Ongelovelijk dat volk.. Wat bezielt je om autobommen te gaan plaatsen in een wijk.. Ik kan er met m'n hoofd nog steeds niet bij. Onschuldige mensen.. jongeren in cafe's en markten, vrouwen en kinderen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:53 schreef Peunage het volgende:
Deze terrorist heeft tientallen terroristische aanvallen gepleegd. Onder andere explosieven in auto's plaatsen en opblazen in woonwijken. Maar ook gerichte aanvallen op officieren van politie/leger.
Hier is hij op een plaats delict, waar hij een auto tot ontploffing heeft gebracht, en legt aan de politie uit wat hij precies gedaan heeft. Toevallig was de moeder van 1 van zijn slachtoffers, een 23 jaar oude jongen, ook daar. Nou ja, heel toevallig was het niet, aangezien zij daar woont.
Confrontatie met de moeder;
Denk vrijwel zeker dat hij weinig voelt van binnen. Irak kent al tijden zoveel extreem geweld langs sektarische lijnen dat er genoeg zijn die niets voelen bij zo'n sjitische moeder die krijst om haar zoon. Empathisch vermogen is compleet afgestompt, zeker wanneer het de andere groep betreft. Zelfde kant gaat Syrie op en als het "even mee zit" ook Libanon.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:53 schreef Peunage het volgende:
Deze terrorist heeft tientallen terroristische aanvallen gepleegd. Onder andere explosieven in auto's plaatsen en opblazen in woonwijken. Maar ook gerichte aanvallen op officieren van politie/leger.
Hier is hij op een plaats delict, waar hij een auto tot ontploffing heeft gebracht, en legt aan de politie uit wat hij precies gedaan heeft. Toevallig was de moeder van 1 van zijn slachtoffers, een 23 jaar oude jongen, ook daar. Nou ja, heel toevallig was het niet, aangezien zij daar woont.
Confrontatie met de moeder;
Ik zal het je nog sterker vertellen. Deze man is deel van een 'squad' van 4 of 5 man. 1 van z'n maten hebben ze ook genterviewd en zo. De presentator vroeg aan hem wat z'n doel was, waarom hij zoveel moorden heeft gepleegd, etc. Hij zei 'om naar de hemel te gaan'. Denk je nog steeds dat je naar de hemel gaat? 'Ja, ik wil nog steeds een martelaar worden, en ik ben overtuigd dat ik het juiste deed'.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:15 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Denk vrijwel zeker dat hij weinig voelt van binnen. Irak kent al tijden zoveel extreem geweld langs sektarische lijnen dat er genoeg zijn die niets voelen bij zo'n sjitische moeder die krijst om haar zoon. Empathisch vermogen is compleet afgestompt, zeker wanneer het de andere groep betreft. Zelfde kant gaat Syrie op en als het "even mee zit" ook Libanon.
Ja, alleen dat ophangen gaat niet altijd even makkelijk. We hebben een president (van de republiek, Talabani) die tegen de doodstraf is en daar gewoon voor weigert te tekenenquote:Op zaterdag 22 februari 2014 22:36 schreef SteelDogg het volgende:
Dan vraag je je echt af wat die inlichtingendienst daar doet.. Die terroristen die dit op hun geweten hebben mogen allemaal direct opgehangen worden mits ze veroordeeld zijn, voor we gevangenisuitbraken en dergelijke krijgen.
Dat komt door het enorm verzwakte Irakese staat.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:16 schreef IPA35 het volgende:
Dat ISIS heeft ineens grote stukken van Irak in handen, wow.
Maliki gaat gewoon fraude plegen en wordt een Saddam II.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 23:28 schreef SteelDogg het volgende:
Ik vind alleen wel dat de opstanden niet zomaar neergeslagen moeten worden. Maliki misbruikt z'n macht zwaar, en vandaar dat ik hoop op de verkiezingen maar ik vrees het ergste
Je kunt niet het onmogelijke doen. Hetgeen je voorstel zal wellicht in het begin goed gaan, maar de partijen zoeken dan wel weer de grenzen op en verzinnen dan wel weer wat anders. Bv. sjiieten die dan meer land willen of andersom.quote:Op zondag 23 februari 2014 00:13 schreef Aloulou het volgende:
Irak opsplitsen geen idee? Geef de sjia een eigen staat, de soenni's in hun provincies ook. Bagdad een grote muur doorheen a-la Israel, sjia aan ene kant en soenni's aan de andere. Groot slot op de deur en men mag het allemaal zelf uitzoeken.
Serieus...dit soort geforceerde landsgrenzen is nergens voor nodig. Wat niet lukt moet je ook niet proberen vol te houden, gewoon opsplitsen dat zulke landen.
Ja klopt. Maar wat is beter?quote:Op zondag 23 februari 2014 00:18 schreef Maghrebijnse het volgende:
Je kunt niet het onmogelijke doen. Hetgeen je voorstel zal wellicht in het begin goed gaan, maar de partijen zoeken dan wel weer de grenzen op en verzinnen dan wel weer wat anders. Bv. sjiieten die dan meer land willen of andersom.
Klopt, zit wat in.quote:Op zondag 23 februari 2014 00:27 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar wat is beter?
Oorlog voeren om (nieuwe) landsgrenzen?
Of een gigantische sektarische burgeroorlog en na 10 jaar gewoon weer voor de volgende 10 jaar gaan met vele doden om maar hopeloos en krampachtig je vast te houden aan landsgrenzen die kolonialen met een lineaal hebben getrokken?
Joegoslavie was na een paar burgeroorlogen ook uit elkaar. Stel dat ze nu nog steeds elkaar afmaakten (al zo'n 20 jaar zou dat zijn) om maar krampachtig aan de ooit gestelde grenzen vast te houden...
Als (vergaande) autonomie niet lukt in Irak en/of federale staat moet je gewoon kiezen of je liever bij de situatie blijft zoals die nu is of definitieve onafhankelijkheid. Lijkt me in ieder geval het overwegen waard (opsplitsen).
Echt triest ja, maar dat hij dat zelf blijft geloven snap ik vanuit zijn standpunt weer wel. Dat is de enige manier om het goed te praten wat je aan het doen bent. Zodra dat wegvalt is hij niks meer. Het geloof dat hij het juiste doet zal hij hoe dan ook zelf erin houden.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:19 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen. Deze man is deel van een 'squad' van 4 of 5 man. 1 van z'n maten hebben ze ook genterviewd en zo. De presentator vroeg aan hem wat z'n doel was, waarom hij zoveel moorden heeft gepleegd, etc. Hij zei 'om naar de hemel te gaan'. Denk je nog steeds dat je naar de hemel gaat? 'Ja, ik wil nog steeds een martelaar worden, en ik ben overtuigd dat ik het juiste deed'.
Die anderen toonden iets van berouw, maar die ene bleef gewoon bij zijn overtuiging, dit is de manier om in de hemel te komen.
Probleem dat erbij is gekomen en echt niet onderschat moet worden is Syrie. Dat conflict heeft ook veel invloed op de onderdrukte positie die Irakese soennieten ervaren tegenover het nieuwe Irak waar sjieten het vooral voor het zeggen hebben gezien hun demografische meerderheid. In heel Shaam (de Levant) is het nu een strijd geworden van "onderdrukte soennieten tegen sjitische machthebbers" (zo voelt men dat en die retoriek verkoopt men). Je totaal niet identificeren met de staat, het gevoel dat de staat juist tegen jouw groep is en actief bestrijdt is een perfecte situatie om mensen te recruiten, aangedikt met religieuze propaganda tegen de "nusayri's en ahlul-soennah moordenaars".quote:Op zondag 23 februari 2014 00:32 schreef Maghrebijnse het volgende:
Klopt, zit wat in.
Probleem bij de wortels aanpakken door terug te tijd in te gaan. Lang geleden toen het wahabisme en salafisme nog geen hoogtij vierden en er dus ook nog geen haat was jegens shia, en dus ook nog geen enorme wrijvingen waren. Is het mogelijk om de banden weer te herstellen? Is het mogelijk die Zeitgeist terug te halen, hetgeen me mogelijk lijkt. Immers, paar jaar geleden was die er nog.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-irak-stijgt-tot-53/quote:Dodental na dag van sektarisch geweld Irak stijgt tot 53
In Irak is het dodental van een serie aanslagen vandaag inmiddels opgelopen tot 53. Doelwit waren met name sji’itische wijken. Een aanslag op een markt voor tweedehands motors bleek de bloedigste.
Volgens Reuters ging op de markt in Sadr-stad, een arme sji’itische wijk in het noorden van Bagdad, een groot explosief op een van de motors af. Zeker 42, vooral jonge mannen kwamen om. Er vielen 51 gewonden zo meldden de autoriteiten.
ISIL
Eerder op de dag kwamen vier mensen om in andere sji’itische wijken in Bagdad toen twee autobommen afgingen. Elders in het land, in het district al-Shirqat en Tuz Khurmatu, vielen meerdere doden bij meervoudige explosies.
Onduidelijk is wie achter de aanslagen zit, maar geweld tegen sji’ieten in Irak komt meestal uit de hoek van sunnitische groeperingen en sinds enige tijd de radicaalislamitische ISIL, gelieerd aan Al-Qaeda.
Aanslagen volgen elkaar in rap tempo op
Het bloedvergieten zwelt de laatste tijd aan nadat premier Nouri al-Maliki de oorlog verklaarde aan sunnitische militanten in het westen van Irak dat grenst aan Syri. Daar bevindt zich de thuisbasis van ISIL. Desondanks volgen de aanslagen elkaar in rap tempo op.
Dat ze nog steeds ISIL aan Al-Qaida koppelen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 01:10 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-irak-stijgt-tot-53/
NRC heeft het over "ISIL, gelieerd aan Al-Qaeda", maar dit klopt niet meer.
Wanneer houdt het geweld in Irak op denk je beste akhi Charismatisch.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 22:49 schreef Charismatisch het volgende:
Violence in Iraq Killed 703 in February, U.N. Reports
BAGHDAD — Violence across Iraq in February killed 703 people, a death toll higher than the same period a year before as the country faces a rising wave of militant attacks rivaling the sectarian bloodshed that followed the American-led invasion in 2003, the United Nations said Saturday.
http://www.nytimes.com/20(...)un-reports.html?_r=0
Iraq oil exports hit record 2.8 mln bpd in February
Oil exports from Iraq rose to a record 2.8 million barrels per day (bpd) on average in February, Deputy Prime Minister for energy Hussain al-Shahristani told reporters on Saturday.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL6N0LY05L20140301
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De NRC-kwaliteitsjournalisten lopen achter.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 23:05 schreef Baklava95 het volgende:
Dat ze nog steeds ISIL aan Al-Qaida koppelen.![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 23:05 schreef Baklava95 het volgende:
Wanneer houdt het geweld in Irak op denk je beste akhi Charismatisch.YepSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik denk dat het geweld pas ophoudt als er een algehele regionale oplossing wordt bereikt, want de situatie in Syri heeft invloed op Irak en andersom, etc.
-
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |