abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 januari 2014 @ 19:47:35 #101
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_135115298
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:42 schreef Anmer het volgende:
Je zit nu de aard van dit topic compleet te verdraaien, je gaat van afschaffen en de vraag waarom iets wordt geaccepteerd, naar vriendelijk voorkomen. Ik hoop dat dat is omdat je zelf ook hebt ingezien dat het niet correct was wat je dacht.
Nee, jij ervoer wat ik zei als zeer negatief, doordat jijzelf aan andere oplossingen dacht dan ik. Jij zag daar gelijk allerlei holocaustachtige taferelen bij, terwijl ik het daar niet over heb gehad. Ik kreeg de keuze tussen verbieden of afschaffen en heb gekozen voor het tweede. Dat geeft eigenlijk al aan dat ik die mensen er niet voor wil straffen, want dat is het gevolg van het overtreden van een verbod. En bij afschaffen dacht je waarschijnlijk aan een repressieve maatregel, terwijl ik dacht aan een preventieve.
  zondag 5 januari 2014 @ 19:52:19 #102
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_135115557
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:44 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Mwah, dat lijkt me eigenlijk inherent aan transseksualiteit. Alleen al dat er een 'oplossing' is voor transseksualiteit geeft al wel aan dat het niet iets positiefs is. Het lijkt me ook niet dat er veel transseksuelen zijn die er neutraal tegenover staan. Vooral omdat je uiterlijke kenmerken absoluut niet overeenkomen met hoe jij je voelt.
Op deze manier uitgelegd ben ik het helemaal met je eens, maar je leek toch iets anders te suggereren doordat je het eerder over afschaffen had.

quote:
Ik had het niet over abortus, als dat is wat je dacht
Ik dacht niet specifiek ergens aan. Je verhaal leek gewoon op de één of andere manier niet puur theoretisch.
  zondag 5 januari 2014 @ 19:55:08 #103
179075 hugecooll
pi_135115752
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:52 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Op deze manier uitgelegd ben ik het helemaal met je eens, maar je leek toch iets anders te suggereren doordat je het eerder over afschaffen had.
Afschaffen kwam pas ter sprake toen Lienekien dat als één van de twee keuzes gaf :P
Maar ik heb mijn reactie daarop inderdaad wel expres enigszins vaag gehouden om wat opinies te peilen
pi_135119284
Ik ben transseksueel en zie het zeker niet als iets positiefs nee :P Het lichaam is kut, maar aan de andere kant zit het daadwerkelijke vaardigheden etc. niet in de weg. Een transseksueel kan ws gewoon net zo veel als iedere andere, alleen lastig als je bijv. wil gaan sporten maar dat je je lichaam constant wil verhullen en eigenlijk niet in het openbaar gaat sporten, en moeilijker in de liefde. Iemand met genderdysforie kan voor mijn gevoel wel net zo veel als gezonde niet-transseksuelen, maar mensen met bijv. bepaalde hevige psychische aandoeningen of iemand met een spierziekte een stuk minder.

ik studeer, had goede baan (gestopt door te weinig tijd) en woon op kamers zoals andere studenten.

Transseksualiteit bestaat waarschijnlijk al net zo lang als de mensheid. Hoewel het een compleet andere cultuur is en ze waarschijnlijk een compleet ander perspectief en wereldbeeld hebben zou dit misschien wel een leuk iets zijn om te lezen: http://www.theguardian.co(...)people-north-america

waar ik wel een hekel aan heb zijn mensen die geen genderdysforie ervaren, maar wel zeggen dat ze trans zijn omdat ze toevallig als vrouw auto's en sport leuk vinden oid. Die doen het alleen maar om geslachtsrollen te bestrijden, maar tegelijkertijd zeggen ze zo ongeveer dat ze geen echte vrouw zijn als ze bepaalde hobbies hebben.

[ Bericht 13% gewijzigd door Nezhi op 05-01-2014 21:01:16 ]
  zondag 5 januari 2014 @ 21:05:33 #105
351921 CruellaDeVil
pi_135120041
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:55 schreef Nezhi het volgende:
waar ik wel een hekel aan heb zijn mensen die geen genderdysforie ervaren, maar wel zeggen dat ze trans zijn omdat ze toevallig als vrouw auto's en sport leuk vinden oid.
Dat heb ik nou nog nooit iemand horen zeggen. Zeggen ze echt letterlijk dat ze trans zijn? :')
pi_135121334
Ja, zijn mensen die het doen puur om sociale redenen of om tegen geslachtsrollen in te gaan. Maar dan snap ik niet waarom ze zichzelf trans noemen, en niet een vrouw die toevallig van sport/auto's houdt (als voorbeeld). Want daar geven ze nou niet het goede voorbeeld mee.

Prima maar ga jezelf dan niet trans noemen...
  zondag 5 januari 2014 @ 21:55:36 #107
351921 CruellaDeVil
pi_135123437
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 21:23 schreef Nezhi het volgende:
Ja, zijn mensen die het doen puur om sociale redenen of om tegen geslachtsrollen in te gaan. Maar dan snap ik niet waarom ze zichzelf trans noemen, en niet een vrouw die toevallig van sport/auto's houdt (als voorbeeld). Want daar geven ze nou niet het goede voorbeeld mee.

Prima maar ga jezelf dan niet trans noemen...
Ik vraag me oprecht af waar jij dat soort mensen tegenkomt. :X
pi_135123924
Een keertje bij VUmc toevallig, universiteit een paar keer (maar wel in de faculteit van de wat alternatievere studies ;)) en online communities :P

Niets mis met tegen geslachtsrollen ingaan, al heb ik het idee dat dat vooral in de traditionelere of religieuze delen van het land is :P
  zondag 5 januari 2014 @ 22:06:51 #109
351921 CruellaDeVil
pi_135124102
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:03 schreef Nezhi het volgende:
Een keertje bij VUmc toevallig, universiteit een paar keer (maar wel in de faculteit van de wat alternatievere studies ;)) en online communities :P
VUmc? Diegene wilde zich ook echt laten behandelen?

quote:
Niets mis met tegen geslachtsrollen ingaan, al heb ik het idee dat dat vooral in de traditionelere of religieuze delen van het land is :P
Je hebt het idee dat er in die gebieden vaker tegen geslachtsrollen in wordt gegaan? Hoezo?
pi_135124384
Wops, fantastische kromme zinsopbouw, had eerst een andere zin.
Ik bedoelde juist dat er vastgehouden wordt aan genderrollen in de traditionele of religieuze delen van het land, niet dat er meer mensen tegen in gingen. Heb niet het idee dat we in grootste delen van Nederland zo sterk vasthouden aan het idee dat vrouwen bijv. alleen in de keuken mogen en mannen de hele dag alleen bier hoeven te zuipen.

quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:06 schreef CruellaDeVil het volgende:
VUmc? Diegene wilde zich ook echt laten behandelen?
Was nog bezit met psych-gesprekken, maar ik moest zelf een formulier invullen over genderqueers. Beschouw ik zelf als iets dat compleet losstaat van transseksuelen. Iemand die een blog bijhoudt heeft het mooi verwoord imo.

https://lauratransgirl.wordpress.com/tag/genderqueers/
pi_135124502
maar waarom mag jij mensen hun gender-identiteit bepalen?
  zondag 5 januari 2014 @ 22:20:02 #112
351921 CruellaDeVil
pi_135124849
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:11 schreef Nezhi het volgende:
Wops, fantastische kromme zinsopbouw, had eerst een andere zin.
Ik bedoelde juist dat er vastgehouden wordt aan genderrollen in de traditionele of religieuze delen van het land, niet dat er meer mensen tegen in gingen. Heb niet het idee dat we in grootste delen van Nederland zo sterk vasthouden aan het idee dat vrouwen bijv. alleen in de keuken mogen en mannen de hele dag alleen bier hoeven te zuipen.
In de mate dat vrouwen in de keuken horen en mannen dan bier mogen dringen houden we inderdaad over het algemeen in Nederland niet vast aan genderrollen. Toch vind ik dat ze nog altijd een te grote rol spelen bij velen.

quote:
Was nog bezit met psych-gesprekken, maar ik moest zelf een formulier invullen over genderqueers. Beschouw ik zelf als iets dat compleet losstaat van transseksuelen. Iemand die een blog bijhoudt heeft het mooi verwoord imo.

Zou je het kort willen uitleggen? Ik ben niet zo bekend met dit alles en vele termen in die blog zeggen me dan ook niet veel. Genderqueers zijn neem ik aan die mensen die denken dat het doorbreken van genderrollen gelijk staat aan transseksualiteit?
  zondag 5 januari 2014 @ 22:27:41 #113
179075 hugecooll
pi_135125335
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:20 schreef CruellaDeVil het volgende:
Genderqueers zijn neem ik aan die mensen die denken dat het doorbreken van genderrollen gelijk staat aan transseksualiteit?
http://en.wikipedia.org/wiki/Genderqueer
pi_135125639
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:20 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

In de mate dat vrouwen in de keuken horen en mannen dan bier mogen dringen houden we inderdaad over het algemeen in Nederland niet vast aan genderrollen. Toch vind ik dat ze nog altijd een te grote rol spelen bij velen.

[..]

Zou je het kort willen uitleggen? Ik ben niet zo bekend met dit alles en vele termen in die blog zeggen me dan ook niet veel. Genderqueers zijn neem ik aan die mensen die denken dat het doorbreken van genderrollen gelijk staat aan transseksualiteit?
Ik zal het proberen kort te houden.

Transseksuelen, travestieten en transgenders worden vaak onder een grote groep gegooid. Dit wordt de transgender umbrella genoemd. Maar dit zijn allemaal heel verschillende mensen, maar ze gebruiken wel elkaars termen en woorden wat verwarrend is. Ook zijn mensen hun ervaringen enorm verschillend. Sommige mensen vinden zelfs dat mannelijke vrouwen en vrouwelijke mannen al trans zijn omdat ze niet de "typische vrouw/man" zijn :{

Travestieten zijn niet per definitie transseksueel. Sommige kunnen het wel zijn, maar als een man een jurk aantrekt en zich nog steeds een man voelt is hij dus niet transseksueel.

Transseksuelen ervaren genderdysforie en hebben hormonen en operaties nodig om het lichaam aan te passen om de genderdysforie te verminderen of helemaal te laten verdwijnen.

Transgender mensen zijn mensen die een andere genderidentiteit (beweren te) hebben maar niet per se genderdysforie ervaren. Zij zien gender als iets wat vloeiend is, dus niet OF man OF vrouw. Hier ben ik het niet mee eens, ik vind dat er alleen vrouw/man is maar dat je je "mannelijker" of "vrouwelijker" kunt uitdrukken dmv kleding, hobbies, style etc.

Veel transgenders vinden ook dat je niet per se een behandeling hoeft te krijgen... ik heb al vaak genoeg de vraag gekregen, van transgenders, waarom ik mijn lichaam moet aanpassen want "je moet gewoon trots zijn op je lichaam, genderdysforie gaat dan zo weg". Ook beschuldigd worden van seksisme omdat je je lichaam moet aanpassen. Transgenders zijn voor mijn gevoel compleet anders dan transseksuelen, maar omdat de namen zo erg op elkaar lijken denkt iedereen dat ze hetzelfde zijn.

Daarom vind ik het vervelend dat transgenders en transseksuelen onder één groep worden geschaard. Voor mijn part moet 'transgender' genderqueer worden zodat de naam niet meer lijkt op transseksualiteit.

Oja, soms worden intersex mensen ook automatisch 'trans' genoemd, maar veel intersex mensen willen dit niet. Intersex mensen zijn ook niet per definitie trans, maar kunnen het wel zijn.
pi_135125790
wow dat is een aardig lulverhaal geworden
pi_135125801
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:11 schreef Nezhi het volgende:

Niet helemaal waar je het over leek te hebben in je eerdere posts maar ik snap die blogpost wel. De tegenstelling tussen de transvrouw die 'gewoon' vrouw wil zijn en de subversief-politieke trans/genderqueer beweging. waar de eerste niets voor voelt maar wel het gevoel heeft bij betrokken te worden.
Het lijkt mij in alle gevallen niet goed als mensen voor anderen menen te kunnen spreken en zelf een soort dogmatiek ontwikkelen van "als je trans* bent dan moet je dit en dit vinden"
pi_135126137
Ik windde me voorheen teveel op over trans* mensen en dat leidde wel eens tot botsingen.
Maar kijk, als buitenstaander en niet-trans persoon zie je toch niet het verschil tussen trans en trans* ;)? Ik heb ook wel eens gehad dat trans* mensen vroegen "wat de fuck is transseksualiteit".

Genderdysforie is voor mij enige vereiste, want hoe kun je zeggen dat je je lichaam moet aanpassen als je geen genderdysforie hebt? Want genderdysforie is juist hetgeen wat ervoor zorgt dat je je niet passend voelt in je eigen lichaam door je geslachtskenmerken... en als je geen genderdysforie hebt zou dat dus betekenen dat je geen problemen hebt ermee.
  zondag 5 januari 2014 @ 23:12:51 #118
351921 CruellaDeVil
pi_135128045
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:32 schreef Nezhi het volgende:
omdat de namen zo erg op elkaar lijken denkt iedereen dat ze hetzelfde zijn
Weer wat geleerd. :@

Dat travestieten iets anders zijn wist ik, maar ik dacht inderdaad dat transseksuelen en transgenders hetzelfde zijn.
pi_135128490
Volgens mij werd het vroeger inderdaad meer voor hetzelfde gebruikt, maar transgender (of trans*) is nu dus uitgebreid naar allerlei soorten mensen. Maar weet het niet zeker. In Nederland wordt met transgender volgens mij nog transseksueel bedoeld als het door de media wordt gebruikt, maar in de trans communities zelf juist weer niet.

Maar ja iedereen interpreteert het weer op een andere manier.
  zondag 5 januari 2014 @ 23:31:24 #120
351921 CruellaDeVil
pi_135129064
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:20 schreef Nezhi het volgende:
Volgens mij werd het vroeger inderdaad meer voor hetzelfde gebruikt, maar transgender (of trans*) is nu dus uitgebreid naar allerlei soorten mensen. Maar weet het niet zeker. In Nederland wordt met transgender volgens mij nog transseksueel bedoeld als het door de media wordt gebruikt, maar in de trans communities zelf juist weer niet.

Maar ja iedereen interpreteert het weer op een andere manier.
Wat denk jij eigenlijk dat er 'aan de hand' is met transgenders? Want jij erkent het basisprincipe achter hun gevoel niet?
pi_135129582
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 03:38 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja, goed, waarom zou je iets tegen paranoia hebben? Je hebt er toch zelf geen last van?

Vragen, vragen...
Wat.... :')
Bacon pancakes, makin' bacon pancakes. Take some bacon and I'll put it in a pancake.
  zondag 5 januari 2014 @ 23:42:16 #122
179075 hugecooll
pi_135129630
quote:
9s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:41 schreef ChocolateJesus. het volgende:

[..]

Wat.... :')
Wat :') da's toch gewoon een domme vraag
pi_135129652
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:31 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Wat denk jij eigenlijk dat er 'aan de hand' is met transgenders? Want jij erkent het basisprincipe achter hun gevoel niet?
- misogynie, willen niet als vrouw gezien/behandeld willen worden dus worden ze trans zonder dat ze genderdysforie hebben. Ik ben transman, dus ik kan niets zeggen over transvrouwen.
- of mensen die niet trans zijn, maar door de "nieuwe" betekenis van transgender zien ze het dus als sociaal/politiek middel om geslachtsrollen te bestrijden. Want transgender betekent volgens een populair plaatje van de transgender umbrella iedereen die zich niet vasthoudt aan de verwachtingen voor een bepaald geslacht.

Er zullen vast mensen zijn die écht tussen twee geslachten inzitten en hierdoor ook genderdysforie voelen, maar die heb ik nog nooit gezien. Die noemen zich vaak non-binary (niet binair, dus niet man of vrouw), maar kom veelal mensen tegen die hun genderidentiteit baseren op hun interesses enzo.
pi_135129823
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:42 schreef Nezhi het volgende:

[..]

- misogynie, willen niet als vrouw gezien/behandeld willen worden dus worden ze trans zonder dat ze genderdysforie hebben.
- of mensen die niet trans zijn, maar door de "nieuwe" betekenis van transgender zien ze het dus als sociaal/politiek middel om geslachtsrollen te bestrijden. Want transgender betekent volgens een populair plaatje van de transgender umbrella iedereen die zich niet vasthoudt aan de verwachtingen voor een bepaald geslacht.

Er zullen vast mensen zijn die écht tussen twee geslachten inzitten en hierdoor ook genderdysforie voelen, maar die heb ik nog nooit gezien. Die noemen zich vaak non-binary (niet binair, dus niet man of vrouw), maar kom veelal mensen tegen die hun genderidentiteit baseren op hun interesses enzo.
Mensen ongevraagd onder je eigen vlag plaatsen is niet zo cool, maar jij kan er ook wat van; Jij weet blijkbaar beter wat mensen hun gender-identiteit is dan henzelf en ontkent mensen hun gevoelens
pi_135129884
En waar doe ik dat dan? Van mij mogen ze zich zo voelen, maar ze zijn niet transseksueel. Ik beantwoord een vraag, en er werd gevraagd om mijn mening.

Je genderidentiteit baseren op je interesses etc. is erg seksistisch + als je beweert tegen geslachtsrollen te zijn dan vind ik het raar om jezelf trans te noemen omdat je interesses hebt die zeg maar niet "passen" bij jouw geslacht. Want dan zeg je dus eigenlijk dat als je bepaalde hobbies hebt dat je dan geen echte man of vrouw bent. Dit is dus bijna het enige antwoord wat ik heb gezien van genderqueers op fora en discussies, gaat meestal over gender expressie...

Lees even mijn post over genderdysforie hierboven plz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')