kom maar in pvv tokkiesquote:Agent die Rishi doodschoot vrijgesproken
De agent die vorig jaar de 17-jarige Rishi Chandrikasing op station Hollands Spoor doodschoot is vrijgesproken van moord en van doodslag.
De agent probeerde zo gecontroleerd mogelijk op het bovenbeen te schieten, concludeerde de rechter. Maar er was stress bij de agent en het gedrag van Rishi, die wegrende, was ook onverwacht. De kans op een fout schot was aanmerkelijk, maar de agent heeft dat risico niet willens en wetens genomen.
De rechter noemde het toevoegen van de beschuldiging van 'moord' aan tenlastelegging een paar dagen voor zitting 'ongelukkig' en 'nodeloos grievend' voor de agent. Er is geen enkel bewijs voor dat de agent opzettelijk Rishi wilde doodschieten, zei de rechter.
Niet aanwezig
De agent was zelf niet aanwezig in de rechtbank. Wel waren er veel belangstellenden. Ook de moeder van Rishi was aanwezig, met een grote foto van haar zoon. Zij was hevig geëmotioneerd, zo schrijven bij de zitting aanwezige twitteraars.
Het Openbaar Ministerie (OM) eiste ontslag van iedere rechtsvervolging. De aanklager kwam twee weken geleden tot de conclusie dat de agent terecht aanhoudingsvuur gebruikte. Volgens het OM staat doodslag vast. Maar vanwege de omstandigheden waaronder de agent moest handelen, zou hij geen straf moeten krijgen, aldus de aanklager.
Bedreiging
De agent was samen met twee collega's afgekomen op de melding van een bedreiging door een vuurwapengevaarlijke verdachte. Een Engelsman had die melding gedaan. Rishi zou hem hebben gezegd dat hij een wapen had.
Eenmaal op het station zagen de agenten Rishi, die werd gemaand stil te blijven staan en zijn handen te laten zien. Rishi zette het op een lopen en greep naar een jas- of broekzak. 'Volkomen onverwacht gedrag', aldus de rechtbank.
De betrokken politieman nam binnen één seconde het besluit zijn wapen te trekken en probeerde, terwijl hij achter Rishi aan liep, hem in zijn bovenbenen te raken. Hij raakte Rishi in de hals. De jongen overleed later in een ziekenhuis. Volgens de rechtbank had de agent geen andere mogelijkheid Rishi aan te houden dan op hem te schieten.
Bron: AD
Zo, dan is dat alvast uitquote:Op maandag 23 december 2013 23:13 schreef Kanjer het volgende:
De enige tokkie in dit hele topic is door zijn nek geschoten en hebben we geen last meer van.
ken ik niequote:Op maandag 23 december 2013 23:24 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Kun je ook Nederlands, of bezuinigen ze nu ook al op de inburgeringscursussen?
wie staat er bij de politie als vuurwapengevaarlijk bekend?quote:Op maandag 23 december 2013 23:17 schreef havanagila het volgende:
Eigenlijk moet de politie maar niet reageren op iemand die al als vuurwapengevaarlijk bekend staat en bij een ruzie in een trein roept een pistool bij zich te dragen.
En als diegene in zijn jas of broekzak reikt of de benen neemt moet een agent maar gewoon wegduiken en plat op de grond gaan liggen en hard sorry roepen?
Ja, extreem kut dat er onnodig een kogel in iemands nek terecht is gekomen. Maar loop dan ook niet de gangster uit te hangen. Als je het nodig vindt om bij een ruzie te verkondigen dat je een vuurwapen op zak hebt moet je ook maar het verstand hebben om je in te beelden dat de politie wel eens kon schieten als je niet luistert.
Agent moet altijd op het grootst mogelijk lichaamsdeel richten , de romp dus.quote:Op maandag 23 december 2013 23:43 schreef Gia het volgende:
Dat de agent schoot, lijkt me wel terecht. Er was een vermoeden dat hij een vuurwapen had.
Maar de agent schoot al rennend, waardoor je niet goed kunt mikken, bijvoorbeeld op zijn benen. Volgens de regels moet een agent stilstaan als hij schiet.
quote:Op maandag 23 december 2013 23:43 schreef Gia het volgende:
Dat de agent schoot, lijkt me wel terecht. Er was een vermoeden dat hij een vuurwapen had.
Maar de agent schoot al rennend, waardoor je niet goed kunt mikken, bijvoorbeeld op zijn benen. Volgens de regels moet een agent stilstaan als hij schiet.
quote:De rechtbank herhaalt hier – kort samengevat – wat de deskundigen hebben verklaard over de bij aanhoudingsvuur geldende voorschriften en de training van politieagenten: (i ) bij aanhoudingsvuur dient op de benen te worden gericht van de aan te houden persoon; (ii) er bestaat geen voorschrift dat nooit geschoten mag worden indien de afstand tussen de schutter en de aan te houden persoon meer dan 15 meter bedraagt; (iii) er bestaat geen voorschrift dat niet geschoten mag worden op een bewegende persoon (iv) er bestaat geen voorschrift dat een schutter niet in beweging mag zijn als hij schiet; (v) er wordt niet of minimaal getraind op het schieten op bewegende personen; (vi) er wordt wel getraind op situaties waarin de schutter in beweging is, waarbij de nadruk ligt op vaardigheden die erop gericht zijn dat de schutter zo stabiel mogelijk blijft.
Nee hoor:quote:Op maandag 23 december 2013 23:45 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Agent moet altijd op het grootst mogelijk lichaamsdeel richten , de romp dus.
En hij had idd stil moeten staan
quote:De rechtbank herhaalt hier – kort samengevat – wat de deskundigen hebben verklaard over de bij aanhoudingsvuur geldende voorschriften en de training van politieagenten: (i ) bij aanhoudingsvuur dient op de benen te worden gericht van de aan te houden persoon; (ii) er bestaat geen voorschrift dat nooit geschoten mag worden indien de afstand tussen de schutter en de aan te houden persoon meer dan 15 meter bedraagt; (iii) er bestaat geen voorschrift dat niet geschoten mag worden op een bewegende persoon (iv) er bestaat geen voorschrift dat een schutter niet in beweging mag zijn als hij schiet; (v) er wordt niet of minimaal getraind op het schieten op bewegende personen; (vi) er wordt wel getraind op situaties waarin de schutter in beweging is, waarbij de nadruk ligt op vaardigheden die erop gericht zijn dat de schutter zo stabiel mogelijk blijft.
quote:Op maandag 23 december 2013 23:43 schreef Gia het volgende:
Zeg ik toch. Als een opgefokte puber in een trein loopt te ruziën en roept dat ie een pistool op zak heeft, is er toch helemaal niks aan de hand. Zeker niet genoeg om politie in te schakelen toch?quote:Op maandag 23 december 2013 23:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
wie staat er bij de politie als vuurwapengevaarlijk bekend?
of heb je gewoon geen idee waar het over gaat?
Nee als iemand wegrent hoef je hem niet neer te schieten, makkelijk he
Meestal niet neequote:Op dinsdag 24 december 2013 00:36 schreef havanagila het volgende:
[..]
Zeg ik toch. Als een opgefokte puber in een trein loopt te ruziën en roept dat ie een pistool op zak heeft, is er toch helemaal niks aan de hand. Zeker niet genoeg om politie in te schakelen toch?
En als je als agent dan toch per ongeluk met zo iemand in contact komt, gewoon vrolijk laten weg huppelen. Want het idee om uit eigen veiligheid je wapen te trekken en te schieten komt natuurlijk nooooooit bij iemand op.
Als er 3 onbekende mannen met wapens het op mij gemunt hebben? Wegwezen natuurlijk, vooral niet af gaan wachten tot ze gaan schietenquote:Op maandag 23 december 2013 23:39 schreef DavidTwente het volgende:
Wat had jij gedaan Life2.0 als jij in de plaats van Rishi had gestaan?
quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:42 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Als er 3 onbekende mannen politieagenten met wapens het op mij gemunt hebben? Wegwezen natuurlijk netjes luisteren, vooral niet af gaan wachten tot ze gaan een reden geven om te schieten
Jij was als eerste dood in alphen, dat is duidelijk!
in burger = niet herkenbaar als politie dan ik ga ik niet wachten of dat wel echt zo is, of dat het een paar tokkies met vuurwapens (en blijkbaar het laatste) zijnquote:
Er was er maar één in burger he? En die schoot niet. Maar dat past natuurlijk niet zo goed in je fictieve verhaaltje..quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
in burger = niet herkenbaar als politie dan ik ga ik niet wachten of dat wel echt zo is, of dat het een paar tokkies met vuurwapens (en blijkbaar het laatste) zijn
in de vs blijven ze in het geval van de zoveelste schoolschooting altijd op de grond liggen, dan heb je de meeste kans het te overleven
quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
in burger = niet herkenbaar als politie dan ik ga ik niet wachten of dat wel echt zo is, of dat het een paar tokkies met vuurwapens (en blijkbaar het laatste) zijn
in de vs blijven ze in het geval van de zoveelste schoolschooting altijd op de grond liggen, dan heb je de meeste kans het te overleven
mijn verhaaltje? nee jouw verhaaltje dat je beter thuis binnen kan blijven want overal is gevaar en terrorisme, nee dat is realistischquote:Op dinsdag 24 december 2013 00:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er was er maar één in burger he? En die schoot niet. Maar dat past natuurlijk niet zo goed in je fictieve verhaaltje..
Mag ik even een quote van die zogenaamde uitspraak van mij zien? Alvast bedankt!quote:Op dinsdag 24 december 2013 01:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
mijn verhaaltje? nee jouw verhaaltje dat je beter thuis binnen kan blijven want overal is gevaar en terrorisme, nee dat is realistisch
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |