Over een kwartiertje op Nederland 3.quote:Na achtentwintig jaar geven de leden van Doe Maar eindelijk toestemming om een documentaire te maken over de roemruchte geschiedenis van een razend populaire popband. Omlijst door een schat aan archiefbeelden en uiteraard veel muziek vertellen Ernst Jansz, Henny Vrienten en Jan Hendriks alles wat je over Doe Maar zou willen weten. De bandleden praten over hun muziek, de beginjaren, de onderlinge verhoudingen, de hysterie en het afscheid. De documentaire wordt verteld vanuit het perspectief van de band ten tijde van hun allerlaatste tour door Nederland. Een film over een band én een tijdperk. Een groep die zijn stempel drukte op een hele generatie. Met medewerking van Jan Hendriks, Ernst Jansz, Henny Vrienten, Joost Belinfante, René van Collem, Carel Copier, Piet Dekker, Bert Nienhuis, Peter Vincent en Adri Jan Hoes.
Dat ga ik zeker kijken, kan mij de twee Pinkpop optredens uit '82 en '83 levendig herinneren toen de band in '83 met appels, bananen en ander fruit werd bekogeld waarbij de bassist even uit balans raakte. Ik stond toen als 18 jarige vlak voor de geluidstoren en kon het goed zien en vooral horen toen Vrienten dreigde het optreden te willen stoppen als er nog eenmaal met iets gegooid zou worden vanuit het publiek.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:29 schreef Arcee het volgende:
Morgenavond 22:50 uur NPO3 weer de herhaling.
Ik las de OP en keek naar de tijd en dacht ow dat is vast afgelopen.quote:
Ow en of jij weet hoeveel topics van tong80 er zijn waarin hij 4x (of meer) gepost heeft zonder af te sluiten met dequote:
quote:
Precies toen jij het vroeg dus.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:29 schreef Arcee het volgende:
Morgenavond 22:50 uur NPO3 weer de herhaling.
Ja zette het precies bij het begin op. Thanks voor de kickquote:Op zaterdag 10 januari 2015 23:18 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
Precies toen jij het vroeg dus.
Ik had er destijds al 17-18 jarige hardrocker, new waver (Iron Maiden, Metallica, U2, The Cure ea) ook niks mee, maar stiekem kon ik als ik thuis alleen was toch wel genieten van hun aanstekelijke songs. Om ongemerkt aan hun muziek te komen ging ik ui de fonotheek LPs lenen die ik in discrete plasic zakken op de fiets mee naar huis nam en snachts met koptelefoon op zat te tapen op TDK cassettes. De LPs verstopte ik in mijn kleerkast om te voorkomen dat mijn broer of moeder ze niet vond (ik zou mij destijds rot schamen) in dezelfde discrete zak bracht ik de LPs terug naar de bieb.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 23:39 schreef tong80 het volgende:
Leuk om terug te zien. Had niks met de muziek. Wist ik veel van hun mentaliteit.
Vreselijk vonden we het als Punkers/New Wavers.
Ik denk dat ik die heb. Die met de afgekeurde mix, zeg maar.quote:Op zondag 11 januari 2015 04:11 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Ik had er destijds al 17-18 jarige hardrocker, new waver (Iron Maiden, Metallica, U2, The Cure ea) ook niks mee, maar stiekem kon ik als ik thuis alleen was toch wel genieten van hun aanstekelijke songs. Om ongemerkt aan hun muziek te komen ging ik ui de fonotheek LPs lenen die ik in discrete plasic zakken op de fiets mee naar huis nam en snachts met koptelefoon op zat te tapen op TDK cassettes. De LPs verstopte ik in mijn kleerkast om te voorkomen dat mijn broer of moeder ze niet vond (ik zou mij destijds rot schamen) in dezelfde discrete zak bracht ik de LPs terug naar de bieb.
Anno 2015 kom ik er recht en eerlijk voor uit dat ik graag tussen al het metal, hardrock en fusion geweld ook nog steeds Doe Maar luistert vanaf orginele CDs, alleen deze CD versie van 4US heb ik tot op heden (nog) nooit in bezit gehad, en schijnt alleen in 1983 in een zeer kleine oplage te zijn uitgebracht op CD.
Mocht er een fokker zijn die deze CD versie heeft, ik wil er een goede prijs voor Betalen. Het wordt ook wel eens de CD genoemd met het onmogelijke catalogusnummer. Sky – C-DM-1-83
[ afbeelding ]
Dan is die CD van jou een re-press uit 1990. Die heb ik zelf ook en is zonder barcode, er is ook een derde druk die het zelfde eruit ziet als de tweede, maar dan met barcode.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:10 schreef belsen het volgende:
[..]
Ik denk dat ik die heb. Die met de afgekeurde mix, zeg maar.
edit: Even opgezocht, die ik heb is SKY TCD 10106, wel met (P) 1983 erop. Het voorkantje is in tegenstelling tot andere uitgaven wit (met zwarte lijnen) in plaats van in kleurendruk. Ook het schijfje heeft geen steunkleur. Ik heb het altijd een wonderlijk schijfje gevonden.
Ja, dat verhaal ken ik. Geweldig.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:34 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Dan is die CD van jou een re-press uit 1990. Die heb ik zelf ook en is zonder barcode, er is ook een derde druk die het zelfde eruit ziet als de tweede, maar dan met barcode.
Pas in 2008 is er een zg remaster verschenen met een een aangepaste eindmix. Het schijnt dat het intro wat op de LP staat op de eerste CD uitgaves is weggelaten en op enkele tracks zijn er subtiele verschillen te horen die op de LP iets anders klinken.
Lees dit maar eens..
http://jeroeng.t-g-i.nl/doemaar/doemaar_4usprobleem.htm
Ja, met name bij Doe Maar Net Alsof Je Neus Bloedt is het verschil enorm, in het intro. De eerste CD-versie daarvan is prut. Terwijl de LP-versie staat als een huis.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:34 schreef -Hakuna- het volgende:
Dan is die CD van jou een re-press uit 1990. Die heb ik zelf ook en is zonder barcode, er is ook een derde druk die het zelfde eruit ziet als de tweede, maar dan met barcode.
Pas in 2008 is er een zg remaster verschenen met een een aangepaste eindmix. Het schijnt dat het intro wat op de LP staat op de eerste CD uitgaves is weggelaten en op enkele tracks zijn er subtiele verschillen te horen die op de LP iets anders klinken.
Dat is-ie toch ook?quote:Op zondag 11 januari 2015 12:36 schreef belsen het volgende:
Jammer, ik dacht altijd dat ie uit 1990 was.
Ik ben niet scherp vandaag...quote:
Nachtzuster is darentegen op de eindmix minder, daar hebben ze hem een halve toon opgehoogd, om hem meer te laten swingen, maar Henny Vrienten klinkt daar als een smurf.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:09 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, met name bij Doe Maar Net Alsof Je Neus Bloedt is het verschil enorm, in het intro. De eerste CD-versie daarvan is prut. Terwijl de LP-versie staat als een huis.
Dat vind ik in z'n algemeenheid eigenlijk al van CD vs. LP.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:12 schreef belsen het volgende:
Maar over het algemeen kun je zeggen dat de 'cd-versie' vrij kaal en zwak klinkt, terwijl de 'lp-versie' warmer en veel en veel fijner klinkt.
Ik heb het dan over de mixen, want ik heb beiden op cd en ken het voornamelijk daarvan. Van 4us heb ik overigens ook gewoon de elpee liggen (van vroeger nog), maar ik heb hier amper meer een platenspeler.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:16 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat vind ik in z'n algemeenheid eigenlijk al van CD vs. LP.
Ik was toen veel jonger, maar ook op de lagere school speelden zulke dingen. Ik vond zelf sinds een dag of twee fantastisch, maar op die leeftijd kunnen dingen snel gaan en tegen de tijd van het grote succes was ik al een andere muziekrichting ingeslagen. Wel was het voor mijn klasgenootjes op een gegeven moment niet stoer meer om Doe Maar goed te vinden en verdwenen alle buttons van de spijkerjacks met afgeknipte mouwen. Maar eentje gaf tenminste toe dat hij het nog steeds goed vond alleen er niet meer mee te koop liep.quote:Op zondag 11 januari 2015 04:11 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Ik had er destijds al 17-18 jarige hardrocker, new waver (Iron Maiden, Metallica, U2, The Cure ea) ook niks mee, maar stiekem kon ik als ik thuis alleen was toch wel genieten van hun aanstekelijke songs. Om ongemerkt aan hun muziek te komen ging ik ui de fonotheek LPs lenen die ik in discrete plasic zakken op de fiets mee naar huis nam en snachts met koptelefoon op zat te tapen op TDK cassettes. De LPs verstopte ik in mijn kleerkast om te voorkomen dat mijn broer of moeder ze niet vond (ik zou mij destijds rot schamen) in dezelfde discrete zak bracht ik de LPs terug naar de bieb.
Over Abba gesproken, deze muziek is nog steeds gezocht en er worden voor de eerste (Red Polydor) CDs extreem hoge prijzen van meer dan 900 euro gevraagd en geboden.quote:Op zondag 11 januari 2015 15:08 schreef tong80 het volgende:
Doe Maar is net als ABBA. Je mocht het destijds niet goed vinden, maar 30 jaar later is het jeugdsentiment en zing je de nummers mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |