http://www.volkskrant.nl/(...).Urc9PdPlWhs.twitterquote:Zondag zijn al bijna 1000 meldingen van vuurwerkoverlast binnengekomen op een speciaal daarvoor in het leven geroepen meldpunt. Dat meldde Arno Bonte, GroenLinks-fractievoorzitter in Rotterdam en een van de initiatiefnemers van het meldpunt vuurwerkoverlast.
Het is het tweede jaar dat het meldpunt open is; het is ingesteld door 15 lokale GroenLinksfracties. De website 'opende' zondag om 12.00 uur. Tegen acht uur stond de teller op 1053.
De meeste klachten zondag gingen over te vroeg afgestoken vuurwerk en harde knallen. Sommige mensen maken melding van harde knallen 's nachts, al een paar weken geleden. Particulieren mogen vuurwerk alleen afsteken tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur. Wie betrapt wordt op het te vroeg afsteken kan een boete van 100 euro tegemoet zien.
De initiatiefnemers zullen de klachten bundelen en later aanbieden aan de Tweede Kamer. Ze willen dat uiteindelijk ook in ons land, zoals in veel andere landen gebruik is, vuurwerk alleen bij professionele shows wordt afgestoken en niet door amateurs. 'Elk jaar wordt er weer meer en zwaarder vuurwerk afgestoken en neemt schade en het aantal vuurwerkslachtoffers toe. Oud en Nieuw is voor veel mensen steeds minder een feestje.'
Vorig jaar kwamen in een paar weken tijd ruim 82.000 meldingen binnen van mensen die last hadden van vuurwerk bij het meldpunt. De meesten klachten gingen over te vroeg afgestoken vuurwerk, harde knallen en onveilige situaties op straat.
quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:54 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Eens. Oprotten met die rommel en vandalisme
Alcohol ook maar afschaffen dan?quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:56 schreef Paul het volgende:
[..]deze man weet, het is toch eigenlijk bizar dat we het toestaan dat elk jaar van alles wordt gesloopt omdat dat traditie is?
Want dat alles wordt niet gesloopt als we het helemaal verbieden.quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:56 schreef Paul het volgende:
[..]deze man weet, het is toch eigenlijk bizar dat we het toestaan dat elk jaar van alles wordt gesloopt omdat dat traditie is?
quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Oneens.
Die 1000 meldingen komen ook maar van een handje vol mensen.
http://www.telegraaf.nl/o(...)oor_vuurwerk___.htmlquote:'Weer 10 miljoen euro aan schade door vuurwerk'
DEN HAAG -
VERZEKERINGEN Volgens de eerste berekeningen van het Verbond van Verzekeraars komt de schade tijdens de oud-en-nieuwviering uit op zo'n 10 miljoen euro, hetzelfde bedrag als vorig jaar.
Het gaat daarbij om schade aan huizen, inboedel en auto's, meldde de branchevereniging woensdag.
Eerste schadeclaims
De schatting is gebaseerd op de eerste indrukken bij verzekeraars, waar verzekerden de dagen na de jaarwisseling hun schadeclaims digitaal of via het callcenter indienden.
De definitieve optelsom van alle schadeclaims wordt pas later bekend. Het verleden leert dat deze nog weleens bijna tweemaal zo hoog kan uitpakken als de eerste schatting.
20 miljoen euro
Kort na de jaarwisseling van 2010 op 2011 werd ook gesproken van 10 miljoen euro schade, maar het totale bedrag aan claims kwam uiteindelijk uit op 20 miljoen euro. De gecorrigeerde cijfers van de oud-en-nieuwviering van 2011 op 2012 zijn nog niet in de statistieken van het Verbond van Verzekeraars opgenomen.
Met deze opmerking veroordeel je eigenlijk direct alle mensen die vuurwerk afsteken...quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:54 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Eens. Oprotten met die rommel en vandalisme
Klopt als je vuurwerk verbiedt, dan gaan er inderdaad een stuk minder afsteken. Omdat het dan illegaal is.quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Want dat alles wordt niet gesloopt als we het helemaal verbieden.hoe kortzichtig.
En dfan? Ga je het verbiedenquote:Op vrijdag 27 december 2013 11:57 schreef Paul het volgende:
[..]
[..]
http://www.telegraaf.nl/o(...)oor_vuurwerk___.html
Illegaal vuurwerk afsteken is al illegaal. Ookal zou het niet illegaal vuurwerk moeten zijn.quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:58 schreef Paul het volgende:
[..]
Klopt als je vuurwerk verbiedt, dan gaan er inderdaad een stuk minder afsteken. Omdat het dan illegaal is.
Je ziet het toch zelfquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:01 schreef BredeBroeder het volgende:
Al die mensen hier zonder enig verstand van het circuit![]()
Nee, ik zie achterlijke mensen die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaanquote:
Je weet dat slopen sowieso al verboden is?quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:56 schreef Paul het volgende:
Straffen - handhaven is praktisch onmogelijkquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:05 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Nee, ik zie achterlijke mensen die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan![]()
Ik zeg de straffen op vandalisme met vuurwerk maal 100 verhogen, vuurwerk afschaffen gaat niet werken.///
Voor jou ff een leuk weetje, de meeste vandalisme wordt met "illegaal in Nederland" vuurwerk gemaakt, als je vuurwerk in Nederland verbied, zal dit er nog steeds zijn. Dus zoveel zal er in schade niet veranderenquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:06 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Straffen - handhaven is praktisch onmogelijk
Niet werken - wat een kul. Werkt op zoveel plaatsen wel gewoon. Binnen 5 jaar weet niemand beter
Vandalisme hou je niet tegen,.er wordt overal massaal vuurwerk afgestoken waardoor je niet meer goed kan zien waar er dingen worden gesloopt en door wie. Als je het illegaal maakt om vuurwerk af te steken hoor je bijna nergens meer vuurwerk en kan je gelijk naar de dader rijden als politiequote:Op vrijdag 27 december 2013 12:05 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Nee, ik zie achterlijke mensen die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan![]()
Ik zeg de straffen op vandalisme met vuurwerk maal 100 verhogen, vuurwerk afschaffen gaat niet werken.///
Dat kan je nu ook al, een knal van een cobra bijv. hoor je overal bovenuitquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:09 schreef Paul het volgende:
[..]
Vandalisme hou je niet tegen,.er wordt overal massaal vuurwerk afgestoken waardoor je niet meer goed kan zien waar er dingen worden gesloopt en door wie. Als je het illegaal maakt om vuurwerk af te steken hoor je bijna nergens meer vuurwerk en kan je gelijk naar de dader rijden als politie
Dat kan zijn, maar dat is dan veeeel eenvoudiger te handhaven dan wanneer iedere jan lul met een rotje in zn hand staat.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:09 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Voor jou ff een leuk weetje, de meeste vandalisme wordt met "illegaal in Nederland" vuurwerk gemaakt, als je vuurwerk in Nederland verbied, zal dit er nog steeds zijn. Dus zoveel zal er in schade niet veranderen
Tegelijkertijd bederf je het plezier van +- 6 miljoen mensen die wel normaal kunnen doen, en daarvoor inleveren op een 10 jarige die een prullenbakje opblaast met een cobra.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:11 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Dat kan zijn, maar dat is dan veeeel eenvoudiger te handhaven dan wanneer iedere jan lul met een rotje in zn hand staat.
Plezier bederven is erg relatief. Zoals ik al zei: na 5 jaar weet je niet beterquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:12 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Tegelijkertijd bederf je het plezier van +- 6 miljoen mensen die wel normaal kunnen doen, en daarvoor inleveren op een 10 jarige die een prullenbakje opblaast met een cobra.
Daar vind ik wel wat in zitten eigenlijk hoor.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:13 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Plezier bederven is erg relatief. Zoals ik al zei: na 5 jaar weet je niet beter
Denk je, ik weet zeker dat er elk jaar nog wordt afgestoken de 31equote:Op vrijdag 27 december 2013 12:13 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Plezier bederven is erg relatief. Zoals ik al zei: na 5 jaar weet je niet beter
Zo werkt Nederland al jaren. Zie ook het alcoholverbod voor 18minners. We maken er een probleem van voor iedereen. Logisch natuurlijkquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:12 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Tegelijkertijd bederf je het plezier van +- 6 miljoen mensen die wel normaal kunnen doen, en daarvoor inleveren op een 10 jarige die een prullenbakje opblaast met een cobra.
Het is hier zoals elk jaar weer een helquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zo werkt Nederland al jaren. Zie ook het alcoholverbod voor 18minners. We maken er een probleem van voor iedereen. Logisch natuurlijk
Overigens hoor ik veel minder vuurwerk dan in andere jaren. Opvallend weinig geknal, eigenlijk...
Denk je niet dat je een heleboel schade voorkomt als je al eens geen vuurwerk verkoopt bij elke speelgoedzaak/boerenbond die er maar te vinden is?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:14 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Denk je, ik weet zeker dat er elk jaar nog wordt afgestoken de 31eals je vandalisme wilt wordt illegaal vuurwerk meer gebruikt = meer schade ( door mongolen )
Geloof me, nee. Met Nederlands vuurwerk schiet je geen deuk in een pakje boter.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:15 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Denk je niet dat je een heleboel schade voorkomt als je al eens geen vuurwerk verkoopt bij elke speelgoedzaak/boerenbond die er maar te vinden is?
Mij lijkt het dat het nogal scheelt of het heel makkelijk legaal te krijgen is, of gewoon illegaal is.
Ik heb zelf al in geen 25 jaar vuurwerk gekocht hoor, maar die 12-jarigen die op 31/12 de hele dag rotzooi lopen te trappen, die hebben dat toch niet uit Polen geïmporteerd?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:16 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Geloof me, nee. Met Nederlands vuurwerk schiet je geen deuk in een pakje boter.
Waar trappen ze dan rotzooi mee? Met een astronautje?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:17 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik heb zelf al in geen 25 jaar vuurwerk gekocht hoor, maar die 12-jarigen die op 31/12 de hele dag rotzooi lopen te trappen, die hebben dat toch niet uit Polen geïmporteerd?
Tegenwoordig is alles heel simpel, of het slim is is wat anders. Je gaat naar een Poolse webshop en het wordt bezorgd gewoon door de postquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:17 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik heb zelf al in geen 25 jaar vuurwerk gekocht hoor, maar die 12-jarigen die op 31/12 de hele dag rotzooi lopen te trappen, die hebben dat toch niet uit Polen geïmporteerd?
Nee want dat kun je dan veel beter handhaven. Elk jaar daalt het aantal overtreders. In een jaar of 5 zit je op ongeveer hetzelfde niveau als elke andere dag. Misschien net ietsje hoger.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:14 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Denk je, ik weet zeker dat er elk jaar nog wordt afgestoken de 31eals je vandalisme wilt wordt illegaal vuurwerk meer gebruikt = meer schade ( door mongolen )
Wat ik al zei, ik weet niet wat tegenwoordig de standaard is, wel dat de route naar de supermarkt in die dagen een warzone lijkt en er continue prullenbakken opgeblazen worden.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waar trappen ze dan rotzooi mee? Met een astronautje?
Dat zijn een stelletje sukkels die niet met vuurwerk om kunnen gaan. In Polen is dit vuurwerk gewoon legaal, en daar komt amper overlast voor, rara hoe kan dit. De straffen op vandalisme zijn metershoog daar.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:22 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Wat ik al zei, ik weet niet wat tegenwoordig de standaard is, wel dat de route naar de supermarkt in die dagen een warzone lijkt en er continue prullenbakken opgeblazen worden.
Van mij hoeft dat niet. Ik vind het ook (onnodige) overlast.
Dat lukt je gewoon niet met legaal vuurwerk.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:22 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Wat ik al zei, ik weet niet wat tegenwoordig de standaard is, wel dat de route naar de supermarkt in die dagen een warzone lijkt en er continue prullenbakken opgeblazen worden.
Naja, ik denk dat je nog kans maakt met die 2" singleshots die ze vanaf vorig jaar erin hebben gegooid, zijn toch flinke dingen.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat lukt je gewoon niet met legaal vuurwerk.
Doe dan ook maar meteen mobiele telefoons, kijk hoeveel ongelukken daardoor gebeurenquote:Op vrijdag 27 december 2013 11:57 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Alcohol ook maar afschaffen dan?
Dat zijn wel die kinderen/tieners die overdag vuurwerk afsteken.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:23 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Dat zijn een stelletje sukkels die niet met vuurwerk om kunnen gaan. In Polen is dit vuurwerk gewoon legaal, en daar komt amper overlast voor, rara hoe kan dit. De straffen op vandalisme zijn metershoog daar.
Echt hoor. De wettelijk maximale hoeveelheden kruit zijn zo ontzettend laag, dat daar niet echt heel grote schade mee aan te richten is. Maar dan nog: het beschadigen van vuilnisbakken wordt niet veroorzaakt door het vuurwerk, maar door mensen die het vuurwerk verkeerd gebruiken.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:24 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Naja, ik denk dat je nog kans maakt met die 2" singleshots die ze vanaf vorig jaar erin hebben gegooid, zijn toch flinke dingen.
100% agreed. Vuurwerk krijgt een slechte naam.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Echt hoor. De wettelijk maximale hoeveelheden kruit zijn zo ontzettend laag, dat daar niet echt heel grote schade mee aan te richten is. Maar dan nog: het beschadigen van vuilnisbakken wordt niet veroorzaakt door het vuurwerk, maar door mensen die het vuurwerk verkeerd gebruiken.
Het gooien van vuurwerk naar mensen en rijdende auto's etc gebeurt ook veel, en dat vind ik ook levensgevaarlijk eigenlijk.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Echt hoor. De wettelijk maximale hoeveelheden kruit zijn zo ontzettend laag, dat daar niet echt heel grote schade mee aan te richten is. Maar dan nog: het beschadigen van vuilnisbakken wordt niet veroorzaakt door het vuurwerk, maar door mensen die het vuurwerk verkeerd gebruiken.
Deels mee eens, die kinderen zijn wel te overzien, iedereen is jong geweestquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:29 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Het gooien van vuurwerk naar mensen en rijdende auto's etc gebeurt ook veel, en dat vind ik ook levensgevaarlijk eigenlijk.
Kijk, dat iemand een bom maakt in z'n schuur en dat afsteekt en dan z'n halve lijf kwijt is, jammer dan, dat is z'n eigen schuld. Ik zit daar niet mee. Wel dat je een ander opblaast, en dat gekloot door die kinderen overdag.
Dit, net zoals die 18+ regeling, iedereen weet nu al dat het niet gaat werken en mensen het nu nog "stoerder gaan vinden"quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:31 schreef Janneke141 het volgende:
De meeste schade, ongelukken etc. ontstaan nu ook al door vuurwerk dan in Nederland verboden is. Het verbieden van de rest is daar natuurlijk geen oplossing voor. Wel typisch Hollands trouwens, waar we ongewenste dingen uitsluitend kunnen oplossen met meer verboden.
Ook zoiets ja. De gemiddelde leeftijd van comazuipers is 15 en een klein beetje. Dus: verbieden we alcohol voor 16- en 17-jarigen.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:32 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Dit, net zoals die 18+ regeling, iedereen weet nu al dat het niet gaat werken en mensen het nu nog "stoerder gaan vinden"
Eerlijk gezegd, ik weet dat iedereen jong is geweest, maar "vroeger" was het toch allemaal wat braver heb ik het idee. Dus ja, daar heb ik last van, van die rotjongquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:31 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Deels mee eens, die kinderen zijn wel te overzien, iedereen is jong geweest
En die zijn er weer de dupe van.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook zoiets ja. De gemiddelde leeftijd van comazuipers is 15 en een klein beetje. Dus: verbieden we alcohol voor 16- en 17-jarigen.
"Bommenmaker" is ook een relatief begrip. Wat is een bom?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:34 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd, ik weet dat iedereen jong is geweest, maar "vroeger" was het toch allemaal wat braver heb ik het idee. Dus ja, daar heb ik last van, van die rotjong
Niet van bommenmakers. Dat komt hier bij mij in de buurt eigenlijk niet voor.
Betere voorlichting geven en mensen meer waarschuwen met JUISTE!!! informatie. Niet met die foking propaganda die HALT je verkoopt als je eens wordt gepakt.quote:
Die mensen die de buurt wel eens een poepie zullen laten ruiken met de jaarwisselingquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:35 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
"Bommenmaker" is ook een relatief begrip. Wat is een bom?
1 is correctquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:41 schreef BredeBroeder het volgende:
Dit soort berichten ook:
"Stel je voor dat iemand op de Dam een mortierbom afsteekt, zegt Ad Nieuwdorp, vuurwerkexpert van de Nationale Politie. 'Er vallen dan zo tien doden.' Ter illustratie schudt hij met een leeggemaakte mortier. 'Hier zat 165 gram kruit in, ongeveer drie keer zo veel als wat er in een handgranaat zit.' Steeds vaker komt de politie dit soort extreem zwaar vuurwerk tegen."
1. wat een lachtetje, een "mortierbom"Die gebruiken ze bij Defensie, mortier is niks anders dan een buis.
2. De vergelijking van vuurwerk met een handgranaat
quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:43 schreef Greyson het volgende:
[..]
1 is correct
2 is correct
Wat lul jij nou man. Überhaupt de geïmporteerde zware vuurwerk uit China of Polen wel eens gezien?
Daar wil je niet eens in de buurt zijn.
Denken dat je met een astronaut een prullenbak kan opblazenquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:22 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Gozer je slaat de plank totaal mis. Een pvc buis of een ander buis is genoeg om een mortier effect te bereiken.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:46 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
1 is correct, een mortierbom. whaha, zover ik weet gebruiken ze nog geen 120mm granaten bij vuurwerk om vijanden mee te dodenVolgensmij gaat daar een shell van een aantal inch is met een prachtig siereffect en zijn die niet bedoeld om schade aan te richten.
2: een handgranaat is idem gemaakt om schade aan te richten of te doden. Een handgranaat heeft een scherf uitwerking van 200m omtrek met een dodelijk gebied van 30m. Als je 10m van een cobra 6 afstaat is het ergste wat je hebt een piep in je oren. Enneh ja, ik heb het in m'n handen gehad en afgestoken zien wordenPrachtig spul.
quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:47 schreef Greyson het volgende:
[..]
Gozer je slaat de plank totaal mis. Een pvc buis of een ander buis is genoeg om een mortier effect te bereiken.
Volgens mij begrijp jij het bericht niet.
Waar staat dat ik dat denk?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
Denken dat je met een astronaut een prullenbak kan opblazen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
Zwaar vuurwerk is al verboden. Op welke grond denk je dat zwaar vuurwerk ook verdwijnt als je het legaal en lichte vuurwerk ook gaat verbieden?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:39 schreef Greyson het volgende:
Welke kansloze hoeren hebben op Nee gedrukt? Zeker de jongeren op FOK! Die bij hun pappie en mammie wonen.![]()
Ik zal een baksteen door je ruit kiepen. De overlast door zwaar vuurwerk wordt ieder jaar erger.
quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:49 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Waar staat dat ik dat denk?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I rest my casequote:Op vrijdag 27 december 2013 12:17 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik heb zelf al in geen 25 jaar vuurwerk gekocht hoor, maar die 12-jarigen die op 31/12 de hele dag rotzooi lopen te trappen, die hebben dat toch niet uit Polen geïmporteerd?![]()
Whatever kleine iele broeder.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:49 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]![]()
Ik ga hier niet eens op reageren, totaal geen verstand van vuurwerk.
Ja, ik lees het niet hoor.quote:
Ik zal het even parafraseren dan voor jequote:
simpel. het is dan eenvoudiger te handhavenquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:50 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zwaar vuurwerk is al verboden. Op welke grond denk je dat zwaar vuurwerk ook verdwijnt als je het legaal en lichte vuurwerk ook gaat verbieden?
En dan denk je dat het gaat verdwijnenquote:Op vrijdag 27 december 2013 13:06 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
simpel. het is dan eenvoudiger te handhaven
Uiteraard. Je ziet met die hoge boetebedragen en de focus van Nederlandse politie op te hard rijden, dat er nu praktisch niemand meer te hard rijdt.quote:Op vrijdag 27 december 2013 13:12 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
En dan denk je dat het gaat verdwijnen
Als dit er doorkomt, wordt dat uiteraard niet betaald door de gemeenten, maar de voorstanders van dergelijke vuurwerkshows.quote:Op vrijdag 27 december 2013 13:12 schreef Rivalo het volgende:
En al die gemeenten met budget problemen?
Ik woon in een kleine stad, dus dat wordt de meest zielige vuurwerkshow ooit.
Dat bedoel ik, dan komt er dus helemaal niets.quote:Op vrijdag 27 december 2013 13:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als dit er doorkomt, wordt dat uiteraard niet betaald door de gemeenten, maar de voorstanders van dergelijke vuurwerkshows.
Oh nee, wacht, toch niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee hoor, dat niet. Ik denk wel dat het gaat normaliseren. Dat schreef ik al eerderquote:Op vrijdag 27 december 2013 13:12 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
En dan denk je dat het gaat verdwijnen
Oh schei uit zegquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik zal het even parafraseren dan voor je
"Ik heb er geen verstand van, maar kleine etterbakjes zullen wel geen illegaal vuurwerk importeren, (dus schoppen ze rotzooi met vuurwerk dat je zo in de winkel hier kunt kopen)."
quote:Op vrijdag 27 december 2013 13:25 schreef Zelva het volgende:
Ach, maar zo'n vuurwerkshowtje kan ook best cool zijn:Wtf is dat, ging beetje mis zekerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
En wat heb je dan wel bedoeld?quote:Op vrijdag 27 december 2013 14:17 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Oh schei uit zeg
Jij gaat nou mij voorzeggen hoe ík m'n zin bedoeld heb
Lijkt me dat je hooguit kunt beweren dat je wat anders leest dan wat ik bedoeld heb.
quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:01 schreef jajablahblah het volgende:
Eerlijk gezegd zou ik het liefste een centraal vuurwerk hebben en het particulier afsteken helemaal verbieden.
Als dat niet haalbaar is (wat denkbaar is), dan zou ik ook wel voor een algeheel verbod tot afsteken zijn buiten de uren 23.00u op 31/12 tot 02.00u op 1/1.
Dat heeft niks te maken met het willen ontnemen van het plezier van mensen die graag op een verantwoorde manier vuurwerk afsteken op het moment van de jaarwisseling (al hoeft dat van mij ook niet), maar álles met het afsteken van vuurwerk door kinderen/jongeren op 31/12 overdag (en de dagen daarvoor).
Haha, volslagen belachelijke vergelijking inderdaad. Het kruitgewicht is alleen interessant als het kruit hetzelfde is, dat is zeker weten niet het geval dus iedere vergelijking op gewicht is zinloos. Daarnaast maakt het uit of er sprake is van explosieve ontbranding of detonatie. Kruit in vuurwerk ontbrandt explosief, springstof in een handgranaat detoneert. Ook op dat gebied loopt een vergelijking dus mank omdat een detonatie veel sneller gaat. En dan is er nog het omhulsel. Bij een handgranaat is dat metaal, bij vuurwerk is dat karton of plastic. Dat levert geen dodelijke scherven op zoals bij een handgranaat. Bovendien is het zwakker dan metaal waardoor de ontploffing ook veel minder zwaar is.quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:41 schreef BredeBroeder het volgende:
Dit soort berichten ook:
"Stel je voor dat iemand op de Dam een mortierbom afsteekt, zegt Ad Nieuwdorp, vuurwerkexpert van de Nationale Politie. 'Er vallen dan zo tien doden.' Ter illustratie schudt hij met een leeggemaakte mortier. 'Hier zat 165 gram kruit in, ongeveer drie keer zo veel als wat er in een handgranaat zit.' Steeds vaker komt de politie dit soort extreem zwaar vuurwerk tegen."
Het grappige is dat al die nitraten en zware knallers uit Litouwe en Tjechie komen en niet polen. Polen exporteert het alleen maarquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:19 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Tegenwoordig is alles heel simpel, of het slim is is wat anders. Je gaat naar een Poolse webshop en het wordt bezorgd gewoon door de postVerder heb je natuurlijk de handel en grootschalige handel binnen NL, en straat verkoop. Hoewel dat laatste niet veel voorkomt.
Rotjes zijn tegenover poolse nitraten ( even voor de leken ) gewoon bagger, de lont is veels te kort en de vertraging die erop zit veel te kort. Een nitraat is onmogelijk in te deuken, hoogwaardig afgewerkt met een lange dikke lont en een perfecte vertraging met mooie vlam. Wat nou illegaal?
tegenwoordig noemen we dat "bommen" hoorquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:07 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
[..]
Het grappige is dat al die nitraten en zware knallers uit Litouwe en Tjechie komen en niet polen. Polen exporteert het alleen maar
Vlinderbommen?quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:17 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
tegenwoordig noemen we dat "bommen" hoor
Honden nemen het gedrag van het baasje vaak over. Aangezien het jouw hond is, ben jij in feite de schuldige.quote:Op vrijdag 27 december 2013 20:39 schreef Lastpost het volgende:
M'n hond is het eens met de stelling, arme beestje ligt nu al onder de tafel.
weleens nitraat voor je voeten geworpen gekregen door een paar petjes?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waar trappen ze dan rotzooi mee? Met een astronautje?
Die zijn al verboden.quote:Op vrijdag 27 december 2013 22:40 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
weleens nitraat voor je voeten geworpen gekregen door een paar petjes?
Haha nee, verder nergens angstig voor en als pup zelfs al bij de vuurwerkshow op Scheveningen geweest zonder probleem. Is twee jaar geleden ineens gekomen, niets bijzonders gedaan.quote:Op vrijdag 27 december 2013 22:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Honden nemen het gedrag van het baasje vaak over. Aangezien het jouw hond is, ben jij in feite de schuldige.
Is je hond toevallig ook bang voor onweer?
Golden retriever of Labrador?quote:Op vrijdag 27 december 2013 22:58 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Haha nee, verder nergens angstig voor en als pup zelfs al bij de vuurwerkshow op Scheveningen geweest zonder probleem. Is twee jaar geleden ineens gekomen, niets bijzonders gedaan.
Ja, die kun je bij de speelgoedwinkel kopen...quote:Op vrijdag 27 december 2013 22:40 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
weleens nitraat voor je voeten geworpen gekregen door een paar petjes?
stoppen met opdraaien voor die kosten zou ik wel een voorstander van zijn ja.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:38 schreef RijstNatie het volgende:
Voetbal kost het land een veelvoud van dit. Gaan we dan ook maar het complete voetbal verbieden?
dus degene die zijn eigen hand eraf blaast moeten ze pas helpen als hij zelf betaald?quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:12 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
stoppen met opdraaien voor die kosten zou ik wel een voorstander van zijn ja.
Ja, want zonder vuurwerk wordt er niks meer gesloopt. Het is zelfs zo dat er zonder vuurwerk morgen wereldvrede is! En aids automatisch genezen. Het is fantastisch!quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:12 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
VMBO-examen vergelijkingquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:38 schreef RijstNatie het volgende:
Beste tegenstanders van vuurwerk ofwel mongooltjes...
Vuurwerk kost de staat inderdaad miljoenen aan vandalisme en medische diensten etc.
Voetbal kost het land een veelvoud van dit. Gaan we dan ook maar het complete voetbal verbieden?
Zou natuurlijk een rare zaak zijn, ordehandhaving is een publieke taak. De overheid moet die taak uitvoeren omdat zij ook het geweldsmonopolie heeft.quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:12 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Van mij mag voetbal ook verboden worden in haar huidige vorm. Doe dat maar gewoon als hobbie met wat vrienden.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:38 schreef RijstNatie het volgende:
Beste tegenstanders van vuurwerk ofwel mongooltjes...
Vuurwerk kost de staat inderdaad miljoenen aan vandalisme en medische diensten etc.
Honden, zijn dat niet die beesten waardoor elk stukje Nederland vol ligt met stront? Ga eerst maar eens de aanlijnplicht en opruimplicht handhaven voordat je daar medelijden mee gaat hebben.quote:Op vrijdag 27 december 2013 20:39 schreef Lastpost het volgende:
M'n hond is het eens met de stelling, arme beestje ligt nu al onder de tafel.
Maak je maar liever druk over katten, die zouden ze allemaal moeten opblazen met cobra's (*tenzij het huiskatten zijn die binnen blijven). Voor een hond betaal je belasting, laat een ambtenaar maar gaan poepscheppen voor dat geld.quote:Op zaterdag 28 december 2013 14:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Honden, zijn dat niet die beesten waardoor elk stukje Nederland vol ligt met stront? Ga eerst maar eens de aanlijnplicht en opruimplicht handhaven voordat je daar medelijden mee gaat hebben.
Het zit je blijkbaar erg hoog?quote:Op zaterdag 28 december 2013 15:02 schreef Tha_Duck het volgende:
Maak je maar liever druk over katten, die zouden ze allemaal moeten opblazen met cobra's (*tenzij het huiskatten zijn die binnen blijven). Voor een hond betaal je belasting, laat een ambtenaar maar gaan poepscheppen voor dat geld.
Nee hoor, maar heb gewoon een tyfushekel aan katten die buiten lopen. Smerige beesten. Honden kom ik op straat nagenoeg nooit tegen zonder baasje die toezicht houdt, stuk prettiger?quote:Op zaterdag 28 december 2013 15:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het zit je blijkbaar erg hoog?
't Is heel simpel: katten mogen buiten los lopen, honden niet.
Je kunt je afvragen of het in verhouding is.quote:Op zaterdag 28 december 2013 11:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zou natuurlijk een rare zaak zijn, ordehandhaving is een publieke taak. De overheid moet die taak uitvoeren omdat zij ook het geweldsmonopolie heeft.
Bakstenen ook maar verbieden dan?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:39 schreef Greyson het volgende:
Welke kansloze hoeren hebben op Nee gedrukt? Zeker de jongeren op FOK! Die bij hun pappie en mammie wonen.![]()
Ik zal een baksteen door je ruit kiepen. De overlast door zwaar vuurwerk wordt ieder jaar erger.
Zijn vooral van die kut pubers van 15-20 jaar. Maar ook 30+ (die zich gedragen als kind van 15) kunnen er ook wat van.
In dat geval: stuur onze soldaten dan maar op pad met vuurwerk. Stukken goedkoper. De vijand zal onze 'experts' dankbaar zijnquote:Op vrijdag 27 december 2013 12:43 schreef Greyson het volgende:
[..]
1 is correct
2 is correct
Wat lul jij nou man. Überhaupt de geïmporteerde zware vuurwerk uit China of Polen wel eens gezien?
Daar wil je niet eens in de buurt zijn.
Oh weer zo'n dierenliefhebber.quote:Op zaterdag 28 december 2013 14:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Honden, zijn dat niet die beesten waardoor elk stukje Nederland vol ligt met stront? Ga eerst maar eens de aanlijnplicht en opruimplicht handhaven voordat je daar medelijden mee gaat hebben.
Juist illegaal siervuurwerk is veiliger dan legaal siervuurwerk. Een illegaal blok kan door zijn grote afmeting grondvlak en geringe hoogte onmogelijk omvallen (tevens weegt zo'n blok echt zwaar). Terwijl consumenten vuurwerk vaak een relatief klein grondvlak en grotere hoogte hebben. Zijn dus topzwaar, en kiepen makkelijk om.quote:Op zondag 29 december 2013 09:53 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Oh weer zo'n dierenliefhebber.![]()
Hier hebben we overigens gewoon gedeeltes in ons gehucht waar ze los mogen lopen en waar er geen opruimplicht geldt. Al ben ik het overigens met je eens dat je het gewoon hoort op te ruimen in woonwijken e.d. maar hier in het bos laat ik dat beest d'r goddelijke gang gaan, lost toch vanzelf op binnen enkele dagen.
Maar om ontopic te blijven, gezien het geringe aantal ongelukken en het plezier dat het zoveel mensen geeft zou ik het niet willen verbieden. Niets mooier dan een goed georganiseerde vuurwerk show, dus wat mij betreft haalt iedere grote stad zelf alles uit de kast, win-win.![]()
Overigens vind ik dat illegaal siervuurwerk wel riskant, het aantal keer dat ik zo'n flinke pot/box gewoon om zag gaan waardoor de boeketten op kruishoogte de straat door gingen is niet op 1 hand te tellen.
Maar hoe vaak zie je dat laatste nou gebeuren? Zie mensen met hun dronken kop vuurpijlen afsteken vanuit de hand, siervuurwerk dat niet werkt wordt gewoon weer aangestoken met een lontje van ander vuurwerk dat erin gepropt wordt. Potten worden gewoon neergezet op een meter afstand van de voordeur en iedereen doet maar wat en loopt gewoon tussen de potten van kilo's door.quote:Op zondag 29 december 2013 09:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Juist illegaal siervuurwerk is veiliger dan legaal siervuurwerk. Een illegaal blok kan door zijn grote afmeting grondvlak en geringe hoogte onmogelijk omvallen (tevens weegt zo'n blok echt zwaar). Terwijl consumenten vuurwerk vaak een relatief klein grondvlak en grotere hoogte hebben. Zijn dus topzwaar, en kiepen makkelijk om.
Daarbij, elk stuk siervuurwerk dient gewoon vastgezet te worden. Gewoon verantwoord mee omgaan dus.
Mensen met hun dronken kop...je zegt het zelf al. Met een dronken kop mag je ook geen auto besturen. Alcohol en vuurwerk is gewoon stom. Maar dat maakt vuurwerk nog niet gevaarlijk.quote:Op zondag 29 december 2013 10:04 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Maar hoe vaak zie je dat laatste nou gebeuren? Zie mensen met hun dronken kop vuurpijlen afsteken vanuit de hand, siervuurwerk dat niet werkt wordt gewoon weer aangestoken met een lontje van ander vuurwerk dat erin gepropt wordt. Potten worden gewoon neergezet op een meter afstand van de voordeur en iedereen doet maar wat en loopt gewoon tussen de potten van kilo's door.![]()
Ik heb het overigens niet over die taarten van een kilo of 10, maar die wat hogere 15x15cm e.d. die ik geregeld zie om lazeren en daar komen nog aardige dingen uit zetten, zeker op de grond.
Dan zou ik vanuit dat oogpunt toch moeten opperen voor een verbod voor particulieren. Als ik gewoon om me heen kijk denk ik dat 5% zich netjes gedraagt met vuurwerk en de instructies daadwerkelijk opvolgt, zo'n 25% doet het wat mij betreft prima en neemt de regels met een korreltje zout en de rest doet maar wat en hoopt dat het zonder kleerscheuren afloopt.quote:Op zondag 29 december 2013 10:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
Moeilijk?
Dan geen vuurwerk afsteken. Want dan ben je als persoon niet in staat je verantwoordelijkheid te nemen. Maar ga aub niet zeggen dat vuurwerk gevaarlijk is.
Misschien ligt het dan idd aan de buurt waarin je woont. Hier steekt het gros het op een verantwoorde manier af. Tuurlijk heb je hier ook stokende jochies, maar die vernielen niets.quote:Op zondag 29 december 2013 10:20 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dan zou ik vanuit dat oogpunt toch moeten opperen voor een verbod voor particulieren. Als ik gewoon om me heen kijk denk ik dat 5% zich netjes gedraagt met vuurwerk en de instructies daadwerkelijk opvolgt, zo'n 25% doet het wat mij betreft prima en neemt de regels met een korreltje zout en de rest doet maar wat en hoopt dat het zonder kleerscheuren afloopt.
Maar vuurwerk is wel degelijk gevaarlijk, dat het risico op problemen/ongevallen praktisch 0 is wanneer je het goed afsteekt, doet daar weinig aan af vind ik. Juist omdat het door iedereen te koop is, de meeste die het afsteken niet bepaald nuchter meer zijn en het (hier in ieder geval) vooral de kinderen in veel volwassenen naar boven haalt die er dan ook vrij baldadig mee omgaan. Vind de cijfers qua verwondingen altijd een verrassing als ik zie hoe er hier met het vuurwerk wordt omgegaan, beetje meer pech en die landelijke cijfers zouden alleen al in dit gehucht gehaald kunnen worden.![]()
En de jeugd, die maken er helemaal een potje van met het mixen van verschillende soorten kruit, opstapelen van verschillend soort vuurwerk en dat alles voor de grootste knal, over de schade maar niet te spreken op speeltoestellen, gebouwen, hekwerken en waterleidingen.
Al klink ik nu wel heel verzuurd en oud.
Bij voorkeur zie ik geen verbod hoor, wordt al genoeg verboden hier in Nederland. Echter, wanneer het overgrote deel van de bezitters maar wat aanklooit en daarmee ook anderen (in woonwijken) in gevaar brengt moet je misschien toch eens gaan nadenken of dit wel de manier is waarop het afgestoken moet worden.quote:Op zondag 29 december 2013 10:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Misschien ligt het dan idd aan de buurt waarin je woont. Hier steekt het gros het op een verantwoorde manier af. Tuurlijk heb je hier ook stokende jochies, maar die vernielen niets.
Dus jij wilt een verbod omdat er een groep is die zich niet aan de regels houdt? Want het zijn gewoon regels waaraan je je moet houden.
Ik denk juist dat het laatste (aanwijsplekken) voor veel problemen zou zorgen. Op dit moment is het vuurwerk verspreid door de stad of dorp. Maar dan krijg je plekken met een hele hoge concentratie vuurwerk afstekers. Iedereen wil zo snel mogelijk weer terug naar binnen. Met als gevolg dat het een onoverzichtelijke janboel wordt. Mensen staan dicht bij elkaar, en hebben allemaal het vuurwerk bij zich liggen. Ik denk juist dat dat vragen om ongelukken is.quote:Op zondag 29 december 2013 11:16 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Bij voorkeur zie ik geen verbod hoor, wordt al genoeg verboden hier in Nederland. Echter, wanneer het overgrote deel van de bezitters maar wat aanklooit en daarmee ook anderen (in woonwijken) in gevaar brengt moet je misschien toch eens gaan nadenken of dit wel de manier is waarop het afgestoken moet worden.
Zag van de week weer een filmpje voorbij komen waarbij vermeld werd dat 45% van de vuurwerkslachtoffers slechts omstander is, dat vind ik dan wel schokkend. En natuurlijk, van al die vele duizenden kilo's die afgestoken worden door een massa aan mensen zijn het 'maar' een kleine 700 slachtoffers en betreft het over het algemeen relatief kleine verwondingen, maar toch ...
Van wat ik ervaar zou ik eerder spreken van geluk in veel gevallen dan van verantwoord afsteken. Een algeheel verbod zie ik niet zitten, maar ik zou het wel toejuichen wanneer er in iedere gemeente een of meerdere aanwijsplaatsen zouden zijn waar het siervuurwerk wordt afgestoken om maar iets te opperen.
Dat ook idd. Het mag tussen 10.00 uur smorgens en 2 uur snachts. Niet 29 december om 3 uur in de nacht.quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:56 schreef Paul het volgende:
En een verbod op legaal vuurwerk, lost dat geknal (van illegaal vuurwerk) op?quote:Op zondag 29 december 2013 12:14 schreef 88-4 het volgende:
[..]
Dat ook idd. Het mag tussen 10.00 uur smorgens en 2 uur snachts. Niet 29 december om 3 uur in de nacht.
Prima dat er vuurwerk wordt afgestoken, maar ondertussen wordt hier al een maand geknalt en zal het nog wel een maand doorgaan ook.
Meer kracht dan een handgranaat? Dat wordt nergens beweerd, maar is exact de bedoeling van de wel gedane bewering: mensen als jou het laten verbasteren tot "vuurwerk krachtiger dan een handgranaat"quote:Op zondag 29 december 2013 12:36 schreef MsMessy het volgende:
Ze steken hier complete granaten en clusterbommen af lijkt het wel.
Je hebt wel een wapenwet in Nederland, maar de laatste weken van december laat je minderjarigen zonder verantwoordelijkheid met vuurwerk op straat met meer kracht dan een gewone handgranaat.
Nee lekker slim! Dan moet de staat ook niet gaan lopen janken over schade en gewonden.
Ik pleit voor meer controle op illegaal vuurwerk, want voor mijn gevoel word er nog niet 5% van onderschept en dat is gelijk ook wat bij veel mensen juist de irritatie opwekt over vuurwerk.
Ja oké het is misschien overdreven, maar de knallen zijn werkelijk geen rotjes of strijkers meer. Gisteren klonk het hier alsof ze de Kuip hadden opgeblazen. Een grote doffe dreun die duidelijk voelbaar was. En dat is in mijn ogen dus verre van normaal.quote:Op zondag 29 december 2013 12:39 schreef Phlogi2013 het volgende:
[..]
Meer kracht dan een handgranaat? Dat wordt nergens beweerd, maar is exact de bedoeling van de wel gedane bewering: mensen als jou het laten verbasteren tot "vuurwerk krachtiger dan een handgranaat"
Lul niet met je onzin over clusterbommen en handgranaten. Verdiep je in de materie. Media en politie doen hun best om illegaal vuurwerk tot zeer gevaarlijk te bestempelen.quote:Op zondag 29 december 2013 12:36 schreef MsMessy het volgende:
Ze steken hier complete granaten en clusterbommen af lijkt het wel.
Je hebt wel een wapenwet in Nederland, maar de laatste weken van december laat je minderjarigen zonder verantwoordelijkheid met vuurwerk op straat met meer kracht dan een gewone handgranaat.
Nee lekker slim! Dan moet de staat ook niet gaan lopen janken over schade en gewonden.
Ik pleit voor meer controle op illegaal vuurwerk, want voor mijn gevoel word er nog niet 5% van onderschept en dat is gelijk ook wat bij veel mensen juist de irritatie opwekt over vuurwerk.
Ik heb het niet eens over wat voor naampjes ze hebben. Ik heb het over de kracht van het geluid wat die krengen voorbrengen en hoe hard mijn ramen staan te rammelen van die rotzooi.quote:Op zondag 29 december 2013 12:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Lul niet met je onzin over clusterbommen en handgranaten. Verdiep je in de materie. Media en politie doen hun best om illegaal vuurwerk tot zeer gevaarlijk te bestempelen.
Feit is, dat Cobra's zeer betrouwbaar zijn, heel netjes zijn afgewerkt, amper kruit lekken, en een goede vertraging hebben.
Terwijl Nederlands consumentenvuurwerk vaak instabiel staat, slordig is afgewerkt, meer kruit lekken, en vaker weigeren.
En die onzin dat een Cobra 6 gevaarlijker is dan een handgranaat? Haha, wat een onzin. In een aantal Europese landen mag je die dingen gewoon afsteken, het is en blijft gewoon vuurwerk.
Doe een legale knaller in je mond en steek hem aan, das pas gevaarlijk.
Veel plezier achter de geraniums.quote:Op zondag 29 december 2013 12:48 schreef MsMessy het volgende:
[..]
Ik heb het niet eens over wat voor naampjes ze hebben. Ik heb het over de kracht van het geluid wat die krengen voorbrengen en hoe hard mijn ramen staan te rammelen van die rotzooi.
Daarbij vertel het al die handenloze jochies op 1 januari maar hoe onschuldig die troep die je afsteekt is. En was het maar dat de slachtoffers degene zijn die het ook afsteken, maar nee het is veel vaker iemand die in de buurt stond te kijken.
Ik zie mijn geld niet in rook opgaan en heb al mijn vingertjes nog op 1 januari.
Ik wens voor jullie dat je niet arm en gehandicapt aan 2014 zal beginnen.
Hoeveel vaker is het iemand die in de buurt stond te kijken, heb je hier cijfers van? Het komt op mij over als totale onzin.quote:Op zondag 29 december 2013 12:48 schreef MsMessy het volgende:
Daarbij vertel het al die handenloze jochies op 1 januari maar hoe onschuldig die troep die je afsteekt is. En was het maar dat de slachtoffers degene zijn die het ook afsteken, maar nee het is veel vaker iemand die in de buurt stond te kijken.
Ze hoeven het van mij niet te verbieden, maar beperk het tot oudjaarsdag. Het is idd wel waar dat het illegale spul vaak betrouwbaarder lijkt dan die legale troep, maar gaat het mis met het illegale spul, dan gaat het ook goed mis.quote:Op zondag 29 december 2013 12:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
En een verbod op legaal vuurwerk, lost dat geknal (van illegaal vuurwerk) op?
Het is legaal alleen toegestaan op oudjaarsdag. Degene die zich daar niet aan houden, zijn al in overtreding. Er wordt alleen te weinig aan gedaan.quote:Op zondag 29 december 2013 14:55 schreef 88-4 het volgende:
[..]
Ze hoeven het van mij niet te verbieden, maar beperk het tot oudjaarsdag. Het is idd wel waar dat het illegale spul vaak betrouwbaarder lijkt dan die legale troep, maar gaat het mis met het illegale spul, dan gaat het ook goed mis.
Valt ook weinig aan te doen. Je pakt er een paar op heterdaad meer niet. Zelfde verhaal met te hard rijden, mag niet...maar veel rijden elke keer te hard en zullen nooit een bon krijgen.quote:Op zondag 29 december 2013 14:58 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het is legaal alleen toegestaan op oudjaarsdag. Degene die zich daar niet aan houden, zijn al in overtreding. Er wordt alleen te weinig aan gedaan.
Jij hebt daar duidelijk ervaring mee gezien je gebrek aan inzicht dat cobra's etc levensgevaarlijk zijn.quote:Op zondag 29 december 2013 12:43 schreef tja77 het volgende:
En die onzin dat een Cobra 6 gevaarlijker is dan een handgranaat? Haha, wat een onzin. In een aantal Europese landen mag je die dingen gewoon afsteken, het is en blijft gewoon vuurwerk.
Doe een legale knaller in je mond en steek hem aan, das pas gevaarlijk.
Luister malloot, al het vuurwerk dat verkeerd wordt gebruikt is gevaarlijk.quote:Op zondag 29 december 2013 18:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Jij hebt daar duidelijk ervaring mee gezien je gebrek aan inzicht dat cobra's etc levensgevaarlijk zijn.
Wat doet het er in godsnaam toe dat zo'n ding veiliger afsteekt, het gaat om de kracht en de decibels malloot. Een handgranaat is ook 'veilig te gebruiken' maar gooi je hem zoals menig petjedragende dronken kankermongool een groep in 'voor de lol' wat ze al jaren met nitraat doen heb je een ander resultaat.
Luister jij eens amoebe, er is geen GARANTIE dat het verantwoord gebruikt word, al helemaal niet bij dronken gepeupel en kinderen, daar is 1 januari het bewijs van. En ik heb dat vroeger zelf ook gedaan, waar ik bijna blind en doof van ben geraakt toen.quote:Op zondag 29 december 2013 18:53 schreef tja77 het volgende:
[..]
Luister malloot, al het vuurwerk dat verkeerd wordt gebruikt is gevaarlijk.
Als je een cobra 6 gewoon afsteekt en afstand neemt is er niks gevaarlijks aan. Tis gewoon een stukje vuurwerk. Als je een legale vuurpijl op iemand richt en afsteekt is dat vele malen gevaarlijker. Dus pleur op met je kracht en decibels.
Bij verantwoord gebruik is geen enkel stuk vuurwerk gevaarlijk.
Dat ik een andere mening heb, wil niet zeggen dat ik ongelijk heb.quote:Op zondag 29 december 2013 19:00 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Luister jij eens amoebe, er is geen GARANTIE dat het verantwoord gebruikt word, al helemaal niet bij dronken gepeupel en kinderen, daar is 1 januari het bewijs van. En ik heb dat vroeger zelf ook gedaan, waar ik bijna blind en doof van ben geraakt toen.
Volgens jouw rethoriek kun je dus ook wel echte tnt stafen en kneedbommen gaan aanbieden in de vuurwerk winkels want met verantwoord gebruik is er natuurlijk niks aan de hand, deel maar ook alvast zware machine geweren uit want als je die in de lucht richt is er niks aan de hand, waarom geven we niet elke bezopene een Anti personeel landmijn, ga je daar niet opstaan is het helemaal verantwoord hoor!
Ja exact, als het door experts gedaan word is er niks aan de hand, maar nogmaals wat je nu al 4 posts loopt te negeren; het word afgestoken door dronken malloten en kinderen. Verder ga ik niet meer op je in, je zoekt het maar uit en veel plezier op de eerste hulp dinsdag.quote:Op zondag 29 december 2013 19:12 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vuurwerk is niet gevaarlijk, het is bedoelt om mensen te vermaken, amuseren en voor een schouwspel te zorgen. Zolang dat ermee gedaan wordt, is er niks aan de hand.
Nee, niet door experts.quote:Op zondag 29 december 2013 19:18 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ja exact, als het door experts gedaan word is er niks aan de hand, maar nogmaals wat je nu al 4 posts loopt te negeren; het word afgestoken door dronken malloten en kinderen. Verder ga ik niet meer op je in, je zoekt het maar uit en veel plezier op de eerste hulp dinsdag.
Hangt van de gemeente af. Er is niet overal evenveel overlast van vuurwerk en het is ook niet overal even eenvoudig om een centrale show te organiseren. Er zijn sommige gemeenten waar je uiteindelijk meer geld kwijt bent aan het centraal afsteken dan je ooit kwijt zult zijn aan de schade die door particulier vuurwerk wordt veroorzaakt.quote:vuurwerk moet op een centraal punt groot worden afgestoken in elk dorp
Ja en die heeft iemand er zojuist met die gofferretyfus kolerezooi er zojuist ook af geschoten.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |