Bronquote:AMSTERDAM -
Een boek dat pasgetrouwde vrouwen advies geeft, heeft voor heel wat opschudding gezorgd. ”Het is waar, je bent nog geen ervaren kokkin of een perfecte huisvrouw. Dus wat is nou het probleem als je man zegt hoe je het moet doen? Zeg tegen hem dat hij gelijk heeft en dat je het snel zal leren. Als hij ziet hoe lief je bent en hoe nederig je je gedraagt en dat je bereid bent om te veranderen, dan zal hij ook veranderen."
Misschien denk je dat dit uit een boek komt dat in de jaren ’50 is geschreven, maar niets is minder waar. ’Trouw en wees onderdanig’ kwam in 2011 voor het eerst in Italië uit en werd een regelrechte bestseller. Ook Spanje is nu in de ban. Maar niet alleen in positieve zin. De Spaanse vrouwen en politici vinden het een schande dat dit boek zo’n succes is. Om je een idee te geven waarom, hebben we nog wat adviezen uit het boek en van de auteur - een vrouw(!) - op een rijtje gezet:
•Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
•In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
•Ook zegt ze: ”Wij vrouwen vinden vernedering fijn, omdat het voor een groter goed is."
de 43-jarige Costanza Miriano, gelukkig getrouwd, moeder van vier kinderen en een devoot Katholiek, zegt dat ze haar boek gebaseerd heeft op de gelukkige huwelijken van haar vrienden en van haar zelf.
Volgens mij gaat het over elkaar in elkaars waarde laten. Ik zou absoluut nooit kunnen leven zoals jij doet snakelady, maar dat betekent niet dat ik jouw keuzes en jullie levenswijze veroordeel. Sterker nog, ik gun iedereen een manier van leven die optimaal bij hem/haar past.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nogmaals, ik heb het niet over carrierevrouwen.
Er zijn ook huisvrouwen bij wijze van die een man zo behandelen.
Exact. Gelukkig is mijn man verzorgend veel beter onderlegd dan ik, dus ik dank god op mijn blote knietjes dat hij de zorgtaken op zich neemt. Ik kook dan weer beter dan hij, dat welquote:Op vrijdag 20 december 2013 11:06 schreef snakelady het volgende:
[..]
Niet alleen zware dingen tillen natuurlijk.
Het gaat er om dat veel vrouwen geen hulp meer willen accepteren van mannen omdat het mannen zijn, en dat vind ik nogal raar, we hebben namelijk allemaal andere kwaliteiten en er is niks mis mee die kwaliteiten te benutten van elkaar.
Samenwerken dus, daar gaat het om, niet elkaar tegenwerken of geen hulp willen accepteren maar samenwerken zodat je je nodig voelt binnen je relatie.
Dat is super natuurlijk, elkaars kwaliteiten erkennen en daar gebruik van maken, welke kant dat op gaat maakt niks uit.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:12 schreef Tinkepink het volgende:
Niet voor niets heb ik een reactie geschreven, dus dan wil ik 'm ook plaatsen. Dan maar een deel 2 openen.
[..]
Volgens mij gaat het over elkaar in elkaars waarde laten. Ik zou absoluut nooit kunnen leven zoals jij doet snakelady, maar dat betekent niet dat ik jouw keuzes en jullie levenswijze veroordeel. Sterker nog, ik gun iedereen een manier van leven die optimaal bij hem/haar past.
Daarom hebben wij het thuis anders georganiseerd en ik begrijp ook werkelijk niet waarom mensen mij daarom denken te moeten wegzetten als feministe, carrierevrouw, slechte moeder etc. en mijn man als "onder de plak" of "watje". We doen beide waar we goed in zijn, zijn gelukkig met elkaar, de kinderen gaat het ook geweldig. Dat is toch waar het om draait in een relatie? Dat je elkaar in elkaars waarde laat en elkaar aanvult?
[..]
Exact. Gelukkig is mijn man verzorgend veel beter onderlegd dan ik, dus ik dank god op mijn blote knietjes dat hij de zorgtaken op zich neemt. Ik kook dan weer beter dan hij, dat wel
quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik wilde ook nog reageren op de tweede quote van snakelady, in de post hierboven van Tinkepink.
Ik herken dat namelijk totaal niet, dat vrouwen geen hulp van mannen zouden willen accepteren omdat ze mannen zijn. Dat zou inderdaad erg raar zijn. Wat je vervolgens zegt, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat beeld dat je met die zin ervoor schetst: nee, totaal geen herkenning.
Ik klink nu best wel als een wijf als ik dat zo leesquote:Op vrijdag 20 december 2013 11:28 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik herken het ook niet hoor, ik heb bij sommige dingen hulp nodig en als ik die dan krijg ben ik
alleen maar blij of dat nu met zware dingen is of dat mijn laptop weer een ''raar'' doet, want
daar heb ik ook geen verstand van en hij weer wel, dus dan roep ik gelijk in paniek dat
mijn laptop ''stuk'' is
Maar ik draai mijn hand er ook niet voor om een muur te schilderen, maar een lamp ophangen mag
hij doen, want ik ben als de dood voor electra en al die shit![]()
Trouwens ... ik ben ook nog eens zijn privé kapster, dus ik doe zat
Wijfquote:Op vrijdag 20 december 2013 11:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik klink nu best wel als een wijf als ik dat zo lees
Ik heb bijna het hele huis in mijn eentje gedaanquote:Op vrijdag 20 december 2013 11:38 schreef motorbloempje het volgende:
Over muurtjes verven gesproken. Dat heb ik gisteren niet gedaan. Misschien vandaag maar wel 's doen...
*uitstelgedrag*
Dit klinkt me als muziek in de oren.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:44 schreef motorbloempje het volgende:
Ik leg tegelpatronen, hij 'tegelt', ik snij de tegels en doe het voegen, waarna hij weer sponst, maar dat is 'historisch zo gegroeid': we zijn zo begonnen en besloten het maar zo te laten omdat 't werkt. Boren en zagen doen we allebei, zware dingen tillen ook, zo 't uitkomt. Eigenlijk zoals met alles. Maar net hoe 't komt. Daar is niets feministisch, oneerlijks of wat dan ooks aan. 't Komt zoals 't komt! Oh, en ik kook, want dat kan ik beter/vind ik leuker. En we voelen ons beide niet in welke eer dan ook aangetast als de ander iets overneemt of doet: 'Zal ik anders even...' wordt van beide kanten zeer gewaardeerd![]()
quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:44 schreef motorbloempje het volgende:
Ik leg tegelpatronen, hij 'tegelt', ik snij de tegels en doe het voegen, waarna hij weer sponst, maar dat is 'historisch zo gegroeid': we zijn zo begonnen en besloten het maar zo te laten omdat 't werkt. Boren en zagen doen we allebei, zware dingen tillen ook, zo 't uitkomt. Eigenlijk zoals met alles. Maar net hoe 't komt. Daar is niets feministisch, oneerlijks of wat dan ooks aan. 't Komt zoals 't komt! Oh, en ik kook, want dat kan ik beter/vind ik leuker. En we voelen ons beide niet in welke eer dan ook aangetast als de ander iets overneemt of doet: 'Zal ik anders even...' wordt van beide kanten zeer gewaardeerd![]()
En zo moet het ook gewoon gaan, geen gezeik, iedereen blijquote:Op vrijdag 20 december 2013 11:44 schreef Tinkepink het volgende:
Oh, ik heb dus echt de schurft aan klussen in huis. En mijn man vind koken niet zo tof. Win-win
Het werkt voor ons in elk geval fijn. Vooral na een lading frustratie als iets niet lukt is een 'Zal ik e...' al genoeg, van beide kanten. Dat is dan niet bedoeld als 'laat mij maar, ik kan het wél', ofzo, maar gewoon 'neem er even rust van, haal adem, en ik probeer het even met wat frisse moed/minder frustratie'. Kan me niet voorstellen dat mijn man zich in zijn eer aangetast zou voelen als ik aanbied om even probeer die schroef los/vast te draaien of weetikveelwat... Andersom in elk geval niet..quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit klinkt me als muziek in de oren.
Rationele beslissingen, of beslissingen met een vleugje emotie. Ik denk dat de wereld er een stuk beter uit zou zien als we meer obejctief/rationeel zouden zijn ipv al die emoties er in knallen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 10:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
Emoties heb je niet voor niks, die hebben we al zolang we bestaan en voor een reden.
Rationele beslissingen zijn niet altijd de beste beslissingen, regelmatig moet je een beslissing maken vanuit je emotie.
Je spreekt jezelf hier wel aardig tegen... Je moet in een relatie doen waar je het beste in bent, maar verwijst vervolgens wel naar het idee dat vrouwen niets van geldzaken zouden kunnen weten, maar wel kunnen tuinieren.. Wat nou als je een vrouw treft die net zo goed of wellicht beter is met geld dan jij (omdat je haar bijvoorbeeld via je werk leert kennen of weetikveelwat) en planten al dood gaan als ze er voorbij loopt?quote:Op vrijdag 20 december 2013 14:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het gewoon niet makkelijker om bijv. op het werk altijd de beste uit te kiezen? En tijdens een relatie de taken doen voor de persoon wie het het beste kan? Ik moet er niet aan denken dat een vrouw mijn financien gaat doen bijv. Maar ze kan bijv. wel weer de tuin doen omdat ik dat niet kan. Je groeit toch vanzelf in een proportie waar beide in een relatie hetgene doen waar ze goed in zijn. En waar ze beide slecht in zijn heb je een huishoudster voor.
Tuin was een voorbeeld waar ik niks van kan, en als de vrouw dat wel leuk zou vinden kon ze dat doen, zo niet, tuinman zoeken.quote:Op vrijdag 20 december 2013 14:34 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf hier wel aardig tegen... Je moet in een relatie doen waar je het beste in bent, maar verwijst vervolgens wel naar het idee dat vrouwen niets van geldzaken zouden kunnen weten, maar wel kunnen tuinieren.. Wat nou als je een vrouw treft die net zo goed of wellicht beter is met geld dan jij (omdat je haar bijvoorbeeld via je werk leert kennen of weetikveelwat) en planten al dood gaan als ze er voorbij loopt?
Vind je dat niet een beetje raar, dat je denkt niet te vallen op een vrouw die verstand heeft van financiele zaken? Is dat een dealbreaker voor je? Als ze heel leuk, lief, mooi, geweldig, nou ja, alles is wat je maar kan wensen, maar ze heeft verstand van financiele zaken, dan hoef je haar niet?quote:Op vrijdag 20 december 2013 14:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Tuin was een voorbeeld waar ik niks van kan, en als de vrouw dat wel leuk zou vinden kon ze dat doen, zo niet, tuinman zoeken.
Qua financien doe ik het zelf omdat ik niet op een dame val die verstand heeft van financiele zaken, dat doe ik al genoeg op het werk, dus zal er niet een dame zijn die dat beter kan om dat ik daar niet op val. Voor de rest blijft gelden, degene die het beste is in een bepaald subject, moet dat gewoon doen. Ik heb altijd in mijn vorige en huidige relatie gehad dat dat echt 'automatisch' ging. En als er issues waren, dan huren we daar gewoon iemand voor in.
ahhhh... dus je wilt geen vrouw die goed met financieën is, omdat je bang bent dat een vrouw beter is in financieen dan... en dat je je dan minder man voelt.quote:Op vrijdag 20 december 2013 14:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Tuin was een voorbeeld waar ik niks van kan, en als de vrouw dat wel leuk zou vinden kon ze dat doen, zo niet, tuinman zoeken.
Qua financien doe ik het zelf omdat ik niet op een dame val die verstand heeft van financiele zaken, dat doe ik al genoeg op het werk, dus zal er niet een dame zijn die dat beter kan om dat ik daar niet op val. Voor de rest blijft gelden, degene die het beste is in een bepaald subject, moet dat gewoon doen. Ik heb altijd in mijn vorige en huidige relatie gehad dat dat echt 'automatisch' ging. En als er issues waren, dan huren we daar gewoon iemand voor in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |