abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134649220
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Door gezeeft fijn paneermeel halen, dan door ei en dan door panko/paneermeel.
Vulling dikvloeibaar hoort eigenlijk bij kroketten/bitterballen, een mooie dikke ragout met een korstje. Dat we tegenwoordig zulke gel/tandpasta dikke kroketten kennen is omdat deze machinaal en snel gemaakt worden. Dan kan je geen ragout gebruiken.
Je hebt gelijk ook. Een mooie banketbakkerskroket loopt flink.

Ik ga even wat gewoon paneermeel halen, dank voor de tip!
pi_134652178
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 00:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je de ossenstaarten eerst aanbraad wordt de smaak anders. Of je dat lekkerder vind, is de vraag.
Persoonlijk mis ik de madeira in je recept.
Kan ik in plaats van madeira ook marsala wijn gebruiken ?

Is limoen ook goed ?

Geen zin meer om boodschappen te doen :)
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:04:45 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134652255
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:02 schreef Sorella het volgende:

[..]

Kan ik in plaats van madeira ook marsala wijn gebruiken ?

Is limoen ook goed ?

Geen zin meer om boodschappen te doen :)
Nee, geen marsala gebruiken, eerder wat sherry en rode wijn. Limoen zou ik niet doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134652301
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, geen marsala gebruiken, eerder wat sherry en rode wijn. Limoen zou ik niet doen.
sherry en rode wijn heb ik nog wel staan.
Nog 1 klein vraagje, hoeveel liter water heb ik nodig voor 2 kilo staart, 3 liter ongeveer ?
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:12:42 #255
45206 Pietverdriet
pi_134652511
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:06 schreef Sorella het volgende:

[..]

Nog 1 klein vraagje, hoeveel liter water heb ik nodig voor 2 kilo staart, 3 liter ongeveer ?
Moet wel goed zijn, snij je groente lekker fijn voor het trekken
pi_134652656
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe vaak maak je je koelkast schoon?
Het is de koelkast van mijn ouders O-) daar heb ik weinig over te zeggen. Die van mij is schoner :') Maar ik dacht dat risico op salmonella niet te maken heeft met een schone koelkast maar met het rauwe ei an sich...

Anyway, dank voor de suggesties en het meedenken, die boontjes klinken lekker :) En met de tiramisu komt het ook geheid goed.
Somebody that I used to know
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:20:05 #257
45206 Pietverdriet
pi_134652770
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:16 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Het is de koelkast van mijn ouders O-) daar heb ik weinig over te zeggen. Die van mij is schoner :') Maar ik dacht dat risico op salmonella niet te maken heeft met een schone koelkast maar met het rauwe ei an sich...
Wat ik bedoelde te zeggen is dat veel mensen zich druk maken over salmonella in rauwe eieren, maar vrijwel nooit hun koelkast schoon maken en hem niet koud hebben staan. Dit is een veel groter risico dan rauw ei.
(Net als restjes pasta, rijst etc bewaren trouwens)
quote:
Anyway, dank voor de suggesties en het meedenken, die boontjes klinken lekker :) En met de tiramisu komt het ook geheid goed.
Have fun en smakelijke kerst
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:20:32 #258
63722 z80
I fink you freaky
pi_134652781
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:06 schreef Sorella het volgende:

[..]

zorg dat je de staart uit de soep haalt en de rest zeeft voordat deze comleet is afgekoeld.
ik had de eerste keer dat niet gedaan met als gevolg dat ik eerst de boel weer moest verwamen.
het was 1 grote massive pot gelei geworden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_134652824
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde te zeggen is dat veel mensen zich druk maken over salmonella in rauwe eieren, maar vrijwel nooit hun koelkast schoon maken en hem niet koud hebben staan. Dit is een veel groter risico dan rauw ei.
Oh zo. Nou, in dat opzicht ben ik inderdaad blij dat ik niet meer thuiswoon O-) Het is niet heel vies, maar het kan schoner.
quote:
[..]

Insgelijks. (je hebt nog een paar drukke dagen hier op het forum ;) )
Somebody that I used to know
pi_134652841
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

En als ik mij niet vergis, zit salmonella niet in je ei maar op je ei (darmbacterie). Dus er voor zorgen dat je ei van buiten goed schoon is, en er geen schaal in je ei terecht komt, zou het risico al naar nul moeten brengen.
La derecha oprime, la izquierda libera
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:28:56 #261
45206 Pietverdriet
pi_134653111
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:20 schreef z80 het volgende:

[..]

zorg dat je de staart uit de soep haalt en de rest zeeft voordat deze comleet is afgekoeld.
ik had de eerste keer dat niet gedaan met als gevolg dat ik eerst de boel weer moest verwamen.
Het kan erger. 10 liter klassieke ossenstaart, helemaal volgens hoe het hoort met madeira en zo. Staat af te koelen in een grote RVS schaal. Keukenhulp maakt de keukenvloer schoon en gooi de dweil daarin.
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:30:14 #262
45206 Pietverdriet
pi_134653161
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En als ik mij niet vergis, zit salmonella niet in je ei maar op je ei (darmbacterie). Dus er voor zorgen dat je ei van buiten goed schoon is, en er geen schaal in je ei terecht komt, zou het risico al naar nul moeten brengen.
Klopt. Eieren goed schoon van buiten, of gepasteuriseerde ei in pakjes.
pi_134653705
Mocht Postbus geen gepasteuriseerd ei kunnen vinden (Jumbo en Sligro hebben het in elk geval vaak), dan zou het kort in heel heet water (en vervolgens in koud water) dompelen van de eieren ook aardig moeten werken lijkt me? Salmonella gaat bij relatief lage temperatuur al kapot.
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:51:27 #264
45206 Pietverdriet
pi_134653788
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mocht Postbus geen gepasteuriseerd ei kunnen vinden (Jumbo en Sligro hebben het in elk geval vaak), dan zou het kort in heel heet water (en vervolgens in koud water) dompelen van de eieren ook aardig moeten werken lijkt me? Salmonella gaat bij relatief lage temperatuur al kapot.
Even in 10% waterstofperoxide dompelen doet het ook, maar dat moet je maar net in huis hebben
pi_134653805
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Even in 10% waterstofperoxide dompelen doet het ook, maar dat moet je maar net in huis hebben
:P Kokend water, al dan niet met een scheut azijn er door, is iets gangbaarder :)
pi_134653846
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:20 schreef z80 het volgende:

[..]

Als je hem dan weer verwarmt dan smelt dat toch weer? Dan heb je een lekkere soep met body. Alleen als je de soep koud zou willen serveren (?) is die gelei een probleem.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:55:45 #267
45206 Pietverdriet
pi_134653899
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als je hem dan weer verwarmt dan smelt dat toch weer? Dan heb je een lekkere soep met body. Alleen als je de soep koud zou willen serveren (?) is die gelei een probleem.
Tuurlijk, maar je wilt je ossenstaart soep even zeven, het vlees van de botten halen en dat door de heldere bouillon doen
pi_134654763
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:32 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, lekker!

Nou, het is toch nog goedgekomen met ons kerstmenu. We vieren vandaag kerst saampjes maar we zijn druk aan het verbouwen dus erg veel planning is er niet echt aan te pas gekomen. Ik heb de afgelopen week gewoon her en der het een en ander gekocht en dat bleek geen slecht idee. Gisterenavond heb ik dit gepland:

Selderijsoep met blauwe kaas
Mini quiche met asperges en zalm
Kwartel, aardappelwaaiers en goene minigroenten van de kamado. Zoete aardappelgratin uit de oven.
Semifredo met chocola en cranberries.

Het is allemaal snel klaar dus onze kerst kan beginnen :Y)
Lekker om de asperges te grillen voordat je ze in je quiche doet. :)
pi_134656564
Piet, ik heb voor morgen 6 stukken rendierbiefstuk die ik sous-vide wil bereiden, elk stuk is apart verpakt en zo'n 150 tot 175 gram. Met een beetje zoeken kwam ik al uit dat het water zo'n 49 graden moet zijn, maar qua tijdsduur gaat het van 3 kwartier tot enkele uren. Wat is nou het 'beste'? :)
pi_134658241
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 00:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, leuk dat hij zo zijn best deed te bevestigen wat ik hem verweet. Geef ze een uniform en de resultaten zijn voorspelbaar
Je ziet nu al wat het doet zodra van dat soort persoon een klein beetje zeggenschap krijgt. Meten met meters en voeten, niet ontvankelijk voor kritiek, geen zelfreflectie en niet in discussie willen gaan op een discussieforum...
Alleen maar een teken dat hij het niet aan kan.

Overigens ook zo symbolisch als de pest, diegene die hier het meest geliefd is van een heel subforum, waar velen heel veel advies aan vragen - en krijgen - bannen voor twee maanden.
Lekker voor je stats en je advertentie inkomsten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:31:13 #271
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134659249
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:11 schreef Hagelkaas het volgende:
Piet! Ik heb de bitterballen gemaakt. Met wildpoulet, rode wijn, wortelen, kruidnagel enz, de smaak is fantastisch.

Ik krijg alleen de pankokorst niet dik genoeg. Op zich barsten ze niet echt tijdens het frituren maar het is gewoon een beetje een zielig slap omhulseltje, ik wil een echte crunch! Ik rol ze nu eerst door het bloem, dan door ei, dan zo veel mogelijk iets fijner gemalen panko. De panko grof laten werkte niet goed, maar ik heb ook wel hele groffe geloof ik.

Twee maal door het ei en de panko werd vooral een kliederboel.

Tevens vind ik de vulling wel erg loperig, waarschijnlijk heb ik hem niet genoeg gebonden. Maar ik vind dat eigenlijk niet zo erg.
Niet genoeg gelatine gebruikt. Zo'n kroket moet pas lopen nadat ie gebakken is, voor het bakken, na het koelen moet het lekker stevig zijn zodat je er makkelijk mee kunt werken.

Je kunt je panko ook fijner maken ipv paneermeel te gaan kopen, lijkt me.

Hoe klein heb je ze gemaakt, dat je moeite hebt ze te paneren? Ik snap er niks van. Behalve als ze zoals jij zegt zacht en moeilijk handelbaar zijn.

Jammer hoor.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:48:07 #272
45206 Pietverdriet
pi_134659826
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:18 schreef Bluurgh het volgende:
Piet, ik heb voor morgen 6 stukken rendierbiefstuk die ik sous-vide wil bereiden, elk stuk is apart verpakt en zo'n 150 tot 175 gram. Met een beetje zoeken kwam ik al uit dat het water zo'n 49 graden moet zijn, maar qua tijdsduur gaat het van 3 kwartier tot enkele uren. Wat is nou het 'beste'? :)
Tja, ligt er aan, hoe mals zijn ze? Als ze steviger zijn langer, en, langer zorgt ook voor meer eiwitten worden omgezet naar glutamaten, dus meer umami (hartige smaak).
Heb niet heel veel ervaring met sous vide, robin en lee harvey oswald meer.
Zie ook CUL / Sous vide
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:24:21 #273
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134661156
Ik doe zulk mager vlees gewoon 45 minuten. Of iets langer als het zo uitkomt.
Moet nog eens echt uittesten of het wat uitmaakt om het langer te doen. De kans op doorslaan en de kans op bacterievorming neemt natuurlijk wel toe naarmate je het langer gaart op die temperatuur.

Maar at laatst een mager stukje hertenbout, dat was vele uren sous-vide bereid en zo rauw en mals als een ossenhaasje. Dus ja, misschien/waarschijnlijk maakt het toch nog uit, de duur.

Maar ik vind bij mooi vlees, dat toch al gewoon rood eetbaar was, dat 45 minuten meer dan genoeg is. Dan is het mooi op temperatuur, even aanbraden en perfect.
pi_134671799
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:31 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Niet genoeg gelatine gebruikt. Zo'n kroket moet pas lopen nadat ie gebakken is, voor het bakken, na het koelen moet het lekker stevig zijn zodat je er makkelijk mee kunt werken.

Je kunt je panko ook fijner maken ipv paneermeel te gaan kopen, lijkt me.

Hoe klein heb je ze gemaakt, dat je moeite hebt ze te paneren? Ik snap er niks van. Behalve als ze zoals jij zegt zacht en moeilijk handelbaar zijn.

Jammer hoor.
Nee, nee. De vulling was ongebakken perfect hanteerbaar, na het bakken liep het er alleen vrij gemakkelijk uit. Maar piet had gelijk, dat is gewoon hoe het hoort (en die dik blijvende vulling uit fabrieksbitterballen smaakt vooral heel erg naar meel).

Had niet zo gek veel panko dus toch even paneermeel gehaald en door een zeef geduwd. Door de paneer, eiwit, nog een keer door de paneer, eiwit en door de panko gaf echt een ideaal resultaat. Super knapperig en een stevige korst.

Heb er een sinaasappel-cranberry saus bijgemaakt met kruidnagel en die gepasseerd, hij is lekker stroperig nu.

Ik serveer ze per drie stuks met de saus, nog ideeėn voor wat functionele garnituur? Ik ben er niet goed in en zit vooral met mijn hoofd bij het hoofdgerecht nu (ha).
pi_134672188
Dank piet en z80 en iedereen alvast een fijne kerst gewenst :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')