Als ik jou was zou ik of van de electriciteit afblijven of je eerst eens verdiepen hoe het werkt.quote:Op maandag 23 december 2013 22:27 schreef Nico987 het volgende:
Hallo,
Morgen ga ik een hotel schakeling maken, maar kan iemand mij vertellen of het onderstaand plan klopt?? de gekleurde lijnen zijn uiteraard de electra draden. Er komt nog aarde naar het stopcontact maar er was geen groen gele lijn te tekenen.
[ link | afbeelding ]
En wat doe ik nu dan???quote:Op maandag 23 december 2013 22:42 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik of van de electriciteit afblijven of je eerst eens verdiepen hoe het werkt.
klopt helemaalquote:Op maandag 23 december 2013 22:51 schreef Nico987 het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik naar dit super simpele tekeningetje kijk moet ik het volgende doen:
een fase, Nul en aarde draad naar het stopcontact. Vanaf daar de fase naar de schakelaar. Vanaf de schakelaar 2 zwarte naar de schakelaar onder aan de trap. vanaf hier weer 1 schakeldraad terug naar de lamp.
en de Nul rechtstreeks vanaf de centraaldoos naar de lamp.
Dat is volgens mij zoals het op dit plaatje staat..
Verdorie niet aan gedacht, goed bezig.quote:Op maandag 23 december 2013 22:50 schreef exlurker het volgende:
Kijk hier eens, alle schakelingen die je maar kan bedenken, netjes uitgelegd door vonkenboer, himself
K&W / Elektrische schakelingen; de schema's - Deel 3
Wat als die twee fase draaden dan van verschillende groepen zijn?quote:Op maandag 23 december 2013 23:20 schreef blomke het volgende:
Je kan ook de aderbesparende wisselschakeling overwegen als je op de plek van beide schakelaars een fasedraad hebt uitkomen.
Of zelfs verschillende fasen...quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:21 schreef john2406 het volgende:
Wat als die twee fase draaden dan van verschillende groepen zijn?
Niet aan te bevelen als ze over verschillende ALS-en lopen. Denk zelfs niet toegestaan.quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:21 schreef john2406 het volgende:
Wat als die twee fase draaden dan van verschillende groepen zijn?
Schakelaars vastgelast en vonkenregen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of zelfs verschillende fasen...
Ik wist het wel hoor, maar dacht van meld het even meestal zitten deze schakelingen in het trappenhuis en dan zou het kunnen twee schakelaars in de gang onder.quote:Op dinsdag 24 december 2013 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet aan te bevelen als ze over verschillende ALS-en lopen. Denk zelfs niet toegestaan.
Wat is dat nou weer voor mentaliteit?quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:31 schreef Nico987 het volgende:
die wisselschakeling zal er waarschijnlijk nooit gaan komen ben vandaag 4 uur bezig geweest met 3 draden trekken door 1 buis, zit nu ergens halverwege muur vast… ik laat die kut zolder zoals het is, en verkoop dit huis denk ik maar gewoon..
Okee, is die heel anders dan de tekening hierboven? even wat uitgevogeld, het is zo dat ik bij zowel de lamp als de schakelaar een fasedraad heb lopen..quote:Op maandag 23 december 2013 23:20 schreef blomke het volgende:
Je kan ook de aderbesparende wisselschakeling overwegen als je op de plek van beide schakelaars een fasedraad hebt uitkomen.
Dat werkt alleen als je bij beide schakelaars een fasedraad (van dezelfde fase + groep) hebt.quote:Op dinsdag 24 december 2013 20:55 schreef Nico987 het volgende:
Okee, is die heel anders dan de tekening hierboven? even wat uitgevogeld, het is zo dat ik bij zowel de lamp als de schakelaar een fasedraad heb lopen..
Is het zo dat ik bij deze methode, de fase draad net zo aansluit in de schakelaar als de schakeldraad die terug moet naar de lamp? en zo doende dus die draad vervang?
Zet eerst voor de zekerheid alle stroom uit.quote:hoe kan ik er nu achterkomen of deze 2 draden bij elkaar horen? Ik heb geen meet instrumenten tot mijn beschikking, ik zou een fitting er op kunnen maken, en een stekker aan de andere kant, dat geeft geen probleem als het de juiste draden zijn, maar zo niet dan kan de desastreus zijn..
Moet je dan geen flinke batterij hebben of gewoon een fiets lampje en een batterij die ook in rook alarm gaatquote:Op woensdag 25 december 2013 09:53 schreef Simba het volgende:
[..]
Zet eerst voor de zekerheid alle stroom uit.
Als je geen meter hebt, kun je een lampje en een batterij in serie zetten op de 2 draden. Als je daarna aan de andere kant de 2 draden kortsluit en de lamp gaat branden, weet je dat de draden bij elkaar horen.
Of optie 2: zet een lampje aan de ene kant op de 2 draden, en hou aan de andere kant de batterij op de 2 draden. Als je met
2 personen bent is dit het makkelijkst.
Verkeerde of franse schakeling word die niet ook verboden schakeling genoemd?quote:Op woensdag 25 december 2013 09:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat werkt alleen als je bij beide schakelaars een fasedraad (van dezelfde fase + groep) hebt.
Dan zijn ze ook van dezelfde fase, even aangenomen dat het een 1-fase groep is.quote:Op woensdag 25 december 2013 10:09 schreef Nico987 het volgende:
Het is van de zelfde groep.. Hoe weet ik of het dezelfde fase is dan?
Ja, maar de Franse is anders dan de aderbesparende schakelaar ing.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:47 schreef john2406 het volgende:
Verkeerde of franse schakeling word die niet ook verboden schakeling genoemd?
Omdat de kans bestaat dat er stroom op de lamp blijft staan?
Dankje wel heb ik weer wat bijgeleerd en dan vooral met die aderbesparende, en dat mag dan weer wel?quote:Op woensdag 25 december 2013 13:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar de Franse is anders dan de aderbesparende schakelaar ing.
[ afbeelding ]
Dit vind ik nu een goed idee... Dan kan ik als er slaapkamers komen ook makkelijk de zolder lamp daar schakelen.. Ik vond het als kind dood eng om het licht,op de overloop uit te doen.. Top idee en niet eens veel duurder.. Zeker als je het breek en herstel werk meerekent...quote:Op woensdag 25 december 2013 12:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Even een zijstraatje:
Is het voor jou niet makkelijker als je gewoon bruin, blauw, en aarde naar de lamp trekt, daar een klikaanklikuit ontvanger monteert, en de draadloze klikaanklikuit schakelaars (max 6 stuks per ontvanger) daar vastschroeft waar je ze hebben wilt?
* Ik heb zomaar een webwinkel gekozen, zal best goedkoper te vinden zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |