http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)=email&utm_campaign=quote:16- en 17-jarigen kunnen probleemloos alcohol kopen, ook al mag dat sinds 1 januari niet meer. Dat ontdekten vier tieners die namens het AD de proef op de som namen. Zelfs op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Utrecht, die streng wil controleren op de nieuwe regels, kregen de vier drank geserveerd.
De caissière wilde mijn legitimatie zien. Maar toen ze mijn geboortedatum zag, vroeg ze aan mij of dat nu betekende dat ik 18 was. Tja...
Carlijn (17) stapt vrolijk uit de AH to Go op station Utrecht Centraal, een blikje Bacardi-cola in de hand. Of ze haar ID-bewijs niet had moeten laten zien? 'Jawel, de caissière wilde mijn legitimatie zien. Maar toen ze mijn geboortedatum zag, vroeg ze aan mij of dat nu betekende dat ik 18 was. Tja...'
Een testteam van vier jongens en meiden van 16 en 17 jaar neemt namens het AD de proef op de som. De tieners bezoeken vijf winkels en vijf cafés in Utrecht, de stad die juist aankondigde direct streng te gaan handhaven. De resultaten: op alle tien locaties kunnen ze zonder problemen bier, wijn en sterke drank kopen. En zelfs op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Utrecht bemachtigen de tieners moeiteloos drank. Verkopers en obers stellen geen vragen, vragen niet om een ID of maken een rekenfout bij het zien van de geboortedatum.
Slecht signaal
Wim van Dalen, voorzitter van het instituut voor alcoholbeleid STAP, schrikt van de resultaten. 'Ik had niet gedacht dat jongeren helemaal nergens alcohol konden kopen. Maar dat op vrijwel alle plekken bier of wijn werd verkocht aan deze tieners vind ik wel heel sterk. Vooral omdat juist supermarkten er op dit moment heel voorzichtig mee zijn. Ze weten dat er veel aandacht voor is.'
Het is een slecht signaal, zo kort na het ingaan van de nieuwe regels, vindt Van Dalen. 'Je moet de druk bij de caissières weghalen. Zij zijn vaak jonger en moeten dan aan oudere tieners 'nee' verkopen. Dat werkt niet. Wij zijn daarom een groot voorstander van de ageviewer.' Hierbij kijkt een klant bij de kassa op een schermpje, dat op afstand door iemand anders wordt bekeken. Die geeft aan of de klant jonger of ouder dan 30 jaar is. Als de ageviewer aangeeft dat het gaat om iemand die jonger dan 30 is, moet de klant zijn ID laten zien.
Van Dalen: 'Bij dit systeem hoeft de caissière geen keuze te maken, wat veel prettiger werkt. Het is zo goed als waterdicht. Maar de grote supermarktketens hebben er geen oren naar. Ze willen liever geen negatief imago koppelen aan een product dat hen zoveel geld oplevert. Pijnlijk, maar waar.'
quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:06 schreef porsche1 het volgende:
Jeugd van tegenwoordig.
Gore alcoholisten. Dit is echt niet normaal meer. Vieze tokkie kinderen.
quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:03 schreef Basxt het volgende:
En ja, ook ik sta gewoon met de 7up wodka in de handen. Gewoon via via halen. Dit kan je niet stoppen, het is gewoon één grote faal dit hele gedoe. Maar inzien, nee dat kan niet.
ziek hoorquote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:03 schreef Basxt het volgende:
En ja, ook ik sta gewoon met de 7up wodka in de handen. Gewoon via via halen. Dit kan je niet stoppen, het is gewoon één grote faal dit hele gedoe. Maar inzien, nee dat kan niet.
ja tochquote:
WTFquote:Wij zijn daarom een groot voorstander van de ageviewer.' Hierbij kijkt een klant bij de kassa op een schermpje, dat op afstand door iemand anders wordt bekeken. Die geeft aan of de klant jonger of ouder dan 30 jaar is. Als de ageviewer aangeeft dat het gaat om iemand die jonger dan 30 is, moet de klant zijn ID laten zien.
Keek ik dus ook ook al vol verbazing naar. Als je dat ding laat scannen, waarom niet direct 18.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:13 schreef Gewas het volgende:
[..]
WTF
Zo staat het dus serieus op de site van het AD.
Prima. (80% van het) Onderwijs en religie dus ook afschaffen tot je 18de...quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:02 schreef Romanus het volgende:
Ik vind eigenlijk dat ze bij de meeste schadelijke dingen het moeten verbieden tot je 18e. Daarna is het wat mij betreft eigen keus, maar als er niet gecontroleerd wordt kun je het net zo goed niet doen..
Want als jij aan de andere kant van het scherm zit en ziet wie er voor de kassa staat dan zie je gelijk of iemand 17, 18 of 19 is?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:15 schreef kievitsboom het volgende:
[..]
Keek ik dus ook ook al vol verbazing naar. Als je dat ding laat scannen, waarom niet direct 18.
Ja, dat dacht ik nu dus ook. Ik zou eventjes moeten nadenken, maar als je kassameisje heb je zo'n truukje toch wel snel door lijkt me.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:23 schreef DemonRage het volgende:
Het is toch heel simpel hoofdrekenwerk?
Het is nu 4 januari 2014, dus aan iedereen die na 4 januari 1996 geboren is mag wettelijk geen alcohol geschonken worden.
Boven de 30 ook niet, ik durf de weddenschap wel aan om in mijn vrije tijdskleding zonder make up met een fles wijn voor zo'n kassa te gaan staan. Ik word echt wel om mijn legitimatiebewijs gevraagd.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want als jij aan de andere kant van het scherm zit en ziet wie er voor de kassa staat dan zie je gelijk of iemand 17, 18 of 19 is?
Ze zouden niet eens met de 'ageviewer' moeten beginnen. Welk figuur verzint zoiets.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:15 schreef kievitsboom het volgende:
[..]
Keek ik dus ook ook al vol verbazing naar. Als je dat ding laat scannen, waarom niet direct 18.
dat.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want als jij aan de andere kant van het scherm zit en ziet wie er voor de kassa staat dan zie je gelijk of iemand 17, 18 of 19 is?
Het directielid van de Mitra die er na de zoveelste boete een beetje genoeg van kreeg.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:29 schreef Gewas het volgende:
Ze zouden niet eens met de 'ageviewer' moeten beginnen. Welk figuur verzint zoiets.
Stoere jongenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:03 schreef Basxt het volgende:
idd. desnoods schrijf je aan het begin van iedere werkdag de datum op een briefje zodat je altijd weet waar de grens ligt... echt...quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:23 schreef DemonRage het volgende:
Het is nu 4 januari 2014, dus aan iedereen die na 4 januari 1996 geboren is mag wettelijk geen alcohol geschonken worden.
Bij onder andere AH staat die datum gewoon in het scherm van de kassa op het moment dat je alcohol of tabak scant. Ik zet dus ook een miniscuul vraagtekentje bij het stuk van AD. Het is namelijk met geen mogelijkheid te controleren of dit echt gebeurd is.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:50 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
idd. desnoods schrijf je aan het begin van iedere werkdag de datum op een briefje zodat je altijd weet waar de grens ligt... echt...
En wat als je vandaag jarig bent?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:23 schreef DemonRage het volgende:
Dan mag hetquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En wat als je vandaag jarig bent?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Als je vandaag 18 wordt, dan ben je niet na 4 januari 1996 geboren.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En wat als je vandaag jarig bent?
Ja hallo, morgen is dat al weer anders. Dat kan ik toch nooit onthouden als het elke dag verandert?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:23 schreef DemonRage het volgende:
Jij doet make up op om ouder te lijken?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:29 schreef Uccie het volgende:
[..]
Boven de 30 ook niet, ik durf de weddenschap wel aan om in mijn vrije tijdskleding zonder make up met een fles wijn voor zo'n kassa te gaan staan. Ik word echt wel om mijn legitimatiebewijs gevraagd.
Die drie 17 jarigen achter me in de rij dan waarschijnlijk niet.
Niet specifiek met dat doel, maar als ik naar mijn werk ga met mijn nette kleren aan en make up op word ik meestal wel iets ouder geschat. In het weekend heb ik daar allemaal geen zin in.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 17:08 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Jij doet make up op om ouder te lijken?
Stuur maar wat pics via dm.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 17:12 schreef Uccie het volgende:
[..]
Niet specifiek met dat doel, maar als ik naar mijn werk ga met mijn nette kleren aan en make up op word ik meestal wel iets ouder geschat. In het weekend heb ik daar allemaal geen zin in.
Ik heb gewoon een kinderhoofdje gehoudenover 10 jaar ben ik er vast heel blij mee.
Heel smoothquote:
Tja... Het betrof dus gewoon een achterlijke kassière. Slecht voorbeeld.quote:De caissière wilde mijn legitimatie zien. Maar toen ze mijn geboortedatum zag, vroeg ze aan mij of dat nu betekende dat ik 18 was. Tja...
Nou jij maakt me benieuwd.quote:
Ik ben geen nederlandse, althans ik ben een geboren indiase, die zien er gewoon standaard te jong uit. Niet zo heel bijzonder hoor.quote:
Je klinkt zonder foto al leuk dus mn dm wacht op fotos.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 17:15 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik ben geen nederlandse, althans ik ben een geboren indiase, die zien er gewoon standaard te jong uit. Niet zo heel bijzonder hoor.
Sta jij ook altijd voor de tv te janken bij giro 555 spotjes?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:20 schreef Postbus100 het volgende:
Volgens mij mag het AD dat helemaal niet op deze manier testen. Dat is moedwillig de winkelier verleiden tot het plegen van een strafbaar feit.
Kun je goed zwemmen in de clubquote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:50 schreef hugecooll het volgende:
Dan ben je natuurlijk wel de lul als de pliesie in zo'n uitgaansgelegenheid komt controleren. Tenzij je je alcoholische versnapering meteen op de grond gooit, natuurlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |