abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134430477
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134430605
+1 voor topictitel!
  woensdag 18 december 2013 @ 23:25:24 #3
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134431392
We kunnen het ook gewoon weer over wat leuks gaan hebben. Nieuw topic, nieuwe kansen.

Ik weet alleen niet zo goed over wat precies.. Ja, iets met treintjes.
pi_134431658
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 18 december 2013 @ 23:29:37 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134431701
quote:
Dat is de duivel. Zie je die ogen? Ze stralen gewoon "Hihihihihih ik ga zometeen in een weiland de geest geven en alle reizigers 4 uur in de kou laten staan, mwehehehehehe" uit.

;)
pi_134431711


Stoomtrein door Newcastle, 1884
pi_134432017
Verandert ook weinig daar in Newcastle :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 18 december 2013 @ 23:38:22 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134432230
Ik moet daar nog wel een keer heen!
pi_134432290
quote:
10s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Verandert ook weinig daar in Newcastle :D
En dan klaagt men hier over een gebrek aan ambitie, daar wordt niets verbouwd om het beter te maken. :P
  woensdag 18 december 2013 @ 23:39:28 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134432305
Ik ben er een paar maanden terug een middagje geweest, ik heb daar toen op het station zitten lunchen. Best een leuk gebouw, maar je komt de perrons niet op zonder geldig vervoerbewijs (er staan poortjes).
  woensdag 18 december 2013 @ 23:40:32 #11
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134432380
Het spoor in Groot Brittanië is qua infrastructuur een groot drama. Er zijn ook weinig ongelijkvloerse aansluitingen en er zijn veel wisselstraten die zo verwrongen in elkaar zitten dat het Oostelijk eiland bij Amsterdam CS prachtig mooi is.
pi_134432460
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:39 schreef remcoP het volgende:

[..]

En dan klaagt men hier over een gebrek aan ambitie, daar wordt niets verbouwd om het beter te maken. :P
Misschien was het toen al zo goed :P
  woensdag 18 december 2013 @ 23:42:42 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134432507
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:40 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het spoor in Groot Brittanië is qua infrastructuur een groot drama. Er zijn ook weinig ongelijkvloerse aansluitingen en er zijn veel wisselstraten die zo verwrongen in elkaar zitten dat het Oostelijk eiland bij Amsterdam CS prachtig mooi is.
Eens, het spoor in Engeland is heel apart, maar dat geeft het ook wel zo z'n charme.

Network Rail heeft z'n medewerking toegezegd aan een groot project van de Great Central Railway, om twee losse delen van museale spoorlijnen te verbinden d.m.v. een brug over de Midlands Main Line heen. Meer info: http://www.gcrailway.co.uk/unify/
pi_134433057
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik moet daar nog wel een keer heen!
Wat let je? Is een top bestemming voor een leuk weekendje hoor. Boot vanaf Ijmuiden etc. _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134433095
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:39 schreef James1988 het volgende:
Ik ben er een paar maanden terug een middagje geweest, ik heb daar toen op het station zitten lunchen. Best een leuk gebouw, maar je komt de perrons niet op zonder geldig vervoerbewijs (er staan poortjes).
had ik eind 2009 nog geen last van
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134433266
en fuck it dan koop je toch gewoon een kaartje naar Carlisle of zo O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134433267
Jammer dat het accent zo godsgruwelijk slecht klinkt en de vrouwen er hondslelijk zijn :P oO<
  woensdag 18 december 2013 @ 23:54:36 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134433280
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

had ik eind 2009 nog geen last van
Tegenwoordig staan ze er dus wel. Ze zijn niet heel hoog, maar er lopen wel de hele tijd mannetjes rond die toekijken of alles wel goed gaat enzo.
  Redactie Sport woensdag 18 december 2013 @ 23:55:44 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134433346
Vandaag eens even zitten prutsen met het sporenplan van Zwolle. Nu:


Mijn idee:

Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder
Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134433479
quote:
10s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:54 schreef J.B. het volgende:
Jammer dat het accent zo godsgruwelijk slecht klinkt en de vrouwen er hondslelijk zijn :P oO<
Tsja dan moet je naar Polen he :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 19 december 2013 @ 00:01:16 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134433692
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:55 schreef dennistd het volgende:
Vandaag eens even zitten prutsen met het sporenplan van Zwolle. Nu:
[ afbeelding ]

Mijn idee:
[ afbeelding ]
Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder
Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
ziet er best aardig uit, alleen ik mis het keerspoor voor de stopper uit Leeuwarden nog. Dat kan alleen als er tailtracking ingevoerd wordt voor de stoppers uit Utrecht en Amsterdam
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 19 december 2013 @ 00:03:40 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134433817
Wat is tailtracking?
  donderdag 19 december 2013 @ 00:04:24 #23
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134433855
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:03 schreef James1988 het volgende:
Wat is tailtracking?
Heen en weer rijden naar een staartspoortje.
  donderdag 19 december 2013 @ 00:04:52 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134433878
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Heen en weer rijden naar een staartspoortje.
Ooooooohhhhh....

Noem dat dan ook gewoon zo }:|
  donderdag 19 december 2013 @ 00:06:00 #25
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134433927
Werkwoordsvorm van het Engelse woord tailtrack wat letterlijk vertaald staartspoor is.. Beter Nederlands is keerspoor.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 19 december 2013 @ 00:06:16 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134433940
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ooooooohhhhh....

Noem dat dan ook gewoon zo }:|
ik had ook kunnen zeggen dat de stoptreinen gebruik zullen gaan maken van keersporen :+

beetje het idee dat ze bijvoorbeeld in Hoofddorp, Venlo, Breda of Almere ook hebben.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134434206
Ik heb in Polen serieus weleens een rangeerlocje gezien dat met 3 man "onderweg" was tussen een stootjuk en een stuitklamp _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 00:23:11 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134434745
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ziet er best aardig uit, alleen ik mis het keerspoor voor de stopper uit Leeuwarden nog. Dat kan alleen als er tailtracking ingevoerd wordt voor de stoppers uit Utrecht en Amsterdam
De stopper uit Leeuwarden gaat in Meppel combineren met de stopper uit Groningen O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134434847
Dat heet een kopspoor toch :P
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 00:36:05 #30
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134435303
Een tailtrack hoeft niet perse een kopspoor te zijn. En een kopspoor niet altijd een tailtrack:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Kopspoor, geen tailtrack
_______________________________________
_______________________________________
        ____________/
        

Kopspoor, wel tailtrack
_______________________________________
___________________________/___________
        ____________/

Kopspoor, wel tailtrack
_______________________________________
___     ___________________/___________
   \___________________________/
   

Geen kopspoor, wel tailtrack
_______________________________________
___ ___\___________________/___________
   \___________________________/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134435507
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:36 schreef dennistd het volgende:
Een tailtrack hoeft niet perse een kopspoor te zijn. En een kopspoor niet altijd een tailtrack:
[ code verwijderd ]

Ik snap er echt de bliksem van.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')