Ja dat is het, maar je weet dat dit tijdelijke omstandigheden zijn en dan heeft niemand daar een probleem mee. Daar hebben machinisten totaal geen problemen mee. Sterker nog met dit soort weersomstandigheden(sneeuw etc) zit niet een machinist te springen om van Amsterdam naar Maastricht te rijden. Dan wil iedereen zo dicht als mogelijk bij zijn eigen standplaats rijden.quote:Op maandag 30 december 2013 02:59 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mooi om te horen
[..]
Een paar jaar terug werd een winterdienstregeling getest waarbij machinisten alleen maar pendelden tussen stations, volgens mij was het greavy die hier toen een verhaaltje plaatste van iemand die tijdens een shift van 8 uur alleen maar Zwolle - Kampen had te doen.
Zo'n dienst lijkt me echt dodelijk saai.
Jazeker, erg leuk om eens een kijkje te krijgen in jullie 'keuken'.quote:Op maandag 30 december 2013 03:23 schreef Cherna het volgende:
Ik post hier maar zelden. Ik hoop dat ik de liefhebbers iets duidelijk heb kunnen maken samen met mijn collega's hoe een machinist werkt en zijn vak beleefd. Althans dat is mijn beleving.
Inderdaad. Laatst moest nog een dienstinsdeler een dienst kwijt omdat de machinist die de dienst moest draaien ziek werd. En aangezien niet iedereen Zutphen in het pakket heeft(rooster afhankelijk) kreeg ik die dienst. Helaas mijn RET dienst moest ik afgeven. En dat kon omdat ik in een beschikbaar laat-nacht rooster zit.quote:Op maandag 30 december 2013 03:20 schreef Monopoly het volgende:
De natte droom voor elke dienstindeler is dan ook landelijke wegbekendheid voor elke meester
Ook liefhebber van RET ?quote:Op maandag 30 december 2013 03:26 schreef Cherna het volgende:
[..]
Inderdaad. Laatst moest nog een dienstinsdeler een dienst kwijt omdat de machinist die de dienst moest draaien ziek werd. En aangezien niet iedereen Zutphen in het pakket heeft(rooster afhankelijk) kreeg ik die dienst. Helaas mijn RET dienst moest ik afgeven. En dat kon omdat ik in een beschikbaar laat-nacht rooster zit.
Zekers. Dat zijn de krenten in de pap.quote:Op maandag 30 december 2013 03:28 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ook liefhebber van RET ?Same here. Ik heb het liefst dag RET- dag rijdend - dag RET - rijdend etc.
Heerlijk
Ik heb ook bij mijn werkgever aangeboden dat ik als de tijd daar rijp voor is (Ben nog niet zo lang bevoegd) meer wegbekendheid te krijgen. Friesche lijntjes bijvoorbeeld, voor als er zieken/stremmingen zijn.
Ook richting Zutphen voor de werkplaats bijvoorbeeld. Ik wil gewoon zoveel mogelijk kunnen zodat men meer aan mij heeft dan de gemiddelde collega.
En ook vooral omdat het gewoon leuk is. Meer wegbekendheid is meer leuke en afwisselende diensten.
Dit is zo waar hahahaquote:Op maandag 30 december 2013 03:48 schreef Cherna het volgende:
[..]
Zekers. Dat zijn de krenten in de pap.
Nu is het zo bij ons dat er maar twee diensten naar Zutphen zijn ingelegd. Een in de vroege dienst en een in de late dienst. Die leggen ze allemaal in een rooster. Het vroeg laat rooster. Dan hoeven alleen maar de machinisten in dat rooster daar weg te leren. En de machinisten in de beschikbare roosters, die moeten alles kunnen. En juist daarom zit ik in een beschikbaar rooster met voorkeur laat of nacht. Zo nu en dan moet ik eens die vreselijke vroege diensten draaien. Om 3.30 uur mijn nest uit en dan baal ik wel. Maar gelukkig houd een dienst indeler(DID) daar rekening mee. Of je ruilt. Maar dat word steeds moeilijker. Nee geef mij maar laat van 17.00 uur in de avond tot 2.00 uur in de nacht(ochtend)of van 14.00 uur tot 23.00 uur of harde nachtdiensten(RET)van 23.00 uur tot 7.00 uur in de ochtend. In ieder geval alles na 14.00 uur is prima.
RET is leuk omdat je dan met het materieel bezig bent zoals combineren, af rangeren, gereed maken en in de werkplaats komt etc. Zo blijf je kennis ook op peil mbt tot het materieel. En je loopt vaak de nodige kilometers op een dag als je iets van de schoonmaakperrons moet halen en er is geen taxi(trein) voorradig.
Ik snap ook niet dat er ook veel machinisten zijn die graag vroeg draaien. Gelukkig ook maar hoeven wij dat niet te draaien.quote:Op maandag 30 december 2013 03:51 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Dit is zo waar hahaha
Ik heb precies hetzelfdeIk draai ook alleen maar (late)middag, avond en nachtdiensten.
Toevallig zometeen en morgen 2 vroege diensten, puur omdat ik op 31 december op tijd weg wil uit Groningen
Vind het heerlijk om in de avonduren bezig te zijn. Ik kan zelf vrij lastig omschakelen van laat naar vroeg (daarom ben ik nog steeds wakker). Dat wordt een paar bakkies koffie extra.
Ben zelf altijd wel alert genoeg, ook na een nachtje met weinig slaap (heb vanavond 2 en een half uur slaap gehad). Ik ben nog jong en kan dat aan voor een keertje.
Vroege diensten is ook echt niets voor mij, en mijn dienstindeler weet dat, en ik heb mijn rooster voor dit jaar ook op een paar diensten na compleet laat en nacht ingevuld. Heerlijk
Maar wel om 13:00 klaar, met een beetje mazzel 13:30 thuis. Tukje doen en ergens tussen 15:00 en 17:00 opstaan, eten met de vrouw en kinderen, beetje tv kijken en met z'n allen naar bed.quote:Op maandag 30 december 2013 04:00 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat er ook veel machinisten zijn die graag vroeg draaien. Gelukkig ook maar hoeven wij dat niet te draaien.
Ik heb een collega die iedere dag om 4.30 wilt aanvangen met de dienst. Vreselijk.
Ik zie dan juist weer liever een rijdende dienst. Niet omdat ik de werkzaamheden tijdens RET niet leuk vindt maar omdat er (in ieder geval op mijn standplaats) niet zoveel te doen is tijdens een RET-dienst. Een dag van 8 uur met slechts 3 a 4 klusjes (~ 15 min. per klus) is bijvoorbeeld geen uitzonderingquote:Op maandag 30 december 2013 03:28 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ook liefhebber van RET ?Same here. Ik heb het liefst dag RET- dag rijdend - dag RET - rijdend etc.
Heerlijk
Ik heb ook bij mijn werkgever aangeboden dat ik als de tijd daar rijp voor is (Ben nog niet zo lang bevoegd) meer wegbekendheid te krijgen. Friesche lijntjes bijvoorbeeld, voor als er zieken/stremmingen zijn.
Ook richting Zutphen voor de werkplaats bijvoorbeeld. Ik wil gewoon zoveel mogelijk kunnen zodat men meer aan mij heeft dan de gemiddelde collega.
En ook vooral omdat het gewoon leuk is. Meer wegbekendheid is meer leuke en afwisselende diensten.
Krenten in de papquote:Op maandag 30 december 2013 03:48 schreef Cherna het volgende:
[..]
Zekers. Dat zijn de krenten in de pap.
Twee diensten maar naar Zutphen? Dan zit je zeker ergens in het westen??quote:Nu is het zo bij ons dat er maar twee diensten naar Zutphen zijn ingelegd. Een in de vroege dienst en een in de late dienst. Die leggen ze allemaal in een rooster. Het vroeg laat rooster. Dan hoeven alleen maar de machinisten in dat rooster daar weg te leren. En de machinisten in de beschikbare roosters, die moeten alles kunnen. En juist daarom zit ik in een beschikbaar rooster met voorkeur laat of nacht. Zo nu en dan moet ik eens die vreselijke vroege diensten draaien. Om 3.30 uur mijn nest uit en dan baal ik wel. Maar gelukkig houd een dienst indeler(DID) daar rekening mee. Of je ruilt. Maar dat word steeds moeilijker. Nee geef mij maar laat van 17.00 uur in de avond tot 2.00 uur in de nacht(ochtend)of van 14.00 uur tot 23.00 uur of harde nachtdiensten(RET)van 23.00 uur tot 7.00 uur in de ochtend. In ieder geval alles na 14.00 uur is prima.
Nou leuk, dan hebben wij dus geen werk meer. Zullen we jouw werk ook maar gelijk automatiseren dan?quote:Op maandag 30 december 2013 08:28 schreef b2py het volgende:
Niets meer dan lof voor de 'discussie' hierboven. Ik ben overigens fervent voorstander van het automatiseren van het machinistenvak. Geen gezeur met werktijden, wegbekendheid en dat soort zaken.
Goed voor de opvolgtijden en op de lange termijn kostenbesparend.
Automatiseren mag, maar het liefst pas over een jaar of 40. Dan heb ik er in ieder geval geen last meer vanquote:Op maandag 30 december 2013 11:00 schreef b2py het volgende:
Creëert ook weer banen op andere vlakken. En jahoor, dat mag je van mij hoor.
Daarnaast zit je ook met de pensioenopbouw van die groep. Door te werken voor uitzendbureaus kan dat in de knel komen, in het nadeel van de werknemer, tenzij daar goede afspraken over zijn gemaakt.quote:Op maandag 30 december 2013 02:12 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat, mocht het ooit zo ver komen, heel veel machinisten via uitzendbureau's zullen werken, om zo hun werkpakket maar enigszins gevarieerd te houden. Of dat de personeelskosten (en dus de prijzen van de kaartjes) ten goede gaat komen is een tweede.
Wat is er mis met het beroep van buschauffeur?quote:Op maandag 30 december 2013 02:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. Geen mens houd het 40-45 jaar vol om steeds op hetzelfde stukje te rijden. Het is onveilig en daarbij ben je echt de lul als je net op die lijn moet rijden waar de meeste problemen zijn.
Ik laat me verassen.
Het verloop zal dan gigantisch zijn. Dan is het ook niet meer meester maar veredelde buschauffeur. Persoonlijk, maar dat ben ik ga ik daar niet aan beginnen. Dan maar terug naar mijn oud vakgebied.
Maar voor de echte jongelingen een drama. Alleen al de jongste generatie gun je dit niet.
Klanten, wat doe je NS aan!quote:Op maandag 30 december 2013 12:02 schreef b2py het volgende:
Heb je een vloer die zo makkelijk schoon te houden is, is het nog zo'n bende. In de PKP IC lag een stoffen tapijt en daar was geen vlekje op te bekennen. NS wat doe je je klanten aan.
Ah okee, duidelijk. Dan houdt het op natuurlijkquote:Op maandag 30 december 2013 12:05 schreef b2py het volgende:
Het is bij wet verboden dat een machinist op een traject rijdt waar hij geen wegbekendheid heeft. Zal dus nooit voorkomen tenzij er een piloteer naast zit.
Mwah, het zijn niet alleen de rempunten die je moet kennen. Het is ook de ligging van de baan, de beveiliging (voor als je bijvoorbeeld moet omdraaien na een calamiteit), de plaatsing van de seinen (bochten, onoverzichtelijke stukken, in- en uitrijseinen), ligging van infra-elementen zoals wissels en bruggen, stroomloze bruggen, doorrijsnelheden, plaatselijke seingeving/bepalingen en andere bijzonderhedenquote:Op maandag 30 december 2013 12:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat betreft de wegbekendheid, worden er dan nooit machinisten ingezet op een traject waar ze (vrijwel) nooit op hebben gereden als er een tekort is of bij stremmingen waardoor de personeelsomloop niet meer klopt?
Natuurlijk is wegbekendheid een pre maar bij stremmingen wil de reiziger zo snel mogelijk weer door en als er dan een machinist over is maar geen wegbekendheid heeft rijdt de trein niet. Ik dacht eigenlijk dat je dan gewoon kan rijden aan de hand van de seinen, want ik geloof dat je in cabine ook kan zien hoe hard je mag. Dat er dan misschien een +5 is omdat de machinist in kwestie de rempunten niet kent is dan geen probleem voor de reiziger denk ik wanneer het bijvoorbeeld flink sneeuwt of heel hard waait.
Er is toch destijds een aanrijding gebeurd in Arnhem tussen een goederentrein en een stoptrein, waarbij de machinist van de goederentrein geen wegbekendheid had? Volgens mij kwam toen uit de rechtzaak dat wegbekendheid geen wettelijke vereiste is?quote:Op maandag 30 december 2013 12:26 schreef GlenSpey het volgende:
Het gaat zelfs nog verder: want je hebt pas wegbekendheid als je voor dat traject een examen met goed gevolg hebt afgesloten. Dat examen is dan drie jaar geldig mits je als machinist minimaal 1 keer per jaar op dat traject rijdt, doe je dat niet dan heb je pech en mag je er niet meer komen. Krijg je dan toch nog een dienst aangeboden waar dat traject zonder wegbekendheid inzit dan moet je de dienst of in ieder geval dat stuk weigeren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |