Gewoon zo vaak mogelijk je gitaar in rare toonsoorten stemmen, dan gaat 't vanzelf na een tijdje. Ik speel zelf meestal in BEBEBE, EEBEBE, CGCFCE, CGCFGE, DADF#AD of drop D. Heul veul snaren mee verloren, maar op een gegeven moment wel heel handig geworden in het snel omstemmen. Ik vind standard tuning vrij saai om in te spelen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:35 schreef Tchock het volgende:
Grizzly Bear en Bon IverAls je ze op gitaar wil spelen ben je bijna meer tijd met stemmen dan met spelen
Dat klopt ook, maar mijn technische kennis is helaas wat te gebrekkig om echt goed in andere toonsoorten te spelenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:56 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Gewoon zo vaak mogelijk je gitaar in rare toonsoorten stemmen, dan gaat 't vanzelf na een tijdje. Ik speel zelf meestal in BEBEBE, EEBEBE, CGCFCE, CGCFGE, DADF#AD of drop D. Heul veul snaren mee verloren, maar op een gegeven moment wel heel handig geworden in het snel omstemmen. Ik vind standard tuning vrij saai om in te spelen.
Scherpquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:01 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Klinkt als een liedje van JB
quote:
Vind ik nog wel een vrij vrolijke stemming voor Radiohead hoor.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:05 schreef Tchock het volgende:
Dit is ook zo'n prachtig liedje dat ik veel te weinig speel omdat de stemming zo kut is. EC#ADAD geloof ik.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
Vind ik nog wel een vrij vrolijke stemming voor Radiohead hoor.
Ja?quote:A couple more for breakfast
A little more for tea
Just to take the edge off
Just to take the edge off
Move along, there's nothing left to see
Just a body, pouring down the street
Dat is een vrij rigoreuze stemming, ja. DADAC#E is daarentegen een heel stuk makkelijker te stemmen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:05 schreef Tchock het volgende:
Dit is ook zo'n prachtig liedje dat ik veel te weinig speel omdat de stemming zo kut is. EC#ADAD geloof ik.
Ah, ik heb niet zo goed naar de tekst geluisterd.quote:
Ik begin nu te twijfelen of ik hem niet verkeerd om had. Maar; heb je ook tips?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:11 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Dat is een vrij rigoreuze stemming, ja. DADAC#E is daarentegen een heel stuk makkelijker te stemmen.
In het begin is het een kwestie naar drop D te stemmen, dus gewoon op de manier zoals je altijd doet. Sla daarna de A en de G tegelijkertijd aan, waarbij je de laatste naar een A stemt. Dan heb je al DADA, en vervolgens is het nog even een kwestie van de B naar een C# te stemmen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik begin nu te twijfelen of ik hem niet verkeerd om had. Maar; heb je ook tips?
Ik bedoel om akkoorden om te zetten en toonladders en zoquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:15 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
In het begin is het een kwestie naar drop D te stemmen, dus gewoon op de manier zoals je altijd doet. Sla daarna de A en de G tegelijkertijd aan, waarbij je de laatste naar een A stemt. Dan heb je al DADA, en vervolgens is het nog even een kwestie van de B naar een C# te stemmen.
Gebruik gewoon dit plaatje als referentiekader:
[ afbeelding ]
Joh, ik ben ook een autodidact. Met theorie moet je vooral niet bij mij aankomen verder.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik bedoel om akkoorden om te zetten en toonladders en zoStemmen is het probleem niet, heb laatst een tuner pedaal gekocht
Je gaat mij niet vertellen dat jij een F# mineur kunt aanslaan in BEBEBE zonder enige theoretische kennisquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:19 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Joh, ik ben ook een autodidact. Met theorie moet je vooral niet bij mij aankomen verder.Ik heb gewoon veel nummers van Nick Drake, John Martyn, Bon Iver en dat soort werk leren spelen, dan gaat 't op een gegeven moment allemaal wel gevoelsmatig.
Nouja, ik werk niet zo heel vaak met akkoorden als referentiepunt. Als ik in een andere stemming een bepaald nummer wil naspelen dat origineel in standard is, dan doe ik 't meestal op gehoor. Ik wil hele wijze dingen zeggen, maar er zit vooral volledige onwetendheid achter, helaas.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je gaat mij niet vertellen dat jij een F# mineur kunt aanslaan in BEBEBE zonder enige theoretische kennisToch?
Wat heb ik nou aan mensen met talent als jijquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:24 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Nouja, ik werk niet zo heel vaak met akkoorden als referentiepunt. Als ik in een andere stemming een bepaald nummer wil naspelen dat origineel in standard is, dan doe ik 't meestal op gehoor. Ik wil hele wijze dingen zeggen, maar er zit vooral volledige onwetendheid achter, helaas.
Heeft niet echt met talent te maken, het is gewoon een kwestie van 't eindeloos oefenen op dit soort dingen. Ik heb bijvoorbeeld tot in de oneindigheid dit soort nummers gespeeld. Moet je 'm eerst omstemmen naar CGCFCE, en dan ook nog eens een bizar fingerpicking patroon onder de knie krijgen. Gewoon in 't diepe ermee, hoppa. Ik weet vrij zeker dat ik weinig talent heb. Ik wil ook echt niet weten hoe veel tijd ik heb gestoken in gitaar (leren) spelen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat heb ik nou aan mensen met talent als jij
Dadelijk ga je het nog leuk vinden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik begin steeds meer gewend te raken aan Nick Drake.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik raak ook steeds meer gewend aan gezeik van mijn moeder.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |