abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134628527
Hallo,
Morgen ga ik een hotel schakeling maken, maar kan iemand mij vertellen of het onderstaand plan klopt?? de gekleurde lijnen zijn uiteraard de electra draden. Er komt nog aarde naar het stopcontact maar er was geen groen gele lijn te tekenen.

pi_134628796
Eh, nee.

Fase laat je niet direct naar de lamp lopen. Je laat enkel de schakeldraad en en nul naar de lamp lopen. Je zal ook de fase op de 'verre' schakelaar aan moeten sluiten.

Op wiki staat volgens mij wel een duidelijk uitleg met een schematisch overzicht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselschakeling
pi_134628983
Mooi plaatje Nico, volgende keer maar rechte lijnen en dunnere zou ook helpen.

Gaat niet goedkomen met jouw plannen.

Check even die voorbeelden voor wissel/wissel of hotel schakelingen.

Succes.
Laat die handjes wapperen!
pi_134629150
Ik snap er geen reet van die lettertjes.. Ik zal het dus eens goed bekijken..

Ik schrijf over hotel schakeling maar wil wissel schakeling
  maandag 23 december 2013 @ 22:42:04 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_134629179
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:27 schreef Nico987 het volgende:
Hallo,
Morgen ga ik een hotel schakeling maken, maar kan iemand mij vertellen of het onderstaand plan klopt?? de gekleurde lijnen zijn uiteraard de electra draden. Er komt nog aarde naar het stopcontact maar er was geen groen gele lijn te tekenen.

[ link | afbeelding ]
Als ik jou was zou ik of van de electriciteit afblijven of je eerst eens verdiepen hoe het werkt.
So we just called him Fred
pi_134629289
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 22:42 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik of van de electriciteit afblijven of je eerst eens verdiepen hoe het werkt.
En wat doe ik nu dan???
pi_134629396
Nico, hotelschakelijk, wisselschakeling, wissel/wissel schakeling.

Zoek eerst even die verschillen op.

Kijk ook eens op Google en dan krijg je allemaal mooie plaatjes:
http://www.zowerkt.nl/hui(...)elf/hotelschakelaar/
pi_134629445
Volgens mij moet het met de kabels zo goed komen:

http://tinypic.com/view.php?pic=2zgc086&s=5#.UrivVbN_tYI

Als je geen fase bij de onderste hebt, dan moet je fase van boven naar beneden trekken. Dan heb je 4 kabels in een buis zitten.
pi_134629612
Kijk hier eens, alle schakelingen die je maar kan bedenken, netjes uitgelegd door vonkenboer, himself

K&W / Elektrische schakelingen; de schema's - Deel 3
pi_134629643

Als ik naar dit super simpele tekeningetje kijk moet ik het volgende doen:

een fase, Nul en aarde draad naar het stopcontact. Vanaf daar de fase naar de schakelaar. Vanaf de schakelaar 2 zwarte naar de schakelaar onder aan de trap. vanaf hier weer 1 schakeldraad terug naar de lamp.

en de Nul rechtstreeks vanaf de centraaldoos naar de lamp.

Dat is volgens mij zoals het op dit plaatje staat..
pi_134629745
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:51 schreef Nico987 het volgende:
[ afbeelding ]

Als ik naar dit super simpele tekeningetje kijk moet ik het volgende doen:

een fase, Nul en aarde draad naar het stopcontact. Vanaf daar de fase naar de schakelaar. Vanaf de schakelaar 2 zwarte naar de schakelaar onder aan de trap. vanaf hier weer 1 schakeldraad terug naar de lamp.

en de Nul rechtstreeks vanaf de centraaldoos naar de lamp.

Dat is volgens mij zoals het op dit plaatje staat..
klopt helemaal
pi_134629874
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:50 schreef exlurker het volgende:
Kijk hier eens, alle schakelingen die je maar kan bedenken, netjes uitgelegd door vonkenboer, himself

K&W / Elektrische schakelingen; de schema's - Deel 3
Verdorie niet aan gedacht, goed bezig.
pi_134629999
Ik snap hetw el, maar zodra ik al die krabbeltjes zie gaat het me duizelen.. op de Mavo vroeger snapte ik er ook geen drol van tijdens techniek, als de docent het tekende zonder kleuren, kon hij het 1000 keer uitleggen, maar snapte het niet. (ondertussen heb ik geleerd dan gaande het verhaal het zelf te tekenen, dan komt het meestal wel goed.

Moest ik daarna een installatie maken, was ik vaak als eerste met een foutloze..

Ik ben niet zo dom, en schijn enorm goed te score op exacte vakken, maar zodra het over electra gaat snap ik de codes op papier niet meer.. dus heb ik tekeningetjes nodig zoals ik hier boven plaatste..
pi_134630119
Keichi geeft aan dat er met de fase draad iets moet.. Maar dat is bij een hotelschakeling zo?? want zoals ik het nu aangaf zijn er alleen schakeldraden bij de laagste schakelaar.
pi_134630629
Er zijn meer wisselschakelingen die naar het zelfde doel leiden, maar als jij je tekening aanhoud kan het niet mis gaan
pi_134630973
Je kan ook de aderbesparende wisselschakeling overwegen als je op de plek van beide schakelaars een fasedraad hebt uitkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_134633774
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 23:20 schreef blomke het volgende:
Je kan ook de aderbesparende wisselschakeling overwegen als je op de plek van beide schakelaars een fasedraad hebt uitkomen.
Wat als die twee fase draaden dan van verschillende groepen zijn?
pi_134634146
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 00:21 schreef john2406 het volgende:
Of zelfs verschillende fasen... })
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_134641989
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 00:21 schreef john2406 het volgende:

Niet aan te bevelen als ze over verschillende ALS-en lopen. Denk zelfs niet toegestaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_134641998
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of zelfs verschillende fasen... })
Schakelaars vastgelast en vonkenregen.
pi_134643601
Dan weet je wel dat je lampen het doen.

Knutselen met elektra :|W
pi_134645551
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 09:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Niet aan te bevelen als ze over verschillende ALS-en lopen. Denk zelfs niet toegestaan.
Ik wist het wel hoor, maar dacht van meld het even meestal zitten deze schakelingen in het trappenhuis en dan zou het kunnen twee schakelaars in de gang onder.
En de onderste zou van onder kunnen zijn en de bovenste van de bovenste groep, en dan zou het een stukje van 10 cm b.v. kunnen zijn en dan zouden de groepen in verbinding kunnen staan toch?
pi_134652606
Ik ga het maar gewoon niet riskeren!!
pi_134659262
die wisselschakeling zal er waarschijnlijk nooit gaan komen ben vandaag 4 uur bezig geweest met 3 draden trekken door 1 buis, zit nu ergens halverwege muur vast… ik laat die kut zolder zoals het is, en verkoop dit huis denk ik maar gewoon..
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:45:21 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134659728
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:31 schreef Nico987 het volgende:
die wisselschakeling zal er waarschijnlijk nooit gaan komen ben vandaag 4 uur bezig geweest met 3 draden trekken door 1 buis, zit nu ergens halverwege muur vast… ik laat die kut zolder zoals het is, en verkoop dit huis denk ik maar gewoon..
Wat is dat nou weer voor mentaliteit? :{ Verkoop je je auto ook als de asbak vol zit? :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_134659749
euhm, jah… want ik rook niet!!
pi_134664854
Okee dit probleem is weer bezworen, de hotelschakeling moet nog, maar ik heb dadelijk wel weer op een veilige wijze stroom..

Maar uiteraard kom ik weer een hindernis tegen..

Beneden aan de trap komen onder een opbouwdoos 2 blinde schakeldraden naar buiten. Op de plek waar alle draden eerder uit een muur doos kwamen komen ook 2 schakeldraden.. Dit zou wel eens 2+2 is 4 kunnen worden.. maar ik heb nu nog niets gedaan, hoe kan ik er nu achterkomen of deze 2 draden bij elkaar horen? Ik heb geen meet instrumenten tot mijn beschikking, ik zou een fitting er op kunnen maken, en een stekker aan de andere kant, dat geeft geen probleem als het de juiste draden zijn, maar zo niet dan kan de desastreus zijn..
pi_134665249
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 23:20 schreef blomke het volgende:
Okee, is die heel anders dan de tekening hierboven? even wat uitgevogeld, het is zo dat ik bij zowel de lamp als de schakelaar een fasedraad heb lopen..

Is het zo dat ik bij deze methode, de fase draad net zo aansluit in de schakelaar als de schakeldraad die terug moet naar de lamp? en zo doende dus die draad vervang?
pi_134678096
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 20:55 schreef Nico987 het volgende:
Okee, is die heel anders dan de tekening hierboven? even wat uitgevogeld, het is zo dat ik bij zowel de lamp als de schakelaar een fasedraad heb lopen..

Is het zo dat ik bij deze methode, de fase draad net zo aansluit in de schakelaar als de schakeldraad die terug moet naar de lamp? en zo doende dus die draad vervang?
Dat werkt alleen als je bij beide schakelaars een fasedraad (van dezelfde fase + groep) hebt.
pi_134678317
quote:
hoe kan ik er nu achterkomen of deze 2 draden bij elkaar horen? Ik heb geen meet instrumenten tot mijn beschikking, ik zou een fitting er op kunnen maken, en een stekker aan de andere kant, dat geeft geen probleem als het de juiste draden zijn, maar zo niet dan kan de desastreus zijn..
Zet eerst voor de zekerheid alle stroom uit.
Als je geen meter hebt, kun je een lampje en een batterij in serie zetten op de 2 draden. Als je daarna aan de andere kant de 2 draden kortsluit en de lamp gaat branden, weet je dat de draden bij elkaar horen.
Of optie 2: zet een lampje aan de ene kant op de 2 draden, en hou aan de andere kant de batterij op de 2 draden. Als je met
2 personen bent is dit het makkelijkst.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_134678472
Het is van de zelfde groep.. Hoe weet ik of het dezelfde fase is dan? Het zou een heel stuk makkelijker worden als dat het wel is... Scheelt en stuk inhakken (in muur met structuur verf) en er hoeven dan geen 4 draden door 1 buis waar 3 al een probleem was gisteren.
pi_134678545
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 09:53 schreef Simba het volgende:

[..]

Zet eerst voor de zekerheid alle stroom uit.
Als je geen meter hebt, kun je een lampje en een batterij in serie zetten op de 2 draden. Als je daarna aan de andere kant de 2 draden kortsluit en de lamp gaat branden, weet je dat de draden bij elkaar horen.
Of optie 2: zet een lampje aan de ene kant op de 2 draden, en hou aan de andere kant de batterij op de 2 draden. Als je met
2 personen bent is dit het makkelijkst.
Moet je dan geen flinke batterij hebben of gewoon een fiets lampje en een batterij die ook in rook alarm gaat
pi_134681877
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 09:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat werkt alleen als je bij beide schakelaars een fasedraad (van dezelfde fase + groep) hebt.
Verkeerde of franse schakeling word die niet ook verboden schakeling genoemd?
Omdat de kans bestaat dat er stroom op de lamp blijft staan?
pi_134682191
Even een zijstraatje:

Is het voor jou niet makkelijker als je gewoon bruin, blauw, en aarde naar de lamp trekt, daar een klikaanklikuit ontvanger monteert, en de draadloze klikaanklikuit schakelaars (max 6 stuks per ontvanger) daar vastschroeft waar je ze hebben wilt?

* Ik heb zomaar een webwinkel gekozen, zal best goedkoper te vinden zijn.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_134683714
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:09 schreef Nico987 het volgende:
Het is van de zelfde groep.. Hoe weet ik of het dezelfde fase is dan?
Dan zijn ze ook van dezelfde fase, even aangenomen dat het een 1-fase groep is.
pi_134683763
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:47 schreef john2406 het volgende:

Verkeerde of franse schakeling word die niet ook verboden schakeling genoemd?
Omdat de kans bestaat dat er stroom op de lamp blijft staan?
Ja, maar de Franse is anders dan de aderbesparende schakelaar ing.

pi_134684364
Vonkenboer krijgt rode oortjes als hij dit leest :D
pi_134699657
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, maar de Franse is anders dan de aderbesparende schakelaar ing.

[ afbeelding ]
Dankje wel heb ik weer wat bijgeleerd en dan vooral met die aderbesparende, en dat mag dan weer wel?
En kan daar ook een kruisschakeling tusen, zeg maar hotel?
pi_134700759
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Even een zijstraatje:

Is het voor jou niet makkelijker als je gewoon bruin, blauw, en aarde naar de lamp trekt, daar een klikaanklikuit ontvanger monteert, en de draadloze klikaanklikuit schakelaars (max 6 stuks per ontvanger) daar vastschroeft waar je ze hebben wilt?

* Ik heb zomaar een webwinkel gekozen, zal best goedkoper te vinden zijn.
Dit vind ik nu een goed idee... Dan kan ik als er slaapkamers komen ook makkelijk de zolder lamp daar schakelen.. Ik vond het als kind dood eng om het licht,op de overloop uit te doen.. Top idee en niet eens veel duurder.. Zeker als je het breek en herstel werk meerekent...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')