abonnement Unibet Coolblue
pi_135188409
Hier verder!

Deel 1: WGR / Nieuwe eigenaar, oneens met nieuw contract. Ontslag?

Laatste post: WGR / Nieuwe eigenaar, oneens met nieuw contract. Ontslag?


Deel 2: WGR / Nieuwe eigenaar, oneens met nieuw contract. Ontslag? #2

Oude OP:
quote:
Hallo beste mensen, dit is even een kloontje ivm gevoelige informatie.

Even een situatieschets:

-Mijn vriendin is nu al 9 jaar werkzaam bij een dierenkliniek als assistente. Nu wordt per 1 januari, vandaag dus, de kliniek overgenomen door een nieuwe eigenaar. Zij heeft al die jaren een vaste aanstelling.

Hiermee liggen wij nu overhoop, want, de nieuwe eigenaar, wilt dat zij een nieuw contract tekent, waar dus in staat dat hij haar geen pensioenpremie gaat betalen. Hij wilt alleen de artsen pensioenpremie betalen, en de assistenten niet. Dit zou niet in het budget passen. Volgens CAO is hij verplicht dit te betalen mits hij aangesloten is bij een zogenaande BPW organisatie. Haar oude baas was dit en het Juridisch Loket meldt ons, dat de nieuwe eigenaar in principe alles overkoopt zoals het was, dus ook dat feit. Oftewel, hij moet pensioenpremie betalen.

Echter, hij zegt, dat er een wetsartikel is waarin staat dat als hiervoor geen budget is, hij dit niet hoeft te betalen.

Mijn vriendin verdient al weinig (ze zit al tegen minimumloon aan), en zou op deze manier nog meer achteruit gaan in inkomen.

Enfin, nieuwe eigenaar zegt doodleuk, als je niet tekent hoef je morgen (2 januari) niet te komen. Voor volgende week had hij haar al uitgeroosterd.

Mijn vraag is, kan hij dit zomaar zeggen? Moet zij een contract tekenen om te mogen werken morgen? In principe heeft zij een vaste aanstelling dus kan zij hierop toch gewoon doorwerken, de kliniek is immers met alle bestaande contracten overgekocht.

Ook zegt hij dat als zij een rechtzaak begint, haar veel succes hiermee te wensen en dat hun wegen daar dan scheiden.

Graag jullie licht hierop, enorm bedankt!

Mail:
==========
quote:
Geachte heer xxx,

18 december jl. heb ik u een aangetekende brief gestuurd waarin ik u verzocht schriftelijk te reageren, maar helaas heb ik hier nooit een reactie op mogen ontvangen. Vervolgens nam u 30 december jl. telefonisch met mij contact op, met het verzoek de door u opgestelde arbeidsovereenkomst te tekenen. Toen gaf ik al aan, dat ik op dat moment nog niet kon tekenen, omdat ik meer wilde uitzoeken omtrent de nieuwe door u gestelde arbeidsvoorwaarden. Hierop reageerde u dat u de arbeidsovereenkomst voor 1 januari 2014 getekend wilde zien. Dit terwijl u mij, en alle andere collega’s, eerder meldde in de vergadering van 6 december 2013 jl. dat het niet dermate urgent was om voor 1 januari 2014 te tekenen, dit zou volgens u ook later kunnen.

Dinsdag 31 december 2013 jl. hebben wij telefonisch afgesproken dat ik u vandaag, 2 januari 2014, zou laten weten wat mijn beslissing aangaande de nieuwe arbeidsovereenkomst zou zijn.

Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vandaag, donderdag 2 januari 2014, bevestig ik bij deze dat u mij sommeert om niet te komen werken, terwijl ik volgens mijn rooster gewoon om 12:00 uur moet beginnen vandaag. Dit nadat ik u mededeelde dat ik uw voorgestelde arbeidsovereenkomst nog niet kon tekenen, omdat ik meer tijd nodig heb om diverse details uit te zoeken, deelde u mij mede dat ik niet mag komen werken, terwijl ik u aangaf mijn verplichtingen te willen uitvoeren volgens mijn huidige arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd met Dierenkliniek xxx. Hierop antwoordde u dat ik in dat geval maar bij Dierenkliniek xxx om werk moet vragen, ik citeer uw opmerking: “Misschien heeft Dierenklinie xxx er nog werk voor je, maar ik niet.” Dit komt op mij over als een intimiderende situatie, wat ik als zeer onprettig ervaar.

Om verdere escalatie te voorkomen, heb ik besloten vandaag dan ook niet te komen werken.

Bij deze deel ik ook mede dat ik per direct beschikbaar ben voor werk, zoals omschreven staat in mijn huidige arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Met de overname van de kliniek heeft u immers, zoals u wellicht weet, alle bestaande overeenkomsten over gekocht en daarmee ook plichten, zoals omschreven staat in artikel 7:662 van het Burgerlijk Wetboek.

Dit schrijven zal ook middels aangetekende brief uw kant op komen.

In vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik.

Hoogachtend,

Andere gebeurtenis:
=================

quote:
Mensen, vriendin is dus gewoon gaan werken vandaag om 08:00. Kwartier geleden belde ze mij op, dat de nieuwe eigenaar haar belde dat 'ie haar wel even eigenhandig uit het pand komt zetten. Wordt dus vervolgd, m'n schoonvader is er nu heen (ik werk zelf) ;')

quote:
Nou, het viel mee. In eerste instantie was hij boos dat haar vader erbij was. Toen rustig uitgelegd dat dit is ter emotionele steun. Ze hebben welliswaar een redelijk goed gesprek gehad, hij wilt haar niet kwijt zegt hij (maar later hoorde zij via collega weer dat hij vacature uit heeft staan). Hij beweert toch dat hij de kliniek overgenomen heeft zonder de arbeidsovereenkomsten. Kan dit? Wij hebben hem hiervoor om bewijs gevraagd. Hij noemde hier een woord voor, maar dit is mijn vriendin vergeten.

Anyway, ze gaan maandag toch een gesprek hebben om e.e.a. te verhelderen.
===========

[ Bericht 1% gewijzigd door Wespensteek op 07-01-2014 14:29:40 ]
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:25:50 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_135188491
Zou de originele TS het nieuwe topic kunnen openen? Dat maakt het wel zo leesbaar want dan kan ik alle blaat van zelfbenoemde juristen lekker overslaan en hop naar de volgende post van (de originele) TS scrollen, want die heeft dan een kleurtje.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_135188532
quote:
adres

adres

Stad, 7 januari 2014

Onderwerp: Gang van zaken rond overname bedrijf en nieuw arbeidscontract

Geachte heer xxx

<Optioneel:> Middels dit schrijven wil ik laten weten dat ik met ingang van heden alleen nog schriftelijk wil communiceren met u. Aangezien u tot op heden op geen enkel schriftelijk heeft gereageerd, wil ik middels deze brief nogmaals proberen om er met u uit te komen. Laat ik vanaf het begin beginnen.

Op 6 december 2013 werd in een personeelsoverleg aan het personeel verteld dat Dierenkliniek xxx overgenomen zou worden door Dhr. xxx.
Op dezelfde dag, tijdens ditzelfde overleg, werd door u aangegeven dat het personeel een nieuw arbeidscontract zou moeten tekenen i.v.m. de overname. U heeft daarbij de concept arbeidscontracten overhandigd. Hierbij heeft u aangegeven dat de tekendatum van 01-01-2014 overschreden zou mogen worden indien het personeel meer tijd nodig had.

Het concept arbeidscontract zoals door u opgesteld voor mij, bevat enkele veranderingen in negatieve vorm ten opzichte van het contract zoals ik de afgelopen jaren bij Dierenkliniek xxx heb gehad.
Te weten:

• Geen pensioenpremie betaling
• Geen verwijzing naar mijn arbeidsverleden bij Dierenkliniek xxx van voor 1-1-2014
• Verplichting tot overwerk en ook mogelijk kortdurend ander werk
• Concurrentie beding met een straal van 10km, gedurende 1 jaar
• Geen vergoeding voor consignatiediensten
• 24 vakantiedagen in plaats van 25
• Geen betaling voor overuren, maar tijd voor tijd
• Geen cao van toepassing verklaard

Ik wil hier wel aan toevoegen dat ik meerdere malen aangeven heb dat ik bereid ben u tegemoet te komen, met bijvoorbeeld het uitvoeren van overwerk of ander kortdurend werk, het laten vervallen van de overwerkvergoeding en de vergoeding voor consignatiediensten. Echter, ik kan niet akkoord gaan met het concurrentieding, geen pensioenregeling en met het feit dat er geen enkele verwijzing naar mijn arbeidsverleden van voor 1-1-2014 bij Dierenkliniek vermeldt staat. U heeft aangegeven mij tegemoet te kunnen komen door mijn salaris met 70 euro bruto te verhogen. Dit ter compensatie voor het niet betalen van mijn pensioenpremie. Dit is voor mij echter niet voldoende, omdat de hoogte van deze verhoging niet voldoende is aangezien de pensioenpremie voor mij vele malen hoger is dan deze 70 euro bruto.

9 december 2013 t/m 23 december 2013 verbleef ik voor vakantie in het buitenland en ben ik niet in de gelegenheid geweest verder met u in gesprek te gaan over het concept arbeidscontract. Tijdens deze vakantie, kreeg ik via een collega te horen dat u haast kreeg met het ondertekenen van het concept arbeidscontract. Mijn vader heeft toen namens mij, u een aangetekende brief gestuurd. Hier werd o.a. in vermeld dat het hier gaat om de overgang van onderneming. We hebben u hierbij gewezen op Artikel 7:22 van het Burgerlijk Wetboek. Hier is helaas niet door u op gereageerd. U heeft mij toen gebeld op maandag 30 december 2013, met de vraag of ik al een beslissing genomen heb aangaande het concept arbeidscontract. Toen ik vervolgens u vertelde dat ik er nog over moet nadenken, heeft u mij te kennen gegeven dat ik voor 1-1-2014 getekend moet hebben, anders was ik niet welkom op de kliniek en u mij zou uitroosteren, omdat ik dan volgens u geen arbeidscontract had. U gaf hierbij ook dat u mij niet zal betalen zolang ik het concept arbeidscontract niet onderteken. Tijdens dit telefonische gesprek heb ik u gevraagd dit ook zwart op wit naar mij te sturen. U heeft dit toegezegd, maar ik heb dit helaas nooit schriftelijk van u mogen ontvangen.

Hierop heb ik besloten om u zelf weer een aangetekende brief te sturen, waarin ik o.a. heb bevestigd dat u mij vrijgesteld had van arbeid. Ook heb ik gezegd per direct beschikbaar voor werk te zijn, maar dat ik de donderdag 2 januari, de eerste werkdag na ons telefonische contact op maandag 30 december 2013, besloten heb thuis te blijven, om escalatie te voorkomen. Ook heb ik u weer op Artikel 7:22 van het Burgerlijk Wetboek gewezen. Deze aangetekende brief heb ik u ook per e-mail gestuurd, waarop u mij verzocht niet meer te corresponderen op dat adres, omdat er tussen mij en uw bedrijf geen arbeidsovereenkomst zou zijn.
Omdat ik niets met deze mededeling kon, en u niet meer schriftelijk bevestigd had dat ik niet welkom op de kliniek was, heb ik besloten om vrijdag 3-1-2014 gewoon te gaan werken omdat ik mijn verplichtingen volgens mijn huidige arbeidsovereenkomst wilde uitvoeren. U belde toen naar de kliniek en u kreeg mij aan de telefoon. Hierop vroeg u verontwaardigd wat ik op de kliniek deed. Daarop reageerde ik dat ik van u geen schriftelijke bevestiging heb ontvangen en dat ik mijn verplichtingen wil uitvoeren. Toen stelde ik u mij de keuze om zelf naar huis te gaan of dat mij persoonlijk kwam verwijderen. Ik zei dat ik u graag zou willen persoonlijk in een 1-op-1 gesprek, in de hoop nog iets uit te praten. Toen ik de telefoon ophing, ervoer ik de situatie als dermate intimiderend, dat ik hierop besloot om mijn vader belde met de vraag of hij wilde komen, om mij emotioneel bij te staan. Toen u arriveerde op de kliniek was mijn vader inmiddels hier ook al.

Die vrijdagochtend hebben wij op de kliniek samen met mijn vader (Dhr. Xxx) een gesprek gehad over de arbeidsovereenkomst, waar uit bleek dat wij duidelijk verschillen in mening hebben wat betreft de arbeidsvoorwaarden, om daaruit verder duidelijkheid te krijgen stelde u voor dat u contact ging opnemen met uw raadsman, omdat deze betreffende persoon op vakantie was, kon dit niet eerder dan maandagmiddag plaatsvinden. Aan de hand daar van zouden we evt. een vervolg gesprek aangaan om samen over de arbeidsvoorwaarden te discussiëren.

Daarna hebben wij afgesproken om maandagmiddag opnieuw contact te hebben tussen 12:00 -13:00.
Deze afspraak bent u helaas niet nagekomen, 13:05 heb ik zelf geprobeerd te bellen maar ik kreeg uw voicemail. Vervolgens heb ik Dierenkliniek Xxx gebeld in de hoop dat u daar aanwezig was, hier kreeg ik uw vader aan de telefoon. Helaas kon Dhr. J. xxx mij ook geen antwoord geven waarom u de afspraak niet nagekomen bent. Toen vroeg ik aan Dhr. J. xxx of ik vandaag mag komen werken omdat ik per direct beschikbaar ben. Dit kan en mag Dhr. J. xxx niet doen omdat ik zo gezegd niet verzekerd zou zijn. Ook vroeg ik of ik vandaag naar de informatiemiddag mocht komen voor uitleg over de nieuwe computersysteem, maar ook hier was ik niet welkom.

Diezelfde middag belde u mij terug met de mededeling dat u mij geen duidelijkheid kon geven wat betreft het tonen van het wetsartikel waar u zich op beroept, waaruit zou blijken dat u niet verplicht bent om mijn huidige arbeidsovereenkomst te volgen en dat u een verslechtering van arbeidsvoorwaarden mag aanbieden. Volgens u zou het om een wel en nietes verhaal op uitdraaien en zou het pas echt bevestigd kunnen worden door iemand die daar toe is gerechtigd. Dat heb ik inmiddels gedaan. Zoals ik had beloofd, zou ik nog contact met u opnemen om mijn keuze hier in toe te lichten.

Hierbij stel ik dus dat ik het niet eens ben met de gang van zaken. Graag zou ik met u verder in onderhandeling gaan aangaande het concept contract daar ik rechtens met mijn huidige contract verder mag gaan. Ook zou ik graag nog van u schriftelijk willen horen waarom aanpassing van de arbeidsvoorwaarden op voorgestelde wijze noodzakelijk is, om het nog maar niet te hebben over dat de tegen de wetgeving in is. Tevens wil ik mijn onvrede uitspraken over het feit dat u niet reageert op urgente brieven, maar tegelijk wel een zwaar dwangmiddel inzet om ondertekening van het concept arbeidscontract af te dwingen, middels het dreigen met werkloosheid. Tenslotte wil ik u in alle eerlijkheid vertellen dat ik uitermate teleurgesteld ben dat u door uw opstelling tot nu toe het in redelijk vinden van een oplossing blokkeert, maar dat ik wel snel een oplossing hoop te bereiken, zodat we de arbeid kunnen hervatten.

Ik vorder hierbij loondoorbetaling inclusief pensioenpremie en het opbouw van mijn vakantiedagen voor de dagen dat u mij heeft vrijgesteld van arbeid en indien deze vrijstelling langer gaat duren ook loondoorbetaling inclusief pensioenpremie en het opbouw van mijn vakantiedagen van komende dagen van vrijstelling van arbeid. Ik stel dat er nog steeds sprake is van een arbeidsrelatie door overname van het bedrijf. Tevens geef ik u hierbij wederom aan mij beschikbaar te houden voor arbeid. <Optioneel>Indien u niet de intentie hebt om elkaar tegemoet te komen, laat u mij geen andere keus dan juridische hulp in te schakelen.

Hopende er samen uit te kunnen komen, verblijf ik,

Hoogachtend,

xxx
pi_135188575
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:25 schreef Leandra het volgende:
Zou de originele TS het nieuwe topic kunnen openen? Dat maakt het wel zo leesbaar want dan kan ik alle blaat van zelfbenoemde juristen lekker overslaan en hop naar de volgende post van (de originele) TS scrollen, want die heeft dan een kleurtje.
Dit...
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_135188579
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:25 schreef Leandra het volgende:
Zou de originele TS het nieuwe topic kunnen openen? Dat maakt het wel zo leesbaar want dan kan ik alle blaat van zelfbenoemde juristen lekker overslaan en hop naar de volgende post van (de originele) TS scrollen, want die heeft dan een kleurtje.
Ik heb even snel de teksten van TS geplakt waarin (m.i.) relevante informatie van TS staat. Het gaat alleen om teksten van TS met kort de inhoudsindicatie. De teksten van TS heb ik nu in quotes gezet.
pi_135188751
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:26 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Die brief kan in een zinnetje of 3 wel worden samengevat, voor zover zo'n brief al nodig is.. Die werkgever moet immers iets doen, vriendin van TS niet.
pi_135188872
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:16 schreef Bessensap het volgende:

[..]

Wat zou je er nog uit halen dan? Hij is wel erg lang ja.. ;)
Dat vind ik lastig beantwoorden omdat de advocaat vroeg om een brief met samenvatting van de gebeurtenissen. De advocaat kan snel schrappen wat die overbodig vindt maar niet toevoegen wat hij/zij niet weet. Dus ik zou nu kiezen meer te laten staan en de advocaat te laten schrappen.

"Dat heb ik inmiddels gedaan." Zou ik gewoon weglaten.
pi_135188939
Ok, dus ik kan hem nu gewoon naar de advocaat sturen denk je?
pi_135188958
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die brief kan in een zinnetje of 3 wel worden samengevat, voor zover zo'n brief al nodig is.. Die werkgever moet immers iets doen, vriendin van TS niet.
Mwa, hij gaat straks geen salaris betalen, dus dan moeten wij in actie komen. Niet hij. Dit zegt de advocaat in elk geval.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:37:00 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_135189011
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:27 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik heb even snel de teksten van TS geplakt waarin (m.i.) relevante informatie van TS staat. Het gaat alleen om teksten van TS met kort de inhoudsindicatie. De teksten van TS heb ik nu in quotes gezet.
Nee, daar gaat het niet alleen om, als TS zometeen weer reageert dan vallen zijn posts weg tussen de posts van de rest, terwijl zijn posts in de vorige twee topics direct herkenbaar waren, want kleurtje.

Nu zijn het jouw posts die direct herkenbaar zijn want kleurtje.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_135189016
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:35 schreef Bessensap het volgende:

[..]

Mwa, hij gaat straks geen salaris betalen, dus dan moeten wij in actie komen. Niet hij. Dit zegt de advocaat in elk geval.
Als hij dat doet klopt dat inderdaad.
pi_135189079
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het niet alleen om, als TS zometeen weer reageert dan vallen zijn posts weg tussen de posts van de rest, terwijl zijn posts in de vorige twee topics direct herkenbaar waren, want kleurtje.

Nu zijn het jouw posts die direct herkenbaar zijn want kleurtje.
Oh excuses dat wist ik niet en TS had mij als laatste iets gevraagd. Ik weet niet of e..e.a. nu nog gecorrigeerd kan worden.
pi_135189217
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:35 schreef Bessensap het volgende:

[..]

Mwa, hij gaat straks geen salaris betalen, dus dan moeten wij in actie komen. Niet hij. Dit zegt de advocaat in elk geval.
Straks, ja. Je gaat nu iets vorderen waar je nog geen recht op hebt.
pi_135189222
Wat is er aan de hand? :P
pi_135189273
dit is werk voor een advocaat die gespecialiceerd in in overname en personeels zaken.
gewoon uit handen geven. en afwachten wat die zeggen. dit is beter dan dit.

laat er mensen naar kijken die verstand hebben van zaken.
pi_135189328
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:41 schreef Bessensap het volgende:
Wat is er aan de hand? :P
De persoon die een topic opent krijgt bij al zijn posts een blauwe achtergrondkleur (als de user die het leest dat heeft ingesteld.) Op die manier kun je snel zien of er nog updates zijn bijvoorbeeld. Omdat Wespensteek in al zijn goede bedoelingen het nieuwe topic heeft aangemaakt, wordt hij nu blauw gemaakt in plaats van jij.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:44:08 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_135189338
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:41 schreef Bessensap het volgende:
Wat is er aan de hand? :P
Ik wou dat je zelf het nieuwe topic had geopend, dan hadden jouw posts een kleurtje gehad, en waren ze dus makkelijk te vinden geweest, nu hebben de posts van Wespensteek een kleurtje en val jij weg in de massa.
Terwijl jouw posts het meest van belang zijn/blijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:46:07 #18
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_135189409
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:25 schreef Leandra het volgende:
Zou de originele TS het nieuwe topic kunnen openen? Dat maakt het wel zo leesbaar want dan kan ik alle blaat van zelfbenoemde juristen lekker overslaan en hop naar de volgende post van (de originele) TS scrollen, want die heeft dan een kleurtje.
gewoon de posts van TS filteren dan
pi_135189414
Aha, tja, ik was te laat ;) Zit ook op m'n werk nu.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:47:52 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_135189478
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:46 schreef Bessensap het volgende:
Aha, tja, ik was te laat ;) Zit ook op m'n werk nu.
Je kunt in het vorige topic nog op "open nieuw deel" klikken, dan vragen we een slotje aan voor dit topic.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_135189706
Als (de originele) TS behoefte heeft aan een nieuw topic, dan kan hij/zij deze zelf openen. :) (en was ook de laatste poster van het vorige topic).

(dat van dat kleurtje vind ik overigens niet relevant. )
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')