Wij zijn bij de laatste stap naar volledige zindelijkheid aanbelangd, in elk geval hoop ik dat maar...en het blijkt iets lastiger dan gedacht...zelfs de kont afvegen. Ik zou zo graag willen dat dit zonder gedoe kan, ook met blik op binnenkort naar school, maar meneertje vertikt het 9 van de 10 keer.
Hij kan het best, nu ja vaak nog niet helemaal superschoon, maar het liefst blijft hij zitten en gilt dat ik moet komen en het moet doen. Hij verzint van alles, dat hij niet bij het toiletpapier kan, dat hij niet weet hoe hij het papier moet vastpakken.......inmiddels is het gewoon een machtsstrijd aan het worden en eigenlijk vind ik dat niet zo prettig, maar ik wil het ook niet elke keer afvegen zonder dat hij het zelf geprobeerd heeft.
Mij is nog niet helemaal duidelijk wat de reden is, misschien is hij bang om poep aan zijn handen te krijgen, misschien beseft hij dat hij groter en zelfstandiger wordt en wil hij terug een baby en hulpbehoevend zijn...Het is echt een ding waarbij wij beiden ons punt willen maken, hij dat hij het niet doet en ik, omdat ik wil dat hij het in elk geval probeert...maar ja wij moeten er toch samen uit zien te komen...vandaag heb ik hem maar na een tijdje met een emmertje water in de douche gezet om het zelfs af te wassen, want het was ondertussen behoorlijk aangekoekt en uitgesmeerd...getsie.
Niets helpt...zeggen dat ik ook poep aan mijn handen kan krijgen en dan gewoon mijn handen was...morgen maar eens met stickers aan de slag, dacht dat ik dat nooit ging doen...en wij hebben vanavond met een schoon kontje en toiletpapier geoefend en ook nog om een klontertje zalf af te vegen...dat stemde hoopvol, maar morgen heeft hij het zeker weer vergeten...