Vragen naar de bekende weg alsof kerst in 2013 alleen een commercieel gedrocht is van CocaCola...quote:Op woensdag 25 december 2013 13:01 schreef bianconeri het volgende:
Het is weer kerst dezer dagen. Hoe staat het hier met de kerst?
Zijn er hier mensen die denken dat kerst ook maar iets met de Bijbel en het christelijke geloof te maken hebben?
zo had ik klokkenspel nog nooit uitgebeeld gezien.quote:
Waar slaat die 1e opmerking nou weer op?quote:Op vrijdag 27 december 2013 23:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Iwanius, bianconeri is een Jehova's Getuige die hier zieltjes probeert te winnen. JG vieren geen kerst geen sinterklaas en geen verjaardagen, kortom een hele saaie club.
bianconeri, kerstmis is het eerste gekerstende feest en heeft dus alles met het christendom te maken.
De bijbel heeft minder met het christendom te maken omdat in de eerste 1500 jaar na christus er gewoon niet genoeg complete bijbels waren, die waren namelijk net zo duur als een kasteel.
Oh hoezo?quote:
quote:En ik weet heel erg zeker dat wij meer plezier maken dan jullie met je verjaardagjes en kerst en dat soort bende. Wij hebben dat soort onzin niet nodig om plezier te maken.
Het was gewoon een vraagquote:Op zaterdag 28 december 2013 00:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik proef een licht en latent vijandschap in de toon van de OP.
Maar om erop in te gaan: ja, dat denk ik wel. Maar ik ben bereid om op basis van goede argumenten mijn standpunt te herzien. Dan zal ik dat daarna niet meer denken.
Als het verhaal moet kloppen zie ik wel meer problemen met het Christendom.quote:Op zondag 29 december 2013 21:21 schreef bianconeri het volgende:
Voor mij is kerst absoluut niet christelijk nee. Er klopt gewoon niets van het verhaal
Voor een christen zou het wel kunnen schelen allemaalquote:Op zondag 29 december 2013 21:30 schreef Molurus het volgende:
Het kerstfeest gaat al heel lang samen met de christelijke cultuur, en of de kerstman echt bestaat interesseert niemand.
Je hebt gelijk als je zegt dat er bijvoorbeeld niet in de bijbel opgeroepen wordt om kerst te gaan vieren. Dat werd een paar eeuwen later bedacht door de kerk.quote:Op zondag 29 december 2013 21:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het was gewoon een vraag
Op basis waarvan is kerst voor jou christelijk dan?
Voor mij is kerst absoluut niet christelijk nee. Er klopt gewoon niets van het verhaal en het is een heidens feest waar even een christelijke naam overgoten is om vriendjes te maken.
Argumenten?
-Naar wie bracht de ster de 3 wijzen (astrologen) eerst? (tip: Niet naar Jezus maar naar een vijand)
-Zouden herders en hun schapen buiten slapen in de winter?
-Waar komt de kerstboom, ster/piek en de kerstman vandaan?
-Saturnalia? Zonnewende?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weten we ook gelijk waar die oer-christelijke zaken als maagdelijke geboorte en wederopstanding vandaan kwamen. http://nl.wikipedia.org/wiki/AttisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.bartleby.com/196/81.html
Uiteindelijk blijken zowel ( elementen van ) het verhaal van Jezus als de verering van bomen ( hoewel die in de Keltische culturen natuurlijk ook al bestond ) van dezelfde bron afkomstig. Over heidens gesproken.
En wat dacht je van symbolen als: ''de slang''? Ook overgenomen. http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_worship#Ancient_Near_East
Ancient Mesopotamians and Semites believed that snakes were immortal because they could infinitely shed their skin and appear forever youthful, appearing in a fresh guise every time
De combinatie slang en onsterfelijkheid doet me ergens aan denken!
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden ( goddelijke strijd tussen goede en slechte god, de zondvloed, etc )
Het is in essentie dus heel bijbels en christelijk om zaken over te nemen van andere culturen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Uitstekelbaars op 30-12-2013 10:19:31 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
datquote:Op zondag 29 december 2013 21:57 schreef ems. het volgende:
Het walgelijke is dat er mensen zijn die zich hier druk om maken. God zou keihard facepalmen.
Stil staan bij wat Jezus allemaal gedaan heeft is heel belangrijk natuurlijk. Daarom kennen we ook het door Jezus ingestelde avondmaal op de 14e nisan.quote:Op maandag 30 december 2013 09:55 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Je hebt gelijk als je zegt dat er bijvoorbeeld niet in de bijbel opgeroepen wordt om kerst te gaan vieren. Dat werd een paar eeuwen later bedacht door de kerk.
Aan de andere kant is het op zich niet on-christelijk om een bepaalde gebeurtenis te willen herdenken en daarom een soort herdenkings-feest ervoor in te stellen. Als jij rond die periode stil wil staan bij de vermeende geboorte van Jezus lijkt het me niet dat je een bijbelse regel overtreedt.
Dat alles is idd heidens, en dat maakt het juist niet christelijk.quote:De kerstboom en alle andere dingen komen inderdaad van ''heidense'' culturen. Dat maakt het feest zoals we het nu kennen tot een mix. Maar eigenlijk is dat juist heel christelijk!
Kijk bijvoorbeeld naar het onderliggende onderwerp van gesprek: Jezus! Het is een heidens feest (persoon) waar even een christelijke naam overgoten is om vriendjes te maken. Ik neem aan dat je dat wel wist?
Je noemt een aantal zaken. Maar om nou te zeggen dat dat in de Bijbel overgenomen is.quote:Het is in essentie dus heel bijbels en christelijk om zaken over te nemen van andere culturen.
Klopt. Christenen waren niet populair, toen de romeinse keizer christelijk werd hebben ze populaire heidense feesten genomen en die de naam kerst en christelijk gegeven. Om vriendjes te winnen.quote:Op maandag 30 december 2013 10:54 schreef Libertarisch het volgende:
Kerst is een heidens feest ja. Pre-christelijke europeanen vierden volgens mij een soort midwinterfeest met die bomen erbij. Paasvuren zijn overigens ook Germaanse gebruiken.
Kerst is gewoon door de kerk ingesteld om heidense Europeanen makkelijker te kerstenen, en dus verbonden ze de geboorte van Jezus aan het midwinterfeest (of hoe het ook heette).
Dat is natuurlijk lastig aan te geven. Het gaat meestal om invloeden. Hoewel ik wel durf te stellen dat het zondvloedverhaal overgenomen is. Als je kijkt naar de overeenkomsten:quote:Je noemt een aantal zaken. Maar om nou te zeggen dat dat in de Bijbel overgenomen is.
Tuurlijk er zijn overeenkomsten, maar het is niet een gebruik wat van het ene compleet overgenomen is. Of zelfs dezelfde dagen maar dan even met andere naam.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zelfs de verschillen dragen wat mij betreft eerder nog bij aan een verwantschap.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is dus wat ik probeerde aan te geven. Het christendom deed dat in essentie zelf ook. Elk geloof deed dat. Zeker in die tijd. Oh, Attis ging bij jullie dood in een grot en herrees weer? Dan lag jezus ook dood in een grot en kwam hij bij ons ook tot leven!quote:Om vriendjes te winnen.
Misselijk eigenlijk
Ik vind dat niet misselijk maar logisch. Het was zeer gebruikelijk in die tijd en niet altijd met slechte bedoelingen. Soms werden elementen uit bewondering overgenomen of omdat er daarmee een vraag beantwoord werd die anders onbeantwoord bleef. Zoals: waarom gebeuren er slechte dingen terwijl er maar één goede god is die alles bestuurt? Omdat er nog een slechte god is die strijd voert met de goede god! Logisch!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://en.wikipedia.org/w(...)ligions_and_culturesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vind je in genesis nog niet terug. Daar vind je trouwens wel weer polytheistische invloeden terug. Maar die zijn van een andere aard.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En deze over het meervoud in o.a. genesis 1:26.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En over genesis 3:5. De Hebreeuwse tekst wijst op meervoud.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://net.bible.org/#!bible/Genesis+2:25
Pas later in de bijbel wordt een onbeschreven verhaal chronologisch vóór genesis geplaatst met de ideeën van het zoroatrianisme. Terwijl alleen in het NT zelf verhalen van een onafhankelijke slechte god te vinden zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ah mijn stukje over Henoch is opeens weg. Naja, hier de wiki. Spreekt voor zich. Is niet overgenomen maar juist weggelaten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Henoch
http://www.biblija.net/bi(...)=1&pos=0&l=nl&set=10
[ Bericht 3% gewijzigd door Uitstekelbaars op 30-12-2013 15:09:27 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger![]()
Heb je je wel eens verdiept in de duistere (compleet heidense) symboliek die jouw club hanteert?quote:Op zondag 29 december 2013 21:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het was gewoon een vraag
Op basis waarvan is kerst voor jou christelijk dan?
Voor mij is kerst absoluut niet christelijk nee. Er klopt gewoon niets van het verhaal en het is een heidens feest waar even een christelijke naam overgoten is om vriendjes te maken.
Argumenten?
-Naar wie bracht de ster de 3 wijzen (astrologen) eerst? (tip: Niet naar Jezus maar naar een vijand)
-Zouden herders en hun schapen buiten slapen in de winter?
-Waar komt de kerstboom, ster/piek en de kerstman vandaan?
-Saturnalia? Zonnewende?![]()
het heeft weinig met 'vriendjes winnen te maken' naar mijn idee maar met invloeden. De Torah (onderdeel van het OT) is een zeer uitgebreide bibliotheek. Naast verhalen uit de oudheid zijn er in de Torah teksten te vinden over wetenschap, geschiedenis ,rituele praktijken ,filosofie ect ect .quote:Op maandag 30 december 2013 13:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Stil staan bij wat Jezus allemaal gedaan heeft is heel belangrijk natuurlijk. Daarom kennen we ook het door Jezus ingestelde avondmaal op de 14e nisan.
Maar dit is al niet het geval bij kerst, is niet ingesteld. Daarnaast als je het daarom wilt instellen doe het dan op een logische tijd wanneer hij mogelijk geboren is. Niet midden in de winter wat alle logica tart.
Daarnaast bestaat 'kerst' al van VC. Toen had het echter een andere naam, de saturnalia bv.
Het enige wat verandert is is de naam en als reden is de geboorte van Jezus genomen.
Maar verder is er totaal niets verandert. DAT maakt het dus tot een niet christelijk feest.
[..]
Dat alles is idd heidens, en dat maakt het juist niet christelijk.
Dat schuine zinnetje is precies wat ik zei idd.
[..]
Je noemt een aantal zaken. Maar om nou te zeggen dat dat in de Bijbel overgenomen is.
Tuurlijk er zijn overeenkomsten, maar het is niet een gebruik wat van het ene compleet overgenomen is. Of zelfs dezelfde dagen maar dan even met andere naam.
Sommige dingen worden idd gewoon overgenomen, denk aan de 3-eenheid. Zo onbijbels als het maar kan, maar later door de katholieken aangenomen. Voortvloeisel uit Babylon.
Precies zoals Uistekelbaars meldt, in elke Tanakh tekst ( ook van het NT) zie je sporen van verhalen uit andere volkeren uit de oudheid. Bekendste is natuurlijk de zonnevloed en de scheppingsverhaal. Dit is heel begrijpelijk. Onze cultuur is ook ontstaan door allerlei verschillende invloeden. Onze feestdagen idem dito. Dit geldt ook voor talen.
Eigenlijk zijn wij , de mensheid constant aan verandering onderhevig en zal dit blijven duren. Immers de informatie komt allemaal van buitenaf.
Kerst is een bekend geval van (gigantische) invloeden van buitenaf. Waarom zal dit verkeerd zijn? Omdat het niet Christelijk is? Maar Bianconeri, wat is Christelijk? Het is zo objectief het is maar een naam. Je gehele leven wordt je beïnvloed en zijn wij onderhevig aan externe invloeden. Jouw taal, de Nederlandse taal is dan ook fake? Het is immers zo verbasterd ( als dit het juist woord is).
Het gaat niet om zieltjes winnen maar logisch gevolg van de mensheid.
Vergeet niet dat het geloof ( dus GEEN religie of stroming) hier weinig te maken heeft. De Bijbel regel is altijd : emoena. Ook al vier je kerst, of Pasen ( of Pesach) over morgen het intrede van het nieuwe jaar , of juist Rosj Hasjana of het Chinees nieuw jaar , het heeft niks met geloof te maken .
Richt je niet zo op de dogmatiek want je wordt een slaaf. Je moet alles doen omwille van Hem, dat is ware geloof. Spreuken 28:20 zegt : "Een man met geloof is overvloedig in zegeningen'' . Of je nu kerst viert of niet. Zie je het??
Zij die willen prijzen : laten zij de Schepper prijzen. En zij die willen veroordelen :laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn :heb dan anderen lief. Dit is de Wet![]()
Een heidens feest wat alleen een andere naam krijgt. Dat is sowieso wel even wat anders dan die overgenomen dingetjes uit oudheid zogenaamd.quote:Op maandag 30 december 2013 20:05 schreef Skillsy het volgende:
het heeft weinig met 'vriendjes winnen te maken' naar mijn idee maar met invloeden. De Torah (onderdeel van het OT) is een zeer uitgebreide bibliotheek. Naast verhalen uit de oudheid zijn er in de Torah teksten te vinden over wetenschap, geschiedenis ,rituele praktijken ,filosofie ect ect .
Precies zoals Uistekelbaars meldt, in elke Tanakh tekst ( ook van het NT) zie je sporen van verhalen uit andere volkeren uit de oudheid. Bekendste is natuurlijk de zonnevloed en de scheppingsverhaal. Dit is heel begrijpelijk. Onze cultuur is ook ontstaan door allerlei verschillende invloeden. Onze feestdagen idem dito. Dit geldt ook voor talen.
Kerst is alleen in het leven geroepen om de houding naar christenen wat makkelijker te maken.
Heeft niets met iets religieus te maken.Christelijk is belangrijk voor iemand die christelijk is. Kerst is een heidens feest, al vanaf zijn oorsprong. Daar kan een christen gewoon niet aan meedoen. Kijk alleen al naar de gebruiken, die zijn heidens. Dus ja dat valt sowieso niet onder christelijk.quote:Kerst is een bekend geval van (gigantische) invloeden van buitenaf. Waarom zal dit verkeerd zijn? Omdat het niet Christelijk is? Maar Bianconeri, wat is Christelijk? Het is zo objectief het is maar een naam. Je gehele leven wordt je beïnvloed en zijn wij onderhevig aan externe invloeden. Jouw taal, de Nederlandse taal is dan ook fake? Het is immers zo verbasterd ( als dit het juist woord is).Dus je mag zo goddeloos gaan doen als je maar wilt? Aan alle heidense zaken mee gaan doen?quote:Richt je niet zo op de dogmatiek want je wordt een slaaf. Je moet alles doen omwille van Hem, dat is ware geloof. Spreuken 28:20 zegt : "Een man met geloof is overvloedig in zegeningen'' . Of je nu kerst viert of niet. Zie je het??Vrijmetselarij onzin enzo kom je zeker mee aan?quote:Op maandag 30 december 2013 17:42 schreef hoatzin het volgende:
Heb je je wel eens verdiept in de duistere (compleet heidense) symboliek die jouw club hanteert?![]()
Geloof je in een Schepper / G'd??quote:Op maandag 30 december 2013 21:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Een heidens feest wat alleen een andere naam krijgt. Dat is sowieso wel even wat anders dan die overgenomen dingetjes uit oudheid zogenaamd.
Kerst is alleen in het leven geroepen om de houding naar christenen wat makkelijker te maken.
Heeft niets met iets religieus te maken.
[..]
Christelijk is belangrijk voor iemand die christelijk is. Kerst is een heidens feest, al vanaf zijn oorsprong. Daar kan een christen gewoon niet aan meedoen. Kijk alleen al naar de gebruiken, die zijn heidens. Dus ja dat valt sowieso niet onder christelijk.
[..]
Dus je mag zo goddeloos gaan doen als je maar wilt? Aan alle heidense zaken mee gaan doen?
[..]
Vrijmetselarij onzin enzo kom je zeker mee aan?![]()
Ja. En dat is niet het enige. Duistere symboliek, van heidense oorsprong.quote:Op maandag 30 december 2013 21:16 schreef bianconeri het volgende:
Vrijmetselarij onzin enzo kom je zeker mee aan?
Lekker clubje.![]()
Forum Opties Forumhop: Hop naar: