Aardappeltaart | donderdag 2 januari 2014 @ 18:49 |
Hallo, ik kwam ergens achter waarvan ik me afvraag of het handig is om te doen. Is het slecht als je in zijn 5 alleen op de koppeling rijdt (dus zonder gas bij te geven)? Dan rijdt de benzine auto waarin ik rijd namelijk rond de 30 en dat is erg handig om die nieuwe boetes te vermijden. Een soort verkapte cruisecontrol dus. Hetzelfde geldt voor de 3e versnelling in woonerven. Een nadeel is natuurlijk dat je niet ineens op kan trekken zonder terug te moeten schakelen, maar soms is dat toch niet nodig, zoals in een lange straat die vol ligt met van die drempels die met 30km/h nog vervelend zijn. Het gaat me er dan ook vooral om of het slecht is voor de auto. Alvast bedankt. | |
2014 | donderdag 2 januari 2014 @ 18:51 |
Huh? | |
jatochneetoch | donderdag 2 januari 2014 @ 18:52 |
Je moet niet onder de stationair toeren komen. | |
kanovinnie | donderdag 2 januari 2014 @ 18:52 |
Hij bedoeld op stationair toerental. | |
Oceanview | donderdag 2 januari 2014 @ 18:52 |
30 in zijn 5? ![]() Als je zo laagtoerig gaat rijden is het niet zuinig en belast je de motor overbodig veel. | |
kanovinnie | donderdag 2 januari 2014 @ 18:52 |
Je rijd dan op stationair, maar zodra je een drempel of bocht doorgaat zal je er wel net onder komen oid. Of bij een heuveltje. | |
daNpy | donderdag 2 januari 2014 @ 18:53 |
Niet goed voor je motor en bak ![]() | |
Aardappeltaart | donderdag 2 januari 2014 @ 19:00 |
Bedankt voor de reacties! Het gaat inderdaad om op het stationair toerental rijden. In een hoge versnelling komt dit bij mij overeen met rond de 30, wat op bepaalde saaie 30 wegen ideaal is. Is dit nu slecht of niet? | |
daNpy | donderdag 2 januari 2014 @ 19:01 |
Ja. | |
Barcaconia | donderdag 2 januari 2014 @ 19:01 |
Zeer slecht inderdaad. Je rijdt met gigantische belasting (je motor moet heel hard werken om niet dood te vallen) terwijl je oliepomp haast niet draait (stationair toerental) en er weinig kans is om goed te smeren. Je rijdt overigens niet op de koppeling, die is gewoon volledig aangegrepen. De versnellingsbak krijgt ook veel schokken omdat bij elk hobbeltje direct de motor een keer hikt en weer oppakt, je cardanas krijgt die schokken ook (bij achterwielaandrijving dan..) en je diff dus ook. Al met al niet doen. | |
rikkerdeflikker | donderdag 2 januari 2014 @ 19:13 |
lol probeer je je motor te slopen ofzo? anders kun je beter het gaspedaal vol intrappen terwijl je auto in z;n vrij staat. | |
Aardappeltaart | donderdag 2 januari 2014 @ 19:46 |
Oké duidelijk, bedankt voor de reacties! Deze potentiële rijtechniek ga ik dus bij nader inzien niet vaker gebruiken... Oeps. | |
daNpy | donderdag 2 januari 2014 @ 20:15 |
Gewoon leren rijden dus ![]() | |
Pap89 | zaterdag 4 januari 2014 @ 14:43 |
Wtf? Waarom zou je dit uberhaupt willen? Heb je een rechtervoet met ADHD? | |
#ANONIEM | zaterdag 4 januari 2014 @ 14:46 |
![]() | |
jitzzzze | zaterdag 4 januari 2014 @ 14:46 |
Ik kan me voorstellen dat het zo wel enigzins comfortabel rijden is. Maar zoals gezegd is het erg slecht voor je wagen. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 januari 2014 @ 14:50 |
Welke 30km/h wegen zijn zodanig lang dat je het niet vol kunt houden om je poot stil op je pedaal te laten? | |
jitzzzze | zaterdag 4 januari 2014 @ 14:59 |
geen idee, ik ken ze niet. Ik gebruik de techniek die TS beschrijft dan ook niet. | |
Cybje | zaterdag 4 januari 2014 @ 15:25 |
Ik ken hier in de buurt 30 km/u wegen die geasfalteerd zijn en breed zijn. Ik heb dan ook de grootste moeite om 30 km/u te blijven rijden, je gaat automatisch toch vaak wat harder rijden. Of ik moet echt heel erg op de snelheidsmeter letten, maar meestal is het verstandiger om in 30 zones op de weg te letten. Dit is een voorbeeldje van hier in de buurt: https://maps.google.nl/ma(...)&cbp=12,5.15,,0,0.37 Dus ik snap wel dat het op dat soort punten handig is om 30 km/u te blijven rijden, zeker gezien ze soms flitsen in de 30 zones ![]() | |
Aardappeltaart | zondag 5 januari 2014 @ 12:32 |
Waarom willen mensen cruisecontrol? Vaak om dezelfde snelheid te blijven rijden en niet harder te gaan. Wat Cybje zegt dus. Heb ik in de OP wel verteld ('om boetes te vermijden'). | |
Pap89 | zondag 5 januari 2014 @ 12:34 |
Welke 30 km/u wegen zijn zo lang dat je daar cruise control voor nodig hebt? Voor menig provinciale/auto/autosnelweg snap ik het wel. Maar dan alsnog houd je vrij makkelijk de snelheid aan toch? | |
Cybje | zondag 5 januari 2014 @ 12:52 |
Op een 30 km/u weg rijd je 8 a 9 meter per seconde. Dat betekent dat zelfs een heel korte weg van 300 meter al rond de 35 seconden duurt. Tijd genoeg dus om ervoor te zorgen dat wanneer je even niet op je snelheidsmeter let je al tegen de 40 km/u rijdt en weer zo'n irritante boete krijgt. Houd er vooral ook rekening mee dat in 30 zones de boetebedragen hoger liggen, net zoals bij wegwerkzaamheden. De laagste boete voor 4 km/u te hard is dan al 44 euro. En dat is dan nog exclusief de administratiekosten die er bovenop komen, dus eigenlijk kost het je zelfs 51 euro. Oftewel je hebt er geen drol aan (want als je echt bewust te hard gaat rijden, ga je echt niet maar een paar km/u te hard rijden), maar het kost je wel veel geld. | |
.Neovo. | zondag 5 januari 2014 @ 13:00 |
Boete is lager dan wanneer je de reparatiekosten van een kapotte motor ziet. | |
Van_Poppel | zondag 5 januari 2014 @ 13:01 |
Vind het op zich wel dat terecht dat je daar maximaal 30 mag rijden. Veel fietsers, stilstaande bus die je moet inhalen, stoep naast de weg en gelijkwaardige kruisingen. Ik rij op 30km-wegen standaard in de 2e versnelling. Als je dan onbewust te hard rijdt, dan hoor je het wel. | |
Aardappeltaart | zondag 5 januari 2014 @ 13:03 |
Dat is ook hoe ik normaal voorkom dat ik harder dan 30 rijd. Ik was gewoon even benieuwd of deze potentiële techniek waar ik toevallig achter kwam goed is voor de auto. Nee dus. Ga ik dus niet gebruiken. Bedankt iedereen. | |
Cybje | zondag 5 januari 2014 @ 13:05 |
Klopt en 50 km/u is er zeker te hard, maar als de weg helemaal leeg is verder (geen bus, fietsers, etc.), dan rijd je er wel makkelijk tegen de 40 km/u aan, wat dus 50+ euro kost als je er een boete voor krijgt. Daarom ook de vraag van TS ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 januari 2014 @ 14:52 |
Gewoon tweede versnelling pakken inderdaad. Lage toeren zijn niet goed. | |
house_is_a_feeling | zondag 5 januari 2014 @ 15:45 |
Jij hebt een automaat nodig ![]() | |
silenthill | zondag 5 januari 2014 @ 19:19 |
Gewoon in zijn 2de versnelling rijden. In mijn auto rij ik dan precies 2500 toeren. Ik kijk dan regelmatig op mijn toerenenteller of die nog op de 2500 toeren zit. Is wat nauwkeuriger dan mijn kilometerteller. Ik heb een snelle benzine auto. Ik zorg dat ik onder het rijden gewoon niet onder de 2500 toeren kom. Opschakelen bij 3500 toeren of hoger. Het nieuwe rijden is echt slecht voor je blok. Telkens te vroeg opschakelen. Stationair te lang is ook slecht. Aangezien je oliepijl niet genoeg zijn werk doet. Daarom ook nooit in de winter, auto aan en stationair de ruiten krabben en kachel alvast aan. Blok en olie zijn te koud, dus extra lekkage. Ik zorg gewoon dat ik op een constant weg kwa snelheid rond de 2500 toeren zit. Bijvoorbeeld 50 km in zijn 3. Kost iets meer benzine, maar kan gewoon gas geven zonder terug te hoeven schakelen. Eigenlijk rij ik meer op mijn toerental dan op de kilometerteller. Het is ook niet voor niet dat in sommige auto de toerenteller groter dan de kilometerteller is, of gewoon recht voir je neus staat in het dashboard. :-) | |
Piet__Piraat | zondag 5 januari 2014 @ 21:47 |
Je kunt ook gewoon een auto met cruise control kopen de volgende keer. | |
marzman | dinsdag 7 januari 2014 @ 20:21 |
Of een steen aan een touwtje op je mat leggen ![]() | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 22:34 |
Wat heb jij in godsnaam voor auto dat je 30 kan rijden in zijn 5? Dat is echt heel bijzonder. Als ik in de 5 zit en ik laat alles los zak ik hoogstens af tot 70km denk ik voordat de motor gigantisch gaat brommen enz. Ik vraag me echt af wat voor vreemde auto jij heb. | |
.Neovo. | vrijdag 10 januari 2014 @ 08:33 |
euh, dat kan mijn auto ook, net als de rest van alle kleine auto's. Zijn meestal van die kleine auto's met kleine benzinemotoren en niet al te lange bakverhoudingen. Mijn vorige auto deed 4000 toeren met 120.. | |
daNpy | vrijdag 10 januari 2014 @ 09:02 |
Kan prima, je moet hem alleen niet door de toeren laten zakken, maar gewoon bij langzaam rijden opschakelen en wat gevoel in je poot hebben. Goed voor de auto is het sowieso niet. | |
tennisbal8594 | vrijdag 10 januari 2014 @ 23:34 |
Zoals iedereen al zegt is het slecht voor je motor en aandrijflijn. De lagers en kleppen krijgen veel te veel kracht te verduren in de 5e versnelling. Daarnaast kan de EGR van (sommige) motoren niet goed meer ademen omdat er gewoonweg te weinig toeren wordt gemaakt om de zaak schoon te houden. Het enige voordeel dat hieraan kleeft is dat je zeer zuinig gaat rijden maar die besparing loop je terzijde weer mis door de reparatiekosten voor je aandrijflijn. |