abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135141372
Ik ben gestart met het renoveren van een woning van meer dan 300 jaar oud. Onder een gipsplaten plafond trof ik het authentieke balken plafond aan. Ik heb inmiddels alle gipsplaten verwijderd en ben enthousiast begonnen met het verwijderen van de oude verflaag op de balken. Dit gaat relatief gemakkelijk aangezien het meeste als losse schilfers op de balken zit.

Nu ben ik er echter op geattendeerd dat de verf - gezien het feit dat het een oude woning betreft - lood zou kunnen bevatten. Ik lees hier - met name op Belgische sites - vele verhalen over. Op Nederlandse sites kom ik het relatief weinig tegen.

Wat is nu echt het gevaar? Kan ik dit gewoon met een schraper verwijderen? Of moet ik hier toch professionals bijhalen die het veilig verwijderen en afvoeren?

[ Bericht 1% gewijzigd door poverwijk op 06-01-2014 13:34:42 ]
pi_135141439
Gelijk een vraag, hoe kan je zien of het loodhoudende verf is?
Ik zit namelijk met hetzelfde, heb een aantal deuren van omstreeks 1910 en daar zit nog een hele oude verflaag onderop.
  maandag 6 januari 2014 @ 13:11:41 #3
141593 GTIMk1
Wauw! Ik hier
pi_135141898
schuren met goede stofafzuiging. en anders. tja kost je een paar jaar.
pi_135142503
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:03 schreef R2R het volgende:
Gelijk een vraag, hoe kan je zien of het loodhoudende verf is?
Ik zit namelijk met hetzelfde, heb een aantal deuren van omstreeks 1910 en daar zit nog een hele oude verflaag onderop.
Helaas. je kan zelf niet zien of de verf loodhoudend is. Dat zal via een test moeten worden aangetoond. Ik heb alleen geen idee wie of wat deze test zou kunnen uitvoeren
pi_135142613
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:16 schreef peug306 het volgende:
schuren met goede stofafzuiging. en anders. tja kost je een paar jaar.
En schrapen? Het gaat er met een schraper erg eenvoudig af. Of is dit nu juist gevaarlijker dan schuren?

Onderstaande site geeft aan dat je een afbijtmiddel zou moeten gebruiken. Ik kan met niet voorstellen dat dit beter zou zijn dan schrapen.

quote:
Die had ik ook gevonden. Het verbaasd me echter dat er op NL sites bijna niets over terug te vinden is.
  maandag 6 januari 2014 @ 13:56:53 #7
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135143293
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:39 schreef poverwijk het volgende:

[..]

En schrapen? Het gaat er met een schraper erg eenvoudig af. Of is dit nu juist gevaarlijker dan schuren?
Het gaat er vooral om dat je de overblijfselen (stof / schilfers) goed opvangt en verwijderd. Schilfers zijn dus eigenlijk makkelijker te verwijderen, omdat de deeltjes groter zijn dan bij stof. Persoonlijk zou ik wel de boel even goed afplakken en/of folie gebruiken en een goede mondkap kopen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_135143704
Ik was in mijn enthousiasme al begonnen. Heb al een balk helemaal kaal geschraapt. Zonder bescherming...

Pas daarna ben ik gaan lezen over loodverf. Ik had er nog nooit van gehoord. Gek eigenlijk.

Vanaf nu met mondkap dus. En dan maar hopen dat ik niet te veel lood heb gehapt
pi_135148331
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:56 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Het gaat er vooral om dat je de overblijfselen (stof / schilfers) goed opvangt en verwijderd. Schilfers zijn dus eigenlijk makkelijker te verwijderen, omdat de deeltjes groter zijn dan bij stof. Persoonlijk zou ik wel de boel even goed afplakken en/of folie gebruiken en een goede mondkap kopen.
Ik heb altijd begrepen dat vooral looddamp gevaarlijk en contact via de huid.

Zolang je er geen brander opzet en het stof goed verwijderd en met een goede adembescherming werkt (ik zou een P-tig masker opzetten), lijkt me er geen groot gevaar; ook niet op langere termijn.
Lood schijnt wel voor hapsnurkertjes een gevaar te kunnen vormen op de lange duur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135167381
Die ene keer in je leven
We wonen op het vieste stukje europa qua fijnstof
Bekkie is valse veiligheid, door de obstructie ga je dieper inademen.
Gewoon met beleid werken en veel bier drinken.
Jaren loodmenie 90 10 staan te verspuiten en antifouling , met en zonder goed masker , nog steeds longen als een jonge god.
We roken niet dat dan weer wel
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 08:39:12 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_135178966
Als je in de buurt van Hengelo woont kunnen ze bij Element waarschijnlijk wel wat schilfers voor je in de massaspectrometer leggen. Kost je 100-200 euro waarschijnlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')