abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134686676
Alle geloofssystemen gaan uit van goed en kwaad. Zowel in de Abrahamitische geloven als in het Boeddhisme wordt er vanuit gegaan dat je acties (als mens zijnde ) op aarde bepalen wat er met je gebeurt in het hiernamaals.

In het monotheisme doorziet God goed en slecht in elke mens. God doorziet alles, aldus de Koran en Bijbel. Op de dag des oordeels worden alle mensen beoordeeld naar hun daden en dan zullen de goeden slechten gescheiden worden. De goeden gaan naar de hemel en de slechten gaan naar de hel. In het boeddhisme blijf je altijd gereincarneerd worden op deze wereld van leiden als je slecht leeft (ik geloof dat de eindeloze cyclus van reincarnatie in deze wereld van leiden samsara wordt genoemd) en als je een verlicht leven leidt beland je in de nirvana, een soort hemel wat een plaats zonder leiden is.

Ook in ons strafrecht gaan we uit van straf op basis van "slechte" daden. En ons hele juridisch systeem is gebaseerd op het principe van vrije wil, net zoals dat van het systeem van de religies.
Maar hoe weten we zeker dat mensen uberhaupt een vrije wil hebben? Dat nemen we veel te gemakkelijk aan. Naar mijn idee hebben wij mensen de illusie dat we een vrije wil hebben en daarom is onze hele maatschappij en geloofssysteem daarnaar gevormd.

Dick Swaab schreef een bekend boek genaamd "wij zijn ons brein" waarin hij wetenschappelijk beargumenteerd dat we geen enkele vrije wil hebben. Ons brein stuurt ons, wij sturen ons brein niet. Dit gaat misschien niet helemaal op in de werkelijkheid, maar ik ben ervan overtuigd dat dit grotendeels waar is.

Kiest een psychopaat er vrijwillig voor om psychopaat te zijn? Nee, hij heeft een hersenziekte. Zijn hersenen wijken fysiek af van dat van anderen en daar kan hij niks van doen. We kunnen aannemen dat dit ook geldt voor extreme sadisten etcetera.

Onze genen coderen de chemische samenstelling van ons brein en daarmee onze persoonlijkheid en ons geweten. Niet iedereen heeft dezelfde chemische samenstelling in zijn brein en niet iedereen heeft dus hetzelfde rechtvaardigheidsgevoel of mate van barmhartigheid. Bovendien worden verdere gedragingen die we vertonen bepaald door de omgeving waar we in opgroeien (ouders, cultuur van land van herkomst, tijdplaatsgebondenheid) en daar hebben we zelf nooit de hand in gehad toen we geboren werden.

Bovendien zijn goed en slecht subjectieve begrippen. In de bijbel was overspelige vrouwen stenigen normaal, slaven houden was normaal en volken die je niet zinde uitroeien was ook normaal. Vandaag de dag zien we deze dingen als "slecht".

Moraal van het verhaal: hoe kunnen de mensen beoordeelt worden op hun daden als ze zelf geen vrije wil hebben, immers hun persoonlijkheid wordt gevormd door hun genen en de plek waar ze opgroeien en met wie ze opgroeien bepalen hun verdere gedragingen. Mensen die dus volgens welke standaard dan ook "slechte" gedragingen vertonen kunnen daarop niet veroordeeld worden want dat is onrechtvaardig.

Gelovigen, overtuig mij maar ;)
pi_134687877
Kant heeft daar een goede oplossing voor. Als er determinisme is dan is een rechter ook gedetermineerd om het gedrag te veroordelen.
pi_134688170
quote:
14s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:05 schreef superdrufus het volgende:
Kant heeft daar een goede oplossing voor. Als er determinisme is dan is een rechter ook gedetermineerd om het gedrag te veroordelen.
Interessant, zou je het wat dieper kunnen uitleggen of een link plaatsen want ik begrijp het niet helemaal.
pi_134715969
quote:
Ik zal de links bekijken en later reageren.

En om de vraagstelling in het topic duidelijk te maken (voor gelovigen):

Hoe kunnen jullie hemel en hel rechtvaardigen als de mens geen of weinig vrije wil heeft?
pi_134716202
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 15:03 schreef Libertarisch het volgende:

Hoe kunnen jullie hemel en hel rechtvaardigen als de mens geen of weinig vrije wil heeft?
Dat lijkt me inderdaad een onoplosbaar probleem.

Een moraliteit gebaseerd op beloning en straf lijkt me op voorhand niet te verenigen met persoonlijke vrijheid. En zonder persoonlijke vrijheid bestaat echte moraliteit niet.

Dat is 1 van de belangrijkste consistentieproblemen in bijvoorbeeld het Christendom.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_134722700
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 15:09 schreef Libertarisch het volgende:
Alle geloofssystemen gaan uit van goed en kwaad. Zowel in de Abrahamitische geloven als in het Boeddhisme wordt er vanuit gegaan dat je acties (als mens zijnde ) op aarde bepalen wat er met je gebeurt in het hiernamaals.

In het monotheisme doorziet God goed en slecht in elke mens. God doorziet alles, aldus de Koran en Bijbel. Op de dag des oordeels worden alle mensen beoordeeld naar hun daden en dan zullen de goeden slechten gescheiden worden. De goeden gaan naar de hemel en de slechten gaan naar de hel. In het boeddhisme blijf je altijd gereincarneerd worden op deze wereld van leiden als je slecht leeft (ik geloof dat de eindeloze cyclus van reincarnatie in deze wereld van leiden samsara wordt genoemd) en als je een verlicht leven leidt beland je in de nirvana, een soort hemel wat een plaats zonder leiden is.

Ook in ons strafrecht gaan we uit van straf op basis van "slechte" daden. En ons hele juridisch systeem is gebaseerd op het principe van vrije wil, net zoals dat van het systeem van de religies.
Maar hoe weten we zeker dat mensen uberhaupt een vrije wil hebben? Dat nemen we veel te gemakkelijk aan. Naar mijn idee hebben wij mensen de illusie dat we een vrije wil hebben en daarom is onze hele maatschappij en geloofssysteem daarnaar gevormd.

Dick Swaab schreef een bekend boek genaamd "wij zijn ons brein" waarin hij wetenschappelijk beargumenteerd dat we geen enkele vrije wil hebben. Ons brein stuurt ons, wij sturen ons brein niet. Dit gaat misschien niet helemaal op in de werkelijkheid, maar ik ben ervan overtuigd dat dit grotendeels waar is.

Kiest een psychopaat er vrijwillig voor om psychopaat te zijn? Nee, hij heeft een hersenziekte. Zijn hersenen wijken fysiek af van dat van anderen en daar kan hij niks van doen. We kunnen aannemen dat dit ook geldt voor extreme sadisten etcetera.

Onze genen coderen de chemische samenstelling van ons brein en daarmee onze persoonlijkheid en ons geweten. Niet iedereen heeft dezelfde chemische samenstelling in zijn brein en niet iedereen heeft dus hetzelfde rechtvaardigheidsgevoel of mate van barmhartigheid. Bovendien worden verdere gedragingen die we vertonen bepaald door de omgeving waar we in opgroeien (ouders, cultuur van land van herkomst, tijdplaatsgebondenheid) en daar hebben we zelf nooit de hand in gehad toen we geboren werden.

Bovendien zijn goed en slecht subjectieve begrippen. In de bijbel was overspelige vrouwen stenigen normaal, slaven houden was normaal en volken die je niet zinde uitroeien was ook normaal. Vandaag de dag zien we deze dingen als "slecht".

Moraal van het verhaal: hoe kunnen de mensen beoordeelt worden op hun daden als ze zelf geen vrije wil hebben, immers hun persoonlijkheid wordt gevormd door hun genen en de plek waar ze opgroeien en met wie ze opgroeien bepalen hun verdere gedragingen. Mensen die dus volgens welke standaard dan ook "slechte" gedragingen vertonen kunnen daarop niet veroordeeld worden want dat is onrechtvaardig.

Hoewel ik geen gelovige ben ga ik toch even op je schrijfsel in.

Volgens mij is de essentie van religie dat er twee wegen zijn, een naar dood en verderf, de ander leidt ten leven.
Dit komt mooi naar voren bij het tabernakel dat een alchemistische weg beschrijft.

De godsdienst van vandaag met straf en beloning, daar heb ik helemaal niets mee.

Maar het volgende, psychopatie is een geesteziekte, niet een afwijking van de fisieke hersenen.
Met brein word volgens mij dan ook niet de hersenen bedoeld maar de psyche die gevormd word door zoals je zegt de omgeving enz.
Als er een afwijking is in de hersenen hoeft dat niet te betekenen dat iemand psychisch gestoord is.
Wat te denken van mensen die een beroerte hebben gehad en waarbij een deel van de hersenen beschadigd is, het betekent niet dat ze gestoord zijn maar vaak wel dat ze beperkt zijn in hun fuctioneren.

Ik zou het niet in de genen zoeken maar in de psyche en die is immaterieel.

Heb jij geen vrije wil? maak je geen keuze, beslis je niet hoe je je kamer of huis inricht, waar je je vakantie wilt gaan vieren?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_134726981
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 19:05 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Hoewel ik geen gelovige ben ga ik toch even op je schrijfsel in.

Volgens mij is de essentie van religie dat er twee wegen zijn, een naar dood en verderf, de ander leidt ten leven.
Dit komt mooi naar voren bij het tabernakel dat een alchemistische weg beschrijft.

De godsdienst van vandaag met straf en beloning, daar heb ik helemaal niets mee.

Maar het volgende, psychopatie is een geesteziekte, niet een afwijking van de fisieke hersenen.
Met brein word volgens mij dan ook niet de hersenen bedoeld maar de psyche die gevormd word door zoals je zegt de omgeving enz.
Als er een afwijking is in de hersenen hoeft dat niet te betekenen dat iemand psychisch gestoord is.
Wat te denken van mensen die een beroerte hebben gehad en waarbij een deel van de hersenen beschadigd is, het betekent niet dat ze gestoord zijn maar vaak wel dat ze beperkt zijn in hun fuctioneren.

Ik zou het niet in de genen zoeken maar in de psyche en die is immaterieel.

Heb jij geen vrije wil? maak je geen keuze, beslis je niet hoe je je kamer of huis inricht, waar je je vakantie wilt gaan vieren?
Dit is eigenlijk geen topic over de vrije wil op zich maar ik zal mijn mening over de vrije wil even verduidelijken. Ik geloof niet dat de psyche immaterieel is, dat is een illusie waar de meeste mensen zelfs vandaag de dag nog in geloven. Ik zal je een voorbeeld geven.

Als je drinkt krijg je alcohol in je systeem. Die alcohol zorgt voor een verandering in je psyche (je wordt losbandiger etc) dus een bepaald stofje in je hersenen zorgt voor een verschil in je psyche. Als je LSD, DMT of andere hallucinogene drugs neemt verandert de wereld om je heen radicaal, dus zorgt een stofje in je hersenen voor een verandering in de psyche. Hetzelfde geldt voor cocaine (dopamine explosie) en MDMA (serotonine explosie).

Dopamine zorgt ervoor dat je zelfverzekerd bent en je goed voelt. Serotonine zorgt er eveneens voor dat je je goed voelt. Een te laag serotonine niveau in je hersenen zorgt ervoor dat je depressief bent, daarom blokkeren antidepressiva de afbraak van serotonine zodat je serotonine huishouding op orde komt waardoor je minder angstig/depressief of compulsief bent. Antipsychotica zorgen voor een verandering in je dopamine huishouding en hebben andere effecten op je brein waardoor schizofrenen en mensen met een bipolaire stoornis minder klachten hebben.

Ook zijn er voorbeelden bekend van mensen wiens hersens beschadigd zijn door een ongeluk waardoor ze een radicale persoonlijkheidsverandering doormaken. Ook zijn sommige mensen hyperseksueel geworden door medische ingrepen in de hersenen.

Je genen coderen wat voor melatonine niveaus zich bevinden in je haar,huid en ogen (waardoor sommige mensen blond haar hebben en anderen zwart) maar ook coderen genen hoe de chemische huishouding in je hersenen gevormd wordt. Daarom worden psychische stoornissen maar ook intelligentie en persoonlijkheid doorgegeven van ouders op kinderen.

Voorbeeld van vakantie vieren:

Ik ga op vakantie naar chersonisos (of hoe dat ook heet), een party badplaats voor jongeren. De kans is groot dat als ik kies voor een vakantie naar chersonisos ik voldoe aan bepaalde kenmerken, namelijk jong, lager opgeleid en met een extraverte persoonlijkheid. Verder heb ik dan waarschijnlijk vrienden die chersonisos ook een leuke plaats vinden om naartoe te gaan en dan is de kans groter dat ik mee ga. Als ik deze kenmerken als grotendeels buiten mijn macht beschouw dan is de keuze voor die vakantiebestemming verre van volledig vrij geweest.
pi_134727375
Ik wil ook nog even als voorbeeld dieper op seksualiteit ingaan.

Of iemand homo of hetero is wordt al in de baarmoeder bepaald. Ik wist toen ik 5 jaar was al wel dat ik hetero was. Homo's zijn ook homo geboren. Dick Swaab heeft aangetoond dat homo's een hersenkwab hebben die afwijken van de hetero's waardoor ze homo zijn. Dit verschil is aanwezig bij alle homo's.
pi_134727726
quote:
Maar gesteld dat mensen geen vrije wil (oftewel al het gedrag wordt bepaald door hun genen icm omgevingsfactoren) hebben, hoe kunnen ze dan kiezen of ze mensen wel of niet beoordelen op hun daden? Hun gevoel voor rechtvaardigheid is dan immers ook geen vrije keuze.
pi_134727836
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 21:44 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wil ook nog even als voorbeeld dieper op seksualiteit ingaan.

Of iemand homo of hetero is wordt al in de baarmoeder bepaald. Ik wist toen ik 5 jaar was al wel dat ik hetero was. Homo's zijn ook homo geboren. Dick Swaab heeft aangetoond dat homo's een hersenkwab hebben die afwijken van de hetero's waardoor ze homo zijn. Dit verschil is aanwezig bij alle homo's.
Zo! dat is nog eens een antwoord :D

Even kort want ik moet morgen vroeg weer aan het werk, ik wist ook al vroeg dat ik hetero was en ik kan je claim niet tegenspreken omdat ik hier niet in thuis ben.
Morgen probeer ik op je andere antwoord in te gaan ;)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_134728068
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 21:55 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Maar gesteld dat mensen geen vrije wil (oftewel al het gedrag wordt bepaald door hun genen icm omgevingsfactoren) hebben, hoe kunnen ze dan kiezen of ze mensen wel of niet beoordelen op hun daden? Hun gevoel voor rechtvaardigheid is dan immers ook geen vrije keuze.
Dat klopt, sommige mensen zijn geboren zonder rechtvaardigheidsgevoel. Josef Mengele (arts in concentratiekamp auschwitz) vond het bijvoorbeeld leuk om medische experimenten uit te voeren op de gevangenen in Auschwitz. Hij testte hoe veel mensen van bepaalde middelen konden hebben voordat ze stierven en hij naaide tweelingen aan elkaar om te kijken wat de uitkomst zou zijn. Soms doodde hij meerdere tweelingenparen op 1 avond. Hij deed meer experimenten met tweelingen in het kader van wetenschappelijk onderzoek voor de nazi's.

Hij hield een dagboek bij en nergens blijkt uit dat hij spijt had. Hij zag zijn daden als goed en verantwoord en hij vond het niet erg dat hij mensen doodde aangezien het toch inferieure mensen waren (in zijn ogen).

Alleen vraag ik me af hoe religies hun systemen van karma, reincarnatie en de hel kunnen verantwoorden als er geen vrije wil is...
pi_134729889
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat klopt, sommige mensen zijn geboren zonder rechtvaardigheidsgevoel. Josef Mengele (arts in concentratiekamp auschwitz) vond het bijvoorbeeld leuk om medische experimenten uit te voeren op de gevangenen in Auschwitz. Hij testte hoe veel mensen van bepaalde middelen konden hebben voordat ze stierven en hij naaide tweelingen aan elkaar om te kijken wat de uitkomst zou zijn. Soms doodde hij meerdere tweelingenparen op 1 avond. Hij deed meer experimenten met tweelingen in het kader van wetenschappelijk onderzoek voor de nazi's.

Hij hield een dagboek bij en nergens blijkt uit dat hij spijt had. Hij zag zijn daden als goed en verantwoord en hij vond het niet erg dat hij mensen doodde aangezien het toch inferieure mensen waren (in zijn ogen).

Alleen vraag ik me af hoe religies hun systemen van karma, reincarnatie en de hel kunnen verantwoorden als er geen vrije wil is...
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, niet dat er mensen zijn die zonder rechtvaardigheidsgevoel zijn geboren, maar dat zonder vrije wil het hele begrip rechtvaardigheid overbodig is.

Jouw zin :
quote:
Mensen die dus volgens welke standaard dan ook "slechte" gedragingen vertonen kunnen daarop niet veroordeeld worden want dat is onrechtvaardig.
klopt dan ook niet, want het veroordelen zelf is dan ook een daad waar men geen invloed op heeft. Dus kan je ook niet spreken van onrechtvaardigheid.

Maar dit is natuurlijk niet het onderwerp wat je aan wilde snijden, dus sorry voor de nitpickerij.
pi_134730650
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:55 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, niet dat er mensen zijn die zonder rechtvaardigheidsgevoel zijn geboren, maar dat zonder vrije wil het hele begrip rechtvaardigheid overbodig is.

Jouw zin :

[..]

klopt dan ook niet, want het veroordelen zelf is dan ook een daad waar men geen invloed op heeft. Dus kan je ook niet spreken van onrechtvaardigheid.

Maar dit is natuurlijk niet het onderwerp wat je aan wilde snijden, dus sorry voor de nitpickerij.
Rechtvaardigheid is per definitie een subjectief begrip net als goed en kwaad. Maar ik bedoel ook niet de veroordeling van mensen naar andere mensen toe maar de veroordeling van hogere machten naar mensen toe. Er is namelijk sprake van veroordeling in elke religie maar de vraag is of dat kan, of dat redelijk is (redelijk is een beter woord dan rechtvaardig) of dat het rationeel is.

Mensen veroordelen pedofielen, maar ik veroordeel mensen die pedofielen veroordelen niet want ik denk dat ze er niet de vrije wil in hebben. Dus is het begrip rechtvaardig hier niet op zijn plaats maar eerder redelijkheid en rationaliteit.
  vrijdag 27 december 2013 @ 09:25:30 #15
16305 Jappie
parttime reverend
pi_134737380
quote:

Kijkende naar de beeldspraak uit de bijbel dan is het juist de drang naar kennis van goed en kwaad wat ons in het verderf heeft gestort en is dus automatisch de paradijselijk god welgevallige toestand die waarbij we geen oordeel vellen. Dit vinden we later ook weer terug op diverse plekken in de bijbel waarbij het oordelen veroordeelt wordt ;)

Anders gezegd; het is een mens juist niet gegeven om te kunnen oordelen daar het hem (in zijn mens zijn) aan de juiste instrumenten daarvoor ontbreekt.
Gelovigen die desondanks met de bijbel in de hand denken aan andere mensen de wet te moeten voorschrijven hebben net als de vroegere schriftgeleerden waarover in de bijbel zelf gesproken wordt niet helemaal begrepen wat ze gelezen hebben.

quote:

Er is geen spat bewijs voor een bewustzijn wat zou zetelen of veroorzaakt worden door chemische toestanden in de hersenen. Er is ook geen spat bewijs voor het niet hebben van een vrije wil; wel kun je je afvragen of juist het hebben van een specifiek bewustzijn niet het ultieme bewijs is van deze vrije wil. Het is per slot van rekening juist het bewustzijn waarmee jij opereert in deze wereld zoals je doet. Pas op het moment dat je jouw bewustzijn gaat verklaren aan de hand van materie kom je in de problemen voor wat betreft de vrije wil.

Uiteraard staat dat je vrij maar zoals gezegd ontbreekt er wetenschappelijk bewijs voor jouw stelling maar bovendien is wetenschappelijk bewijs zelf ook afhankelijk van diezelfde materie waar bewustzijn nu juist geen deel van uit van hoeft te maken en derhalve is het dus ook onmogelijk om wetenschappelijk bewijs aan te dragen welke bewustzijn verklaart.

Bewustzijn is hetgeen waarmee wij leven ervaren; zonder bewustzijn zou er wellicht prima leven kunnen zijn maar als niets of niemand zich daarvan bewust zou zijn dan heb je uiteindelijk nog niets.
Het fenomeen bewustzijn is dus niet zomaar een of ander evolutionair bijprodukt van de hersenen maar is essentieel voor ons "bewuste" bestaan.

Bewustzijn is echter tevens iets wat alleen vanuit de 1e persoon kan worden ervaren/beleeft gevoeld etcetera. Vandaar ook dat oordelen of indelen in goed en kwaad een vrij zinloze bezigheid is daar je slechts kunt oordelen over alles wat plaatsvind in jouw bewustzijn. De hele wereld is het toneel van jouw bewustzijn ervan. Er bestaan geen objectieve behalve als je die buiten je eigen bewustzijn zou plaatsen en hee dat is grappig, daar komt God ineens om de hoek kijken. We hebben God immers buiten onszelf geplaatst door te stellen dat hij/zij/het alomtegenwoordig en almachtig is. Puur door de definitie van God alleen al hebben wij dus een grootheid gecreerd die wel die objectieve overview heeft.

Resume: Het is God dus wel gegeven om te kunnen oordelen zo hij/zij/het het al zou willen maar het is ons mensen niet gegeven om op basis daarvan anderen te veroordelen. Staat er niet geschreven: "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!" ? ;)

Overigens is de grap dat het inderdaad allemaal zo werkt als er geschreven staat, begin met het los te laten en veroordelen van wat anderen doen en begin met het verruimen van je geestelijk bewustzijn door mededogen en compassie zoals de Boeddha het noemde of liefde conform de uitspraken van Jezus te tonen naar jezelf en anderen toe en je begint langzaam maar zeker te begrijpen wat hemels leven vanuit de kern met behoud van de vrije wil nu eigenlijk betekent.
pi_134738710
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 09:25 schreef Jappie het volgende:

[..]

Kijkende naar de beeldspraak uit de bijbel dan is het juist de drang naar kennis van goed en kwaad wat ons in het verderf heeft gestort en is dus automatisch de paradijselijk god welgevallige toestand die waarbij we geen oordeel vellen. Dit vinden we later ook weer terug op diverse plekken in de bijbel waarbij het oordelen veroordeelt wordt ;)

Anders gezegd; het is een mens juist niet gegeven om te kunnen oordelen daar het hem (in zijn mens zijn) aan de juiste instrumenten daarvoor ontbreekt.
Gelovigen die desondanks met de bijbel in de hand denken aan andere mensen de wet te moeten voorschrijven hebben net als de vroegere schriftgeleerden waarover in de bijbel zelf gesproken wordt niet helemaal begrepen wat ze gelezen hebben.

[..]

Er is geen spat bewijs voor een bewustzijn wat zou zetelen of veroorzaakt worden door chemische toestanden in de hersenen. Er is ook geen spat bewijs voor het niet hebben van een vrije wil; wel kun je je afvragen of juist het hebben van een specifiek bewustzijn niet het ultieme bewijs is van deze vrije wil. Het is per slot van rekening juist het bewustzijn waarmee jij opereert in deze wereld zoals je doet. Pas op het moment dat je jouw bewustzijn gaat verklaren aan de hand van materie kom je in de problemen voor wat betreft de vrije wil.

Uiteraard staat dat je vrij maar zoals gezegd ontbreekt er wetenschappelijk bewijs voor jouw stelling
De mens is ontstaan zonder dat hij onderscheid van goed en kwaad kon maken, aldus genesis. Maar adam en eva hebben gegeten van de boom van kennis (tussen goed en kwaad) en dus kunnen ze het onderscheid vanaf dat moment wel maken en zullen zij als goden zijn (aldus de bijbel). Vanaf dat moment zijn ze dus in staat om te veroordelen. Maar ik vind het vooral onterecht dat hogere machten (zoals een god) mensen veroordelen, zie mijn eerdere posts.

Nu geloof ik niet dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat dat ons bewustzijn veroorzaakt wordt door de hersenen, door chemische toestanden in de hersenen. Alle recente ontwikkelingen in de neurowetenschap wijzen hierop. Zie mijn vorige post:

"Als je drinkt krijg je alcohol in je systeem. Die alcohol zorgt voor een verandering in je psyche (je wordt losbandiger etc) dus een bepaald stofje in je hersenen zorgt voor een verschil in je psyche. Als je LSD, DMT of andere hallucinogene drugs neemt verandert de wereld om je heen radicaal, dus zorgt een stofje in je hersenen voor een verandering in de psyche. Hetzelfde geldt voor cocaine (dopamine explosie) en MDMA (serotonine explosie).

Dopamine zorgt ervoor dat je zelfverzekerd bent en je goed voelt. Serotonine zorgt er eveneens voor dat je je goed voelt. Een te laag serotonine niveau in je hersenen zorgt ervoor dat je depressief bent, daarom blokkeren antidepressiva de afbraak van serotonine zodat je serotonine huishouding op orde komt waardoor je minder angstig/depressief of compulsief bent. Antipsychotica zorgen voor een verandering in je dopamine huishouding en hebben andere effecten op je brein waardoor schizofrenen en mensen met een bipolaire stoornis minder klachten hebben.

Ook zijn er voorbeelden bekend van mensen wiens hersens beschadigd zijn door een ongeluk waardoor ze een radicale persoonlijkheidsverandering doormaken. Ook zijn sommige mensen hyperseksueel geworden door medische ingrepen in de hersenen.

Of iemand homo of hetero is wordt al in de baarmoeder bepaald. Ik wist toen ik 5 jaar was al wel dat ik hetero was. Homo's zijn ook homo geboren. Dick Swaab heeft aangetoond dat homo's een hersenkwab hebben die afwijken van de hetero's waardoor ze homo zijn. Dit verschil is aanwezig bij alle homo's."

En dan kan ik nog wel wat dingen toevoegen. Als iemand aan zware vormen van dementie lijdt eindigt die persoon uiteindelijk in een soort vegetatieve staat. Hij vergeet alles wat hij heeft meegemaakt, herkent zijn kinderen niet meer, etcetera. Ik heb ook mensen in een vegetatieve staat gezien, dit is een staat van verlaagd bewustzijn waarbij mensen wel kunnen ademen en met hun ogen kunnen knipperen maar verder kunnen ze niks. Ze krijgen niks mee. Sommige mensen belanden in vegetatieve staat na een hersenbeschadiging door een ongeluk.
Dus beschadigde hersenen---->vegetatieve staat----> verlaagd bewustzijn (eigenlijk geen bewustzijn maar alleen een actieve hersenstam)-----> bewustzijnservaringen worden geproduceerd door een goed functionerend brein-----> bewustzijn wordt veroorzaakt door het brein (dus door materie, er is niks immaterieels of spiritueels aan)
pi_134739904
Ik kan overigens nog wel wat beschrijvingen geven van de relatie chemie in het brein en bewustzijnservaringen.

Neem de slaap. De slaap is een staat van verlaagd bewustzijn, de hersenactiviteit is veel lager in slaap zodat je brein kan uitrusten. Een verlaagd bewustzijn in de vorm van slaap correspondeert dus met een verlaagde hersenactiviteit.

Slaap kan opgewekt worden door slaapmiddelen (tranquilizers) deze slaapmiddelen zijn central nervous system depressants, die vertragen dus je hersenactiviteit. Als je genoeg slaappillen neemt val je vanzelf wel in slaap.

Alle drugs zijn gebaseerd op het doen opwekken van een ander bewustzijnstype, dus een mentale staat creėren die verschilt van de normale staat. Zo voelen mensen die ecstasy nemen zich compleet euforisch (zo erg dat ze van genoegen hun lippen stuk bijten) en volledig verbonden met de omgeving, ze gaan alles en iedereen lief vinden en de wereld lijkt mooi. Dit komt alleen omdat ecstasy (MDMA) een serotonine explosie in je hersenen veroorzaakt.

Dus bewustzijn en perceptie van de wereld zijn onlosmakelijk verbonden met chemie in de hersenen.
pi_134742711
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Interessant, zou je het wat dieper kunnen uitleggen of een link plaatsen want ik begrijp het niet helemaal.
Ik zal een poging wagen:

"Moraal van het verhaal: hoe kunnen de mensen beoordeelt worden op hun daden als ze zelf geen vrije wil hebben, immers hun persoonlijkheid wordt gevormd door hun genen en de plek waar ze opgroeien en met wie ze opgroeien bepalen hun verdere gedragingen. Mensen die dus volgens welke standaard dan ook "slechte" gedragingen vertonen kunnen daarop niet veroordeeld worden want dat is onrechtvaardig."

De standaard van goed en kwaad van ons rechtssysteem is ook een produkt van onze genen en de samenleving waarin we opgroeien. Dit geldt ook voor de individuele rechter die uiteindelijk de uitspraak moet gaan doen, Als je dus stelt dat een 'misdadiger' niet anders kon handelen toen hij die moord pleegde, is het dan niet zo dat de rechter niet anders kon handelen toen hij hem veroordeelde?

Kon de rechter ervoor kiezen om een andere uitspraak te vellen? Als we even alle juridische procedures eraf pellen hou je uiteindelijk een rechter, een mens, over met een bewustzijn en een gevoel voor rechtvaardigheid (een gevoel dat zoals je al betoogd hebt tijd en plaatsgebonden is, deels gevormd door zijn omgeving (opleiding, traditie) en deels gevormd door genen / chemie in de hersenen)
Heeft de rechter hier een keuze bij het vellen van het oordeel?

Maar zo ja, kon de moordenaar en dan niet voor kiezen om dat pistool gewoon weg te leggen en niet te schieten?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 27 december 2013 @ 13:23:54 #19
16305 Jappie
parttime reverend
pi_134743059
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 11:36 schreef Libertarisch het volgende:
Ik kan overigens nog wel wat beschrijvingen geven van de relatie chemie in het brein en bewustzijnservaringen.

Neem de slaap. De slaap is een staat van verlaagd bewustzijn, de hersenactiviteit is veel lager in slaap zodat je brein kan uitrusten. Een verlaagd bewustzijn in de vorm van slaap correspondeert dus met een verlaagde hersenactiviteit.

Slaap kan opgewekt worden door slaapmiddelen (tranquilizers) deze slaapmiddelen zijn central nervous system depressants, die vertragen dus je hersenactiviteit. Als je genoeg slaappillen neemt val je vanzelf wel in slaap.

Alle drugs zijn gebaseerd op het doen opwekken van een ander bewustzijnstype, dus een mentale staat creėren die verschilt van de normale staat. Zo voelen mensen die ecstasy nemen zich compleet euforisch (zo erg dat ze van genoegen hun lippen stuk bijten) en volledig verbonden met de omgeving, ze gaan alles en iedereen lief vinden en de wereld lijkt mooi. Dit komt alleen omdat ecstasy (MDMA) een serotonine explosie in je hersenen veroorzaakt.

Dus bewustzijn en perceptie van de wereld zijn onlosmakelijk verbonden met chemie in de hersenen.
Dat er een zekere correlatie bestaat tussen de chemische processen in je hersenen en je bewustzijnstoestand zul je mij niet snel horen ontkennen. Waar het mij om gaat is dat dit geenzins een bewijs voor het een of het ander als oorzakelijke verwekker is.

Om even terug te komen op jouw voorbeeld van de invloed van alcohol op je hersenen en je bewustzijn.
Tot het moment van black-out is iedereen die dronken is zich juist pijnlijk bewust van zijn eigen dronkenschap. Wanneer je je in dronken toestand probeert te focussen of te concentreren dan lukt dat maar moeilijk maar het bewustzijn daarvan (van het niet kunnen focussen of concentreren) is haarscherp. Dit lijkt erop te duiden dat het bewustzijn geblokkeerd wordt ipv veranderd.

Maar goed..back to waar het echt om gaat, het is wetenschappelijk onmogelijk om bewustzijn te verklaren vanuit de materie. Je blijft altijd vastlopen op de subjectieve beleving welke bewustzijn nu eenmaal met zich meebrengt. Ik kan 100 keer dezelfde test laten doen met 100 keer dezelfde uitkomst maar de bewustwording daarvan vind plaats via het bewustzijn welke dus gegarandeerd een subjectieve ervaring van ogenschijnlijke objectiviteit oplevert. Niet meer maar zeker niet minder ook.

Wetenschappers die meer claimen dan dat zijn als gelovigen die zich beroepen op hun geloof met dat verschil dat je van gelovigen kunt verwachten dat zij zich beroepen op een overtuiging maar dat je van de heren wetenschappers zou mogen verwachten dat zij uitspraken doen die worden gestaafd door 100% bewijs.
pi_134743083
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 december 2013 13:13 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

De standaard van goed en kwaad van ons rechtssysteem is ook een produkt van onze genen en de samenleving waarin we opgroeien. Dit geldt ook voor de individuele rechter die uiteindelijk de uitspraak moet gaan doen, Als je dus stelt dat een 'misdadiger' niet anders kon handelen toen hij die moord pleegde, is het dan niet zo dat de rechter niet anders kon handelen toen hij hem veroordeelde?

Kon de rechter ervoor kiezen om een andere uitspraak te vellen? Als we even alle juridische procedures eraf pellen hou je uiteindelijk een rechter, een mens, over met een bewustzijn en een gevoel voor rechtvaardigheid (een gevoel dat zoals je al betoogd hebt tijd en plaatsgebonden is, deels gevormd door zijn omgeving (opleiding, traditie) en deels gevormd door genen / chemie in de hersenen)
Heeft de rechter hier een keuze bij het vellen van het oordeel?

Maar zo ja, kon de moordenaar en dan niet voor kiezen om dat pistool gewoon weg te leggen en niet te schieten?
Een rechter hoeft niet te oordelen vanuit vrije wil en zijn uitspraken hoeven niet rechtvaardig te zijn (dat is subjectief namelijk). Het doel van rechtspraak is om de samenleving leefbaar te houden. Dus ondanks dat Robert M er niks aan kan doen dat hij hyperseksueel en pedofiel is stoppen we hem in de gevangenis om er voor te zorgen dat hij geen kinderen meer verkracht. Of hij vrije wil heeft of niet doet er niet toe, we moeten de samenleving leefbaar houden.

Daar zijn alle wetten op gebaseerd, om ellende te minimaliseren. Ik geloof in utilitarisme: het grootste goed bereiken voor de grootste groep mensen. "Goed" kun je beschouwen als positieve emoties. Dus alles wat negatieve emoties opwekt (moord, diefstal, verkrachting, afpersing, wat dan ook) moet worden ingeperkt in de rechtspraak. Afschrikking en genoegdoening (positieve emotie voor slachtoffers en nabestaanden) is ook een basaal doel van de rechtspraak, afschrikking is er voor om te zorgen dat mensen minder snel geneigd zijn handelingen te verrichten die leiden tot negatieve emoties.

Voorbeeld:

Snelheidsregels zijn ingevoerd om verkeersongevallen te beperken. Een verkeersongeval leidt tot negatieve emoties. Om te zorgen dat iemand zich houdt aan die snelheidsregels worden snelheidsboetes ingevoerd (die heel hoog zijn) zodat die persoon wel twee keer nadenkt voordat hij te hard rijdt.

Vrije wil hoeft hier niet aan te pas te komen.

Wat betreft die moordenaar, hij zal die moord vast niet zomaar gepleegd hebben. Misschien is hij sadist en vindt hij het leuk om mensen te doden (kan hij niks aan doen), misschien handelt hij in drugs en moet hij iemand afrekenen (als hij door zijn milieu in drugshandel is beland en via zijn genen geneigd is tot slechte handelingen kan hij er niks aan doen), misschien dood hij zijn ex-vriendin omdat hij jaloers en agressief ingesteld is (kan hij ook niks aan doen), dus ook in het geval van een moord is de vrije wil vrij beperkt.
pi_134743493
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 13:23 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat er een zekere correlatie bestaat tussen de chemische processen in je hersenen en je bewustzijnstoestand zul je mij niet snel horen ontkennen. Waar het mij om gaat is dat dit geenzins een bewijs voor het een of het ander als oorzakelijke verwekker is.

Om even terug te komen op jouw voorbeeld van de invloed van alcohol op je hersenen en je bewustzijn.
Tot het moment van black-out is iedereen die dronken is zich juist pijnlijk bewust van zijn eigen dronkenschap. Wanneer je je in dronken toestand probeert te focussen of te concentreren dan lukt dat maar moeilijk maar het bewustzijn daarvan (van het niet kunnen focussen of concentreren) is haarscherp. Dit lijkt erop te duiden dat het bewustzijn geblokkeerd wordt ipv veranderd.

Maar goed..back to waar het echt om gaat, het is wetenschappelijk onmogelijk om bewustzijn te verklaren vanuit de materie. Je blijft altijd vastlopen op de subjectieve beleving welke bewustzijn nu eenmaal met zich meebrengt. Ik kan 100 keer dezelfde test laten doen met 100 keer dezelfde uitkomst maar de bewustwording daarvan vind plaats via het bewustzijn welke dus gegarandeerd een subjectieve ervaring van ogenschijnlijke objectiviteit oplevert. Niet meer maar zeker niet minder ook.

Wetenschappers die meer claimen dan dat zijn als gelovigen die zich beroepen op hun geloof met dat verschil dat je van gelovigen kunt verwachten dat zij zich beroepen op een overtuiging maar dat je van de heren wetenschappers zou mogen verwachten dat zij uitspraken doen die worden gestaafd door 100% bewijs.
Nu heb je ook alleen alcohol gepakt als tegen argument. Hallucinogene middelen hebben namelijk een veel sterker effect op het bewustzijn, zoals door een soort hemelpoort heenlopen en aliens ontmoeten als je DMT genomen hebt.

Maar laten we bij alcohol blijven. Als je jezelf in een coma zuipt ben je je nergens meer van bewust, je zit immers in een comateuze toestand. Die toestand is gerelateerd aan een veranderde hersenactiviteit. Die verlaagde hersenactiviteit zorgt ervoor dat je je nergens van bewust bent, je bewustzijn is dus verbonden aan je hersenactiviteit.

Als je volledig verdoofd wordt om een operatie te ondergaan ben je je ook nergens van bewust, zelfs niet als je lichaam opengesneden wordt. Je hersenen worden dus tijdelijk min of meer uitgeschakeld. Zodra die hersenen uitgeschakeld zijn voel je niks meer en ervaar je niks meer, alsof je dood bent dus. Als bewustzijn immaterieel is, waar is dat bewustzijn dan gebleven als je in coma of algehele verdoving zit? Als bewustzijn immaterieel was zou je altijd, met welke mate van hersenactiviteit ook, bewustzijn moeten kunnen ervaren. Maar dit is niet het geval.
  vrijdag 27 december 2013 @ 13:50:12 #22
16305 Jappie
parttime reverend
pi_134743996
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 13:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nu heb je ook alleen alcohol gepakt als tegen argument. Hallucinogene middelen hebben namelijk een veel sterker effect op het bewustzijn, zoals door een soort hemelpoort heenlopen en aliens ontmoeten als je DMT genomen hebt.

Maar laten we bij alcohol blijven. Als je jezelf in een coma zuipt ben je je nergens meer van bewust, je zit immers in een comateuze toestand. Die toestand is gerelateerd aan een veranderde hersenactiviteit. Die verlaagde hersenactiviteit zorgt ervoor dat je je nergens van bewust bent, je bewustzijn is dus verbonden aan je hersenactiviteit.

Als je volledig verdoofd wordt om een operatie te ondergaan ben je je ook nergens van bewust, zelfs niet als je lichaam opengesneden wordt. Je hersenen worden dus tijdelijk min of meer uitgeschakeld. Zodra die hersenen uitgeschakeld zijn voel je niks meer en ervaar je niks meer, alsof je dood bent dus. Als bewustzijn immaterieel is, waar is dat bewustzijn dan gebleven als je in coma of algehele verdoving zit? Als bewustzijn immaterieel was zou je altijd, met welke mate van hersenactiviteit ook, bewustzijn moeten kunnen ervaren. Maar dit is niet het geval.
Dat is een bewering die je doet maar die je net zo min hard kan maken als je vorige bewering. Er zijn namelijk mensen die claimen een bepaalde buitenlichamelijke bewustzijnservaring te hebben gehad maar deze worden allemaal ontkent door het gebrek aan bewijs hiervoor maar belangrijker door de kleine kier die er wetenschappelijk gezien zou bestaan namelijk die tussen het moment van uit de diepe coma terugkomen en het daadwerkelijk terug zijn in het "dagbewustzijn".

De bewijslast in deze ligt toch echt bij de wetenschap. De wetenschap zal onomstotelijk moeten aantonen versus het simpelweg mogen ervaren van de ervaarder.
pi_134745101
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 13:50 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat is een bewering die je doet maar die je net zo min hard kan maken als je vorige bewering. Er zijn namelijk mensen die claimen een bepaalde buitenlichamelijke bewustzijnservaring te hebben gehad maar deze worden allemaal ontkent door het gebrek aan bewijs hiervoor maar belangrijker door de kleine kier die er wetenschappelijk gezien zou bestaan namelijk die tussen het moment van uit de diepe coma terugkomen en het daadwerkelijk terug zijn in het "dagbewustzijn".

De bewijslast in deze ligt toch echt bij de wetenschap. De wetenschap zal onomstotelijk moeten aantonen versus het simpelweg mogen ervaren van de ervaarder.
Ik denk dat je moeilijk kunt ontkennen dat iemand onder algehele verdoving niks ervaart en dat dit correspondeert met een verlaagde hersenactiviteit. Nogmaals, als bewustzijn immaterieel zou zijn zou de mate van hersenactiviteit geen invloed moeten hebben op je bewustzijnservaring maar dat heeft het duidelijk wel, zij het verdoving,slaap,coma of een drugservaring.

Ik ontken de uittredingservaringen en Bijna Dood Ervaringen (BDEs, waar uittredingservaringen in voorkomen) van mensen niet. Ik heb "Eindeloos Bewustzijn" van Pim van Lommel gelezen.

Er zijn enkele problemen met BDEs namelijk:

Lang niet iedereen krijgt een BDE, een klein percentage van de mensen die uit een hartstilstand opgewekt worden hebben een BDE ervaren. Als iedereen onderdeel is van het "Eindeloze Bewustzijn", waarom heeft dan maar een klein percentage van de onderzochte mensen een BDE gehad?

Bovendien is aangetoond dat wetenschappers uittredingservaringen kunnen opwekken bij mensen in een normale staat door iets met hun hersenen te doen. Uittredingservaringen kunnen ook weer opgewekt worden met middelen als DMT en Ketamine.

Pim van Lommel zegt dat een BDE onmogelijk zou moeten zijn omdat de patient praktisch geen hersenactiviteit heeft en toch een verhoogd bewustzijn heeft. Het probleem is, echter, dat de patient nog wel hersenactiviteit had anders was hij niet bijna dood maar dood geweest. Het feit dat er nog hersenactiviteit aanwezig is bij de patient bij wie een BDE is gemeld betekent dus dat ervaringen nog mogelijk zijn, waarschijnlijk komt de wetenschap definitief met een verklaring voor het fenomeen BDE.

Alleen omdat we BDEs nog niet volledig begrijpen is geen reden om aan te nemen dat bewustzijn immaterieel is. Verreweg de meeste bewijzen liggen bij het materiele kamp.

Concrete vraag aan jou: als mensen geen bewustzijn ervaren onder verdoving ( en dat correspondeert met een veranderde hersenactiviteit), hoe kan bewustzijn dan immaterieel zijn?
pi_134746488
Ik zal ook nog een voorbeeld geven om het punt van een materieel bewustzijn te verduidelijken.

Stel een wetenschapper mag alles doen met het brein van een proefpersoon.

Alle 5 zintuigen kunnen ervaren worden door het brein, je ogen vangen een signaal op en sturen dat signaal naar je brein en je kunt zien. De zenuwen in je huid sturen een signaal naar je brein en je kunt voelen (warm,koud,hard,zacht). Zonder brein zou je niet kunnen zien,voelen,horen,ruiken, proeven want alle signalen die zenuwen afgeven worden doorgespeeld naar je brein die er wat van maakt.

Dus eerst schakelt de wetenschapper alle 5 zintuigen uit via het brein. Nu kan de proefpersoon de wereld om zich heen niet ervaren, een deel van zijn bewustzijn en menselijke ervaring is uitgeschakeld. Daarna wist de wetenschapper al het geheugen uit de proefpersoon (geheugen is gelocaliseerd in het brein, zie alzheimer). Zonder geheugen is geen identiteit mogelijk dus de proefpersoon weet niet meer wie hij is en kan niks meer van de buitenwereld ervaren. De proefpersoon realiseert zich alleen nog dat hij bestaat, want denkvermogen heeft hij wel.

Vervolgens worden narcotica toegevoegd aan het brein van de proefpersoon. De neurotransmitters worden minder actief en vertraagd door de narcotica dus het denkvermogen van de persoon gaat achteruit totdat hij in volledige narcose zit. Op dit moment is de hersenactiviteit zo laag dat de proefpersoon niks ervaart en in feite niet meer bestaat. Alleen zijn hersenstam is nog actief zodat de ademhaling doorgaat.

Ik zie eerlijk gezegd geen spiritueel component in de hele bewustzijnservaring die wij als mens hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 27-12-2013 15:29:41 ]
  vrijdag 27 december 2013 @ 15:51:02 #25
16305 Jappie
parttime reverend
pi_134748420
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:18 schreef Libertarisch het volgende:

Concrete vraag aan jou: als mensen geen bewustzijn ervaren onder verdoving ( en dat correspondeert met een veranderde hersenactiviteit), hoe kan bewustzijn dan immaterieel zijn?
De vraag is enigszins krom in die zin dat het veronderstelt dat men bewustzijn continu zou moeten ervaren om de immaterialiteit ervan te kunnen aantonen. Mijn antwoord op de vraag zelf is; "ik heb geen idee!"

Maar laat ik nogmaals proberen aan te geven waar ik sta voor wat betreft de bewijslast. Stel nu dat ik vandaag of morgen onomstotelijk zou bewijzen dat bewustzijn immaterieel is; zou mijn bewijsvoering met alle toeters en bellen die daarbij horen dan het domein worden van de wetenschap of zou het nog steeds onwetenschappelijk zijn ? In mijn optiek is het zo dat welke kant het kwartje ook opvalt het juist de bewijsvoering voor dat vallen is welke bepaalt of iets al dan niet tot het domein der wetenschap gaat behoren.

Iets wat niet bewezen is is automatisch onwetenschappelijk, dit topic start met een aantal niet bewezen uitgangspunten en vraagt vervolgens van de reageerders om met tegenargumenten te komen. Welnu ik heb geen probleem om met tegenargumenten te komen maar vraag mij niet om deze wetenschappelijk te onderbouwen als de start van de discussie net zo min op wetenschap gestoeld is.

De echte vraag, het harde probleem van de wetenschap omtrent bewustzijn en vrije wil is mijn inziens ook een onkraakbare noot gezien de aard van het beestje welke bewustzijn heet. Zelfs al zou bewustzijn voortkomen uit het materiele is dit door de subjectieve aard van bewustzijn godsonmogelijk te bewijzen. Je bent ingegaan op mijn tegenargument omtrent bewustzijn en dronkenschap maar het moeilijke probleem heb je laten liggen. Hoe wil je voorbij aan de subjectiviteit van je eigen bewustzijn ?

(ik kan zoveel proeven opzetten als ik wil omtrent de werking van de hersenen en de correlatie daarmee in het bewustzijn van anderen, maar dat verandert niets aan mijn subjectieve ervaring van die ogenschijnlijke objectieve metingen zoals ik al eerder stelde.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')