Vanwege de eeuwenoude traditie om te vieren dat de dagen weer langer worden. Ikzelf vind het bijvoorbeeld best leuk dat de dagen weer langer worden. Goede reden om dat te vieren. Een veel betere reden dan dat er schijnbaar 2013 jaar geleden ergens een kindje geboren is.quote:Op donderdag 19 december 2013 13:59 schreef RichardDawkins het volgende:
Wat is er aan te vieren? Welke verandering treed er op die gevierd moet worden vanwege de voordelen?
Aha traditie. Ja ok dan. Inderdaad qua buiten werken een voordeeltje dat het weer langer licht is.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vanwege de eeuwenoude traditie om te vieren dat de dagen weer langer worden. Ikzelf vind het bijvoorbeeld best leuk dat de dagen weer langer worden. Goede reden om dat te vieren. Een veel betere reden dan dat er schijnbaar 2013 jaar geleden ergens een kindje geboren is.
Vandaar het woordje schijnbaar.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:05 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Aha traditie. Ja ok dan. Inderdaad qua buiten werken een voordeeltje dat het weer langer licht is.
Oh en Jezus is nooit geboren. Verhaal is een kopie van een kopie van een kopie etc.
Ik ben het daar mee eens. Toch vier ik nieuwjaar omdat dat gangbaarder is. Ik sta wel stil bij de Zonnewende, maar 'vier' het niet.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vanwege de eeuwenoude traditie om te vieren dat de dagen weer langer worden. Ikzelf vind het bijvoorbeeld best leuk dat de dagen weer langer worden. Goede reden om dat te vieren. Een veel betere reden dan dat er schijnbaar 2013 jaar geleden ergens een kindje geboren is.
het hoeft hier trouwens niet per se om de viering te gaan ofzo. Het mag ook gewoon over het natuurlijke fenomeen zonnewende gaan.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:06 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik ben het daar mee eens. Toch vier ik nieuwjaar omdat dat gangbaarder is. Ik sta wel stil bij de Zonnewende, maar 'vier' het niet.
Ik plan altijd een boswandeling op de dag van zonnewende, beetje gevoel van verbondenheid met de natuur. Klinkt nogal cliché, maar vooruit.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
het hoeft hier trouwens niet per se om de viering te gaan ofzo. Het mag ook gewoon over het natuurlijke fenomeen zonnewende gaan.het is tenslotte maar 2 keer per jaar zonnewende dus leuk om bij stil te staan.
Ja de midwinterhoornquote:Op donderdag 19 december 2013 14:11 schreef Ludd het volgende:
Op de veluwe en wat andere gebieden in het Oosten van het land, wordt dit trouwens wel nog gevierd toch? Daar wordt o.a. nog de midwinterhoorn geblazen.
Wat ga jij dan doen?quote:Op donderdag 19 december 2013 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Het is bijna weer zo verdoen jullie nog iets aan de zonnewende viering?
Met vrienden lekker eten en cadeautjes uitpakken e.d.quote:
Morgen? Of refereer je nu aan gewoon ordinair Kerst?quote:Op vrijdag 20 december 2013 17:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Met vrienden lekker eten en cadeautjes uitpakken e.d.
quote:Op vrijdag 20 december 2013 17:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik geloof niet in een zonnewende.
Ik houd het er op dat de aard-as scheef staat ten opzichte van haar baan om de zon. En dat het dus puur natuurkundig te verklaren is.
4 keer per jaar....quote:Op donderdag 19 december 2013 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
het hoeft hier trouwens niet per se om de viering te gaan ofzo. Het mag ook gewoon over het natuurlijke fenomeen zonnewende gaan.het is tenslotte maar 2 keer per jaar zonnewende dus leuk om bij stil te staan.
Weet je wat het is?quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:40 schreef Godshand het volgende:
[..]
Zoek nog eens op wat Zonnewende betekent en lees dan je eigen domme uitspraak terug...
quote:Op vrijdag 20 december 2013 23:35 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Weet je wat het is?
Je bent zelf te stom om het verband te zien tussen de bijna religieuze visie van TS op de zonnewende met als vergelijking de schijnbare geboorte van Christus en mijn religieuze vergelijking van de zonnewende met de natuur.
Waarom nu niet meer?quote:Op zaterdag 21 december 2013 08:27 schreef Gewas het volgende:
maanden naar uit. De dagen die weer langer worden voelt altijd als een nieuw begin.
Alleen zal ik het zelf niet 'echt' vieren hoewel ik wel bekend ben met het vieren van het Joelfeest (ben een paar jaar geleden veel bezig geweest met het heidendom).
Bedoel je waarom ik het niet meer vier of dat ik me niet meer bezig hou met het heidendom?quote:
18.11u volgens KNMI. Zal met +1u GMT te maken hebben. http://www.knmi.nl/cms/content/21674/winterquote:
Tijdens het begin van de lente en herfst wendt de zon niet, maar passeert de evenaar: de equinox.quote:Op vrijdag 20 december 2013 20:03 schreef erodome het volgende:
[..]
4 keer per jaar....
Winterzonnewende, lentezonnewende, zomerzonnewende en herfstzonnewende.
Nee, de zon wend niet, maar de aarde wel, in zijn baan rond de zon. Vanaf dat punt gaat de aarde weer meer het noordelijk halfrond naar de zon toekeren, met als hoogtepunt op 21 juni dat de zon 's middags loodrecht op de Steenboks (of was het die Kreeft-?) keerkring staat.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:38 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Tijdens het begin van de lente en herfst wendt de zon niet, maar passeert de evenaar: de equinox.
Ik vind de symbolische waarde van de kortste dag ook wel interessant. En het gevoel dat het weer lichter gaat worden, ondanks dat de grootste kou nog moet komen, is erg prettig. Het mag dan voor velen het begin van de winter zijn, het is eigenlijk het begin van het jaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |