abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 januari 2014 @ 14:21:59 #1
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_135063755
Zen.nl is in toch wel redelijke korte tijd uitgegroeid tot een grote organisatie die door heel Nederland zit als ik mij niet vergis.

Wat is dan mijn klacht zal je zeggen? Ze leren niets van zen, ze hebben niets met zen van doen en wat ze je leren is eigenlijk wat men nu mindfulness zou noemen. Met andere woorden zijn veel mensen die ik ken hier in getuind in de overtuiging dat ze zen deden maar eigenlijk gewoon betalen voor lessen die totaal niets met zen te maken hebben. Laten we ook even stilstaan bij hun site.

Daar staan de volgende claims:
Zen is

beter slapen
betere concentratie
meer energie
grotere creativiteit
denken wat je wilt denken
voelen wat je wilt voelen

Echter is Zen in de ware vorm niets. Bij zen mag je geen verwachtingen hebben je mag er geen waarde aan hechten anders val je weer ten prooi van je ego. Want mensen moeten altijd ergens betekenis in vinden. Zen is dus gewoon iets wat je doet om willen van zen wat betekend dat je gewoon zit en niets doet. Als je een zen leraar vraagt wat je er aan hebt zal hij reageren met 'niets' Nu is dit niet waard want natuurlijk zal het je helpen je ware ik te vinden. Echter staat voorop de reis is belangrijker dan de bestemming.

De claims van zen.nl zijn dus 1 ongegrond en 2 maken geen deel uit van de zen traditie. Zen zou wel kunnen zorgen voor beter slapen maar hierom ga je geen zen doen. Als je dat doet faal je al want je stapt erin met de verkeerde bedoelingen.

Verder kan je bij Zen.nl een opleiding tot leraar volgen. De oprichter is een student geweest bij een abt-monnik maar de oprichter is nergens meer welkom in Japan (althans niet de kloosters). Waarom omdat in de zen cultuur een leraar vaak is dat de abt. Zijn leerling een overdracht moet overhandigen, als de leerling deze aanneemt mag hij les geven en zijn eigen school beginnen. De oprichter van Zen.nl heeft zo'n overdracht nooit gehad maar is wel zijn eigen school gaan oprichten, waarin hij ook nog eens andere mensen opleidt om zen lessen te geven.

Nu zijn zen monniken die zo'n overdracht krijgen mannen die jaren en jaren mediteren, en ervaring hebben. Iemand die een opleiding volgt bij zen.nl en binnen een jaar of 2 zenleraar is heeft die diepgang niet, je zou het niet eens een zenleraar mogen noemen.

Verder spreekt zen.nl ook van beginners en gevorderen ook bullshit want in zen zijn er geen beginners en gevorderde, natuurlijk zijn er wel leraren en mensen die al langer zen beoefenen die tips kunnen geven, aan mensen die pas beginnen. Maar als ze gaan mediteren zit iedereen gelijk.

Mijn laatste klacht is een cursus zen kost bij zen.nl 59 euro per maand dat is dus voor 4 lessen. Je moet je ook minimaal voor 5 maanden opgeven, en daar zit je dan aan vast.

De klacht is dus dat zen.nl totaal niet weet waar het mee bezig is en zichzelf beter mindfulness.nl kan noemen. Want zen dat commercieel is gaat tegen alle boeddhistische waardes in.
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 14:30:40 #2
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_135064093
TL;DR weg, onderin staat gewoon een korte, tweeregelige samenvatting van de klacht.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_135064108
Als het werkt dan werkt het. Hoe je het ook noemt.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 14:31:41 #4
408059 Zaktabak
Arrrgwanende Piraat
pi_135064121
Ik vind dit een zeer ingewikkeld verhaal. Maar het klinkt idioot dus terechte klacht.
[b]Op zondag 22 juni 2014 01:49 schreef voederbietel het volgende:[/b]
Niet aan de verwachtingen van Zaktabak voldoen, wat een afgang bega je dan.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 14:31:55 #5
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_135064124
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:31 schreef Banaan_ het volgende:
Als het werkt dan werkt het. Hoe je het ook noemt.
Je mist de point... :7
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
  zaterdag 4 januari 2014 @ 14:47:38 #6
360470 TwentyFourr
Dat zeg ik ook altijd
pi_135064671
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:31 schreef Zaktabak het volgende:
Ik vind dit een zeer ingewikkeld verhaal. Maar het klinkt idioot dus terechte klacht.
Kijk dat is dus dé tactiek van de overheid.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 14:49:35 #7
286575 Roces18
Chef de party
pi_135064730
een slechte op
een slecht verhaal
de clue is ook erg slecht
en zen is ook slecht
mindfulness is helemaal slecht

conclusie; alles is slecht
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_135106340
Dus geen van de zen-scholen ondersteunt dit?

Bij het lezen over de opleiding tot zen-leraar via dit instituut moest ik ook al eens fronzen.
pi_135107390
jezus wat een lap tekst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')