Omdat ik de vloer wat wil verstevigen worden de huidige balken om de x cm aan elkaar gekoppeld zodat er dwars verbindingen ontstaan.
Die vakken wil dusdanig maken dat er standaard formaat steenwol blokken tussen kunnen met ene hoogte van 15 cm oid.Met damp folies heb ik niets te maken omdat het allemaal binnenmuren zijn.

De vloer maak ik vervolgens dicht met underlayment platen in verband gelegd van 18mm. die op de balken worden schroefd.
Hierop leg ik een laag SoundeX platen. Dit levert me 10db geluidsdemping op.

Op deze laag komt weer 18mm underlayment. Hier heb ik 2 opties. of 2 lagen van 9mm die in verband en kruislings worden gelegd, of 1 laag van 18mm in verband en met mes en groef verlijmd.

Deze laag underlayment blijft overal 1-1,5 cm vrij van de stenen muren.

Dan moet er een wand worden gezet tegen de spauwmuur tussen mij en de buren..

en daar is het even lastig. Ik kan een raggelwerk aanbrengen van hout, dat is ook wat ik overweeg. Deze krijgt dan een vakverdeling waar ik ook steenwol wil plaatsen. Diepte van die vakken .... 5 cm ofzo?(afhankelijk van de standaard steenwol blokken).
Tegen dat houten frame zet ik underlayemt van 18 mm oid. Gipsplaat afwerking heb ik overwogen, maar waarom zou ik. Het is een hout werkplek straks en als de kamer een ander doel krigt kan er altijd nog gips tegen aan.

De vraag van dat wandje is... Hoe zet ik dat frame op de wandvast? Als ik de raggels op het steen schroef heb ik toch een starre verbinding?
Ik dacht om er van dies tevige schuimplakstrips voor te gebruiken tussen hout en steen. Het schroeven in de muur ontkom ik niet aan.
Tussen het raggelframe en de underlayemt afwerkwand zat ik aan dat zelfde schuim te denken OF ik gebruik daar rubberen strips... ook wel fiets binnenbanden genoemd.

Eventueel kunnen er tegen de houten wand dan misschien toch nog dunnen fermacel platen worden gezet.

Plafond... steenwol , raggelwerk, gipsplaat/fermacel ertegen aan en klaar.

Wat zet ik nu eerst?
Vloer, Plafond en dan de wand? waarbij de wand niet gefixeerd word op de vloer en plafond?


Voor het steenwol verhaal wil ik dit gewoon gebruiken. Leverbaar in gewone standaard formaat blokken.



Enige punt dat dan nog overblijft is het schuine dak dat ook moet gebeuren. Die wil ik eigenlijk op deze manier in elkaar zetten.



Spauw is er niet te zien tussen dakbeschot en isolatie maar dat schijnt niet meer van belang te zijn.
Enige dat ik wel mis is het dampremmende folie, of word dat al geregeld door de spijkerflensdekens van rockwoll?
s

[ Bericht 9% gewijzigd door Gompy58 op 09-01-2014 00:31:16 ]
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_135289643
Balken onderling verbinden hoe jij zegt haalt niks uit. Twee lagen vloer erop wel dat is genoeg. Of het moet heel erg zijn dan moet je balken bijleggen.

Waarom ga je de vloer volstoppen met steenwol voor de buren? Ze wonen naast je toch?

Dempende ondervloer ook voor de buren?

Wel grappig lijstje na het zeggen dat het niet te veel mag kosten.
pi_135344611
Waarom de vloer..

Omdat het een jaren 30 woning is. Ik woon op de 1e en 2e verdiepeing met een zolder daar nog boven.
Als ik op de dekvloer over de balken blijf werken en doe niks aan isolatie hoor je dat bij de buren op de begane grond. ALs ik de vloer niet "loskoppel" van de balken of er iig iets aan demping doe worden ze daar niet blij van hoor.
Heb ik in de woonkamer de tv aan staan en ga naar de kamer erboven dan kan ik de tv beneden redelijk volgen op normale stand.

Qua kosten heb ik eigenlijk nog geen idee wat mijn lijstje gaat doen. Underlayment plaren zullen ergens rond de 25 euro per plaat zijn en de iso.. geen idee.

Ik weet wel dat als ik niet begin met de rem erop qua kosten dat het dan heel makkelijk flink in de papieren kan gaan lopen.


Wat de balken verbinding betreft...
Hoezo haalt dat niets uit ? Bij mijn weten spreid ik de krachten wat meer uit als er een zware machine op 1 plek komt te staan.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_135346915
Als je eventueel interesse hebt in 150 dikke Isover glaswol isolatie platen, moet je me maar ff PM sturen.

Ik heb ze gebruikt, maar ergens een rekenfoutje gemaakt. Heb nog een hoop staan.
Laat die handjes wapperen!
pi_135349452
Vraag me af wat je allemaal gaat doen dan en wat voor machines.

Wat betreft de balken verbinden. Je moet ze of hoger maken of een balk ertussen. Als je ze verbindt buigen ze nog net zo hard door.
pi_135350477
Wat komt er te staan...

Stevige schrijnwerkersbank., flinke lading gereedschap. ( al die houtklemmen alleen al tikt lekker door).
Lintzaag, zaagtafel... etc etc. En dan natuurlijk nog het hout.

Overigens gaat het ook ergen seen beetje om het gevoel tussen de oren hoor..

Wat bedoel precies met hoger maken of een balk ertussen? Ik zet er toch een balk tussen?

Wat dat iso materiaal betreft, daar heb ik wel belangstelling voor.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_135351311
Pm je vanavond terug.
Laat die handjes wapperen!
pi_135353812
Balk in de lengte ertussen bijleggen. Niet ertussen met verbinden.Of een lat van bv 3 cm erop lijmen en schroeven. Dan is je balk hoger.

Het wordt een echte werkplaats dus. Heb je geen schuur? En je deur hoe groot is die. Groter werk kun je niet maken boven.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 14:06:04 #15
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135354318
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:09 schreef Gompy58 het volgende:
Wat komt er te staan...

Stevige schrijnwerkersbank., flinke lading gereedschap. ( al die houtklemmen alleen al tikt lekker door).
Lintzaag, zaagtafel... etc etc. En dan natuurlijk nog het hout.
Da's een aardige kamer dan, of niet? Professionele stationaire machines of kleinere apparaten? Anders zou je de vloerbelasting even door moeten laten rekenen. weet je in ieder geval dat je niet straks een vide erbij hebt. ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_135364440
De kamer is niet zo heel erg groot hoor. met een 16m2 is het wel bekeken.

De dingen worden ook zoveel mogelijk flexibel ingedeeld. Die schrijn werkers bank(100-130 kg) zal mobiel worden, zodat als ik het wil, ik deze langs de muur kwijt kan.

Iemand deed de sugestie om de bestaande vloerbakken vlakbij de muur aan elkaar te verbinden met een dwarsbalkje van het zelfde vormaat en dan tussen die dwarsbalkjes weer een lang balk.
Een extra balk ertussen leggen en die in de muur te verankeren is niet echt een optie.

Waar ik ook aan heb gedacht is om de bestaande balken op te dikken. Grenen planken van 2-3 cm aan beide langszijden met lijm ertegen aan te zetten en dan te verschroeven. De hoge van de balken blijft gelijk op die manier maar de balken worden wel stijver.

De machines die erop komen zijn in verhouding relatief licht. Een lintzaag van 120 kg is niet zo speciaal. Zou ik een begane grond werkplaats hebben dan ging er veel zwaarder spul in.

Het moet tenslotte ook nog naar boven he :-)

In mijn omgeving gaf men mij aan dat een dergelijke vloer zoals die nu is in principe 225-250 kg aan last per m2 moet kunnen hebben.

Zou best kunnen misschien maar ge kent het wel he... tussen de oren zit er ergens dan toch het gevoel van .... mmm Maar goed, als je alle bij elkaar optelt gaathet ook wel weer hard.
Werkbank van 120 kg, mannetje ernaast van 90 kg en dan nog je gereedschap op de bank met je werkstuk...

Aan de andere kant... wat zou een volle kleding kast90x50x230 van bijvoorbeeld de ikea alles bij elkaar met inhoud ongeveer wegen...


Als iemand overigens er kaas van heeft gegeten hoe de draagkracht te berekenen...

balken zijn van grenen ( vermoed ik) althans dat gebruikte men in de jaren 30 veel. formaat balken is, in mm. 65x165x3200. hoh is 620. MOmenteel ligt er een houten originele dekvloer op van grenen planken met ene dikte van 18-20 mm met mes en groef.


[ Bericht 5% gewijzigd door Gompy58 op 11-01-2014 19:28:30 ]
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')