quote:Vitessenaar Mori niet welkom in Abu Dhabi
Dan Mori is zondag niet met de selectie van Vitesse mee op trainingskamp in Abu Dhabi. De verdediger is vanwege zijn Israëlische nationaliteit niet welkom in de Verenigde Arabische Emiraten.
Mori meldt dat op zijn Facebook-pagina. Hij kreeg zaterdag een telefoontje dat hij thuis moest blijven. De Arnhemse club heeft dit zondagavond bevestigd. Mori koestert geen wrok. Ik ben trots op mijzelf. Gezegend bent u Heer. Ik train wel in Nederland. Ik wens iedereen een fijne week toe.
http://www.gelderlander.n(...)-abu-dhabi-1.4164020
quote:Dat voetbalclub Vitesse een Israëlische speler thuislaat van zijn trainingskamp in de Verenigde Arabische Emiraten, is zondagavond niet goed gevallen in de Tweede Kamer. Onder anderen Geert Wilders (PVV) en Pieter Omtzigt (CDA) hebben scherpe kritiek op de Arnhemse eredivisionist.
Vitesse-speler Dan Mori komt uit Israël en mag daarom de Emiraten niet in. Het Arabische land erkent de Joodse staat niet. Mori liet zondag weten dat hij in Nederland blijft om met de beloften van Vitesse te trainen. Vitesse zelf gaat wel naar de Emiraten. De Arnhemmers oefenen daar tegen de Duitse clubs VfL Wolfsburg en Hamburger SV.
Omtzigt noemt Vitesse 'een club zonder ruggengraat door hieraan toe te geven en gewoon naar Abu Dhabi te gaan'. Volgens Wilders had Vitesse uit protest thuis moeten blijven. 'Nu accepteren ze jodenhaat Emiraten. Laf.'
http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)op-laf-Vitesse.dhtml
Stellingquote:Israëlische ambassade noemt besluit Vitesse 'triest'
De Israëlische ambassade in Nederland noemt het 'triest' dat Vitesse ervoor heeft gekozen om zonder verdediger Dan Mori af te reizen naar Abu Dhabi.
De speler van de Arnhemse voetbalclub werd de toegang tot de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) geweigerd, omdat hij de Israëlische nationaliteit draagt.
"Dusdanige discriminatie in de sport is toch triest, terwijl juist sport boven politiek moet staan, nog afgezien van het 'buitenspel' zetten van één van de spelers", verklaart de ambassade in een statement.
De VAE weigeren Israëli de toegang, omdat het Israël niet als staat erkent. De Israëlische ambassade is van mening dat Vitesse "er aan bijdraagt om een speler uit te sluiten op grond van zijn nationaliteit".
"Het is erg jammer dat de voetbalclub uit Arnhem heeft gehandeld in strijd met de basisprincipes van de internationale sport, zoals non-discriminatie, moraliteit en sportmanschap."
Afzeggen
De trip afzeggen was volgens Vitesse-woordvoerster Ester Bal een dag voor vertrek geen optie. De wedstrijdorganisatie zou hebben toegezegd dat Mori het land in zou kunnen.
"We spelen tegen clubs die er op rekenen dat we komen", aldus Bal. "En we willen ons goed voorbereiden op de tweede seizoenshelft."
Kritisch
De PVV, de VVD en het CDA reageerden zondag kritisch op de beslissing van Vitesse om toch af te reizen naar de Verenigde Arabische Emiraten.
De PVV heeft kamervragen gesteld over de kwestie.
Bron: nu.nl
Er staat niets in deze zin dat ergens op slaat.quote:Op zondag 5 januari 2014 23:48 schreef DarkAccountant het volgende:
Die Omtzigt is duidelijk iemand die zich niet heeft ingelezen. (Zijn we wel gewend van de Wilders-aanhangers.)
Nee, ik had dit ook verkeerd gelezen en geïnterpreteerd. Mijn excuses.quote:Op zondag 5 januari 2014 23:51 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Er staat niets in deze zin dat ergens op slaat.
Haast alle Eredivisieclubs blijven in Europa, behalve Vitesse denk ik.quote:Op maandag 6 januari 2014 00:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Je gaat naar een land in ontwikkeling. Dat land staat bekend om bijzondere wetten en gewoontes. Dan had je dit gewoon kunnen weten.
Vitesse
Ajax gaat daar toch ook niet heen?
Tsja, hoe hypocriet kan je zijnquote:Op zondag 5 januari 2014 23:57 schreef RM-rf het volgende:
Heeft Wilders nu opeens een groot probleem met landen met een zeer streng toelatingsbeleid?
Geld ophalen.quote:Op maandag 6 januari 2014 00:22 schreef Enchanter het volgende:
Buiten het klimaat om , waarom zou je daar op trainingskamp gaan ?
Zeker oefenen tegen de plaatselijke FC Burka of zo.
Zwolle zit in Zuid Afrika geloof ikquote:Op maandag 6 januari 2014 00:01 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Haast alle Eredivisieclubs blijven in Europa, behalve Vitesse denk ik.
Dat is natuurlijk niet het punt. Het punt is dat Vitesse wel gaat ook al mag een teamlid vanwege zijn afkomst niet het land in. Vitesse is hier het probleem, niet Abu Dhabi.quote:Op maandag 6 januari 2014 00:39 schreef expans het volgende:
In sommige delen van de wereld willen ze nog wel eens anders denken over Israel.
Vooral als ze geen schuldgevoelens hebben door een holocaust, en in tegenstelling tot hier ze als agressor worden gezien.
Aah zo.quote:Op maandag 6 januari 2014 00:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet het punt. Het punt is dat Vitesse wel gaat ook al mag een teamlid vanwege zijn afkomst niet het land in. Vitesse is hier het probleem, niet Abu Dhabi.
Besef jij dat zowel religie als voetbal gereedschappen zijn om mensen hun geest te beheersen?quote:Op maandag 6 januari 2014 00:29 schreef Ulx het volgende:
Ik ben als Ajaxfan ook ontzettend tegen jodenhaat in het voetbal. Als teams als Vitesse, Twente, Utrecht, Feyenoord en PSV gewoon het statement maken dat joden de beste zijn in het spelletje en dat er dus wel reden tot afgunst is, maar zeker niet tot haat, zou het al heel veel schelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |