abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135230881
Beste lezers. Ik heb via Marktplaats een Rayburn cooker op de kop getikt. Een gietijzeren fornuis dat ook nog eens je woning - middels een ingebouwde boiler - te verwarmen.

Een prachtig apparaat dus! Ik moet hem alleen wel even zelf komen ophalen. En daar zit dan ook de moeilijkheid. Een fornuis als deze weeg een dikke 320 kilogram. Het moet vanuit een souterrain een trap omhoog, door de woonkamer en dan door de voordeur via een kleine stoeptrap naar beneden naar de straat. Gelukkig zitten er in ieder geval geen bochten in de trappen. Recht aan recht toe.

Heeft iemand hier ervaring om een zwaar object als deze langs een trap te verplaatsen? Wat zijn handige tools om hier voor te gebruiken? Bestaan er steekkaren die dit gewicht kunnen dragen en dan ook nog eens op de trap te hanteren zijn.

Vast dank voor jullie hulp!
  woensdag 8 januari 2014 @ 14:01:28 #2
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_135230987
Heb laatst een gietijzeren kachel verplaatst die je in delen uit elkaar kon halen. De losse delen wogen niet zo veel meer. Wellicht is dat ook mogelijk met dit fornuis?

Verder lijkt me dat een steekkar geen reet helpt op een trap.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  woensdag 8 januari 2014 @ 14:12:13 #3
294845 Cossynl
Living my own life
pi_135231412
Je hebt speciale steekkarren voor trappen (volgens mij wel te huur bij Boels en zo) en zware last, als is 320 wel aardig aan het gewicht, Ik vermoed net zo als monk dat hij uit elkaar kan, althans een groot deel.

Misschien dat de mensen die hem hebben staan iets meer weten
  Spellchecker woensdag 8 januari 2014 @ 14:13:06 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_135231448
Heb je een foto ervan, TS?
  woensdag 8 januari 2014 @ 14:32:04 #5
294845 Cossynl
Living my own life
pi_135232234
Misschien staat het in een van deze handleidingen, welk model is het? http://rayburncookers.com.au/user_manuals.html
  woensdag 8 januari 2014 @ 14:58:24 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135233209
Zo'n steekkar voor op de trap is helemaal niet handig als je die zooi omhoog moet halen. Door het gewicht van het totaal, wil die kar juist naar beneden rollen en kost het je nog meer moeite om hem boven te krijgen. Ik spreek uit ervaring overigens...

Ik zou hem uit elkaar halen (zou moeten kunnen, lijkt me), of een verhuizer het werk op laten knappen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_135238468
De mensen waarvan je hem koopt kunnen je toch uitleggen hoe hij binnen is gebracht?

Overigens is het een vreemde volgorde om eerst iets aan te schaffen, en daarna pas uit te zoeken hoe je hem kunt verplaatsen (als je dat zelf al lukt)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135259828
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 17:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De mensen waarvan je hem koopt kunnen je toch uitleggen hoe hij binnen is gebracht?

Overigens is het een vreemde volgorde om eerst iets aan te schaffen, en daarna pas uit te zoeken hoe je hem kunt verplaatsen (als je dat zelf al lukt)
Niet zo zeuren op details.

320 kg mijn hemel. Ik zit al te denken aan lieren en kranen of wat dan ook.
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 01:23:35 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_135261311
Wie gaat er nou ook in een kelder wonen? :-P

Is een motorlift niet iets? Dat is een soort takel op wieltjes die je gebruikt om een motorblok uit een auto te tillen. Die dingen kun je ook wel huren dacht ik
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_135277099
Helaas. Hij is niet te demonteren. Alleen de deurtjes kunnen er af. Dat scheelt dan een kilo of 20. Blijven er toch nog een kleine 300 over.

Ik heb inmiddels vier man om te helpen. Aan gebrek aan spierkracht zal het dus niet liggen.

Ik zit er over te denken om hem te plaatsen op een pallet met zwenkwieltjes. Vervolgens twee dikke steigerplanken langs de trap leggen. Deze dienen dan als geleiders. De pallet met kachel er op en met twee / drie man naar boven duwen.
  Spellchecker donderdag 9 januari 2014 @ 16:50:17 #11
197773 crew  maily
pi_135279148
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:01 schreef poverwijk het volgende:
Helaas. Hij is niet te demonteren. Alleen de deurtjes kunnen er af. Dat scheelt dan een kilo of 20. Blijven er toch nog een kleine 300 over.

Ik heb inmiddels vier man om te helpen. Aan gebrek aan spierkracht zal het dus niet liggen.

Ik zit er over te denken om hem te plaatsen op een pallet met zwenkwieltjes. Vervolgens twee dikke steigerplanken langs de trap leggen. Deze dienen dan als geleiders. De pallet met kachel er op en met twee / drie man naar boven duwen.
Dat lijkt mij een goed idee! Hoe hebben de huidige eigenaars dat ding beneden gekregen?
pi_135290629
quote:

dit gaat je niet lukken, je krijgt hem nooit de trap op geduwd veel te zwaar.
daarbij heb je de kans dat de oven met een rotvaart naar onder komt en je ernstig kan verwonden.
  donderdag 9 januari 2014 @ 21:06:32 #13
253769 Good.vs.Evil
Hope I ruin your day!
pi_135290738
Met touwen en katrollen omhoog hijsen is geen optie?
So if you see me, and I’m lonesome and stoned,
So far down, the devil loved me high...
I’m just trying to untangle my mind.
  Spellchecker donderdag 9 januari 2014 @ 21:29:25 #14
197773 crew  maily
pi_135292083
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:06 schreef Good.vs.Evil het volgende:
Met touwen en katrollen omhoog hijsen is geen optie?
Denk het wel, in combinatie met

quote:

pi_135343691
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:04 schreef -niemand- het volgende:

[..]

dit gaat je niet lukken, je krijgt hem nooit de trap op geduwd veel te zwaar.
daarbij heb je de kans dat de oven met een rotvaart naar onder komt en je ernstig kan verwonden.
Mee eens! Niemand moet achter dat gevaarte staan!

Ik zou een takel regelen, en proberen die takel goed verankeren op een hele goede manier. Niet zomaar aan het plafond willen ophangen, denk echt dat je met hout even een frame in elkaar moet klussen.
pi_135353513
Er komt toch wel een verslag mét foto's w/
pi_135356316
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:29 schreef maily het volgende:

[..]

Denk het wel, in combinatie met

[..]

Kijk wel aan wat voor muur je de katrol bevestigd.
pi_135371795
quote:

Dat moeten nogal sterke wielen zijn om 100+ kg te kunnen dragen. Ik denk juist dat je geen wielen moet gebruiken maar traptreden/wijving om hem stukje bij beetje omhoog te krijgen.

Zorg je dat je goed verzekerd bent? Als je met 4 man en 300kg door de trap zakt ;)
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')